Hore
Fórum » O FOTOGRAFOVANÍ
 

koncerty a kompromis medzi dynamickym rozsahom, zrnom a ostrostou

viazo
2008-08-01 19:24:10+02
Ahoj, ako fotite pri velmi kontrastnych scenach ako su napriklad koncerty? Mam fotoaparat Sony Alpha A700. Ked fotim trebars koncert, tak si ISO nastavim na 400 a kedze scena je vacsinou velmi kontrastna, tak mam na vyber dve moznosti: 1. optimalizaciu dynamickeho rozsahu si nastavim na funkciu D-R off, ale pridem o niektore detailyv tmavych miestach 2. optimalizaciu dynamickeho rozsahu si nastavim na niektoru s funkcii D-R, D-R+, D-R Lv1-5, ale zase na ukor vyssieho dynamickeho rozsahu sa mi zvacsi zrno a pridem o ostost. Na Nikone D300 je myslim nieco podobne a na Canonoch neviem ako je toto riesene. Ako to riesite pri foteni koncertov. Dajme tomu, ze fotim pre organizatora. Na co sa viac zamerat pokial chce fotky do casopisov a na prezentaciu pre sponzorov? Nemam s tym az taku skusenost, aby som vedel posudit z pohladu organizatora co je pre neho lepsie. Pokial mi fotky isli do novin, tak nevadil ten vyssi dynamicky rozsah na ukor ostrosti a zrna, lebo tam to nevidiet, ale v tomto pripade som na vazkach. Pripadne ak mate nejake ine finty sem s nimi velmi rad sa necham poucit. Ked fotim pre organizatora, tak sa foti vsetko do JPG cize s fotkou sa neda az tak pohrat ako s Rawkom. Mam pripadne dat vyssi dynamicky rozsah a zvysit sharpnes a kontrast? tu je aj nieco o tom dynamickom rozsahu, ale nerozumiem velmi tomu grafu: Sony Alpha A700 http://www.dpreview.com/reviews/sonydslra700/page19.asp Nikon D300 http://www.dpreview.com/reviews/nikond300/page20.asp Dakujem za rady a hadam som to az tak velmi nedoplietol :-)
 
2008-08-01 20:18:19+02
viazo:
moc to riesis :D :D :D
proste fot. nikoho nezaujima dynamicky rozsah (okrem teba), hlavne nie organizatora, ktory vacsinou pozrie na fotky a riesi len to, ci sa mu pacia. fotim koncerty 2 roky a doteraz som sa staral len o to, ako to neposrat co sa expozicie tyka ;) obcas tam hadzu svetla nepredvidatelne a taky Naughty by Nature mam par super fotiek prepalenych :(((((((
Inak pouzivam ISO od 200 do 1600, obcas aj blesk (niektori bliskaju vsetko, hlavne ti s Oly zrkadlami), pevne objektivy aj svetelne zoomy a clonu F2.5 po F5.6 ;)
 
slavmiro
2008-08-02 15:04:26+02
to co je na koncerte utopene v tme je zvycajne dobre a uzitocne, dodava to jedinecne atmo aj tym ze to je tou tmou maskovane. Takze sa treba sustredit na to aby ucinkujuci neboli v prepaloch a mali dobry ustru kresbu. Typicke ISO800-1600. Cosa tyka JPEGu vs. RAW, preco nie je mozne RAW? To musis odovzdat foto hned na mieste? To je nejaka blbost. Niekedy je menej viac, takze radsej dam objednavatelovi 12 perfektnych zaberov za 3 dni ako 200 priemernych hned tam.
 
viazo
2008-08-03 20:26:36+02
asi si nic take nefotil este vsak?
 
admin
redakcia ephoto.sk 2008-08-03 23:56:14+02
Pozri: http://www.ephoto.sk/uzivatelska-sekcia/foto-skola/reportazna-fotografia/fotografovanie-koncertov/


 
viazo
2008-08-04 07:11:55+02
Ospravedlňujeme sa Vám ale stránka, ktorú hľadáte nie je dostupná na tejto adrese.
 
viazo
2008-08-04 07:16:03+02
aj tak tam nie je odpoved na to co som sa pytal
 
slavmiro
2008-08-04 09:59:06+02
príspevok od: viazo
asi si nic take nefotil este vsak?
Viazo, nerozumiem celkom tvojej reakcii. Koncerty fotim, aj tento stvrtok mam jeden v plane, za rok je to celkom slusne mnozstvo. O co ti ide?
 
SHoDaN
2008-08-05 09:17:22+02
Prave koncerty by si mal fotit do RAWu, JPG nema taky rozsah ako RAW a mozes dodatocne korigovat viac v PC. Ked chces nafotit 500 JPGacov, tak mozes aj 500 RAWov, len si potom kup vacsiu kartu do fotaku. A previest RAW do JPG nie je az taky problem. Pripadne mozes fotit RAW+JPG a upravovat mozes len tie,ktore sa ti v JPG nepozdavaju.
 
mutino
2008-08-10 11:25:25+02
Fotografie z koncertov majú svoje čaro práve v tom,že koncert nie je to isté,ako
fotografické štúdio.Vďaka tým hrozným rôznym svetlám sa dajú/ak zapracuje aj náhoda/vytvoriť často unikátne zábery.
 
slavmiro
2008-08-10 22:29:19+02
´hrozne rozne svetla´? :) Vies co stoji a co namahy da vybudovat solidny resp efektny svetelny park? Preto nie kazda kapela si to moze dovolit. Navyse do svetiel ide 10x az 100x viac el.energie ako do PA audia.. Preto tie kamiony s generatormi, to uz za nieco musi stat..
 
rick01
2008-08-22 15:51:34+02
jedna otázočka: je možné aby si cvakol koncert aj obyčajný smrteľník - fotograf amatér, bez toho aby musel fotoaparát prepašovať?
 
2008-08-22 22:52:09+02
alebo napriklad fotis fokovy festival kde je spolu 10 svetiel ktore konstantne svietia 8 hodin, maju 4 rozne farby, nie je tam ziadna hmla ani ine efekty :))) a potom ti ludia povedia ze to mas suche, no ale co dosvietis si sam ? :)))

tot moja chudobna skusenost...

budem reagovat na rozne veci, ktore tu boli povedane...vsetko moje subjektivne pohlady...nekamenovat :)

1. JPEG iba ked ti nezalezi na vystupoch pre dalsie uchovanie, ak objednavatel berie vsetko a tebe dana muzika/koncert nic nehovori a chces to mat rychlo za sebou...inak RAW
2. k svetlam a atmoske uz som pisal vyssie
3. obycajny smrtelnik si moze fotit na festivaloch skor ako na jednotlivych koncertoch, ale pozor aj ako profi fotograf (behajuci po podiu) by si nemal na festivaloch blyskat, to aj na margo Oly blyskacov :))) videl som v akcii, hehehe
4. expoxicne som tiez niekde na ISO800-1600 pripadne zrno mi nevadi, patri k tomu a velakrat dokonca doda atmosku...hlavne po prevode do BW
5. clonu od najnizsej ktoru dovoli dane sklo az po 5.6, vyssie nie potlacas rozostrenie, ktore je potrebne, vsetko podla kreativneho zameru

asi vsetko :)
 
viazo
2008-08-22 23:36:23+02
ani jeden clovek neodpovedal na to co som sa pytal :-), ale snaha sa ceni
 
sunajn
2008-08-23 04:26:23+02
viazo:(ani jeden clovek neodpovedal na to co som sa pytal :-), ale snaha sa ceni)
Ty asi nečítaš čo Ti ľudia píšu. Ja sa do fotenia rozumiem, ozaj len okrajovo, ale vidím, že Ti tu dali odpoveď na všetko.
Preto nerozumiem Tvojmu konštatovaniu. Okrem toho, neodpovedal si Slavomírovi!
 
slavmiro
2008-08-23 10:16:15+02
snad posledny zhovievavy pokus o odpoved: Pytas sa na kontrast sceny, co stym. Digitalne snimace maju oproti analogovemu zaznamovemu materialu velku vyhodu v tom ze dokaze dobre zachytit tmave/tieniste plochy v zabere. Zkratka v tmach a hlbokych tienoch nie je problem s prekreslenim. Naopak digisnimace maju velku nevyhodu oproti analogu, ze su velmi citlive na prepal. To je vychodiskova situacia. U analogu je to opacne. Ked sa fotil kinofilm, exponovalo sa radsej s prihlaidnutim na tmave oblasti. Naopak, ked fotis koncert s digizrkadlovkou exponujes na najsvetlejsie casti obrazu, zvycajne tvar interpreta. Su dve moznosti, bud poloautomatika, zvycajne s prioritou clony. Otazka je ako zvolis meranie expozicie. Ak so zvyhodnenym stredom a do stredu umiestnis stale spominanu tvar tak OK, mozno s malou EV kompenzaciou -1/3EV. Samozrejme kontrolujes sporadicku prepaly na LCD. Tiene su v pohode. Ak fotis s celoplosnym meranim expozicie (neviem ako to SOny vola, Nikon ma bajecny 3D_Matrix), to sa hodi ked nekomponujes vsetko na stred, tak je zvycajne dobre potlacit EV na -2/3EV az -1EV. Ak fotis s expoziciou na manual, empiricky si nameras zopar scen, zaberov a nastavis M ako treba. Svetla na scene maju +\- konstatnu silu. ISO pri modernych zrkadlovkach z rozsahu 800-1600, hovorime o koncetoch kde je hladisko a zvysok sceny v tme.
Ak potrebujes mat hned co najlepsie JPEGy, tak by som nastavil v aparate farebnost Vivid, doostrenie na 75% z celkovej urovne, WB na wolfram az 4500K (to ale zkontroluj na vstavanom LCD).
Dolezita je tu optika, fotenie koncertov v pritmi je kriticke co sa tyka svetelnosti. Dovolim si tvrdit ze je to skoro az otazka bytia a nebytia. Zvycajne to vychadza na 50mm/F1.8 priclonene na F2.8, pri ISO 800 a casy 1/100s. V tejto situacii skla co zacinaju F4 ci dokonca F5.6 su nepouzitelne. Aby som sa dostal trebars na tu hodnotu 1/100s a chcel by som este koli kresbne priclonit o 1 stupen na F6.3 tak pri tom istom ISO800 vychadza cas zhruba 1/15s co je dlhy cas na cloveka v akcii. Ist na ISO3200/6400 sa okrem D3/700 koli kvalite obrazu uz neda..
 
2008-08-23 11:18:31+02
bod 3 - preco by si nemal bliskat? ;) ak vies, ako na to a nebliskas z fotaku, ale mas blesk napr. polozeny niekde, alebo na ´kabliku´, tak to moze pridat na atmosfere.

bod 5 - najnizsiu clonu by som nepouzival kvoli tomu, ze 90% objektivov je na nej priliz makkych a pokazis si tak fotku, ktora by ostra bola super. radsej vyssie ISO
 
2008-08-23 17:27:05+02
bod 3: velakrat je to v pravidlach fetsivalu, ze sa to nema / nesmie, tak to je pre mna dovod...ale suhlas, ak sa pouzije dobre, tak vie pridat, ale tiez nie vzdy...

bod 5: jo, jasne, tej vyssej sa drzim tak 90% zaberov
 
viazo
2008-08-23 18:25:50+02
to sunanj: na co konkretne som neodpovedal slavomirovi?
 
viazo
2008-08-25 21:54:56+02
slavmiro:
diky za vycerpavajuci komentar. ono ako to fotit viem, aj ked si to pekne zhrnul a snad to pomoze tym co s tym nemaju skusenosti a precitaju si tuto diskusiu. len po prechode na digi sa mi zda dynamicky rozsah digitalu oproti ciernobielemu filmu strasne, ale strasne maly. ja moc nemam rad, ked sa nieco utapa v ciernom, tak ako to dokazu digitaly. ked fotim pre noviny moc to neriesim, ale mal som napriklad zakazku pre organizatora a mas mu urobit report festivalu. sprievodne akcie, naladicka, vecerny koncert, komorna scena atd. je toho proste vela. na spanie mas tak 4 hodiny a od rana si na nohach. spracovanie RAW je v tomto pripade bezpredmetne a co som sa stretol uz aj s viacerymi festivalmi co fotili znami a fotia to roky, tak organizator potrebuje fotky trebars aj hned po festivale, aby ich mohol pridat na net, lebo ludia su zvedavi, ze ci sa tam nachadzam a este funguje ta euforia z dobrej akcie a niektore festivaly priebezne pridavaju foto pocas konania, aby este nalakali ludi. a pokial fotis tri dni, tak odovzdat 12 ukazkovych fotiek, tak by ta poslali k certu, lebo nemas obsiahnute to co potrebovali aj ked foto moze byt super. pri vacsich festoch moc neriesia az tak to ci su fotky ukazkove, ale ci su pozeratelne a na pohlad pritazlive pre masy ludi. napriklad na jednom fakt vacsom festivale co som bol, tak organizator mal 3 fotografov a za tri dni kazdy nacvakal cca 8tisic zaberov. ja som tam fotil pre noviny a casak, ale poznal som tam cloveka, ktory bol oficialne a od neho mam tieto informacie. zatial som nemal problem, ze by boli zadavatelia nespokojni, len som si chcel zistit ako to riesi niekto iny. ci da radsej vacsi dynamicky rozsah na ukor zrna a ostrosti alebo ostane pri standardnom dynamickom rozsahu a ma tak vacsiu ostrost a mensi sum. toto softove vylepsenie ma sony, nikon a neviem ako canon.
to sunajn: za moju odpoved slavovi som sa ospravedlnil v sukromnej poste. hold nie vzdy mame dobry den a obcas niektore slova na internete vyzneju, tak ako by som nechcel.

dobre svetlo vsetkym
 
Strana 1 z 2
 





Inzercia
  • ()
     
  • ()
     
  • ()
     
  • ()
     
  • ()