Tento objektív je zvláštnym úkazom medzi rovesníkmi, aj keď každá renomovaná fotografická spoločnosť vo svojom portfóliu aspoň jeden tilt-shift objektív má. Nikon má medzi svojimi súčasnými objektívmi tri takéto špeciality: PC-E Nikkor 24 F3,5 D ED N, PC-E Nikkor 45 F2,8 N, PC-E Nikkor 85 F2,8 D N.
Označenie PC-E znamená Perspective Control - Electromagnetic. V preklade to znamená, že ide o objektív s kontrolou perspektívy a elektromagnetickým ovládaním clony. Pod kontrolou perspektívy sa tu myslí korekcia zbiehajúcich sa línií. Tento jav poznáme ako lineárne skreslenie, ktoré je najvýraznejšie u širokouhlých a štandardných objektívov. Elektromagnetické ovládanie clony je logické, keďže tá sa nachádza v prednej časti, ktorá sa vyklápa a posúva. Nie je teda možný manuálny prenos clony ako u objektívoch s nemenným tubusom.
Spracovanie objektívu je na najvyššej úrovni. Napriek tomu, že objektív má oveľa viac možných pohybov, nič nie je uvoľnené. Zaostrovací prstenec má hladký chod s akurátnou mierou odporu a to isté platí aj o clonovom krúžku. Ten je umiestnený trochu netradične, opäť je dôvodom nutnosť posúvania a naklápania objektívu.
Objektív má špeciálny ED člen, ktorý vylepšuje farebné podanie obrazu a koriguje optické chyby a členy sú potiahnuté špeciálnymi antireflexnými vrstvami s nanokryštálmi (označenie N). Všetky tieto charakteristiky dávajú tušiť veľký potenciál objektívu, čo sa týka obrazovej kvality. Vyrovnané MTF krivky predpoklady potvrdzujú a potvrdilo to aj správanie objektívu v praxi.
Redukcia lineárneho skreslenia (SHIFT)
Z praxe iste viete, že ak fotografujeme architektúru a sme pomerne blízko k fotografovanej budove, je ťažko udržať jej steny zvislé a rovné. Väčšinou sa línie budov zbiehajú smerom nahor a tento efekt je tým výraznejší, čím bližšie stojíme a čím širší objektív používame. Širokouhlou perspektívou sa nám blízke časti neúmerne zväčšujú a vzdialenejšie zmenšujú. Línie sa preto veľmi rýchlo zbiehajú so zväčšujúcou sa vzdialenosťou od fotoaparátu. Ide o lineárne skreslenie, ktoré nie je chybou ale vlastnosťou objektívov.
Klasické nastavenie objektívu, podhľad spôsobuje výrazné lineárne skreslenie.
SHIFT pomocou objektívu narovnáva zbiehajúce sa línie, uhol zachováva.
Fotografia s korekciou lineárneho skreslenia v PC (vyrovnanie línií pomocou funkcie transform) má oveľa menší uhol záberu - stráca takmer celé pravé okno a ľavé je na dotyk.
Aj keď sa často lineárne skreslenie využíva na dynamický efekt, niekedy jednoducho chceme zachytiť architektúru a línie tak, ako ich vidíme. Teda, lepšie povedané, ako ich vníma náš procesor v hlave, ktorý bez toho, aby sme chceli, vyrovnáva zbiehajúce sa línie pri bežnom pozorovaní budov. Preto sa v súčasnosti využívajú korekcie línií v obrazových editoroch. Korekciou línií v obrazovom editore však orežeme kus obrazu, pomerne výrazne sa zmení uhol, ktorý fotoaparátom zachytíme.
Preto sa aj dnes, v digitálnej dobe úprav a korekcií v PC, tieto špeciálne a drahé objektívy stále konštruujú a vyrábajú. Redukcia skreslenia objektívom minimálne mení uhol záberu a skreslenie koriguje opticky. Nerobí zásah do nafotografovaných dát, ktorý je v prípade vyrovnávania línií vždy stratový. Objektívy tým, že sa dajú vyklápať v horizontálnom aj vertikálnom smere, imitujú doskový aparát s pohyblivou zadnou stenou. Môžete ich preto využiť všade tam, kde potrebujete udržať rovné línie, ktoré sa zbiehajú smerom nahor ale aj nabok - do diaľky. Samozrejme nejde to až do takej miery ako u doskového aparátu. Ten má predsa len väčšiu flexibilitu.
Kontrola hĺbky ostrosti (TILT)
Hĺbku ostrosti môžeme definovať ako oblasť pred a za rovinou zaostrenia, v ktorej sa nám zobrazené predmety ešte javia ako ostré. Hĺbka ostrosti klesá nepriamo úmerne s použitým ohniskom a priamo úmerne so vzdialenosťou od fotoaparátu. Čím väčšie ohnisko teda použijeme a čím sme k objektu bližšie, tým je menšia hĺbka ostrosti. Ak fotografujeme malé predmety, spôsobuje nám táto zákonitosť problémy.
Ak fotografujeme napríklad plochý objekt a zaostríme na jeho bližší roh, vzdialený roh bude už rozmazaný, keďže leží mimo hĺbky ostrosti. TILT naklopením osi objektívu vo vzťahu na rovinu filmu (senzora) môžeme dosiahnuť, že fotografovaný predmet bude ostrý celý. Je to preto, že rovinu zaostrenia dokážeme pomocou TILT nakloniť tak, aby kopírovala objekt. Reálne nezväčšujeme hĺbku ostrosti, iba ju spolu s rovinou zaostrenia nakláňame potrebným smerom. Je to obrovská výhoda pri krajinárskej fotografii, ale aj pri produktovej fotografii.
Demonštrácia nasmerovania roviny ostrosti. |
Prvá fotografia v predchádzajúcej demonštrácii je vyhotovená pri normálnom nastavení objektívu. Pri druhej je použitá funkcia TILT pre nasmerovanie roviny ostrosti podľa plochy zeme a objektívu. Pri tej istej clone F7,1 diametrálny rozdiel v ostrosti vo všetkých častiach fotografie. Ak by sme chceli dosiahnuť rovnaký výsledok zaclonením normálneho objektívu, museli by sme cloniť približne na clonu F22 - 32. Výsledok by bola slabšia kresba a omnoho dlhší čas závierky.
Miniaturizácia priestoru a kreatívna práca s hĺbkou ostrosti
Podobným efektom nasmerovania roviny zaostrenia môžeme ozvláštniť aj krajinu alebo krajinný celok, ktorý malou hĺbkou ostrosti (iným smerovaním roviny zaostrenia kolmo na plochu priestoru) pôsobí, akoby bol fotografovaný makro objektívom, a teda akoby objekty na ňom boli veľmi malé a fotografované z malej vzdialenosti. Napriek tomu môže ísť o veľké budovy, mosty, či krajinný celok. Dosiahneme tak efekt malého sveta akoby poskladaného z lega.
Smerovaním roviny ostrosti môžeme upriamiť pozornosť iba na určité objekty, na vzťah ktorých chceme poukázať, alebo jednoducho izolovať hlavný objekt od okolia.
Makro
Podľa viacerých fotografov pravé makro začína až so zobrazením objektívu v mierke 1:1. To tento 45mm objektív neponúka, no jeho zobrazenie je veľmi blízke s pomerom 1:2. Dokáže zaostriť na vzdialenosť 25,3cm, čo je naozaj blízko. Vyhotovíte tak efektné blízke zábery, ktoré by som sa nebál nazvať ozajstným makrom, zvlášť ak použijete APS-C zrkadlovku a orez spôsobí, že získate z rozlíšenia ešte viac (kvázi bližší záber).
Záver
Špecifický objektív je trochu náročný na ovládanie. Je potrebné sa s ním naučiť pracovať. Úprimne musím povedať, že ani ja som sa to počas testu objektívu nenaučil tak, aby fotografovanie bolo rutinnou záležitosťou. Fotiť s takýmto objektívom je však veľká zábava. Môžete s ním nielen vyhotoviť perfektné vyrovnané fotografie architektúry, ale aj zaujímavé makro zábery. Čo sa mi ale na objektíve najviac páči je jeho štandardný uhol záberu podobný ľudskému zraku a tým jeho využitie pri street fotografii. Tu objektív ponúka úplne iný charakter a nekonečné možnosti, ako použiť selektívne zaostrovanie (reálne nakláňanie roviny ostrosti). Objektív pritom môže slúžiť ako profesionálny štandard. Jeho kresba a farebné podanie je na veľmi vysokej úrovni. Jediné mínus je jeho cena.
Galéria