Ako fotografovať krajinu s fotoaparátom, ktorý má APS-C alebo FF snímač vieme. Veď až donedávna väčšina fotografov fotila zrkadlovkami, najmä z produkcie Canonu a Nikonu. Časy sa menia, fotografi začínajú dávať prednosť menším a ľahším fotoaparátom typu CSC. S nimi sa pracuje trochu inak, dupľovane ak majú menší snímač. Tento článok je určený tým, ktorí sa rozhodujú, že krajinársku fotografiu budú fotiť kompaktnejšou technikou.
Micro 4/3 CSC fotoaparáty používajú snímač, ktorý je menší ako APS-C alebo plný formát. To určuje ich potenciál. Systém postavený na menšom snímači má svoje výhody aj nedostatky. V každom prípade, treba tomu prispôsobiť spôsob fotografovania. Kým sa k ním dostaneme, budeme sa venovať samotnej fototechnike.
Fotoaparáty
Až na jeden kompakt, sú Micro 4/3 snímačom osadené výhradne bezzrkadlovky. Ich koncepcia je pre fotenie krajiny vhodnejšia, ako koncepcia zrkadloviek. Sú menšie a ľahšie, natívne fungujú v režime živého náhľadu s možnosťou simulácie expozície a iných expozičných nastavení. Väčšina má aj režim elektronickej uzávierky, vďaka čomu odpadá riziko otrasov od uzávierky. Vďaka absencii zrkadla, je riziko otrasov ešte menšie.
Aktuálne modely majú stabilizovaný snímač, niektoré dokážu využívať kombinovanú stabilizáciu obrazu pohybom snímača + stabilizáciou objektívov.
I keď prístrojov s Micro 4/3 snímačom vyrába viacero značiek, tými hlavnými sú Olympus a Panasonic. Obidvaja výrobcovia ponúkajú viacero fotoaparátov rôznej cenovej a výkonnostnej úrovne. V dizajne možno vysledovať dva smery, fotoaparáty inšpirované zrkadlovkami (hľadáčik nad objektívom) a fotoaparáty inšpirované rangefindermi (hľadáčik v ľavom hornom rohu, prípadne bez hľadáčika).
Aktuálne sa používajú snímače s rozlíšením 16 Mpx alebo 20 Mpx. Obidvaja výrobcovia využívajú stabilizáciu obrazu posunom snímača, najnovšie modely ju kombinujú so stabilizáciou v objektíve.
Panasonic Lumix GX8 je zástupcom fotoaparátov s dizajnom hľadáčikových prístrojov (rangefinder).
Olympus OM-D E-M 5 Mark II reprezentuje modely inšpirované zrkadlovkami.
U obidvoch výrobcov je štandardom výklopný alebo plne otočný displej s dotykovým ovládaním. Rovnako je štandardom aj WiFi, ktoré umožňuje fotoaparát prepojiť s chytrým zariadením, do ktorého je možné posielať fotografie a ovládať z neho fotoaparát. Krajinkári ocenia digitálnu vodováhu a pomocnú kompozičnú mriežku.
https://www.olympus.sk/site/cs/c/cameras/om_d_system_cameras/index.html
http://www.panasonic.com/uk/consumer/cameras-camcorders/lumix-g-compact-system-cameras.html
Objektívy
Výhodou Micro 4/3 systému je vzájomná kompatibilita fotoaparátov a objektívov rôznych značiek, ktoré sú členmi 4/3 konzorcia. A tak môžete podľa ľubovôle kombinovať fotoaparáty a objektívy Olympus, Panasonic, či po najnovšom aj Xiaomi a objektívy ostatných značiek vyrobených pre Micro 4/3 fotoaparáty (Sigma, Tamron atď.).
Pre Micro 4/3 fotoaparáty sú k dispozícii desiatky objektívov.
V krajinárskej fotografii využijete prakticky všetky ohniskové dĺžky. Rybie oko nemusíte nutne mať, ale aj to je použiteľné. Štandardnú výbavu tvoria objektívy od superširokouhlého po tele. Dokonca aj silné teleobjektívy majú dobré využitie v krajinárskej fotografii. Praktickejšie sú transfokátory, kde môžete plynule meniť uhol záberu. Pri fotení krajiny často musíte byť na konkrétnom mieste, aby ste urobili ten správny záber. Presnú kompozíciu vám vtedy zaručí len transfokátor.
Krajinársky žáner patrí medzi tie žánre, kde sa vyžaduje najvyššia technická kvalita. Tá je do veľkej miery podmienená kvalitou objektívov. Svetelnosť nie je dôležitá. I tak možno budete musieť kúpiť svetelnejšie transfokátory, ale kvôli ich optickej kvalite.
Superširokouhlé objektívy
Pri veľmi širokých záberoch krajiny nepostačuje štandardný objektív. Niekedy je potrebné použiť objektív s uhlom záberu cez 90°. Takýto objektív nesie označenie superširokouhlý. U Micro 4/3 systému je to objektív s ohniskovou dĺžkou menšou ako 12 mm. Cenovo najdostupnejší je Olympus M.Zuiko 9-18/4-5,6. Nie je zlý, ale neuspokojí najnáročnejších fotografov. Nie o veľa viac stojí kvalitnejší Panasonic G 7-14/4 ASPH. Pre profesionálov je určený Olympus M.Zuiko 7-14/2,8 PRO, spolu s rybím okom M.Zuiko 8/1,8 PRO sú vhodné aj pre astrofotografiu. Pre potreby krajinkára je asi najlepší nový Panasonic Leica G 8-18/2,8-4 Asph., pretože disponuje štandardným závitom pre filtre.
Superširokouhlý transfokátor Panasonic Leica G 8-18/2,8-4 Asph., prednosťou je filtrová obruba.
Štandardné objektívy
Setové objektívy nemusia byť zlé, ale v prípade krajinárskej fotografie odporúčam priplatiť za objektív s výbornou kresbou, prípade mierne väčším (univerzálnejším) rozsahom. Cenovo dostupnejšie objektívy tejto triedy zastupujú napr. Panasonic G 12-60/3,5-5,6 Power OIS (až prekvapujúco dobrý) a Olympus M.Zuiko 12-50/3,5-6,3EZ. No a špičku zastupuje skvelý Olympus M.Zuiko 12-40/2,8 PRO, ktorý si dobre poradí aj pri fotení detailov. Jeho lacnejšou a kompaktnejšou alternatívou je Panasonic G 12-35/2,8 II Apsh. Power OIS.
Panasonic G 12-60/3,5-5,6 Power OIS s výborným pomerom výkon/cena.
Olympus M.Zuiko 12-40/2,8 PRO pre tých najnáročnejších.
Teleobjektívy
Teleobjektívy sú v krajinárskej fotografii využiteľné viac, ako si väčšina fotografov myslí. Sú typy krajiny, kde bez teleobjektívu nič nenafotíte. Odporúčam objektív s ohniskovou dĺžkou aspoň 150-200 mm (ekvivalent 300-400 mm plnoformátového objektívu). Niekedy aj to je málo.
Výhodou Micro 4/3 systému je, že aj teleobjektívy môžu byť veľmi kompaktné a tak ani zoom s maximom 300 mm nezaberie veľa miesta. Základom sú objektívy ako M.Zuiko 40-150/4-5,6 II. To je však objektív, ktorý uspokojí len začiatočníkov. Strednú triedu zastupuje napr. Panasonic G 100-300/4-5,6 II Mega OIS. Ten má rovnaký uhol záberu, ako plnoformátový objektív 200-600 mm. To už je slušné priblíženie. Najvyššiu kvalitu poskytujú profesionálne telezoomy so svetelnosťou f/2,8. I keď ten od Panasonicu 30-100/2,8 Power OIS je kompaktnejší, osobne dávam prednosť Olympusu M.Zuiko 40-150/2,8 PRO. Nielen že má väčšie priblíženie, ktoré sa dá ešte zväčšiť použitím telekonvertoru, ale má aj slušné makro. Mne by max. 100 mm ohnisko Panasonicu nestačilo. Kto potrebuje veľmi dlhé ohniská, tomu odporúčam nový objektív Leica DG 100-400/4-6,3 Power OIS.
Krajinársky objektív pre stredne náročných, Panasonic G 100-300/4-5,6 II Mega OIS.
Profesionálny krajinársky objektív, Olympusu M.Zuiko 40-150/2,8 PRO.
Univerzálne objektívy
Z rôznych dôvodov niektorí fotografi uprednostňujú použitie jedného univerzálneho objektívu. Univerzálnosť je vždy kompromisná. Či je kompromis prijateľný rozhoduje fotograf. Lezec po skalách by len ťažko vymieňal objektívy uprostred lezenia.
Univerzálne objektívy sú transfokátory s nadštandardným rozsahom od širokouhlých ohnísk po tele. Tieto objektívy majú len priemernú kvalitu. To je jeden z kompromisov. Niekedy sa môžeme stretnúť s označením Travelzoom alebo Superzoom. V prípade Micro 4/3 systému sú to objektívy ako napr. M.Zuiko 14-150/4-5,6 II, alebo Panasonic G 14-140/3,5-5,6 Power OIS. Na Photokine 2016 bol predstavený nový profesionálny objektív, ktorý tiež môžeme zaradiť do tejto kategórie, je ním M.Zuiko 12-100/4 IS PRO. Je to najkvalitnejší objektív svojho druhu. Pevne dúfam, že nasledovať bude telezoom tejto triedy.
Panasonic G 14-140/3,5-5,6 Power OIS, cenovo dostupný objektív typu travelzoom.
Olympus M.Zuiko 12-100/4 IS PRO, jediný profesionálny travelzoom na trhu, ktorého označeniu PRO zodpovedá aj optická kvalita.
https://www.olympus.sk/site/cs/c/lenses/om_d_pen_lenses/index.html
http://www.panasonic.com/uk/consumer/cameras-camcorders/lumix-g-lenses.html
Vzorové zostavy
Pre začiatočníkov a mierne pokročilých
Fotoaparát: Olympus OM-D E-M10 Mark II alebo Panasonic Lumix G7
Štandard: Panasonic G 12-60/3,5-5,6 Power OIS
Teleobjektív: Panasonic G 45-200/4-5,6 II Power OIS alebo Olympus M.Zuiko 40-150/4-5,6 R
Pre stredne pokročilých
Fotoaparát: Panasonic Lumix G80 alebo Olympus OM-D E-M5 Mark II
Superširokáč: Panasonic G 7-14/4 Asph.
Štandard: Panasonic G 12-60/3,5-5,6 Power OIS alebo Panasonic G 12-35/2,8 II Apsh. Power OIS
Teleobjektív: Panasonic G 100-300/4-5,6 II Mega OIS alebo Olympus M.Zuiko 75-300/4,8-6,7 ED II
Pre pokročilých a profesionálov
Fotoaparát: Olympus OM-D E-M1 Mark II alebo Panasonic Lumix GX8
Superširokáč: Panasonic G 8-18/2,8-4 Asph. alebo Olympus M.Zuiko 7-14/2,8 PRO
Štandard: Olympus M.Zuiko 12-40/2,8 PRO/Olympus M.Zuiko 12-100/4 IS PRO alebo Panasonic G 12-35/2,8 II Apsh. Power OIS
Teleobjektív: Olympus M.Zuiko 40-150/2,8 IS PRO alebo Panasonic G 35-100/2,8 II Power OIS
S jediným objektívom
- Panasonic Lumix G s objektívom Panasonic G 12-60/3,5-5,6 Asph. Power OIS
- Olympus OM-D E-M1 Mark II s objektívom Olympus M.Zuiko 12-100/4 IS PRO
Práca s hĺbkou ostrosti
Veľkosť snímača ovplyvňuje možnosť práce s hĺbkou ostrosti. Zjednodušene platí, že čím menší snímač, tým ľahšie sa dá dosiahnuť veľká hĺbka ostrosti, čo je v krajinárskej fotografii výhodou. Na druhú stranu sa ťažšie výrazne rozostruje pozadie, musíte mať vysokosvetelné objektívy.
Platí, že pri rovnakej ekvivalentnej ohniskovej dĺžke, v porovnaní s FF snímačom, nám stačí polovičná clona. Tam, kde u plnoformátového Nikonu D800E musím nastaviť clonu f/13, mi u Olympusu OM-D/PEN stačí nastaviť clonu f/7,1. Väčšinou fotografujem krajinu s clonou f/8. Ak potrebujem mať čo najostrejšie aj blízke popredie, nastavím clonu f/11.
To, že musím cloniť oveľa menej má svoje výhody. Vychádzajú mi kratšie časy, takže nemusím tak často používať statív. Vďaka veľmi účinnej stabilizácii vo fotoaparátoch, ktoré používam, si môžem dovoliť fotografovať z ruky časmi, ktoré by som u FF zrkadlovky neudržal. Pri fotení som preto pružnejší.
Expozícia
Menší Micro 4/3 snímač má oveľa menšiu plochu ako plnoformátový, i v porovnaní s APS-C je tu dosť veľký rozdiel. Veľkosť plochy snímača určuje využitie svetla. To si všimnete najmä za zlých svetelných podmienok, keď je potrebné nastaviť vysokú citlivosť. I keď si Micro 4/3 snímače vedú prekvapujúco dobre, dokonca sa vyrovnajú s niektorými APS-C snímačmi, na FF nemajú. Rozdiel v množstve šumu na najvyšších citlivostiach je nepopierateľný. Toto nás však netrápi. Krajina sa fotografuje na základnej citlivosti, čo znamená ISO 100 alebo 200, podľa modelu fotoaparátu. Tu zo šumom problém nemajú ani menšie Micro 4/3 snímače.
S čím budeme bojovať, je menší dynamický rozsah. Najnovšia generácia Micro 4/3 snímačov má dynamický rozsah pomerne dobrý, vyrovná sa aj niektorým APS-C zrkadlovkám, ba dokonca starším FF. Dovoľuje pri postprocesingu robiť aj výraznejšie úpravy expozície. Stráca, ak ho porovnávame s tými najlepšími fotoaparátmi na trhu. Ja som zvyknutý na dynamický rozsah Nikonu D800E, ktorý patrí medzi špičku a dovoľuje robiť takmer zázraky pri záchrane prepalov a zlepšovaní prekreslenia tieňov. Nie je to tak dávno, čo Canon EOS 5D Mark II bol považovaný za špičkový profesionálny prístroj. V dynamickom rozsahu ho aktuálne MFT fotoaparáty prekonávajú.
Menší dynamický rozsah treba kompenzovať presnejšou prácou s expozíciou. V tom pomáha reálny obraz v hľadáčiku a pomocníci v podobe živého histogramu a zobrazenia prepalov. Krajinári s obľubou používajú šedé prechodové filtre, s ktorými znižujú dynamický rozsah fotografovanej scény. Ja ich používam nerád, kvôli problémom pri fotení scény s členitým horizontom i nepraktickej manipulácii. Radšej využívam techniku HDR. Pre zaznamenanie dielčich záberov (väčšinou troch) používam funkciu bracketingu. Fotoaparát je samozrejme na statíve, aby sa zábery dokonale prekrývali a spúšť aktivujem diaľkovo. V Lightroome CC sa HDR vytvára veľmi ľahko, používam aj program Aurora HDR 2017.
Príslušenstvo
Filtre
Micro 4/3 systém nijako neobmedzuje používanie filtrov.
Fotografické filtre neodmysliteľne patria ku krajinárskej fotografii. Fungujú rovnako dobre na bezzrkadlovkách i zrkadlovkách. K najpoužívanejším patria polarizačný, šedý prechodový a ND filtre rôznej hustoty. Výhodou bezzrkadloviek je, že v živom náhľade môžu ukazovať reálnu expozíciu, alebo obraz v podobe vhodnej na pozeranie, čo oceníte pri použití veľmi silných ND filtrov predlžujúcich expozíciu rádovo aj na minúty.
Statív
Manfrotto Befree Carbon váži len 1100g a to aj s hlavou, je dostatočne robustný pre väčšinu kombinácií Micro 4/3 fotoaparátu a objektívu.
U novších modelov CSC, so stabilizáciou aj viac ako 5 EV, cez deň statív ani nepotrebujete (aj keď sa vždy odporúča). Ak skombinujeme fakt, že vám stačí cloniť menej s účinnou stabilizáciou, statív nemusíte používať ani za ťažších svetelných podmienok. Poctivý krajinkár ho používať bude, ale niekedy je statív skutočne na obtiaž a v takomto prípade výhody Micro 4/3 bezzrkadloviek oceníte.
Vzhľadom na menšie rozmery a nižšiu hmotnosť môžete používať ľahšie statívy typu Manfrotto Befree Carbon s hmotnosťou málo nad 1kg. U profesionálnych CSC, ktoré sú ťažie a v prípade veľmi dlhých expozícií odporúčam robustnejší statív, napr. Manfrotto 190XPRO alebo jeho ekvivalent od iného výrobcu.
Diaľkové ovládanie
Tým, že CSC fotoaparáty nemajú sklopné zrkadlo, nevznikajú v nich také otrasy ako u zrkadloviek. U fotoaparátov, ktoré majú tichý režim (elektronická uzávierka) sa eliminujú aj otrasy spôsobné mechanickou uzávierkou.
Pri práci na statíve s dlhšími časmi sa odporúča použiť samospúšť, diaľkovú káblovú spúšť alebo ovládanie z chytrého zariadenia.
Špeciality
Ak ste s CSC doteraz nemali skúsenosti, môžu vás prekvapiť niektoré funkcie, ktoré na zrkadlovkách nenájdete. Špecialistom je najmä Olympus, ktorý do niektorých svojich fotoaparátov pridáva funkcie, vďaka ktorým sa priamo vo fotoaparáte dajú robiť techniky, pre ktoré inak potrebujete počítač a program pre prácu s vrstvami.
Multishot
Niektoré Olympusy majú funkciu Multishot. Zložením ôsmich záberov sa vyskladá fotografia s vysokým rozlíšením. Túto funkciu používam pri záberoch, u ktorých predpokladám, že sa budú tlačiť na veľký formát. Viac v článku Olympus Multishot.
Live Composition
Ďalšou špecialitou niektorých Olympusov je funkcia Live Composite, ktorá v kombinácii so silnými ND filtrami umožňuje zaznamenávať fotografie technikou Time Capture. Túto funkciu neponúkajú fotoaparáty žiadnej inej značky. Túto špeciálnu techniku som podrobne popísal v našej Fotoškole. Jej primárnou funkciou je snímanie svetelných stôp, napr. idúcich automobilov. V krajinárskej fotografii je využiteľná pri snímaní tzv. startrails.
Live Composition je nadstavbou funkcie Live Time, pri ktorej sa zobrazuje na displeji postupné pribúdanie expozície v režime dlhej expozície.
Focus Stacking, Focus Bracketing
Focus Stacking je fotografická technika, kde sa pre dosiahnutie veľkej hĺbky ostrosti použije niekoľko fotografií, pričom u každej je zaostrené na inú vzdialenosť. Touto technikou sa dá dosiahnuť výnimočná ostrosť od popredia až po nekonečno. Väčšinou si vystačíme s veľkou hĺbkou ostrosti vytvorenou priclonením objektívu. Focus Stacking je technika, ktorá sa dá použiť u ľubovoľného fotoaparátu. Fotograf urobí sériu záberov s rôznym zaostrením a pomocou editora ich pospája. Samozrejme vyžaduje to pokročilé skúsenosti. Niektoré fotoaparáty Olympus majú túto funkciu zabudovanú, dokážu samé urobiť sériu fotografií a aj ich pospájať. Niektoré majú funkciu len na nasnímanie série fotografií (Focus Bracketing) a fotograf musí pospájať fotografie v počítači (napr. v Photoshope).
Fotoaparáty s Micro 4/3 snímačom nemajú s veľkou hĺbkou problémy. Techniku Focus Stacking preto pri fotení krajiny nutne nepotrebujete. Využiteľná je najmä v makrofotografii.
Záver
Vďaka menšiemu snímaču a účinnej stabilizácii sa krajina fotí ľahšie ako so zrkadlovkami s väčším snímačom. Ak nemôžete použiť statív, sú tieto vlastnosti veľkou výhodou. Strážiť si treba expozíciu, kvôli menšiemu dynamickému rozsahu, ako majú špičkové APS-C a FF fotoaparáty. Dynamický rozsah však nie je vôbec zlý a možno budete prekvapení, koľko informácií RAW-y obsahujú.
Živý náhľad zjednodušuje nastavenie expozície a to aj pri použití silných ND filtrov. Celkovo je práca s CSC fotoaparátom o niečo jednoduchšia ako so zrkadlovkou, čo ocenia najmä začínajúci fotografi. Nezanedbateľná je úspora hmotnosti a rozmerov.