Hore

PC-E Nikkor 45mm F2,8 D ED

Tento objektív je zvláštnym úkazom medzi rovesníkmi, aj keď každá renomovaná fotografická spoločnosť vo svojom portfóliu aspoň jeden tilt-shift objektív má. Nikon má medzi svojimi súčasnými objektívmi tri takéto špeciality: PC-E Nikkor 24 F3,5 D ED N, PC-E Nikkor 45 F2,8 N, PC-E Nikkor 85 F2,8 D N.

Označenie PC-E znamená Perspective Control - Electromagnetic. V preklade to znamená, že ide o objektív s kontrolou perspektívy a elektromagnetickým ovládaním clony. Pod kontrolou perspektívy sa tu myslí korekcia zbiehajúcich sa línií. Tento jav poznáme ako lineárne skreslenie, ktoré je najvýraznejšie u širokouhlých a štandardných objektívov. Elektromagnetické ovládanie clony je logické, keďže tá sa nachádza v prednej časti, ktorá sa vyklápa a posúva. Nie je teda možný manuálny prenos clony ako u objektívoch s nemenným tubusom.

Spracovanie objektívu je na najvyššej úrovni. Napriek tomu, že objektív má oveľa viac možných pohybov, nič nie je uvoľnené. Zaostrovací prstenec má hladký chod s akurátnou mierou odporu a to isté platí aj o clonovom krúžku. Ten je umiestnený trochu netradične, opäť je dôvodom nutnosť posúvania a naklápania objektívu.

Objektív má špeciálny ED člen, ktorý vylepšuje farebné podanie obrazu a koriguje optické chyby a členy sú potiahnuté špeciálnymi antireflexnými vrstvami s nanokryštálmi (označenie N). Všetky tieto charakteristiky dávajú tušiť veľký potenciál objektívu, čo sa týka obrazovej kvality. Vyrovnané MTF krivky predpoklady potvrdzujú a potvrdilo to aj správanie objektívu v praxi.

Redukcia lineárneho skreslenia (SHIFT)

Z praxe iste viete, že ak fotografujeme architektúru a sme pomerne blízko k fotografovanej budove, je ťažko udržať jej steny zvislé a rovné. Väčšinou sa línie budov zbiehajú smerom nahor a tento efekt je tým výraznejší, čím bližšie stojíme a čím širší objektív používame. Širokouhlou perspektívou sa nám blízke časti neúmerne zväčšujú a vzdialenejšie zmenšujú. Línie sa preto veľmi rýchlo zbiehajú so zväčšujúcou sa vzdialenosťou od fotoaparátu. Ide o lineárne skreslenie, ktoré nie je chybou ale vlastnosťou objektívov.


Klasické nastavenie objektívu, podhľad spôsobuje výrazné lineárne skreslenie.


SHIFT pomocou objektívu narovnáva zbiehajúce sa línie, uhol zachováva.


Fotografia s korekciou lineárneho skreslenia v PC (vyrovnanie línií pomocou funkcie transform) má oveľa menší uhol záberu - stráca takmer celé pravé okno a ľavé je na dotyk.

Aj keď sa často lineárne skreslenie využíva na dynamický efekt, niekedy jednoducho chceme zachytiť architektúru a línie tak, ako ich vidíme. Teda, lepšie povedané, ako ich vníma náš procesor v hlave, ktorý bez toho, aby sme chceli, vyrovnáva zbiehajúce sa línie pri bežnom pozorovaní budov. Preto sa v súčasnosti využívajú korekcie línií v obrazových editoroch. Korekciou línií v obrazovom editore však orežeme kus obrazu, pomerne výrazne sa zmení uhol, ktorý fotoaparátom zachytíme.

Preto sa aj dnes, v digitálnej dobe úprav a korekcií v PC, tieto špeciálne a drahé objektívy stále konštruujú a vyrábajú. Redukcia skreslenia objektívom minimálne mení uhol záberu a skreslenie koriguje opticky. Nerobí zásah do nafotografovaných dát, ktorý je v prípade vyrovnávania línií vždy stratový.  Objektívy tým, že sa dajú vyklápať v horizontálnom aj vertikálnom smere, imitujú doskový aparát s pohyblivou zadnou stenou. Môžete ich preto využiť všade tam, kde potrebujete udržať rovné línie, ktoré sa zbiehajú smerom nahor ale aj nabok - do diaľky. Samozrejme nejde to až do takej miery ako u doskového aparátu. Ten má predsa len väčšiu flexibilitu.

Kontrola hĺbky ostrosti (TILT)

Hĺbku ostrosti môžeme definovať ako oblasť pred a za rovinou zaostrenia, v ktorej sa nám zobrazené predmety ešte javia ako ostré. Hĺbka ostrosti klesá nepriamo úmerne s použitým ohniskom a priamo úmerne so vzdialenosťou od fotoaparátu. Čím väčšie ohnisko teda použijeme a čím sme k objektu bližšie, tým je menšia hĺbka ostrosti. Ak fotografujeme malé predmety, spôsobuje nám táto zákonitosť problémy.

Ak fotografujeme napríklad plochý objekt a zaostríme na jeho bližší roh, vzdialený roh bude už rozmazaný, keďže leží mimo hĺbky ostrosti. TILT naklopením osi objektívu vo vzťahu na rovinu filmu (senzora) môžeme dosiahnuť, že fotografovaný predmet bude ostrý celý. Je to preto, že rovinu zaostrenia dokážeme pomocou TILT nakloniť tak, aby kopírovala objekt. Reálne nezväčšujeme hĺbku ostrosti, iba ju spolu s rovinou zaostrenia nakláňame potrebným smerom. Je to obrovská výhoda pri krajinárskej fotografii, ale aj pri produktovej fotografii.

Znázornenie naklonenia roviny ostrosti. Prvý obrázok - normálna pozícia objektívu, druhý obrázok - rovina ostrosti naklonená so zámerom „najmenšej hĺbky ostrosti", tretí obrázok - rovina ostrosti naklonená podľa roviny zeme pre dosiahnutie maximálnej hĺbky ostrosti. Všetky fotografie vyhotovené rovnakou expozíciou F6,4 a 1/250s, vzdialenosť zaostrenia nebola počas testovacích záberov menená.

Demonštrácia nasmerovania roviny ostrosti.
V obidvoch prípadoch rovnaká clona F7,1 pri čase závierky 1/250s.

Prvá fotografia v predchádzajúcej demonštrácii je vyhotovená pri normálnom nastavení objektívu. Pri druhej je použitá funkcia TILT pre nasmerovanie roviny ostrosti podľa plochy zeme a objektívu. Pri tej istej clone F7,1 diametrálny rozdiel v ostrosti vo všetkých častiach fotografie. Ak by sme chceli dosiahnuť rovnaký výsledok zaclonením normálneho objektívu, museli by sme cloniť približne na clonu F22 - 32. Výsledok by bola slabšia kresba a omnoho dlhší čas závierky.

Prvá fotografia - štandardné nastavenie s rovinou ostrosti kolmo na fotoaparát.
Druhá fotografia - rovina ostrosti vodorovne. V rovine ostrosti sa tak pri rovnakej clone nachádza aj stĺp, aj voda a aj loď vzadu. Vrch stĺpu je však už mierne rozostrený, keďže ho vodorovne nahnutá rovina ostrosti úplne nezachytáva.

Miniaturizácia priestoru a kreatívna práca s hĺbkou ostrosti

Podobným efektom nasmerovania roviny zaostrenia môžeme ozvláštniť aj krajinu alebo krajinný celok, ktorý malou hĺbkou ostrosti (iným smerovaním roviny zaostrenia kolmo na plochu priestoru) pôsobí, akoby bol fotografovaný makro objektívom, a teda akoby objekty na ňom boli veľmi malé a fotografované z malej vzdialenosti. Napriek tomu môže ísť o veľké budovy, mosty, či krajinný celok. Dosiahneme tak efekt malého sveta akoby poskladaného z lega.



Smerovaním roviny ostrosti môžeme upriamiť pozornosť iba na určité objekty, na vzťah ktorých chceme poukázať, alebo jednoducho izolovať hlavný objekt od okolia.





Makro

Podľa viacerých fotografov pravé makro začína až so zobrazením objektívu v mierke 1:1. To tento 45mm objektív neponúka, no jeho zobrazenie je veľmi blízke s pomerom 1:2. Dokáže zaostriť na vzdialenosť 25,3cm, čo je naozaj blízko. Vyhotovíte tak efektné blízke zábery, ktoré by som sa nebál nazvať ozajstným makrom, zvlášť ak použijete APS-C zrkadlovku a orez spôsobí, že získate z rozlíšenia ešte viac (kvázi bližší záber).

Záver


Špecifický objektív je trochu náročný na ovládanie. Je potrebné sa s ním naučiť pracovať. Úprimne musím povedať, že ani ja som sa to počas testu objektívu nenaučil tak, aby fotografovanie bolo rutinnou záležitosťou. Fotiť s takýmto objektívom je však veľká zábava. Môžete s ním nielen vyhotoviť perfektné vyrovnané fotografie architektúry, ale aj zaujímavé makro zábery. Čo sa mi ale na objektíve najviac páči je jeho štandardný uhol záberu podobný ľudskému zraku a tým jeho využitie pri street fotografii. Tu objektív ponúka úplne iný charakter a nekonečné možnosti, ako použiť selektívne zaostrovanie (reálne nakláňanie roviny ostrosti). Objektív pritom môže slúžiť ako profesionálny štandard. Jeho kresba a farebné podanie je na veľmi vysokej úrovni. Jediné mínus je jeho cena.

Galéria

Komentáre

Pridaj komentár Pridaj komentár Zobraziť posledný príspevok
haplo602
2010-07-23 08:53:33
fajn clanok ... pekne popisuje sposob pouzitia objektivu. Ja len dodam ze zmena roviny ostrosti je popisana tuto: http://en.wikipedia.org/wiki/Scheimpflug_principle ... je to aj jeden z dovodov, preco velkoformatove fotoaparaty este stale niesu nahraditelne zrkadlovkami :-)

pre canonistov: vase T/S objektivy su lepsie, umoznuju zmenu vzajomnej orientacie pohybov, takze mozete pouzit tilt aj shift na tej istej osi. nikon pc-e objektivy to maju pevne nastavene a zmena je mozna len v servise nikon.
 
bear
2010-07-23 09:03:22
O tilt efekte som pisal aj tu na ephoto:
http://www.ephoto.sk/tip-redakcie/tilt-nemusi-to-byt-rovnobezne/
Superrotator design maju len nove Canon TS-E objektivy (17mm a 24mm II). Starsim sklam sa to da zmenit v servise podobne ako na Nikone (alebo doma so srobovakom ak si niekto trufa).
Velkoformatove harmoniky su ale stale flexibilnejsie.
 
kecal
2010-07-23 10:05:49
a sú veľkoformáty z možnosťou nakláňania priemetne - jednoducho nakláňaš dosku ako potrebuješ ... .-) Inak niečo podobné by sa dalo spraviť aj na digitálne steny, sa čudujem že doteraz s tým nik neprišiel, konštrukčne by to nemal byť problém .-)
 
haplo602
2010-07-23 10:14:27
príspevok od: kecal
a sú veľkoformáty z možnosťou nakláňania priemetne - jednoducho nakláňaš dosku ako potrebuješ ... .-) Inak niečo podobné by sa dalo spraviť aj na digitálne steny, sa čudujem že doteraz s tým nik neprišiel, konštrukčne by to nemal byť problém .-)
samozrejme ze su ...

T/S objektivy umoznuju len tzv ´front standart´ pohyb. velkoformat s mechom (hlavne monoraily) umoznuju pohyb prednej a zadnej casti nezavisle. tam sa s hlbkoud ostrosti daju robit ine kraviny :-)

tusim aj niektory nikonacky mech umoznuje pohyb prednej casti ale si nepamatam ktory.
 
vlcimak
2010-07-25 08:17:26
Shift objektivy sa daju vyhodne pouzit na fotografovanie panoramatickych snimok, nutnostou je fotenie zo stativu - najskor urobim obrazok s posunutym objektivom na jednu stranu, posuniem na opacnu a vysledne obrazky spojim, uplne presne zapadaju. Dostanem tym zaber v pomere 60:24, resp. 36:48 pri spajani na vysku. Nevyhodou je extremne skreslenie okrajov, bohuzial, napriek intenzivnemu patraniu, zatial som nepocul o programe, ktory dokaze upravit snimky tak, ze stred nezacha bez zmeny a postupne cim blizsie k okrajom, tym viac zuzuje deformovany obrazok...
 
vlcimak
2010-07-25 08:19:43
príspevok od: vlcimak
Shift objektivy sa daju vyhodne pouzit na fotografovanie panoramatickych snimok, nutnostou je fotenie zo stativu - najskor urobim obrazok s posunutym objektivom na jednu stranu, posuniem na opacnu a vysledne obrazky spojim, uplne presne zapadaju. Dostanem tym zaber v pomere 60:24, resp. 36:48 pri spajani na vysku. Nevyhodou je extremne skreslenie okrajov, bohuzial, napriek intenzivnemu patraniu, zatial som nepocul o programe, ktory dokaze upravit snimky tak, ze stred nezacha bez zmeny a postupne cim blizsie k okrajom, tym viac zuzuje deformovany obrazok...
Sorry, trosku sa mi poplietli pismenka, nie ´stred nezacha´, ale ´stred necha´...
 
Radko.com
2010-07-27 20:16:11
Fíha, ako pozerám slušná kresba, aj to ostrenie... výborne, pekný článok ;-)
 
Recoil
2011-05-17 22:33:25
...prave som objavil tuto temu a strasne ma zaujali fotografie spravene tymto objektivom. Je to nadhera, este som nic take nevidel. Som zaciatocnik, ale mam chrobaka v hlave. Zatial fotim s D-90. Pre zaciatok by som sa Vas chcel opytat...ma vobec vyznam kupovat tento sperk k D-90-ke?
 
bear
2011-05-17 22:47:38
príspevok od: Recoil
...prave som objavil tuto temu a strasne ma zaujali fotografie spravene tymto objektivom. Je to nadhera, este som nic take nevidel. Som zaciatocnik, ale mam chrobaka v hlave. Zatial fotim s D-90. Pre zaciatok by som sa Vas chcel opytat...ma vobec vyznam kupovat tento sperk k D-90-ke?
Na APS-C budes mat trocha problemy so zaostrovanim cez hladacik. Pri praci na stative a manualnym ostrenim cez LiveView (krajinka, architektura, produktova fotografia) to nie je problem. Aj na fullframe v standardnom hladaciku nie je spolahlivo vidiet, kade presne ide rovina ostrosti. Na Canon 5D mark II a 40D som si kupil aj matnejsiu matnicu, s nou bolo zaostrovanie s tilt-shift objektivom jednoduchsie (oblasti mimo roviny ostrosti vidiet viac rozostrene ako na standardnej matnici). Pre tilt-shift potrebujes matnejsiu matnicu, nenechaj sa nahovorit na split-prism urcenu na manualne zaostrovanie, to Ti naozaj nepomoze. Ako je to v Nikone s moznostou vymeny matnice neviem, to si zisti skor ako nieco kupis.
 
Recoil
2011-05-18 14:49:40
Dakujem bear! Obaval som sa, ze v tom bude nejaky hacik. Smutne je, ze po roku od kupy D-90 sa zacinam rozkukavat po objektivoch a hned prve dva, co ma zaujali, tak bud nie su kopmpatibilne (nespolupracuju) alebo nespolupracuju dostatocne (ako v tomto pripade =( ). Dakujem za radu s tou matnicou. Uprimne povedane, v zivote som tento vyraz nepocul, ale z toho co pises mi je jasne, ze je to dolezity faktor. Pre kreativnu pracu s hlbkou ostrosti clovek proste musi vidiet, co robi. Uz teraz mam niekedy problem pri manualnom zaostrovani...chcel by som proste vidiet viac.

Chcel by som sa este opytat, ako ovplyvni vymena matnice pracu s inymi objektivmi??
 
bear
2011-05-18 15:29:06
príspevok od: Recoil
Dakujem bear! Obaval som sa, ze v tom bude nejaky hacik. Smutne je, ze po roku od kupy D-90 sa zacinam rozkukavat po objektivoch a hned prve dva, co ma zaujali, tak bud nie su kopmpatibilne (nespolupracuju) alebo nespolupracuju dostatocne (ako v tomto pripade =( ). Dakujem za radu s tou matnicou. Uprimne povedane, v zivote som tento vyraz nepocul, ale z toho co pises mi je jasne, ze je to dolezity faktor. Pre kreativnu pracu s hlbkou ostrosti clovek proste musi vidiet, co robi. Uz teraz mam niekedy problem pri manualnom zaostrovani...chcel by som proste vidiet viac.

Chcel by som sa este opytat, ako ovplyvni vymena matnice pracu s inymi objektivmi??
Vymena matnice pvplyvni meranie expozicie a jas v hladaciku.
Meranie expozicie: V Canone sa da v nastaveniach zvolit, aku matnicu pouzivas, aby s tym fotoaparat pocital a skorigoval to.

Jas v hladaciku: pri tmavsich objektivoch, alebo pri makre s medzikruzkami to moze byt az prilis tmave.

Vymena matnice nie je nutnost, hlbku ostrosti vidiet velmi dobre aj cez LiveView, len sa tak fotografuje menej pohodlne a je lepsie mat stativ.
 
Recoil
2011-05-18 17:09:12
Dakujem za odpovede. Stativ mam tiez, a aj ked radsej fotim z ruky, toto je predsa len iny pripad. Neviem, ci nezacinam lutovat, ze som nekupil Canon..
 
bear
2011-05-18 23:19:42
príspevok od: Recoil
Dakujem za odpovede. Stativ mam tiez, a aj ked radsej fotim z ruky, toto je predsa len iny pripad. Neviem, ci nezacinam lutovat, ze som nekupil Canon..
Mozno to ma vyriesene aj Nikon, ale zatial som ziadny lepsi Nikon nemal v rukach dostatocne dlho, aby som sa s nim dostatocne zoznamil.
 
Recoil
2011-05-19 21:51:42
príspevok od: bear
Mozno to ma vyriesene aj Nikon, ale zatial som ziadny lepsi Nikon nemal v rukach dostatocne dlho, aby som sa s nim dostatocne zoznamil.
Dakujem bear., velmi si vazim Tvoje odpovede. Som rad , ze nie si skupy na radu
 

Ďalší článok z kategórie

Inzercia