zalezi na konkretnej scene - odporucam precitat si najprv clanky vo fotoskole (v menu nalavo) - najma filtre makrofotografiu a fotografovanie v studiu (niektore stiove finty sa daju vyuzit aj mimo studia)
zalezi na konkretnej scene - odporucam precitat si najprv clanky vo fotoskole (v menu nalavo) - najma filtre makrofotografiu a fotografovanie v studiu (niektore stiove finty sa daju vyuzit aj mimo studia)
dakujem za radu, ja som práve myslel fotenie vonku, ale pozriem fotoškolu, napríklad ja to riešim tak ze merám expozíciu v najtenistejšej oblasti a z toho vychádzam ale aj tak..... hmm
ak merias expoziciu v tieni, na svetlych castiach Ti to pravdepodobne spravi prepal. Mozes pouzit blesk na presvetlenie tienistych casti, alebo odrazovu dosku, bielu plachtu, striebornu slnecnu clonu z auta, alebo stmavit presvetlene casti pomocou prechodoveho filtra. v 95% pripadoch treba spravit upravy mimo internych nastaveni fotoaparatu. Pomocou HDR si vies pomoct aj be zuravy svetla, ale je to ovela pracnejsie a pri upravach v pocitaci stravis vela vasu a vysledok pravdepodobne nebude taky dobry, ako keby si spravil drobne upravy pri foteni.
ak merias expoziciu v tieni, na svetlych castiach Ti to pravdepodobne spravi prepal. Mozes pouzit blesk na presvetlenie tienistych casti, alebo odrazovu dosku, bielu plachtu, striebornu slnecnu clonu z auta, alebo stmavit presvetlene casti pomocou prechodoveho filtra. v 95% pripadoch treba spravit upravy mimo internych nastaveni fotoaparatu. Pomocou HDR si vies pomoct aj be zuravy svetla, ale je to ovela pracnejsie a pri upravach v pocitaci stravis vela vasu a vysledok pravdepodobne nebude taky dobry, ako keby si spravil drobne upravy pri foteni.
presne to sa mi aj stáva, a vykompenzovať nejak na stred to moc nejde, skúsim tie pômocky, HDR ma už tiež napadlo ale ete neskúšal, najradšej by som ale spravil dobrý snímok už v teréne, dakujem, poskúšam,
este ma napadlo jak na tú expozíciu, s ktorej vychádzať, z bodu na ktorý zaostrujem bo s .......
Dynamicky rozsah senzora (aj filmu) je obmedzeny a nie vzdy existuje spravna expozicia, velmi casto musis takejto scene pomoct filtrami/bleskom/odrazom, spravit zaber z ineho miesta, v inom case...
a pozor, u digitálu treba exponovať na svetlá, teda aby tesne neboli prepaly (ako diapozitív), zatiaľ čo u filmu sa exponuje na tiene, aby boli prekreslené, čiže je tam tento rozdiel v prístupe... samozrejme sú situácie, kde je prepálené svetlo normálne/pochopiteľné/prijateľné, a ak vadí, základné metódy riešenia môžu byť ND grad filter (alebo aj farebný filter s gradientom) alebo polarizák... na naučenie sleduj histogram... a foť do RAW, tam ešte z tieňov vytiahneš nejakú kresbu, ale z prepálených svetiel nie
´este ma napadlo jak na tú expozíciu, s ktorej vychádzať, z bodu na ktorý zaostrujem bo s .......´
no ak to chceš presne, tak ju zmeraj ako odraz od strednej sivej plochy alebo expozimetrom metódou merania dopadajúceho svetla (tiež zvaná ´s rozptylovou platňou´), ale aj to samozrejme neplatí napr. pri snímkoch v protisvetle, vysokom kontraste scény a pod.
Presne tak, ja ako zacinajuci amater ti tu predchadzajuce rady mozem potvrdit, s prepalenymi svetlymi plochami uz vela nespravis, tmave sa este daju opravit v urcitom rozsahu. Hlavne fotit do RAW a potom existuje vela RAW editorov, celkom sa mi paci free RAW Therapee alebo vynikajuci je, ale uz plateny, Adobe Lightroom, stiahol som si verziu 2 beta, zatial na skusku 30 day trial, asi sa oplati a rozmyslam o zakupeni full verzie. Dokaze vela.
Dynamicky rozsah senzora (aj filmu) je obmedzeny a nie vzdy existuje spravna expozicia, velmi casto musis takejto scene pomoct filtrami/bleskom/odrazom, spravit zaber z ineho miesta, v inom case...
Presne tak. Proto je nutne se:
a) smirit s tim, ze neco proste bude mimo dynamicky rozsah
b) celou scenu si nasvitit podle sebe (kdyz to vubec jde a mas-li cim)
c) udelat z toho zamer a prezentovat to jako umeni :o)))
jak na tien a moc svetlé oblasti
este ma napadlo jak na tú expozíciu, s ktorej vychádzať, z bodu na ktorý zaostrujem bo s .......
no ak to chceš presne, tak ju zmeraj ako odraz od strednej sivej plochy alebo expozimetrom metódou merania dopadajúceho svetla (tiež zvaná ´s rozptylovou platňou´), ale aj to samozrejme neplatí napr. pri snímkoch v protisvetle, vysokom kontraste scény a pod.
a) smirit s tim, ze neco proste bude mimo dynamicky rozsah
b) celou scenu si nasvitit podle sebe (kdyz to vubec jde a mas-li cim)
c) udelat z toho zamer a prezentovat to jako umeni :o)))
zaregistrujte sa a presvedčte o mnohých z výhod byť členom