Fórum » Ako fotografovať?

Sledovanie expozičného trojuholnika

Marek Vančo
2025-04-29 20:35:42+02
Ahojte,
Najčastejšie fotím s prioritou clony (A, Av).
Viac krát som si uvedomil, že si zabudnem skontrolovať hodnoty expozičného trojuholnika v hľadáčiku. Jednoducho som tak ponorený do fotografovanej scény (obyčajne keď fotím ľudí, rodinu a podobne) že ma to nenapadne skontrolovať. Našťastie ma vždy fotoaparát zachráni tak že nastaví čas minimálne na hodnotu fokálneho ohniska (známe pravidlo že sa udrží 1/50s pri 50mm objejktíve). A prípadne vytiahne ISO. Lenže potom to nemám celkom pod kontrolou.

Vždy si však potom pripadám tak blbo, že však tam mám čísla ako na podnose a ja si ich ani neráčím pozrieť. Dokonca ani stavový dispejík na vrchu fotoaparátu si zabudnem pozrieť!

Ako to riešite vy? Ako sa prinútite si tieto čísla pozrieť? Už som si hovoríl že si musím nejako zvyknúť pozrieť spodný riadok v hľadáčiku, a napriek tomu zabudnem. Máte na to nejaký typ ?

Paladin25
2025-04-30 06:03:31+02
príspevok od: Marek Vančo
Ahojte,
Viac krát som si uvedomil, že si zabudnem skontrolovať hodnoty expozičného trojuholnika v hľadáčiku. Jednoducho som tak ponorený do fotografovanej scény (obyčajne keď fotím ľudí, rodinu a podobne) že ma to nenapadne skontrolovať. Našťastie ma vždy fotoaparát zachráni tak že nastaví čas minimálne na hodnotu fokálneho ohniska (známe pravidlo že sa udrží 1/50s pri 50mm objejktíve). A prípadne vytiahne ISO. Lenže potom to nemám celkom pod kontrolou.

Vždy si však potom pripadám tak blbo, že však tam mám čísla ako na podnose a ja si ich ani neráčím pozrieť. Dokonca ani stavový dispejík na vrchu fotoaparátu si zabudnem pozrieť!

Ako to riešite vy? Ako sa prinútite si tieto čísla pozrieť? Už som si hovoríl že si musím nejako zvyknúť pozrieť spodný riadok v hľadáčiku, a napriek tomu zabudnem. Máte na to nejaký typ ?