Hore
Autor: Mitchell Rouse

Fotostĺpček šéfredaktora 19/2019

Zdá sa vám, že digitálna fotografia je tu krátko, že je to len nedávno, čo ste prvýkrát fotili digitálnym fotoaparátom?

Ja som si nedávno uvedomil, že je to štvrťstoročie, čo som po prvýkrát urobil fotku digitálnym fotoaparátom. Štvrťstoročie! Bolo to Logitechom Fotoman s rozlíšením 376x240 bodov. Fotil čiernobielo, nemal displej, fotky sa ukladali do vnútornej pamäte a do počítača sa prenášali cez pomalý sériový port. Napriek slabým parametrom som už vtedy vytušil veľký potenciál digitálnych fotoaparátov. Kolegovia fotografi samozrejme fotili na film, ja tiež. Ak ste rýchlo potrebovali fotky, znamenalo to utekať do labu a aj s protekciou čakať aspoň hodinu na vyvolanie. Samozrejme museli mať otvorené. Odtiaľ do redakcie a zdigitalizovať skenovaním. Niekedy ste ani nestihli uzávierku novín a vaše fotografie neboli druhý deň publikované.

Od môjho prvého digitálneho cvaku potom ubehlo niekoľko rokov, kým sa začala digitálna fotografia vážnejšie presadzovať a ďalších niekoľko rokov, kým definitívne “porazila” film. Dnes je samozrejmosťou fotografovať digitálne. Veď fotoaparát je v každom chytrom mobile.

Technika urobila obrovský pokrok. Moja prvá digitálna fotografia mala smiešne rozlíšenie 0,09 Mpx, nedávno som fotil fotky z rozlíšením 186 Mpx. To je viac ako 2000-násobne vyššie rozlíšenie!

V počiatkoch digitalizácie sa viedla megapixelová bitka. Z roka na rok sa zvyšovalo rozlíšenie snímačov a my sme to dychtivo sledovali. Keď sa rozlíšenie prehuplo cez 10 Mpx, vyzeralo to, že bitka ustáva a firmy sa začnú sústreďovať na funkcionalitu. Nestalo sa tak. Za míľnik, ktorý sa nám zdal ako už prehnaný, bol Nikon D800 s 36 Mpx rozlíšením. Čo budeme s tak veľkými súbormi robiť? Kam tie fotky dáme? Zvládnu to naše počítače? Zvládli sme všetko a dnes majú špičkové fotoaparáty takmer 50 Mpx a niektoré v režime Multishot takmer atakujú 200 Mpx hranicu. Ešte tento rok prídu modely s rozlíšením cez 60 Mpx a stredoformátová bezzrkadlovka s rozlíšením 100 Mpx. Závody neskončili.

Ak pozorne sledujete, čo sa deje v technike, zaznamenali ste silnejší nástup plnoformátových bezzrkadloviek. Je to preto, že do tohto segmentu vstúpili hneď tri firmy. Pre Canon a Nikon to bola povinnosť, u Panasonicu skôr prekvapenie pre nás. Akosi do úzadia ustupuje najrozšírenejší formát snímačov, APS-C. Ten vznikol z núdze. Plnoformátové snímače boli drahé a nedal sa s nimi skonštruovať cenovo dostupný fotoaparát. Preto sa zobral filmový APS štandard (ktorý sme v našich končinách takmer nezažili) a prepracoval do digitálnej podoby. Takmer každý majiteľ APS-C fotoaparátu však túžil po plnom formáte. Dodnes je to modla a viacerí si myslia, že APS-C raz zanikne, keď FF bude cenovo na jeho úrovni. Asi sa tak aj stane. Výrobcom sa neoplatí držať dva systémy, najmä v dnešnej dobe, kedy stále pokračuje recesia. Je dosť možné, že zanikne vyvážený amatérsky systém a všetci budeme musieť fotografovať s FF fotoaparátmi. To je šanca pre M4/3 systém, ktorý dnes viacerí odpisujú a predpovedajú mu relatívne rýchly koniec. Aj to je možné. Pritom M4/3 systém dáva dnes väčší zmysel ako APS-C. Oproti FF je tu výraznejší rozdiel vo veľkosti a hmotnosti. A to pre mnohých fotografov začína byť čoraz dôležitejšie. Chcú dobrú obrazovú kvalitu (s vedomým kompromisom) v menšom a ľahšom balení. Dva systémy (FF a M4/3) s výraznými rozdielmi dávajú väčší zmysel, ako tri, ktoré sa čiastočne prekrývajú. Stále tu však zostane miesto a dostatočne veľký trh pre Fujifilm s jeho APS-C bezzrkadlovkami a stredoformátovými bezzrkadlovkami, pre tých, ktorým tieto systémy vyhovujú viac.

1. mája som sa tešil na fotenie veteránskej rely. Akosi som prišiel neskoro, keď všetky automobily opustili bratislavské Hviezdoslavovo námestie. Musel som si vymyslieť náhradný program. Vybral som sa opäť do Botanickej záhrady. Tentokrát s pevným portrétnym objektívom M.Zuiko 45/1,2 PRO na fotoaparáte Olympus OM-D E-M1 Mark II. V albume nájdete aj pár fotografií z nábrežia a Ondrejského cintorína.

FB album.

Overené i neoverené správy

  • Ešte tento mesiac sa má vraj prestaviť Canon RF 85mm f/1.2L USM, vysokosvetelný portréťak pre CSC radu R.
  • Aperture od Apple bol kedysi pomerne silným konkurentom Lightroomu. Už pred rokmi však skončila jeho podpora. Dodnes ho ale niektorí fotografi používajú. Od ďalšieho operačného systému je ale definitívny koniec. OS Mojave je posledným, ktorý Aperture podporuje.
  • Pre môj Nikon Z7 si chcem vybudovať portfólio transfokátorov so svetelnosťou F4.0. Sú praktické na cestovanie. V ponuke je 24-70 a 14-30. Dosť ma prekvapilo, že v lens roadmap nie je aj telezoom. Dúfal som, že v krátkom čase tu bude kompletné trio. Vyzerá to tak, že 70-200 mm objektív je naplánovaný na rok 2020.
  • Vyzerá to tak, že na Sony A7s III si ešte počkáme. Sony prezradilo, že na niektorých technológiách sa stále pracuje.
  • Sigma pripravuje v roku 2020 predstaviť objektívy s L-bajonetom. Na tom nie je nič čudné, veď  je súčasťou tria podporujúceho tento štandard (Leica, Panasonic, Sigma). Majú to však byť objektívy pre APS-C fotoaparáty. Žeby niečo chystal Panasonic, ako doplnok k drahým modelom S1 a S1R? Možné to je, pretože Panasonic podal patent na nový objektív 18mm f/4 pre APS-C. Panasonic pritom tvrdí, že ho APS-C nezaujíma, pretože ma FF a MFT. Parametre patentovaného objektívu sú trochu neštandardné, vyzerá ako objektív pre drony. Ale to je iba moja špekulácia.

Inšpirácia

Jeff Whitlock nafotil pre STA JETS pekné reklamné fotografie. Podelil sa však nielen o finálny výsledok, ale aj neupravené fotografie. Pred a po si môžete pozrieť tu.


Foto: Jeff Whitlock

https://www.behance.net/gallery/66771577/STA-JETS-BTS

Aero fotografia má čosi do seba. Kedysi ste si museli prenajať lietadlo alebo vrtuľník. Dnes je to vďaka dronom oveľa jednoduchšie, aj keď sú tu obmedzujúce pravidlá. Mitchell Rouse sa na fotenie zo vzduchu špecializuje, používa stredoformátové fotoaparáty Phase One a fotí z helikoptéry. Hold, iný level.




Foto: Mitchell Rouse

https://www.behance.net/gallery/77908525/Project-17-Agricultural-Aerial-Land-Patterns-1

https://www.behance.net/gallery/78550065/Project-18-Piers-of-Southern-California-1

https://www.behance.net/gallery/77404663/Project-16-Long-Beach-and-Los-Angeles-Harbor

Komentáre

Pridaj komentár Pridaj komentár Zobraziť posledný príspevok
marianr
2019-05-06 16:42:59
Nešlo by ubrať z toho veštenia budúcnosti?
 
palinooo
2019-05-09 16:28:02
Ja osobne rád vítam názor odborníka aj ohľadom budúcnosti, aj keď sa s ním nemusím stotožniť a už vóbec ho brať do úvahy pri rozhodovaní o kúpe techniky.
Musím však aj priznať, že Karolov stĺpček patrí od začiatku medzi mojich obľúbencov a je to to prvé, čo v pondelok ráno čítam. Žasnem nad jeho rôznorodosťou. Len tak ďalej.
 
fatality
2019-05-09 16:52:59
príspevok od: palinooo
Ja osobne rád vítam názor odborníka aj ohľadom budúcnosti, aj keď sa s ním nemusím stotožniť a už vóbec ho brať do úvahy pri rozhodovaní o kúpe techniky.
Musím však aj priznať, že Karolov stĺpček patrí od začiatku medzi mojich obľúbencov a je to to prvé, čo v pondelok ráno čítam. Žasnem nad jeho rôznorodosťou. Len tak ďalej.
odbornika na jednej strane,ambasadora csc na druhej
podla mna to az tak jednoznacne s vymieranim dslr nebude,kazdy system ma vyhody
aj nevyhody..a hlavna nevyhoda csc je a bude charakter hladaciku..
cumet ako profik cely den do "monitoru" je pre oci terno..
 
MagickVamp
2019-05-09 21:41:20
príspevok od: fatality
odbornika na jednej strane,ambasadora csc na druhej
podla mna to az tak jednoznacne s vymieranim dslr nebude,kazdy system ma vyhody
aj nevyhody..a hlavna nevyhoda csc je a bude charakter hladaciku..
cumet ako profik cely den do "monitoru" je pre oci terno..
Zvlast ak clovek sedi v kryte a cez fotak si sleduje teren, dufa ze z niekade nieco vyjde. Ked kukam do csc...tak mam fotak racej polozeny kvoli tomu ze hladacik zere baterku a aj preto ze je to nie je tak prijemne ako kukat do zrkadlovky. Do csc kuknem len ked musim...
 

Ďalší článok z kategórie

Inzercia

ČLÁNKY - aktuálne diskutované