Hore

Fórum » Ako fotografovať?
 

Fotografovanie nocnej oblohy

Kortas
Kortas 2020-09-22 06:21:49+02
Ahoj je tu niekto kto foti mliecnu drahu? Pouzivam objektiv 18-55 f3.5-5.6 ,fotim na stative s oneskorenim spuste o 10 sekund aby som sa vyhol rozostreniu pri cvaknuti fotky...problem je ze aj ked som skusal ostrenie na hviezdu,hyperfokalnu vzdialenost a asi vsetky mozne sposoby ostrenia no este sa mi nepodarilo ani raz zaostrit pekne hviezdy...vzdy su to len rozmazane fliacky...zostava - eos4000D 18-55 na 18mm f3.5 cas 10-15 sec iso 1600 stativ bezvetrie za akykolvek napad co skusit sku sa mi to aspom raz podarilo budem vdacny :/
 
jozef84
2020-11-12 18:30:59+01
príspevok od: fatality
jj..aj jednou aj druhou cestou vies dosiahnut zlepsenie ale kazda solo ma svoj limit..
ucenie sa je ale lacnejsie.. ..
Obe cesty vedú do Ríma. Súhlasím - učenie je najlacnejšie. Aj s menšími prostriedkami a niektorými kompromismi sa dá dosiahnuť rovnaký výsledok. Ale treba vedomosti a informácie ako na to.
 
magulator
2020-11-13 13:49:08+01
urcite to mas nezaostrene ? Pri objektive s najkratsim ohniskom 18mm to musi byt pri case 10-15 sekund rozmazane pohybom hviezd. (Aj ked netvrdim ze to nemozes mat nezaostrene - jedno vyzera inak, ako druhe..ale aj tak si to clovek moze pomylit) . Tak vyskusaj najprv skratit cas, a druha vec : daj si automaticke ostrenie - zaostri si na hodne vzdialeny objekt (nejake svetlo , lietadlo, stoziar s cervenym svetlom) , ked mas zaostrene, prepni na manual focus a uz sa nicoho nechytaj, poloz fotak na stativ a skus tak.....
 
flico.sk
2020-11-13 16:17:03+01
príspevok od: fatality
aj tam by schopny fotograf vydoloval omnoho viac..ale dnes je in ist cestou stale lepsej a drahsej techniky,nez cestou sebavzdelavania
Dovolím si absolútne nesúhlasiť.

Pri nočnej/astro fotografii je v prvom rade najdôležitejšia foto technika
Lebo skúsený fotograf môže zobrať nejaký Canon 350D redukciou a Héliosom za 30 Eur robiť pekné portréty ale ak by prešiel na astro tak ani keby urobil milión fotiek, tak nebude mat také fotografie ako pokročilý začiatočník s modifikovaným Canonom 6D, Sigmou 40mm f1.4 ART, Samyangom 135mm f2 a asto montážou, ak sa nebavíme sa o kompozícii ale o technickej kvalite

Ten Helios bude na portréty OK ale hviezdy v rohoch pri plne otvorenej clone bude mať v tvare vesmírnych lodi z hviezdnych vojen a výstup z 350D po 5sec nikdy nebude taký, ako jedna 5 minútová snímka z modifikovaného 6D

A kde nie sú dobre vhodne zdrojové RAW-y tak ani fotograf pracujúci 10 rokov vo Photoshope zo zdrojových dát a sumu nič nevydoluje kdežto začiatočník z dobrých dát po par hodinách tutoriálov bude mat oveľa lepší výsledok a po par rokoch dostane po rokoch z toho viacej.

Navyše podmienky pre fotenie nočnej foto sú Mesiac vo fáze po poslednej štvrti do prvej štvrti: max 10 - 15 dňové okno aj to v niektoré dni len do východu po západe mesiaca (v lete pár hodín), ideálne jasné počasie a čo najďalej od svetelne znečistených miest, treba niekedy cestovať desiatky - stovky kilometrov
A keď človek normálne pracuje a môže fotiť max v piatok alebo v sobotu v noci tak tých dni je tak max 10 do roka.

Ktežto portréty sa v postate dajú robiť kdekoľvek a kedykoľvek (pri správnom nesvetlení) a na fototechnike až tak veľmi nezáleží.

Takže áno môže niekto 5 rokov hľadať 10x do roka limity foto techniky alebo si radšej hneď priplatiť a začať používať techniku ako v súčasnosti používa niekoľko stoviek night-lansdcape fotografov a keď ho to baví začať s tým hneď, lebo po 5-tich rokoch bude všade svetelné znečistenie a na oblohe bude toľko desiatok tisíc Starlinkov, že ani pokročilí Stacking ich neodstráni a najbližšia tmava obloha bude možno ešte niekde na Kanárskych ostrovoch

Navyše po roku-dvoch ak bude mať dokonalú oblohu bude v podstate fotografovať to isté a bude hľadať zase nejaké zaujímavé lokácie čo je zase treba veľa cestovania a času, alebo začne "lepiť" tú dokonalú oblohu ku dennýcm fotkám.

Sám som si tým prešiel, a keby som to vedel pred pár rokmi, tak by som si ušetril kopec času a dosť veľa financií za fototechniku a mal oveľa lepšie výsledky. A navyše ten čas už nikto nevráti naspäť.

A to sa samozrejme bavíme o úplne amatérskej nočnej/astrofotografii bez použitia drahých a takých astro fotomontáži s automatickým navádzaním a guidovanim za tisíce až desaťtisíce eur a rôznych úzkopásmových sad filtrov za stovky Eur a chladenými astokamerami, kde na jednu fotografiu je treba desiatky hodín snímania, následného náročného post procesu v trvaní desiatky hodín a kde výsledkom je v lepšom prípade jedna fotografia.

A potom príde niekto so Samsunkom, kde si odfotí nejaký strom a doplní tam nočnú oblohu z južnej pologule z prednastavených filtrov za pár sekúnd
 
om7aqa
2020-11-13 20:17:22+01
príspevok od: Kortas
Ahoj je tu niekto kto foti mliecnu drahu? Pouzivam objektiv 18-55 f3.5-5.6 ,fotim na stative s oneskorenim spuste o 10 sekund aby som sa vyhol rozostreniu pri cvaknuti fotky...problem je ze aj ked som skusal ostrenie na hviezdu,hyperfokalnu vzdialenost a asi vsetky mozne sposoby ostrenia no este sa mi nepodarilo ani raz zaostrit pekne hviezdy...vzdy su to len rozmazane fliacky...zostava - eos4000D 18-55 na 18mm f3.5 cas 10-15 sec iso 1600 stativ bezvetrie za akykolvek napad co skusit sku sa mi to aspom raz podarilo budem vdacny :/
Predpokladám že to bude len sklom - chyba v ostrení - na tej foto čo si vravel že si skúšal zaostrovať tak je to OK - lepšie to nebude, tá druhá je vyslovene zle zaostrená.
Prikladám 3 foto na ukážku - detail MW - foťák Canon EOS 77D, sklo Sigma 17-50 F2,8 clonené na F3,5 pri 50mm ohnisku, čas expozície 41 sekúnd, ISO 3200 - stálo to na EQ montáži (preto tak dlhý čas na tak dlhom ohnisku bez rozmazania hviezd) - ostrené manuálne na hviezdu cez live +10x zoom
druhá foto - hmlovina M42 - Orion - Canon EOS 77d + Hanimar 135mm F3,5 ISO 3200 čas 30s - znovu použitá EQ montáž
tretia foto - krajinka + MW - fotila to 12 ročná baba z nášho fotokrúžku - skladačka (panoráma 4x foto na šírku nad sebou) Canon EOS 1300D setové sklo na 18mm F3,5 ISO3200 ostrené manuálne na hviezdu cez live +10x zoom - všetko si nastavovala (aj skladala) baba sama.

Ak je to správne zaostrené tak na 18mm je max, použiteľný čas na obyčajnom statíve 30s bez toho aby bol badateľný pohyb hviezd a budú ostré.

Ak sa však nazoomuje tak je nutné rapídne skracovať expozičný čas - na 50mm je to už rádovo 4-5s.

Takže skús sa zamerať na ostrenie - prípadne si skús požičať iný objektív a vyskúšaj to s tým.
 
fatality
2020-11-14 01:13:46+01
príspevok od: flico.sk
Dovolím si absolútne nesúhlasiť.

Pri nočnej/astro fotografii je v prvom rade najdôležitejšia foto technika
Lebo skúsený fotograf môže zobrať nejaký Canon 350D redukciou a Héliosom za 30 Eur robiť pekné portréty ale ak by prešiel na astro tak ani keby urobil milión fotiek, tak nebude mat také fotografie ako pokročilý začiatočník s modifikovaným Canonom 6D, Sigmou 40mm f1.4 ART, Samyangom 135mm f2 a asto montážou, ak sa nebavíme sa o kompozícii ale o technickej kvalite

Ten Helios bude na portréty OK ale hviezdy v rohoch pri plne otvorenej clone bude mať v tvare vesmírnych lodi z hviezdnych vojen a výstup z 350D po 5sec nikdy nebude taký, ako jedna 5 minútová snímka z modifikovaného 6D

A kde nie sú dobre vhodne zdrojové RAW-y tak ani fotograf pracujúci 10 rokov vo Photoshope zo zdrojových dát a sumu nič nevydoluje kdežto začiatočník z dobrých dát po par hodinách tutoriálov bude mat oveľa lepší výsledok a po par rokoch dostane po rokoch z toho viacej.

Navyše podmienky pre fotenie nočnej foto sú Mesiac vo fáze po poslednej štvrti do prvej štvrti: max 10 - 15 dňové okno aj to v niektoré dni len do východu po západe mesiaca (v lete pár hodín), ideálne jasné počasie a čo najďalej od svetelne znečistených miest, treba niekedy cestovať desiatky - stovky kilometrov
A keď človek normálne pracuje a môže fotiť max v piatok alebo v sobotu v noci tak tých dni je tak max 10 do roka.

Ktežto portréty sa v postate dajú robiť kdekoľvek a kedykoľvek (pri správnom nesvetlení) a na fototechnike až tak veľmi nezáleží.

Takže áno môže niekto 5 rokov hľadať 10x do roka limity foto techniky alebo si radšej hneď priplatiť a začať používať techniku ako v súčasnosti používa niekoľko stoviek night-lansdcape fotografov a keď ho to baví začať s tým hneď, lebo po 5-tich rokoch bude všade svetelné znečistenie a na oblohe bude toľko desiatok tisíc Starlinkov, že ani pokročilí Stacking ich neodstráni a najbližšia tmava obloha bude možno ešte niekde na Kanárskych ostrovoch

Navyše po roku-dvoch ak bude mať dokonalú oblohu bude v podstate fotografovať to isté a bude hľadať zase nejaké zaujímavé lokácie čo je zase treba veľa cestovania a času, alebo začne "lepiť" tú dokonalú oblohu ku dennýcm fotkám.

Sám som si tým prešiel, a keby som to vedel pred pár rokmi, tak by som si ušetril kopec času a dosť veľa financií za fototechniku a mal oveľa lepšie výsledky. A navyše ten čas už nikto nevráti naspäť.

A to sa samozrejme bavíme o úplne amatérskej nočnej/astrofotografii bez použitia drahých a takých astro fotomontáži s automatickým navádzaním a guidovanim za tisíce až desaťtisíce eur a rôznych úzkopásmových sad filtrov za stovky Eur a chladenými astokamerami, kde na jednu fotografiu je treba desiatky hodín snímania, následného náročného post procesu v trvaní desiatky hodín a kde výsledkom je v lepšom prípade jedna fotografia.

A potom príde niekto so Samsunkom, kde si odfotí nejaký strom a doplní tam nočnú oblohu z južnej pologule z prednastavených filtrov za pár sekúnd
vobec si sa nemusel rozpisovat,toto vsetko ja velmi dobre chapem..
narazal som na to,ze clovek so skusenostami aj z tej vyssieuvedenej zostavy
vydoluje viac nez toto:
 
om7aqa
2020-11-14 11:22:22+01
príspevok od: fatality
vobec si sa nemusel rozpisovat,toto vsetko ja velmi dobre chapem..
narazal som na to,ze clovek so skusenostami aj z tej vyssieuvedenej zostavy
vydoluje viac nez toto:
Taký univerzálny tip - ISO3200, čas 30s F3,5 na 18mm, manuál ostrenie, dobre vyčistené sklo statív - toto musí fungovať

Ostatné je už len postproces ...

Každopádne v prípade že sa nedarí zaostriť treba skúsiť iné sklo - celkom by som odporučil takú klasiku 17-50 F2,8 (je jedno či Tamron alebo Sigma alebo Canon - mal som Tamron - bol OK, mám Sigmu - je OK, skúšal som to s Canonom - tiež to bolo OK - ostatné je už len o cene)
 
flico.sk
2020-11-14 18:28:30+01
príspevok od: om7aqa
Taký univerzálny tip - ISO3200, čas 30s F3,5 na 18mm, manuál ostrenie, dobre vyčistené sklo statív - toto musí fungovať

Ostatné je už len postproces ...

Každopádne v prípade že sa nedarí zaostriť treba skúsiť iné sklo - celkom by som odporučil takú klasiku 17-50 F2,8 (je jedno či Tamron alebo Sigma alebo Canon - mal som Tamron - bol OK, mám Sigmu - je OK, skúšal som to s Canonom - tiež to bolo OK - ostatné je už len o cene)
Neviem, či na Canon existuje podobné sklo ako pre Nikon D5300 je Nikkor 35mm 1.8
https://www.facebook.com/photo?fbid=10214726706356028&set=gm.2638123983093753

Prípadne nejaký svetelný Samyang 24 alebo 35mm f1,4 na bazoši za relatívne dobrú cenu
 
om7aqa
2020-11-14 19:45:40+01
príspevok od: flico.sk
Neviem, či na Canon existuje podobné sklo ako pre Nikon D5300 je Nikkor 35mm 1.8
https://www.facebook.com/photo?fbid=10214726706356028&set=gm.2638123983093753

Prípadne nejaký svetelný Samyang 24 alebo 35mm f1,4 na bazoši za relatívne dobrú cenu
Pri dlhšom ohnisku je nutné skracovať expozičný čas ak sa nepoužíva EQ montáž - svetelným sklom trebárs 35mm síce získam viac svetla, no na úkor kratšieho času (pri použití obyčajného statívu) a aby som vykompenzoval kratší čas bude nutné zdvihnúť ISO - pri použití lacnejšieho foťáku však vyššie ISO ako 3200 na astro je už dosť nepoužiteľné - ideál je nepoužiť vyššie ISO ako 800 - 1600 v kombinácii so svetelným sklom a ideálne na EQ montáži aby sa dalo exponovať dlhšie (rádovo v minútach) - čo sa týka fotenia popredia - statické objekty tak je to prakticky jedno, pretože tie sa nehýbu a môžem exponovať akokoľvek dlho chcem, takže získam dostatok svetelných dát ...

Canon má skvené 24mm F1,8 sklo, prípadne Samyang alebo v podstate čokoľvek iné, čo robí aj bajonet pre Canon.

Ja veľmi rád fotím do starým Hanimarom, alebo Heliosom (na astro nutné použiť EQ) lebo majú dobrú svetelnosť a pekne kreslia (aspoň tie kusy, čo mám ja)

V prípade, že idem fotiť panorámu, tak mi je jednoduchšie oblohu exponovať samostatne a v celku a spodok dofotiť a vložiť do fotografie samostatne - samozrejme prihladajúc na perspektívu a aby mi to sedelo s reálom - ak samozrejme nechcem fotiť vyslovene "fantastické" nereálne zábery - v tom prípade je totálne jedno čo s čím fotím

Určite však človeku čo sa o astrofoto ešte len začal pokúšať by som neodporúčal fotiť s dlhším sklom a potom to musieť pracne skladať - výsledok bude omnoho horší, ako keď to cvakne na seťák na širokom ohnisku.
 
om7aqa
2020-11-14 19:51:41+01
príspevok od: flico.sk
Neviem, či na Canon existuje podobné sklo ako pre Nikon D5300 je Nikkor 35mm 1.8
https://www.facebook.com/photo?fbid=10214726706356028&set=gm.2638123983093753

Prípadne nejaký svetelný Samyang 24 alebo 35mm f1,4 na bazoši za relatívne dobrú cenu
a takto vyzerá panoráma zložená zo 7 fotografií - každá na ISO 3200, čas 30s, ohnisko 45mm, F2,8 - foťák na EQ montáži.

https://www.facebook.com/photo?fbid=3793611124000322&set=a.195606883800782
 
jozo99
2020-11-15 19:09:21+01
V ramci temy si dovolim pripomenut, ze na astofotografiu je vhodny Pentax s GPS modulom (zabudovanym alebo pridavnym) a funkciou Astrotracer, ktora vdaka pomalemu pohybu snimaca ciastocne nahradi EQ montaz. Cize mozno fotit na nizsie ISO, dlhsi cas alebo vyssiu clonu (pri ktorej ma objektiv lepsiu kresbu) alebo kombinaciou toho vsetkeho. Funkciu Astrotracer maju aj lacne tela ako K-r, K-S1, K-30, K-50, K-S2, K-70, K-5 II a samozrejme vsetky vyssie modely.
 
fatality
2020-11-15 23:13:27+01
príspevok od: jozo99
V ramci temy si dovolim pripomenut, ze na astofotografiu je vhodny Pentax s GPS modulom (zabudovanym alebo pridavnym) a funkciou Astrotracer, ktora vdaka pomalemu pohybu snimaca ciastocne nahradi EQ montaz. Cize mozno fotit na nizsie ISO, dlhsi cas alebo vyssiu clonu (pri ktorej ma objektiv lepsiu kresbu) alebo kombinaciou toho vsetkeho. Funkciu Astrotracer maju aj lacne tela ako K-r, K-S1, K-30, K-50, K-S2, K-70, K-5 II a samozrejme vsetky vyssie modely.
jj..na to by som uz aj zabudol..
 
flico.sk
2020-11-16 08:37:25+01
príspevok od: om7aqa
Pri dlhšom ohnisku je nutné skracovať expozičný čas ak sa nepoužíva EQ montáž - svetelným sklom trebárs 35mm síce získam viac svetla, no na úkor kratšieho času (pri použití obyčajného statívu) a aby som vykompenzoval kratší čas bude nutné zdvihnúť ISO - pri použití lacnejšieho foťáku však vyššie ISO ako 3200 na astro je už dosť nepoužiteľné - ideál je nepoužiť vyššie ISO ako 800 - 1600 v kombinácii so svetelným sklom a ideálne na EQ montáži aby sa dalo exponovať dlhšie (rádovo v minútach) - čo sa týka fotenia popredia - statické objekty tak je to prakticky jedno, pretože tie sa nehýbu a môžem exponovať akokoľvek dlho chcem, takže získam dostatok svetelných dát ...

Canon má skvené 24mm F1,8 sklo, prípadne Samyang alebo v podstate čokoľvek iné, čo robí aj bajonet pre Canon.

Ja veľmi rád fotím do starým Hanimarom, alebo Heliosom (na astro nutné použiť EQ) lebo majú dobrú svetelnosť a pekne kreslia (aspoň tie kusy, čo mám ja)

V prípade, že idem fotiť panorámu, tak mi je jednoduchšie oblohu exponovať samostatne a v celku a spodok dofotiť a vložiť do fotografie samostatne - samozrejme prihladajúc na perspektívu a aby mi to sedelo s reálom - ak samozrejme nechcem fotiť vyslovene "fantastické" nereálne zábery - v tom prípade je totálne jedno čo s čím fotím

Určite však človeku čo sa o astrofoto ešte len začal pokúšať by som neodporúčal fotiť s dlhším sklom a potom to musieť pracne skladať - výsledok bude omnoho horší, ako keď to cvakne na seťák na širokom ohnisku.
Celkom dobrý zdroj informácií ohľadom fotografovania a spracovania fotografií bez astromontáže

Konkrétne fotografovanie panorámy s pomerne dlhým sklom nad 85mm:
https://www.lonelyspeck.com/how-to-shoot-large-format-astrophotography-panoramas/
 
marianr
2020-11-16 10:37:05+01
príspevok od: jozo99
V ramci temy si dovolim pripomenut, ze na astofotografiu je vhodny Pentax s GPS modulom (zabudovanym alebo pridavnym) a funkciou Astrotracer, ktora vdaka pomalemu pohybu snimaca ciastocne nahradi EQ montaz. Cize mozno fotit na nizsie ISO, dlhsi cas alebo vyssiu clonu (pri ktorej ma objektiv lepsiu kresbu) alebo kombinaciou toho vsetkeho. Funkciu Astrotracer maju aj lacne tela ako K-r, K-S1, K-30, K-50, K-S2, K-70, K-5 II a samozrejme vsetky vyssie modely.
Mám K-3ii a ešte sa mi ho NIKDY nepodarilo nakalibrovať, takže aj keď mám GPS signál, robí čiarky.
 
blahoslav J B Art
2020-11-16 10:57:39+01
radsej 2x precitat knihu ako 1x kupovat novu techniku
https://www.fotoaparat.cz/clanek/2747/andrej-macenauer-nocni-obloha-nova-kniha/
 
jozef84
2020-11-16 11:47:07+01
príspevok od: flico.sk
Celkom dobrý zdroj informácií ohľadom fotografovania a spracovania fotografií bez astromontáže

Konkrétne fotografovanie panorámy s pomerne dlhým sklom nad 85mm:
https://www.lonelyspeck.com/how-to-shoot-large-format-astrophotography-panoramas/
Veľmi dobrý článok. Vedel by som si predstaviť makropanorámu napríklad kvetu zloženú podobným spôsobom.
 
jozo99
2020-11-16 22:00:30+01
príspevok od: marianr
Mám K-3ii a ešte sa mi ho NIKDY nepodarilo nakalibrovať, takže aj keď mám GPS signál, robí čiarky.
Zaujimave, osobne nemam Pentax s GPS modulom tak sa k tomu neviem vyjadrit, ale myslim, ze bud mas GPS modul pokazeny, alebo nieco robis zle. Vid. tuto stranku - https://milkywayphotographers.com/article/2019/04/26/pentax-astrotracer-guide-what-it-is-and-how-to-use-it/ . Pripadne si pozri videa na youtube. A este jedna stranka, kde autor uvadza, ze v 90% pripadoch je Astrotracker uspesny - https://www.marekmusilfoto.cz/pentax-k-1-recenze/#astrofotografie .
 
marianr
2020-11-17 16:32:20+01
GPS je v pohode (podľa vkladaných údajov), tá jemná kalibrácia je podľa mňa kompas.
 
Strana 2 z 2
 





Inzercia
  • ()
     
  • ()
     
  • ()
     
  • ()
     
  • ()