Hore

Z digitálu na film - pre náročných

Digitálne fotoaparáty preukázali, že vedia ponúknuť vysokú obrazovú kvalitu. O tom už netreba hádam nikoho presviedčať. Debaty o tom, či je lepší digitál alebo film, takmer umĺkli. Víťaz neexistuje. Digitál zvíťazil z komerčného hľadiska a to, že by film opäť povstal v plnej sile je nereálne. Dôvodov je niekoľko. V prvom rade je to dôvod ekonomický. Fotiť na film nie je vôbec lacné. Každý záber je mnohonásobne drahší ako u digitálu. S digitálom sa dá ľahčie naučiť pracovať, fotograf okamžite vidí výsledok a chyby môže okamžite naprávať. Bohatšie sú možnosti spracovania fotografií. Veľkou výhodou digitálu je ľahké zdieľanie a publikovanie. Určite by sme našili veľa ďalších argumentov, prečo digitál zvíťazil a stal sa najrozšírenejším spôsobom zachytenia fotografie. Až sa natíska otázka prečo začať fotografovať na film?

Foto: Shutterstock

Niektorí argumentujú tým, že film núti fotografa pristupovať k fotografovaniu zodpovednejšie a premyslenejšie. Hlúposť. Nikdy sa mi to nepotvrdilo. Aj v zlatej ére filmu fotografi mrhali jednotlivými políčkami filmu. Nie je to v technológii, ale v človeku. Na ňom záleží, či bude k foteniu (a vlastne k čomukoľvek) pristupovať poctivo s rozmyslom alebo nie.

Iní argumentujú megapixelmi a dynamickým rozsahom. Ani to netreba riešiť. Kvalita digitálu je preukázaná a v mnohom film prekonáva.

Niektorí si myslia, že fotenie na film ich bude výraznejšie napĺňať. Zabúdajú, že digitál aj film majú rovnaký základ. Snímací prvok +  objektív, čas, clona, citlivosť. Zamieňajú si radosť z fotografie radosťou z obsluhy fotoaparátu. Áno aj to je čiastočne dôležité, ale len pocitovo. Digitálna fotografia nie je prázdna, aj keď sa to môže zdať. Prázdnotu si prináša do fotenia fotograf.

Prečo potom fotografovať na film? Pretože je iný! Fotograf kráča odlišnou cestou. Produkuje iné fotografie. Nie po stránke technickej kvality (aj keď ju môžeme porovnávať), ale po stránke vizuálnej. Odlišnosť môže byť nepatrná, ale aj výrazná. Záleží len na fotografovi.

Veľa súčasných fotografov vyrástla len na digitálnom fotoaparáte. Čo ak sa pokročilý digitálny fotograf rozhodne začať fotografovať na film? Na čo by mal zamerať svoju pozornosť?

Najdostupnejšia Fine Art fotografia?

Ak už ste sa rozhodli začať fotografovať na film mali by ste zvážiť, ktorým smerom sa vybrať z hľadiska techniky. To čo ste sa s digitálom naučili, vám príde vhod. Film aj digitál majú veľa spoločného a čo sa v jednom naučíte, v druhom akoby ste našli.

Nemá príliš zmysel si kúpiť…

Ak chcete pokračovať v čítaní tohto článku, aktivujte si eKonto Classic alebo ekonto PLUS.


Ak už máte niektoré z eKont aktivované, pre odomknutie článku musíte byť prihlásený. Ak sa Vám článok neodomkne, skúste aktualizovať okno prehliadača (napríklad stlačením F5, alebo Aktualizovať v okne prehliadača).

ePhoto.sk vám chce ponúknuť ešte lepší obsah, viac kvalitných článkov a ďalšie užívateľské vylepšenia. Okrem prístupu k spoplatnenému obsahu fotoškoly získate viac priestoru pre svoje fotografie, benefity a zľavy u vybraných partnerov a množstvo ďalších výhod. eKonto PLUS vám navyše ponúka aj hosting a prístup k atraktívnym témam pre ľahké a intuitívne vytvorenie vlastnej webstránky. To všetko už od 1,17€ na mesiac vrátane DPH.

Príjemné čítanie vám želá tím ePhoto.sk


Platbu je možné realizovať prostredníctvom SMS (len SR), PayPAL a prevodom z bankového účtu. Pri platbach SMS a PayPal prebehne aktivácia účtu v priebehu niekoľkých minút po potvrdení platby. O aktivácii budete informovaní SMS alebo emailom (podľa typu platby). Pri platbe prevodom môže aktivácia trvať 1-2 dni. O aktivácii vášho konta budete informovaní emailom. Do aktivácie vami vybraného ekonta, môžete využívať vybrané funkcie v režime Basic. Pri konte Classic môžete realizovať upgrade na dlhšie obdobie alebo na eKonto PLUS do 30 dní od jeho aktivácie.

Aktivovať eKonto        Registrovať

Komentáre

Pridaj komentár Pridaj komentár Zobraziť posledný príspevok
om1ci
2014-06-03 08:57:00
Ešte by som našiel niekde v poličke zošit a záznamy s experimentovaním s riedením vývojky 400:1 a tak podobne. No už by som sa k tomu asi nevrátil, možno na dôchodku.
 
transporti686
2014-06-03 09:38:06
Toto síce nie je článok digitál vs film a ani nechcem nejak porovnávať moc, ale krátku poznámku si dovolím: v globálnom pohľade zválcoval digitál film, keď berieme kinofilm vs APS-C a FF, no ono to je hlavne vo farbe (teraz myslím farebný negatív, diáky dnes už miznú z viacerých dôvodov) a potom ešte pri fotení na vyššie ISO, čb negatívne filmy nižších ISO (400 a menej) majú stále čo ponúknúť a keď vezmeme väčší filmový formát čb filmu vs APS-C a FF, tak sa ten rozdiel ešte viac prehlbuje a je naklonený na stranu čb filmu, dnešné čb negatívne filmy majú vysokú rozlišovaciu schopnosť, malé zrno, veľký dynamický rozsah

ja osobne by som sa už v dnešnej dobe asi nevydal cestou fotokomory, príde mi viac jednoduchšia a možno aj z hľadiska postprocesu kvalitnejšia hybridná cesta = vyvolať čb film, kvalitne naskenovať a potom pracovať s ním ďalej, všetko ale samozrejme závisí od možností konkrétneho jedinca, kvalitné skenovanie nie je sranda ako aj získať kvalitnú zväčšeninu vo fotokomore, samozrejme aj cenové hľadisko vždy zohráva úlohu a získať fakt kvalitnú zväčšeninu zo 6x6, 6x7 alebo viac vo fotokomore tiež nie je lacný špás, ale to platí aj o skenovaní

film má proste iný charakter, ale v čom ja vidím napr. taký iný rozmer, že pri vyvolávaní čb filmu doma to je úplne iný pocit ako keď pichne človek kábel do pc a stiahne fotky z digi do pc, tu si to človek ohmatá, musí sa pričniniť, aby mu tie políčka vyšli na tom filme, keď tam leje tú vývojku, otáča ten tank, vyplachuje film a potom zrazu mrkne na tú cievku a tam vidí tie políčka, to je možno niekedy ako keď decko chce lízanku a teší sa na ňu a keď ju dostane je úplne natešené, toto Vám digitál neposkytne, pre niekoho to však nemusí byť absolútne zaujímavé, človek je tvor lenivý a pre väčšinu je asi pohodlnejšie pichnúť kábel a fotky sú tam.
 
sherpa
2014-06-03 09:44:20
krasny clanok vdaka. maly komentar si dovolim: kusok gramatickej obozretnosti pri pisani ci recenzii > svitkovy film je cestina, od slova svijet {do rolky}. slovensky je zvitkovy film {zvinut do rolky}.
preklep HAZZELBLAD pri obrazku.....znie strasne. a caste zamienanie z a s {instrumental} .....typicka slovenska nedokonalost. recenzent mal asi volno......
 
transporti686
2014-06-03 10:33:27
Pre niektorých čitateľov ešte jedno "dovysvetlenie": obraz na filme je tvorený fundamentálnymi časticami, často sa fundamentálne častice filmu (pri čb filme strieborné častice resp. zrná) zamieňajú za zrno na fotografii resp. to čo pozorovateľ vidí ako zrno na fotke resp. zrno na monitore, na monitore je lepšie to nazvať šumom, zrno filmu, ktoré pozorovateľ vníma nie je jedna fundamentálna častica filmu ale ich zhluk, ktorý vzníka tým, že film je trojdimenzionálny, má určitú hrúbku a skladá sa z viacerých vrstiev a zrno vo vrstvách nie je usporiadané rovnomerne ale nádhodne, čb negatívne filmy majú menej vrstiev (resp. rýchlo citlivú a pomalo citlívú vrstvu) ako farebné negatívne filmy, pozorovateľ pri zväčšení políčka filmu vidí vlastne viac fundamentálnych častíc filmu ako to čo sa nazýva zrno, je to v podstate fenomén, ktorý vzniká vnímaním oka a prácou ľudského mozgu, pozorovateľ vlastne vidí šum, preto digitál je menej zrnitý resp. zašumený ako film. Ak by niekto chcel hlbšie pochodpiť, doporučujem prečítať tento materiál:

http://cool.conservation-us.org/coolaic/sg/emg/library/pdf/vitale/2007-04-vitale-filmgrain_resolution.pdf
 
fair_play
2014-06-03 12:41:02
Fajn článok. YASHICu Mat-124G ako je na jednom z obrázkov mám doma, ale niekedy je problém zohnať do nej film a ešte ťažšie je nájsť niekoho, kto ho potom vyvolá. Ja som si doteraz netrúfol. Okrem toho v prepočte ma jedna fotka stojí cca 1 euro (film + vyvolanie + 12 fotiek), tak si vždy dobre premyslím čo a kedy cvaknem.
 
transporti686
2014-06-03 14:20:57
príspevok od: fair_play
Fajn článok. YASHICu Mat-124G ako je na jednom z obrázkov mám doma, ale niekedy je problém zohnať do nej film a ešte ťažšie je nájsť niekoho, kto ho potom vyvolá. Ja som si doteraz netrúfol. Okrem toho v prepočte ma jedna fotka stojí cca 1 euro (film + vyvolanie + 12 fotiek), tak si vždy dobre premyslím čo a kedy cvaknem.
vyvolať čb negatív doma je veľmi jednoduché, treba mať iba tank, teplomer stopky, chémiu a vodu, naučiť sa v tme dať film do cievky a do tanku a zo dvakrát si to skúsiť a ide to, farba doma je náročnejšia, farebné negatívy doma nevyvolávam a už ani moc nefotím, klasický kinofilmový farebný negatív už ťažko dokáže vo výsledku konkurovať digitálu, dynamický rozsah majú niektoré fantastický, ale ostrosť je nižšia, skenovaný farebný negatív a aj celkovo pôsobi dosť zrnito, lebo ma väčšie častice, ktoré tvoria výsledný obraz, farebné negatívy majú trebárs 7 vrstiev a tým v konečnom dôsledu zrno resp. šum je výraznejší, u diáku je to iné, ale tan zas má voči digimu malý dynamický rozsah.

cena výslednej fotografie je samozrejme rôzna, cena výslednej fotky je nejaká a cena digi cvaku je tiež nejaká, niektoré porovnania na nete sú zavádzajúce, lebo sa do nich nezahŕňa, že treba mať počítač, treba mať softvér (ktorý niekde v labe majú origo), treba tomu venovať čas, čo keď robí niekto iný, tak musí za to dostať zaplatené, ale je pravda, že z digitálu si to človek robí sám, takže za svoj čas neplatí a ešte si to urobí ako on chce.
 
tomino1980
2014-06-03 15:59:34
zabavne video z testovania Hasselblad X-Pan athe Fuji 670


http://www.youtube.com/embed/38plXCYCvKQ?
 
samophoto
2014-06-03 22:33:36
a tie boľavé oči po niekoľkých hodinách strávených v tmavej komore........
 
anton julény
2014-06-04 09:36:17
1. Ono je to podobné ako s CSC fotoaparátmi, dopĺňajú systém, alebo digitál je ich doplnkom. Lebo tam, kde jeden končí, začína druhý. Ak si spravíte prepočet formát/veľkosť/váha tak foldingové fotoaparáty 6x6 (napr. Perkeo) tak dostanete zaujímavé výsledky typu váha/objem na jeden pixel.

2. fotenie na film a skenovanie je taká optimálna kombinácia oboch svetov. Na jednej strane máte hmatateľný artefakt, na druhej rovnaký výstup ako z digitálneho fotoaparátu.

3. ak si spravíte jednoduchý prepočet cena digitálu/cena filmov tak to vychádza porovnateľne, možno v prospech filmu.

4. ak moc neexperimentujete, tak vyvolanie aj farebného filmu nie je o moc zložitejšie ako navariť polievku. a možno ani neviete, že skoro všetku potrebnú chémiu máte doma (napr. káva, citrodeko, pracia sóda=Caffenol, ocot a soľ), aby ste mohli vyvolávať č/b filmy.
 
matpi
2014-06-07 21:45:40
príspevok od: tomino1980
zabavne video z testovania Hasselblad X-Pan athe Fuji 670


http://www.youtube.com/embed/38plXCYCvKQ?
presne to video mi nedavno vyrazilo dych, tie fotky urobene x-panom boli fantasticke
 
Jozef Peniak
redakcia ephoto.sk 2014-06-08 13:53:44
podla mna sa na filmovú fotografiu treba pozerať z výtvarného hľadiska a z hľadiska iného prístupu k práci a tvorbe. Pre mňa osobne riešenie nejakých technických otázok film/digi nemá význam - digitál je technicky lepší po každej stránke v príslušnej triede, o rýchlosti spracovania a presnosti farieb ano nehovoriac. Určite treba mať-ak chcem fotiť na film- vlastnú fotokomoru ,inak je to blbosť. A určite si to treba ale aspoň raz skúsiť - odporúčam každému fotografovi.

V škole máme nadštandardne vybavenú fotokomoru (na dnešné pomery) ale oveľa radšej mám digitál ak chcem presný výsledok. Proces vyvolávania ma dosť nebaví popravde, teším sa však z výsledku ktorý držím na koniec v ruke. Ak sa chcem hrať s drobnou "náhodou" tak tam je zas tiež film zaujímavejší. A mám rád ten pocit fotiť na film aj držať fotku vyzväčšovanú ale proces zväčšovania by som proste nechal laborantovi radšej
 
transporti686
2014-06-08 20:54:34
príspevok od: Jozef Peniak
podla mna sa na filmovú fotografiu treba pozerať z výtvarného hľadiska a z hľadiska iného prístupu k práci a tvorbe. Pre mňa osobne riešenie nejakých technických otázok film/digi nemá význam - digitál je technicky lepší po každej stránke v príslušnej triede, o rýchlosti spracovania a presnosti farieb ano nehovoriac. Určite treba mať-ak chcem fotiť na film- vlastnú fotokomoru ,inak je to blbosť. A určite si to treba ale aspoň raz skúsiť - odporúčam každému fotografovi.

V škole máme nadštandardne vybavenú fotokomoru (na dnešné pomery) ale oveľa radšej mám digitál ak chcem presný výsledok. Proces vyvolávania ma dosť nebaví popravde, teším sa však z výsledku ktorý držím na koniec v ruke. Ak sa chcem hrať s drobnou "náhodou" tak tam je zas tiež film zaujímavejší. A mám rád ten pocit fotiť na film aj držať fotku vyzväčšovanú ale proces zväčšovania by som proste nechal laborantovi radšej
s tou presnosťou farieb z digitálu by som to moc nepreháňal, napr. taká portra na portréty dáva ďaleko vernejšie farby ako veľa veľa digitálov
 
Jozef Peniak
redakcia ephoto.sk 2014-06-08 23:33:02
príspevok od: transporti686
s tou presnosťou farieb z digitálu by som to moc nepreháňal, napr. taká portra na portréty dáva ďaleko vernejšie farby ako veľa veľa digitálov
produkty slús na film a digitál a uvidíš ideálne celý katalóg
 
transporti686
2014-06-09 07:56:59
príspevok od: Jozef Peniak
produkty slús na film a digitál a uvidíš ideálne celý katalóg
Ahoj Jozerf, netvrdím, že film je ideálny na fotenie produktov alebo trebars naozaj na komerčné fotenia, kde je potrebná rýchlosť, vidieť hneď výsledok atď....všetko sa dá, ale digi má prednosti a ak sa tým človek živí, tak ma určite výrazne navrch, iba som povedal, že ak napr. trebars portrétny fotograf fotí digitálom alebo trebárs svadobný a pri tom fotí na film kodak portra, tak z portry farby nemusí takmer nijak dolaďovať - samozrejme ak to dáva robiť do slušného labu, farba kože z digitálov - všelijaké ružové nádychy a podobné srandy - pre niekoho to môže byť v poriadku, pre niekoho však nie, samozrejme aj objektív môže hrať rolu čiastočne.
 
šereda
2016-09-27 09:19:35
citujem Dôvodov je niekoľko. V prvom rade je to dôvod ekonomický.... tak to nebude celkom pravda pretoze je rozdiel kupit stredo format na film za 250 EUR alebo digi stenu za 30 000
 

Ďalší článok z kategórie

Inzercia