Hore

Fórum » Fotografujeme na film
 

Чайка (Čajka)

CharlieDaemon
CharlieDaemon 2014-12-05 12:07:10+01
Dobrý deň,

som maximálny začiatočník v oblasti fotografovania na film, a preto som si doprial tento ruský fotoaparát Čajka 2M, aby som sa na ňom naučil (neskôr si chcem kúpiť možno lepší). V podstate som ho bral od nás zo starožitníctva za pár eur, takže nemám vôbec istotu, či funguje.
Iba by som chcel vedieť, lebo na internete je toho málo, či s ním nemá niekto skúsenosť. V podstate mi tu zatiaľ nejde o excelentnú kvalitu fotografie, skôr o učenie sa a tak podobne.
Ak to ešte zaváži, na digitálnej zrkadlovke Nikon, ktorú mám, fotím už iba na manuály, takže s nastavovaním hodnôt to nie je so mnou až tak zle (aj keď Čajka má ASA a DINy, ale to sa dá všetko pozrieť).
Má niekto s týmto fotoaparátom skúsenosť?
 
CharlieDaemon
2014-12-16 21:59:31+01
Nevyhováram sa, ale je jasné, že vôbec neviem, čo ma pri vyvolávaní filmu čaká, ako sa to robí a pod., tak mám pochopiteľne strach.
ja som sa v podstate už rozhodol tak, že jeden film si vyfotím na Čajku a uvidím, čo ďalej. Istotne, kúpim si neskôr lepšie fotoaparáty, to je jasné. Ale chcem to aspoň vyskúšať. I keď iba jediný krát.

to samophoto: pretože dvadsiate prvé storočie je začiatok apokalypsy?
 
Paulie
2014-12-16 22:51:07+01
príspevok od: CharlieDaemon
Nevyhováram sa, ale je jasné, že vôbec neviem, čo ma pri vyvolávaní filmu čaká, ako sa to robí a pod., tak mám pochopiteľne strach.
ja som sa v podstate už rozhodol tak, že jeden film si vyfotím na Čajku a uvidím, čo ďalej. Istotne, kúpim si neskôr lepšie fotoaparáty, to je jasné. Ale chcem to aspoň vyskúšať. I keď iba jediný krát.

to samophoto: pretože dvadsiate prvé storočie je začiatok apokalypsy?
Nemáš mať z čoho strach, pokým ti počas vyvolávania filmu niekto nebude držať devinu pri hlave.
 
zomzom
2014-12-17 17:34:52+01
Mate strach? Z coho? Vy ste taky posero? Ale prosim Vas, nechajte uz tie digitalisticke maniere.... kupte si film, tank, chemikalie a sup na to: rozmyslajte, viac robte a menej rozpravajte. Ked mate nejasnosti, tak vravte k veci. Inak mate v dispozicii cely internet. Nepozerajte len nahe zeny, ale aj videonavody ako vyvolat film, etc. Priemerne vyvolat film je banalna zalezitost.

Prajem vela uspechov.
 
CharlieDaemon
2014-12-24 16:48:26+01
príspevok od: zomzom
Mate strach? Z coho? Vy ste taky posero? Ale prosim Vas, nechajte uz tie digitalisticke maniere.... kupte si film, tank, chemikalie a sup na to: rozmyslajte, viac robte a menej rozpravajte. Ked mate nejasnosti, tak vravte k veci. Inak mate v dispozicii cely internet. Nepozerajte len nahe zeny, ale aj videonavody ako vyvolat film, etc. Priemerne vyvolat film je banalna zalezitost.

Prajem vela uspechov.
akože prepáčte, ale odsúdenie za strach z niečoho nového a obvinenie, že pozerám nahé ženy (čo sa priznám verejne, že som asexuál a nahé ženy mám kdesi totálne hlboko v ....) tak to ma trošku urazilo.
Ale chápem, ako to myslíte. Malo to byť povzbudenie skôr, ja tomu rozumiem. Ja uvidím, ako to vlastne fotí, ako mi vyjdú peniaze z výplat z brigád aaaaaa chcel by som (ak to bude normálne fotiť) dokúpiť si "fotoveci" aby som si fotografie mohol vyvolávať a naučiť sa novú vec. Samozrejme. Len teraz ešte nad tým proste nerozmýšľam.
 
dmedia
2014-12-26 11:36:06+01
Neviem aku mas analogovu sposobilost, ale asi malu podla toho co sam pises.
To ale neznamena, ze si to nemozes skusit. Ved nakoniec 1-3 filmy su pre niekoho 1-3 krabicky cigariet pustene do luftu...

Ked aspon trochu vies, da sa overit funkcnost tohto fotaku, trva to asi 3 minuty. Pokial nevies skus niekoho poprosit nech ho oreskusa, da sa aj bez filmu.

Pokial sa bude zdat ok, riskni 1-2 filmy a uvidis.

Nemusis hned CB, kup si nejaky farebny pre C-41, lacny, nafot daj vyvolat na lab a uvidis.

Zrkadlovku si mozes kupit hocikedy, su za male peniaze, ked ta to oslovi.
 
Cepoon
2015-02-03 20:53:16+01
Rozhodne sa nedá súhlasiť s názorom - že pokiaľ nepracuješ v tmavej komore - tak
fotenie na film nemá význam. Ako bolo už uvedené - nemusíš hneď ísť do klasického
čiernobieleho filmu - ale môžeš skúsiť chromogénny - čiernobiely ktorý sa vyvoláva
tak ako farebný - procesom C-41. Roky fotím na chromogénny Ilford XP2 a som s ním
veľmi spokojný.

Ak by si časom predsalen komoru mal - tento film (XP2) môžeš použiť na zhotovenie zväčšenín
rovnako - ako keby to bol klasický čb. Podľa zistených informácií - zväčšeniny z toho
filmu (robené v komore) vyzerajú rovnako ako z klasického čb filmu. Tento film nemá
oranžovú masku - ktorá by zabraňovala alebo strpčovala prácu pri zväčšovaní v tmavej
komore. Viacero fotografov tento druh filmu používa na ušetrenie nákladov alebo času
potrebného na ručné vyvolávanie čb filmu - v labe ho vyvoláš a v komore len zväčšuješ.

Nevýhoda týchto filmov je v tom - že si tak či tak závislí od labu - ale to aj v prípade
že by si fotil na farebný film. Proste, ja som to spravil tak - zobral som vyvolaný
negatív - pobehal všetky okolité laby - bývam v malom meste - takže boli len 3 - a dal
si v každom labe vytlačiť tú istú fotografiu vo formáte 18x24. Výsledky boli dosť
rozdielne - jedna ťahala do zelena, druhá do hneda a tretia sa najviac podobala klasickej
čb. fotografií. U tohto labu som teda zostal a dal vytlačiť ostatné a výsledky boli
obstojné a som s nimi ako tak spokojný. Tiež nemán moc času na tmavú komoru, ktorá by mi
zabezpečila 100% čb. fotku (aj to po určitom čase, aj tam sa dá veľa vecí pokaziť pokiaľ
to niekto ešte poriadne nevie) Proste potrebuješ obstojný lab - kde sa nemusíš báť,
že to dovrzajú, vyvolajú film vo vyčerpanej vývojke (raz sa mi to stalo) - alebo niečo
podobné - alebo na teba bude násťročná slečna pozerať - že čo je to ten film a čo to od
nej vôbec chceš.

Je totiž rozdiel - ak chceš fotiť na film - čo potom budeš s výsledkami robiť - či ich
chceš dávať na internet - čiže musíš film digitalizovať - scanovať - potrebuješ na to
ale kvalitný scanner ktorý stojí nemalé peniaze - lebo dávať scanovať film v labe - no
nemusel by si byť s tými výsledkami spokojný - alebo si priplatiť za kvalitnejšie
scanovanie - čo tiež niečo stojí. Ak chceš fotiť na film preto - aby si si naj. fotografie
vytláčal v "obstojnom" labe na papier a zakladal do albumov - tak je to niečo iné.
To robím ja - jednoducho fotky z filmu patria na fotopapier - a nie na to - aby si ich
ľudia pozerali v nízkom rozlíšení z nekvalitného scaneru na ešte nekvalitnejších LCD
monitoroch svojich notebookov alebo tabletov - to ozaj radšej fotiť na digitál.

Až keď máš kvalitnú zväčšeninu - vidíš že fotenie na film stále význam má -
iný kontrast, polotóny, tiene, farby, zrno, nádherná nedokonalosť. Nech som robil
čo som robil - nikdy sa mi na digi. zrkadlovku nepodarilo niečo také
napodobniť. Netvrdím ale, že sa to nedá. Proste som ti sem písal tieto veci
preto - lebo ak to myslíš s filmom vážne tak sa s nim veľmi rýchlo stretneš.

Čo sa týka tej Čajky - neodporučil by som ti ju - jednoducho ak si ešte na film nefotil
tak by som neodporúčal fotiť na niečo bez expozimetra - ešte ani film nepoznáš - reaguje
na svetlo trochu inak ako čip - až ak ich vyfotíš viac - a najlepšie stále tej istej značky
- zisíš - čo viac filmu vyhovuje - ako si vie poradiť s ostrým svetlom, kedy radšej nefotiť
- kedy vedieť - že toto svetlo čo je tu práve - má ten film rád a podobne. Ale na to si radšej
ozaj zožen aspoň nejakú Praktiku so základným objektívom, expozimetrom a všetkým čo to má
mať - učiť sa fotiť na film na niečo takéto by bol IMHO 95% neúspech.
 
Separovany_Odpad
2015-02-03 22:24:29+01
ak máš čas, priestor na komoru a hlavne vela odhodlania a neodradí ťa pár prvotných neúspechov, tak si skús pozháňať veci po bazároch a po povaloch a nejak sa do toho dostať...ak nemáš, vytipuj si lab, ktorý ti bude najviac vyhovovať a máš to...ale s tou Čajkou by som čas naozaj nestrácal, ak chceš niečo mechanické, tak by som skôr niečo viac "spoza opony" volil, nejaký FD-čkový Canon, MD Minoltu alebo OM-ko..na bazoši sú toho haldy a aj nejaké sklá...ak chceš niečo modernejšie, tak AF zrkadlá, v drvivej väčšine prípadov je možná zamenitelnosť objektívov so súčasnými DSLR a máš o starosť menej, dve muchy jednou ranou...
inak je film pekná zábava, človek by mal vedieť, čo už chce fotiť a tým tomu prispôsobovať výber filmu a rozmýšlať, ako to nafotí, lebo ten blbý zvyk cvaknúť a pozreť na displej sa tu príliš neuplatní..a v neposlednom rade treba mať na pamäti to, že film naozaj reaguje na svetlo trocha inak ako digitál, nie je to tak priamo úmerné, ale to ťa v tej prvotnej fáze nejak tankovať nemusí
 
alexmenti
2015-02-04 11:54:03+01
príspevok od: CharlieDaemon
Dobrý deň,

som maximálny začiatočník v oblasti fotografovania na film, a preto som si doprial tento ruský fotoaparát Čajka 2M, aby som sa na ňom naučil (neskôr si chcem kúpiť možno lepší). V podstate som ho bral od nás zo starožitníctva za pár eur, takže nemám vôbec istotu, či funguje.
Iba by som chcel vedieť, lebo na internete je toho málo, či s ním nemá niekto skúsenosť. V podstate mi tu zatiaľ nejde o excelentnú kvalitu fotografie, skôr o učenie sa a tak podobne.
Ak to ešte zaváži, na digitálnej zrkadlovke Nikon, ktorú mám, fotím už iba na manuály, takže s nastavovaním hodnôt to nie je so mnou až tak zle (aj keď Čajka má ASA a DINy, ale to sa dá všetko pozrieť).
Má niekto s týmto fotoaparátom skúsenosť?
s týmto foťákom síce nemám žiadnu skúsenosť, ale dávnejšie som fotil na film a veľa času trávil v klasickej tmavej komore...ak by som však z nejakého a veľmi nepravdepodobného dôvodu mal opäť začať fotiť analógovou technikou, tak by som išiel jedine do stredoformátu na svitkový film, napríklad dostupný a lacnejší Kijev80 či Pentacon Six a na Čajku by som úplne zabudol...a samozrejme spolu s tým aj klasické spracovanie, žiadne skenovanie a digitalizovanie...iba v takomto prípade by to malo pre mňa aký-taký význam...rozhodnutie je však jedine len na tebe
 
Som z toho debil
2015-02-04 12:21:25+01
príspevok od: alexmenti
s týmto foťákom síce nemám žiadnu skúsenosť, ale dávnejšie som fotil na film a veľa času trávil v klasickej tmavej komore...ak by som však z nejakého a veľmi nepravdepodobného dôvodu mal opäť začať fotiť analógovou technikou, tak by som išiel jedine do stredoformátu na svitkový film, napríklad dostupný a lacnejší Kijev80 či Pentacon Six a na Čajku by som úplne zabudol...a samozrejme spolu s tým aj klasické spracovanie, žiadne skenovanie a digitalizovanie...iba v takomto prípade by to malo pre mňa aký-taký význam...rozhodnutie je však jedine len na tebe
Akurat, teraz, po precitani tvojho prispevku som klikol na ebay, a jeden Slovak tam predava Pentacon Six za 190 "americkych korun" .
 
alexmenti
2015-02-04 13:03:03+01
.
 
alexmenti
2015-02-04 13:04:44+01
príspevok od: Som z toho debil
Akurat, teraz, po precitani tvojho prispevku som klikol na ebay, a jeden Slovak tam predava Pentacon Six za 190 "americkych korun" .
cenu neviem posúdiť, viem však, že samotné objektívy z P-sixu sú dosť cenené najmä na aps-c snímače....zhodou okolností jeden kamarát mi nedávno núkal ten Kijev80, celkom zachovalý a s dvoma objektívmi za rovnú stovku...až mi zablyšťali oči, lebo tá mašinka sa mi vždy páčila...práve som však kupoval 50-200mm sklo, tak som do toho nešiel...najviac ma však odrádza zriaďovanie stálej tmavej komory, najmä zháňanie veľmi kvalitného zväčšováka na svitkový film...proste čo bolo, to bolo....a už si neprosím
 
Som z toho debil
2015-02-04 13:25:48+01
príspevok od: alexmenti
cenu neviem posúdiť, viem však, že samotné objektívy z P-sixu sú dosť cenené najmä na aps-c snímače....zhodou okolností jeden kamarát mi nedávno núkal ten Kijev80, celkom zachovalý a s dvoma objektívmi za rovnú stovku...až mi zablyšťali oči, lebo tá mašinka sa mi vždy páčila...práve som však kupoval 50-200mm sklo, tak som do toho nešiel...najviac ma však odrádza zriaďovanie stálej tmavej komory, najmä zháňanie veľmi kvalitného zväčšováka na svitkový film...proste čo bolo, to bolo....a už si neprosím
Ten Kijev neviem, ako vyzera... Je to lakave, teraz myslim ten analog, ale od kedy som presiel na digital, tak tmava komora je od tej doby v pivnici, a nejako sa mi ju nechce naspat tahat do kupelne, a stale ju len skladat a rozkladat . Ale moja urcite nebola nejaka profi a nejako extra kvalitna. Ale to caro tmavej komory, tak nato sa neda zabudnut .
Ten digital ma nieco do lenivosti a pohodlnosti .
 
alexmenti
2015-02-04 13:38:25+01
príspevok od: Som z toho debil
Ten Kijev neviem, ako vyzera... Je to lakave, teraz myslim ten analog, ale od kedy som presiel na digital, tak tmava komora je od tej doby v pivnici, a nejako sa mi ju nechce naspat tahat do kupelne, a stale ju len skladat a rozkladat . Ale moja urcite nebola nejaka profi a nejako extra kvalitna. Ale to caro tmavej komory, tak nato sa neda zabudnut .
Ten digital ma nieco do lenivosti a pohodlnosti .
v tmavej komore som mal aspoň pocit, že fyzicky niečo robím a jediná jedna fotka 30x40 bola veľmi zaslúžená vec...stokrát pre niečo vstať, prekladať pozitívy z vývojky do prerušovača a potom do ustalovača, prepierať fotky, sušiť a atď...atď....tu len klikáme ako blbí s myšou, zadok bolí, ruka bolí a oči taky...jáááj, staré dobré časy ...ale už by som aj tak nemenil...máš pravdu, zleniveli sme a spohodlneli...
...a ten Kijev 80 bola vlastne sovietska, takmer identická replika klasického Hesselbladu....fakt pekné čosi...
 
zomzom
2015-02-04 16:39:53+01
Najpravdepodobnejsi dovod, ze preco treba fotografovat klasickou technikou je ten fakt, ze digital nema buducnost. Digital je samodestrukcna technologia, ktora zozerie vsetko a nakoniec aj sam seba. Uz stihal znicit fotografiovanie ako remeslo, fotografiu ako umenie, krasu, vone, pocity... a nastolil to co je trendom dnesneho sveta: druhy paralelny umely svet, nie ozajstny ale virtualny, ktory v skutocnosti ani neexistuje. Ten ktory foti - a nie fotografuje - na digital nikdy neurobi fotografiu len fotku, lebo neciti ozajstny material, vonu chemikalii, emocie, ktore vyvolava napr. klasicka fotografia na barytovanom papieri, alebo ambrotypia, rucne robena fotografia s mokrym kolodiovym procesom.

Pani, ktori ste zanechali krasu tmavej komory za klikanie myskou v fotosope, skuste nad tym porozmyslat. Viem, ze moj nazor je ultraortodoxny... ale popozerajte okolo seba.
 
Strana 2 z 2
 





Inzercia
  • ()
     
  • ()
     
  • ()
     
  • ()
     
  • ()