Hore
Fórum » O FOTOGRAFOVANÍ
 

Ako prijať kritiku

Kveto
Kveto 2009-03-05 21:13:36+01
Dosť často sa stretávam, hlavne u pokročilých fotografov s názorom, že tí čo nevedia fotiť nemajú kritizovať fotografiu. Nuž teda ako je to ? Musí byť človek šéfkuchár aby vedel rozoznať dobré jedlo ? Musí byť človek aspoň Kálay aby mohol napísať k fotke " Toto nie je dobra fotka, lebo ... " ?
 
Ľuboš Bakyta
2009-03-09 08:41:34+01
Keež by mi aspon tá kritika prišla ahahaha
 
quintes
2009-03-09 13:15:17+01
už se perou?
 
2009-03-09 13:22:42+01
príspevok od: quintes
už se perou?
ešte musíme počkať :o) asi zriadim ephoto ring, povolím i stávky a to bude zlatá baňa :o)
 
slavmiro
2009-03-09 13:45:40+01
dakujem za necakany kompliment.. :)
 
slavmiro
2009-03-09 13:45:54+01
dtto.. :))
 
Kveto
2009-03-09 20:15:05+01
:)
 
Kveto
2009-03-09 20:17:58+01
vec o ktorej by sa tu malo diskutovať je na začiatku. To čo píšeš ty je hodnotiaci úsudok a nevyžiadaná rada. O tvojich úmysloch je tiež možné pochybovať :)))
 
Ronn
2009-03-10 08:41:09+01
Kveto napisal:
Dosť často sa stretávam, hlavne u pokročilých fotografov s názorom, že tí čo nevedia fotiť nemajú kritizovať fotografiu. Nuž teda ako je to ? Musí byť človek šéfkuchár aby vedel rozoznať dobré jedlo ? Musí byť človek aspoň Kálay aby mohol napísať k fotke ´ Toto nie je dobra fotka, lebo ... ´ ?

Ked uz clovek nevie dobre fotit, mal by teda mat aspon znalosti fotografovania, nie ako ked niekto napise na high key ze je fotka prepalena :D Chapes co tym myslim. Ako niekto moze hodnotit kvalitu alebo kompoziciu, ked o nej nic nevie.
Nebudem hodnotit Picasove obrazy, lebo sa do malovania a kadejakych kubofuturistickych smerov nerozumiem, mozem len povedat, ze sa mi to nepaci.
 
slavmiro
2009-03-10 08:56:53+01
dam jednu OffTopic poznamku: Picaso je uplne v pohode, to asi este nepoznas contemporary umelcov.. ;)
 
duroslav
2009-03-10 09:40:26+01
Hodnotiť kvalitu u fotky, na to asi neexistuje objektívne meradlo. Je to veľmi subjektívna vec. Pokiaľ teda nejde zrovna o technické prevedenie, ktoré sa ako tak dá zhodnotiť objektívne. Kompozíciu môže aj neodborník hodnotiť podvedome podľa toho, ako sa mu na tú fotku pozerá aj bez toho aby poznal jej pravidlá. Uvedom si, ako vznikli pravidlá kompozície. Vznikli na základte analýzy toho, čo na človeka pôsobí dobre a čo nie. A nie tým spôsobom, že niekto si vzal do hlavy, že to bude tak alebo onak a ostatní (aj neodborníci) sa tomu musia prispôsobiť. Hlavným účelom fotky je potešiť akéhokoľvek diváka a nie len ´odborníka´. Hľavným merítkom úspechu (a nie len fotografa) by malo byť to, že uspeje u veľkého počtu diváka a nie len u hŕstky kritikov.
Keď fotograf zorganizuje výstavu, čo z nej má keď sa síce fotky budú páčiť zopár odborníkom ktorí ´tomu rozumejú´ ale neuspeje u tých ktori naopak ´tomu nerozumejú´.
Kveto to veľmi dobre vystihol s tým šéfkuchárom.
 
slavmiro
2009-03-10 10:03:46+01
-netreba podcenovat publikum. Dobry kumst je o tom vyjadrit sa obrazom, tak aby obsah a forma zarezonovala v sirsom spektre.
 
Horal
2009-03-10 12:01:44+01
Skúsim niečo k nadhodenej téme: Ako prijať kritiku. V prvom rade som toho názoru, že ´kritika´ je výsledok duševných pochodov kritizujúceho. (Opravte ma ak sa mýlim) Kritikou ich jednoducho prezentuje. Niekto svoje duševno prezentuje (foto)graficky iný verbálne. Je to stále prejav na vonok smerom k druhému. Preto si myslím, že kritiku treba prijímať ako druh komunikácie medzi divákom (kritikom) a mnou ako autorom, ktorý sa pokúša ´(foto)grafickou rečou´ niečo povedať/prezentovať. Z tohto hľadiska je ´kritika´ spätná väzba od konkrétneho diváka. Preto si od niekoho ´kritiku´ vážim a potrebujem, lebo mi ukazuje tú stranu tvorby, ktorú som nedocenil a niektorú kritiku ignorujem, lebo ukazuje len duševný stav kritika.
Karel Čapek na tému kritikov bol raz povedal niečo v tom zmysle že, kritik je človek, ktorý by to urobil oveľa lepšie ako autor, keby to vedel.
Preto je kritika v zmysle ukázania nedostatkov od fotografujúceho podnetnejšia, ako od nefotografujúceho, lebo fotografujúci sa s niektorými problémami dokázal/nedokázal vysporiadať už predtým a tá skúsenosť mu dáva znalosti, ktoré nefotografujúci jednoducho nemá. Kritika od nefotografujúceho je však oprostená od fotografických problémov (TK, kompo atp.) a prezentuje celkový dojem, často rozhodujúci. Mala by však vychádzať z akéhosi všebecného estetického podhubia diváka. (Darmo bude šéfkuchár servírovať rafinovaný chuťový koncert, keď strávnikovi to bude prijímať ako guláš - nie že by som niečo proti dobrému gulášu niečo mal). Ak toto nie je, potom ´kritika´ je jednoducho len predvádzanie vlastného ega s tendenciou neomylnosti. Teda ako prijímať kritiku? Ako počasie. Len aby nejaké bolo.
 
dodo_bb
2009-03-10 17:06:03+01
Táto téma nie je nič nové a debatuje sa vo viacerých tvorivých oblastiach. Väčšinou sa ale vyhraňuje názor na tzv. komerciu. Napr. v literatúre sú ´vážne umelecké´ diela a potom je komerčná literatúra. Najviac je to vo filme, kde tzv. komerčné filmy sú laickou verejnosťou obľúbené, hlbšie filmy sú prepadáky a podobne v hudbe, kde na diskotékach húkajú bezduché rytmické skladby a dobrá hudba má problém predať pár CD. Preto tá odpoveď na to, nech nás hodnotia laici nefotografi nie je jednoduchá. Snahou zapáčiť sa nefotografickej verejnosti môže autor skĺznuť do ´komerčnej´ ľúbivej fotografie. Niekedy mám pocit, že sa to trochu aj deje, keď pozerám niektoré vychválené snímky nielen na tomto portáli. Nakoniec sa to písalo aj v inej časti - o tom, ako mať fotku dňa a byť TOP. Rozhranie komercie a umenia je veľmi neostré (tak možno aj 750 pixelov:-))) a nájsť správnu mieru nie je ľahko, ako naznačil aj Horal nado mnou...
 
quintes
2009-03-10 18:38:57+01
A hadajte, aky dusevny stav som vyjadril tymto autoportretom???
Niekedy fakt staci aj mobil, aby fotka zaujala nemyslite?? :)
P.S. je zbytocne filozofovat, treba fotit tak ako to komu ide najlepsie a co ma najradsej... Ja sa tiez netlacim na fotenie pornofotografii :)
 
anton julény
2009-03-10 19:21:46+01
Je to len hra so slovami: nahraď slovo fotografia slovom tovar, kvalitu alebo hodnotu fotografie slovom cena, záujemcov o fotografiu kupujúcimi, z fotografov sa stávajú výrobcovia, fotoportál sa stáva obchodným domom. A zrazu máme kopu pojmov a teórií z kategórie ekonomika. A kto nerozumie ekonomike? A kritika? To je predsa proces výberu tovaru.
 
staleusmiaty
2009-03-10 19:35:24+01
Uplne suhlasim :)
 
Kveto
2009-03-11 01:04:43+01
Myslím že tvoj názor chápem a z časti s ním môžem aj súhlasiť.
Čo sa týka tzv. ´moderného výtvarného umenia´, v dobe keď je moderný umelec objavený, vystavený, predaný a slávny v priebehu niekoľkých mesiacov si o tejto téme myslím svoje :)
 
Strana 3 z 3
 





Inzercia
  • ()
     
  • ()
     
  • ()
     
  • ()
     
  • ()