Hore

Olympus: maximum zo snímača

Každý snímač má svoje charakteristické vlastnosti. Dynamický rozsah, šum, interpretáciu farieb.

Fotograf musí spoznať vlastnosti snímača jeho fotoaparátu, aby dokázal na maximum využiť jeho potenciál a tým aj investíciu, ktorú vložil do kúpy fotoaparátu. Farby ovplyvňujeme obrazovými profilmi a ich nastavením, vo fotoaparáte, alebo pri vyvolávaní RAW v počítači. Dynamický rozsah je daný citlivosťou, aká je nastavená. Tá zároveň vplýva aj na množstvo šumu. Najväčší dynamický rozsah a najmenší šum má snímač na natívnom ISO. U fotoaparátov Olympus je to citlivosť ISO 200.

Šum môže byť výrazný aj pri ISO 200, ak nenastavíte správnu expozíciu a postprocesingom napravujete podexponované zábery. Ak fotografiu snímanú na ISO 200 podexponujete o -3EV, tak pri korekcii v počítači sa na fotografii objaví šum zodpovedajúci 3 stupňom EV, čiže ako by ste fotili s citlivosťou ISO 1600.

Fotografi sú zvyknutí fotografie podexponovávať, aby predišli prepalom. Kresba sa ľahšie zachraňuje v tieňoch ako vo svetlách. Snímače vo fotoaparátoch Olympus ale majú vo svetlách slušnú rezervu, ak fotografujete do RAW, využite to. Ak chcete dosahovať najvyššiu obrazovú kvalitu, je lepšie fotografie mierne preexponovať o 1/3 až 2/3 EV. Riaďte sa histogramom a môžete si zapnúť aj varovanie pred prepalmi. Nebojte sa, ak vám fotoaparát na displeji signalizuje malé prepaly. Používa náhľad JPG, ale RAW má vo svetlách ešte rezervu.


Fotografia bola nasnímaná tak, aby na nej nebol prepal, takže som ju podexponoval. Modré plochy sú čierne miesta bez kresby. Ak fotografujete do RAW, tak takýto záber zosvetlíte bez problémov.


Fotografia po úprave.

Zbaviť sa prepalov, aj z menšieho Micro 4/3 snímača, nie je problém. Pri exponovaní však musíte byť presnejší, máte menej miesta pre omyl. Skutočne veľké prepaly nezachránite. Ak nemáte čas, radšej exponujte presne alebo zvoľte miernu podexpozíciu.


Tento záber som zámerne mierne preexponoval, čo dokazujú červené varovné plochy vyznačujúce biele plochy bez kresby.


Fotografia po úprave. Na prvý pohľad je takmer rovnaká ako fotografia z podexponovaného RAW.


Pri detailnom porovnaní obidvoch fotografií, pri 200% po zväčšení, sa ukáže veľký rozdiel v množstve šumu. Vľavo fotografia, ktorá bola preexponovaná, vpravo podexponovaná. U nej sa pri korekcii expozície objavil šum.

Záver

Fotograf by mal spoznať vlastnosti snímača svojho fotoaparátu, aby využil jeho potenciál naplno a vedel, čo si môže pri exponovaní dovoliť. Podexponovať fotografie, aby ste predišli prepalom, patrí k tradičným technikám. Strach z prepalov máme od počiatku digitalizácie, kedy sa používali najmä snímače CCD s malým dynamickým rozsahom. Dnešné snímače majú oveľa väčší dynamický rozsah a z formátu RAW dokážete získať kresbu nielen v tieňoch ale aj vo svetlách. Nebojte sa a exponujte na hranicu prepalov. Na snímač dopadne viac svetla a technická kvalita fotografií bude vyššia.

Komentáre

Pridaj komentár Pridaj komentár Zobraziť posledný príspevok
aesace
2020-09-09 07:58:01
Nie je to pravda, ze najmensi sum dostanete u Olympusu na ISO 200. Minuly vikend som nim fotil a radsej som prepol na ISO 100 a obraz je ovela cistejsi. Mozno ten dynamicky rozsah je najlepsi pri ISO 200, ale akonahle zacnete manipulovat so sumom pri tomto ISO, dynamicky rozsah sa straca v konverzii. Takze po skusenotiach uz budem predchadzat univerzalnemu ISO 200..
 
krispin.pucinko
2020-09-09 08:20:39
príspevok od: aesace
Nie je to pravda, ze najmensi sum dostanete u Olympusu na ISO 200. Minuly vikend som nim fotil a radsej som prepol na ISO 100 a obraz je ovela cistejsi. Mozno ten dynamicky rozsah je najlepsi pri ISO 200, ale akonahle zacnete manipulovat so sumom pri tomto ISO, dynamicky rozsah sa straca v konverzii. Takze po skusenotiach uz budem predchadzat univerzalnemu ISO 200..
nie je to ISO 100 nejako dopocitane softwarovo? pokial viem tak ISO 200 je zakaldne hardwarove ISO.
 
aesace
2020-09-09 08:36:06
príspevok od: krispin.pucinko
nie je to ISO 100 nejako dopocitane softwarovo? pokial viem tak ISO 200 je zakaldne hardwarove ISO.
Neviem, ako to robia, ale dolezitejsi je pre mna vysledok a nez sa babrat so sumom na ISO 200, aby som dosiahol rovnakeho SW vysledku s detailami a nizsim sumom, nez to dostat priamo z fotaku, mi pripada trochu zbytocne..
 
seifi
2020-09-09 08:54:14
za informáciu v článku palec hore
 
Epimetheus
2020-09-09 09:26:35
Tento server je aj vychovno vzdelavaci a to sa mi paci, lebo aj tento clanok je dokazom toho, ze sa tu nezabuda na totalnych zaciatocnikov a na postprocesing 😁
 
bonifacko
2020-09-09 09:50:01
príspevok od: aesace
Neviem, ako to robia, ale dolezitejsi je pre mna vysledok a nez sa babrat so sumom na ISO 200, aby som dosiahol rovnakeho SW vysledku s detailami a nizsim sumom, nez to dostat priamo z fotaku, mi pripada trochu zbytocne..
Tiež mam taky dojem, okrem toho v rychlom nastaveni iso 100 nie je, ale ako LOW. V EXIFe sa to zobrazuje ako iso 100.
 
adam99
2020-09-09 10:31:23
ISO 100 vám k nativnemu ISO 200 pridá +1EV a potom ho softvér hneď zníži. Takže sa to tvári akože ISO100.
 
adam99
2020-09-09 10:35:56
Vďaka tomu je menší šum a predĺži sa uzávierka o 1EV. Teda to isté máte ak si na iso 200 dáte +1ev a následne znížite o -1ev v lightroome napríklad. Tá ista úroveň šumu a samozrejme horšie je na tom iso 100 s prepalmi o ten +1ev oproti iso 200. A nie je pravda ze najmensi sum je na iso200 samozrejme. Ale to iste dostanete touto cestou a foťák to robí za vas. Je tak ci nie?
 
tulenik
2020-09-09 12:26:35
príspevok od: krispin.pucinko
nie je to ISO 100 nejako dopocitane softwarovo? pokial viem tak ISO 200 je zakaldne hardwarove ISO.
V podstate pri všetkých hodnotách sa signál pred integráciou násobí nejakou hodnotou zisku (gain). Pri nominálnej je to 1, takže sa de facto nenásobí. Nižšie hodnoty sa de facto delia. Pri voľbe inej hodnoty ISO v skutočnosti nastavíš hodnotu zisku. Pričom signál = "reálny" signál + pozadie (vlastný šum snímača, v prípade fotodiódových polí, tzv. "CMOS" [hoci ten termín je zavádzajúci - CMOS (Complementary Metal–Oxide–Semiconductor) technológiou sa vyrábajú aj CCDčka] je ten vlastný šum na rozdiel od CCD, diplomaticky povedané, značný).
"CMOS" sa totiž nezaviedli, že by snáď mali lepšie parametre, ale hlavne sa fotodiódové pole
a) lacnejšie vyrobí (a po marketingovej masáži sa ako tzv. novinka draho predá)
b) menej žere (dosť podstatné, ak chcete napr. živiť live display alebo EVF)
c) dá sa robiť live náhľad a shutterless expozícia (čo sa kinda of dá aj s CCD za cenu navýšenia ceny )
Až posledná generácia fotodiódových polí sa vyrovná letitým CCDčkam (a keby sme to CCD chladili, čo sa aj reálne robí napr. v mojej RTG kamere, tak sme na tom zas lepšie).
Bruker sa pokúšal marketingovo nanútiť "CMOS" aj do môjho segmentu, ale po roku si to práve pre dokázateľne a merateľne nechutný šum (pričom pozor, u nás sú pixle násobne väčšie ako v nejakých konzu foťákoch, povedzme stovky mikrometrov = rádové zníženie šumu) rozmysleli a dnes, ako všetci ostatní, prešli na HPADy (čo fotografia asi tak ľahko neuvidí).
 
fatality
2020-09-09 17:47:29
keby ste fotili s fullframom,nemusite nejake iso,prepaly a podpaly sledovat..
.
.

.
.
irony off..
 
bonifacko
2020-09-09 22:36:49
príspevok od: fatality
keby ste fotili s fullframom,nemusite nejake iso,prepaly a podpaly sledovat..
.
.

.
.
irony off..
Aha, a na riaditka bajku do brašny je super vozit full frame aparat s objektívom.
 
tulenik
2020-09-09 23:36:35
Tam nie je výhra ani m43
V každom prípade, ak som porovnal ochotu ťahať APS-C vs FF tak očakávam podobný pomer aj pri m43 vs APS-C.
Len teda máta ma otázka, prečo FF frikulíni neprechádzajú na stredoformát? Ešte drahšie = viac frikulín, ešte ťažšie = viac frikulín, ... prečo sa, do boha japonského, zasekli na fullfrejme?
Však aj za môjho detstva sa hovorilo, že bez stredného formátu ani ranu, používať už od začiatku a že použitie kinofilmu zanecháva na fotografovi aj fotkách nezmazateľné následky (however, sledujúc FF frikulínov si začínam myslieť, že na tom niečo naozaj môže byť ). BTW autor nebol žiadne béčko ani stranícky funkcionár, ale pekne arogantný Es. FIAP/Hon. FIAP a učil externe aj v Prágli na FAMU (otherwise, celkom múdro odporúčal neonanovať nad technikou a nevymýšľať, ale fotiť):
 
fatality
2020-09-10 00:13:37
príspevok od: bonifacko
Aha, a na riaditka bajku do brašny je super vozit full frame aparat s objektívom.
som myslel,ze narazka (a zaroven vtip) na sucasnych (aj ephoto) fullframe mudrlantov je jasna
(aj ked napr. taka z50 od nikonu rozmerovo a vahou pred olympusom (omd5-10) len tak hlavu neskloni
 
Johnnny
2020-09-10 07:11:51
príspevok od: tulenik
Tam nie je výhra ani m43
V každom prípade, ak som porovnal ochotu ťahať APS-C vs FF tak očakávam podobný pomer aj pri m43 vs APS-C.
Len teda máta ma otázka, prečo FF frikulíni neprechádzajú na stredoformát? Ešte drahšie = viac frikulín, ešte ťažšie = viac frikulín, ... prečo sa, do boha japonského, zasekli na fullfrejme?
Však aj za môjho detstva sa hovorilo, že bez stredného formátu ani ranu, používať už od začiatku a že použitie kinofilmu zanecháva na fotografovi aj fotkách nezmazateľné následky (however, sledujúc FF frikulínov si začínam myslieť, že na tom niečo naozaj môže byť ). BTW autor nebol žiadne béčko ani stranícky funkcionár, ale pekne arogantný Es. FIAP/Hon. FIAP a učil externe aj v Prágli na FAMU (otherwise, celkom múdro odporúčal neonanovať nad technikou a nevymýšľať, ale fotiť):
Medium format je mimo rozpoctu, navyse uz vykonom dost obmedzeny. To nie je celkom pripad Full Framu.
 
MagickVamp
2020-09-10 09:25:27
príspevok od: tulenik
Tam nie je výhra ani m43
V každom prípade, ak som porovnal ochotu ťahať APS-C vs FF tak očakávam podobný pomer aj pri m43 vs APS-C.
Len teda máta ma otázka, prečo FF frikulíni neprechádzajú na stredoformát? Ešte drahšie = viac frikulín, ešte ťažšie = viac frikulín, ... prečo sa, do boha japonského, zasekli na fullfrejme?
Však aj za môjho detstva sa hovorilo, že bez stredného formátu ani ranu, používať už od začiatku a že použitie kinofilmu zanecháva na fotografovi aj fotkách nezmazateľné následky (however, sledujúc FF frikulínov si začínam myslieť, že na tom niečo naozaj môže byť ). BTW autor nebol žiadne béčko ani stranícky funkcionár, ale pekne arogantný Es. FIAP/Hon. FIAP a učil externe aj v Prágli na FAMU (otherwise, celkom múdro odporúčal neonanovať nad technikou a nevymýšľať, ale fotiť):
1.- Lebo stredoformaty nemali a zrejme stale nemaju tak dobre ostrenie ako mensie formaty.
2.- FF vedia byt krasne kompaktne a pritom sa to este stale dobre drzi
3.- cena
4.-pomer cena/kvalita
Kazdy sa asi zasekne niekde, vacsinou je to ale skrz penazenku. Zaujimave ze za toho boja japonskeho ta to nenapadne. ,-)
 
blahoslav J B Art
2020-09-10 10:55:46
Ešte keby tak vedel dostať snímač maximum z fotografa
 
BR_A_NO
2020-09-10 11:17:51
príspevok od: MagickVamp
1.- Lebo stredoformaty nemali a zrejme stale nemaju tak dobre ostrenie ako mensie formaty.
2.- FF vedia byt krasne kompaktne a pritom sa to este stale dobre drzi
3.- cena
4.-pomer cena/kvalita
Kazdy sa asi zasekne niekde, vacsinou je to ale skrz penazenku. Zaujimave ze za toho boja japonskeho ta to nenapadne. ,-)
vacsinou je to cez penazenku, to ano, ale nie vzdy ...uvediem seba ako priklad - kupil som si olympus epl6 so setakom ako zalozny prirucny fotak a do pol roka som dokupil omd em5 mII a predal som FF nikon D610 aj so vsetkymi 6timi objektivmi
 
MagickVamp
2020-09-10 12:45:16
príspevok od: BR_A_NO
vacsinou je to cez penazenku, to ano, ale nie vzdy ...uvediem seba ako priklad - kupil som si olympus epl6 so setakom ako zalozny prirucny fotak a do pol roka som dokupil omd em5 mII a predal som FF nikon D610 aj so vsetkymi 6timi objektivmi
Jasne zavisi co fotis, ako vela dat ti na post proces treba, ako je pre teba dvolezity kazdy usetreny gram a celkovo aky pomer toho potrebujes. Dnes ak ide o pomer kvalita/vykon je ff cenovo velmi vyhodny, nie je velmi dovod sa obmedzovat. Je aj kompaktny a lahky...m4/3 bude ale vzdy lahsi system. Len tam uz lahku zostavu vyskladas lacnejsie zas z apsc ak dakto ide cisto po vahe a cene.
 
Porubo
2020-09-11 19:18:18
príspevok od: tulenik
Tam nie je výhra ani m43
V každom prípade, ak som porovnal ochotu ťahať APS-C vs FF tak očakávam podobný pomer aj pri m43 vs APS-C.
Len teda máta ma otázka, prečo FF frikulíni neprechádzajú na stredoformát? Ešte drahšie = viac frikulín, ešte ťažšie = viac frikulín, ... prečo sa, do boha japonského, zasekli na fullfrejme?
Však aj za môjho detstva sa hovorilo, že bez stredného formátu ani ranu, používať už od začiatku a že použitie kinofilmu zanecháva na fotografovi aj fotkách nezmazateľné následky (however, sledujúc FF frikulínov si začínam myslieť, že na tom niečo naozaj môže byť ). BTW autor nebol žiadne béčko ani stranícky funkcionár, ale pekne arogantný Es. FIAP/Hon. FIAP a učil externe aj v Prágli na FAMU (otherwise, celkom múdro odporúčal neonanovať nad technikou a nevymýšľať, ale fotiť):
Trivialne: Privelky cenovy skok.
FF sa da vybavit za velmi nizku cenu, niektore objektivy ako 50 1.8 su az notoricky lacne, vyborne tela sa daju kupit second hand za par stovak. Aj nove veci su cenovo dostupne.
By som to prirovnal: Preco taxikari nepouzivaju super luxusne auta alebo tzv. sportove zihadla? Ved jazdia denne, su vyborni soferi a vedia ze zakaznikom by sa to pacilo. Ale ked takisto odvezu dostatok zakaznikov v radovo lacnejsich autach, tak sa im to viac vyplati ako keby zainvestovali mnohonasobne viac a neboli rentabilni.
 
krispin.pucinko
2020-09-12 12:56:21
príspevok od: Porubo
Trivialne: Privelky cenovy skok.
FF sa da vybavit za velmi nizku cenu, niektore objektivy ako 50 1.8 su az notoricky lacne, vyborne tela sa daju kupit second hand za par stovak. Aj nove veci su cenovo dostupne.
By som to prirovnal: Preco taxikari nepouzivaju super luxusne auta alebo tzv. sportove zihadla? Ved jazdia denne, su vyborni soferi a vedia ze zakaznikom by sa to pacilo. Ale ked takisto odvezu dostatok zakaznikov v radovo lacnejsich autach, tak sa im to viac vyplati ako keby zainvestovali mnohonasobne viac a neboli rentabilni.
pretoze pri FF mas zvacsa len jendu alebo dve lacne moznosti a bud beries alebo nie. na rozdiel od malych systemov kde mas tych lacnych moznosti akombinacii o dost viac.
 
Harold
2020-09-12 14:08:57
príspevok od: fatality
keby ste fotili s fullframom,nemusite nejake iso,prepaly a podpaly sledovat..
.
.

.
.
irony off..
Ale taky, ne že ne, ale o něco později...
 
Porubo
2020-09-13 14:54:44
príspevok od: krispin.pucinko
pretoze pri FF mas zvacsa len jendu alebo dve lacne moznosti a bud beries alebo nie. na rozdiel od malych systemov kde mas tych lacnych moznosti akombinacii o dost viac.
Ach jaj to mam vsetko vysvetlovat do detailov?
To si nevie clovek domysliet, precitat, vyextrahovat co tym myslim?
Ze tu vravim o obrovskom cenovom skoku mimo beznu dostupnost, aky pri prechode z MTF -> APS-C -> FF nie je!?
Ze FF sa da vyskladat za radovo cenu v tisicoch, kdezto pri MF sa len cena tela pohybuje niekde uplne inde?
https://www.bhphotovideo.com/c/buy/Medium-Format-Digital-Cameras/ci/16734/N/4259332394
Staci si pozriet len cennik a to su len tela a este treba k nim (pre niektore aj cast so snimacom) objektivy...
Nemam cas pozerat vsetky cenniky ale tu je ten skok dekadicky radovy od tisicov k desattisicom... kde ako sa to da porovnat pri skoku od MTF k FF!?

(Dalo by sa uvazovat nad kupou second hand filmoveho ale nejdem miesat jablka s hruskami. Tu je aj otazne kolko ludi chce kupovat film a vyvovavat ho.)
 
tulenik
2020-09-13 15:37:48
Sakra ale keď už niekto chce byť top frikulín, tak okrem najvačšého snímača, najťažšého gearu má cvakať aj najsamvačšú cenu. Maximalizovať sa majú šecky parametre. A potom ešče vydrnkatť bambáč na najvačšú dĺžku, čo je asi to, o čo tu ide v prvom rade (myslím že to bol Robin Wong, čo pomenoval hlavný problém m43 systému - M nemalo byť Micro, ale Mirrorless a šééécko by bolo v porádečku, lebo by to už nekolidovalo s tým, že niekto nahrádza nedostatočný falus maxisenzorom).
My čo nám pipasy fungujú dostatočne proste necítime túto potrebu
 
MagickVamp
2020-09-13 16:52:14
príspevok od: tulenik
Sakra ale keď už niekto chce byť top frikulín, tak okrem najvačšého snímača, najťažšého gearu má cvakať aj najsamvačšú cenu. Maximalizovať sa majú šecky parametre. A potom ešče vydrnkatť bambáč na najvačšú dĺžku, čo je asi to, o čo tu ide v prvom rade (myslím že to bol Robin Wong, čo pomenoval hlavný problém m43 systému - M nemalo byť Micro, ale Mirrorless a šééécko by bolo v porádečku, lebo by to už nekolidovalo s tým, že niekto nahrádza nedostatočný falus maxisenzorom).
My čo nám pipasy fungujú dostatočne proste necítime túto potrebu
Fuu no ked mas komplex z maleho kup si vacsi. Vidim ze to tazko nesies :-/
 
Porubo
2020-09-13 17:14:59
príspevok od: tulenik
Sakra ale keď už niekto chce byť top frikulín, tak okrem najvačšého snímača, najťažšého gearu má cvakať aj najsamvačšú cenu. Maximalizovať sa majú šecky parametre. A potom ešče vydrnkatť bambáč na najvačšú dĺžku, čo je asi to, o čo tu ide v prvom rade (myslím že to bol Robin Wong, čo pomenoval hlavný problém m43 systému - M nemalo byť Micro, ale Mirrorless a šééécko by bolo v porádečku, lebo by to už nekolidovalo s tým, že niekto nahrádza nedostatočný falus maxisenzorom).
My čo nám pipasy fungujú dostatočne proste necítime túto potrebu
Univerzitne vzdelanie sa nezaprie.
 
tulenik
2020-09-13 18:54:46
príspevok od: MagickVamp
Fuu no ked mas komplex z maleho kup si vacsi. Vidim ze to tazko nesies :-/
Ja komplex? Really? Nie som to ja kto downsizoval?
 

Ďalší článok z kategórie

Inzercia

ČLÁNKY - aktuálne diskutované