Hore
Fórum » O FOTOGRAFOVANÍ
 

Adobe RGB vs sRGB

Palso
Palso 2010-01-03 02:13:19+01
Ahojte, ako pouzivate tieto dva systemy, resp. do coho fotite? Ja som logicky na fotaku nastavil Adobe RGB (podla krivky farieb, ktora je omnoho obsiahlejsia ako pri sRGB), ale akurat citam v Mistrovstvi prace s DSLR, ze je to zbytocne, pokial na to nemam stavany monitor alebo ak nebudem fotky tlacit na tlaciarni s Adobe RGB a tym padom musi o tomto systeme vediet aj prijimatel fotografie, atd. Aj ked ju niekomu poslem cez net alebo ukazem na webe, 99,9% monitorov ju zobrazi ako sRGB, cize sa strati mnoho farieb alebo ju musim konvertovat do sRGB a to je tiez stratove. Ako to robite vy? Fotite rovno do sRGB? Nejake tipy? Fotky upravujem v Lightroome...
 
psykora2
2010-01-03 11:38:30+01
Odporucam ti fotit do RAW-ka, pretoze potom je jedno aky far.profil mas nastaveny vo fotaku, LR na upravy pouziva interne ProPhotoRGB priestor, cize az pri konecnom exporte do JPG si nastavis sRGB priestor pre pouzitie fotky na webe a dalsia vyhoda RAW je ze ked budes mat graficky monitor schopny zobrazit adobeRGB vsetky fotky mozes upravovat nanovo.
 
arnie175
2010-01-03 11:38:58+01
príspevok od: Palso
dobra kniha ;) mam 22´ LG triniton panel, cize farebne taky priemer, ale urcite nie ziadny graficky monitor :)
monitor skalibrovany este nemam:-)ale kupodivu ani nieje treba lebo profik co mi tlaci fotky je nikonista s D3 takze v tom mam stastie ze aj ked som si monitor trochu stmavil aby fotky prilis neziarili, sledujem castejsie historigram,staci vsetko v adobergb a som s naslednou tlacou spokojny pritom som si nekopiroval nastavenie plotra na moje pc
 
conan7
2010-01-03 11:45:55+01
možno trepnem, ale na TN paneli aj tak nebudeš mať verné farby, teda má to význam teraz riešiť? :)
 
Strhak
2010-01-03 11:51:01+01
ja sa do toho vyznám veľmi dobre ale načo sa trápiť tu s tím. Niekde hore vyššie som už písal že nech si nastaví Adobe RGB. Len aj tak mám pochybnosť že zbadá rozdiel na monitore. 95% tu ľudí má neskalibrovaný monitor a ešte k tomu absolútne nevhodný na grafiku, tlačiť aj tak málokto tlačí, takže si aj tak myslím že je to jedno
 
Fotograf77
2010-01-03 11:53:54+01
By som povedal ze je to uz sila zvyku. . . kradnut. . asi od komunizmu to my mame :-))))
LR si o nedlho kupujem, kedze v nom spravim takmer vsetko a podnikam ako fotograf :-)
 
Fotograf77
2010-01-03 11:56:58+01
príspevok od: Strhak
ja sa do toho vyznám veľmi dobre ale načo sa trápiť tu s tím. Niekde hore vyššie som už písal že nech si nastaví Adobe RGB. Len aj tak mám pochybnosť že zbadá rozdiel na monitore. 95% tu ľudí má neskalibrovaný monitor a ešte k tomu absolútne nevhodný na grafiku, tlačiť aj tak málokto tlačí, takže si aj tak myslím že je to jedno
ano, no v pripade ze chce fotky vytlacit a robi postprocesom dost drasticke upravy, tak uz rozdiel vidno bude. . a pokial dava fotografie na net .. no najde sa uz zopar ludi, co im na tom zalezi a monitor si kupia slusnejsi a aj si ho skalibruju :-)


nemal som teraz na mysli 90% ephotakov :-)))) ktori si cvakaju len tak od buka do buka a upravuju a pozeraju fotografie na NTB
 
Strhak
2010-01-03 12:02:45+01
príspevok od: arnie175
format A4 neznasam:-)ked uz tak aspon A3:-)sranda je ze ked som si daval tlacit na jar 2009 tak som si povedal ze kupim si tlaciaren A3+ a nebudem otravovat profika v mojom meste,ibaze potom som prisiel na to ze sa mi pacia fotky na A2,takze kaslem na tlaciaren a buden dalej zneuzivat jeho ploter a následnú lamináciu za studena:-)

riesenie pre zakladatela fora, bud mas potencial tlacit do buducnosti A4 a vacsie fotky pouzivaj adobergb, ked ti staci 9x13 tak pouzivaj srgb ako kamarad co foti svadby a vravi mi ze tomu nerozumiem...
aj ja s času na čas plotrujem, ale má to jednu nevýhodu a to tú že A4 môžem dávať do bookov. Ak by som našiel A3 zakladač tak prejdem na tento rozmer. No pri mojej časovej tiesni a lenivosti hľadať nové veci po meste to nijak ružovo s tou A3 nevidím. Možno sa raz odhodlám a konečne si zoženiem a kúpim ten zakladač a prejdem na A3 ;-)))
 
Strhak
2010-01-03 12:05:50+01
príspevok od: Fotograf77
ano, no v pripade ze chce fotky vytlacit a robi postprocesom dost drasticke upravy, tak uz rozdiel vidno bude. . a pokial dava fotografie na net .. no najde sa uz zopar ludi, co im na tom zalezi a monitor si kupia slusnejsi a aj si ho skalibruju :-)


nemal som teraz na mysli 90% ephotakov :-)))) ktori si cvakaju len tak od buka do buka a upravuju a pozeraju fotografie na NTB
:-DDD
No je fakt pravda že viac ako 90% si nikdy nedalo vytlačiť fotky niekomu čo sa do toho rozumie. Je to škoda lebo pre mňa má čaro len vytlačená fotografia, všetko ostatné je len taký surový materiál ktorý mi nič nevraví a nedokáže ma tak osloviť.
 
vaskos
2011-09-20 12:50:53+02
Ahojte nerozumiem jednej veci. Mam Asus 1920x1200 PA246Q IPS 10bit monitor s 98% pokrytim ADOBE RGB. V menu monitora si mozem volit rozne profily (standart , srgb , adobe rgb atd) a momentalne fungujem v SRGB mode. Pokial som spravne pochopil Adobe RGB ma sirsi farebny rozsah - to je vsetko pekne , avsak vyuzijem ho realne bez toho aby som mal tento monitor pripojeny cez profesional graficku kartu (quadro , firepro ) ? Skratene - ako vyuzijem adobe rgb monitor bez 10-bit workstation grafickej karty ? Momentalne ho mam pripojeny cez display port na radeone 5850. Ma niekto s Vas skusenosti a poznatky o 10bit praci v photoshope ? Je rozdiel 8-bit - 10-bit skutocne viditelny ? Na co nam su widegamut monitory bez profi workstation karty ? Nieje to vlastne zbytocna investicia pre bezne vyuzitie ? Cital som ze niektore radeony vedia 10-bit ,ale nie vo windowse kde je to obmedzene ovladacmi,ale podarilo sa to niektorim rozchodit v MAC OS X. Velmi ma zaujima co moj monitor skutocne dokaze. dakujem za reakcie
 
Karol Srnec
redakcia ephoto.sk 2011-09-20 13:02:17+02
príspevok od: vaskos
Ahojte nerozumiem jednej veci. Mam Asus 1920x1200 PA246Q IPS 10bit monitor s 98% pokrytim ADOBE RGB. V menu monitora si mozem volit rozne profily (standart , srgb , adobe rgb atd) a momentalne fungujem v SRGB mode. Pokial som spravne pochopil Adobe RGB ma sirsi farebny rozsah - to je vsetko pekne , avsak vyuzijem ho realne bez toho aby som mal tento monitor pripojeny cez profesional graficku kartu (quadro , firepro ) ? Skratene - ako vyuzijem adobe rgb monitor bez 10-bit workstation grafickej karty ? Momentalne ho mam pripojeny cez display port na radeone 5850. Ma niekto s Vas skusenosti a poznatky o 10bit praci v photoshope ? Je rozdiel 8-bit - 10-bit skutocne viditelny ? Na co nam su widegamut monitory bez profi workstation karty ? Nieje to vlastne zbytocna investicia pre bezne vyuzitie ? Cital som ze niektore radeony vedia 10-bit ,ale nie vo windowse kde je to obmedzene ovladacmi,ale podarilo sa to niektorim rozchodit v MAC OS X. Velmi ma zaujima co moj monitor skutocne dokaze. dakujem za reakcie
Mylis si farebny priestor s farebnou hlbkou a to su dve rozdielne veliciny. Farebny priestor oznacuje rozsah zobrazitelnych farieb, farebna hlbka jemnost. rozdelenia odtienov farebnej skaly. sRGB mod sa pouziva hlvne na simulaciu, napr. ked navrhujes webove stranky, alebo ked nezvladas colormanagement. Inak by si mal radsej zobrazovat maximum toho, co je monitor schopny. Samozrejmostou je zvladnutie colormanagementu vratane proofingu.
 
vaskos
2011-09-20 13:23:37+02
ok dik za odpoved , ak som to spravne pochopil mal by som teda vyuzivat co najvacsi farebny priestor (adobe rgb) , avsak farebnu hlbku (jemnost) budem nebudem mat celkom vyuzitu pre nedostatocnu graficku kartu....Avsak stale mi to nejde do hlavy. Ako mozem vyuzivat vyzsi farebny priestor bez toho aby som zaroven pouzil aj vacsie mnozstvo odtienov farbieb? Ved tieto veci mi nejako logicky spolu suvisia....
 
Karol Srnec
redakcia ephoto.sk 2011-09-20 13:29:39+02
príspevok od: vaskos
ok dik za odpoved , ak som to spravne pochopil mal by som teda vyuzivat co najvacsi farebny priestor (adobe rgb) , avsak farebnu hlbku (jemnost) budem nebudem mat celkom vyuzitu pre nedostatocnu graficku kartu....Avsak stale mi to nejde do hlavy. Ako mozem vyuzivat vyzsi farebny priestor bez toho aby som zaroven pouzil aj vacsie mnozstvo odtienov farbieb? Ved tieto veci mi nejako logicky spolu suvisia....
Vacsia farebna hlbka ti zabezpeci jemne zobrazenie prechodov. Tie farby vo fotke jednoducho su, ale nemuseli byt dobre zobrazene. Napriklad bezne zobrazovanie posterizacie oblohy, ci neschopnost jemneho prekreslenia najtmavsich tienov.
Aj keby si robil na CB monitore so 4 odtienmi sedej, program na spracovanie fotky pracuje s kompletnou palrtou farieb, ktora je obsiahnuta v subore.
 
vaskos
2011-09-20 14:22:10+02
To s Tebou suhlasim. Program pracuje zo vsetkym ale otazne je ako to vsetko zobrazit. Aby som to zhrnul. Adobe rgb je sirsi farebny priestor . Kedze pocet farieb (odtienov) mi stale ostane rovnaky , ako mozem realne vidiet na monitore vsetky farebne odtiene ktore tak graficka karta neposiela ? Ja to stale tak chapem tak ze aby som zobrazil realisticky plny farebny priestor adobe , musim vyuzit aj zaroven pouzit aj vacsi pocet odtienov farieb a tym padom pouzit profi graficku kartu. Ak tak nespravim , sice monitor bude zobrazovat vacsi priestor , ale tento bude vyplneny aj tak rovnakym poctom odtienov ako doteraz. Signal do monitora sa nezmeni. Preto stale tomu nerozumiem naco je sirsi farebny priestor bez toho aby som zaroven pouzil viac farieb. To je akoby som prepol televizor do FULLHD ale signal mi ostane analogovy cez antenu. Dost je to zlozite na porozumenie , sorry ak mam nejake dlhe vedenie....
 
duroslav
2011-09-20 14:43:32+02
príspevok od: vaskos
To s Tebou suhlasim. Program pracuje zo vsetkym ale otazne je ako to vsetko zobrazit. Aby som to zhrnul. Adobe rgb je sirsi farebny priestor . Kedze pocet farieb (odtienov) mi stale ostane rovnaky , ako mozem realne vidiet na monitore vsetky farebne odtiene ktore tak graficka karta neposiela ? Ja to stale tak chapem tak ze aby som zobrazil realisticky plny farebny priestor adobe , musim vyuzit aj zaroven pouzit aj vacsi pocet odtienov farieb a tym padom pouzit profi graficku kartu. Ak tak nespravim , sice monitor bude zobrazovat vacsi priestor , ale tento bude vyplneny aj tak rovnakym poctom odtienov ako doteraz. Signal do monitora sa nezmeni. Preto stale tomu nerozumiem naco je sirsi farebny priestor bez toho aby som zaroven pouzil viac farieb. To je akoby som prepol televizor do FULLHD ale signal mi ostane analogovy cez antenu. Dost je to zlozite na porozumenie , sorry ak mam nejake dlhe vedenie....
Na tom nie je nič zložité. Obrazové dáta (napr. obrázok otvorený vo fotošope) obsahujú informáciu o 3 farebných kanáloch pre každý pixel v rozsahu 0..255. Podľa toho v akom farebnom priestore pracuješ, sa tieto obrazové dáta interpretujú odlišným spôsobom. Napr. taká červená RGB(255,0,0) v priestore sRGB repreyentuje najčervenšiu červenú aká sa v ňom dá zobraziť. Ale v priestore AdobeRGB má vizuálne tá istá červená hodnotu RGB(219,0,0), čiže existujú tam ešte červenšie farby. V praxi to znamená, že pri použití rovnakého počtu bitov na kanál sú v priestore so širším gamutom o niečo väčšie "rozostupy" medzi jednotlivými odtieňmi farby.
 
keko
2011-09-20 15:14:21+02
príspevok od: duroslav
Na tom nie je nič zložité. Obrazové dáta (napr. obrázok otvorený vo fotošope) obsahujú informáciu o 3 farebných kanáloch pre každý pixel v rozsahu 0..255. Podľa toho v akom farebnom priestore pracuješ, sa tieto obrazové dáta interpretujú odlišným spôsobom. Napr. taká červená RGB(255,0,0) v priestore sRGB repreyentuje najčervenšiu červenú aká sa v ňom dá zobraziť. Ale v priestore AdobeRGB má vizuálne tá istá červená hodnotu RGB(219,0,0), čiže existujú tam ešte červenšie farby. V praxi to znamená, že pri použití rovnakého počtu bitov na kanál sú v priestore so širším gamutom o niečo väčšie "rozostupy" medzi jednotlivými odtieňmi farby.
Ano, plne suhlasi.
Treba dodat, ze nastavenie sRGB na monitore je pre ine, ako fotograficke ucely. Preto si netreba vsimat. Treba pouzit ten najvacsi priestor, najvacsi pocet bitov na kanal. To nie je totozna s nastavenim sytosti, gamy a kontrastu monitora. Tie sa nastavuju pocas kalibracie tak, ako je softwareom doporucene. Az potom prebehne kalibracia.
Ak je spravne vsetko nastavene, az potom zobrazi (povedzme photoshop) spravne obrazok s prislusnym profilom. Ten, co je AdobeRGB bude mat mozno niektore farby viac syte, ale na prvy pohlad bude na nerozoznanie od toho isteho v sRGB do ktoreho sa spravnym postupom z AdobeRGB skonvertoval. Ak by bol monitor nastveny na sRGB, tak mozno spravne zobrazi obrazok v sRGB, ale ten v AdobeRGB nie.
Spotreba benzinu a percentualna zhoda s gamutom AdobeRGB udavana vyrobcom je viac-menej salba mamiva a reklamny tahak.
 
vaskos
2011-09-20 15:31:12+02
dik hadam to uz chapem. Dakujem
 
Strana 2 z 2
 





Inzercia
  • ()
     
  • ()
     
  • ()
     
  • ()
     
  • ()