Hore

Nikon D3400

Na Nikone D3400 nie je nič prekvapujúce, pokračuje zľahka vo vylepšovaní osvedčeného konceptu.

Predchodcu nevylepšuje ani tak z hľadiska fotografického, ako skôr vzdelávacieho s novými možnosťami prepojenia. Poteší výrazne lepšia výdrž a rýchlejší AF v režime živého náhľadu. Chýba tu však väčšie lákadlo, ktoré by ho výraznejšie odlíšilo od predchodcu.

Modelový rad D3XXX je určený pre začiatočníkov. Tomu zodpovedá výbava, parametre a cena. Ak by sme sa vrátili do minulosti, napríklad k modelu D40x, ktorý vyzerá veľmi podobne, zistili by sme, že sa toho veľa zmenilo. Až na to, ako sa zlepšujú snímače a tým aj obrazová kvalita.

Je až neuveriteľné, čo najnižší model všetko dokáže. Máme tu kvalitný CMOS snímač s rozlíšením cez 24 Mpx a bez OLPF filtra, ktorý zvláda až 5 obr./s v sérii 16 fotografií RAW. Dokonca má aj Bluetooth, cez ktorý dokáže fotografie okamžite posielať do chytrého zariadenia. My sa však zameriame na porovnanie s mladším predchodcom, modelom D3300.


Okrem tradičného čierneho prevedenia je v ponuke aj metalická červená.

V tejto recenzii sa nebudem priveľmi rozpisovať. Dizajnovo a funkčne sa fotoaparát takmer nelíši od svojho predchodcu, recenziu si môžete prečítať tu. Na prvý pohľad D3400 ťažko rozoznáte od D3300. Veď prečo aj meniť rokmi overený a vylepšovaný dizajn? Aj po nahliadnutí do špecifikácie vidno, že tu máme evolúciu a nie revolúciu. Určite sa nejaký ten čas budeme stretávať s obidvomi modelmi v ponuke obchodov. A tak otázka znie, oplatí sa priplatiť si za nový model?

Nikon D3400 je základný model v ponuke DSLR Nikon. Za dostupnú cenu ponúka dostatočné parametre a funkčnú výbavu pre každého začínajúceho fotografa. Cieľovej skupine zodpovedá aj špeciálna výbava vo forme pokročilej nápovedy. Fotoaparát má v sebe zabudovaného malého digitálneho lektora, ktorého máte stále so sebou a môžete sa na neho kedykoľvek obrátiť so žiadosťou o pomoc.

Fotoaparát je vyrobený z kompozitných plastov a nie je utesnený, čo je v tejto kategórii štandardom. Telo je však vyrobené kvalitne, moderné plasty sú vysoko odolné a kvalitné je aj dielenské spracovanie. Hľadáčik je typu pentamirror. 3” LCD displej s rozlíšením 921 000 bodov je pevne vstavaný.

D3400 je v rade zrkadloviek formátu DX, čiže so snímačom veľkosti APS-C. Snímač je typu CMOS s rozlíšením 24.2 Mpx, bez OLPF filtra, čo prináša mierne ostrejšie fotografie. Citlivosť je v rozsahu ISO 100-25 600. Video zvláda v rozlíšení Full HD s frekvenciou až 60p. K nadštandardnej výbave patrí Bluetooth, ktorý dopĺňa WiFi pre prepojenie s chytrými zariadeniami.


Čelná strana je jednoduchá. U pokročilých fotoaparátov tu nájdete roller a niekoľko tlačidiel.


Ovládacie prvky sú len na pravej strane. Dominantná je spúšť s prepínačom ON/OFF a otočný volič expozičných režimov.


Tlačidiel je celkovo pomenej, väčšina funkcií sa nastavuje na multifunkčnom paneli displeja.


Jediné funkčné tlačidlo je na boku prístroja.


Prístup k pamäťovej karte je na bočnej strane gripu.

Špecifikácia

  • Bajonet objektívu: Bajonet Nikon F (s kontaktmi na automatické zaostrovanie)
  • Obrazový snímač: DX (APS-C), CMOS, 23,5 mm × 15,6 mm, 24.2 milióna pixelov
  • Formát súborov: NEF (RAW): 12-bitový, komprimovaný, JPEG: kompatibilný s formátom JPEG-Baseline s jemnou (približne 1 : 4), normálnou (približne 1 : 8) alebo základnou (približne 1 : 16) kompresiou, NEF (RAW) + JPEG: jedna fotografia sa zaznamená vo formáte NEF (RAW) aj JPEG.
  • Hľadáčik: typu „pentamirror“, pokrytie obrazového poľa približne 95 % vo vodorovnom a 95 % vo zvislom smere, zväčšenie približne 0,85-násobné (objektív 50 mm f/1,4 zaostrený na nekonečno, –1,0 m–1)
  • Typ uzávierky: Elektronicky ovládaná štrbinová uzávierka s vertikálnym chodom
  • Čas uzávierky: 1/4 000 až 30 s s krokom 1/3 EV, režimy Bulb a Time
  • Rýchlosť synchronizácie blesku: X = 1/200 s; synchronizácia s časom uzávierky 1/200 s alebo dlhším
  • Režim snímania: S (jednotlivé snímky), sériové snímanie, Q (tiché snímanie), samospúšť, diaľkové ovládanie
  • Frekvencia snímania: až 5 snímok za sekundu
  • Meranie expozície: TTL pomocou 420-pixelového snímača RGB
  • Metóda merania: 3D Color Matrix II
  • Citlivosť: ISO 100 až 25 600
  • Modul snímača automatického zaostrovania: Nikon Multi-CAM 1000 s fázovou detekciou TTL, 11 zaostrovacích bodov (vrátane jedného krížového snímača) a pomocné svetlo AF (rozsah približne 0,5 až 3 m). Automatické zaostrovanie je k dispozícii pri objektívoch AF-P a AF-S typu E a G.
  • Detekčný rozsah: –1 až +19 EV (ISO 100, 20 °C)
  • Vstavaný blesk: smerné číslo približne 7, 8 s manuálnym bleskom (metre, ISO 100, 20 °C)
  • Riadenie záblesku
  • Videosekvencie: 1 920 × 1 080: 60p (postupné riadkovanie), 50p, 30p, 25p, 24p; 1 280 × 720: 60p, 50p; skutočné frekvencie snímania v režimoch 60p, 50p, 30p, 25p a 24p sú 59,94, 50, 29,97, 25 a 23,976 snímky za sekundu; všetky možnosti podporujú vysokú aj normálnu kvalitu snímky
  • Videosekvencie - formát súborov: MOV, kompresia videa H.264/MPEG-4, formát záznamu zvuku: lineárne PCM
  • Monitor: so 7,5-centimetrovou (3-palcovou) uhlopriečkou, monitor TFT LCD s pozorovacím uhlom 170°, pokrytím obrazového poľa približne 100 %, reguláciou jasu a približne 921 000 bodmi (VGA)
  • USB: s konektorom Micro-USB
  • Výstup HDMI: konektor HDMI typu C
  • Bluetooth: verzia špecifikácie Bluetooth 4.1
  • Batéria: nabíjateľná lítium-iónová batéria EN-EL14a, kapacita až 1200 záberov
  • Rozmery (š × v × h) približne 124 × 98 × 75,5 mm
  • Hmotnosť: približne 445 g s batériou a pamäťovou kartou, ale bez krytky tela, približne 395 g len telo fotoaparátu

http://www.nikon.sk/sk_SK/product/digital-cameras/slr/consumer/d3400

D3400 vz. D3300

Väčšina parametrov je úplne zhodná. Rovnaké rozlíšenie, procesor, parametre uzávierky, hľadáčik, displej, blesk, i parametre videa. Až potiaľto sa jedná o prakticky rovnaké fotoaparáty. V čom je teda rozdiel?

D3400 prináša výrazne vyššiu výdrž batérie, tá narástla zo 700 na 1200 fotografií na jedno nabitie, pritom model batérie je ten istý. Citlivosť ISO je v štandarde vyššia (25 600 oproti 12 800). Pri rovnakých rozmeroch je fotoaparát ľahší o 35 g. Do výbavy pribudol Bluetooth s technológiou Snap Bridge. Vzrástol objem buffera. Prepracovaný je systém nápovedy. Zmenilo sa zobrazenie na displeji s cieľom sprehľadniť nastavenie funkcií. Nové setové objektívy s AF-P motorčekom sú rýchlejšie a poznať to najmä v režime živého náhľadu.

  1. Bluetooth Snap Bridge
  2. Vyššia citlivosť
  3. Väčší buffer
  4. Prepracované menu
  5. Nový setový objektív
  6. Takmer 2x väčšia výdrž

Fotoaparát v praxi

Fotoaparát sa drží celkom dobre. Nikon nikdy nezmenšoval zrkadlovky natoľko, že by sa zle držali. Hneď na začiatku si treba uvedomiť, že je to základný model a tak tu nenájdete niektoré vychytávky, ktoré Nikon ponúka u vyšších modelov. A tak tu máme relatívne malý hľadáčik s 95% pokrytím, len 11-bodový AF, nevýklopný displej, len jeden roller a chýba tu stavový displej. Toto nie je výčitka, len skonštatovanie. Chcete viac? Kúpte si vyšší model.

Aj keď zvyknutý na profesionálne Nikony, nerobí mi práca s D3400 vrásky na čele. Nenútim ju do extrému, do niečoho, na čo nie je stavaná, a tak sa mi odvďačuje bezproblémovým fungovaním. Samozrejme nevyužijem pokročilú nápovedu, z toho som dávno vyrástol. Snažím sa však vcítiť do začiatočníka. Čo mu môže na tomto fotoaparáte chýbať? V prvom rade je to asi výklopný displej umožňujúci ľahšie komponovať z netradičných uhlov. Ten ponúka vyšší modelový rad D5XXX. Veľmi často si fotoaparát kupujú rodičia malých detí, ktorí by prijali tichý režim.

Fotoaparát nemá podporu zaostrovania u starších AF objektívov bez vstavaného motorčeka. To už dnes neberiem ako nedostatok, objektívov so vstavaným motorčekom je dostatok, nie ako v minulosti.

Fotoaparát má i obmedzenú funkcionalitu pri práci s bleskami. Externé blesky nedokáže diaľkovo odpaľovať v režime TTL a nepodporuje ani High Speed synchronizáciu. U najnižšieho modelu to neberiem ako nedostatok. Začiatočník používa blesk len ako zdroj svetla, bez kreativity typickej pre strobist svietenie.

Maximálna snímková frekvencia je 5 obr./s., čo je slušný parameter. Akčné fotografovanie bude obmedzovať najmä modul AF a skúsenosti užívateľa. Nenáročné akčné fotografovanie fotoaparát zvládne, odfotiť bežca, protiidúce auto a pod., nie je problém.

Ovládanie

I keď sa na fotoaparátoch radu 3XXX roky nič výrazne nemení, predsa len sa ovládanie odlaďuje. D3400 sa ovláda celkom dobre, aj keď tu absentuje stavový displej a predný roller. Výrobca sa trochu inšpiroval CSC fotoaparátmi a ich Quick Menu. Tu ho zastupuje tlačidlo “i”, po jeho stlačení sa objaví ponuka všetkých dôležitých funkcií, vďaka čomu netreba chodiť do menu. K dispozícii je jedno funkčné tlačidlo, mierne pokročilí fotografi si najskôr na ňom navolia funkciu ISO.

Menu fotoaparátu je pre Nikony typické, samozrejme je jednoduchšie ako u vyšších modelov.

Programová výbava

Programová výbava zahŕňa programy pre začiatočníkov i skúsenejších fotografov. Pre začiatočníkov je tu plná zelená automatika a množstvo motívových programov. To nájdeme u každého amatérskeho fotoaparátu. Špecialitou je program Guide (Sprievodca). Je to vlastne príručka pre fotografa, ktorou akoby listujete a vyberáte si, čo chcete robiť. Vedú vás obrázky a popisné texty. To, čo si vyberiete sa aj aplikuje. Na konci máte tak fotoaparát nastavený tak, ako ste chceli, hoci ste to sami nastaviť nevedeli. Mne je ťažko určiť, nakoľko je tento zabudovaný lektor užitočný, to musia zhodnotiť začiatočníci.

K amatérskym programom môžeme prirátať aj obrazové efekty, ktoré spopularizovali najmä bezzrkadlovky. Priamo fotoaparát tu vykonáva výrazný postprocesing, aby napodobnil niektorú z pokročilejších fotografických techník. Efekty sa rýchlo prepínajú zadným rollerom. V ponuke nájdete napr. obľúbenú Toy kameru, efekt miniatúry, či High Key/Low Key.

Pre pokročilejších fotografov j určená známa štvorica programov P/A/S/M. Komu tieto písmená nič nehovoria, môže si preštudovať našu Fotoškolu.

Zaostrovanie

Fotoaparát som testoval s dvomi transfokátormi AF-P, tie majú nový typ motorčeka. Dokonale tichý a aj rýchly. A rýchly je aj v režime živého náhľadu. Konečne môže fotograf fotiť aj cez displej a nenadávať na zaostrovanie. Nikon D3400 sa tým dostal na úroveň bezzrkadloviek, pre ktoré je živý náhľad natívnym režimom. Viem si predstaviť, že niektorí amatéri sa možno do hľadáčiku ani nepozrú. O to viac zamrzí, že displej nie je výklopný a nedá sa živý náhľad využiť na fotenie z netradičných uhlov.

Zaostrovací modul patrí medzi veteránov, je to známy AF s 11-bodmi. Tu už by sa skutočne patrilo upgradovať, aspoň na modul z D7000. AF s novými objektívmi funguje veľmi dobre, len by to chcelo viac bodov.

Displej a hľadáčik

Obrazovka displeja je posadená ďalej od krycieho skla. Displej má výborné pozorovacie uhly, čo čiastočne kompenzuje, že sa nedá vyklopiť. Pochváliť musím aj dobrú čitateľnosť na slnku.

Hľadáčik je typu pentamirror, čiže z lepených zrkadiel. Je menší a tmavší ako pentaprismatické hľadáčiky z optického skla. Aj keď som poriadne zhýčkaný, nepripadá mi príliš malý.

SnapBridge

Nikon dlhé roky zaostával za ostatnými značkami v možnosti prepojiť fotoaparát s chytrým zariadením. Boom! A zrazu tu máme inovatívnu firmu, ktorá ostatným ukazuje, ako sa to má robiť. Do najnižšieho modelu zabuduje Bluetooth (nechýba ani WiFi). Bluetooth má oproti WiFi niekoľko výhod. Stačí jedno spárovanie a od toho okamihu sú s chytrým zariadením kamaráti naveky. BT je energeticky menej náročný, ako WiFi. To umožňuje mať zariadenia trvale pripojené. U Nikonu sa technológia prepojenia fotoaparátu s chytrým zariadením volá SnapBridge. D3400 som s mojím LG G4 spároval bez problémov. Nastavil som synchronizáciu času na to, aby si fotoaparát sťahoval z telefónu údaje o zemepisnej polohe. Nepotrebujete tak GPS modul. Zároveň som nastavil, aby sa fotografie okamžite po nafotení zasielali v menšom rozlíšení do telefónu. Presne takto som si to predstavoval. Nič nemusím robiť, len si v galérii kedykoľvek môžem skontrolovať fotky a poslať ich cez internet. Ak si nastavíte cloudovú službu, môžu sa odosielať na úložisko. Je na vás, či použijete dátový tarif, alebo počkáte, kým sa nepripojíte k WiFi.

SnapBridge automatické prenášanie fotografií funguje pri fotografiách snímaných do formátu JPG, preto ak fotíte do RAW, nastavte si súčasné snímanie do RAW+JPG.

SnapBridge má potenciál, ale je pomalý. Nastavil som nižšie rozlíšenie, ale aj tak trvá prenos jednej fotografie 40 sekúnd. Pri prvej prechádzke s fotoaparátom som urobil cca 240 fotografií, ich prenos do telefónu trval viac než dve hodiny.

Nové objektívy

Posledné roky vidíme už niekoľkú zmenu setového objektívu 18-55. A to je len dobre. Nikon nekašle na začiatočníkov a servíruje im pravidelne najnovšie technológie. Tou najaktuálnejšou je krokový motorček, označovaný ako AF-P. Je veľmi tichý a jeho rýchlosť oceníte pri snímaní v režime živého náhľadu. Okrem setového objektívu 18-55 bol predstavený aj telezoom 70-300, tiež s motorčekom AF-P. Obidva nové objektívy sa ponúkajú v dvoch prevedeniach, s a bez optickej stabilizácie. Najmä u teleobjektívu neodporúčam šetriť, bez stabilizátora bude ťažšie použiteľný. Ak chcete ušetriť, kúpte si D3400 v kite s obidvomi objektívmi. Ja som mal k dispozícii objektívy obidva, všetky fotografie v galérii i video sú zaznamenané s použitím týchto objektívov.

Nikkor AF-P 18-55/3,5-5,6G DX VR

Kompaktný setový objektív, solídne spracovaný. Rýchly, tichý, predná časť sa pri zaostrovaní neotáča, čo uľahčuje použitie filtrov a umožňuje použitie účinnejšej slnečnej clony. Na objektíve sa nachádza len poistka vysúvania zoomu. Kvôli kompaktnosti sa pri nečinnosti zasunie časť objektívu. Keď ho chcete používať, musíte poistku stlačiť a otočením zoomového prstenca vysunúť tubus do pracovnej polohy.

Plne odclonený má v celom rozsahu silnú vinetáciu. Na najširšom konci je tu aj výrazné súdkovité sférické skreslenie. Objektív trpí aj výraznou chromatickou chybou. Ak ju softvérovo nekompenzujete, podporí nie zrovna ukážkovú ostrosť, ktorá potom vyzerá ešte horšie.

Objektív má niekedy vážne zle chvíle, nekvalita fotografií ich robí až nepoužiteľnými. Platí to pre ohnisko 18 mm, kde nepomôže ani priclonenie. Nie oveľa lepšie je to aj na najdlhšom ohnisku 55 mm, tu tiež priclonenie nepomôže. Na fotkách publikovaných napr. na Facebooku si to nevšimnete, ale pri tlači na väčší formát už áno. Osobne by som tento objektív nebral, ani ako začiatočník, radšej by som k fotoaparátu bral osvedčený AF-S  18-105VR.


Nikkor AF-P 18-55/3,5-5,6G DX VR, použil som statív, clona f/13, ISO 100, 1/200s.


Detail fotografie ukazuje, že na ohnisku 18 mm je objektív podpriemerný.


Nikkor AF-P 18-55/3,5-5,6G DX VR, použil som statív, clona f/9, ISO 100, 1/125s.


I na ohnisku 55 mm je ostrosť podpriemerná.

Nikkor AF-P 70-300/4,5-6,3G ED DX VR

Nový telezoom, i keď plastovej konštrukcie, je solídne vyhotovený. Platí pre neho všetko, čo pre seťák, len je samozrejme väčší. V optickej sústave je naviac použitý jeden ED člen. Na objektíve nenájdete žiadne prepínače. Stabilizácia aj automatické zaostrovanie sa vypínajú vo fotoaparáte.

Telezoom je na tom lepšie ako štandardný setový objektív AF-P 18-55VR. Tiež sa však nevyhol výraznej vinetácii pri plne otvorenej clone. Chromatická chyba je však oveľa menšia, objavuje sa len okolo výrazne kontrastných prechodov, medzi svetlými a tmavými plochami. Vzhľadom na to, že je to základný model, musím hodnotiť ostrosť ako veľmi dobrú. Objektív je dobre použiteľný aj s otvorenou clonou. Nad 100 mm vie prekvapiť a po priclonení uspokojí nároky náročnejšieho fotografa.


Nikkor AF-P 70-300/4,5-6,3 ED DX VR vie príjemne prekvapiť. Detail zo záberu hradu ukazuje ostrosť, ktorá poteší aj náročnejšieho fotografa.

Obidva objektívy som otestoval za výborných svetelných podmienok s použitím statívu, na rôznych ohniskách a pri rôznych clonách.

Kvalita fotografií

Žiadne prekvapenie. Nikon, aj u najnižších modelov, dlhodobo patrí k špičke a obrazový výstup nemá až tak ďaleko k vyšším a drahším modelom. I keď napr. v dynamickom rozsahu je v rade Nikonov DX na tom horšie i keď stále veľmi dobre. 12-bitový RAW oproti 14-bitovému, to je predsa len rozdiel. Pri korekcii podexpozície, alebo silnom “vyťahovaní tieňov”, sa objaví výraznejší šum a dokonca aj banding (pruhovanie).

Začiatočník má v D3400 fotoaparát so silným obrazovým potenciálom, pred pár rokmi by obstál aj u profesionálov. Z tohto hľadiska sa nemajú na čo vyhovárať, ak ich fotografie nedopadnú najlepšie. Veľký dynamický rozsah a relatívne nízka úroveň šumu pri vyšších citlivostiach, uľahčujú začiatočníkom prácu. Ak zvládnu spracovanie formátu RAW, nie sú takmer ničím obmedzovaní. Obmedzovať ich bude kvalita objektívov a vlastné schopnosti. U objektívov s horším prenosom kontrastu sa bude šum objavovať skôr, ako u tých kvalitnejších.

   
Zámerne preexponovaná fotografia (vľavo), pri záchrane prepalov (vpravo), sa dá získať slušné množstvo detailov vo svetlách. Upravený RAW v Adobe Lightroom CC.

   
Fotografia exponovaná na svetlá (vľavo). Pri zlepšení prekreslenia silne podexponovaných tieňov (vpravo), sa v najtmavších miestach objavuje banding. Upravený RAW v Adobe Lightroom CC.

Pri ISO 100 - 200 netreba šum riešiť. Začína sa zviditeľňovať od ISO 400. Pri ISO 1600 bude len nepatrne viditeľný na výtlačkoch formátu A2. Kvalitná tlač formátu A3, bez príliš rušivého šumu, je možná do ISO 6400. Slušne použiteľné je aj ISO 12 800. Pri ISO 25 600 je šum už výrazný, stále však neprekračuje hranicu nepoužiteľnosti fotografií. Chválim Nikon, že umelo nenavyšoval ISO kvôli marketingovému využitiu.


ISO 6400, začiatočník môže byť s takýmto výsledkom viac ako spokojný.

Video

4K video sa do amatérskej zrkadlovky Nikon zatiaľ nedostalo. A je to aj dobre. 4K video má podstatne vyššie nároky na hardvér, čo by výrazne zvýšilo cenu. Naviac začiatočník by ho asi ani nevyužil.

Nikon D3400 zvláda video vo Full HD rozlíšení a frekvenciou až 60 obr./s., čo dovoľuje neskôr videá spomaliť (Slow Motion). Formát videa je MOV, aj keď je to natívny formát Applu, dnes už s jeho podporou nie je problém.

Video máme v zrkadlovkách už nejaký ten rok, od predstavenia Nikonu D90. Začiatočníci však majú s jeho využitím problém, najmä u Nikonu. Pomalé zaostrovanie a neergonomická obsluha sťažujú snímanie, napokon ich to odradí. Keď som si D3400 prvýkrát vyskúšal, prekvapilo ma, o koľko je rýchlejšie zaostrovanie v režime živého náhľadu. Konkurenčný Canon ponúka technológiu hybridného zaostrovania (ale vo vyšších modeloch), ktoré funguje v LV výborne. Konečne sa mu približuje aj Nikon. V spojení s novou technológiou krokových zaostrovacích motorčekov (AF-P), sa zaostrovanie zlepšilo natoľko, že s ním ani začiatočníci nebudú mať problém. Nikon D3400 je prvou zrkadlovkou značky, u ktorej video využije aj začiatočník bez skúseností. Hurá, konečne nahradí domácu videokameru.

Chýba mi na voliči programov samostatný program pre video. Vadí mi to z dôvodu, že po stlačení tlačidla Record sa záber oreže na formát 16:9. Ak s tým nepočítate, môže vám urezať z dôležitej časti záberu.

Tých, čo vedia upravovať video poteší obrazový profil Flat so širokým dynamickým rozsahom, ktorý sa lepšie upravuje.

Vzhľadom na to, že D3400 je základný model, naviac zrkadlovka, je video slušné. Snímač má dostatočný dynamický rozsah, expozícia funguje bez viditeľných skokov. AF-F zaostrovanie občas zacuká, ale v norme a dobre funguje aj stabilizácia. Zaostrovanie ani stabilizácia nie sú tak plynulé ako napr. u Olympusu OM-D E-M5 Mark II, ale to je iná trieda a aj iný typ fotoaparátu.  Citeľne mi chýbal výklopný displej.

Konkurencia

Hlavným konkurentom je samozrejme Canon so svojím EOS-om 1300D. V tejto kategórii fotoaparátov už roky vyhráva Nikon, najmä pre lepší snímač s väčším dynamickým rozsahom. Nikon ponúka 24 Mpx rozlíšenie, oproti 18 Mpx u Canonu. Nevidím to ako výhodu, začiatočníkovi môže byť jedno, koľko Mpx má fotoaparát. Viac býva niekedy dokonca horšie.

Nikon má väčší rozsah citlivosti, väčší hľadáčik, rýchlejšie sériové snímanie a dokonca aj viac AF bodov. Vo videu ponúka dvojnásobnú snímkovú frekvenciu. Naviac tu máme SnapBridge. V čom konkurenta doslova deklasuje, je výdrž batérie, ktorá je viac ako dvojnásobná. Nikon je dokonca aj ľahší. A tak i keď Canon EOS 1300D je slušný fotoaparát pre začiatočníka, Nikon ho prevyšuje vo všetkom.

To bol súboj v rovnakej váhovej kategórii, zrkadlovka proti zrkadlovke. Čoraz väčšou konkurenciou sú bezzrkadlovky. Keď si priplatíte stovku, môžete mať Sony A6000 alebo Olympus Om-D E-M10 Mark II. Vo výpredaji nájdete nadupaný Panasonic GX7, dokonca slušne ušetríte. Menšie, ľahšie a s výbavou o dve triedy lepšou. A je s nimi viac zábavy. Nejdem vás teraz presvedčovať o výhodnosti kúpi bezzrkadloviek, ale treba s nimi vážne počítať. Zrkadlovky to budú mať čím ďalej ťažšie.

Plusy a mínusy

+ kvalita snímača
+ dobrá ergonómia držania
+ odladené ovládanie
+ kvalitný displej
+ nízka hmotnosť
+ vysoká výdrž batérie
+ rýchlosť zaostrovania s novými AF-P objektívmi, aj v režime živého náhľadu.
+ WiFi + SnapBridge
+ sprievodca pre začiatočníkov
 

- chýba samostatný program Video
- displej nie je výklopný
- starší typ AF modulu
- nemá tichý režim
- SnapBridge je pomalý

Záver

Nikon D3400 neprináša radikálne zmeny. Zameriava sa na vylepšení ovládania, vzdelávanie užívateľa, dlhšiu výdrž a jednoduchšie prepojenie z chytrými zariadeniami a cez ne s internetom. Až na väčší buffer a o niečo vyššiu citlivosť sa tu nevylepšovali technológie priamo súvisiace s fotografovaním. Snímač má rovnaké parametre, procesor rovnaký, uzávierka tiež. Nezlepšilo sa ani meranie expozície, rovnaký je AF modul. Napriek tomu v praxi cítiť, že máte v rukách o niečo lepší prístroj, ako je D3300. Súčasný majiteľ D3300 bude závidieť najskôr SnapBridge a rýchlejšie zaostrovanie v režime živého náhľadu. Ale asi to nebude až také veľké lákadlo na upgrade. V prospech D3400 by viac hovorilo výraznejšie vylepšenie aspoň jednej technológie, napr. náhrada 11-bodového AF, ktorý je už riadne starý. Môj typ: Nikon Multi-CAM 4800DX s fázovou detekciou TTL, 39 zaostrovacích bodov. Alebo dotykový výklopný displej, aby sa ovládanie priblížilo čoraz obľúbenejším CSC fotoaparátom. Svojho hlavného konkurenta Canon EOS 1300D prevyšuje vo všetkých parametroch. Pokiaľ nie ste zarytým Canonistom, je Nikon lepšou voľbou.

Nikon D3400 sa vďaka vylepšenej konektivite a rýchlejšiemu AF v režime živého náhľadu priblížil k CSC fotoaparátom, ktoré sú pre zrkadlovky čoraz väčšou konkurenciou, na ktorú bude musieť Nikon skôr, či neskôr ráznejšie zareagovať. Zatiaľ to nie je nutné, zrkadlovky sú u začiatočníkov stále o niečo populárnejšie a aj ich lepšie poznajú. Zrkadlovka zostáva stále symbolom pokročilého fotoaparátu. Z úplne základných modelov, je D3400 asi ten najodporučeniavhodnejší. Osvedčený koncept, výborná obrazová kvalita a najmä to, že Nikon na začiatočníkov stále myslí (vidno to napr. aj na ponuke nových objektívov), sú dôvodmi, prečo si tento fotoaparát kúpiť.

Najviac mi chýbal výklopný displej, najmä pri fotení zo statívu. Živý náhľad som preto používal oveľa menej, ako by som si želal. Rozpačitý som z funkcie SnapBridge. Kvôli pomalému prenosu a odberu energie telefónu, sa ukazuje menej využiteľnou, ako som si myslel.

Fotoaparát som testoval s dvomi objektívmi AF-P, ktoré si zákazníci k nemu kúpia najčastejšie. Telezoom miestami príjemne prekvapil veľmi dobrou ostrosťou. Nie je bezchybný, ale väčšina chýb sa dá eliminovať softvérovou korekciou vo fotoaparáte alebo RAW konvertore. Horšie dopadol základný seťák 18-55. Musím ho hodnotiť ako podpriemerný. Môže poslúžiť ako ukážka takmer všetkých chýb objektívu. Mnohé z nich idú softvérovo korigovať, ale ostrosť nezlepšíte. Na ohnisku 18 mm, ktoré využijete pri fotení krajiny, architektúry a interiérov, je objektív doslova mizerný. Odporúčam ho nekupovať, radšej si k fotoaparátu zadovážte osvedčený AF-S 18-105VR.

Nikon D3400 od nás dostáva ocenenie Tip redakcie, na zrkadlovku pre začiatočníkov, s veľkým obrazovým potenciálom. Ak ho však chcete využiť, musíte mať dostatočne kvalitný objektív.

Komentáre

Pridaj komentár Pridaj komentár Zobraziť posledný príspevok
marcus_labeo
2016-10-31 09:30:30
Jednoducho a stručne: dobrý senzor v zlom tele. Potenciál jedného z najlepších APSC senzorov na trhu brzdený neergonomickým ovládaním, chýbajúcou funkčnou výbavou a nepoužiteľným objektívom. Celkom ma preto zaráža ocenenie Tip redakcie.
A ešte malá poznámka ku konkurencii: na trhu sú fakticky len traja výrobcovia DSLR: Canon, Nikon a Pentax. Tak prečo pri porovnaní s konkurenciou sa neuvádza zrkadlovka Pentax, ale bezzrkadlovky, čo je predsalen vzdialenejšia konkurencia? Podľa mňa práve Pentax K-S2 je najlepšou voľbou spomedzi entry-level zrkadloviek: na rozdiel od C/N má OVF s hranolom (C/N obyč zrkadlá), má dva rollery (C/N len jeden), plne polohovateľný displej (vs. fixný) a je vode- a prachuodolný a má aj slušný seťák.
 
Karol Srnec
redakcia ephoto.sk 2016-10-31 09:47:25
príspevok od: marcus_labeo
Jednoducho a stručne: dobrý senzor v zlom tele. Potenciál jedného z najlepších APSC senzorov na trhu brzdený neergonomickým ovládaním, chýbajúcou funkčnou výbavou a nepoužiteľným objektívom. Celkom ma preto zaráža ocenenie Tip redakcie.
A ešte malá poznámka ku konkurencii: na trhu sú fakticky len traja výrobcovia DSLR: Canon, Nikon a Pentax. Tak prečo pri porovnaní s konkurenciou sa neuvádza zrkadlovka Pentax, ale bezzrkadlovky, čo je predsalen vzdialenejšia konkurencia? Podľa mňa práve Pentax K-S2 je najlepšou voľbou spomedzi entry-level zrkadloviek: na rozdiel od C/N má OVF s hranolom (C/N obyč zrkadlá), má dva rollery (C/N len jeden), plne polohovateľný displej (vs. fixný) a je vode- a prachuodolný a má aj slušný seťák.
Pentaxov sa na SLovensku preda minimum a vo svete to tiez nie je nejaky zazrak. Vacsina sa rozhoduje medzi Canonom a Nikonom. Zakaznik sa neriadi len kvalitami fotakov, to by Pentax robil ine cisla. Situacia je, aka je. Neradostnu situaciu Pentaxu odzrkadluje aj to, kolko fotografov ho ma tu na ePhote.
Zaciatocnici maju urcite naroky, ktorym dobre vyhovuje takyto typ fotoaparatu. Naviac to len u nas panuje nazor, ze kazdy kto si kupi zrkadlovku, chce byt pokrocilejsi fotograf vyuzivajuci pokrocile funkcie. Dennodenne ma o opaku presvedcuju turisti v meste, z ktorych vacsina ma na krku zrkadlovku v automatickom rezime. Ti nepotrebuju ziadnu pokrocilejsiu ergonomiu, ani lepsiu funkcionalitu. Jedine, co potrebuju je slusny snimac, ktory kompenzuje to, ze vlastne nevedia fotit.
Fotoaparat si Tip redakcie zasluzi. Niekolko dni som s nim behal po Bratislave a nemyslim si, ze by mi ergonomia prekazala foteni. Ze by ma neustale nieco hnevalo, fotenie som si uzil. Ved takyto fotoaparat sa nekupuje na to, aby sa nim fotili akcie, svadby a ine narocne zanre.
Obavam sa ale, ze o dva-tri roky uz pristroj v tejto podobe nebude konkurencie schopny bezzrkadlovkam. Dokonca je mozne, ze zrkadlovky tohto typu casom zmyznu z trhu. Naznacuje to napr. Sony, ktore uz nevyraba zrkadlovky tohto typu, rad A3X. SKusa ho nahradit, malo uspesne, modelom A3000, ktory vyzera ako DSLR, ale je to mirrorless.
 
fatality
2016-10-31 12:46:28
príspevok od: marcus_labeo
Jednoducho a stručne: dobrý senzor v zlom tele. Potenciál jedného z najlepších APSC senzorov na trhu brzdený neergonomickým ovládaním, chýbajúcou funkčnou výbavou a nepoužiteľným objektívom. Celkom ma preto zaráža ocenenie Tip redakcie.
A ešte malá poznámka ku konkurencii: na trhu sú fakticky len traja výrobcovia DSLR: Canon, Nikon a Pentax. Tak prečo pri porovnaní s konkurenciou sa neuvádza zrkadlovka Pentax, ale bezzrkadlovky, čo je predsalen vzdialenejšia konkurencia? Podľa mňa práve Pentax K-S2 je najlepšou voľbou spomedzi entry-level zrkadloviek: na rozdiel od C/N má OVF s hranolom (C/N obyč zrkadlá), má dva rollery (C/N len jeden), plne polohovateľný displej (vs. fixný) a je vode- a prachuodolný a má aj slušný seťák.
ten senzor si mozes kupit aj v 5 a 7kovej rade,takze o nejakom brzdeni nemoze byt rec..praveze si mozes vybrat,podla penazenky,cim bude ten snimac "obaleny"..
a ze by mohol do kazdej rady davat Nikon viac? s tym suhlasim,holt Nikon,Canon a ich typicke spravanie..vedia co ponukaju a aku maju poziciu..
mozes ich ignorovat,kupit Pentax,tesit sa z vychytavok ale zaroven plakat,ze Sigma,Tamron meskaju popr.vobec nevyrabaju svoje pecky s Pentax bajonetom..
 
fatality
2016-10-31 12:48:56
no..taka D3310..resp.ked si zoberieme,ze Nikon odstranil vibracne cistenie snimaca od prachu a mic vstup,tak skor downgrade D3290.. ..
 
marcus_labeo
2016-10-31 13:35:53
príspevok od: Karol Srnec
Pentaxov sa na SLovensku preda minimum a vo svete to tiez nie je nejaky zazrak. Vacsina sa rozhoduje medzi Canonom a Nikonom. Zakaznik sa neriadi len kvalitami fotakov, to by Pentax robil ine cisla. Situacia je, aka je. Neradostnu situaciu Pentaxu odzrkadluje aj to, kolko fotografov ho ma tu na ePhote.
Zaciatocnici maju urcite naroky, ktorym dobre vyhovuje takyto typ fotoaparatu. Naviac to len u nas panuje nazor, ze kazdy kto si kupi zrkadlovku, chce byt pokrocilejsi fotograf vyuzivajuci pokrocile funkcie. Dennodenne ma o opaku presvedcuju turisti v meste, z ktorych vacsina ma na krku zrkadlovku v automatickom rezime. Ti nepotrebuju ziadnu pokrocilejsiu ergonomiu, ani lepsiu funkcionalitu. Jedine, co potrebuju je slusny snimac, ktory kompenzuje to, ze vlastne nevedia fotit.
Fotoaparat si Tip redakcie zasluzi. Niekolko dni som s nim behal po Bratislave a nemyslim si, ze by mi ergonomia prekazala foteni. Ze by ma neustale nieco hnevalo, fotenie som si uzil. Ved takyto fotoaparat sa nekupuje na to, aby sa nim fotili akcie, svadby a ine narocne zanre.
Obavam sa ale, ze o dva-tri roky uz pristroj v tejto podobe nebude konkurencie schopny bezzrkadlovkam. Dokonca je mozne, ze zrkadlovky tohto typu casom zmyznu z trhu. Naznacuje to napr. Sony, ktore uz nevyraba zrkadlovky tohto typu, rad A3X. SKusa ho nahradit, malo uspesne, modelom A3000, ktory vyzera ako DSLR, ale je to mirrorless.
Ad Pentax: objektívne tam patrí, len si naň jednoducho zabudol. (hoci fakt, že Pentax na Slovensko a na ephoto kašle, v tom môže hrať rolu).
Ad amatérsky užívateľ: ale veď práve o tom hovorím, bežný užívateľ lowendovej zrkadlovky má iba jediný objektív (seťák, ktorý dostal v balení) a fotí na zelený režim. Práve preto je mu parádny snímač nanič, keď jeho potenciál nevyužije a naviac ho zabije otrasným setovým objektívom (hovoríš eufemisticky o podpriemere, pravda je ale taká, že horší seťák som tu nevidel). Nie je potom pre akého užívateľa lepší foťák so senzorom, ktorý možno nie je tak parádne hodnotený na DxO, ale lepšie využitý vďaka lepšiemu telu a lepšiemu objektívu?
Ad bezzrkadlovky: ja myslím, že lowendové DSLR stále majú misto na trhu a tak skoro nebudú nahradené bezzrkadlovkami. Cenovo sú ďaleko lacnejšie ako akýkoľvek EVF mirrorless, častokrát kúpiš takéto foťáky za 300 eur aj s objektívom a máš v podstate dospelý foťák s veľkým senzorom. Tomu nemôžu bezzrkadlovky konkurovať.
 
marcus_labeo
2016-10-31 13:39:39
príspevok od: fatality
ten senzor si mozes kupit aj v 5 a 7kovej rade,takze o nejakom brzdeni nemoze byt rec..praveze si mozes vybrat,podla penazenky,cim bude ten snimac "obaleny"..
a ze by mohol do kazdej rady davat Nikon viac? s tym suhlasim,holt Nikon,Canon a ich typicke spravanie..vedia co ponukaju a aku maju poziciu..
mozes ich ignorovat,kupit Pentax,tesit sa z vychytavok ale zaroven plakat,ze Sigma,Tamron meskaju popr.vobec nevyrabaju svoje pecky s Pentax bajonetom..
Veď o tom píšem, senzor rovnaký ako v rade 7, ale všetko ostatné v tom foťáku spôsobuje, že výsledok nebude rovnaký (12 bit RAW vs. 14 bit a pod.), teda na to, aby si plne využil potenciál toho snímača, musíš si vybrať vyššiu radu.
Ad sklá: to máš síce pravdu, ale kupujúceho tejto triedy foťákov to netrápi, pretože nikdy nevymenia setový objektív za iný.
 
fatality
2016-10-31 14:20:35
príspevok od: marcus_labeo
Veď o tom píšem, senzor rovnaký ako v rade 7, ale všetko ostatné v tom foťáku spôsobuje, že výsledok nebude rovnaký (12 bit RAW vs. 14 bit a pod.), teda na to, aby si plne využil potenciál toho snímača, musíš si vybrať vyššiu radu.
Ad sklá: to máš síce pravdu, ale kupujúceho tejto triedy foťákov to netrápi, pretože nikdy nevymenia setový objektív za iný.
kupujuci tejto triedy takisto neuvidi rozdiel medzi 12-14bit raw.. ..
ak vobec bude fotit do raw.. ..
 
exnito
2016-10-31 14:50:26
príspevok od: Karol Srnec
Pentaxov sa na SLovensku preda minimum a vo svete to tiez nie je nejaky zazrak. Vacsina sa rozhoduje medzi Canonom a Nikonom. Zakaznik sa neriadi len kvalitami fotakov, to by Pentax robil ine cisla. Situacia je, aka je. Neradostnu situaciu Pentaxu odzrkadluje aj to, kolko fotografov ho ma tu na ePhote.
Zaciatocnici maju urcite naroky, ktorym dobre vyhovuje takyto typ fotoaparatu. Naviac to len u nas panuje nazor, ze kazdy kto si kupi zrkadlovku, chce byt pokrocilejsi fotograf vyuzivajuci pokrocile funkcie. Dennodenne ma o opaku presvedcuju turisti v meste, z ktorych vacsina ma na krku zrkadlovku v automatickom rezime. Ti nepotrebuju ziadnu pokrocilejsiu ergonomiu, ani lepsiu funkcionalitu. Jedine, co potrebuju je slusny snimac, ktory kompenzuje to, ze vlastne nevedia fotit.
Fotoaparat si Tip redakcie zasluzi. Niekolko dni som s nim behal po Bratislave a nemyslim si, ze by mi ergonomia prekazala foteni. Ze by ma neustale nieco hnevalo, fotenie som si uzil. Ved takyto fotoaparat sa nekupuje na to, aby sa nim fotili akcie, svadby a ine narocne zanre.
Obavam sa ale, ze o dva-tri roky uz pristroj v tejto podobe nebude konkurencie schopny bezzrkadlovkam. Dokonca je mozne, ze zrkadlovky tohto typu casom zmyznu z trhu. Naznacuje to napr. Sony, ktore uz nevyraba zrkadlovky tohto typu, rad A3X. SKusa ho nahradit, malo uspesne, modelom A3000, ktory vyzera ako DSLR, ale je to mirrorless.
Len tak zo srandy,, kolko ludi tu ma v profile uvedeny pentax (a kolko to je celkovo percentualne)

Dik za info
 
Karol Srnec
redakcia ephoto.sk 2016-10-31 16:06:31
príspevok od: exnito
Len tak zo srandy,, kolko ludi tu ma v profile uvedeny pentax (a kolko to je celkovo percentualne)

Dik za info
Mozem snad ja za to v akej je Pentax situacii na Slovensku? Slovensky dovozca skoncil, cesky nasluboval pristroje na testy. Ale skutek utek. To ze tu ma znacka fanusikov a skutocne vie ponuknut aj viac ako konkurencia, nic nemeni na tom, ze to je vyhra len na papieri, ale nie v realnom predaji.
 
blahoslav J B Art
2016-10-31 20:11:35
zaznievaju tu dotknute hlasy majitelov Pentaxov ... pod inymi clankami zase majitelov Sony, Nikon, Canon, Fuji, Olympus, ... akoby to, ze niekto napise kriticke slova prave o tej ich znacke znamenalo, ze nemozu so svojou technikou nafotit skvele fotky ...

v tejto suvislosti davam do pozornosti uryvok z clanku ceskeho fotografa Václava Krpelíka:
S technologickým vývojem se častěji a častěji setkávám s tím, že lidé jsou příliš fixovaní na techniku, nové metody jejího použití a to hlavní nám stále více uniká. Na Facebooku, ale i jinde na internetu dnes najdete hromady šťouralů, kteří vědí všechno a rádi se budou dohadovat o tom, která metoda je lepší. Znají milión funkcí ve Photoshopu, řeknou vám přesně, který foťák má jaký dynamický rozsah nebo který monitor dokáže zobrazit nejširší barevný gamut, nicméně dobrou fotku od nich nikdy nikdo neviděl a ani neuvidí.

http://www.vaclavkrpelik.com/
 
smarek
2016-10-31 23:21:06
Urcite suhlasim s tym, ze Nikon ma riadne navrch v tejto kategorii zrkadloviek oproti Canonu, mal som v rukach hadam vsetky modely rady D3xxx D5xxx z Canonou tiez vela modelov. Velmi zle su na tom zakladne setove objektivy u oboch znaciek a to degraduje cely vysledok snazenia fotografov amaterov pokial si nekupia poriadne skla. CSC fotoaparaty sa ale nezadrzatelne dostavaju do popredia. Je to len otazka casu kedy prevalcuju klasicke zrkadlovky pokial tie neponuknu nieco prevratne!!!
 
JohnNewton
2016-11-01 12:55:08
príspevok od: blahoslav J B Art
zaznievaju tu dotknute hlasy majitelov Pentaxov ... pod inymi clankami zase majitelov Sony, Nikon, Canon, Fuji, Olympus, ... akoby to, ze niekto napise kriticke slova prave o tej ich znacke znamenalo, ze nemozu so svojou technikou nafotit skvele fotky ...

v tejto suvislosti davam do pozornosti uryvok z clanku ceskeho fotografa Václava Krpelíka:
S technologickým vývojem se častěji a častěji setkávám s tím, že lidé jsou příliš fixovaní na techniku, nové metody jejího použití a to hlavní nám stále více uniká. Na Facebooku, ale i jinde na internetu dnes najdete hromady šťouralů, kteří vědí všechno a rádi se budou dohadovat o tom, která metoda je lepší. Znají milión funkcí ve Photoshopu, řeknou vám přesně, který foťák má jaký dynamický rozsah nebo který monitor dokáže zobrazit nejširší barevný gamut, nicméně dobrou fotku od nich nikdy nikdo neviděl a ani neuvidí.

http://www.vaclavkrpelik.com/
To sa mu to kecá, keď používa to najlepšie od Canonu A Photoshopu je na tých jeho dielach tiež neúrekom....
 
Jozi Mačutek
2016-11-01 13:22:33
príspevok od: JohnNewton
To sa mu to kecá, keď používa to najlepšie od Canonu A Photoshopu je na tých jeho dielach tiež neúrekom....
Poznám autorovú tvorbu a viem že dlho fotil na low-endovú zrkadlovku, ja s ním súhlasím... hold tiež v poslednej dobe mam nutkanie stale zlepšovať výbavu aj ked na fotkach to rozdiel (okrem rozlíšenia) nerobí
 
JohnNewton
2016-11-01 13:47:37
príspevok od: Jozi Mačutek
Poznám autorovú tvorbu a viem že dlho fotil na low-endovú zrkadlovku, ja s ním súhlasím... hold tiež v poslednej dobe mam nutkanie stale zlepšovať výbavu aj ked na fotkach to rozdiel (okrem rozlíšenia) nerobí
Tak sa pozri na tu uvádzané foto, N 3400, ako sa dá vcelku dobrý snímač degradovať podpriemernými objektívom Tak že low endové telo možno, ale nie objektív.
 
exnito
2016-11-01 16:19:33
príspevok od: Karol Srnec
Mozem snad ja za to v akej je Pentax situacii na Slovensku? Slovensky dovozca skoncil, cesky nasluboval pristroje na testy. Ale skutek utek. To ze tu ma znacka fanusikov a skutocne vie ponuknut aj viac ako konkurencia, nic nemeni na tom, ze to je vyhra len na papieri, ale nie v realnom predaji.
Preco to beriete na tej diskusi kazdy tak osobne.. chcel som len vediet cisla zastupenia znaciek na ephoto..

urcite mate niekde statistiku.. (aspon som tu niekedz osi take zazrel,, ale mozno sa pletiem)

Nevyjadrujem sa k marketingu Pentaxu. Ten je urcite naprd.. a dostupnost tiez..
(ked som si vyberal pentax tak som vedel, ze podpora bude minimalna na SVK, CZ ale prevazila technika a recenzie).
Ked budem chciet recenziu tak si najdem inde (ked sa ku vam nedostane fotak, tak sa to proste neda).
 
portvis
2016-11-02 00:04:21
Celkový predaj PX vo svete je niekde okolo 3% ak si pamatam, takže môžeš rátať aj na ephoto bude zhruba rovnaké percento. PX sa najviac sústredí na domáci trh a USA, tak nemôžme čakať že bude zastúpenie niekde tu u nás,,,, makreting asi nemajú bovhie aký a asi ani nerátajú s veľkým nárastom podielu predaja kedže pri K1 je stále problém s nedostatkom kusov.
 
WildSammy
2016-11-27 14:49:30
príspevok od: portvis
Celkový predaj PX vo svete je niekde okolo 3% ak si pamatam, takže môžeš rátať aj na ephoto bude zhruba rovnaké percento. PX sa najviac sústredí na domáci trh a USA, tak nemôžme čakať že bude zastúpenie niekde tu u nás,,,, makreting asi nemajú bovhie aký a asi ani nerátajú s veľkým nárastom podielu predaja kedže pri K1 je stále problém s nedostatkom kusov.
ale je fajn, ze ma Pentax uz komplet line-up, cize aps-c, ff aj medium format, plus kompatky a ine.. v dobe, ked som mal Pentax som cakal na FF. Keby chcem, tak urcite by som si kupil FF Pentax a k nemu najma Limited skla, plus pozrel daco so sucasnej ponuky a urcit by som bol spokojny. Momentalne mam Nikon a skla, ktore tvoria na fotkach hotove rozpravky, ale to iste by dokazali aj Limitedy s tym Pentax FF telom, len zatial ho tu asi nik nema, co je skoda Ja som kedysi mal tie Limited skla, aj ine.. bolo to super, aj fotky z Pentaxu, ktore mam v archive su na prvy pohlad ine ako z Nikonu a casto sa k nim este vraciam, koli spracovaniu ak nieco potrebujem, takze ja si myslim, ze Pentax je super, hlavne farbami, sklami, ktore su k dispozicii a tiez aj moznostou ist s entry-levelu az k medium formatu. Keby nemam uz tolko investovane do Nikonu, isto by som zvazoval aj Pentax. Skoda, ze na Slovensku to tu uz nik nepodchytil a nespravil tomu poriadny marketing a tiez servis. Neviem preco je Pentax takto zakliaty v tomto.
 
miroslavtoky
2016-12-21 01:00:14
príspevok od: exnito
Len tak zo srandy,, kolko ludi tu ma v profile uvedeny pentax (a kolko to je celkovo percentualne)

Dik za info
ja mam K 50 a K 3ii fantasticke fotaky. Stale sa ucim fotit takze nie som ziadny profik, ale nepokladal by som sa ani za uplneho tupca. Fotim vzdy na manual. K50 som si kupil sam a k3 ii som dostal ako darcek, takze parada
 
sirius_black38
2017-05-26 09:34:08
skoda, ze som tento clanok necital pred kupou, vybral by som si iny objektiv, tento setovy 18-55mm je hrozny, co uz, som zaciatocnik a musim sa vyhrat aj s tymto
 
kb
2017-10-06 13:42:07
O objektíve AF-P 18-55 som čítal kopu protichodných recenzií, ale väčšinou ho chvália :
http://www.kenrockwell.com/nikon/18-55mm-af-p.htm
https://www.michalkupsa.cz/blog/af-p-dx-nikkor-18-55mm-vr-uzivatelska-recenze-203.html
https://www.pcmag.com/review/349431/nikon-af-p-dx-nikkor-18-55mm-f-3-5-5-6g-vr
http://www.photoreview.com.au/reviews/lenses/aps-c/af-p-dx-nikkor-18-55mm-f-3.5-5.6g-vr-lens
https://www.digimanie.cz/recenze-nikon-af-p-nikkor-18-55mm-f-35-56g-vr/6875-8
https://www.camerastuffreview.com/nl/nikon-lenstest/test-nikon-afp-18-55-dx-vr
Škoda, že ho ešte netestovali na slrgear.com, tým verím najviac.
 
fatality
2017-10-06 23:04:25
príspevok od: kb
O objektíve AF-P 18-55 som čítal kopu protichodných recenzií, ale väčšinou ho chvália :
http://www.kenrockwell.com/nikon/18-55mm-af-p.htm
https://www.michalkupsa.cz/blog/af-p-dx-nikkor-18-55mm-vr-uzivatelska-recenze-203.html
https://www.pcmag.com/review/349431/nikon-af-p-dx-nikkor-18-55mm-f-3-5-5-6g-vr
http://www.photoreview.com.au/reviews/lenses/aps-c/af-p-dx-nikkor-18-55mm-f-3.5-5.6g-vr-lens
https://www.digimanie.cz/recenze-nikon-af-p-nikkor-18-55mm-f-35-56g-vr/6875-8
https://www.camerastuffreview.com/nl/nikon-lenstest/test-nikon-afp-18-55-dx-vr
Škoda, že ho ešte netestovali na slrgear.com, tým verím najviac.
pri lepsich sklach je kusova variabilita,nie este pri takychto..takze pravdu mozu mat vsetky recenzie..☺..
 

Ďalší článok z kategórie

Inzercia

ČLÁNKY - aktuálne diskutované