Hore
Fórum » Spracovanie fotografie
 

rozdielne veľmi farby - po exporte do sRGB

majster333
2018-10-12 00:10:31+02
dobrý prosím pomôžte. mám , novú grafickú kartu gtx1060 nový Win 10 a 2 monitory:
A) starý monitor U2412M ( sRGB, FullHD - ten maličký v pravo dole na screenshotoch - priložených dole)
B) nový monitor, UP2715K ( aRGB 10 bit, 5K...)
keď upravujem fotky v PS a LR, fotky po exporte do s RGB sú strašne presaturované v červených oddtieňoch. - vidno na obrázku č.2. V ľavo PS, v pravo hore prehliadač fotiek Windows, v pravo dole Lightroom.
Tiež keď mám fotky v LR na dvoch monitoroch - vydno ten istý rodiel farieb- .vidno na obrázku č.1.
Aj keď som prepol monitor B) na sRGB v menu monitora rozdiel je stále veľký.

Neviete v čom môže by problém? keď som používal iba starý monitor a starší win 7, takýto problém som nemal.

Za akúkoľvek radu budem vďačný.
 
Karol Srnec
redakcia ephoto.sk 2018-10-12 08:11:56+02
1. Lightroom ma zabudovany colormanagement, takze farby ukazuje spravne. Lenze ty tam mas len nahlad, pretoze fotka chyba, nema ju ako vyrendrovat. Windows prehliadac nemusi mat podporu farieb, na neho by som sa nespoliehal. Naviac mozes mat nainstalovane ovladace karty, ktore mimo LR "vylepsuju" obraz.
2. Chybu teda hladaj niekde vo windowsoch., alebo zle nastavenom colormanagemente windowsu.
 
majster333
2018-10-12 10:26:14+02
príspevok od: Karol Srnec
1. Lightroom ma zabudovany colormanagement, takze farby ukazuje spravne. Lenze ty tam mas len nahlad, pretoze fotka chyba, nema ju ako vyrendrovat. Windows prehliadac nemusi mat podporu farieb, na neho by som sa nespoliehal. Naviac mozes mat nainstalovane ovladace karty, ktore mimo LR "vylepsuju" obraz.
2. Chybu teda hladaj niekde vo windowsoch., alebo zle nastavenom colormanagemente windowsu.
ďakujem za opoveď
1. áno mám náhľad lebo fotka chýba, ale 10sek. pred tým, kým fotka nechýbala bola situácia rovnaká. fotka na druhom monitore vyzerala úplne inak.
2. no pravdu povediac nie som schopný ju nájsť tú chybu- nie je niekto kto by ju vedel nájsť, rád zaplatím
 
mirrrec
2018-10-12 22:36:46+02
Mal som podobny problem, stacilo v nastaveniach prehliadaca fotiek zvolit spravu farieb monitora a nie tu systemovu co ma win.
 
om1ci
 
novy clen
2018-10-15 11:23:22+02
príspevok od: majster333
dobrý prosím pomôžte. mám , novú grafickú kartu gtx1060 nový Win 10 a 2 monitory:
A) starý monitor U2412M ( sRGB, FullHD - ten maličký v pravo dole na screenshotoch - priložených dole)
B) nový monitor, UP2715K ( aRGB 10 bit, 5K...)
keď upravujem fotky v PS a LR, fotky po exporte do s RGB sú strašne presaturované v červených oddtieňoch. - vidno na obrázku č.2. V ľavo PS, v pravo hore prehliadač fotiek Windows, v pravo dole Lightroom.
Tiež keď mám fotky v LR na dvoch monitoroch - vydno ten istý rodiel farieb- .vidno na obrázku č.1.
Aj keď som prepol monitor B) na sRGB v menu monitora rozdiel je stále veľký.

Neviete v čom môže by problém? keď som používal iba starý monitor a starší win 7, takýto problém som nemal.

Za akúkoľvek radu budem vďačný.
Dobrý deň,
domnievam sa, že váš problém môžete spojiť s novým monitorom. Nový monitor je osadený LCD displejom, ktorý je schopný zobraziť takmer celý farebný priestor Adobe RGB (96-99%). To je oveľa viac ako dokáže zobraziť displej sRGB. Rozdiel je hlavne v sýtych farbách, ktoré sa nachádzajú mimo sRGB rozsah.

V operačnom systéme je potrebné definovať monitor (zariadenie) a priradiť (zafajknúť) k nemu predvolený ICC profil, ktorý vznikol pri kalibrácii resp. továrenský profil od výrobcu (profily sú v samostatnej zložke). Všimol som si, že máte vybraný ICC profil D65 (6500K) políčko výberu nemáte potvrdené (zafajknuté)! Pre editovanie fotografií by som preferoval biely bod 5500K.
Tento krok v nastaveniach windows, by mal zabezpečiť, že programy ktoré podporujú správu farieb (CMS Color Management System), budú využívať ICC profil monitora. Je potrebné upozorniť, že ak je zlé vybraný resp. nekvalitnou kalibráciou používaný profil, monitor môže zobrazovať farby odlišne (napr. v porovnaní s referenčným monitorom).
Ako uvádzate, používate PS a Lightroomom. Tieto programy využívajú správu farieb (pracovné priestory sRGB/aRGB) a podporujú prácu s ICC profilmi. Fotografie vyvolané z RAW sa v prvej fáze spracovania zobrazujú na monitore (v natívnom alebo definovanom zobrazení monitora), teda váš nový monitor zobrazí oveľa viac farieb ako ste mali možnosť vidieť na starom sRGB monitore!
Možno pre usmernenie je potrebné povedať, že program Lightroom otvára fotografie do pracovného priestoru ProPhoto. Tento priestor je tak veľký, že teoretický obsiahne „rozsah farieb“ zachytených snímačom fotoaparátu (RAW súbory). Pre nás ale tento priestor je len ilúziou, lebo momentálne žiaden displej, tak veľký gamut nie je schopný zobraziť! Dnešné špičkové displeje sú schopné pokryť 96 až 99% farebného priestoru Adobe RGB.
Ak fotoaparát využívate pre fotenie do formátu „jpg“, máte možnosť priamo vo fotoaparáte definovať farebný rozsah a to: sRGB (menší objem farieb) alebo adobeRGB (väčší objem farieb).
Takže displej je dôležitým prvkom pri zobrazovaní a editovaní farieb. Realita je taká, že ak vlastníte monitor „sRGB“ budete vidieť len farby, ktoré pokryjú jeho rozsah. Farby ktoré sú mimo rozsah sRGB sa dajú vidieť na wide-gamut RGB monitore, ktorého rozsah je oveľa väčší a dokáže zobraziť väčší objem farieb.
PhotoShop – tiež využíva CMS a efektívnejšie využíva pracovné priestory a prácu s ICC profilmi. V prípade, že váš PS je nastavený, tak aby „komunikoval“ upozorňuje hláseniami pri otváraní resp. zatváraní súborov, tak máte možnosť zistiť či fotografia má pripojený ICC profil (sRGB, aRGB alebo žiadny).
V prípade, že chcete mať svoje fotografie pod určitou kontrolou, mal by ste využívať „správu farieb“ a definované pravidlá. Fotografie z RAW, by mali byť podľa zámeru cielene prevedené do priestoru sRGB alebo aRGB spolu s ICC profilom. Pre kvalitnú tlač preferujte priestor aRGB a pre webové aplikácie priestor sRGB. Je potrebné upozorniť, že fotografie bez ICC profilu sa môžu zobrazovať rôzne. Pre správne zobrazovanie farieb je potrebné preferovať aplikácie, ktoré podporujú ICC profily. Priestory sRGB i aRGB sú jasne definované a sú normou resp. štandardom v systéme správy farieb.
Odpoveď: Ak vaše fotografie budú prevedené do priestoru sRGB aj s príslušným ICC profilom, potom všetky zariadenia aj aplikácie, ktoré obsiahnu tento priestor budú reprodukovať farby podobne!
Porovnávať obraz na dvoch odlišných monitoroch je problém. Teoretický približnú farebnú zhodu dosiahnete len pri fotografiách, ktoré budú v priestore sRGB.
Ak vaše fotografie budú prevedené do priestoru adobeRGB, potom väčší rozsah farieb bude vidieť len na zariadeniach, ktoré obsiahnu tento priestor: wide-gamut RGB monitor, alebo fotografické inkjetové tlačiarne.
 
MaxGamut
2018-10-15 20:31:15+02
aRGB je nieco, co som zmeskal, alebo je to nejaky slang pre AdobeRGB?
Az na posledny odstavec a ten nickname...super.

Fotografie prevedene z sRGB do AdobeRGB budu mat presne tie iste farby. O tom je color Management - chceme zachovat farby co najpodobnejsie v roznych profiloch zariadeni...
Jedine, ze by sa pouzil nestandardny absolut rendering - to by sa farby mohli zmenit.

A fotograficke inkjety (ani ziadne ine tlaciarne) AdobeRGB ani ZDALEKA neobsiahnu !!!
Pravda je opacna - Adobe RGB bolo vytvorene, aby obsiahlo sRGB a vsetky tlacove farby CMYK.
(ktore sa do sRGB nezmestia). T.j. aby sa dala "bezstratovo" kombinovat CMYK grafika a RGB fotka.

Asi trosku chyba formulacie...
 
majster333
2018-10-16 08:38:21+02
Ja rozumiem zhruba tomu, že fotky na 2 monitoroch nebudú nikdy úplne rovnaké. A že konverziou do menšieho priestoru niektoré farby stratím.
Vo Windowse mám priradený profil od výrobcu nekalibroval som sám.
Môj najväčší problém je, že fotka po exporte na mojom hlavnom monitore, je presaturovaná - akoby náhľad exportu do sRGB nefungoval správne. Pretože po exporte do sRGB vyzerá fotka rovnako presaturovaná nie len na mojom druhom monitore, všetkých ostatných monitoroch iných počítov, mobilov, ale aj na tom mojom hlavnom monitore. (myslím, že aj po exporte z oboch PS aj LR) vidno na obr. 2 hore prvý príspevok. Ak si dobre pamätám, exportovaná fotka do sRGB vyzerá rovnako v prehliadači fotiek windows, aj po otvorení v PS.
Akonáhle fotku upravujem len na druhom monitore, fotky po exporte do sRGB vyzerajú "správne" všade. - a to je pre mňa dôležité, lebo zákazníci nebudú mať monitor ako mám ja.
Večer prídem, a spravím ďalšie screenshoty, možno niekoho napadne čo to môže byť.
 
novy clen
2018-10-16 11:24:13+02
príspevok od: MaxGamut
aRGB je nieco, co som zmeskal, alebo je to nejaky slang pre AdobeRGB?
Az na posledny odstavec a ten nickname...super.

Fotografie prevedene z sRGB do AdobeRGB budu mat presne tie iste farby. O tom je color Management - chceme zachovat farby co najpodobnejsie v roznych profiloch zariadeni...
Jedine, ze by sa pouzil nestandardny absolut rendering - to by sa farby mohli zmenit.

A fotograficke inkjety (ani ziadne ine tlaciarne) AdobeRGB ani ZDALEKA neobsiahnu !!!
Pravda je opacna - Adobe RGB bolo vytvorene, aby obsiahlo sRGB a vsetky tlacove farby CMYK.
(ktore sa do sRGB nezmestia). T.j. aby sa dala "bezstratovo" kombinovat CMYK grafika a RGB fotka.

Asi trosku chyba formulacie...
Dobrý deň,
mojou snahou bolo vysvetliť možnosti jednotlivých zariadení. Pracovné priestory definujú objem farieb. Vždy nastane farebná strata keď prevedieme fotografie (stlačením z väčšieho do menšieho) z Adobe RGB do priestoru sRGB, hlavne sýte farby. Tento úkon je nevratný. Prevod do CMYKu nie je predmetom tejto debaty resp. ak ste ho spomínal, tak viete že rozdiel medzi tlačou na natieraný papier a novinový papier je markantný.
Tlačové zariadenia v princípe tlačia v CMYKu, ale aby boli schopné dosiahnuť väčší gamut, tak sa dopĺňajú o ďalšie farby. Typické sú fotografické profi inkjet tlačiarne (Epson, Canon ...), ktoré okrem základných CMYK atramentov využívajú pre tlač ďalšie farebné atramenty (6 až 12 far. systémy). Takýmto spôsobom v kombinácii s kvalitným fotogr. médiom dokážu vytlačiť aj farby, ktoré sú mimo priestor aRGB. Samozrejme je logické, že momentálne ani fotografická tlačiareň nie je schopná vytlačiť všetky farby obsiahnuté v tak veľkom priestore.
Podobná spojitosť je aj pri monitoroch. Ľudia nemôžu očakávať, že na lacných ale aj 100% profi sRGB monitoroch budú môcť vidieť toľko odtieňov farieb, ktoré dokáže zobraziť widegamut monitor! Uvediem opäť pre vás porovnanie: na sRGB dispeji som schopný editovať farebnosť pre novinovú tlač ale pre ofsetovú tlač art publikácii na natieranom papieri si netrúfam!
Ak sa vedie debata na odbornej úrovní, tak odporúčania sú jasné: ak chcete tlačiť fotografie v najlepšie možnej kvalite vytvárajte súbory TIFF 16/8bit Adobe RGB. Ak chcete publikovať na webe, alebo občas si dať vytlačiť fotky do minilabu, alebo na CMYK tlačiarni, tak vystačíte aj s jpg. sRGB. Problematika v oblasti tlače je oveľa náročnejšia, ale to už je nad rámec debaty.
 
MaxGamut
2018-10-16 17:16:26+02
príspevok od: novy clen
Dobrý deň,
domnievam sa, že váš problém môžete spojiť s novým monitorom. Nový monitor je osadený LCD displejom, ktorý je schopný zobraziť takmer celý farebný priestor Adobe RGB (96-99%). To je oveľa viac ako dokáže zobraziť displej sRGB. Rozdiel je hlavne v sýtych farbách, ktoré sa nachádzajú mimo sRGB rozsah.

V operačnom systéme je potrebné definovať monitor (zariadenie) a priradiť (zafajknúť) k nemu predvolený ICC profil, ktorý vznikol pri kalibrácii resp. továrenský profil od výrobcu (profily sú v samostatnej zložke). Všimol som si, že máte vybraný ICC profil D65 (6500K) políčko výberu nemáte potvrdené (zafajknuté)! Pre editovanie fotografií by som preferoval biely bod 5500K.
Tento krok v nastaveniach windows, by mal zabezpečiť, že programy ktoré podporujú správu farieb (CMS Color Management System), budú využívať ICC profil monitora. Je potrebné upozorniť, že ak je zlé vybraný resp. nekvalitnou kalibráciou používaný profil, monitor môže zobrazovať farby odlišne (napr. v porovnaní s referenčným monitorom).
Ako uvádzate, používate PS a Lightroomom. Tieto programy využívajú správu farieb (pracovné priestory sRGB/aRGB) a podporujú prácu s ICC profilmi. Fotografie vyvolané z RAW sa v prvej fáze spracovania zobrazujú na monitore (v natívnom alebo definovanom zobrazení monitora), teda váš nový monitor zobrazí oveľa viac farieb ako ste mali možnosť vidieť na starom sRGB monitore!
Možno pre usmernenie je potrebné povedať, že program Lightroom otvára fotografie do pracovného priestoru ProPhoto. Tento priestor je tak veľký, že teoretický obsiahne „rozsah farieb“ zachytených snímačom fotoaparátu (RAW súbory). Pre nás ale tento priestor je len ilúziou, lebo momentálne žiaden displej, tak veľký gamut nie je schopný zobraziť! Dnešné špičkové displeje sú schopné pokryť 96 až 99% farebného priestoru Adobe RGB.
Ak fotoaparát využívate pre fotenie do formátu „jpg“, máte možnosť priamo vo fotoaparáte definovať farebný rozsah a to: sRGB (menší objem farieb) alebo adobeRGB (väčší objem farieb).
Takže displej je dôležitým prvkom pri zobrazovaní a editovaní farieb. Realita je taká, že ak vlastníte monitor „sRGB“ budete vidieť len farby, ktoré pokryjú jeho rozsah. Farby ktoré sú mimo rozsah sRGB sa dajú vidieť na wide-gamut RGB monitore, ktorého rozsah je oveľa väčší a dokáže zobraziť väčší objem farieb.
PhotoShop – tiež využíva CMS a efektívnejšie využíva pracovné priestory a prácu s ICC profilmi. V prípade, že váš PS je nastavený, tak aby „komunikoval“ upozorňuje hláseniami pri otváraní resp. zatváraní súborov, tak máte možnosť zistiť či fotografia má pripojený ICC profil (sRGB, aRGB alebo žiadny).
V prípade, že chcete mať svoje fotografie pod určitou kontrolou, mal by ste využívať „správu farieb“ a definované pravidlá. Fotografie z RAW, by mali byť podľa zámeru cielene prevedené do priestoru sRGB alebo aRGB spolu s ICC profilom. Pre kvalitnú tlač preferujte priestor aRGB a pre webové aplikácie priestor sRGB. Je potrebné upozorniť, že fotografie bez ICC profilu sa môžu zobrazovať rôzne. Pre správne zobrazovanie farieb je potrebné preferovať aplikácie, ktoré podporujú ICC profily. Priestory sRGB i aRGB sú jasne definované a sú normou resp. štandardom v systéme správy farieb.
Odpoveď: Ak vaše fotografie budú prevedené do priestoru sRGB aj s príslušným ICC profilom, potom všetky zariadenia aj aplikácie, ktoré obsiahnu tento priestor budú reprodukovať farby podobne!
Porovnávať obraz na dvoch odlišných monitoroch je problém. Teoretický približnú farebnú zhodu dosiahnete len pri fotografiách, ktoré budú v priestore sRGB.
Ak vaše fotografie budú prevedené do priestoru adobeRGB, potom väčší rozsah farieb bude vidieť len na zariadeniach, ktoré obsiahnu tento priestor: wide-gamut RGB monitor, alebo fotografické inkjetové tlačiarne.
@novy clen - reagoval som na toto:
....
Ak vaše fotografie budú prevedené do priestoru adobeRGB, potom väčší rozsah farieb bude vidieť len na zariadeniach, ktoré obsiahnu tento priestor: wide-gamut RGB monitor, alebo fotografické inkjetové tlačiarne.

Spravne ma byt - ak vase fotografie budu vytvorene, nie ak vase fotografie budu prevedene. Po prevedeni do vacsieho priestoru farby zostavaju identicke...
 
MaxGamut
2018-10-16 17:36:59+02
A toto je tiez trosku dost zavadzajuce:
Typické sú fotografické profi inkjet tlačiarne (Epson, Canon ...), ktoré okrem základných CMYK atramentov využívajú pre tlač ďalšie farebné atramenty (6 až 12 far. systémy). Takýmto spôsobom v kombinácii s kvalitným fotogr. médiom dokážu vytlačiť aj farby, ktoré sú mimo priestor aRGB.

Ano, cast farieb na tychto tlaciarnach je mimo priestor sRGB a AdobeRGB, ale nie je to dosiahnute pridanim dalsich atramentov, ale chemickym zvysenim sytosti CMY !!!
Prave farby blizke cistym CMY su mimo sRGB/AdobeRGB. To je ale podobne aj na beznej domacej tlaciarni za 50€ !
 
MaxGamut
2018-10-16 18:01:43+02
príspevok od: majster333
Ja rozumiem zhruba tomu, že fotky na 2 monitoroch nebudú nikdy úplne rovnaké. A že konverziou do menšieho priestoru niektoré farby stratím.
Vo Windowse mám priradený profil od výrobcu nekalibroval som sám.
Môj najväčší problém je, že fotka po exporte na mojom hlavnom monitore, je presaturovaná - akoby náhľad exportu do sRGB nefungoval správne. Pretože po exporte do sRGB vyzerá fotka rovnako presaturovaná nie len na mojom druhom monitore, všetkých ostatných monitoroch iných počítov, mobilov, ale aj na tom mojom hlavnom monitore. (myslím, že aj po exporte z oboch PS aj LR) vidno na obr. 2 hore prvý príspevok. Ak si dobre pamätám, exportovaná fotka do sRGB vyzerá rovnako v prehliadači fotiek windows, aj po otvorení v PS.
Akonáhle fotku upravujem len na druhom monitore, fotky po exporte do sRGB vyzerajú "správne" všade. - a to je pre mňa dôležité, lebo zákazníci nebudú mať monitor ako mám ja.
Večer prídem, a spravím ďalšie screenshoty, možno niekoho napadne čo to môže byť.
Cerveny nadych je bezny problem - namiesto sRGB niekde v retaci pouzity Adobe RGB alebo iny RGB profil. Bohuzial ziadna konkretna odpoved, lebo moznosti je fakt asi 10.
Skusme - treba zistit:
a/ ci je to len vec nahladu alebo je zly profil vlozeny do suboru
b/ overit, ci soft pri praci nahodou nepouziva ako pracovny profil ICC monitora - ci nahodu neprevadza RAW do neho a neuklada RGB s takym profilom namiesto sRGB
c/ treba vediet, aky je rozdiel medzi "prevodom do" a "priradenim" ineho profilu. Zasadne pouzivat prevod (prepocet).
d/ Priradenie ineho ICC sa da pouzit na overenie tejto teorie - vezmi presaturovanu fotku a namiesto sRGB jej prirad AdobeRGB. Ak je zrazu OK, tak tu je problem - niekto v retazci prevodu priraduje zly profil.



ci pri prevode do sRGB sa obrazky naozaj prevedu do sRGB (vlastnosti suboru vo Win

 
Strana 1 z 1
 





Inzercia
  • ()
     
  • ()
     
  • ()
     
  • ()
     
  • ()