Nikon je medzi fotografickou verejnosťou menom, ktoré je zárukou kvality, spoľahlivosti a dokonalého vypracovania. Fotografická verejnosť si však meno Nikon spája takmer výlučne s kvalitnými zrkadlovkami a veľa ľudí ani netuší o existencii kompaktných aparátov tejto značky.
Nám sa dostal do rúk prístroj strednej triedy s názvom Coolpix P50, ktorý sa pokúsi obhájiť svoju príslušnosť k rodu a zároveň nám možno odpovie na otázku: Nie je všetko dobré, čo je Nikon?
Dizajn a ergonómia
Nikon P50 by som zaradil medzi klasické kompakty, u ktorých funkčnosť dominuje nad dizajnom. V tejto bohato zastúpenej triede kompaktných aparátov čelí P50-ka silnej konkurencii najmä v podobe obľúbených PowerShotov triedy A od Canonu.
Aparát charakterizuje malý, ale vzhľadom na celkové rozmery výrazný grip pre pravú ruku, ktorý aj vďaka pogumovaniu uľahčuje držanie fotoaparátu a prácu s ním. Mini grip pre palec pravej ruky nájdeme aj na zadnej strane prístroja
a celkovo je možné označiť držanie aparátu za dobré. Problémy môžu nastať pri snímaní na široké ohnisko,
kedy sa vám môžu do záberu zatúlať neposedné prsty ľavej ruky, aj keď k tomuto javu bude aj vďaka vysúvaniu objektívu dochádzať len zriedka.
Okrem gripu dominuje prednej strane aparátu najmä objektív Nikkor s 3,6 násobným rozsahom zoomu (28 – 102mm).
V tejto triede kompaktov, ako aj cenovej hladine sa s takto širokouhlým objektívom stretnete len veľmi zriedkavo
a práve objektív je jedným z mála parametrov P 50-ky, ktorý si zaslúži našu pochvalu a vašu pozornosť. Jeho svetelnosť
na širokom konci je v poriadku (f2.8), ale na strane tele by si aparát zaslúžil väčšiu dieru (f5.6).
Objektív pri zapnutí prístroja a pri ďalšom zoomovaní výrazne zmení svoju dĺžku, čo je pre aparáty tohto druhu
a konštrukcie bežné.
Pri objektíve je na prednej strane umiestnená aj tradičná trojica prvkov v podobe vstavaného blesku, pomocnej lampy zaostrovania a optického hľadáčiku. Posledne menovaný prvok už z kompaktných fotoaparátov postupne mizne a aj ten použitý v Nikone P50 vám veľmi pri komponovaní záberu nepomôže. Obraz, ktorý pri pohľade skrz neho vidíte, má dosť ďaleko k výslednej fotografii. Seriózne poslúži snáď len v extrémnych svetelných podmienkach.
Na hornej strane prístroja stojí okrem spúšte za zmienku aj otočný volič režimov snímania, ktorý ponúka prístup
k všetkým používaným režimom ako aj k nastaveniu aparátu. Koliesko má dosť ľahký chod a často sa vám stane,
že sa v tesnejšom vrecku alebo kabelke otočí. Pred opätovným snímaním preto radšej vždy skontrolujte jeho polohu, kým urobíte záber.
Zadná strana prístroja ničím mimoriadnym neprekvapuje. Všetky ovládacie prvky sú umiestnené s cieľom pohodlného ovládania a jednoduchého dosahu. Z parametrov zaujme 2,4“ LCD displej, jeho nízke rozlíšenie (115.000 px) však urobí väčšiu radosť vašej peňaženke než vaším očiam.
V praxi
Nikon Coolpix P50 sa svojimi rýchlostnými parametrami radí skôr k tým pomalším aparátom na trhu. Jeho reakčné časy však nie sú nijak extrémne pomalé a iba kvôli aparátu určite neprídete o neopakovateľný záber.
Niektoré reakčné a operačné časy:
Zapnutie aparátu......................... 3 sek.
Omeškanie spúšte....................... 0,8 sek.
Prezoomovanie W-T.................... 1,5 sek.
Nasledujúci záber po zábere......... 2 sek.
Nikon P50 ani nie je určený pre snímanie akčných scén. Za všetko hovorí napríklad hodnota jeho kontinuálneho snímania, kedy aparát sníma pri frekvencii 1 fps a po 4 obrázkoch spomalí a ukladá na kartu.
Automatické zaostrovanie ako aj automatické vyváženie bielej nemajú pri dostatočnom a prírodnom osvetlení problémy. Tie sa v prípade autofokusu objavia až pri nedostatku svetla, kedy si aparát vypomáha pomocnou lampou zaostrovania.
Tradičné problémy s vyvážením bielej pri umelom osvetlení sa nevyhýbajú ani Nikonu P50. Vyriešiť ich môžete najmä vďaka možnosti manuálneho vyváženia.
Auto WB | Manual WB |
Vstavaný blesk má primeraný výkon (0,5 - 5,9m Wide / 0,5 – 2,8m Tele) a najmä má niekoľko zaujímavých nastaviteľných funkcií, ako je synchronizácia s pomalými časmi uzávierky alebo záblesk pri konci expozície.
Užívatelia budú s P50-kou fotografovať najčastejšie na bezproblémový automatický režim, alebo Programovú automatiku, ktorá ponúka širšie možnosti nastavení.
Protisvetlo bez blesku | Protisvetlo s bleskom |
K dispozícii je aj dostatok scénických režimov, pre najbežnejšie fotografické situácie, v ktorých sa s aparátom ocitnete.
Na otočnom voliči nájdeme aj režim „M“, ktorý však ako manuálny režim poskytuje len veľmi malú kontrolu nad aparátom a jeho nastavením a nemyslím, že po ňom budú užívatelia často siahať.
MENU prístroja je rovnaké aké nájdeme v ďalších kompaktoch Nikon. Prístup k jednotlivým funkciám a nastaveniam je možný prostredníctvom podstránok s názvami funkcií alebo ich ikonami.
Jednotlivé nastavenia sa vykonávajú pomocou 4-smerového ovládača s potvrdzovaním na stred. Zaujme napríklad možnosť náhľadu na snímanú scénu pri zmene vyváženia bielej alebo možnosť kopírovania obrázkov zo vstavanej pamäte na pamäťovú kartu.
Obrazová kvalita
28mm na širokom konci objektívu je naozaj veľmi príjemná hodnota, ktorá vašim obrázkom pridá okrem šírky záberu aj väčšiu hĺbku a viac možnosti kreatívne sa prejaviť. Škoda, že objektív Nikkor si nezachováva rovnomernú kvalitu v celom svojom rozsahu a na širokom konci trpí výraznejším súdkovitým skreslením.
28mm | 102mm |
Pri snímaní na nižšej citlivosti (ISO 64, 100) produkuje 8,1 Mpx snímač Nikonu P50 obrázky dobrej kvality, ktoré sú porovnateľné s konkurenciou. Napriek trochu mäkšej kresbe v nich nájdeme potrebné detaily, verné farebné podanie a dobrý prenos kontrastu aj vďaka kvalitnému meraniu expozície, ktoré bolo vždy doménou značky Nikon.
Pri silne kontrastných scénach síce dochádza k prepalom svetiel a obrázky by mohli byť ostrejšie, pre bežného užívateľa je však ich kvalita dostačujúca.
Objektív si dokáže celkom dobre poradiť s protisvetlom, aj keď miernej strate kontrastu a farebnému posunu sa nevyhne. Rovnako tak viditeľná je chromatická aberácia, najmä v rohoch obrazu na kontrastných záberoch.
Protisvetlo | Chromatická aberácia | Scéna s vysoký kontrastom |
Proti konkurenčným modelom sa fotografie z P50-ky môžu zdať príliš nevýrazné až mdlé. Nikon tu zvolil opatrnejší prístup a viac vsádza na následné úpravy fotografií užívateľom v obrazovom editore. V tejto triede aparátov, kde je cieľom najmä zaujať užívateľa sýtymi farbami a vysokým kontrastom, je tento prístup dosť netradičný až riskantný, veľa majiteľov P50-ky už nebude mať záujem s fotografiami manipulovať.
V prípade, že predsa len zatúžite po atraktívnejších snímkach priamo z aparátu, alebo nemáte možnosť ich následnej úpravy, môžete si zvoliť režim VIVID, ktorý fotografie citeľne oživí.
Neutral | Vivid |
V oblasti MAKRO snímania P 50-ka veľa vody nenamúti. Najlepšie výsledky ponúka pri snímaní na širokom konci objektívu, kedy je možné sa k objektu priblížiť na vzdialenosť 5cm. Pri zväčšení ohniska sa táto vzdialenosť predlžuje a makro schopnosti klesajú.
Na trhu je dnes veľa kompaktov, ktoré sú schopné snímať z bližšej vzdialenosti než 5cm a snímky z P 50-ky tiež pri tomto nastavení trpia silnejším geometrickým skreslením.
V oblasti šumu sa od malého snímača akejkoľvek značky nadajú čakať zázraky a Nikon nevybočuje z radu. Šum na snímkach postupne narastá s pribúdajúcou citlivosťou ISO, nárast však nie je nijak dramatický.
Nikon pristupuje k zvýšenému šumu cestou jeho výraznej redukcie, ktorá je badateľná už pri citlivosti ISO 200. Už tu sa spolu s chromatickým šumom strácajú prvé jemné detaily a pri ISO 800 už sú badateľné len v náznakoch.
Pri vyšších citlivostiach (ISO 1600, 2000) už výrazne narastá aj svetelný šum a fotografie bez detailov sú prakticky nepoužiteľné.
ISO 64 | ISO 100 | ISO 200 |
ISO 400 | ISO 800 | ISO 1600 |
ISO 2000 | BW | Vivid |
ISO 64 | ISO 200 | ISO 800 | ISO 1600 |
Cenové zaradenie aparátu je pravdepodobne dôvodom pre absenciu optickej stabilizácie v objektíve Nikonu P50. Ostrosti na obrázkoch má dopomôcť náhrada v podobe elektronickej stabilizácie, ktorá je však v praxi vo väčšine prípadov neúčinná. Na niektorých obrázkoch sa jej zásah môže prejaviť, s plnohodnotnou optickou stabilizáciou sa však nedá zrovnať.
eVR off | eVR on |
Nočnému fotografovaniu sa s Nikonom P50 určite nebudete musieť vyhýbať. V rámci svojich možností ho zvláda veľmi dobre, najmä za pomoci vhodných scénických režimov.
Záver
Nikon Coolpix P50 by sa dal jednou vetou charakterizovať ako dobrý prístroj pre každodenné fotografovanie, ktorý na prvý pohľad ponúka veľa zaujímavého a na druhý prináša mierne sklamanie a stráca sa v záplave konkurenčných modelov.
Široký objektív je fajn, jeho svetelnosť na tele konci už tak fajn nie je.
LCD displej s uhlopriečkou 2,4“ poteší, aby vzápätí pri pohľade na jeho rozlíšenie sklamal. Stabilizácia v aparáte je (dnes už musí byť), ale iba elektronická a málo účinná.
Prístroj je z tých pomalších na trhu, jeho fotografie sú mäkšieho charakteru s nutnosťou mierneho postprocessingu, čo nemusí byť práve nevýhoda, konzumne založených ľudí však pútajú iné typy fotografií.
Za približne 6.300,-Sk (25.2.2008) dostanete aparát, ktorý budete môcť bez problémov každodenne používať a za dobrých svetelných podmienok budete s výsledkami určite spokojní. V horších podmienkach už Nikon mierne stráca dych a za konkurenciou začne zaostávať. Škoda, kvalita Nikonu v P50-ke ukrytá je, nedotiahnuté detaily ju však brzdia v rozlete.
Zhrnutie
+ dobrá obrazová kvalita pri nižších citlivostiach ISO a miernej úprave ostrosti
+ širokouhlý objektív s ohniskom 28mm
+ kvalitné meranie expozície
+ kvalitné použité materiály a vypracovanie
+ dobre vybavený blesk
- nevýrazné obrázky pri pôvodnom nastavení
- mäkká kresba, mdlé farby
- výrazná redukcia narastajúceho šumu a detailov pri vyššom ISO
- nepoužiteľné hodnoty ISO 1600 a 2000
- málo účinná elektronická stabilizácia obrazu
- vyššia cena v porovnaní s podobne vybavenou konkurenciou