Hore
Fórum » Tlač
 

Fotografia na plátne

Dumaru
Dumaru 2024-03-01 00:09:03+01
Ahojte, máte niekto skúsenosti s tlačou fotografie na plátno cez web služby? Chcel by som dať pár fotiek na stenu a zvažujem túto možnosť tlače, konkrétne cez CEWE. Mám cez nich spred pár rokov vytlačený kalendár a fotoknihu a to vyšlo celkom fajn, s obrazmi na stenu nemám žiadne skúsenosti. Ďakujem za info.
 
MaxGamut
2024-04-13 23:45:19+02
Ešte trochu pridám k téme: robil som skoro 18 rokov v tlači. Za celý čas som videl možno 1 médium, ktoré by malo spektrometricky neutrálnu bielu. Aj keď vezmem médiá z podobnej kategórie (napr. papier, tak rozdiely v bielej lietali od belaso-modrej, fialovo-modrej, cez narúžovelú až po žltú. Samozrejme, všetky boli na prvý pohľad krásne biele, ale pri porovnaní ani pri meraní nie. Rozdiely medzi rôznymi typmi médiíí boli kludne aj 10% (prosím, kto tomu rozumiete, odpustite mi tie %, delta E sa sem nehodí)

Monitory môžu simulovať rôznu bielu (tie lepšie), ale aj tak - sRGB aj AdobeRGB majú bielu 6500K a tá je oveľa modrejšia (studenšia), než offset štandardný papier, ktorý by mal byť okolo 5000K. A samozrejme nemá, lebo všade sa do papierov primiešavajú optické zjasňovače. Iba najdrahšie papiere ich nemajú.

Pre menej znalých - White Point - teda biela, je štartovací bod pre všetky farby - ak je posunutá biela, posunutý je celý gamut (farebný roszah média). Najviac sa to týka svetlých farieb (majú väčší podiel bielej plochy voči zafarbenej), a s narastajúcimi hodnotami farby vplyv tonality bielej na celkovú tonalitu klesá až po tmavošedé a čiernu, kde najväčší vplyv na celkovú tonalitu má vyváženie farebných kanálov CMY.

A tu začína ďalšia veda okolo black pointu, pretože ten chceme kvôli zachovaniu kontrastu a "hĺbky" mať čo najtmavší. Lenže najtmavší black-point má obyčajne výrazne modrý nádych. Takže pri zle vytvorených ICC profiloch (a je ich na svete 90%) - môže prechádzať šedá škála napr. od oranžovo-bielej cez relatívne neutrálnu strednú šedú až po modro-čiernu. Alebo aj rôzne iné kombinácie.

Naše oči (možno nie každého oči ) sú od prírody najviac citlivé na telové farby a šedú škálu - preto pri šedých farbách vnímame aj 1% rozdiel. Keď ale tonalita šedej škály lieta medzi bielou a čiernou kľudne aj 3-5% (opäť sorry za %), tak situáciu zachraňuje jedine to, že prechody sú obvykle plynulé, takže ich nevnímame tragicky. Ale sú tam.

Takisto, ako sú rozdiely v šedej škále (a teda vo všetkých farbách) aj pri monitoroch, len princíp tých problémov je fyzikálne iný.

Až ma zase niekto nabudúce vytočí, tak možno napíšem aj o tom nejaký kratší elaborát.
 
Strana 9 z 9
 





Inzercia
  • ()
     
  • ()
     
  • ()
     
  • ()
     
  • ()