Neil Warner - predseda FEP (Federácia Európskych Profesionálnych Fotografov), profesionálny reklamný fotograf a fotograf modernej architektúry, trojnásobný fotograf roka vo Veľkej Británii v kategórii „Fine Art" a „Krajina a cestovanie", držiteľ mnohých ocenení a titulov vo fotografii.
1. Neil, ako a kedy ste zistili, že práve fotografia vás fascinuje, kedy ste začali fotografovať a kedy (a ako) ste začali s reklamnou fotografiou?
Môj záujem o fotografiu sa objavil, keď som bol veľmi mladý. Keď som mal asi 12 - 13 rokov, bol som v chlapčenskom skautskom oddieli. Raz nás vzali na výlet do centrály írskeho námorníctva. Tesne pred týmto výletom som si kúpil fotoaparát za dnešné necelé 2 eurá. Keď sme sa z výletu vrátili a vyvolal som fotografie, hneď som sa do fotografovania zamiloval. Potom som začal fotografovať pre potreby skautského oddielu a pravidelne som prispieval do miestnych novín asi do svojich pätnástich rokov.
Keď som mal šestnásť, vyhral som školskú súťaž a neskôr v tom roku mi miestne noviny ponúkli prácu. O dva roky neskôr o mňa prejavili záujem iné noviny, ktoré sa tiež zaoberali reklamnou tlačou. Nefotil som však len do novín, skúsil som tiež reklamnú fotografiu a taktiež si ju zamiloval.
V tom období mi ponúkla spoluprácu firma Kodak v Londýne. Neskôr som sa vrátil a ďalej pracoval pre noviny. Keď som z novín odišiel, naskytla sa mi možnosť spolupráce s firmou Agfa v Mníchove. Vždy ma fascinovalo obchodovanie a predaj a veľmi ma zaujalo, ako sa pri predaji využívala fotografia.
V roku 1972, keď som mal 23 rokov, som rozbehol vlastný fotografický biznis a využíval som množstvo nadobudnutých skúseností a zručností. Vedel som, že sa mi v mojej novej profesii zídu aj ďalšie. Navštevoval som preto večerné štúdium marketingu na Galway Institute of Technology a po jeho ukončení som študoval komunikáciu na University College v Galway.
2. Užívate si stále fotografovanie aj napriek tomu, že je to vaša práca a že si nevyberáte, čo a kedy budete fotografovať?
Fotografovanie mám stále rád a užívam si ho ako hobby. Veľmi veľa cestujem. Z Írska odchádzam približne každých šesť týždňov a pri každej ceste sa snažím fotografovať a vidieť nové miesta z môjho uhla pohľadu. Moje umelecké fotografie nie sú v Írsku publikované, pretože nechcem stratiť imidž komerčného fotografa, ktorý je pre úspech dôležitý.
Moja umelecká tvorba sa však stretáva s pozitívnym ohlasom vo Veľkej Británii. Ako viete, dostal som ocenenie British Landscape/Travel photographer of the Year (krajinársky/cestovateľský fotograf roka Veľkej Británie) a tiež prestížne ocenenie Towergate Award for Fine Art.
Momentálne v rámci voľného času pracujem na súbore fotiek z malého regiónu v oblasti Connemara v západnom Írsku. Nedávno ma oslovila galéria umenia v mojom meste a zvažujem, že v spolupráci s ňou poodhalíme moju umeleckú fotografiu írskym ľuďom.
3. Kto sú vaši najvýznamnejší klienti a ako ste sa dostali k spolupráci s takými veľkými firmami v takom malom mestečku, akým je Galway?
Mojimi najvýznamnejšími klientmi sú všetko írske firmy. Pred mnohými rokmi som sa rozhodol, že nechcem fotografovať deti či nevesty. Rád som mal víkendy pre seba a páčila sa mi myšlienka stať sa národným fotografom.
Preto som s využitím svojich skúseností z oblasti marketingu oslovil množstvo veľkých firiem v Írsku a mal som šťastie, že sa mi podarilo nadviazať spoluprácu s nimi. Dlhodobo spolupracujeme s ESB, čo je írsky výrobca elektrickej energie. Pracovali sme pre Coillte, ktorá je národnou lesníckou spoločnosťou Írska a tiež pre Iarnród Éire - írske železnice. Spomeniem aj spoluprácu so spoločnosťou Irish Airports, Bank of Ireland, Bord Gáis (plynárenská spoločnosť), Dublin Bus a RTÉ (írska štátna televízia).
4. Čo je podľa vás dôležité pre fotografov, ktorí sa chcú fotografiou živiť?
Na to, aby bol fotograf úspešný v komerčnej fotografii, musí mať schopnosť do hĺbky pochopiť požiadavky a potreby klientov. Táto schopnosť sa dá získať čítaním obchodných časopisov z oblasti, v ktorej klienti pôsobia, získavaním informácií o konkurencii našich klientov na internete a v neposlednom rade kvalitnou komunikáciou s klientom. Hovorí sa, že ,,ak dokážete vidieť svet očami Johna Jonesa, vy budete tí, u ktorých John Jones nakúpi".
5. Vieme, že nefotíte len pre komerčné účely, ale venujete sa aj krajinárskej a cestovateľskej fotografii. Ako ste už spomenuli, ste držiteľom ocenenia British Landscape/Travel photographer of the Year a vyhrali ste Towergate Award for Fine Art. Čo pre vás tieto ocenenia znamenajú ako korešpondujú s imidžom tvrdého biznisu a reklamného fotografa?
Keď fotografujem komerčnú fotografiu, musím si uvedomiť, že mojim cieľom je pomôcť klientovi dosiahnuť jeho ciele, či už ide o výročnú správu, marketingovú kampaň, kampaň pre verejnosť, katalóg produktov alebo o výzdobu na stenu.
Celý čas fotím nie z môjho, ale z klientovho uhla pohľadu. Len tak môžem vložiť jeho nápady do mojich fotiek.
Pri fotení krajiny fotím len pre jedného zákazníka a tým som ja sám. Takéto fotky vznikajú pre moje uspokojenie a potešenie.
Žijem na západe Írska, podľa mňa v jednej z najkrajších častí sveta a vybral som si malú oblasť v okruhu asi 5km, kde som vytvoril väčšinu svojich fotografií krajiny. Väčšina týchto fotografií je tmavých a pochmúrnych, keďže nemám veľmi rád fotenie ,,sladkých" fotografií. ("chocolate box photography")
5. O čom budete rozprávať 17.októbra, na čo sa môžu naši čitatelia tešiť?
Moja prezentácia bude z väčšej časti komerčná. Dávnejšie som niekde čítal výrok ,,Keď dáš človeku rybu, nakŕmiš ho na jeden deň. Keď ho však naučíš loviť ryby, nakŕmiš ho na celý život". Moja prezentácia bude obsahovať ukážky z mojej práce, ale najviac bude zameraná na reklamné myslenie, ako sa otvoriť novým myšlienkam, čo umožní stať sa úspešným v oblasti reklamy. Ako nadviazať a rozvinúť dôvernú komunikáciu so zákazníkmi, ako byť empatický voči ich názorom a pohľadom na problém a ako všetky tieto zručnosti premeniť na úspech.
Naša spoločnosť bola jedna z prvých fotografických spoločností, ktorá sa udomácnila aj na internete. Zistili sme, že to bol veľmi užitočný krok. Podelíme sa o niektoré naše tajomstvá internetu, vysvetlíme našu filozofiu, metódy, naše úspechy ale aj omyly.
Dúfam, že moja prezentácia bude zaujímavá, ale zo všetkého najviac verím, že pomôže niektorým našim kolegom dosiahnuť komerčný úspech aj v týchto ekonomicky ťažkých dňoch.
Nenechajte si ujsť prednášku Neila Warnera „Fotografia a reklama" v rámci podujatia FOTO SLOVAKIA 2009. |
Ďalší rozhovor s Neilom o FEP a o vzťahu madzi "amatérskou" a profesionálnou fotografiou.