Botanica blanco

Pred týždňom sme dali prednosť temnote, dnes z našich fotografií zažiari svetlo. Ukážeme si ako nafotiť a upraviť fotografie kvetov v štýle High Key.

Minule to bolo ľahké, ťažký postprocesing odmakali pluginy. Mysleli ste si, že to bude tak vždy? Ale to by ste sa nikam neposunuli.  Našim cieľom bude dosiahnuť opak toho, čo sme robili v príbehu fotografie “Botanica noir”. Fotiť a upravovať budeme v štýle high key, kedy v obraze prevládajú svetle tóny. Ako názov napovedá, budeme opäť fotografovať flóru, tentoraz kvety ovocných stromov. Upravovať budeme v programe Adobe Lightroom CC. Ale aby ste nepovedali, že som sadista, nakoniec si ukážeme aj ľahké úpravy v plugine Silver Efex Pro2.

Ako mnohí iní, bol som veľmi natešený, keď sa mi prvýkrát podarilo ostro odfotiť vetvičku obsypanú kvetmi. Najľahšie je to za pekného slnečného počasia, proti modrej oblohe. Biele, či ružové kvietky na nej doslova svietia. Čo tak ale tento banálny motív spracovať umeleckejšie?

Tradičný záber vetvičky čerešne, biele kvietky pekne vyniknú na blankytnej oblohe. Tuctovka, ktorú zvládnete aj telefónom. Dá sa takýto motív nafotiť umeleckejšie?

Výbava

Ja som na fotenie použil nový Olympus PEN-F s makroobjektívom M.Zuiko 60/2,8. Výhodou použitého fotoaparátu bol otočný displej. Vďaka nemu som mohol hľadať rôzne uhly a vsunúť fotoaparát hlbšie medzi konáre. V prípade, že nemáte makroobjektív ani iné makropomôcky (predsádka, medzikrúžky, reverzný krúžok), použite teleobjektív. Neurobíte ním superdetail, ale to ani nie je nutné, ako uvidíte na fotografiách. V mierke 1:1 nie je žiadna.

Fotenie kvetov v protisvetle je motív ideálny pre staré manuálne objektívy typu Helios. Ich optické chyby (difúzia svetla, chromatická chyba, reflexy, neostré rohy a jedinečný bokeh) urobia vaše fotografie jedinečné.

Nastavenia

Pokiaľ nefotíte pohyb, je najlepším programom predvoľba clony (A/Av), clonou regulujete hĺbku ostrosti. Expozíciu dolaďujeme korekciou expozície. Tu sú vo výhode majitelia bezzrkadloviek a kompaktov, ktorí účinok korekcie vidia na displeji alebo v EVF hľadáčiku.

Odporúčam fotografovať do formátu RAW, budeme fotiť v ťažších svetelných podmienkach, pri úpravách sa zíde každá obrazová informácia. I keď je RAW vždy farebný, odporúčam nastaviť vo fotoaparáte monochromatický režim, aby ste na displeji videli potenciál záberu, ku ktorému sa dopracujete po vyvolaní RAW-u.

Fotografovanie

Zaostrovanie

Pre nováčikov bude najťažšie presne zaostriť. U nás v Bratislave neustále fúka a tak to nie je ľahké ani pre skúsených borcov. Pri malej hĺbke ostrosti stačí aj milimeter, aby sa záber nepodaril. Mne sa osvedčilo zaostrovať manuálne. Nastavením vzdialenosti volím mierku zväčšenia, ale zaostrujem pohybom fotoaparátu dopredu-dozadu. Počítajte s väčším odpadom a tak radšej každý záber párkrát zopakujte.

Pri fotení kvetov si musíme vybrať kam zaostríme. V našom prípade zaostrujeme na bliznu, vrch čnelky alebo peľnice tyčiniek.

Svetlo a expozícia

Najdôležitejším prvkom, ktorý z tuctového záberu urobí výnimočný, je svetlo. Pri fotografovaní rastlín je najlepšie protisvetlo, ktoré krásne rozžiari listy, chĺpky, odhalí žilky. O niečo ťažšie je tu presné exponovanie, ale u digitálu to nie je až taký problém, výsledok vidíte na displeji a nepresnú expozíciu tak podľa náhľadu ľahko skorigujete použitím funkcie korekcia expozície (+/-). Pri štandardnom fotení je to mínusová korekcia, aby ste sa vyhli prepalom.

Predné bočné svetlo, také obyčajné.

Protisvetlo je oveľa dramatickejšie a zaujímavejšie.

My však chceme dosiahnuť konkrétny efekt, high key, ktorý je charakteristický svetlými tónmi. Miesto mínusovej korekcie expozície použijeme naopak plusovú. Fotografie preexponujeme. Nevyhneme sa pri tom vzniku prepalov, ale ako uvidíte, nebude to na škodu.

Nebojte sa reflexov a difúzovania svetla. Fotografiám pomôžu. Dokonca môžete vyskúšať na UV filter naniesť trochu jemnú vrstvu vazelíny (stred ponechajte čistý).

Pri fotení v protisvetle musíte fotografovaný objekt umiestniť medzi vás a zdroj svetla, ktorým je v našom prípade slnko. Potrebujeme k tomu pekný slnečný deň. Najlepšie je fotografovať krátko tak hodinku pred západom slnka, kedy je slnko nízko a môžeme fotografovať takmer priamo.

Neupravený RAW, pri fotení som použil plusovú korekciu + 1 EV.

Už pri fotení som vedel, že fotografie chcem čiernobiele. Monochromatické spracovanie dáva lepšie vyniknúť svetlu. Oveľa menej pri ňom prekážajú prepaly a šum. Aj keby som sa pre ČB nerozhodol už pri fotení, urobil by som to neskôr pri pohľade na fotografie. Ak na fotografii nefunguje farba, automaticky je urobím čiernobielou.

V Adobe Lightroom stačí stlačiť klávesu “V” a okamžite máte z farebnej fotografie čiernobielu.

Minútka úprav, malá retuš v Photoshope a fotografia je hotová.

Spracovanie

Postprocesing začína výberom dobrých fotografií. Za 1/4 hodinku nafotíte kľudne 200 fotografií. Veľa z nich bude zle zaostrených. Vyberajte len tie najlepšie. Stačí tucet i menej, proste pekná séria.

Vyberiem a označím najvydarenejšie zábery. Ostatné neskôr vymažem, už by som ich aj tak nikdy nepoužil, len by na disku zaberali miesto.

Z niečo vyše 200 záberov sa v užšom výbere ocitlo 15. Dobrých ich bolo viac, ale niektoré boli podobné. Počítam, že pár záberov vo finále ešte vypadne.

Lightroom CC

Na začiatok malé upozornenie, v pripojených galériách nájdete upravenú fotografiu i jej neupravený originál.

Začnem tým, čím som vás na začiatku strašil. Skúsení užívatelia Lightroomu sa nemajú čoho báť. No a začiatočníkom neskôr uľahčíme úpravy použitím pluginu, ktorý si môžu nainštalovať úplne zadarmo.

Vyššie sme si ukázali, že pre prevod fotografie do ČB, stačí v Lightroome stlačiť klávesu “V”. Ja som označil všetky vybrané fotografie a previedol ich do ČB naraz.

Fotografia bez úprav len prevedená do ČB.

Pri akýchkoľvek úpravách musíte mať jasný cieľ. Fotografiu musíte vidieť v svojej mysli ešte pred tým, ako sa dotknete myši. To čo chcete musíte aj vedieť pomenovať, aby ste vedeli aké nástroje máte použiť. Mojim prvoradým cieľom je dosiahnuť high key efekt. Fotografie musia byť svetlé, akoby nadýchané. Svetlo z nich musí vyžarovať. Zároveň musia byť jemné. Celkovo budú preexponované, no nesmú byť upravené tak, aby to vyzeralo ako chyba fotografa. Vo fotografiách musí byť vidieť pevný zámer, prečo sú upravené tak ako sú.

Po prevode do ČB budeme pokračovať doladením expozície. K dispozícii máme nástroje pre úpravu expozície, panel Basic a krivky, panel Tone Curve. Každá fotografia vyžaduje individuálny prístup a niekedy sa jej plný potenciál objaví, až keď začnete hýbať nastaveniami. Nemám inej rady, ako experimentovať a experimentovať. Tým sa aj veľa naučíte.

Celú fotografiu som ešte viac preexponoval, pomocou funkcií Shadows a Blacks som zosvetlil tiene. Povšimnite si histogram, ťažisko spočíva vpravo, čo je pre high key fotografiu charakteristické, pretože tu prevažujú vysoké jasy. Histogram ukazuje aj prítomnosť prepalov. Tie nám ale vôbec nevadia.

Po úprave expozície a gradácie. Určite vám tu chýba aspoň trochu čiernej. K tomu sa dostaneme neskôr.

Prepaly sú nočnou morou fotografov. Niekedy však úplne zbytočne. My ich môžeme využiť ako vizuálny prostriedok. Prečo nie sú rušivé? Pretože netvoria ostro ohraničené biele fľaky. Tu nám pomáha malá hĺbka ostrosti a bokeh. Prepaly sú naviac menej rušivé v ČB fotografii, ako vo farebnej.

Teraz pre prevzdušnenie použijeme opak vinetácie. Okraje fotografie zosvetlíme, čím upriamime pozornosť na stred fotografie. Potrebnú funkciu nájdete v paneli Effects. Ja som použil silné vinetácie (Post-Crop Vignetting - Amount +89), zvolil som najjemnejší prechod Feather 100.

Z efektových funkcií môžete použiť aj pridanie filmového zrna (Grain). Dodá fotografii analógový vzhľad. Naviac urobí fotografiu homogénnejšou, prepojí prepaly s exponovanými miestami. Výborne pomáha najmä u zle exponovaných fotografií z fotoaparátov, ktoré majú malý dynamický rozsah.

Opačnou vinetáciou som zosvetlil okraje.

Fotografia po druhom slede úprav.

Konečne sa dostávame k tomu, aby sme do fotografie pridali trochu tmavých tónov. Bez toho by bola nekontrastná. Lightroom má tri účinné nástroje pre lokálne úpravy. Všetky nájdete úplne hore, pod histogramom. Majú takmer rovnaké možnosti nastavenia, ktoré sa používajú aj pri globálnych úpravách. Nastavovať môžete vyváženie bielej, expozíciu a kontrast, saturáciu, doostrenie, odšumenie a dokonca môžete nástrojom fotografiu kolorovať. My využijeme najmä expozíciu a funkciu Clarity a Dehaze. Clarity (zreteľnosť) ovplyvňuje mikrokontrast, plusové hodnoty kontrast zvyšujú. Fotografia naviac vyzerá ostrejšie. Mínusové hodnoty Clarity vedú k zmäkčujúcemu (soft) efektu. Dehaze je novou funkciou v Lightroome CC, pôvodne je určená na potlačenie alebo aj vytvorenie vzdušného oparu. My ju môžeme použiť na ovplyvnenie kontrastu.

Prechodový filter/Graduated filter (klávesa “M”), je počítačovou obdobou prechodových filtrov, ale s oveľa bohatšou funkcionalitou.

Kruhový filter/Radial filter (klávesová skratka “Shift+M), prechodový filter, ktorá ale nie je obdĺžnikový ale má kruhový, či eliptický tvar.

Štetec/Adjustment Brush (klávesa “K”), štetec úprav, ktorým môžete “maľovať” lokálne úpravy.

Všetky tri nástroje pre lokálne úpravy môžete kombinovať a používať opakovane. Kedykoľvek ich môžete editovať, prípadne vymazať.

Rozhodol som sa, že zvýrazním kvet, na ktorý som zaostril. Je to lokálna úprava, na ktorú som mohol použiť nástroj Štetec, alebo nástroj Kruhový filter. S obidvomi dosiahnete rovnaký efekt. Ja som sa rozhodol pre Kruhový filter.

Aby som z fotografie vytiahol tmavé tóny, použil som nástroj Kruhový filter a v ňom najmä funkcie Blacks, Clarity a Dehaze. Dôležité je, aby mal filter mäkké okraje (Feather). Aby sa úpravy vykonali vo vnútri elipsy, musí byť zaškrtnuté “Invert Mask”.

Po treťom kole úprav. Do fotografie som vrátil tmavé tóny, ale len tam, kde som chcel.

Tu už by som mohol skončiť, ale rozhodol som sa jemne pohrať s kontrastom na svetlých plochách. Použil som na to Štetec a Prechodový filter.

Štetcom som zjemnil plochy, ktoré príliš vystupovali (boli tmavé). Červená farba je maska, ktorá ukazuje, kde je Štetec použitý.

Následne som naopak stmavil a skontrastnil veľké svetlé plochy. Použil som na to Prechodový filter. Červená maska opäť ukazuje, kde som filter použil.

Výsledná fotografia sa podobá maľbe tušom, tak trochu v ázijskom štýle. Všimol som si ale, že v nej rušivo pôsobí pavúčie vlákno. Vyretušovať ho v Photoshope trvá pár sekúnd.

Pre vyretušovanie rušivého pavúčieho vlákna som použil výborný nástroj Spot Healing Brush (klávesa “J”).

Nik Silver Efex Pro 2

V príbehu fotografie “Botanica noir” som použil vydarenú sadu pluginov od Google. Pre uľahčenie práce, najmä pre začiatočníkov, jeden z pluginov použijeme aj teraz. Ak ste si minule pluginy nenainštalovali, môžete si ich stiahnuť zdarma z tohto odkazu (Win, Mac OS): https://www.google.com/nikcollection/. Z kolekcie filtrov je pre nás najvyužiteľnejší Silver Efex Pro 2, zameraný na ČB fotografiu. Prácu s ním zvládnu aj úplný začiatočníci. Z ponuky si stačí len vybrať preset, ktorý sa vám najviac páči. Presety sú v ľavom bočnom paneli, rozdelené do skupín.

Úprava jediným klikom. Preset s menom 020 Fine Art (high key, framed) vytvorí High Key fotografiu aj s rámikom.

Preset môže byť len štartovacou úpravou, ktorú viac, či menej doladíte k svojej predstave. Môžete použiť efekt tónovania, pridať vinetáciu, rámik, efekt filmového zrna, upravovať expozíciu, kontrast, mikrokontrast  atď. Medzi presety môžete pridávať aj vlastné vydarené úpravy. Nástroje pre úpravy nájdete v pravom bočnom paneli.

Silver Efex Pro 2 ponúka aj možnosť lokálnych úprav. Používa na to nástroj Control Points, ktorý niektorí poznajú zo staršej verzie Nikon Capture, kde mal názov U-Point Technology. Kontrolný bod umiestnite na požadované miesto vo fotografii. Upraviť môžete jeho dosah. Nastavovať môžete jas, kontrast, zreteľnosť štruktúry atď. Týchto bodov môžete mať kľudne desiatky.

Tu som použil preset 008 High Key 2, ktorý som ale doupravil. Použil som tri Control Pointy pre lokálnu úpravu.

Záver

Fotografie v štýle High Key sú vhodné aj do tmavších interiérov. Vyniknú v bielej, alebo krémovej passparte s tenkým čiernym rámikom. Vďaka veľkým svetlým plochám vynikne použitý papier, jeho farba i textúra.