Rýchle občerstvenie a jeho najväčší producenti v mnohých vyvolávajú nechuť, nie kvôli chuti samotného jedla, ale pre prílišnú globalizáciu, negatívny vplyv na životný štýl a zdravie. Týmto príspevkom nechcem rozpútať diskusiu o fastfoodoch, ani ich rozoberať. Pozrieme sa na oblasť nám blízku, na fotografiu. Fotografovanie jedla je jedným zo žánrov fotografie a nás zaujalo, ako fotografujú svoje produkty také firmy ako McDonald's alebo KFC. Videá a fotografie sú inšpiratívne a z ukázaných postupov môžete ťažiť pri fotografovaní iných jedál. Dúfame, že prístup profesionálnych fotografov bude pre vás prínosný a že si ho upravíte pre vlastné potreby a podmienky.
Taký cheesburger, to je vlastne modelka. Je potrebné pekne upiecť pečivo, dôkladne sa venovať mäsu, vybrať tie najlepšie doplnky, namiesto vizážistu zavolať food-stylistu, zvoliť správne svetlo, uhol. Aj retušéri si prídu na svoje – nevenujú sa síce vráskam pod očami modelky, ale trhlinám v pečive a namiesto línie pŕs upravujú líniu roztekajúceho sa syra, ale stále sa dá povedať, že fotenie jedla do katalógov je rovnako náročné ako fotenie najnovšej módnej kolekcie.
Že mi neveríte? Rovnako ako nenájdete na ulici každodenne modelku v „plnej zbroji“ tak nenájdete ani v žiadnom fast-foode katalógový cheesburger – presvečte sa o tom v nasledujúcom videu.
Pre menej anglicky zdatných len rýchly popis videa (môžete si zapnúť aj prekladané titulky, ktoré ale nie sú úplne dokonalé). Padla otázka, prečo vyzerá jedlo v reklamách McDonald's inak ako v skutočnosti. Marketingová riaditeľka z Kanady nám teda vo videu ukáže ako sa McDonalds produkty fotia - ako food stylista starostlivo opečie mäso tak aby bolo čo najširšie, ako sa vyberú tie najkrajšie kúsky zeleniny a starostlivo uložia, ako sa injekčnou striekačkou aplikuje kečup a horčica a ako to nakoniec retušér všetko ešte upraví. Následne sa vedľa seba dajú skutočný burger z predajne a tento starostlivo pripravený.
Asi by sme ale mali byť radi, že nám v McDonalde neservírujú ukážkové cheesburgery, veď by sa to už potom nemohlo nazývať fast-foodom a človek by od hladu snáď aj umrel, kým by sa dočkal.
Nasledujúce fotografie patria americkej food fotografke Teri Campbell, ktorá fotila jednu z novších kampaní pre reťazec KFC. Kto by bol povedal, že na takéto fotenie je potrebné zavolať kuchárov z KFC, do ateliéra navoziť všetky možné grily a kuchynské náčinie a kvôli tomu všetkému ešte pre istotu nainštalovať aj nový protipožiarny systém? Koľko trval celý projekt? Podľa slov fotografky 5 dní.
Foto: Teri Campbell
Čo teda potrebujete k naozaj dobrým fotografiám jedla? Jedno svetlo? Dve, tri? Najlepšiu výbavu, food stylistu, kuchára, fotografa a retušéra? Kopu času a trpezlivosti? Ateliér je samozrejmosťou. Rozostavenie svetiel vedou.
http://petapixel.com/2013/04/16/bts-creating-pictures-of-fried-chicken-for-the-kfc-website/
http://teristudios.com/