Fujifilm má nadštandardne kvalitné portfólio, ktorému nerobia hanbu ani tzv. seťáky. Mne osobne však v ponuke chýbal poriadny makroobjektív. 60-ka, ktorá je v ponuke, má mierku zväčšenia len 1:2 a je pomalá. Po optickej stránke je veľmi dobrá, ale fotenie s ňou mi radosť neprinášalo.
Špecifikácia
FUJINON XF80mmF2.8 R LM OIS WR Macro je nový objektív, určený pre makrofotografiu. S ohniskovou dĺžkou 80 mm je ekvivalentom plnoformátovej 122-ky. Objektív je určený pre profesionálne nasadenie. Vyznačuje sa kvalitnou kovovou konštrukciou, utesnením pred prachom a vodou a naviac je aj mrazuvzdorný do -10°C. Má zabudovanú optickú stabilizáciu obrazu. Jednoduchšiu údržbu zabezpečuje fluorínová ochrana prednej šošovky.
Konštrukcia objektívu: 16 členov/12 skupín
Dĺžka objektívu: 130 mm
Počet lamiel clony: 9 (kruhový bokeh)
Minimálna zostrovacia vzdialenosť: 25 cm
Hmotnosť: 750 g
Tesnenie (prach/vlhkosť): áno
Priemer závitu filtra: 62 mm
Schéma optickej konštrukcie, zaostrovacieho motorčeka a utesnenia.
Objektív v praxi
To, že je objektív navrhnutý pre APS-C snímač, sa nijako neprejavilo na rozmeroch. Veľký je rovnako, ako porovnateľné objektívy pre plnoformátové fotoaparáty, obzvlášť po nasadení rozmernej slnečnej clony. Aj na väčšej X-T2 vyzerá, akoby ste nasadili menej svetelný teleobjektív.
Budúcich majiteľov vopred upozorňujem, aby neprepadali panike. V objektíve to hrká. Časť optickej sústavy sa zaparkuje až po zapnutí fotoaparátu. Nie je to chyba, ale vlastnosť konštrukcie.
Ako je u Fujifilmu zvykom, clona sa nastavuje prstencom na objektíve. U nových modelov sa dá aj rollerom. Ale práve v makrofotografii je lepši prvý spôsob, fotograf má lepší pocit z kontroly hĺbky ostrosti. Kým Fujifilm nebude mať stabilizovaný snímač (IBIS), je zabudovaná stabilizácia obrazu veľmi vítaná, v makrofotografii obzvlášť. Z ruky sa mi darilo fotiť časmi okolo 1/4 sekundy. To je vynikajúci výsledok. Stabilizáciu ocenia aj tí, ktorí točia s Fujinami video.
Menej trápení pri fotení detailov zažijete vďaka limitéru zaostrovacej vzdialenosti. Ten má tri polohy: celý rozsah, 0,5 m - nekonečno, 0,2 - 0,5 m. Prijal by som, ak by limitér v makre mal väčší rozsah, kľudne do 1 m.
Manuálne zaostrovanie širokým prstencom má “nekonečný” chod, čo je dnes bežné kvôli konštrukcii AF motorčekov. V makrofotografii to má však jednu nevýhodu. Keď sa ponáhľate a chcete fotiť v mierke 1:1, nemôžete len tak ľahko a rýchlo pootočiť prstencom nadoraz. Asi jediný, kto to vyriešil, je Olympus so svojou 60-kou, na ktorej je páčka, ktorú keď potlačíte, preostrí sa na minimálnu zaostrovaciu vzdialenosť. Chýba tu stupnica zaostrenia s mierkou zväčšenia. Pri manuálnom zaostrovaní by si fotograf mohol prednastaviť požadované zväčšenie.
V štandardnom rozsahu zaostrovacích vzdialeností je objektív rýchly, samozrejme záleží na tom, s akým fotoaparátom ho spárujete. Slušne rýchly je aj v makrorozsahu a k výraznejšiemu spomaleniu dôjde len za zlých svetelných podmienok. Ak máte s makráčmi skúsenosti, viete, že veľa z nich má tendenciu zúrivo preostrovať v celom rozsahu, čo príšerne zdržuje. Práve preto na nich bývajú limitéry, aby ste obmedzili zbytočné preostrovanie. Testovaný objektív sa v zaostrovaní správa korektne a limitér musíte používať len zriedkavo.
Makroobjektív týchto parametrov dobre poslúži nielen pri fotení detailov, ale aj ako portrétny objektív.
Minimálna zaostrovacia vzdialenosť je 20 cm od roviny snímača. Pri nastavení na minimálnu zaostrovaciu vzdialenosť je kraj slnečnej clony len pár centimetrov od fotografovaného objektu. V prípade fotenia hmyzu odporúčam slnečnú clonu nepoužiť, zbytočne by plašila a tienila. Pre predstavu, z najkratšej vzdialenosti odfotíte objekt o veľkosti 31 mm, čo je o niečo viac ako 1:1 v porovnaní s plným formátom.
Optická kvalita
Fujifilm umiernene končí clonovú stupnicu číslom f/22. Na tejto clone už difrakcia spôsobuje mäkšiu kresbu a cloniť viac by sa už neblaho podpísalo na kvalite fotografií. Rozumné je cloniť do f/16. U motívov, kde potrebujete malú hĺbku ostrosti, môžete plne otvoriť clonu. Mäkšej kresby sa báť nemusíte.
Vzhľadom na to, že niektoré chyby objektívov Fujifilm koriguje priamo v RAW-e, ťažko sa posudzujú. Zostáva tak len zhodnotiť správanie sa objektívu v protisvetle. Výborná je odolnosť proti vzniku reflexov a veľmi dobrý je aj prenos kontrastu.
Ak vám vyhovuje ohnisko 80 mm, môžete objektív použiť na akýkoľvek motív. Odmení sa vám výbornou ostrosťou.
Ostrosť je výborná aj pri plne otvorenej clone.
Výborná je antireflexná úprava.
Objektív týchto parametrov si priam pýta využitie aj na portrétovanie. Uhlom záberu a podaním perspektívy je na to priam ideálny. Ale ako je to s bokehom? Fujifilm má v ponuke 90 mm objektív so svetelnosťou F2, špecialistu na portréty. Pri plne otvorenej clone poskytuje menšiu hĺbku ostrosti. Má krásny bokeh a výbornú kresbu, mám ho dokonca radšej ako 56/1,2. 80 mm makroobjektív dokáže tiež pekne rozostriť pozadie. Jeho bokeh má však iný charakter, závislý na pozadí. Vie byť krásne hladký a v inej situácii uvidíte náznaky swirly bokehu. Rozostrené bodové zdroje svetla, smerom k okraju, dostávajú tvar mačacích očí. Kvalít 90 mm špecialistu však nedosahuje. Makristovi ale dobre poslúži ako slušný príležitostný portréťák.
Môj obľúbený motív. Socha na Ganymedovej fontáne je pekne oddelená od pozadia vďaka jemnému bokehu.
Odlišný typ pozadia. Na konároch stromov vidno náznak swirly bokehu.
Ukážka bokehu pri pozadí s rozmanitou textúrou.
Záver
Po kvalitatívnej stránke niet testovanému makroobjektívu čo vytknúť. Nad kúpou nemusíte váhať. Oproti staršej 60-ke je oveľa rýchlejší, má lepšie zväčšenie, zabudovanú stabilizáciu, limitér a je ešte aj utesnený. Mne chýba stupnica zaostrenej vzdialenosti a mierky zväčšenia. Najkratšia zaostrovacia vzdialenosť 20 cm nepoteší lovcov hmyzu a drobných živočíchov. Tí však môžu použiť niektorý s telekonvertorov a dostať sa na väčšiu vzdialenosť. 60-ka je kompaktnejšia a lacnejšia, ale v praxi ju 80-ka prevyšuje vo všetkom.
Ako makroobjektív je to pre Fujistov jednoznačná voľba č. 1. Objektív dobre poslúži aj ako portrétny objektív, ak si nemôžete dovoliť mať aj portrétneho špecialistu. Ak sa špecializujete na portréty a makro vás zaujíma len okrajovo, kúpte si 90-ku alebo 56-ku a k tomu medzikrúžky.