Hore


V ateliéri Foto Slovakia 2019

Na každom podujatí Foto Slovakia je pre návštevníkov pripravený otvorený ateliér, kde môžu pod dohľadom, ale aj voľne, fotografovať portréty.

Tradične ateliér zriadila firmy Fomei, ktorej za to patrí veľká vďaka. Tohto roku bol ateliér nasvietený trvalými svetlami. Má to niekoľko výhod. Pri väčšom počte návštevníkov nie je nutné používať rádiové odpaľovače a nastavovať fotoaparát na ateliérový režim. Práca s trvalými svetlami je jednoduchšia a intuitívnejšia. Svetlo je také, ako ho vidíte, nie také, aké bude v okamihu odpálenia bleskov. Fotograf môže nastaviť fotoaparát rovnako ľahko ako pri fotení v exteriéri.

Trvalé svetlá majú zatiaľ aj nevýhodu. Sú slabšie ako bleskové svetlá. Preto je niekedy potrebné použiť vyššiu citlivosť ISO. Dnes to už nie je taký problém, pretože aj lacné fotoaparáty zvládajú vyššie citlivosti veľmi dobre. V ateliéri Fomei boli k dispozícii drahšie profesionálne výkonné LED svetlá s veľkými modifikátormi v podobe softboxov, stripov a octaboxu. Som ale rád, že na moju prosbu prinieslo Fomei aj novinku v podobe cenovo dostupných LED svetiel s výkonom 15 a 30W. Také svetlá sa môžu stať základom domáceho ateliéru amatérskeho fotografa.


Otvorený ateliér Fomei.

Aj keď je fotenie s trvalými svetlami jednoduchšie ako s bleskami, určite sa nájdu začiatočníci, ktorým to na Foto Slovakii nevyšlo a doma zistili, že sa im fotografie nevydarili. Príčin môže byť niekoľko a my sa na ne pozrieme.

Zaostrovanie

Pri portrétoch sa zaostruje na oči, ak nie sú v rovine, tak na to, ktoré je bližšie. Ak pracujete s malou hĺbkou ostrosti, môže odchýlka niekoľko milimetrov znamenať, že fotografiu môžete vymazať. Preto je dôležité naučiť sa pracovať s jedným zaostrovacím bodom. Vybrať si ten, ktorý prekrýva oko, na ktoré chcete zaostriť tak, aby ste len minimálne museli prekomponovať.

Ak máte fotoaparát s detekciou tváre, ale nemá aj detekciu oka, radšej ju vypnite, je vhodná pre fotenie s odstupu širokouhlejším objektívom a vo videu.

Majitelia zrkadloviek môžu mať problém s presnosťou zaostrovania. V hľadáčiku vidia, že fotoaparát zaostril presne, ale na fotke bude zaostrené pred alebo za želanú vzdialenosť. Túto chybu poznáme ako backfocus a frontfocus. Prv ako sa pustíte do fotografovania s malou hĺbkou ostrosti, preskúšajte presnosť zaostrovania, ak je zaostrovanie posunuté, použite funkciu microadjustment (je len na niektorých zrkadlovkách), alebo objektív nastavte pomocou dokovacej stanice. Ak ju nemáte, nechajte fotoaparát s objektívom nastaviť v servise.

Vyváženie bielej

Vyváženie bielej je v portrétnej fotografii veľmi dôležité, obzvlášť pri trvalom umelom osvetlení. Kvalitné fotosvetlá majú teplotu rovnakú ako denné svetlo a zábleskové svetla. Drobné odchýlky tu ale môžu byť. U LED svetiel býva niekedy možnosť nastaviť teplotu svetla, pre vytvorenie farebného kontrastu alebo pre zladenie teploty rôznych zdrojov svetla.

Začiatočníci často využívajú automatické vyváženie bielej, ktoré pri umelom svetle nemusí fungovať dobre, alebo si zabudnú nastavený WB pre úplne iné svetelné podmienky. Profesionál by na začiatku fotenia využil manuálne nastavenie WB pomocou šedej tabuľky. Ide to aj na lacných amatérskych fotoaparátoch. V ateliéri Fomei bolo šedé pozadie, ktoré sa dalo využiť aj pre nastavenie WB.

V ateliéri sa vždy vyplatí fotografovať do formátu RAW. Jednou z jeho veľkých výhod je, že vyváženie bielej môžete zmeniť dodatočne v RAW konvertore.


V tomto prípade som použil vyváženie bielej pomocou pipety, ktorou som odobral informácie z neutrálne šedého pozadia. Pozor, je potrebné fotografovať do formátu RAW.


Keď sa na 30W LED svetlo Fomei nainštaloval kopulovitý difúzor, zmenil nielen svetelnú atmosféru, ale aj zvýšil farebnú teplotu svetla.


V Lightroome som znížil teplotu WB z 5600°K (denné svetlo) na 4366°K. Tým sa zvýraznil rozdiel medzi teplotou hlavného svetla a svetla nasvecujúceho pozadie. Kontrast teplých a studených farieb je jedným so základných vizuálnych nástrojov fotografie.


Neviete si rady s farbami? Preveďte fotku do ČB. Môžete aj pridať efekt filmového zrna.

Nastavenie expozície

Pri trvalých svetlách je nastavenie expozície relatívne jednoduché, pracujete s tým svetlom, ktoré je na scéne. Pri práci s bleskami sa používa flashmeter, ktorý zmeria svetlo v momente záblesku a podľa toho sa nastavia parametre expozičného trojuholníka. Alebo fotograf postupuje metódou pokus-omyl, až kým nedospeje k správnej expozícii.

Citlivosť ISO

To, že fotíte pri trvalom svetle neznamená automaticky správnu expozíciu. Najprv musíte riešiť množstvo svetla. Ak sú svetelné zdroje slabšie a nemáte vysokosvetelný objektív, musíte niekedy nastaviť vyššiu citlivosť, aby ste predišli rozmazaniu záberov. Odporúčam nastaviť citlivosť manuálne. Auto ISO niekedy môže spôsobovať to, že záber bude preexponovaný, alebo podexponovaný. Pod kontrolou majte všetky tri parametre expozičného trojuholníka (čas, clona, ISO).

Clona

Pri portrétoch v ateliéri, ak sa fotí s bleskami, sa zvyčajne nastavuje stredné clonové číslo (f/8 - f/11). Fotograf nutne nepotrebuje malú hĺbku ostrosti, pretože má nerušivé pozadie a dopomáha si aj spôsobom nasvietenia.

Pri fotení s trvalými svetlami, ktoré sú slabšie, sa ale fotí skôr s malou hĺbkou ostrosti. Pri nižšom clonovom čísle nemusíte nastavovať tak vysokú citlivosť ISO. Máte tak menej šumu a väčší dynamický rozsah. Ak máte kvalitný objektív, môžete smelo fotografovať s otvorenou clonou.

Čas

Pri statickom portréte nás zaujíma expozičný čas len natoľko, aby ste predišli rozostreniu fotografie z toho, že fotoaparát neudržíte stabilne v ruke alebo sa fotografovaná osoba mierne hýbe. Väčšinou postačuje čas okolo 1/60 sekundy. Ak je svetla veľa, vychádza čas samozrejme kratší.

Expozičný program

Pri portrétovaní pri trvalom svetle väčšina fotografov používa expozičný program A/Av. Je to preto, že intenzívne pracujeme s hĺbkou ostrosti. Popritom si strážime čas a ak je svetla menej, zvýšime citlivosť ISO. Neoddeliteľnou súčasťou práce s programom A/Av je používanie korekcie expozície +/-. Práve tu robí veľa fotografov chybu, lebo sa plne spolieha na poloautomatiku alebo automatiku. Tá funguje správne za určitých podmienok. Ak napríklad máte objekt nasvietený bodovo a pozadie je tmavé, poloautomatika a automatika sa takmer vždy zmýli. Fotoaparát sa snaží zosvetliť tmavé pozadie a tým preexponuje popredie. Preto musíte expozíciu korigovať pomocou funkcie +/-. Ak je fotografia tmavá, nastavíte korekciu na plusovú hodnotu a ak je svetlá, tak na mínusovú.

V ateliéri, kde máte čas a svetlo plne pod kontrolou, sa často používa expozičný program M, kde nastavujete čas, clonu a ISO manuálne. Môžete sa pomocne riadiť vstavaným expozimetrom, alebo nastavíte expozíciu metódou pokus-omyl. Vo veľkej výhode sú majitelia bezzrkadloviek, ktoré simulujú expozíciu, takže expozíciu nastavíte podľa obrazu v hľadáčiku alebo na displeji. Majitelia zrkadloviek môžu tiež použiť živý náhľad, alebo postupne nastavujú parametre a kontrolujú nasnímané fotografie, až kým nenastavia správnu expozíciu.


Fotografoval som s programom A, citovosť nastavená na ISO 200, objektív odclonený. Fotografovaná osoba je bodovo nasvietená, preto som musel použiť korekciu expozície -2EV. Výhodu som mal v tom, že som expozíciu videl v hľadáčiku mojej bezzrkadlovky Olympus.


Ak by som nechal expozíciu plne na meranie fotoaparátu, záber by dopadol takto.

V prípade fotenia do RAW sa dá fotografia zachrániť, ale už nemá takú atmosféru, aká sa mi páči viac.

Niekedy sa stáva, že fotoaparát nezachytí svetelnú atmosféru tak, ako ste ju videli na scéne. Príčinou býva aktivovaná funkcia rozšírenia dynamického rozsahu, ktorá sa v našom prípade pokúša lepšie prekresliť tiene a to aj vtedy, keď si to neželáme. Preto funkciu rozšírenia dynamického rozsahu vypnite.


Meranie expozície

Fotoaparáty majú rôzne spôsoby merania. Pri bodovom štýle svietenia si možno myslíte, že najpresnejšie bude bodové meranie svetla. Nemusí tomu tak byť. Môžete zistiť, že aj toto meranie treba korigovať. Ja preto používam matricové meranie, ktoré využívam pri všetkých situáciách. Som naň navyknutý a viem, ako ho mám korigovať. Je ale na vás, aký spôsob merania použijete. Každý fotograf využíva iné workflov.

Nebojte sa experimentovať s nastavením expozície a vyvážením bielej. Fotoaparát vám ruku neodkusne a ani sa nepokazí preto, že niečo zle nastavíte. Nastavujte dovtedy, kým sa neprepracujete k želanému výsledku. Ak sa vám stále nedarí, na akciách ako Foto Slovakia a na workschopoch vám ochotne pomôžu odborníci. Bez znalosti toho, ako funguje expozičný trojuholník, to však vždy bude len tápanie a nie cielené nastavovanie.


Záver

Naše poďakovanie patrí všetkým návštevníkom, vystavovateľom, dámam zo skupiny Fringia a sympatickému páru z Elijana štúdia. Poďakovať chcem aj kamarátovi Borisovi, ktorý sa ukázal ako obzvlášť schopný a charizmatický začínajúci model. Vďaka mu za ochotu.

Dúfam, že si mnohý z vás odniesli na kartách atraktívne zábery a niečo sa aj naučili. Tí, ktorým to nevyšlo, majú rok na štúdium a ak využijú rady z tohto článku, budúci rok ich isto čaká úspech.

                 

Komentáre

Pridaj komentár Pridaj komentár Zobraziť posledný príspevok
bobo222
2019-10-29 10:28:16
Ateliér bol fajn, poskúšal som rôzne zasklenie, ale les fotografov bol občas ukrutný, chcelo to trpezlivosť...
 
z80
2019-10-29 12:09:18
príspevok od: bobo222
Ateliér bol fajn, poskúšal som rôzne zasklenie, ale les fotografov bol občas ukrutný, chcelo to trpezlivosť...
... alebo ten "les fotografov" kreativne vyuzit
 
bobo222
2019-10-29 13:18:33
príspevok od: z80
... alebo ten "les fotografov" kreativne vyuzit
To som skúšal pred rokom...
 
bobo222
2019-10-29 13:25:14
Stará fotka, asi to bolo treba ešte trochu reznúť vpravo...
Ale len som skúšal sigmácke sklíčko, nebolo to nejaké hóch umenie...
 
fatality
2019-10-29 19:09:19
posledna foto..pekna tonalita..
 

Ďalší článok z kategórie

Inzercia