Zreteľné i nezreteľné rámovanie

Rámovanie patrí k základným kompozičným pravidlám. Fotografovaný objekt umiestnite do rámu, ktorý potom sústreďuje pozornosť diváka.

Každá fotografia je rámovaná! Veď samotný formát fotografie je rámom. Fotograf vyberá z 360° okolia výrez, ktorý zarámuje do fotografie. Ak sa ale bavíme o kompozícii rámovania, máme na mysli väčšinou rámovanie vo vnútri fotografie. Využitie prvkov na scéne.

Nesledujte len to, čo je aktuálne priamo za hlavným objektom. Poobzerajte sa po pozadí, či tam nie je niečo, čo sa dá využiť ako výrazný alebo aj nevýrazný rám.

Výraznejšie rámovanie asi ani neexistuje. Fotografovaný objekt je priamo umiestený do rámu, doslovne. Spôsobov rámovania je ale oveľa viac, takýchto i menej zreteľných.

Sochu kráľa Maximiliána som fotil aspoň 100x. Vždy si pozorne všímam jeho umiestnenie voči fasáde budovy v pozadí. Hľadám na nej prvky, ktoré môžem využiť na rámovanie. Pohybujem sa po námestí a vyberám si, pred aké pozadie sochu zasadím.

Ak viete, čo je váš hlavný objekt, prv ako vôbec priložíte fotoaparát k oku, pozorne si prezrite pozadie a hľadajte ako ho zarámujete, alebo či v pozadí nie sú rušivé prvky. Ak zbadáte, že by sa mohol hlavný objekt dať rámovať, zmeňte pozíciu a objekt zarámujte. Buďte presný, rozhodujúce sú doslova centimetre.

Rám môže byť tvorený architektonickými prvkami, ako sú dvere, priechody a pod. Rám môže tvoriť aj prírodný objekt, aleja stromov, kamenný oblúk. Môže to byť aj rám vytvorený svetlom a tieňom. Väčšina zaznamenáva rámovanie, keď je výrazné a nejde prehliadnuť. Rám môže byť v popredí, pozadí , alebo môže byť fotografovaný objekt umiestnený priamo do neho.

Rámovať môžeme celé scenérie, väčšie i menšie objekty, osoby ale i veľmi drobné objekty v makrofotografii.

Rámovanie s využitím architektonického prvku.

Rámovanie s využitím stromov.

Rámovanie s využitím svetla.

S niektorými objektami hýbať nevieme, inými áno. Často chceme rámovať portrétovanú osobu. V tomto prípade vieme aktívne pracovať s jej umiestnením. Vyhliadneme si scénu, kde vieme rámovať a osobu umiestnime do rámu.

Pri fotení s modelkou si môžete vybrať miesto, ako napr. túto chodbu, a naplno využiť kompozičné pravidlo rámovania.

Aj keď sa to nezdá, toto nebolo plánované fotenie. Lindu som stretol na akcii v meste. Rýchlo som sa rozhliadol, kde by som ju odfotil, vybral som si bránu Starej radnice a využil jej priechod na rámovanie.

Rámovať vieme aj pri akčnom a dokumentárnom štýle fotenia, napr. v street fotografii. Fotograf tu musí byť pozorný a pohotový. Vopred si vyhliadne scénu s rámovaním a trpezlivo čaká, kým sa hlavný objekt nedostane na správne miesto.

Niekedy sa ľudia “zarámujú sami”. Vycvičené oko si to ihneď všimne.

Pri street fotografii si môžete vyhliadnuť scénu a potom si počkať, až vám okoloidúci chodec presne vojde tam, kde sa vám to najviac hodí.

Pri obhliadaní fotografovanej scény sa nezabudnite pozerať aj za seba. Častokrát je za vami niečo, čo môžete využiť pri rámovaní.

Panorámu Starého mosta môžete odfotiť priamo z brehu Dunaja, alebo cúvnete pár metrov dozadu a využijete stromy pre rámovanie.

Rámovanie je ľahšie s teleobjektívom, pretože robí z pozadia užší výrez, zjednodušuje ho. Vytvára plány, akési kulisy. To ale neznamená, že sa pri rámovaní nevyužívajú širokouhlé objektívy. Pri fotení architektúry je ich využitie bežné, neraz som využil rámovanie aj pri objektíve typu rybie oko.

200 mm teleobjektív som využil, aby som Romana Féderera z Funny Fellows zarámoval do trúby jeho kolegu.

Jedna zo sôch Ganymedovej fontány presne zarámovaná oblúkom dverí SND. Vybrať si v pozadí správny architektonický prvok mi umožnil teleobjektív.

Čo je hlavný a čo vedľajší objekt? Chcel som zachytiť umelecký objekt, na to som potreboval širokouhlý objektív, ale zároveň som ho využil aj ako rám pre vežu kostola.

Podbránie som využil ako prirodzený rám, použil som objektív typu rybie oko.

Zreteľné a nezreteľné rámovanie

Výrazne rámovanie si všimne aj menej skúsený fotograf. Neviem, či to nazývajú rámovaním aj iní fotografi, ale ja za rámovanie považujem aj pomerne nezreteľné rámovanie, ktoré si všímajú skúsení fotografi s vycvičeným okom, pozorne sledujú nielen fotografovaný objekt, ale aj jeho popredie a hlavne pozadie.

Rámovaním je napríklad umiestnenie objektu, alebo jeho časti do nejakej plochy, tak aby vynikol.

Zreteľné rámovanie s využitím dverí podporuje aj kontrast medzi tmavou a svetlou plochou.

Rámovanie oblúkom priechodu, vďaka použitiu širokouhlého objektívu a veľkej hĺbky ostrosti je tvar oblúku zreteľný.

Pod pojmom rámovanie si predstavujeme ohraničenie zo všetkých strán, alebo aspoň z troch. To je pre nás zreteľné rámovanie. Objekty vieme rámovať však aj menej okato, z jednej alebo dvoch strán. Aj to stačí, aby sme dokázali usmerniť blúdivý zrak diváka.

Decentné rámovanie s využitím teleobjektívu. Socha bola fotografovaná z diaľky pomedzi stromy.

Naznačené rámovanie. Pri fotení sochy som pozorne sledoval pozadie a hlavu umiestnil do plochy  tvorenej korunou stromu. Drobnosť, ktorá dopomôže kompozícii. Pritom by som sa mohol spoľahnúť len na výrazný bokeh.

Aj umiestnenie objektu do svetlej plochy je rámovaním. Dáva vyniknúť kontúram a objekt sa na pozadí nestráca.

Rámovanie zhora. Využil som dáždnik.

Rámovanie sprava. Využil som teleobjektív a perspektívu.

Aj umiestnenie hlavného objektu medzi dva ďalšie je rámovaním.

Rámovanie zo strán.

Rámovanie zospodu. Využil som korunu nižšieho stromu, aby som prekryl nezaujímavý spodok a upriamil pozornosť na samotný kostol.

Dvojité rámovanie. Vežička rozdeľuje formát fotografie na dve plochy, v jednej je zarámovaný turista, v druhej UFO mostu SNP.

Záver

Stačí rámovanie niekoľkokrát vyskúšať a postupne budete sledovať pozadie i popredie automaticky. Zistíte, že mierna zmena uhlu snímania má výrazný vplyv na precíznosť komponovania. Rámovanie môžete kombinovať s inými kompozičnými pravidlami a výrazovými prostriedkami fotografie. Keď si začnete viac všímať popredie a pozadie, i keď nebude na fotografiách ostré a zreteľné, dostanete sa na vyššiu úroveň komponovania, pre ktorú je charakteristická precíznosť.

Skúste si prejsť galériu a popremýšľať nad tým, ako bolo využité zreteľné, menej zreteľné i takmer nezreteľné rámovanie. Nezabudnite, že rám nie je len obdĺžnik, či iný výrazný geometrický tvar. Môže to byť plocha v obraze ohraničená objektami, alebo vytvorená svetlom a tieňom.

Komentáre

Hanigal
2019-10-08 09:27:36
Pekné, vďaka za článok...

z80
2021-01-18 10:45:01
Keď sa inak nedá, na rámovanie sa dá použiť aj kolega - fotograf