Nebojte sa abstraktov, trénujte si svoje fotografické videnie, "fotografické oko". Abstrakty sú všade okolo nás, len treba byť všímavý. Napríklad taká ošarpaná stena budovy, kôra stromu, štruktúra chodníka... na sebe skrývajú toľko zaujímavých tvarov, ktoré by stáli za fotku, niektoré vám dokonca môžu niečo pripomínať, napríklad srdiečko, príšeru, fantázii sa medze nekladú. Skúste si to :-)
Zombie. Kus ošarpanej steny budovy mi pripomínal tvár zombíka, v postprocese som fotografii dopomohla.
Vo výtvarnom umení je abstraktné umenie charakterizované, ako nefiguratívne umenie, ktoré nezobrazuje žiaden predmet, človeka, krajinu a vyjadruje sa len zostavou farebných škvŕn, plôch, čiar, geometrických prvkov...
Vo fotografii sa aj konkrétne veci: figúry, predmety, krajina... dajú považovať za abstraktné, ak sú abstraktne odfotografované, napríklad uhlom pohľadu, rozmazaním, alebo je na nich detail makro objektívom...
Abstraktnú fotografiu by som rozdelila na tri typy
1. Abstrakty, ktoré odfotografujeme tak, ako ich vidíme: vidíme ich pomocou oka, makro objektívu... počas fotografovania sa nehýbu a odfotografujeme ich bez pohybu. Takže, ak by sme dali fotoaparát na statív a fotografovali na sériové snímanie, stlačili spúšť viac krát po sebe, fotografie budú rovnaké. Samozrejme časom sa môžu fotografované tvary zmeniť, napríklad zájde slnko a zaujímavý tieň zmizne, omietka z ošarpanej steny odpadne, naaranžované zátišie napríklad z rôznych geometrických tvarov zničíme, ale počas fotografovania sa nehýbali. Sem by som zaradila aj abstraktné fotografie architektúry, napríklad rôzne detaily, zaujímavé uhly pohľadu...
Sklobetón dokáže vytvoriť zaujímavé abstrakty, záleží od toho, čo sa nachádza za ním.
Táto sklobetónová dlaždica je jedna z tých, ktoré sa nachádzajú na dome
mojich rodičov, je na nej vidieť časť susedovej chaty. Fotografované kompaktným fotoaparátom.
2. Abstrakty, ktoré vytvoríme pomocou fotoaparátu a každá z fotografii je iná: sú vytvorené napríklad pri dlhom čase: zoomovaním objektívu počas stlačenia spúšte, alebo pohybom fotoaparátu. Napríklad v lese, aby sme mali na fotografii zo stromov rozmazané pásy, v nočnej fotografii, aby sme na fotografii mali len svetelné čiary... Niekedy si môžeme pri fotografovaní na dlhý čas s pohybom fotoaparátu, objektívu dopomôcť bleskom, skúšajte aj s ním rôzne nastavenia, napríklad na druhú lamelu.
Patria sem aj pohyblivé objekty, pri ktorých netreba pohnúť fotoaparátom, alebo fotografujeme zo statívu a aj tak po stlačení spúšte viac krát po sebe je každá fotografia iná: napríklad fotografovanie z auta, autobusu cez okno počas jazdy, vetrom rozviate konáre fotografované na dlhý čas, vlnky na hladine. Aj domáce experimenty, napríklad s fotografovaním dymu zo sviečky, alebo nakvapkanie farieb do sklenenej priesvitnej nádoby s vodou...
Fotografované kompaktným fotoaparátom a fotografovaním z okna auta počas jazdy, sú na nej konáre stromov.
V budove Univerzity Komenského mala sesternica promócie, stála som
na poschodí na jednom z balkónov a ľudí dole v sále odfotografovala technikou zoomovania
objektívu počas stlačenej spúšte na dlhý čas.
Pohľad z balkóna, technika zoomovania objektívu počas stlačenia spúšte na dlhý čas.
Záber je odfotený z okna, vonku pršalo. Kombinácia skla a vody pokrivila fotografované tvary,
rozmazané auto v pohybe oživilo kompozíciu.
Love. Poslúžil opäť kompaktný fotoaparát a technika hýbaním fotoaparátu
počas stlačenia spúšte na dlhý čas.
3. Abstrakty, ktoré vytvoríme v počítači: Takzvaná fotografika, sa stáva čoraz populárnejšia. Základ tvorí síce fotografia, alebo niektorá časť fotografie, ale vo výsledku to vôbec nemusí byť poznať, lebo sú na ňu aplikované rôzne počítačové filtre. Sem môžeme zaradiť aj vyššie spomínané typy abstraktných fotografii, pokiaľ je na nich až moc veľa postprocesu a výsledok by ste skoro nespoznali s originálom fotografie. Zaradila by som sem aj fraktály, alebo spájanie fotografii zrkadlovým otočením...
Ale na tvorenie abstraktov v počítači treba mať cit, veľa fotografov začiatočníkov robí gýčové fotografiky a to tým, že si vezmú svoju fotografiu, ktorá je aj zle odfotografovaná napríklad po kompozičnej, technickej stránke, otvoria si ju v niektorom grafickom editore a skúšajú na ňu aplikovať takmer všetky filtre, ktoré program ponúka.
Základ tejto foto-grafiky tvorí fotografia okna s kvapkami dažďa, a za ním konáre stromu.
Základ tejto foto-grafiky tvoria náhodne nájdené naukladané stoličky.
Čím abstrakty fotografovať?
V úvode článku som spomínala trénovanie fotografického videnia, na to vám stačia iba vaše oči a zaznamenávať si abstrakty len do hlavy, alebo si ich zaznamenajte do mobilného telefónu s fotoaparátom.
S kompaktným fotoaparátom to už ide lepšie, najmä s nastavením možnosti macro.
Tieň na stene, mi pripomína psiu tvár z boku, fotografované kompaktným fotoaparátom.
Samozrejme najlepšie je mať zrkadlovku (lebo z fotografii môžete spraviť napríklad výrez, tak aby nestratili veľa na kvalite, alebo tie najlepšie fotografie vytlačiť na veľký formát). Abstrakty sa dajú fotografovať aj obyčajným setovým objektívom, na tie menšie už treba makro objektív, ponoríte sa ním do iného sveta, ktorý naše oči bežne vidia úplne ináč, nepriblížene.
Niekedy sa môže hodiť aj teleobjektív, napríklad pri fotografovaní v zoologickej záhrade na štruktúru srsti, kože zvierat.
Ja makro objektív zatiaľ nevlastním, priloženými fotografiami k článku som preto chcela čitateľom ukázať, že to ide aj bez neho, alebo len kompaktom.
Počas festivalu Topfest 2010, je na nej stánok zozadu s tieňmi predavača a šiltoviek.
Mačacie stopy v snehu s tieňmi konárov stromov.
Fotografovanie a úprava fotografií
O technikách fotografovania som už písala v druhoch abstraktov. Treba len skúšať, experimentovať, aj s technikami, aj s nastaveniami fotoaparátu a potom vybrať tie najzaujímavejšie fotografie.
Na niektoré techniky môžete prísť aj vy. V čase, keď som mala ešte len kompaktný fotoaparát som si vymyslela techniku fotografovania takú, že v jednej ruke som mala nastavený fotoaparát na macro s bleskom, v druhej ruke som držala pohár, alebo džbán s tekutinou (voda, čaj, džús...) Pohybom ruky som tekutinu rozvírila a fotoaparátom to cvakala. Na fotografiách boli vďaka blesku niektoré časti svetlejšie a tvorili zaujímavé tvary, v ktorých sa dali nájsť aj také, ktoré mi niečo pripomínali.
Pohár s rozvírenou whisky na stole v podniku.
Vodné embryo. Pohár s rozvírenou vodou. V postprocese som mu prehodila bublinu, ako oko.
Vodné oko. Pohár s rozvírenou vodou.
On. Džbán s rozvíreným čajom. Tvary mi pripomínali postavu, ktorú som v postprocese farebne odlíšila a celkovo som pomenila farebnosť, vidím tam ešte aj tvár s očami a nosom.
Niektoré abstrakty sa dajú odfotografovať pri svetle, aké práve je, pri niektorých si treba dopomôcť dosvietením, napríklad externým bleskom. To už sám fotograf musí uznať, čo sa mu hodí najviac.
Napríklad nastavenia pri fotografiách, ktoré vznikli zoomovaním objektívu, alebo pohnutím fotoaparátu sú pri dennom svetle najčastejšie: clona 10 a viac, ISO 50, alebo 100, a čas dlhý napríklad od 1/10 nižšie.
Pri niektorých fotografiách je dobré, ak je v nich nejaký akcent, záchytný bod, časť, ktoré upútajú pohľad diváka, môže sa o ne oprieť a oči mu nebudú lietať po fotografii.
V bare ma zaujala gumová podložka, na ktorú sa ukladajú umyté poháre.
V jednej jej časti bol od výroby kruh, ktorý by tam byť nemal a práve ten fotografiu oživil.
Fotografované kompaktným fotoaparátom.
V postprocese sa netreba báť fotografiám dopomôcť, napríklad zmenou farebnosti, pridaním farebného gradientu (jedna farba postupne prejde do druhej).
Ak vám niektorá časť fotografie niečo pripomína, nebojte sa vaše videnie zrealizovať, napríklad vyretušovaním niektorých častí, kreslením do fotografie. Alebo nechajte nech pracuje aj fantázia diváka.
Veľakrát im pristane štvorcový formát, séria fotografii a hrubý rám.
Voláme sa Joj a Ach, mená sme dostali, podľa našich výrazov, lebo sa takto tvárime dosť často.
Vznikli sme z fotografie, naše základy boli fotené po ceste autom večer na prednom skle.
Autorka si pri pozeraní fotiek zmyslela, že vznikneme my. V postprocese nám boli dorobené
len očká, pusinky a boli sme obtiahnutí burn toolom, orezaní na štvorcový formát a Joj ešte horizontálne
prevrátený. Farby máme originálne. Majte sa pekne a dúfame, že vy sa tvárite veselšie, ako my.
S pozdravom Joj & Ach.
Využitie abstraktných fotografií
Napríklad nafotografované štruktúry (pokrčený papier, praskliny, ošarpané dvere, omietky...) sú populárne pri úpravách fotografii v počítači, pri fotografických montážach, kolážach, ako textúry. Alebo ako podklad pre plagáty, letáky a iné grafické úpravy.
Niektoré abstraktné fotografie pekne vyniknú vytlačené a zavesené na stene. Niektoré samostatne na veľkoformátovej tlači, niektoré v sérii fotografii, napríklad 3 vedľa seba, niektorým by sa hodil fotokalendár... (O tom, ako predať svoje fotografie na stenu som písala v tomto článku: http://www.ephoto.sk/fotoskola/clanky/o-fotografii/hodili-by-sa-vase-fotografie-na-stenu/)
Tlač abstraktných fotografii pekne vynikne napríklad aj na plátne natiahnutom na ráme, alebo na krásnom matnom štruktúrovanom fotopapieri Hahnemühle, fotografiám skla môže pristať aj lesk... Záleží od konkrétnych fotografii.
Skúste sa zahrať, spravte si aspoň jeden deň, keď si budete viac všímať veci okolo vás a hľadať abstrakty. Pomôže to vášmu fotografickému videniu a mňa poteší keď uvidím nejaké vaše fotografie v komentároch pod článkom, alebo linky na ne.
Na inšpiráciu môžete do komentárov pridať aj linky na vašich obľúbených fotografov abstraktov, tutoriály na rôzne techniky. Aj ja nejaké pripájam:
Fotografovanie dymových abstraktov
http://www.ephoto.sk/fotoskola/clanky/fotograficky-experiment/fotografujeme-dym/
Inšpiratívne fotografie
http://www.thephotoargus.com/inspiration/40-astounding-examples-of-abstract-photography/
http://www.pavelkozdas.7x.cz/abstract
Blog už nežijúceho Františka Richtera, na fotoserveroch známeho pod prezývkou Lipsky, jeho fotografie mi boli vždy veľkou inšpiráciou http://fr-foto.blogspot.sk/.