Olympus vo svojej histórii kompaktov mal prístroje, ktoré svojimi špecifikáciami, ale aj reálnym výkonom v danej dobe, pútali pozornosť nielen bežných používateľov digitálnych fotoaparátov, ale aj pokročilých nadšencov či dokonca profesionálov. A nebolo to iba vďaka rozlíšeniu, z ktorého si neskôr spoločnosti urobili najúčinnejší predajný argument, ale hlavne vďaka fotografickým funkciám a vlastnostiam, ktoré tieto fotoaparáty ponúkali. Neveríte? Myslíte si, že Olympus XZ-1 je prvým serióznym kompaktom tejto značky?
Áno, možno by to tak viacerí chceli vidieť, pravdou však je, že už v roku 1999 Olympus predstavil model C-2020, ktorý disponoval objektívom 35-105mm (35mm ekvivalent) so svetelnosťou F2-2,8. A to nebolo všetko. Keď som si v 2003 vyberal svoj prvý kompakt do kapsy k filmovej zrkadlovke Canon EOS, rozhodoval som sa medzi Canonom G5 a Olympusom C5050. Nakoniec vzhľadom na rozsiahle príslušenstvo, ktoré som mal na Canon, som sa pre Olympus nerozhodol, no Olympus bol veľmi vysoko v hodnotení nielen mojom, ale aj širokej fotografickej verejnosti. Už si spomínate? Pevné kovové telo zo zliatiny horčíka a nádherný objektív 35-105 so svetelnosťou f1,8-2,6. Po čase sa Olympus dlho v tomto segmente neozýval. Prešlo niekoľko rokov a v high end kompaktnej triede so svetelným objektívom kraľoval Canon, neskôr sa pripojil Nikon a dokonca aj Samsung!
Olympus nás však v januári tohto roku potešil. Predstavil prístroj, ktorý je objektom tejto recenzie a charakterizujú ho veľmi silné fotografické zbrane – medzi kompaktmi jeden z najväčších senzorov a najsvetelnejších objektívov. Olympus XZ-1 s objektívom 28-112mm so svetelnosťou F1,8-2,5! Pripomína vám to niečo? :)
Jeden z najlepších digitálnych kompaktov z histórie značky Olympus Camedia 5050 bol špecifikáciami objektívu veľmi podobný novému Olympusu XZ-1.
Novší a modernejší dizajn bez gripu, optického hľadáčika a so skrytým bleskom vzbudzuje sympatie.
Dizajn a ergonómia
Dizajn XZ-1 je veľmi zaujímavý. Je kombináciou strohých a retro kriviek, ktoré dodávajú aparátu šmrnc. Olympus sa nechal inšpirovať Canonom a sfunkčnil obruč okolo objektívu. Logickou voľbou bolo pre mňa spriahnutie obruče s voľbou clony podobne, ako tomu bývalo v čase clonových krúžkov na objektíve. Iba v priorite času má kruhový volič okolo objektívu na starosti zmenu rýchlosti závierky. Toto je pre mňa dizajnová inovácia číslo jedna a v praxi som si ju nevedel vynachváliť. Žiadne šmátranie po tlačidlách ani iných voličoch. S okom na hľadáčiku som mohol pohodlne meniť clonu vo veľmi presných krokoch. Už len za tento počin si Olympus zaslúži jednotku, no tu sme ešte neskončili. Oceniť musím kompatibilitu s príslušenstvom radu PEN. Pod sánkami blesku je konektor, ktorý vás naozaj poteší, ak chcete fotografovať s aparátom pri oku. Doň môžete nasunúť elektronický hľadáčik a je to. Nemáte problém s držaním fotoaparátu a hlavne pohodlne vidíte aj na ostrom slnku so 100% náhľadom na fotografovanú scénu. To je medzi kompaktmi tejto veľkosti naozaj jedinečné.
Ovládanie je navrhnuté veľmi umne. Trúfnem si napísať, že vďaka otočnej obruči okolo objektívu vpredu a otočnému koliesku vzadu je ovládanie rýchlejšie a intuitívnejšie ako u fotoaparátov Olympus Pen EPL rady a to je už vzhľadom na kompakt veľavravné. Fotoaparát nemá síce priamu voľbu citlivosti ISO a WB, ale to nemá ani EPL-2. Potešujúce je, že stlačením tlačidla OK sa dostanete do tzv. Control Panelu, kde si nastavujete tieto často používané funkcie pomerne rýchlym spôsobom. Čo je pre fotografa podstatné, dokážete meniť priamo práve otočnými voličmi alebo priamymi tlačidlami – clonu, čas, kompenzáciu expozície, režim snímania, blesku a výber zaostrovacích bodov.
Blesk je ukrytý v tele fotoaparátu a pre jeho aktiváciu je potrebné použiť posuvný ovládač na zadnej strane vľavo hore. Čo je potešujúce a zároveň je aj raritou medzi kompaktnými fotoaparátmi, je bezdrôtové ovládanie a odpaľovanie externých bleskov pomocou malého vstavaného blesku. Tým, ktorí by chceli byť ešte viac kreatívni, sa tak otvárajú nové možnosti hrania sa s umelým zábleskovým svetlom.
Podľa vzoru PEN aparátov vzadu vpravo hore pribudlo aj rýchle tlačidlo na natáčanie videa. Kedykoľvek počas fotografovania ho môžete stlačiť a začnete točiť video s nastaveniami, aké máte uložené v menu fotoaparátu. Je to veľmi užitočné vo chvíli, keď vás prekvapí možnosť natočiť zaujímavé video, ale nemáte toľko času, aby ste prepínali režimy snímania a čokoľvek iné. Možno aj preto XZ-1 na otočnom kotúči programov videorežim vôbec nemá.
Displej fotoaparátu je jedným slovom nádherný. Rozlíšenie 610 000 obrazových bodov je jemné a OLED technológia umožňuje lepší kontrast, farby a čitateľnosť aj za pomerne intenzívneho svetla. Ďalším prínosom OLED displeja je menšia spotreba energie.
Komu by nevyhovovala čierna farba, môže siahnuť po lesklej bielej, ktorá pôsobí veľmi lukratívne a bude pravdepodobne voľbou nežnejšej polovice sveta.
Prístroj používa na objektív krytku, ktorá nemá mechanické istenie a drží len obyčajným priľnutím k obruči a je náchylná na zosúvanie. Je preto dobré ju pripevniť pútkom. Tento dizajn má na druhej strane výhodu, že keď si krytku na objektíve zabudnete a zapnete fotoaparát, nič sa nedeje a objektív ju ľahko zhodí a vy ste hneď pripravení fotografovať bez toho, aby hrozilo poškodenie alebo zamknutie objektívu, alebo nutnosť znovu vypnutia a zapnutia fotoaparátu, ako to často býva. Malú výčitku znesie slot pamäťovej karty na spodnej strane, ktorá sa tak nedá vymeniť, ak máte fotoaparát pripevnený na statíve. To je ale problém takmer všetkých kompaktov a aj malých mirrorless fotoaparátov, ktoré nemajú miesto na malom prístroji, aby pre kartu pripravili slot na bočnej strane.
Na záver tejto časti môžem vyhodnotiť ergonómiu a dizajn prístroja ako veľmi dobré až výborné, určite vzhľadom na to, že sa nachádzame v triede kompaktných fotoaparátov. Napriek tomu, že fotoaparát nemá nijaký grip vpredu, držanie je pomerne pohodlné a isté. Určite tomu napomáha aj kvalitné pogumovanie miesta pod palcom, pre ktorý je vzadu vyhradené voľné miesto.
V praxi
Prístroj nabieha pružne a keď si na objektíve zabudnete krytku, „vystrelí“ vám ju dopredu. Ja som po tú svoju musel utekať takmer do Dunaja. :)
Zaostrovanie je na úrovni najlepšej konkurencie, pričom Olympus XZ-1 to nevzdáva ani v znížených svetelných podmienkach. Rýchlosť i presnosť zaostrenia sú bezproblémové. A keď intenzita svetla klesne natoľko, že nepomáha ani najsvetelnejší objektív vo svojej triede, príde na pomoc zaostrovacia lampa. Tú si samozrejme môžete vypnúť, ak nechcete byť nápadní.
Rýchlosť ukladania na SD kartu a vyprázdňovanie operačnej pamäte sú na veľmi dobrej úrovni. V obyčajnom snímaní môžete bez problémov fotografovať bežné situácie, nakoľko XZ-1 vám dovolí vyhotoviť záber každú pol sekundu až do počtu cca. 8, čo bohato postačuje na bežné fotenie. Nikdy som sa necítil byť obmedzený operačnou pamäťou či rýchlosťou ukladania, keďže málokedy nastane situácia, že musíte vyhotoviť toľko záberov v poradí bez akejkoľvek prestávky. Keď fotoaparát necháte medzi zábermi vydýchnuť sekundu, nedostanete sa k nijakému obmedzeniu. Ak by vám toto tempo nestačilo a chceli by ste fotografovať akciu kontinuálnym snímaním, máte niekoľko možností.
V plnom rozlíšení 10Mp a v najkvalitnejšom JPG môžete snímať neobmedzene rýchlosťou 2obr./s až do zaplnenia karty, alebo v RAW formáte tou istou frekvenciou až 50 záberov, alebo RAW + JPG tou istou frekvenciou do počtu 14-15 záberov. Ak vám stačí menšie rozlíšenie vašich akčných záberov, môžete zvoliť režim Hi1, ktorým môžete snímať až do rýchlosti 7obr./s v rozlíšení 5Mp alebo dokonca režim Hi2, v ktorom môžete snímať vo frekvencii 15 obr./s v rozlíšení 2Mp. V Hi1 vyhotovíte takto až 100záberov, v Hi2 61. Keď si to prepočítame, s režimom Hi1 sme hotoví za cca. 14s a s režimom Hi2 dokonca za 4s. Môžeme teda takouto rýchlosťou zachytiť len veľmi krátke deje – štúdiu pohybu alebo akciu, za ktorou môžete nechať fotoaparát vydýchnuť niekoľko sekúnd.
Stabilizátor obrazu
Je mechanický a je účinný. Mechanický preto, že na vyrovnanie pohybov a otrasov fotoaparát používa protipohyb senzora CCD. Je to podobný princíp ako keď sa na vyrovnanie nechcených otrasov používa pohyb optického člena v objektíve. Obidva tieto spôsoby sú opticko-mechanické, čiže hardvérové. Oproti softvérovým stabilizátorom majú nespornú výhodu v tom, že neafektujú spracovanie a kvalitu obrazu ako softvérové stabilizátory pracujúce väčšinou so zvýšením hodnoty citlivosti ISO. Tento mechanický stabilizátor obrazu spolu so supersvetelným objektívom vám umožnia použitie fotoaparátu pri nižšej hodnote ISO a bez statívu tam, kde by ste si inak museli statív rozložiť alebo neúmerne zvyšovať citlivosť, čo by sa prejavilo v zvýšenom šume.
Minimálny zoom, perfektná kresba až do extrémnych okrajov. (Vyvolané z RAW v Capture One)
Maximálny zoom, perfektná kresba zachovaná aj pri teleobjektíve. (Vyvolané z RAW v Capture One)
Obrazová kvalita
Komplexne posúdiť obrazovú kvalitu a porovnať ju s ostatnými aparátmi nie je možné, keďže ešte neexistuje Adobe RAW konvertor, pomocou ktorého RAW výstupy konvertujeme. Preto sa zatiaľ budem venovať obrazovej kvalite JPG súborov a pozrieme sa na RAW z pohľadu Capture One softvéru, s ktorým ale nemám hlbšie skúsenosti, ako s Adobe Lightroom.
Obrazová kvalita JPG patrí k tomu najlepšiemu, čo som medzi kompaktnými fotoaparátmi videl. Naozaj nepreháňam. Neznamená to, že XZ-1 fotí ako zrkadlovka, ale má niekoľko silných stránok, ktoré ho stavajú na popredné, či skôr prvé miesta medzi kompaktnými fotoaparátmi. V prvom rade objektív. Je nielen najsvetelnejším objektívom medzi kompaktmi, ale je aj ostrý s kresbou od okraja po okraj. Kreslí určite lepšie, ako setové objektívy lacných zrkadloviek. Chromatická aberácia v JPG súboroch je absolútne nebadateľná a to dokonca aj v prípade holých konárov stromov oproti oblohe. Buď je objektív bez nej alebo si s ňou algoritmus JPG bravúrne poradil.
JPG absolútne bez aberácie.
Objektív je takmer bez aberácie. RAW bez odstraňovania aberácie. (Vyvolané v Capture ONE.)
S objektívom sa nemusíte báť plošného protisvetla a aj s priamym a tvrdým slnkom si poradí lepšie, ako väčšina setových objektívov zrkadloviek.
JPG
Farby JPG fotografií sú veľmi príjemné, modrá obsahuje v sebe dostatok azúrovej a nie príliš purpurovej. Výsledkom je, podobne ako u Olympus PEN fotoaparátov , všeobecne príjemne vnímaná blankytno-modrá obloha.
JPG
Podobne sú na tom náročné farby zelená a červená. Jednoducho vám stačí fotografovať a fotoaparát sa už v JPG postará takmer o všetko potrebné. To bude vyhovovať všetkým, ktorí nemajú chuť alebo čas sa so svojimi fotografiami hrať v počítači. Len málokedy vás svetelná situácia prekvapí natoľko, že by ste na prvý pokus neuspeli a ak sa tak stane, vždy sú poruke pomôcky v podobe rýchlej zmeny expozičných hodnôt alebo korekcie expozície. Tú je potrebné používať pri kontrastnom svetle a v ťažkých svetelných podmienkach, nakoľko dynamický rozsah senzora nie je schopný zachytiť všetky detaily v tieňoch a v extrémnych svetlách.
Algoritmus JPG je síce pomerne netolerantný k šumu, no jeho odstraňovanie prebieha až do ISO 800 veľmi citlivo vzhľadom na zachovanie detailov. Redukciu šumu nedokážeme ovplyvniť pri fotografovaní do JPG, nedá sa regulovať jej sila. Ak teda chcete mať šum pod svojou úplnou kontrolou, fotografujte do RAW formátu a ovplyvňujte šum pri následnej editácii v počítači. Citlivosť a šum sú skôr výnimočné medzi ostatnými kompaktmi Olympus. Výnimočne dobré. Dlhodobý prím v dobrom spracovaní obrazu z kompaktných fotoaparátov má iná značka, no XZ-1 sa na túto úroveň dotiahla a produkuje vo svojej triede výsledky, s ktorými bojuje o prvú priečku s prístrojmi G12 či S95 od konkurencie. Čiže s najlepšími vo svojej skupine a myslím, že ich poráža práve vďaka svojmu svetelnému objektívu. Je potrebné si uvedomiť, že kým XZ-1 pri 112mm používa clonu 2,5, G12 pri tomto ohnisku používa clonu 4-4,5 čo znamená, že prepustí na senzor 1,5x viac svetla ako konkurent a to znamená, že nemusí používať tak vysokú hodnotu ISO pre dosiahnutie rovnako rýchleho času závierky alebo pri rovnakej hodnote ISO ponúka rýchlejší čas závierky. To je pri fotografovaní ľudí veľmi dôležité. Keď jeden prístroj pri rovnakej citlivosti dosiahne rýchlosť závierky 1/60s a druhý 1/200, bude to mať na pohyb radikálne iný účinok. Pri 1/60s sa dokáže rozostriť aj otočenie hlavy, pri 1/200s už nie.
Nočné fotografovanie je žáner, ktorý najviac preverí rozsah jasov, ktoré je fotoaparát schopný zachytiť. Tu sme sa dostali na hranice jeho možností. Nie žeby ste nevedeli fotoaparátom vytvoriť atraktívne nočné zábery, ale je to ťažšie ako s prístrojom s väčším senzorom / dynamickým rozsahom. Buď sa sústredíte na svetlá a stratíte nejaký ten detail v tieňoch alebo sa uprednostníte tiene, ale hrozí vám vypálenie svetiel. Pre mňa osobne je prijateľnejší prvý prípad.
JPG verzus RAW. Rozdiely nie sú až také veľké ale RAW je poznateľne detailnejší a ostrejší za cenu malého nárastu šumu v jednoliatych plochách.
RAW samozrejme ponúka aj väčší dynamický rozsah a možnosť upravovať kontrast podľa svojho gusta.
RAW formát
Niekedy sa stáva, že pri fotoaparátoch, ktoré majú tak dobré výsledky už v JPG formáte, výstup z nekomprimovaného formátu až tak neprekvapí. Olympus XZ-1 nie je ten prípad. Pri vyvolaní fotografií vyhotovených pri ISO100 vo formáte ORF (označenie RAW formátu Olympus) som užasol. Nestretol som sa zatiaľ s takou ostrosťou a takým množstvom detailov pri kompaktnom fotoaparáte.
Možno sa teraz udivíte, ale myslím si, že pri základnej citlivosti ISO100 produkuje XZ-1 fotografie kvalitné ako bežné zrkadlovky s APSC senzorom a rozlíšením 10-12Mpx. XZ1 zachytí rovnaké množstvo (ak nie väčšie) detailov s výraznejším ale jemnozrnným šumom. Je vidieť, že objektív v RAW formáte už ukazuje aj nejakú aberáciu, ktorú v JPG odstraňuje algoritmus fotoaparátu, ale nie je to nijako tragické a za ten ďalší skok v rozlíšení a vykreslení detailov to naozaj stojí. Koniec koncov, aberáciu môžete pomerne ľahko odstrániť v každom lepšom editore RAW súborov.
ORF súbory plne odhaľujú, aké kúzlo sa Olympusu s objektívom podarilo. Šum v ORF formáte cítiť síce viac ako u JPG, no zároveň ostáva pri vysokých hodnotách ISO zachovaných viac detailov. Na rozdiel od JPG v ORF máte možnosť redukciu šumu kontrolovať v počítači. Ja som ju pri týchto fotografiách úplne vypol.
Video je na úrovni väčšiny konkurencie. Je v rozlíšení HD (1280x720 bodov) vo frekvencii 30 obr./s vo formáte .avi. Je to vlastne motion JPG, ktorý síce prehráte na takmer akomkoľvek prehrávači, no je to pomerne hutný formát. Niekoľko sekúnd videa môže mať niekoľko desiatok Mb. Video je skôr doplnkovou funkciou v tomto aparáte a nesúperí s najlepšími fotoaparátmi vo svojej triede, z ktorých niektoré už ponúkajú Full HD rozlíšenie s inteligentným kódovaním a kompresiou AVCHD.
Záver
Veľmi jednoduchý. K dnešnému dňu som netestoval kompaktný fotoaparát, ktorý by sa mi tak zapáčil ako XZ-1. Video u najlepšej konkurencie má síce trochu navrch, no v prvom rade v tomto teste hodnotím fotoaparát.
A tu môžem menovať množstvo vlastností, ktoré znalých zaujmú už na počutie a po overení v tomto redakčnom teste ešte viac.
Tí, ktorí fotografujete prístrojmi s výmennými objektívmi viete, že okrem senzora a spracovanie obrazu je kumšt v objektíve. To je v prvom rade vec, ktorá v tomto prípade Olympusu vyšla. Svetelný, ostrý, bez vážnych optických chýb. Spracovanie obrazu do JPG je veľmi príjemné. Napriek nemožnosti ovplyvňovať úroveň redukcie šumu sú výsledky veľmi dobré. Možnosť fotografovať do RAW (ORF) pre tých, ktorí chcú z obrazu vyžmýkať maximum je ďalším plusom pre serióznych záujemcov. Tí môžu využiť aj ďalšie príslušenstvo, ktoré sa dá k fotoaparátu pripojiť. Najväčší význam má externý hľadáčik, ktorý umožňuje pohodlné fotografovanie aj na najostrejšom slnku. No a keď k tomu prirátame pomerne pružné operačné časy, príjemné ovládanie a kvalitné spracovanie tela aparátu, máme na svete momentálneho víťaza kategórie medzi kompaktmi, teda aspoň v mojom osobnom rebríčku. Pre tieto vlastnosti skĺbené v Olympus XZ-1 dostáva od nás tento prístroj ocenenie TOP ePhoto. Ocenenie udeľujeme produktom, ktoré sa vo svojej kategórii umiestňujú na prvých miestach svojim výkonom a úžitkovou hodnotou. A Olympus XZ-1 takéto miesto podľa redakcie právom patrí.
+ ovládanie pomocou obruče okolo objektívu a kruhového voliča
+ kvalitné spracovanie tela
+ svetelný a od okraja po okraj ostrý objektív s atraktívnym rozsahom 28-112mm vzhľadom na bezkonkurenčnú svetelnosť
+ nový OLED displej s výborným rozlíšením a čitateľnosťou
+ obrazová kvalita pri základnom ISO porovnateľná so vstupnými zrkadlovkami (v RAW formáte)
+ šum pri vyšších hodnotách ISO porovnateľný s najlepšími v triede
+ vstavaný blesk ako riadiaca jednotka pre externé blesky
+ kompatibilita s príslušenstvom pre fotoaparáty PEN a zrkadlovky 4/3 systému
+ rozmery a váha
- chýbajúce priame tlačidlá pre voľbu WB a ISO
- video formát a výsledok v porovnaní s najlepšou konkurenciou
- nočné fotografovanie a dynamický rozsah pri ňom