Hore

Canon C-RAW a Dual Pixel RAW

Určite veľa užívateľov zrkadloviek a bezzrkadloviek Canon, hlavne tých menej skúsených, ale možno aj dlhoročných rutinérov, ani nevie, aké sú možnosti práce s formátom Canon RAW. Jednoducho len nastavia fotenie do RAW a potom z neho vyvolajú fotografie. Preto si predstavíme dve funkcie, spojené s formátom RAW u vybraných modelov Canon EOS.

Canon C-RAW

Canon priebežne vylepšuje možnosti súborového formátu RAW. Canon EOS M50, ako prvý, priniesol novú verziu *.CR3. Po ňom sa dostáva aj do ďalších nových modelov. RAW tretej generácie prináša možnosť stratovej kompresie a nahradzuje formáty M-RAW a S-RAW, ktoré šetrili objem dát zmenšením rozlíšenia. C-RAW si ponecháva plné rozlíšenie, ale dáta komprimuje stratovo, čím sa výrazne redukuje veľkosť súborov. Zároveň užívateľ ale prichádza o časť dát. Je to ale oveľa menej, ako keby zvolil formát JPG. Dáta sú uložené v 14-bit formáte, u JPG je to len 8-bitový. Aj nový formát HEIF je len 10-bitový.

C-RAW má prinášať priemernú úsporu 40% oproti štandardnému RAW-u. Veľkosť súborov je tak podobná JPG vyexportovaným z RAW konvertoru, vo vysokej kvalite (s nízkou kompresiou).

Sú situácie, kde nepotrebujete maximálny potenciál snímača, ale oceníte výraznú úsporu dát, len pri malej strate obrazových informácií. Pritom neprídete o možnosti, ktoré dáva RAW pri postprocesingu. C-Raw je zaujímavý aj pre amatérov, ktorí ocenia, že sa im na kartu a disky zmestí viac fotografií.

C-RAW formát je rovnako náročný na výpočtový výkon fotoaparátu aj počítača, pretože ten pracuje s rovnakým rozlíšením ako štandardný RAW a musí dáta dekomprimovať.

Canon Dual Pixel RAW

Canon EOS 5D Mark IV bol prvý model so snímačom Dual Pixel CMOS, ktorý pri formáte Dual Pixel RAW umožňuje postprocesingom ovplyvňovať niektoré prvky obrazu. Dovolím si popis technológie prevziať priamo zo stránok Canonu.

Pre väčšinu je technológia Dual Pixel CMOS spojená s rýchlym zaostrovaním, a to aj v živom náhľade a videu.

Pixely snímača s technológiou Dual Pixel majú konštrukciu pozostávajúcu z dvoch fotodiód. Vďaka takejto štruktúre dokáže snímač zo snímaného objektu prijímať signál A aj signál B a zistiť prípadné fázové rozdiely medzi týmito dvoma signálmi, čo umožňuje dosiahnuť zaostrenie v rámci systému Dual Pixel AF. Pri zachytení záberu snímač sníma obrazové údaje, ktoré sú tvorené kombináciou obrazových signálov A a B. Táto technológia umožňuje zaostrovanie aj zachytenie záberu pomocou toho istého snímača.


Dual Pixel CMOS AF je systém automatického zaostrovania s fázovou detekciou na snímači.


Dual Pixel CMOS AF využíva duálne pixely.


Porovnaním signálu z dvoch diód vie fotoaparát určiť mieru rozostrenia a následne usmerniť zaostrovanie objektívu.

Pri snímaní vo formáte Dual Pixel RAW sa v rámci jedného súboru RAW uložia dva obrázky. Jeden obrázok pozostáva z kombinovaných obrazových údajov A+B a druhý obrázok iba z obrazových údajov A. Znamená to, že súbory Dual Pixel RAW obsahujú normálny obraz aj prípadné paralaxné údaje, ktoré je možné merať a získať tak informácie o vzdialenosti objektu. Keďže snímky vo formáte Dual Pixel RAW obsahujú dva obrázky, ich súbory dosahujú dvojnásobnú veľkosť oproti bežným snímkam vo formáte RAW.


Funkciu Dual Pixel RAW musíte nastaviť v menu fotoaparátu.

Vďaka využitiu nástroja Dual Pixel RAW Optimizer v softvéri Digital Photo Professional môže používateľ využiť údaje technológie Dual Pixel, zaznamenané v zábere formátu Dual Pixel RAW, na vykonanie mikroskopických úprav polohy maximálnej ostrosti za pomoci informácií o hĺbke obsiahnutých v súbore.


Canon Digital Photo Professional.


https://www.canon.sk/support/consumer_products/software/digital-photo-professional.html

Mikroskopické úpravy obrazu

Keď obrázok nie je v niektorom mieste, napríklad na očiach snímanej osoby, dostatočne ostrý, je ho možné upraviť a presunúť ostrosť do požadovanej oblasti (sen každého portrétistu).

Efekt bokeh (bokeh shift)

Vďaka technológii Dual Pixel RAW je možné upraviť polohu rozostrených oblastí či efektu bokeh v záujme zdokonalenia kompozície, napríklad posunúť rozostrený objekt, ktorý zakrýva hlavný objekt snímania.

Potlačenie efektu duchov

Na rozdiel od oslnenia objektívu, ktoré je niekedy možné kreatívne využiť na dosiahnutie dojmu nízkej miery kontrastu a zahmlenia dodávajúceho záberu atmosféru, efekt duchov je vždy nežiaduci a zachytáva vnútorné odrazy objektívu. Pomocou technológie Dual Pixel RAW ho je možné regulovať a opatrnými úpravami minimalizovať.

Úprava blesku v režime Portrét

U modelu Canon EOS R5 je nová funkcia pre úpravu nasvietenia portrétu. Podobnú funkciu možno poznáte z telefónov iPhone. Táto nová funkcia zabudovaná vo fotoaparáte mení vzhľad osvetlenia tvárí snímaných objektov v režime portrétu. Spôsob intenzity, rozptýlenia a smeru svetla sa môže v následnom spracovaní meniť, čo umožňuje zosvetlenie alebo stmavenie tieňov a ich presúvanie, čím sa simuluje efekt reflektora. Táto funkcia je zabudovaná vo fotoaparáte.


Foto: Ulla Lohmann / Canon Ambassador

Ostrosť pozadia

Novinkou, ktorú prináša EOS R5, je aj zlepšenie ostrosti, ktoré aplikujte na pozadie fotografie selektívne v ponuke úprav formátu RAW na fotoaparáte – vynikajúca technika pri snímaní krajiny, keď je potrebné potlačiť opar v diaľke, aby bolo pozadie lepšie viditeľné. Táto funkcia je zabudovaná vo fotoaparáte.

     
Vpravo vylepšená ostrosť pozadia.

https://www.canon.sk/cameras/eos-5d-mark-iv/dual-pixel-raw/

Záver

Nezabudnite, že ak má váš Canon možnosť nastaviť C-RAW, musíte to tak urobiť v menu fotoaparátu. C-RAW je vítaným vylepšením Canon RAW súborového formátu *.CR3. Ušetrí priemerne 40% úložného priestoru, pritom pokles obrazovej kvality je malý. C-RAW je vhodný pre bežné fotografovania. Štandardný nekomprimovaný RAW využijete pri fotení vo veľmi ťažkých svetelných situáciách a tam, kde potrebujete tlačiť veľkoformátové fotografie vo Fine Art kvalite.

Určite vyskúšajte aj spracovanie Dual Pixel RAW, program Digital Photo Professional (DPP) je zdarma. Určený je pre prácu s fotografiami s malou hĺbkou ostrosti, typický portrét alebo makro. Dovoľuje mierne korigovať rovinu zaostrenia, ovplyvňovať bokeh a potlačiť difúzovanie svetla. Najnovší EOS R5 umožňuje upraviť aj osvetlenie portrétu a ostrosť pozadia, tieto funkcie sú k dispozícii priamo vo fotoaparáte.

C-RAW aj Dual Pixel RAW sú v ponuke niektorých modelov zrkadloviek a bezzrkadloviek EOS, či ich podporuje aj ten váš si naštudujte v návode, alebo špecifikácii na oficiálnych stránkach Canonu. Ak chcete tieto formáty použiť, musíte ich nastaviť v menu fotoaparátu. C-RAW nie je možné kombinovať s Dual Pixel RAW. Ten má dokonca oproti bežnému RAW takmer dvojnásobný objem dát, pretože obsahuje dva snímky.

Komentáre

Pridaj komentár Pridaj komentár Zobraziť posledný príspevok
sharkyyy
2020-09-03 07:30:44
Fotim prakticky stale na compress raw, ci uz to bolo na fujine, alebo teraz na canone eos r. Nevidim, ziadny rozdiel v tahani tienov a prepalov, subory su podstatne mensie.
Napriek tomu mi chyba MRAW a SRAW, najme pri R5, kde castokrat tych 45 MPIX je vela. Na druhej strane, by ma zaujimalo, aky vplyv by to malo na vydrz baterie, kedze kazda fotka musi byt procesorom zmensovana vo fotoaparate...
 
robertondrejovic
2020-09-03 08:23:30
Ja si zase neviem predstaviť prečo by som mal dávať tisíce za telo a potom mu neumožniť aby súbory ukladalo do maximálnej možnej kvality akú poskytuje u Nikonu Z7 a D500 je to nekomprimovaný 14 bit RAW. Súhlasím z tým že v 90% je to zbytočné ,ale nikdy dopredu neviem kedy budem potrebovať každú bitovú informáciu na hranie sa v postprocesingu , áno hranie lebo tie rozdiely medzi komprimovaným a nekomprimovaným RAW vidím iba ja ,sú malé ale sú. Pre tých čo si pozerajú moje fotky na mobile nijaké vylepšovanie nemá zmysel aj tak ho nemajú ako uvidieť. Na konverziu RAW súborov používam zásadne firemný Capture NX-D ten si rozumie zo svojimi vlastnými súbormi najlepšie a prečíta aj najviac nastavení svojho fotoaparátu. Ak postprocesing nemá pre konečného diváka zmysel stačí zaškrtnúť použiť nastavenia fotoaparátu a hromadne bez roboty previesť 14 bit nekomprimovaný RAW do JPEG s vlastne nastavenou kompresiou. Opačný proces nie je možný ,tak prečo by som mal mať fotoaparát nastavený inak ako na maximálnu možnú kvalitu akú poskytuje? Pri súčasnej cene a veľkosti zapisovacích kariet veľkosť ukladaných súborov naozaj nie je podstatná.
 
MagickVamp
2020-09-03 08:49:03
príspevok od: robertondrejovic
Ja si zase neviem predstaviť prečo by som mal dávať tisíce za telo a potom mu neumožniť aby súbory ukladalo do maximálnej možnej kvality akú poskytuje u Nikonu Z7 a D500 je to nekomprimovaný 14 bit RAW. Súhlasím z tým že v 90% je to zbytočné ,ale nikdy dopredu neviem kedy budem potrebovať každú bitovú informáciu na hranie sa v postprocesingu , áno hranie lebo tie rozdiely medzi komprimovaným a nekomprimovaným RAW vidím iba ja ,sú malé ale sú. Pre tých čo si pozerajú moje fotky na mobile nijaké vylepšovanie nemá zmysel aj tak ho nemajú ako uvidieť. Na konverziu RAW súborov používam zásadne firemný Capture NX-D ten si rozumie zo svojimi vlastnými súbormi najlepšie a prečíta aj najviac nastavení svojho fotoaparátu. Ak postprocesing nemá pre konečného diváka zmysel stačí zaškrtnúť použiť nastavenia fotoaparátu a hromadne bez roboty previesť 14 bit nekomprimovaný RAW do JPEG s vlastne nastavenou kompresiou. Opačný proces nie je možný ,tak prečo by som mal mať fotoaparát nastavený inak ako na maximálnu možnú kvalitu akú poskytuje? Pri súčasnej cene a veľkosti zapisovacích kariet veľkosť ukladaných súborov naozaj nie je podstatná.
Akurat ze ked si tie raw porovnas, zistis ze musis brutalne zvacsovat fotku, zosvetlovat stmavovat a hladat miesta kde nejaky rozdiel uvidis. Ale aj tak rozmyslam rovnako ako ty a ak fotim nieco co viem ze chcem urcite poriadne upravovat tak fotim v maximalnej kvalite. Ale na foto z dovolenky, alebo ked vies ze fakt len dokumentujes, ale pre istotu chces mat viac info ako ma jpg, tak je je to skvela volba, zvlast ked si to porovnas a zistis ze rozdiel musis fakt silno hladat.
 
landov
2020-09-03 09:23:17
Ako spomenuli kolegovia vyssie: stale fotim v najvyssej moznej ponukanej kvalite RAWu,nevidim dovod robit to opacne.
 
fatality
2020-09-03 11:20:10
príspevok od: landov
Ako spomenuli kolegovia vyssie: stale fotim v najvyssej moznej ponukanej kvalite RAWu,nevidim dovod robit to opacne.
ved preto to je jedna z moznosti a nie jedina moznost..aby si mohli vybrat jedni aj druhi..
 
shagy2301
2020-09-03 11:24:59
Mňa už raz C-RAW zachránil, keď som len tak nezáväzne šiel fotiť športovo/prezentačnú akciu a samozrejme hodil som do tašky foťák s objektívom, ale kartu som akosi zabudol po poslednej akcii vrátiť späť, našťastie som jednu 8GB mal v taške a tak som prepol hneď na C-RAW aby som mohol nafotiť čo najviac a keďže to bol pekný slnečný deň, tak mi to až tak nevadilo že sa nejaké informácie v RAWe stratili
 
marianr
2020-09-03 12:13:16
Áno áno, stratová kompresia je to na čo všetky ovečky čakali, že na to ešte neprišiel nikto iný.
 
matpi
2020-09-03 15:45:10
príspevok od: robertondrejovic
Ja si zase neviem predstaviť prečo by som mal dávať tisíce za telo a potom mu neumožniť aby súbory ukladalo do maximálnej možnej kvality akú poskytuje u Nikonu Z7 a D500 je to nekomprimovaný 14 bit RAW. Súhlasím z tým že v 90% je to zbytočné ,ale nikdy dopredu neviem kedy budem potrebovať každú bitovú informáciu na hranie sa v postprocesingu , áno hranie lebo tie rozdiely medzi komprimovaným a nekomprimovaným RAW vidím iba ja ,sú malé ale sú. Pre tých čo si pozerajú moje fotky na mobile nijaké vylepšovanie nemá zmysel aj tak ho nemajú ako uvidieť. Na konverziu RAW súborov používam zásadne firemný Capture NX-D ten si rozumie zo svojimi vlastnými súbormi najlepšie a prečíta aj najviac nastavení svojho fotoaparátu. Ak postprocesing nemá pre konečného diváka zmysel stačí zaškrtnúť použiť nastavenia fotoaparátu a hromadne bez roboty previesť 14 bit nekomprimovaný RAW do JPEG s vlastne nastavenou kompresiou. Opačný proces nie je možný ,tak prečo by som mal mať fotoaparát nastavený inak ako na maximálnu možnú kvalitu akú poskytuje? Pri súčasnej cene a veľkosti zapisovacích kariet veľkosť ukladaných súborov naozaj nie je podstatná.
Otazka je, ci kazdu bitovu informaciu zobrazi tvoj monitor a ci je to vidno na vyslednych printoch alebo ci to vidia ludia napr. na facebooku na svojich amaterskych TN monitoroch. Lebo ak nie, tak je nastavena najvyssia kvalita na jednu vec, zacinajucu na H
 
Paladin25
2020-09-03 16:34:53
príspevok od: matpi
Otazka je, ci kazdu bitovu informaciu zobrazi tvoj monitor a ci je to vidno na vyslednych printoch alebo ci to vidia ludia napr. na facebooku na svojich amaterskych TN monitoroch. Lebo ak nie, tak je nastavena najvyssia kvalita na jednu vec, zacinajucu na H
TN monitor som už dobre dlho nikde nevidel
 
z80
2020-09-03 17:48:23
príspevok od: matpi
Otazka je, ci kazdu bitovu informaciu zobrazi tvoj monitor a ci je to vidno na vyslednych printoch alebo ci to vidia ludia napr. na facebooku na svojich amaterskych TN monitoroch. Lebo ak nie, tak je nastavena najvyssia kvalita na jednu vec, zacinajucu na H
Výsledná fotka v jpeg, ktorá sa prezerá možno aj na tých TN monitoroch, obsahuje len malú časť pôvodnej informácie z raw súboru. Čim mám ale tých informácií v raw súbore viac, tým mám väčšiu slobodu pri výbere, ktoré z nich sa dostanú pri úpravách do výslednej fotky.
 
blahoslav J B Art
2020-09-03 18:05:05
Môj mobil fotí do bezstratoveho jepegu ... v ňom sa žiaden obrázok nestratí
 
sharkyyy
2020-09-03 18:16:43
Vidim, ze su tu sami veľkí profici. Uz ked niekoho limituje craw, tak foti minimalne pre National Geographic. Ale viem, ze mame radi pocit , ze ked sme si kúpili takí fotak, chceme z neho to najlepsie.
 
matpi
2020-09-03 18:28:24
príspevok od: z80
Výsledná fotka v jpeg, ktorá sa prezerá možno aj na tých TN monitoroch, obsahuje len malú časť pôvodnej informácie z raw súboru. Čim mám ale tých informácií v raw súbore viac, tým mám väčšiu slobodu pri výbere, ktoré z nich sa dostanú pri úpravách do výslednej fotky.
Fotku treba v prvom rade dobre odfotit aby nebolo treba raw tahat do najkrajnejsich limitov A v tom pripade naozaj nie je jediny dovod fotit do dvakrat vacsieho nekomprimovaneho rawu.
 
robertondrejovic
2020-09-03 18:42:15
príspevok od: matpi
Otazka je, ci kazdu bitovu informaciu zobrazi tvoj monitor a ci je to vidno na vyslednych printoch alebo ci to vidia ludia napr. na facebooku na svojich amaterskych TN monitoroch. Lebo ak nie, tak je nastavena najvyssia kvalita na jednu vec, zacinajucu na H
Monitor je základ ak chcem čo najkvalitnejšie v podobe obrázka vidieť to číslo v jednotkovej sústave ktoré fotoapárát zapíše na kartu Tiež sa čudujem všetkým čo poznám že sa naháňajú za megapixelmi a drahými fotoaparátmi a potom pozerajú fotky na mobile či tablete alebo starom TN monitore. Ja používam 24 "EIZO ColorEdge CG2420 s rozlíšením 1920 x 1200 a som maximálne spokojný oproti iným monitorom je to veľký rozdiel viem to porovnať lebo na iné činnosti ako prezeranie a editácia fotografií používam iný monitor. EIZO dalo záruku na 12000 hodín činnosti neminiem si ich predsa na pozeranie webu. Jediné čo mi vŕta v hlave je zvedavosť ako by vyzerali obrázky na monitore EIZO s rozlíšením 4K ešte som to nemal možnosť porovnať.
 
matpi
2020-09-03 18:54:55
príspevok od: robertondrejovic
Monitor je základ ak chcem čo najkvalitnejšie v podobe obrázka vidieť to číslo v jednotkovej sústave ktoré fotoapárát zapíše na kartu Tiež sa čudujem všetkým čo poznám že sa naháňajú za megapixelmi a drahými fotoaparátmi a potom pozerajú fotky na mobile či tablete alebo starom TN monitore. Ja používam 24 "EIZO ColorEdge CG2420 s rozlíšením 1920 x 1200 a som maximálne spokojný oproti iným monitorom je to veľký rozdiel viem to porovnať lebo na iné činnosti ako prezeranie a editácia fotografií používam iný monitor. EIZO dalo záruku na 12000 hodín činnosti neminiem si ich predsa na pozeranie webu. Jediné čo mi vŕta v hlave je zvedavosť ako by vyzerali obrázky na monitore EIZO s rozlíšením 4K ešte som to nemal možnosť porovnať.
O tom hovorim...ze skutocnu kvalitu a detaily vidime castokrat len my, fotografi. Sam pouzivam Eizo CS 27" ale vacsina mojich fotiek ide na web alebo instagram. Preto ich uploadujem cez mobil a vzdy zvysujem jas aby na mobiloch alebo horsich monitoroch bolo aspon ako tak vidno detaily, ktore ja na Eize krasne vidim. Skutocny vyznam dobreho monitoru je pri printoch na kvalitny papier.
 
robertondrejovic
2020-09-03 19:00:53
príspevok od: matpi
Fotku treba v prvom rade dobre odfotit aby nebolo treba raw tahat do najkrajnejsich limitov A v tom pripade naozaj nie je jediny dovod fotit do dvakrat vacsieho nekomprimovaneho rawu.
Ale nehovor. Dobre odfotiť nie je problém ,ale mať dobré svetlo to už nie je okrem ateliéru kde to možno korigovať žiadna samozrejmosť . Krajinárska fotografia , alebo napríklad aj fotky z dovolenky za jasného slnečného dňa potrebujú značný zásah do expozičných hodnôt v editácii. Ako chceš ovplyvniť nasvietenie scény? Odkedy používam 14 bit nekomprimovaný raw a v editore ho v prípade potreby prevediem na 16 bit tiff prestal som používať expozičný backeting aj fyziké prechodové filtre lebo pri tejto dátovej veľkosti si plnohodnotne vystačím zo softwerovým prechodovým filtrom. Čo v prípade ak editovať netreba som už písal.
 
matpi
2020-09-03 19:25:53
príspevok od: robertondrejovic
Ale nehovor. Dobre odfotiť nie je problém ,ale mať dobré svetlo to už nie je okrem ateliéru kde to možno korigovať žiadna samozrejmosť . Krajinárska fotografia , alebo napríklad aj fotky z dovolenky za jasného slnečného dňa potrebujú značný zásah do expozičných hodnôt v editácii. Ako chceš ovplyvniť nasvietenie scény? Odkedy používam 14 bit nekomprimovaný raw a v editore ho v prípade potreby prevediem na 16 bit tiff prestal som používať expozičný backeting aj fyziké prechodové filtre lebo pri tejto dátovej veľkosti si plnohodnotne vystačím zo softwerovým prechodovým filtrom. Čo v prípade ak editovať netreba som už písal.
Fotky z dovolenky v nekomprimovanom rawe...to naozaj??? A komu potom tie fotky z dovolenky prevedene do 16bit tiff na svojom Eize ukazujes? To je pre mna ozaj zbytocny overkill.
 
robertondrejovic
2020-09-03 19:35:18
príspevok od: matpi
Fotky z dovolenky v nekomprimovanom rawe...to naozaj??? A komu potom tie fotky z dovolenky prevedene do 16bit tiff na svojom Eize ukazujes? To je pre mna ozaj zbytocny overkill.
Jpeg je formát na pozeranie do neho prevediem po skončení editácie všetky fotky. Tiff je editačný formát iný význam nemá . Ale beriem kto editáciiu nepotrebuje alebo nepoužíva je pre neho iný formát ako Jpeg naozaj úplne zbytočný.
 
sharkyyy
2020-09-03 20:31:36
Pixelpeeperi, mozeme porovnávať : http://blog.jeffcable.com/2020/09/canon-r5-and-r6-file-format-comparison.html?m=1
 
seifi
2020-09-03 22:02:33
príspevok od: sharkyyy
Vidim, ze su tu sami veľkí profici. Uz ked niekoho limituje craw, tak foti minimalne pre National Geographic. Ale viem, ze mame radi pocit , ze ked sme si kúpili takí fotak, chceme z neho to najlepsie.
presne ako píšeš, tak potom otázka znie, načo si tie kvality čo ide z toho vyžmýkať, vlastne národ kupuje
 
sharkyyy
2020-09-04 07:21:02
príspevok od: seifi
presne ako píšeš, tak potom otázka znie, načo si tie kvality čo ide z toho vyžmýkať, vlastne národ kupuje
Lebo niekedy to potrebujes, napr. pri wildlife, ked fotis vtaciky. Ael svadieb som nafotil dost, a ked niekto tvrdi za 20 mpix nestaci, tak asi nefoti pravidelne svadby o pocte foto 3000 a viac fotiek. Mozno 2 fotky rezem na doraz z 20 mpix povedzme na 2 mpix. Ale ta kvalita uz tam nie je, aj keby tam bol 45 mpix senzor, hlbka ostrosti, technicka kvalita, bokeh, hlbka...A takato fotka, sluzi ako dokumentacna fotka. Narod si kupuje vela somarin, staci si pozriet heureku...to pre mna nie je smerodajne a nie je to argument. Arguemnty typu, ze kazdy tak robi pridu vtedy, ked dojdu argumenty .
 
MagickVamp
2020-09-04 12:09:07
príspevok od: seifi
presne ako píšeš, tak potom otázka znie, načo si tie kvality čo ide z toho vyžmýkať, vlastne národ kupuje
Len ten craw ti nedegraduje vystup na kvalitu APSC ci m4/3.... To neznamena ani ze si kupis 45mpx R5 a prepnes si to na 12mpx. Pokial mas idealne svetelne podmienky, staci ti JPG. V dalsich 95% pripadoch ti staci cRaw. Je tam takmer nepostrehnutelny rozdiel, skor je mozno spravna otazka co dava sharky, ze ci to nie je na ukor vydrze baterky. Ja sam fotim vylucne do RAW. Preco? Lebo nahodou spravim fotku ktora sa mi bude velmi pacit a bude sama o sebe na hrane /vela rezania a zaroven silneho zosvetlovania hlavneho objektu, lebo asi len tak sa ten rozdiel da najist/ a bude to o chlp...presne o ten maly chp o ktory je RAW lepsi od cRAW. Je to ale velmi neefektivne myslenie, uvedomujem si to a snazim sa programovat aby som fakt neblbol a svadby uz fotil aj ja do cRAW. Do raw uz fotit len veci co mam rad: krajinky, akty a wildlife.
 
LetajiciCestmir
2020-09-04 14:00:05
príspevok od: matpi
Fotky z dovolenky v nekomprimovanom rawe...to naozaj??? A komu potom tie fotky z dovolenky prevedene do 16bit tiff na svojom Eize ukazujes? To je pre mna ozaj zbytocny overkill.
Preco by ich mal ukazovat niekomu len teraz? Fotky do rodinneho albumu (dovolenky, oslavy, momentky s detmi) sa fotia samozrejme v najvyssej moznej kvalite. Hadaj preco... lebo jedine tie si budes s niekym z rodiny pozerat za 20-30 rokov. A mozme len hadat, ake parametre budu mat potom displeje v beznej domacnosti.
 
Marek Janicko
2020-09-04 20:57:06
príspevok od: LetajiciCestmir
Preco by ich mal ukazovat niekomu len teraz? Fotky do rodinneho albumu (dovolenky, oslavy, momentky s detmi) sa fotia samozrejme v najvyssej moznej kvalite. Hadaj preco... lebo jedine tie si budes s niekym z rodiny pozerat za 20-30 rokov. A mozme len hadat, ake parametre budu mat potom displeje v beznej domacnosti.
Spravny pohlad a usudok fotografa.
 
Marek Janicko
2020-09-04 21:12:40
príspevok od: robertondrejovic
Jpeg je formát na pozeranie do neho prevediem po skončení editácie všetky fotky. Tiff je editačný formát iný význam nemá . Ale beriem kto editáciiu nepotrebuje alebo nepoužíva je pre neho iný formát ako Jpeg naozaj úplne zbytočný.
Som bol zvedavy, kedy ta to prestane bavit a asi uz aj prestalo. Do diskusie na internete sa malokedy oplati zapajat.
Inac schvalujem tvoje workflow som toho isteho nazoru (max. RAW, NX-D, kvalitny monitor). Plus je dobre este mysliet i na ine veci ci uz kalibraciu fototechniky, expozimeter, ...
 
Otecadams
2020-09-04 22:03:54
príspevok od: LetajiciCestmir
Preco by ich mal ukazovat niekomu len teraz? Fotky do rodinneho albumu (dovolenky, oslavy, momentky s detmi) sa fotia samozrejme v najvyssej moznej kvalite. Hadaj preco... lebo jedine tie si budes s niekym z rodiny pozerat za 20-30 rokov. A mozme len hadat, ake parametre budu mat potom displeje v beznej domacnosti.
Zdá sa to trochu mrzuté, že "vďaka" vývoju nebudú naše fotografie pre budúcnosť nikdy dosť dobré. Ale som kľudný, lebo si stále rovnako rád pozriem rodinný album s fotkami 9x13. Preto mám rodinné fotky už len v JPG. To ostatné RAW a vyvolané do TIFF.
 

Ďalší článok z kategórie

Inzercia

ČLÁNKY - aktuálne diskutované