Zdravim, mam jednu otazku.
Aky je rozdiel v datach medzi formatmi RAW a TIFF? A ked odfotim do JPG, nasledne dam ulozit ako TIFF, dostanem sa radovo na niekolko nasobok povodnej velkosti JPG. Samozrejme dam ulozit bez komprimacie. Takto ziskany subor TIFF je porovnatelny s RAW?
Dakujem velmi pekne za odpoved.
RAW su surove data zo senzoru (12/14 bit na pixel, kazdy pixel obsahuje len jednu farebnu zlozku, pokial nemas Foevon senzor). TIFF je len obalka v ktorej moze byt cokolvek of faxu, surovych dat az po jpeg. TIFF je schopny uchovat data aj bezstratovo, ale budes na to potrebovat 16-bit na kanal a 3 farby na pixel, co Ti spravi cca 3-5x vacsi subor ako RAW.
Ked to raz prejde cez JPG, informacie naspat uz nesizkas. ak ulozis 16-bit TIFF z RAW, stratis len malo informacii, ale ked to raz prejde stratovou JPEG kompresiou a ulozis to do 8-bit farebnej hlbky detaily z toho uz dodostanes. Najlepsie je fotit do RAW. Dobre obrazky si nechas v RAW a prijatelne obrazky das do JPG a tie horsie zmazes.
generovat TIFF z RAWu ma viditelny vyznam pri fotografiach o velkosti 30x45 a viac. Od velkosti 50x70 fotografie je TIFF (8bit) nutnost. Od velkosti 100x150 je dobre generovat TIFF 16bitove. Bavime sa o rozliseni snimaca od 6 do 12 MPix.
RAW umoznuje toho viac ako TIFF, je pritom mensi. Preto sa raw preferuje pri samotnom foteni. Elementarne upravy v RAWe ako su kompenzacia Ev a WhiteBalance uz TIFF nedokaze. Vyspely nastroj, doslova editor rawov, Nikon Capture NX dokaze na urovni 12/14bit RAWu ovela viac.. :)
Ak sa planuje umely zasah v Photoshope, ako su gradient mapy a prechody, nalievanie farby do urcitej oblasti treba jednoznacne pracovat so 16bit TIFFom na urovni Photoshopu. Ak sa robi v 8bitovom rezime (JPEG/TIFF), tak v umelych prechodoch vidiet posterizaciu, t.j. skokovite prechody v odtienoch. To sa da alternativne riesit dodanim umeleho sumu, ale ak je PC vykonne je jednoduchsie pracovat hned v 16bitovom rezime.
V naturalnych nafotenych odtienoch nie je problem s prechodmi lebo obsahuju aj prirodzene mnozstvo farebneho sumu. Samozrejme, ked sa praca v PS ukonci, je mozne to ulozit v 8bitovom priestore. Za predpokladu, ze sa nejde vyrabat 150x100cm fotografia... ;)
pani, dakujem za vycerpavajucu odpoved. ak som spravne pochopil, ked je raz odfotene v jpg a ulozim to v tiff, tak uz neziskam viac dat/informacii, len rozbalim skomprimovany subor?
este raz dakujem.
Rozdiel v datach v RAW a TIFF
Ked to raz prejde cez JPG, informacie naspat uz nesizkas. ak ulozis 16-bit TIFF z RAW, stratis len malo informacii, ale ked to raz prejde stratovou JPEG kompresiou a ulozis to do 8-bit farebnej hlbky detaily z toho uz dodostanes. Najlepsie je fotit do RAW. Dobre obrazky si nechas v RAW a prijatelne obrazky das do JPG a tie horsie zmazes.
RAW umoznuje toho viac ako TIFF, je pritom mensi. Preto sa raw preferuje pri samotnom foteni. Elementarne upravy v RAWe ako su kompenzacia Ev a WhiteBalance uz TIFF nedokaze. Vyspely nastroj, doslova editor rawov, Nikon Capture NX dokaze na urovni 12/14bit RAWu ovela viac.. :)
Ak sa planuje umely zasah v Photoshope, ako su gradient mapy a prechody, nalievanie farby do urcitej oblasti treba jednoznacne pracovat so 16bit TIFFom na urovni Photoshopu. Ak sa robi v 8bitovom rezime (JPEG/TIFF), tak v umelych prechodoch vidiet posterizaciu, t.j. skokovite prechody v odtienoch. To sa da alternativne riesit dodanim umeleho sumu, ale ak je PC vykonne je jednoduchsie pracovat hned v 16bitovom rezime.
V naturalnych nafotenych odtienoch nie je problem s prechodmi lebo obsahuju aj prirodzene mnozstvo farebneho sumu. Samozrejme, ked sa praca v PS ukonci, je mozne to ulozit v 8bitovom priestore. Za predpokladu, ze sa nejde vyrabat 150x100cm fotografia... ;)
este raz dakujem.
zaregistrujte sa a presvedčte o mnohých z výhod byť členom