Nejdem tu opätovne apelovať, nech to nerobí, že fotiť svadbu je veľká zodpovednosť a môže to ľahko skončiť nezdarom, ba možno aj skončením kamarátstva. Len som si spomenul na moje prvé fotenie s bleskom, a v dnešnej digitálnej dobe mi príde celkom vtipné.
V roku 1989 som zmaturoval a mali sme samozrejme stužkovú slávnosť. Mali sme objednaného profesionálneho fotografa aj kameramana. Ja som sa vtedy fotografovaniu ktovieako nevenoval. Chcel som byť dizajnérom a tak som neustále kreslil. Mal som vtedy sovietsky fotoaparát Lomo LC-A, o ktorom vtedy ešte nikto netušil, že dá meno samostatnému žánru Lomografia. Dnes kultový model bol vtedy socialistický šrot. Nafotil som s ním jednu zemiakovú brigádu a potom sa povinne pokazil. Zistil som to tesne pred stužkovou. Čo teraz? Od jedného suseda som si požičal fotoaparát Vilia, čo bol ešte horší šrot ako Lomo (mimochodom firma Lomography obidva tieto fotoaparáty opäť vyrába). Kompletne manuálny hľadáčikový fotoaparát, ktorý ani nemal diaľkomer, zaostrovalo sa odhadom. Od druhého suseda som si požičal blesk. Aký, to si už nepamätám, ale tiež plne manuálny a naviac sa nenapájal z batérií, ale pred každým záberom sa musel strčiť do zásuvky. Nikon D5100, aj bez blesku, je proti tej zostave ako lunárny modul Apollo, proti vozu na zvážanie sena.
Nič som nemal vyskúšané. Naládoval som film a išlo sa na vec. Ako to dopadlo? Prekvapujúco dobre. Fotky vyšli a spolužiaci tvrdili, že sú možno aj lepšie ako od objednaného profesionála. Mal som šťastie začiatočníka. Nešiel som na to ale úplne nepripravený. Vedel som, ako funguje expozičný trojuholník, čo je synchronizačný čas a hlavne ako manuálne, podľa tabuľky, nastaviť blesk. Úspešný som bol preto, že som mal naštudovanú teóriu a som technický typ. Najdôležitejžie ale bolo, že som fotil pre seba a nemal som voči druhým žiadnu zodpovednosť.
Každý musí nejako začať, aj keď nemá ideálnu techniku. Mal by mať však pevné základy teórie fotografie, nejakú prax a hlavne byť zodpovedný a vedieť povedať nie.
Včera som si spolu s kamarátkou vyšiel prevetrať fotoaparáty. Zo Železnej studničky sme si to odšlapali cez Kamzík až po Slamenú búdu. Nenarazili sme na nič fotogenické, až na jednu trpezlivú a nebojácnu vážku. Olympus OM-D E-M10 Mark II Infrared + M.Zuiko 12-100/4 IS PRO.
EISA 2019-2020
Opäť tu máme ocenenia EISA. TIPA a EISA sú hitparádou toho najlepšieho, čo sa za posledný rok predstavilo vo svete fototechniky. U EISA sú to aj iné elektronické zariadenia, nás ale zaujíma najviac fototechnika. Priznám sa, výsledky obidvoch ankiet ignorujem. Nemám ich rád. Kategórie sa vytvárajú tak, aby každý výrobca dostal nejaké to ocenenie. Pravidelne zvíťazia produkty, o ktorých viem, že si žiadne ocenenie nezaslúžia a neodporúčal by som ich ani nenáročným fotografom. Niekedy má konkrétny model kategóriu sám pre seba. Ešte sa nestalo, aby napísali, že v danej kategórii nevybrali víťaza, pretože žiadny model nespĺňa dané nároky. Je to takmer fraška. Výrobcovia sa samozrejme radi víťazstvom pochvália. Neviem, či to má priamy vplyv na predaje, alebo na výber? U mňa to určite nefunguje. Tak aspoň zo žurnalistickej povinnosti, tú sú výsledky EISA 2019-2020:
Pokročilý fotoaparát: Fujifilm X-T3
Pokročilý plnoformátový fotoaparát: Panasonic LUMIX DC-S1R
Najlepšia kúpa, plnoformátový fotoaparát: Canon EOS RP
Najlepšia kúpa, zoom objektív: Tamron 35-150mm F2.8-4 Di VC OSD
Inovácia vo fotoaparátoch: Fujifilm GFX100
Fotoaparát roku: Nikon Z 6
Kompaktný fotoaparát roku: Sony Cyber-shot RX100 VI
Inovácia v objektívoch: Canon RF 28-70mm F2L USM
Inovácia roka: Sony Real-time Eye AF
Najlepší softvér: Skylum Luminar
Najlepší portrétny prime objektív: Sony FE 135mm F1.8 GM
Najlepší profesionálny štandardný zoom objektív: Nikon NIKKOR Z 24-70mm f/2.8 S
Najlepší profesionálny telezoom objektív: SIGMA 70-200mm F2.8 DG OS HSM | Sports
Najlepší základný prime objektív: Canon RF 50mm F1.2L USM
Najlepší štandardný zoom objektív: Canon RF 24-105mm F4L IS USM
Najlepší superteleobjektív: Canon EF 600mm f/4L IS III USM
Najlepší pevný teleobjektív: Sony FE 400mm F2.8 GM OSS
Najlepší telecom objektív: SIGMA 60-600mm F4.5-6.3 DG OS HSM | Sports
Najlepší širokouhlý prime objektív: Sony FE 24mm F1.4 GM
Najlepší širokouhlý zoom objektív: Tamron 17-28mm F2.8 Di III RXD
Najlepší mobil: Huawei P30 Pro
Najlepší foto-video fotoaparát: Sony α6400
Všimli ste si, že tu nie je jediná zrkadlovka?
Overené i neoverené správy
- GoPro HERO8 sa vraj chystá na september. Má sa vyznačovať novým dizajnom a novým príslušenstvom. Vylepšená má byť kvalita optiky aj obrazu. Má ponúkať 4K video s 120fps a Full HD video až s 480 fps.
- Už tento mesiac by mal byť predstavený maličký dron DJI Mavic Mini. Má byť osadený 12MP 1/2.3 CMOS snímačom s 4K videom. Cena má byť 399USD.
- Ešte v auguste majú byť predstavené nové fotoaparáty Canon EOS 90D a M6 Mark II (náhrada za M50).
- Zatiaľ menej vierohodná je správa o pripravovanom Sony RX1R III, tento FF kompakt by mal mať 60 Mpx snímač z A7R IV.
Novinky
Výrobca lacného príslušenstva a ešte lacnejších objektívov firma Meike predstavila makroobjektív 85mm F2.8 pre plnoformátové bezzrkadlovky s bajonetom Canon RF a Nikon Z. Zaostrovanie je manuálne, od 25 cm. Mierka zväčšenia je 1,5:1. Optická sústava sa skladá z 11 prvkov v 8 skupinách. Cena ešte nie je známa, ale aktuálne verzie s inými bajonetmi stoja 269USD.
http://www.mkgrip.com/goods/show-298.html
Pomaly sa rozbieha produkcia objektívov s L-bajonetom (Leica, Panasonic, Sigma). Leica predstavila objektív APO-Summicron-SL 50mm F2. Objektív má mať veľmi rýchly autofokus. Optická sústava sa skladá z 12 prvkov v 10 skupinách. Cena však nie je taká ľudová ako u Meike, objektív má stáť 4495USD. A to sa mi zdal Panasonic L 50/1,4 drahý.
https://en.leica-camera.com/Photography/Leica-SL/SL-Lenses/Prime-Lenses/APO-Summicron-SL-50
Čínska spoločnosť Z Cam uviedla na trh nové kamery E2-F6 a E2-F8, prvá je s 6K videom a druhá s 8K videom. Obidve kamery možno kúpiť s bajonetom EF, alebo PL a podporujú Z RAW. Dynamický rozsah má byť 15EV u 6K modelu a 14EV u 8K modelu. Oba modely môžu nahrávať v 8-bitovom H.264 a 10-bitovom H.265 s prenosovou rýchlosťou max. 300Mbps a 24-bitovým zvukom 48 kHz. Model E2-F6 možno predobjednať za 4995USD a model E2-F8 ešte o tisícku drahšie.
Inšpirácia
Čo mi na Slovensku chýba je more, vlastne oceán. Mohutné vlny, útesy, piesočné duny… A tak si aspoň rád pozerám pekné fotografie oceánu a pobrežia. Napríklad tie od Gijsa Possela.
https://www.behance.net/gallery/71576293/North-Sea-coast-Ameland
U dún ostaneme, ale presunieme sa viac do vnútrozemia, konkrétne do Namíbie. Pohľady zo vzduchu nám sprostredkoval fotograf Tom Hegen.
https://www.behance.net/gallery/82953737/The-Sand-Dune-Series