Hore

Stručný sprievodca radami pre (nielen) začínajúcich prispievateľov do fotobánk

Možno si ešte niektorí z vás spomínajú na môj blog popisujúci skúsenosti s fotobankami z pozície prispievateľa. Osobne ma veľmi potešil a tak trochu aj prekvapil veľký ohlas a záujem ďalších ephoťákov. Prvotná myšlienka - pripraviť pokračovanie, ktoré by sa viac zameralo na praktické rady a tipy, sa mi zo začiatku zdala jednoduchá a ľahko realizovateľná. Hodiny strávené čítaním rôznych diskusných fór, blogov, návodov a názorov mi však len potvrdili to, čo som ako niekoľkoročný prispievateľ poznal z vlastnej skúsenosti. Jednoduchý a spoľahlivý recept na úspech neexistuje. Aj v prípade fotobánk platí, že ak dvaja robia to isté, výsledok nemusí byť vždy rovnaký.

Prispievanie do fotobánk by sa dalo prirovnať k rôznym činnostiam. Mojou obľúbenou paralelou je práca pekárov a cukrárov. Tie isté suroviny, rovnaký postup, výsledné produkty sa však ani zďaleka nemusia podobať. Našťastie rovnako ako pri pečení, aj v prípade prispievania do fotobánk sa dajú mnohé postupy nacvičiť a praxou zdokonaliť. S veľkou dávkou trpezlivosti, trochou fantázie a chuťou experimentovať môžte v oboch oblastiach dosiahnuť neočakávané výsledky. Aké sú teda tie najdôležitejšie ingrediencie a postupy, bez ktorých sa žiaden prispievateľ do fotobánk nezaobíde?




Niektoré z mojich pokusov o prienik do populárnych fotobankových kategórií.

Rada číslo 1 - Používajte kvalitné suroviny

Azda najdôležitejšia zásada, na ktorú by nemal žiaden fotobankár zabúdať. Jedným z tajomstiev úspechu sú častokrát práve kvalitatívna úroveň a  vysoký štandard fotografií. Všetky pridávané súbory prechádzajú schvaľovacím procesom. A hoci sú niektoré fotobanky pri akceptovaní nových fotiek benevolentnejšie ako iné, o úspešnosti jednotlivých fotografií v konečnom dôsledku rozhodujú kupujúci. A tí zásadne nenakupujú fotografie do rodinných albumov. Veľa začínajúcich prispievateľom podlieha mylnému dojmu, že ak sa ich fotografie páčia im samotným, budú sa aj zákazníkom fotobanky. Drvivá väčšina fotografií predaných prostredníctvom fotobánk je vyberaná nie na základe osobného vkusu či preferencií, ale za konkrétnym účelom. To sa ale už dostávame k zásade číslo 2.

Rada číslo 2 - Poznajte svojho kupujúceho

Vedieť sa vcítiť do úlohy zákazníkov fotobánk je naozaj nápomocné. Skúste sa na svoje fotografie pozrieť očami kupujúceho. Vidieť v nich materiál na ďalšie využitie a nie len pekné zábery do rodinného albumu. Jednotlivé fotografie sú vo väčšine prípadov len polotovarmi, ktoré prechádzajú ďalšími úpravami. Jednou z nich je napríklad aj orez pre rôzne formáty či médiá. Je dobré mať to na pamäti už pri samotnom komponovaní. Ak vám to okolnosti dovoľujú, foťte jednotlivé motívy vždy vo formáte portrét aj krajinka. Zatiaľ čo prvý sa hodí na obálku časopisu, druhý môže byť použitý ako vnútorná dvojstrana.


Pri návšteve botanickej záhrady ma zaujali slnkom presvetlené palmové listy.
Nafotil som rovno celú sériu toho istého motívu vo viacerých formátoch.

Rada číslo 3 - Nezabúdajte na "copy space"

Rovnako dôležitým ako samotný formát je aj tzv. copy space. Priestor na fotografii určený pre text, slogan, logo, prípadne iné obrázky. Až budete najbližšie listovať nejaký časopis, skúste si všímať, akým spôsobom sú využité jednotlivé snímky. Ako je do nich "zapracovaný" text a či sa dajú rovnako použiť aj vaše fotografie. To niekedy môže znamenať porušenie základných fotografických pravidiel, predovšetkým tých kompozičných. Ak sa foteniu venujete už dlhší čas, vaše oko a myseľ sa tomu budú brániť. Je dobré mať neustále na pamäti za akým účelom fotíte v danom momente.


Prázdny priestor, ktorý by bol v iných fotografických žánroch kritizovaný, je v prípade microstock fotografie naopak vyhľadávaný.

Rada číslo 4 - Foťte myšlienky, koncepty, symboly

Kupujúci častokrát uprednostňujú fotografie obsahujúce určité posolstvá či nálady. Či už sú to šťastie, úspech, láska, priateľstvo, ročné obdobia, prírodné, kultúrne alebo náboženské symboly. Fotografia s veľkým komerčným potenciálom spravidla obsahuje nejakú ideu, koncept alebo tému. Je dobre čitateľná, bez zbytočných prvkov. Ak nafotíte v podobnom štýle celú sériu, zvyšujete podstatným spôsobom šance na predaj. S fotením konceptov a symbolov nepriamo súvisí aj ďalšia rada.


Siluetu sochy Budhu som stihol cvaknúť len párkrát počas jazdy kývajúcou sa lanovkou, naviac v hustej hmle.
K úspešnosti určite prispel symbolický motív ako aj miesto pre copy space.

Rada číslo 5 - Foťte lokálne, predávajte globálne

Nezabúdajte, že fotobanky vaše fotografie ponúkajú na celosvetovom trhu. Pozerajte sa na veci okolo seba novým pohľadom. Vyhľadávajte vo svojom okolí motívy, ktoré sú použiteľné vo všeobecnosti a nie viazané na konkrétne miesto. Objekty, kvôli ktorým by ste inokedy fotoaparát ani nevytiahli, sa môžu vo fotobankách výhodne predávať. Ak je súčasťou vašej fotografie text, ktorý môžete zameniť, uprednostňujte svetové jazyky.


Nápis vo výklade obchodu, okolo ktorého som prešiel nespočetnekrát. Chvíľu mi trvalo, než som si uvedomil jeho komerčný potenciál. Napriek tomu, že vektorov a grafík s podobnou tematikou nájdete vo fotobankách neúrekom, niektorí zákazníci hľadajú práve fotografie.

Rada číslo 6 - Buďte originálni

Častokrát sa v súvislosti s prispievaním do fotobánk stretávam s názorom, že ide len o obyčajnú pásovú výrobu. Kreativita a menej využívané postupy idú bokom. Nie je tomu celkom tak. V čase, keď sú všetky fotobanky presýtené miliónmi súborov s podobnými motívmi, vyniknú práve originálne alebo menej zastúpené nápady a postupy. Nový pohľad na otrepané motívy vám zaručí náskok a odlíšenie sa od konkurencie. Pokiaľ nepatríte medzi tvorivé typy, môžete sa nechať inšpirovať tvorbou iných prispievateľov. Stačí do vyhľadávacieho poľa zadať vhodné kľúčové slová a ponúknuté fotografie si zoradiť podľa obľúbenosti, prípadne počtu predajov.


Moja najpredávanejšia fotografia z dovolenky v talianskych Dolomitoch. S klasickými scenériami som v množstve podobných záberov neuspel.

Rada číslo 7 - Nezabúdajte na kvantitu

Občas sa nechám uniesť a zablúdim v neustále sa rozrastajúcich labyrintoch fotobankového sveta. Vždy pri tom natrafím na zaujímavých autorov, častokrát s obdivuhodným portfóliom. Mnohí z nich sa microstock fotografii venujú naplno a dokonca zamestnávajú celý tím ľudí. Pri jednej z takýchto túlačiek som naďabil na Africa Studio. V čase písania tohto blogu ich portfólio presahovalo závideniahodných 700 000 fotografií a neustále sa rozrastá. Krásny príklad toho, že vo svete fotobánk je kvantita rovnako dôležitá ako kvalita. Väčšina začínajúcich prispievateľov sa mylne domnieva, že pridanie pár desiatok fotografií im prinesie veľké zisky. Microstock photography je trhom čísiel a jedným z univerzálnych pravidiel je priama úmera medzi počtom predaných fotografií a veľkosťou portfólia. A aj to sedemstotisícové predstavuje v prípade väčšiny fotobánk len niekoľko percentný podiel z celkovej databázy. Ak si chcete zo sumy vyplácanej každoročne fotobankami svojim prispievateľom niečo urvať, pridávajte, pridávajte a pridávajte.

Rada číslo 8 - Bojujte na viacerých frontoch

Zo začiatku je dobré zamerať sa na čo najširšie spektrum. Po čase sami zistíte, ktoré z vami pridávaných motívov majú najväčší úspech a oplatí sa im venovať viac času. Pestré portfólio spravidla prináša aj konzistentnejšie predaje a lepšie odoláva sezónnym požiadavkám. Taktiež zvážte prispievanie do viacerých fotobánk. Časy, kedy exkluzivita zaručovala vysoké zisky, sú zrejme nenávratne preč. Pre začínajúcich prispievateľov je naviac takmer nemožné odhadnúť, s ktorou fotobankou sa im bude najlepšie spolupracovať. Paralelné pridávanie tých istých fotografií do viacerých fotobánk vám bude naviac šetriť čas strávený ich popisom a pridávaním kľúčových slov. Taktiež budete môcť lepšie vyhodnocovať úspešnosť konkrétnej fotografie v jednotlivých fotobankách, ak ste ju pridali v približne rovnakom období.

Rada číslo 9 - Pozor na správne časovanie

Mnohé motívy podliehajú sezónnosti predaja a sú veľmi žiadané len niekoľko týždňov či mesiacov v roku. Platí to predovšetkým o fotografiách s tematikou Vianoc a Veľkej noci. V týchto kategóriách je zároveň aj najväčšia konkurencia. Ak sa chcete do nej zapojiť, mali by ste tak urobiť v dostatočnom predstihu. Kupujúci fotografie používajú v reklamných kampaniach, ktorých príprava určitú dobu trvá, a ktoré sú spustené častokrát týždne alebo mesiace pred sviatkami. Dalo by sa povedať, že fotobanky majú tiež vlastné ročné obdobia. Začínajú len podstatne skôr ako tie kalendárne. Mojim najpredávanejším motívom sú fotografie jahniat. Hoci nepodliehajú veľkej sezónnosti a je o ne záujem počas celého roka, ich predaje v období pred Veľkou nocou každoročne stúpnu niekoľkonásobne.


Hravé jahňatá sú okrem iného aj symbolom nevinnosti. Niekedy však stačí zlomok sekundy a z komerčne zaujímavého motívu je prepadák. Skúste si tipnúť, ktorá z fotografií sa lepšie predáva...


Koncom roka trhu dominujú vianočné motívy. Preraziť medzi tvrdou konkurenciou je veľmi ťažké.

Rada číslo 10 - Dodržujte pracovný postup

Keď už máte nafotený kvalitný materiál, bolo by kontraproduktívne použiť ho nevhodným spôsobom. Oplatí sa preštudovať si a detailne ovládať postupy pridávania fotografií do jednotlivých fotobánk. Častokrát obsahujú užitočné rady, ktoré využijete aj pri fotografovaní samotnom. Neskoršia oprava nevhodne popísaných a zaradených fotografií je oveľa pracnejšia. Naviac tým riskujete, že ste vlastne fotografie pridávali úplne zbytočne. Kvalitné fotografie vám budú nanič, ak si nenájdu svojich kupujúcich. Presnejšie povedané, ak sa kupujúcim nezobrazia pri vyhľadávaní. To môžete vo veľkej miere ovplyvniť dodržiavaním ďalšej rady.

Rada číslo 11 - Dajte si záležať na kľúčových slovách

Jedným z mála nástrojov, ktoré vám dávajú fotobanky k dispozícii sú kľúčové slová. O tých by sa dalo napísať hneď niekoľko blogov. Ani tu však neexistuje univerzálny postup a opäť je dobré poznať, aké má kritériá na kľúčové slová daná fotobanka. Niektoré dokonca ponúkajú vlastný softvér na generovanie kľúčových slov, ďalšie pomôcky nájdete priamo na internete. Mne osobne pripadá využívanie týchto nástrojov pracnejšie a časovo náročnejšie, ako tvorba vlastných kľúčových termínov. Takisto pomáha aj nahrávanie metadát pri samotnom postprocese fotografií. Okrem kľúčových slov sú dôležitými atribútmi aj názov a popis fotografie. Niektoré fotobanky zohľadňujú údaje v nich uvedené pri tvorbe vyhľadávacích algoritmov.

Rada číslo 12 - Využívajte štatistické prehľady

Ďalšou pomôckou, ktorú fotobanky ponúkajú sú rôzne štatistické nástroje. Tie bývajú prispievateľmi spravidla prehliadané. Dajú sa však pomocou nich častokrát zistiť nielen počty zhliadnutí a predajov jednotlivých fotografií, ale aj ich úspešnosť v rámci celého portfólia, prípadne kľúčové slová použité kupujúcimi. To pomáha pri rozhodovaní, na ktoré motívy sa viac zameriavať, či ktoré kľúčové slová častejšie používať alebo úplne vynechať. Vďaka mobilným aplikáciám máte svoje portfólio vždy doslova na dosah ruky a môžete efektívnejšie využívať čas strávený napríklad každodenným cestovaním.

Rada číslo 13 - Sledujte diskusné skupiny

Mikrofotobanky, respektíve ich užívateľské fóra sú častokrát dobrým informačným zdrojom. Okrem legislatívnej poradne, všeobecných rád a informácií tam nájdete kopec užitočných tipov prakticky z každej fotografickej oblasti. Mnohí začínajúci prispievatelia tu zverejňujú náhľady zamietnutých fotografií a skúsenejší členovia im následne radia. Niečo na spôsob ephoťáckej Fotografie na kritiku, avšak v oveľa brutálnejšej podobe:). Niektoré fotobanky dokonca organizujú pre svojich prispievateľov pravidelné súťaže alebo stretnutia. Existujú teórie, podľa ktorých má aktivita prispievateľov fotobánk v ich fórach vplyv na vyhľadávacie algoritmy. V každom prípade je to celkom užitočná a občerstvujúca zmena v inak dosť monotónnom procese pridávania fotografií.

Ja som sa práve vďaka prispievaniu do fotobánk zoznámil už s viacerými "konkurentami". S mnohými dokážem o fotobankách prekecať celé hodiny. A to aj napriek tomu, že naše portfóliá sú častokrát diametrálne odlišné. Osobný kontakt a výmena skúseností sú mnohokrát cennejšie ako návody, či rady z diskusných skupín. Jedným z nich je aj ďalší ephoťák Marián Pentek, ktorého tu nájdete pod nickom "digihelion". Marián má s microstock fotografiou bohaté skúsenosti a pred nedávnom vydal elektronickú knihu určenú práve začínajúcim prispievateľom.

Rada číslo 14 - Nenechajte sa odradiť počiatočnými neúspechmi

Prispievanie do fotobánk vie byť niekedy veľmi otravné a frustrujúce. Obzvlášť to platí v prípade začínajúcich prispievateľov, u ktorých je podiel zamietnutých fotografií spravidla vyšší. Nafotíte a upravíte fotografie, o ktorých ste presvedčení, že majú svoj potenciál. Ďalší vzácny čas a energiu investujete do ich vhodného popísania a indexácie, aby vám ich vzápätí editor fotobanky behom pár sekúnd zamietol. Jedno z mála pravidiel, na ktoré sa môžete spoľahnúť so stopercentnou istotou:). V podobných situáciách pomáha nadhľad. Snažte sa byť nad vecou a skúsiť aj z neakceptovaných fotografií vyťažiť čo najviac. Boli dôvody zamietnutia objektívne? Dajú sa odstrániť? Väčšina fotobánk vám ich oznámi. Najmä pre začínajúcich fotografov to môže byť veľmi nápomocná a užitočná spätná väzba. Skúste sa odosobniť a vnímať ju ako konštruktívnu kritiku. Ak prispievate do viacerých fotobánk, určite sa vám stane, že tú istú fotografiu niektoré akceptujú, iné zasa nie. Časom sami zistíte, čoho sa vyvarovať a ako podobným zamietnutiam predchádzať.


Fotografia, o ktorej si myslím, že má komerčný potenciál. Napriek tomu mi ju jedna fotobanka opätovne zamietla práve z opačného dôvodu. Na tretíkrát prešla, a to aj bez akýchkoľvek dodatočných úprav.

Na tomto mieste mal pôvodne nasledovať prehľad najčastejšie sa opakujúcich rád a tipov, na ktoré som natrafil. Niekoľko počiatočných bodov však nakoniec prerástlo do veľdiela prekračujúceho rozsah a zmysel blogu. Koniec koncov - fotobankám sú dnes venované celé portály. Mnohé zo "zaručených" návodov si naviac priamo odporovali alebo vychádzali z rôznych konšpiračných teórií. Tie najuniverzálnejšie som sa pokúsil zapracovať do predchádzajúceho textu. Z vlastnej skúsenosti však viem, že ich dodržiavanie v praxi je spravidla náročnejšie ako to vyzerá na prvý pohľad. Z rozsiahleho zoznamu som si na záver nechal odporúčanie, ktoré ja osobne využívam asi najčastejšie.

Rada číslo 15 - Buďte realistami

Stanovujte si dosiahnuteľné ciele a pravidelne ich vyhodnocujte. Tie budú mať pre rôznych fotobankárov rôzne podoby. Kým pre začínajúceho to môže byť napríklad vytvorenie portfólia o veľkosti 500 fotografií v priebehu prvého roka, pre pokročilejšieho zasa zvýšenie príjmov o 10 percent počas nasledujúcich 6 mesiacov. Neporovnávajte koľko vo fotobankách zarobili iní. Svet microstock fotografie je plný extrémov. Od prispievateľov, ktorí nezarobia z rôznych dôvodov ani cent až po tých, ktorí určujú trendy, zamestnávajú celé tímy a ich provízie dosahujú šesťciferné hodnoty. Úspešnosť jednotlivých portfólií sa ťažko porovnáva a ovplyvňuje ju veľa faktorov. Vy sami budete najlepšie vedieť odhadnúť a reálne zhodnotiť svoje možnosti. Stanovenie si splniteľných cieľov a ich kontrola vám okrem ich dosiahnutia pomôže aj k dobrému pocitu a motivácii, ktoré väčšine začínajúcich prispievateľov chýbajú.

Pokiaľ ste sa v čítaní tohoto blogu dopracovali až na jeho záver, máte zrejme o microstock fotografiu skutočný záujem. Ak ste nováčikmi, želám vám veľa trpezlivosti, ktorú budete v prvých mesiacoch určite potrebovať. No a ak už máte nejaké skúsenosti, budem rád, ak sa o ne podelíte.

Komentáre

Pridaj komentár Pridaj komentár Zobraziť posledný príspevok
blahoslav J B Art
2015-09-16 10:17:45
vdaka za clanok, rady a ochotu podelit sa so svojimi skusenostami ... mne, ako fotobankovemu panicovi, to dovolilo aspon takto teoreticky nahliadnut do tohto zakutia fotografie
 
spektrum
2015-09-16 12:04:18
vďaka Patrik za dobrý článok, ale ja sa k tomu asi nikdy nedostanem
 
Patrik Stedrak
externý redaktor 2015-09-17 11:41:24
príspevok od: blahoslav J B Art
vdaka za clanok, rady a ochotu podelit sa so svojimi skusenostami ... mne, ako fotobankovemu panicovi, to dovolilo aspon takto teoreticky nahliadnut do tohto zakutia fotografie
dakujem Jaro za pristavenie sa pod blogom... mozem len potvrdit, ze prax je kazdopadne zaujimavejsia ako ta teoria
 
Patrik Stedrak
externý redaktor 2015-09-17 12:40:13
príspevok od: spektrum
vďaka Patrik za dobrý článok, ale ja sa k tomu asi nikdy nedostanem
clovek nikdy nevie - ja som sa k tomu tiez dostal viac-menej nahodou...vdaka za slovicka Danka
 
Petelov
2015-09-18 09:28:04
Super článok. Chcel by som vediet, kde nájdem ten ebook. Našiel som link na ebook na Amazone, nefunguje však.
 
digihelion
2015-09-18 12:27:44
príspevok od: Petelov
Super článok. Chcel by som vediet, kde nájdem ten ebook. Našiel som link na ebook na Amazone, nefunguje však.
Ahoj,
momentalne je k dispozicii iba anglicka verzia ebooku:
http://www.amazon.com/gp/product/B014VE9CT0?*Version*=1&*entries*=0
pretoze Amazon sa pred par dnami necakane rozhodol z mne neznameho dovodu prestat podporovat slovensku verziu
 
Petelov
2015-09-18 21:16:09
príspevok od: digihelion
Ahoj,
momentalne je k dispozicii iba anglicka verzia ebooku:
http://www.amazon.com/gp/product/B014VE9CT0?*Version*=1&*entries*=0
pretoze Amazon sa pred par dnami necakane rozhodol z mne neznameho dovodu prestat podporovat slovensku verziu
Díky, to je škoda. Ja som mal záujem práve o tú slovenskú verziu.
 
seifi
2015-10-25 19:06:01
vďaka Patrik zaujímavé čítanie ;
 
Patrik Stedrak
externý redaktor 2015-10-25 22:38:41
príspevok od: seifi
vďaka Patrik zaujímavé čítanie ;
aj ja dakujem Dusan
 
Lukáš Podracký
2015-11-13 20:25:27
super čítanie, ja už som chcel začať pred rokom, ale akosi sa mi do toho stále nechcelo tento článok pripomenul zabudnuté
 
Patrik Stedrak
externý redaktor 2015-11-14 21:47:06
príspevok od: Lukáš Podracký
super čítanie, ja už som chcel začať pred rokom, ale akosi sa mi do toho stále nechcelo tento článok pripomenul zabudnuté
ďakujem...dúfam, že článok aspoň trochu pomohol pri rozhodovaní
 

Ďalší článok z kategórie

Inzercia