O v poradí treťom micro 4/3 fotoaparáte spoločnosti Olympus sme písali pri uvedení jeho výroby. Prednedávnom som sa zúčastnil na akcii, na ktorej sme si mohli nové fotoaparáty micro 4/3 formátu vyskúšať.
Aj keď vám neponúknem plnú recenziu prístroja, keďže sa to za jedno necelé popoludnie nedá, môžete sa pozrieť na to, ako si fotoaparát poradil v sťažených svetelných podmienkach zaujímavého prostredia. Bude to viac článok o emóciách a o použití kreatívnych filtrov, pre ktoré je tento fotoaparát určený. Voľba miesta pre takéto fotenie bola viac ako vhodná.
Boj o najlepší projekt
Vo štvrtok 4. marca 2010 sme okolo obeda vstúpili do starej čističky odpadových vôd v Pražskom Bubenči. Ťažké dvere sa za nami zatvárajú a my sa ocitáme v tme. Chvíľu si naše oči zvykajú a začínajú rozoznávať chodníček vyznačený sliepňajúcimi sviečkami. Ovanie nás prúd chladného vzduchu so zvláštnym pachom. Nie je to nepríjemné, iba špecifické.
Obklopujú nás historické parné stroje, na rohu pofajčieva svoju fajku strojvedúci. Nasledujeme svetlo sviečok a dostávame sa do rôznych častí podzemného labyrintu a počúvame príbeh... Fotíme pritom a užívame si retro atmosféru s retro prístrojmi a kreatívnymi režimami.
Zaťažkávacia skúška pre novú E-PL1-ku.
V starovekej Európe bola situácia s hygienou a odtokom odpadových vôd do rieky v porovnaní s antickým svetom katastrofálna. Odpady z domov, výkaly zvierat boli splachované do studní, šírili sa nákazy a aj keď existovalo niekoľko desiatok kilometrov stok, systém bol zastaraný a čistenie znečistenej vody nulové.
Zlá situácia trvala až do 18. storočia. V roku 1884 vyhlásila mestská rada Prahy výberové konanie na projekt novej kanalizácie a tvrdý boj medzi sebou zviedli páni Josef Václavek a Vincenc Ryvola na jednej strane a ing. Jan Kaftan, ktorý sa spojil s Dr. Jamesom Hobrechtom, stavebným poradcom v Berlíne, na druhej strane. Nakoniec bol prizvaný na rozhodnutie medzi týmito dobrými projektmi ďalší pán z Nemecka Sir William Heerlein Lindley, stavebný poradca vo Frankfurte na Mohanom. Ten zavrhol obidva projekty a navrhol svoj, ktorý dostal povolenie na stavbu :) Ako to už býva, kde sa dvaja bijú... Čistička a kanalizačný systém boli dostavané a spustené v roku 1907.
Nové prístroje E-PL1 sme skúšali v čističke, ktorá bola súčasťou takmer 100 km systému kanálov. Postavenie systému v tej dobe stálo neuveriteľnú sumu 15 miliónov korún. Čistička fungovala až do roku 1967 a dnes slúži ako zaujímavé technické múzeum a odtiaľ pochádzajú všetky fotografie v tejto „predrecenzii".
E-PL1 - dojmy
Môj prvý dojem z malého fotoaparátu bol veľmi dobrý. Očakával som, že zlacňovanie prístroja sa premietne do kvality spracovania tela omnoho viac. E-PL1 je ale stále pevným fotoaparátom s poctivou váhou. Neznamená to, že je zbytočne ťažký, ale že váha je dostatočná na to, aby sa prístroj v rukách nechcene netriasol a aby sa dal pevne uchytiť.
Veľmi milo ma prekvapil grip, ktorý pomáha istejšiemu úchytu. Veľmi mi pripomína grip na mojom filmovom FA. Lacnejší fotoaparát sa drží lepšie ako jeho drahší príbuzní E-P1 a E-P2. Ovládanie je iné ako u vyšších modelov a opäť musím podotknúť, že zjednodušenie sa vyplatilo hlavne vzhľadom na cieľovú skupinu používateľov, ktorí pravdepodobne budú prechádzať z kompaktu k vyspelejšiemu prístroju. Kotúč pre voľbu režimov snímania je pevný a nehrozí jeho mimovoľné pretočenie. Zadné tlačidlá majú príjemný odpor a tiež sa mi ich nepodarilo mimovoľne postláčať ani pri nosení fotoaparátu na hrudi.
Rýchlosť
Subjektívne by som ju dal na úroveň E-P2. Väčšina objektívov pri zaostrovaní „zapumpuje", väčšinou je to ale iba raz. Zaostrenie je presné v štandardných svetelných podmienkach a so svetelnejším objektívom aj v šere.
Stabilizátor obrazu
Je super, často sme fotili na hrane a nebol problém dosiahnuť výborné percento ostrých snímok aj na 1/8s.
Stabilizátor obrazu umožňuje vyhotoviť ostré snímky aj za zníženej hladiny osvetlenia.
F4,4 čas 1/15s, ISO1600
Elektronický hľadáčik
Príjemne ma prekvapil aj externý hľadáčik svojou jemnozrnnosťou. Ten ale popisoval Karol pri recenzii E-P2 a ja sa už k nemu nebudem vracať. Len pripomeniem, že je to naozaj pôžitok fotografovať s fotoaparátom „pri oku". Už len pre ten pocit, že som fotograf nie „kompaktista". Čo by som privítal je lepšia obnovovacia frekvencia elektronického hľadáčika v šere. To si ale asi budeme musieť počkať na ďalšie zlepšovanie technológií vo všeobecnosti.
E-PL1, kreatívny filter pinehole
E-PL1, kreatívny filter pinehole
E-PL1, kreatívny filter POP Art
E-PL1, kreatívny filter Grainy Film (zrnitý film)
Obraz
Podľa môjho názoru veľmi podobný tomu, čo sme videli u E-P2, netestoval som všetky jeho parametre, skôr som sa snažil použitím kreatívnych filtrov zachytiť atmosféru. Ako taký môžem fotoaparát vrelo odporúčať všetkým, ktorým sa páči alternatívny look POP Artu, dierkového fotoaparátu, zrnitého filmu... a nechcú tráviť hodiny pri počítačových úpravách.
Galéria z fotoaparátu Olympus E-PL1