Hore

Zaujímavé editoriály, jeseň 2012

Na jeseň sa každoročne veľmi teším. Fotografovi toto ročné obdobie ponúka nespočetné možnosti realizácie. Farby listov jesenných stromov hrajú živými farbami a spolu so zlatým slniečkom dodávajú optimizmu, alebo naopak, neskorá jeseň spolu s rannými hmlami pôsobí na človeka zádumčivou atmosférou. Toľko emócií je možné vytvoriť v súčinnosti s prírodou, ako azda v žiadne iné ročné obdobie. Ak do toho zasadíme najemotívnejší člen fotografie a zároveň najúčinnejší katalyzátor pocitov – človeka, dosiahneme pôsobivé zábery.

Pozorne som pre vás sledoval, čo nové a zaujímavé prinesie jeseň aj v módnej fotografií. Priznám sa, že sa nenaplnili moje očakávania. Samozrejme, že vzniklo množstvo nádherných a zaujímavých editoriálov, avšak pre mňa osobne nedosahovali úrovne ako napríklad novembrový súbor fotografií z roku 2010 pre časopis Flair. Autorom bol skvelý fotograf Jean-François Campos a pózovala mu švédska modelka Frida Gustavsson, ktorá sa pohybuje v druhej desiatke svetových modeliek (podľa models.com)
Camposovi sa podarilo neskutočné harmonické spojenie divokosti severskej krajiny a módneho outfitu. Zábery zachytávajú modelku v pohybe, preto vyznenie fotografií je viac prirodzenejšie a viac dynamickejšie. Zavýjajúci vietor, ktorý rozvieva dlhý kožušinový vlas a na všetky strany rozlietané kusy látky, hutný pocit pohybu ešte viac umocňujú. Celé je to zošité širokouhlým objektívom zdôrazňujúci nádherné línie. Časť editoriálu v čiernobielom prevedení poskytuje podporu pre vyniknutie takýchto línií a zbytočne nerozptyľuje pozornosť vnímaním farieb. Atypicky nakreslené obočie dodáva punc exotiky a je akýmsi prejavom divokosti, nespútanosti, ako sme zvyknutí u niektorých domorodých kmeňoch. Vždy keď si pozriem tieto fotografie, cítim ohromný príliv energie. V mojom archíve svetových fotografov je to taký masterpiece z jesenných fotografií.

Coco Rocha & Emily DiDonato pre Longchamp, jeseň/zima 2012

Modelka Coco Rocha je tvárou značky Longchamp a je bez pochýb, že táto spolupráca im svedčí. Už v jarnej kampani príjemné prekvapila svojou živelnosťou. Nie je tomu ináč ani v poslednej sérií fotografií. Rád sa pozerám Coco, pretože z fotografií na ktorých pózuje ide bezhraničný optimizmus. Aj keď sa niekomu môže zdať, že to príliš prehráva, ja tento jej naivný výraz naozaj môžem.

Celá kampaň bola cielená ako zábavná a hravá. Okrem hlavnej tváre značky jej zdatne sekunduje Emily DiDinatoo. Obe stelesňujú aktívne a energiu vyžarujúce mladé ženy. Fotografom bol portrétista mnohých známych ľudí zo šoubiznisu Max Vadukul. Finálne fotografie sa naozaj vydarili a patria medzi najlepšie čo môžete vidieť z aktuálnej sezóny.

Fotilo sa na mnohých známych aj menej známych miestach Paríža, ako schody Montmartre, trojuholníkový place Dauphine a podobne. Mne sa podarilo pre vás zohnať aj zábery zo zákulisia fotenia (nájdete ich v galérií na konci článku). Máte možnosť vidieť celý realizačný tím ľudí, ktorí sa podieľali na vzniku kampane, ako choreografku Biancu Li, asistento fotografa, rôznych technikov a dokonca jedného snehotvorcu. ;)

Z týchto jedinečných zákulisných záberov je vidno, že ani grafik sa nenudil pre odstraňovaní nežiaducich a rušivých objektov, poprípade zvedavých ľudí. Ako často využívaná pomôcka pri fotení bola dymovnica, a kde ju nemohli zapáliť, nastúpil Photoshop. Použitie dymovnice nebolo samoúčelné. Obzeral som si place Dauphin cez StreetView a v pozadí vedie hlavná cesta. Neustále objavujúce sa dopravné prostriedky by mohli pokaziť nejeden dobrý záber.

Pozrime sa detailnejšie na jednu z fotografií, kde usmiata Coco sedí na bicykli s roztiahnutými nohami, za ňou Emily a pred nimi červené tašky Longchamp. V prvom rade fotograf pracuje s perspektívou - líniami, ktoré mu pomáhajú upriamiť pozornosť do stredu fotografie. Línie tvoria okraje cesty a vedú pozornosť diváka chceným smerom. Veľmi pekná je súhra týchto línií s líniami, ktoré tvoria nohy modelky. Ak sa pozriete na jednu z fotografií zo zákulisia, kde sa fotila táto scéna, uvidíte asistenta fotografa ako je schovaný pod plachtou a pozorne kontroluje na obrazovke počítača zhotovené fotografie. Myslím, že správny uhol nôh bola jedna z hlavných povinností, ktoré mal kontrolovať. Tieto línie ktoré máme možnosť vidieť vo fotografií sa v deskriptívnej geometrií označujú ako úbežnice a stretávajú sa v jednom bode na horizonte – úbežníku. Vieme že okraje cesty sú navzájom rovnobežné. Perspektíva však spôsobuje zdanie zbiehajúcich sa línií - bližšie objekty sa zdajú väčšie ako vzdialené. Znalosť tejto skutočnosti pomáha fotografom dosiahnuť želaný výsledný dojem. Max Vadukul ide ďalej a pridáva logické stredové umiestnenie bicykla. Čo je zaujímavé je celková svetelná atmosféra. Na fotografiách zo zákulisia vidíme teplé farby skorého, alebo neskorého dňa. Na výslednej snímke však badáme posun k studeným farbám. Predpokladám, že je to z dôvodu jednotného vyznenia celej série fotografií. Okrem toho, červená farba tašiek vynikne takýmto spôsobom ešte viac.

Keď si ďalej listujem zábermi zo zákulisia, a vidím ako si pohodlne Max Vadukul sedí na stoličke za svojim Nikonom, tak ma napadá, že tí fotografi to nemajú v živote až také zlé... 

Pre úplnosť dodám, že kampaň bola zavŕšená krátkym filmom s názvom “ Oh! My bike!” ako pokračovanie z jarnej kampane, kde mini film mal názov “Oh! My dog!”. Režisérom bola pravá ruka Ridley Scotta, skúsený John Mathieson.

Náladový a elegantný Hermès Paris

Zostávame stále vo Francúzsku, akurát sa presunieme pekne do tepla ateliéru. Aspoň myslím, že fotografie vznikli v interiéroch. Grafici bývajú šikovný a ich šikovnosť človeka vie poriadne dopliesť. Podľa mierne sterilného svetla to skôr tipujem na ten ateliér. Opäť tu máme osvedčenú dvojicu protagonistov Nathaniela Goldberga a pred objektívom modelka Bette Franke. Isto si spomínate na úžasnú fotografiu kašmírovej štóly v tvare motýľa vejúcej za Bette z jarnej kolekcie módnej značky. 

Pravdepodobne táto dvojica ma zmluvu u Hermès iba na rok, no ja by som nebol vôbec proti ich ďalšej spolupráci aj v roku nasledujúcom.
Hlavná myšlienka kampane "Time on Your Side" je stvárnenie prechodu medzi ročnými obdobiami. Vizuál celej série je vskutku vydarený. Základ tvorí javor, ktorého polovica je posiata nádhernými červenými listami a druhá polovica ma holé konáre, jemne posypané bielym snehom. Je zaujímavé sledovať kompozičné riešenie prvej fotografie. Keďže utekajúca modelka sa nachádza blízko pravého okraja fotografie a kmeň stromu je tiež posunutý k pravému okraju, váha objektov na celej fotografii je značne naklonená do pravej strany. Aby sa dosiahlo optickej vyváženosti, bolo nutné zvoliť širokouhlý formát a tým natiahnuť obraz ľavej strany viac od stredu. Pridaním padajúcich listov blízko ľavého okraja sa definitívne dosiahlo asymetrickej vyváženosti (opticky ťažšie predmety bližšie k stredu, ľahšie zase ďalej).

Ženskú časť čitateľov určite poteší pohľad na modela, ktorým je Wouter Peelen. Silný jesenný vietor mu rozvial elegantnú kravatu a tým sa odhalilo logo módnej značky. Skrze celú fotografie je vidno padajúce chumáče smehu. Tento pridaný prvok vytvára správnu melancholickú atmosféru. Osobne mi na tejto fotografii vadí list za jeho ľavým uchom. Pôsobí na mňa dosť rušivo. To už radšej prežujem tu hrdzavú líšku na jednej z ďalších fotografií. ;)

Umenie temnoty po ázijsky

V Singapurskom Harper’s Bazaar v októbri vyšiel editoriál s názvom "Art of Darkness". Na svedomí ho má, pre mňa neznámy fotograf, ktorý si hovorí Gan. V portfóliu na jeho webovej stránke sa nachádzali hlavne práce pre ázijské módne časopisy. Mladučká holanďanka Vera Luijendijk predstavuje luxusné kožené doplnky a kožušiny. Fotograf nechal modelku a jej oblečenie nasvietiť skrz rozličné železné konštrukcie. Na oblečení sa vytvorili nespočetné tiene rôznych tvarov a tieto vzniknuté textúry príjemne osviežujú fotografie. Celé to pôsobí zaujímavo a vôbec nie rušivo, ako by sa dalo predpokladať k veľkému počtu vzorov. K temnému, dekadentnému vizuálu sa fotografie približujú decentným spôsobom. Páči sa mi, že sa to príliš nepreháňa. Je tam priestor pre dramatičnosť, symboliku a trochu aj tej zmyselnosti. Nadávkované pre diváka v rozumnej miere.

Čarovná Anja Rubik

Chcete dostať do svojich fotografií romantiku? Určite medzi top modelkami siahnete po sympatickej polke Anje Rubik. Októbrové číslo časopisu Numero uverejnilo fotografke Calille Akrans fotopríbeh, kde predstavuje Anju na pozadí klasických obrazov. Pózy modelky sú zmesou zmyselnosti a romantiky. Na sebe má vzory šiat Givenchy, Chanel, Gucci, Roberto Cavalli. Táto dvojica, fotografka a modelka už majú vzájomnú spoluprácu odskúšanú. S potešením konštatujem, že výsledky ich spolupráce sa neustále zlepšujú. Nápad je to vskutku originálny a výsledná realizácia stojí za pozretie.

Nedá mi ešte neukázať Anju Rubik na fotografii vychytenej dvojice módnych fotografov Mert Alas & Marcus Piggott, ktorý vytvárali titulnú fotografiu pre Elie Saab Le Parfum F/W 2012. No povedzte, videli ste už na ulici romantickejší zjav? ;)


Dve umelkyne

V americkej Vogue, dostala titulku novembrového čísla osobnosť pop music Rihana. Ako som sa dočítal na wiki, má táto speváčka viacero prvenstiev: najviac predaných singlov za rok 2011, v tom istom roku na sociálnej sieti Facebook - umelec s najväčším počtom like-ov, najhranejší interpret za rok 2010 a podobne. Tak som si pustil náhodne klip na internete kvôli rozšíreniu svojich obzorov. Úprimne. Dlho som si ich nerozširoval...

Čo je však dôležitejšie, fotografkou bola slávna Annie Leibovitz. Preto sa súbor fotografií ocitol aj v mojom výbere jesenných editoriálov. Život a práca tejto fotografky sú úžasné a dávam pred ňou klobúk dolu. V časopise ma zaujala iba jedna fotografia, kedy Rihana stojí na ceste a snaží sa udržať šaty ktoré rozvieva spolu s prachom na ceste silný vietor.

Umelecké okienko

Poviem vám, že niekedy pri prezeraní módnych editoriálov dostávam depresie. Väčšinou sú to fotografie, kde príliš dominujú výtvarne/grafické experimenty.

Niekedy sa nájdu perličky, kde jednoducho ani toho výtvarného umenia netreba. Pozrite sa čo sa stane keď sa zíde táto trojkombinácia: Dazed & Confused + módna ikona Iris Apfel + umelecký fotograf Jeff Bark.

A na záver ak vám chýba dávka bizarnosti, skúste Circus Humanus od Aitken Jolly.

Komentáre

Pridaj komentár Pridaj komentár Zobraziť posledný príspevok
Laco62
2012-11-19 09:26:46
Jozef, ty si borec! Vďaka!
 
spektrum
2012-11-19 09:34:35
nuž neviem, mne tam chýbajú skutočné emócie, zaujal ma len ten chlapík s listom v náprsnom vrecku
 
Robert Simeg
2012-11-19 11:01:52
Modna fotografia je vacsinou o inscenovanych emociach, nie o skutocnych, otazkou len zostava ci to niekto obdivuje alebo zatracuje...
 
slavmiro
2012-11-19 12:08:39
Pekny prehlad Jozef!

Mozno na zamyslenie kam sa tento zaner uz roky ubera: Ako videt, dominuju prisne asketicke deti-dievcata, zbavene akejkolvek zenskosti. Tento nestastny trend zacal asi niekedy v 60rokoch, ked sa presadila este len 17 rocna modelka Twiggy. Od vtedy maju vsetky pedofilne deviacie prisun obrazoveho materialu zabezpeceny. A urcite aj v samotnej branzi je ich dost. Pamatame si kauzy, ved cely fashion priemysel je to tak nastaveny, kastingy novacikov ked nie od 14tich tak osoby nie starsie od 16.r. Ani muzi nie su na tom o moc lepsie, fashion prezentuje najma metrosexualov a ich gay klony, cest vinimkam.
 
Dawid1213
2012-11-19 12:09:22
mega co dodat k tomu páči sa mi to
 
Maxx818
ocenenie redakciou 2012-11-19 12:11:12
príspevok od: spektrum
nuž neviem, mne tam chýbajú skutočné emócie, zaujal ma len ten chlapík s listom v náprsnom vrecku
skutocne emocie treba hladat v dokumente, toto je iny zaner
 
spektrum
2012-11-19 12:33:55
príspevok od: Maxx818
skutocne emocie treba hladat v dokumente, toto je iny zaner
mne je to jasné, ale načo potom týn začínať článok, keď o žiadnych emóciách to nie je...a viem si predstaviť, že by sa to dalo, preto som to napísala...
 
spektrum
2012-11-19 12:36:06
príspevok od: Maxx818
skutocne emocie treba hladat v dokumente, toto je iny zaner
reagovala som na úvod članku o emóciách a ten ostrý protiklad s obsahom...je zrejmé, že žijú vo svojom svete a dávno stratili kontakt na realitu
 
hubertsvk
2012-11-19 12:37:08
tak mne sa to akosi nepacilo, mne takato modna fotografia absolutne nic nehovori
 
mirosz
2012-11-19 12:39:47
http://www.businessinsider.com/what-real-women-look-like-doing-ridiculous-fashion-ad-poses-2012-3?op=1
 
Sachtikus
ocenenie redakciou 2012-11-19 12:44:37
fuu tak toto su riadne tvrde veci
 
Maxx818
ocenenie redakciou 2012-11-19 22:12:56
príspevok od: slavmiro
Pekny prehlad Jozef!

Mozno na zamyslenie kam sa tento zaner uz roky ubera: Ako videt, dominuju prisne asketicke deti-dievcata, zbavene akejkolvek zenskosti. Tento nestastny trend zacal asi niekedy v 60rokoch, ked sa presadila este len 17 rocna modelka Twiggy. Od vtedy maju vsetky pedofilne deviacie prisun obrazoveho materialu zabezpeceny. A urcite aj v samotnej branzi je ich dost. Pamatame si kauzy, ved cely fashion priemysel je to tak nastaveny, kastingy novacikov ked nie od 14tich tak osoby nie starsie od 16.r. Ani muzi nie su na tom o moc lepsie, fashion prezentuje najma metrosexualov a ich gay klony, cest vinimkam.
slavomiro, to je bezny pohlad z vonku..
 
Maxx818
ocenenie redakciou 2012-11-19 22:28:49
inak niektore tie fotky zo zakulisia mi pridu omnoho lepsie ako edit vyber, to preflaknutie sustavov zableskov a asistentov s odrazkami je taky vysledok ako keby dolepovali do sceny modelky
 
slavmiro
2012-11-20 09:08:40
príspevok od: Maxx818
slavomiro, to je bezny pohlad z vonku..
aky/iny je pohlad zvnutra? Je to tak alebo nejako inak?
 
Maxx818
ocenenie redakciou 2012-11-20 10:52:23
príspevok od: slavmiro
aky/iny je pohlad zvnutra? Je to tak alebo nejako inak?
samozrejme, ze je to tak, ale zas nie v celom spektre...su rozne agentury podobne ako televizie s roznym obsahom a pristupom,,,,to odchytavanie mladych bab ma svoj vyznam kvoli samozrejme konkurencii a rovnako kvoli vychove, ono dobra agentura sa tym babam skutocne venuje, a zaujima sa rovnako aj o to co robia mimo agentury vo volnom case, snazia sa aj vychovavat...hovorim dobre agentury, a potom je to skutocne na tych babach na foteni aj vidiet, je to iny, komercne povedane material...a tu ide hlavne o komerciu nebudeme si nahovarat , ze o charitu...je to vsak drina, drina, drina a cestovanie a cestovanie a cestovanie....
 
Jozef Krajčo
externý redaktor 2012-11-20 11:28:23
príspevok od: Maxx818
samozrejme, ze je to tak, ale zas nie v celom spektre...su rozne agentury podobne ako televizie s roznym obsahom a pristupom,,,,to odchytavanie mladych bab ma svoj vyznam kvoli samozrejme konkurencii a rovnako kvoli vychove, ono dobra agentura sa tym babam skutocne venuje, a zaujima sa rovnako aj o to co robia mimo agentury vo volnom case, snazia sa aj vychovavat...hovorim dobre agentury, a potom je to skutocne na tych babach na foteni aj vidiet, je to iny, komercne povedane material...a tu ide hlavne o komerciu nebudeme si nahovarat , ze o charitu...je to vsak drina, drina, drina a cestovanie a cestovanie a cestovanie....
Ano, ta mladost pri vybere zacinajucej modelky je podmienena nutnostou dalsej vychovy a naberania skusenosti. Je to proces, ktory trva niekolko rokov a ked nechcete fotit 30tnicky, musite verbovat uz deti. Nakoniec tie deti do tohto sveta tam nikto nasilim netlaci. Vzdy je tam aj suhlas zakonnych zastupcov.
 
slavmiro
2012-11-20 20:40:44
príspevok od: Jozef Krajčo
Ano, ta mladost pri vybere zacinajucej modelky je podmienena nutnostou dalsej vychovy a naberania skusenosti. Je to proces, ktory trva niekolko rokov a ked nechcete fotit 30tnicky, musite verbovat uz deti. Nakoniec tie deti do tohto sveta tam nikto nasilim netlaci. Vzdy je tam aj suhlas zakonnych zastupcov.
jo-jo, ambicie zakonnych zastupcov, to je obcas horsie ako spontanna naivita teenagers.
 
slavmiro
2012-11-20 20:41:15
príspevok od: Maxx818
samozrejme, ze je to tak, ale zas nie v celom spektre...su rozne agentury podobne ako televizie s roznym obsahom a pristupom,,,,to odchytavanie mladych bab ma svoj vyznam kvoli samozrejme konkurencii a rovnako kvoli vychove, ono dobra agentura sa tym babam skutocne venuje, a zaujima sa rovnako aj o to co robia mimo agentury vo volnom case, snazia sa aj vychovavat...hovorim dobre agentury, a potom je to skutocne na tych babach na foteni aj vidiet, je to iny, komercne povedane material...a tu ide hlavne o komerciu nebudeme si nahovarat , ze o charitu...je to vsak drina, drina, drina a cestovanie a cestovanie a cestovanie....
- vdaka za pohlad zvnutra.
 

Ďalší článok z kategórie

Z kategórie

Inzercia

ČLÁNKY - aktuálne diskutované