Hore
Fórum » O FOTOGRAFOVANÍ
 

Výhody RAWu

sony123
2008-04-05 16:27:12+02
Aké sú podstatné výhody RAWu?Asi sú aj dosť veľké fotky v tomto formáte,nie?Nie je preto lepšie fotiť v komprimovaných formátoch?
 
Fotograf77
2008-04-05 16:44:46+02
Každá komprimácia fotky fotku samotnú ničí!. .. Komprimáciou vlastne odstraňuješ ´nepotrebné dáta´ z fotky, ale tým jej znižuješ kvalitu. . . RAW súbor je samozrejme oveľa väčší, ako jpg ktoré foták vypľuje. . . je však lepšie upraviť fotku v externom editore a až nakoniec ju uložiť ako jpg, urobíš síce to čo vlastne urobí foťák za teba, ale takto máš výsledný obraz v jpg oveľa lepší a kvalitnejší, než čo ti spraví procák vo fotáku s prednastavenými hodnotami, ktoré si môžeš do istej mieri nastaviť, ale je to dosť obmedzené...

Havnou výhodou fotenia do RAW-u je že nemusíš pri fotení myslieť na presné vyváženie bielej, na presnú expozíciu. . . tieto veci sa dajú urobiť neskôr v compe a to bez väčšej straty kvality fotky, ako aj doostriť, farebne upraviť atď.
 
Karol Srnec
redakcia ephoto.sk 2008-04-05 18:11:39+02
RAW format ma vacsiu farebnu hlbku, to znamena viac odtienov farieb, lepsie prekreslenie svetiel a tienov. Ked mas vo fotke viac informacii, tak mozes robit viac uprav v pocitaci. Spracovanim RAWu dostanes menej sumu. Riadis si ostrost, kontrast, saturaciu expoziciu, WB... Vo formate JPG uz vsetko neodvratne prebehlo vo fotoaparate. Naviac je JPG stratovy format, kede vznikaju neprijemne artefakty ako posterizacia, stvorcekovanie, zvyraznenie obrysov a neodstranitelne prepaly. Je to ako ked urobis fotku Polaroidom alebo mas k dispozicii film, ktory si pri vyvolavani mozes upravit casom vyvolavania a pri tvorbe fotky riadis proces miesania farieb, korekcie...
 
Karol Srnec
redakcia ephoto.sk 2008-04-05 18:22:18+02
Este dodatok: Ak chces pracovat v RAWe, musis poznat teoriu toho co robis, inac sa len hras s tiahlami a vysledok je vec experimentu. Vacsina zrkadlovie ma m oznost snimat naraz do RAWu aj do JPG. Urob si fotku v nejakej tazkej svetelnej situaci (nocny zaber, foto z bleskom, protisvetlo...) a porovnaj ich. Rozdiel bude velky.
Raw ma este jednu vyhodu, mozes ho vyvolat s roznymi upravami, pokazde inak a original ti zostane nedotknuty.
 
Fotograf77
2008-04-05 18:38:26+02
Je to proste ako digitalny negativ (film)
 
Zolo
2008-04-06 10:59:52+02
K povedanému by som si dovolil dať ešte jednu poznámku, resp. doplnok. Aj keď fotíš do RAW-u, je potrebné exponovať čo najpresnejšie. Každá nesprávna expozícia, resp. odchýlka od správnej expozície značne sťažuje spracovanie fotky, pokiaľ to nie je cielený zámer fotografa.
 
Fotograf77
2008-04-06 11:26:09+02
pokiaľ sa jedná o odchýlku okolo +- 1 exp. čísla, je to úplne v pohode :-)
 
Karol Srnec
redakcia ephoto.sk 2008-04-06 11:38:42+02
V tazkej svetelnej situacii moze mat rozdiel 1 EV dost vyrazny vplyv na narast sumu v tmavych partiach, ked treba fotku zosvetlit. naopak pri praci s protisvetlom, svetlou oblohou a pod. moze chybat 1 EV na to aby si zachranil prepaly a dostal lepsiu kresbu do svetiel.
 
slavmiro
2008-04-06 22:34:07+02
Velkost RAW suborov sa mne osobne nezda az taka velka. Vyspelejsie fotoaparaty dovoluju volit bezstratovu kompresiu, najnovsie okrem 12bit aj 14 bit rozlisenie (vcersa som si ho konecne zapol). TIFF format (8 a 16bit) generuje ovela vacsie subory ale neponuka moznosti RAWu. RAW pouziva pre kazdy kanal farby (RGB) 12 bitovu informaciu, t.j rozozna 4096 hodnot co vytvara vo vzajomnej kombinacii 68 mil farieb, ak sa nemylim. Naproti tomu JPEG ma info kodovane v 8bitovom rozliseni na kanal, t.j. 256 hodnot vo vzajomnej kombinacii 16 tis. farieb. Prechody modrej v oblohe su typickym pripadom kde to na fotografii 30x45cm uz moze byt vidiet.. God bless RAW!
 
bertikb
2008-04-14 20:49:43+02
príspevok od: slavmiro
Velkost RAW suborov sa mne osobne nezda az taka velka. Vyspelejsie fotoaparaty dovoluju volit bezstratovu kompresiu, najnovsie okrem 12bit aj 14 bit rozlisenie (vcersa som si ho konecne zapol). TIFF format (8 a 16bit) generuje ovela vacsie subory ale neponuka moznosti RAWu. RAW pouziva pre kazdy kanal farby (RGB) 12 bitovu informaciu, t.j rozozna 4096 hodnot co vytvara vo vzajomnej kombinacii 68 mil farieb, ak sa nemylim. Naproti tomu JPEG ma info kodovane v 8bitovom rozliseni na kanal, t.j. 256 hodnot vo vzajomnej kombinacii 16 tis. farieb. Prechody modrej v oblohe su typickym pripadom kde to na fotografii 30x45cm uz moze byt vidiet.. God bless RAW!
Da sa povedat kolko vojde fotiek trebars na 2GB kartu? Dakujem
 
slavmiro
2008-04-14 23:17:48+02
príspevok od: bertikb
Da sa povedat kolko vojde fotiek trebars na 2GB kartu? Dakujem
Velkost RAWu pri rozliseni 6 MPix (3000x2000) v pripade bezstratovej komprimacie a 12 bitoch (Nikon D70) je priemerne 5.3 MB. Cize na 2GB kartu sa zmesti cca 380 ´fotiek´. 12 MPix rozlisenie(4288x2848) generuje pri 12bitoch RAW subory o velkosti 11.2MB, pri 14bitoch to je cca 14MB (Nikon D300) ..

Ja som fotil dlhe roky len s 512MB kartou a vystacil som si. Ale plati ze menej miesta = viacej premuslania co cvaknut. Najlepsia skola vsak bola analogova era, ked som mal ako fotoamater, student, z ekonomickych dovodov maximalne 2x36 zaberov k dispozicii, co zaber to naklady 10SK a clovek velmi vazne rozvazoval kedy stlacil spust. Bolo to krute, tyzden v Maroku, k dispozicii len 5 kinofilmov po 36 policok. Vikend v Parizi a k tomu 72 zaberov, t.j. 2 kinofilmy. Fotilo sa velmi na istotu, na prilisne experimenty nebol priestor.
 
Karol Srnec
redakcia ephoto.sk 2008-05-17 20:43:12+02
Našiel som si trochu času a pripravil som ukážku výhody snímania do formátu RAW oproti JPG.
Ukážka výhody spracovania fotografie vo formáte RAW. Čierný Ford Mustang je pre automatiku kompaktu tvrdý oriešok a väčšinou dochádza k preexpozícii. Auto stratilo tmavú čiernu farbu, naviac pri slnečnom počasí sa prexponovala dlažba, ktorú by vo formáte JPG už takmer nešlo zachrániť. Po úprave v Adobe Lightroom sa podarilo korigovať expozíciu a zachrániť prepaly. Všimnite si napr. odlesk oblohy na zadnom blatníku.
 
Karol Srnec
redakcia ephoto.sk 2008-05-17 20:43:43+02
Druhý extrém, biely Ford GT40. Bez korekcie došlo k preexponovaniu kapoty vystavenej priamemu slnečnému svetlu. To sa podarilo v Adobe Lightroom zachrániť len mierným podexponovaním a využitím funkcie Recovery, ktorá slúži na potlačenie prepalov. Ak by som použil korekciu expozície pri snímani do formátu JPG, prepaly by nevzikly, ale tiene pod autom by boli neprekreslené. Vo formáte RAW sa naopak podarilo ešte zlepšiť prekreslenie tieňov.
 
piťus
2008-06-01 15:14:39+02
Ak vyfotím ten istý zaber do jpg a do rawu, a rozhodnem sa nic neupravovat, bude fotografia z rawu aj tak kvalitnejsia?
 
Karol Srnec
redakcia ephoto.sk 2008-06-01 15:27:34+02
príspevok od: piťus
Ak vyfotím ten istý zaber do jpg a do rawu, a rozhodnem sa nic neupravovat, bude fotografia z rawu aj tak kvalitnejsia?
RAW nie je fotogrfia, az po jeho vyvolani a ulozeni do ineho grafickeho formatu z neho spravis fotku. Kvalita fotky tak bude zalezat na tom, do akeho formatu to ulozis. Aj keby si chcel s fotkou robit minimalne upravy, tak sa do RAWu oplati fotit, uz len kvoli tomu, ze mozes dodatocne odstranit chyby pri snimani (vyvazenie bielej, odstranenie prepalov, znizenie sumu, doostrenie...). Nie je to tak zlozite, su to vlastne len ´hejblatka´, po troche treningu zistis aky maju vplyv na fotku.
 
Strana 1 z 1
 





Inzercia
  • ()
     
  • ()
     
  • ()
     
  • ()
     
  • ()