Hore

Niekoľko tipov pre ČB fotografiu

V našej Fotoškole sme sa podrobne venovali tomu, ako máme mať nastavený fotoaparát a ako spracovať surový farebný RAW. 

V tejto časti doplníme teóriu o kompozičné elementy, ktoré v ČB fotografii využívame. Farby fungujú veľmi dobre. Vnímame krásnu modrú oblohu, sviežu jarnú zeleň, výraznú červenú kvetov ruží i harmonické teplé farby jesennej krajiny. O tento prvok v ČB fotografii prichádzame. Je to plus, ale i mínus. Čiernobiele spracovanie, vďaka absencii farieb, dá vyniknúť iným prvkom. Na druhú stranu ich musí ale fotograf objaviť a využiť. Tým, že akúkoľvek fotografiu prevediete do odtieňov šedej, z nej lepšiu fotografiu nedostanete. Fotografovaná scéna musí mať potenciál pre ČB fotografiu. Ak sa naučíte rozoznávať prvky, ktoré dobre fungujú, budú vaše ČB fotografie kvalitné.

Nešetrite na monitore

Aby ste mohli fotografie dobre upraviť, potrebujete vidieť kvalitný obraz na monitore. Pri ČB fotografii je to obzvlášť dôležité, pretože potrebujete vidieť najjemnejšie poltóny v tmavých a svetlých plochách. Potrebujete grafický monitor s IPS alebo S-PVA panelom a dobrým podsvietením. 24" EIZO kúpite už od 300€. Vyplatí sa monitor nastaviť pomocou kalibračnej sondy. Až potom máte istotu, že je dobre nastavený.

Fotografujte do RAW

RAW poskytuje maximum obrazových informácií. Tie využijete pri prevode do odtieňov šedej. Postprocesing je kľúčovou zložkou vzniku dobrej ČB fotografie a to aj keď fotoaparáty zvládajú fotenie do ČB (JPG) veľmi dobre. Vždy však budú mať obmedzené možnosti, funkciami aj samotným stratovým komprimovaným formátom JPG.


RAW môžete vyvolať rôznými spôsobmi, to je výhodou proti ČB fotografii vo formáte jPG, priamo z fotoaparátu.

Využívajte monochromatický živý náhľad

Tento tip sa týka viac užívateľov bezzrkadloviek, ako zrkadloviek. Ak si vo fotoaparáte nastavíte monochromatický obrazový profil, bude obraz v hľadáčiku a na displeji čiernobiely. Pomôže to tým, ktorí nemajú vycvičené fotografické videnie a nevedia si predstaviť, ako bude fotografovaná scéna vyzerať čiernobielo. Ak si monochromatický profil nastavia majitelia zrkadloviek, môžu si kontrolovať už nafotené zábery a učiť sa z nich.

Väčšinou mám nastavený monochromatický obrazový profil aj keď fotím farebne. Pri fotení do RAW fotíte vždy farebne, aj keď je náhľad čiernobiely. Mne ČB náhľad pomáha sústrediť sa na obsah a svetlo, farby ma nevyrušujú. Zároveň prirodzene využívam náhľad na trénovanie ČB fotografického videnia, aj keď fotím farebne.




Všímajte si kontrast farieb

Čo tu pletiem farby? Kontrast farieb vieme využiť pri ich prevode do odtieňov šedej. Čím výraznejší kontrast farieb, tým výraznejší kontrast odtieňov šedej vieme dosiahnúť. Fotograf si preto farby všíma veľmi pozorne, kedže ich vie veľmi dobre využiť. Farby nemusia byť kontrastom do očí, ako napr. červená vs zelená. Stačí ak sa farby dostatočne odlišujú a pre každú môžeme použiť filtrovanie zvlášť. Zelená veďľa modrej sa nám nemusí zdať kontrastná, ale vieme ich využiť pre kontrastnú filtráciu.

Výrazne saturované farby majú vysoký potenciál pre prevod do odtieňov šedej v širokej škále jasov, od svetlých po tmavé.


Výrazné farby využijete pri riadenom prevode do odtieňov šedej.

Naštudujte si, ako funguje filtrácia farieb pri prevode do odtieňov šedej

V ČB fotografii využívame viacero prvkov. Ak je na scéne výrazná farba, vieme ju využiť. To už viete z predchádzajúceho odstavca. Musíte sa naučiť, ako to využiť v editore. Techník je viacero, ale najjednoduchšia je úprava s použitím filtrácie farieb v RAW konvertore. Je najintuitívnejšia a túto techniku rýchle zvládnete. Napokon ani nepotrebujete vedieť veľa teórie, aj keď je vždy dobre vedieť. čo a prečo robíte.


Použitie funkcie B&W Mix je jednoduché. Tiahlami ovplyvňujete jas konkrétneho šedej pre konkrétnu farbu. Chete aby červená bola ako takmer biela? Posuňte červený posuvník výrazne do plusu. Tu som konkrétne filtroval zelenú na tmavo šedú.

Svetlé a tmavé tóny

Základom toho, aby fotografia zaujala je kontrast. Ten môže byť tvorený rôznymi prvkami. K najzákladnejším patrí využitie svetlých a tmavých tónov. Tmavé na svetlom, svetlé na tmavom, to je kontrast.


Tmavý objekt na svetlom pozadí.


Svetlý objekt na tmavom pozadí.

Kontrast jasov

Kotrast poznáme nízky, stredný a vysoký. Všetky sú si rovnocenné, záleží len na tom, aký dojem chcete dosiahnuť. Vysoký kontrast je dramatický, stredný, neutrálny a nízky upokojujúci. Fotograf s týmto cielene pracuje. Pokiaľ kontrast medzi rôzne svetlými/tmavými objektmi funguje automaticky, u kontrastu jasov potrebujeme svetlo. To dokáže vyčarovať kontrast aj u nekontrastnej scény.


To, že slnko osvetľuje len boky mostu, vytvára kontrast inak rovnako natrených plôch.


Slnečné luče prechádzajúce mrakmi vytvorili takýto vysoký kontrast tým, že takmer bodovo nasvietili časť Bratislavského hradu.

Vysoký kontrast alebo bohaté poltóny

Povedali sme si, že kontrast vo fotografii funguje výborne, ale nie vždy musí byť vysoký kontrast jasov vo fotografii prítomný. Musí byť však nahradený inými vizuálnymi prvkami, ktoré diváka zaujmú. V ČB fotografii využívame celú škálu kontrastov. Od takmer graficky ladených záberov, kde využívame prakticky len čiernu a bielu farbu, až po fotografie s jemnými poltónmi.


Vysokokontrastná fotografia, ktorá využíva takmer len bielu a čienu farbu, pôsobí ako grafika.


Vzdušná fotografia s jemnými poltónmi. Kontrast nie je tak agresívny a fotografia aj vďaka tomu pôsobí pokojne.

Tiene

Vo farebnej fotografii sú silné tiene často na obtiaž. Sú to tie tmavé miesta s horšou kresbou, ktorú sa snažíme zlepšiť. V čiernobielej fotografii tiene zohrávajú vyýznamnú úlohu a niekedy sú hlavným kompozičným prvkom. Tiene môžu byť vyslovene čierne, na hranici grafiky, alebo s kresbou, ktorá jemne dopĺňa obrazovú informáciu.


Tu je kontrast daný jasom objektov a ich tvarom. Svetlo je difúzne, nevytvára takmer žiadne tiene.


Rovnaké miesto, iné svetelné podmienky. Tieň tu zohráva významnú úlohu.

Tvary, línie

Farba môže zbytočne odpútavať pozornosť od dôležitých prvkov fotografie. Aj od tvarov. Ľudské oko je vycvičené vnímať tvary. Spoľahlivo rozoznáva rôzne geometrické útvary, ale aj známe siluety, napr. siluetu človeka. Vnímame jednoduché geometrické útvary ako trojuholník, či kruh, ale aj veľmi komplexné tvary.


Hra s jednoduchými líniami a svetlom.


Ľahko identifikovateľný tvar siluety hlavy.

Textúry, štruktúry, opakujúce sa motívy

V ČB fotografii, pri správnom nasvietení obzvlášť, vyniknú textúry a štruktúry. Niektorým viac sedí ostré nízke svetlo, iné vyniknú aj pri mäkkom difúznom svetle.


Kolínsky dóm v lúčoch zapadajúceho slnka, ktoré dáva vyniknúť prepracovaným architektonickým detailom.


Nízke zadné svetlo odhalí krásu tak obyčajného objektu ako je poklop kanalizácie zasadený do starej dlažby.


Priamo nasvietená fasáda modernej budovy, opakujúci sa motív okien a balkónov tvorí takmer dokonalú tapetu.


Zaujímavá štruktúra, ktorá vynikne aj pri difúznom svetle.


Opakujúci sa motív vnáša do fotografie rytmus.

Vnímajte kvalitu svetla

Svetlo má veľa podôb. Vo farebnej fotografii často farby zachránia to, že svetlo nie je ideálne. V ČB fotografii je svetlo niekedy dominantnou zložkou. Môže byť ostré, alebo mäkké. Celoplošné alebo bodové. Môže svietiť z rônych uhlov, odrážať sa, prechádzať rôznymi materiálmi… Dobrý fotograf si na svetlo počká a vie ho objaviť, ak už na scéne je.

“Ak je svetlo luxusné, farby sú zbytočné.”


Difúzne svetlo v tieni stromov.


Bodové svetlo prechádzajúce konármi stromu.



Ostré bočné svetlo dáva vyniknúť profilu.


V ČB fotografii obzvlašť dobre funguje vzdušná perpektíva, ktorá fotografii dodá 3D rozmer.


Dobré svetlo urobí z obyčajného objektu neobyčajný. Betónový plot v Medickej záhrade.

Vysoký a nízky kľúč

Čiernobiela fotografia je obzvlášť vhodná pre techniky High Key a Low Key. Milujem ich a radím ich medzi najzaujímavejšie fotografické techniky. High Key je fotografia s prevahou svetlých tónov, Low Key s prevahou tmavých tónov. Obidva druhy fotografie nevznikajú tým, že fotografiu preexponujete alebo podexponujete. To by ste väčšinou dostali len zle exponovanú fotografiu.


High Key - fotografia s prevahou svetlých tónov. Nebyť oparu, nafotil by som fotografiu so štandardným rozsahom tónov.


Tmavé súčiastky starého písacieho stroja priam samé žiadajú po spracovaní v štýle Low Key.

Na druhú stranu, sú motívy, kde pomocou expozície vytvoríte fotografiu v štýle High Key alebo Low Key. Na to si musíte vytrénovať cit, aby ste to odhadli. Živý náhľad so simuláciou expozície vám v tom pomôže. Nezabudnite, že keď fotíte do RAW, môžete spracovať zábery po rokoch iným spôsobom. Oplatí sa občas prehrabať archívom, možno v ňom nájdete skvosty, ktorých potenciál dokážete odhaliť až s novými skúsenosťami.


Pri fotení v protisvetle sa musíte rozhodnúť, či vytvoríte efekt siluety, alebo bude hlavný objekt exponovaný správne a zvyšok preexponovaný. Ja som zvolil druhý spôsob exponovania a dosiahol tak High Key efekt.


Tu som fotografiu exponoval na svetlá, čím je väčšina fotografie výrazne podexponovaná. Dosiahol som efekt Low Key.

Dokument

Ak fotografujete reportáž/dokument, môžu farby tlmiť zámer fotografa poukázať na dej. Čiernobiele spracovanie je pre reportáž a dokument charakteristické. Nemusí to byť hneď reportáž z rómskej osady v štýle Tibora Huszára. Skúste ČB spracovať zábery z rodinnej oslavy, návštevy tržnice, či koncertu. ČB spracovanie sa skvelo hodí k street fotografii.


Tento záber vyzerá dobre aj farebne, vynikne pri tom farebná atmosféra Vianoc. V ČB prevedení má viac dokumentárny charakter a dáva vyniknúť vzťahu medzi ľuďmi a električkou. Farba by tu čiastočne odpútavala pozornosť.


Rovnako to platí aj pri tomto zábere z výstavy.


ČB a Street fotografia je zaručene fungujúce spojenie.

ČB je retro

Logicky čiernobiela fotografia pôsobí retro. Veď desaťročia sme farebnú fotografiu nepoznali. Tí skôr narodení iné ako ČB fotografie z detstva ani nemajú. Ak obsah fotografie podporíte retro motívom, je ČB spracovanie priam povinnosťou.


Dva retro portréty, jeden z ateliéru v Low Key štýle, druhý z exteriéru v štýle High Key.

Keď farby nefungujú

Spočiatku je ťažké naučiť sa, ktorý motív je lepšie poňať farebne a ktorý čiernobielo. Sú motívy, ktoré rovnako dobre vyzerajú farebne i čienobielo. Nič vám nebráni vyskúšať obidva varianty. Mám aj jedno pravidlo: “Ak farby nefungujú, preč s nimi!”. Čo pod tým myslím? Hlavne keď farby neprinášajú žiaden kontrast, sú mdlé a nevýrazné. Nijako na diváka nezapôsobia. Nie sú žiadnym plusom, len trochu znervózňujú.


Šedivé počasie s nevýraznými farbami, ktoré nemajú žiadný estetický prínos. Preč s nimi! 


Aj tu sú akékoľvek farby zbytočné.

Keď farby prekážajú

ČB prevedenie je dobré použiť, ak farby prekážajú. Niektoré farby priťahujú pozornosť. Hovoríme im výstražné farby: červená, oranžová, žltá. Ak je hlavný objekt niektorej z týchto farieb tak super, treba fotku ponechať farebnú, alebo využiť výraznu farbu pri prevode do ČB. Ak výrazna farba potláča hlavný objekt, je najlepšie rovno previesť fotografiu do ČB a zrušiť rušivý vplyv farby.


Červená je signálnou farbou a výrazne priťahuje pozornosť. Červené prvky na kravate sú dôležité pre módny magazín, u mňa ale zbytočne odpútavajú pozornosť od portrétovanej osoby.


Najčastejšie sú rušivé farby v pozadí.

Keď expozícia nevyšla

Každý sa stretol s tým, že niekedy dynamický rozsah snímača nedostačuje. Tzv. prepaly sú strašiakom fotografov. Celkom oprávnene. Nie je pekné, ak sú na fotografii veľké plochy bez kresby. ČB fotografia tento fakt zmierňuje. Prepaly na farebnej fotke, pôsobiace agresívne, pri ČB fotografii však nemusia pôsobiť negatívne.


Prepálená obloha bez kresby (100% biela)? V ČB fotografii to vôbec nevadí.


Portrét v interiéri. Expozícia je samozrejme prispôsobená hlavnému objektu. Prepálené pozadie vôbec nieje rušivé.

Špeciálne techniky

Svoju tvorbu môžete spestriť špeciálnymi technikami. Niektoré sú priam predurčené pre ČB fotografiu.

Dlhá expozícia

Jednou z obľúbených techník v krajinárskej a architektonickej fotografii je fotenie dlhými časmi, rádovo v desiatkach sekúnd až minút. Pohybujúce sa objekty sa efektne rozmažú. Potrebujete na to statív a silný ND filter, ktorým predĺžite expozičný čas.


Foto: Matej Michalík


Skladaná dlhočasová fotografia.

Infračervená fotografia

Infračervená fotografia mení spôsob, akým sa využíva svetelné spektrum. Princíp je vo využití, pre nás neviditeľnej, infračervenej časti spektra. Výsledkom je špecifické zachytenie jasov, odlišné od toho, ako sú zachytené pri využití viditeľnej časti spektra. Asi najcharakteristickejším znakom infrafotografii je vysoký jas zeleného rastlinstva. Infrafotografia sa vyznačuje aj vysokým kontrastom. Najlepšie je používať špeciálne upravený fotoaparát. Infrafotografia nemusí byť nutne čiernobiela, ale najviac jej to sluší práve v ČB.


Netradičné podanie jasov.


Infrafotografia sa vyznačuje vysokým kontrastom. Zeleň je podaná takmer bielo. Modrá obloha je v tmavých odtieňoch.

Dodge & Burn

Majstrami ČB fotografie sa nikdy nestanete, ak nezvládnete techniku starých majstrov, akými bol napr. Ansel Adams. V tmavej komore experimentovali s chemikáliami, papiermi, teplotami a časmi, používali šablóny a masky pre lokálne exponovanie. Tieto techniky si musíte osvojiť v ich digitálnej podobe. Pracujete s gradáciou, kontrastom, lokálnymi úpravami expozície, medzi ktoré patrí napr. aj Dodge & Burn.


Majster tmavej komory, Pablo Inirio a jeho poznámky k vyvolaniu známej fotografie Jamesa Deana (zdroj: Magnum Photos).


Prvotný prevod do ČB je len základom. Analizujte fotku a podľa potreba stmavujte a zosvetľujte veľké i malé plochy.


Je len na vás, čo zo surovej fotky dokážete urobiť.

Záver

Využite všetko, čo o fotografii viete. ČB fotografia má svoje špecifiká, ale má aj veľa spoločného s fotografiou farebnou. Veľa kompozičných pravidiel je spoločných. ČB fotografia nie je tak prirodzená ako farebná. Len praxou získate pre ňu cit a intuitívne sa budete rozhodovať, ktorý motív spracujete farebne a ktorý čiernobielo. Ak budete fotiť do formátu RAW, môžete sa v budúcnosti vrátiť k jeho vyvolaniu. Nadobudnuté schopnosti využijete pri fotografiách, kde ste predtým ČB potenciál necítili.

• Experimentujte s expozíciou.

• Kombinujte tipy, ktoré sme si ukázali.

• Nezabúdajte na všeobecné kompozičné pravidlá. V čiernobielej fotografii môžete uplatniť všetky kompozičné pravidlá, ktoré poznáte. Zlatý rez, tretinovú kompozíciu, symetriu, vzdušnú perspektívu, siluetu, zaostrenie na hlavný objekt atď.

• Verte svojej intuícii.

• Nekonvertujte fotografie do ČB nasilu. Niektoré motívy je lepšie spracovať farebne. A pri niektorých rovnako dobre funguje farebné aj čiernobiele spracovanie.

Ja upravujem fotografie v programe Adobe Lightroom CC. Prostým stlačením klávesy “V” prepínam spracovanie fotky farebné alebo čiernobiele. Rýchlo si vďaka tomu overím, čo je pre fotku vhodnejšie.





Keď farby skvele fungujú, nemá zmysel ich nasilu konvertovať do odtieňov šedej.

Do galérie som umiestil množstvo fotografií. Skúste si pri nich povedať, ktorý z vymenovaných prvkov ČB fotografie je u nich použitý.

Komentáre

Pridaj komentár Pridaj komentár Zobraziť posledný príspevok
jan.zitniak
2018-08-10 06:30:57
Parádne fotky a skvelý, inšpirujúci článok. Kvôli týmto vynikajúcim a praktickým informáciam som si ePhoto opäť predplatil. Ďakujem.
 
pa10
2018-08-12 12:14:10
super!
 
seifi
2021-01-20 16:29:04
vďaka, dobre čítanie ...
 
jozef84
2021-01-21 15:57:02
Parádne fotky Karol. IR fotky sú tiež veľmi vďačným spôsobom na fotenie čiernobielych fotiek. Doporučujem pri čiernobielej tvorbe skúsiť použiť aj červený, pomarančový, alebo žltý filter. Je to jednoduchý spôsob, ako dosiahnuť zvýraznenie oblakov a ich dramatickosti, bez veľkých znalostí postprocesu.
 
smarek
2021-01-21 16:08:00
Cierno biela fotografia urcite bola, je a bude moderna
Dobre svetlo prajem
Marek
 
michalix
2021-01-23 11:58:19
Veľmi dobre napísané
 

Ďalší článok z kategórie

Inzercia