Fotografia ako podnikateľská činnosť, ktorá dokáže človeka uživiť, je snom a cieľom nejedného fotografa. Ak sa to stane, je to začiatok jednej veľkej strategickej hry. Lauren Margolis pre vás pripravila malý výskum, ktorý sa týka fotografovania ako podnikateľskej činnosti. Článok bol zverejnený na stránke www.photoshelter.com, pre ktorú Lauren pracuje. Prečítajte si ako prieskum dopadol:
Na konci roka 2012 sme uskutočnili prieskum s vyše 5000 fotografmi, aby nám pomohli zozbierať najnovšie trendy pre ich podnikanie v roku 2013. Chceli sme vedieť: Aké sú hlavné marketingové ciele pre rok 2013? Kde je pravdepodobnosť, že nájdu nové zákazky? Očakávajú, že zarobia viac peňazí ako minulý rok? Ako sa budú prezentovať na trhu?
Ukázalo sa, že fotografi sú pre tento rok optimistickí. A my máme údaje, ako to chcú dokázať.
Poznámka redakcie: Respondenti mali možnosť odpovedať viacerými možnosťami. Súčty jednotlivých odpovedí môžu presahovať 100%.
PODNIKANIE & VÝNOSY
Odporúčania
- Rozmyslite si, kto je vašou cieľovou klientelou, zamerajte sa na nich. Buďte flexibilný, pretože potencionálni klienti budú reagovať na akcie, ktoré vyhovujú ich potrebám. Môže to byť beh na dlhé trate, ale dostať vašu prácu do pozornosti klienta je obchodná stratégia, ktorú nám odporučila väčšina fotografov.
- Buďte v neustálom kontakte s predchádzajúcimi klientami. Je to skvelý zdroj opakovanej práce. Môžete ich pridať do newsletter zoznamu alebo naplánovať pripomenutie v kalendári, aby ste im poslali novinky.
- Vytvorte si spoľahlivú a dôslednú webovú prezentáciu. Začnite so sociálnymi sieťami a blogom, ktorý bude zameraný na prezentáciu vašich fotografií. Presne si určite, kto je vašim publikom. To vám pomôže udržať stálu úroveň, budovať svoju značku, ako aj prilákať nových klientov.
MARKETING
Odporúčania
- Udalosti, pozvánky. Nezabudnite poslať e-mail tým, ktorých ste stretli na akcii. To vám môže pomôcť zmeniť jednorazové stretnutie na dlhodobý “digitálny“ vzťah a tým vás to udrží v pozornosti, ak by nabudúce potreboval klient (alebo jeho známi) vaše služby.
- Ak máte naplánované osobné stretnutie, urobte si “domáce úlohy“. Dôkladne si preštudujte, s kým sa idete stretnúť, skúste zistiť, aký má umelecký vkus a uistite sa, že vaše portfólio to odráža. Ak môžete, skúste zistiť, ktorí fotografi pracovali s touto osobou už predtým a skúste porozmýšľať, ako môžete zapadnúť do tejto skupiny, prípadne, čím by ste ju mohli obohatiť.
- Choďte tam, kam ide vaše publikum. Vieme, že môže byť ťažké vybrať správnu mediálnu platformu pre svoje podnikanie a kam nakoniec investovať svoj čas. Niektoré platformy dokážu prilákať viac potencionálnych klientov ako iné. Dobrým miestom pre začiatok sú špecializované fóra.
OBCHODNÉ NÁSTROJE & PLÁNOVANIE
Odporúčania
- Urobte si poriadok. Uistite sa, že vaše snímky sú prehľadne usporiadané do kategórii tak, aby tomu rozumel ktokoľvek. Napríklad zmeniť názov z “Portfólio 1“ na “Jeseň v Tatrách“.
- Pripravte sa na on-line predaj. Cieľom vašej webovej stránky je to, aby si ľudia kúpili prácu priamo od vás.