Hore

Rôzne metódy zmenšovania

Pre publikovanie v galérii na webe je potrebné fotku zmenšiť. Aké existujú algoritmy? Väčšina grafických programov poskytuje viacero metód na zmenšovanie či zväčšovanie, tzv. resampling.
Typicky sa stretávame s metódami Nearest neighbour, Linear a Cubic, populárne sú Mitchell, Lanczos či Gaussian. Tieto algoritmy skúmajú okolité pixely a priraďujú im rôznu váhu (podľa smeru, vzdialenosti atď) a prepočítavajú podľa nich nové pixely.

Každý si môže podľa skúsenosti vybrať obľúbený algoritmus. Ale je dobré poznať aj ich teoretické schopnosti, aby niekedy neprekvapili nečakanými artefaktmi.

Dobré porovnanie rôznych algoritmov nájdete na tejto stránke: http://www.xs4all.nl/~bvdwolf/main/foto/down_sample/down_sample_files/Rings1.gif.

Autor skúša zmenšiť terčový vzorec

http://www.xs4all.nl/~bvdwolf/main/foto/down_sample/down_sample_files/Rings1.gif,  vysoko náchylný na vznik artefaktov pri zmenšovaní. Ideálny výsledok by bola sivá plocha so zvyškovými kruhmi uprostred, s viditeľnými detailami ohraničené tvarom štvorca a bez prítomného moiré. Pri danom terči je totiž najväčšie zaznamenateľné množstvo detailov v diagonále, čo sa prenáša aj do zmenšeniny. Podľa tvaru útvaru, v ktorom sú ešte rozpoznateľné detialy, sa dá čiastočne vysledovať aj systém daného algoritmu.

Moiré potom vzniká z toho, že aj najmenšie detaily považuje zmenšovací algoritmus za dôležité a vytiahne ich na povrch v novej forme (drobné pixely zliate dohromady vytvoria nový vzorec). Podobne sa pri zmenšovaní bude chovať napríklad aj šum alebo kompresné artefakty - proste pri zmenšení sa začnú zlievať a vyliezať na povrch, až v istej miere začnú vyčnievať ponad užitočný obraz. Podobne vzniká aj klasické moiré pri látkach alebo vtáčom perí.

Ako optimálne sa ukazujú algoritmy Catrom, Sinc a Lanczos, ktoré zachovávajú dostatok detailov a pritom nevytvárajú nové „vlny" moiré. Väčšina algoritmov je v týchto parametroch menej dokonalá. Pri niektorých treba v konečnom dôsledku obrázok po zmenšení viac priostrovať, pri ďalších zase pred zmenšením viac rozmazať a tak eliminovať najmenšie detaily.

                  

bilinear

                                                               Zmenšenie na 50 % - bilinear

hanning

                                                               Zmenšenie na 50 % - hanning
               

lancozs

                                                                Zmenšenie na 50 % - lanczos


Komentáre

Pridaj komentár Pridaj komentár Zobraziť posledný príspevok
Adrique
2008-10-05 11:11:47
na to, aky algoritmus zvolit pre zmensovanie su rozne nazory, pravdepodobne hra rolu aj subjektivna preferencia vystupu. Napr. na skoleni k PS CS2 som pocul, ze pre interpolaciu, ci uz zmensovani alebo zvacsovani obrazkov je najvhodnejsi algoritmus bicubic a nasledne jeho modifikacie - bicubic sharper pre zmensovanie a bicubic smoother pre zvacsovanie. V PS CS3 je toto odporucanie pri tychto algoritmoch explixicitne napisane. Paradoxne, pri skoleni k PS CS3 som zasa pocul, ze tieto odporucania netreba pocuvat a pri zmensovani treba pouzivat obycajny bicubic a bicubic sharper je vhodny len na umelo vytvorene obrazky alebo fotografie bez sumu.
Nuz, moja skusenost je taka, ze neda sa presne urcit, ktory algoritmus je 100% vhodny vsetky zmensovane obrazky. Niekedy musim urobit viacero pokusov (+ pripadne doostrovanie), kym dosiahnem potrebny vysledok.
 
Adrique
2008-10-21 20:37:17
trocha som sa zameral na testovanie metod zmensovania v PS CS3 a bicubic sharper to trocha prehana s ostrenim, vo vacsine pripadov musim zmensovat pomocou bicubic algoritmu a potom trosku doostrit s smart sharpen
 
Fotograf77
2008-12-02 19:47:34
V článku sú dva identické linky na súbor Rings1.gif a kde je ten clanok o porovnani rôznych algoritmov???!
skuste si tie clanky aj prekontrolovat a opravit predtym ako ich zverejnite :-)
 

Ďalší článok z kategórie

Z kategórie

Inzercia