Hore

Zaostrovanie I. - Manuálne zaostrovanie

Každý sa už stretol s nesprávne zaostrenou fotografiou. Namiesto tváre partnerky je na snímke machuľa, zato cyklista v pozadí je krásne ostrý. Alebo sa snažíme odfotiť kvetinu, ale tvrdohlavý fotoaparát sa nenechá presvedčiť, že dôležitejšie nie je to steblo trávy vedľa. Alebo aj keď sa snažíme zaostriť dobre sami – v hľadáčiku vyzerá obraz dobre, vo výsledku však nie je. Proste klasika. Na dobrú fotografiu sa musí ostrenie zvládnuť.

Ako vlastne tie objektívy a fotoaparáty zaostrujú?

Ako jednoduchý objektív si vezmeme šošovku. Každý zakrivený, priehľadný povrch funguje ako šošovka – napríklad aj vodná kvapka alebo bublina. Šosovka môže obraz zväčšovať (napr. lupa), zmenšovať, alebo veľkosť nemeniť. Každá šošovka ale robí jednu vec – koncentruje svetlo prichádzajúce z jednej strany na druhú stranu. Tak vlastne premieta obraz „za seba“, pričom ho zároveň prevracia hore nohami a zľava doprava.


Funkcia dierkovej komory, najjednoduchšieho optického zariadenia.

Objektívy používané vo fotografii zároveň koncentrujú svetlo tak, aby sa veľmi veľký obraz (fotografovaná scéna) premietol na veľmi malú plochu (obrazový snímač fotoaparátu). Výnimkou je iba makro, kde treba neraz skôr zväčšovať.

Hoci šošovkou sa premieta v podstate celý trojrozmerný obraz, obvykle ho chceme sledovať alebo zachytiť na dvojrozmernej ploche – teda na plátne, alebo na snímač fotoaparátu. Čo sa stane z tretím rozmerom? Nepremietne sa korektne, svetelné lúče sa nepospájajú ideálne a obraz bude rozostrený. Skrátka – naša snímacia plocha je rovina a tak sa na ňu premietne ostrý obraz takisto iba z jednej roviny.


Objekty mimo roviny zaostrenia budú rozostrené.

Čo vyplýva z tejto základnej vlastnosti a ako ju využiť, sa dočítate v článkoch Zaostrené! a Ostrosť na fotografii. V tomto texte budeme iba teoretizovať.

Zaostrené je vždy iba na jednu, konkrétnu vzdialenosť od šošovky. Keď chceme mať na obraze ostré niečo iné (teda v inej vzdialenosti – či už bližšie alebo ďalej), musíme zmeniť spôsob premietania a to niektorým z týchto spôsobov:

  • Posunúť celú snímaciu sústavu (objektív aj snímač). To je nepraktické, aj keď niekedy to inak nejde. Napríklad keď náš fotoaparát nedokáže zaostriť na veľmi blízko, proste ho posunieme ďalej.
  • Zmeniť vzájomnú vzdialenosť objektívu a snímača. Väčšinou sa v praxi zaostruje práve takto.

Akože sa to mení vzdialenosť, keď sa objektív nehýbe? Pohybujú sa šošovky v ňom. U objektívov jednoduchšej konštrukcie sa naozaj šošovky proste posúvajú dopredu a dozadu. Pri zaostrení na kratšiu vzdialenosť sa potom celý objektív predlžuje a naopak.


Objektív zaostrený na najdlhšiu a najkratšiu vzdialenosť – mení svoju dĺžku.

U niektorých zložitejších objektívov sa hýbe iba zadná skupina – takéto objektívy potom so zaostrenou vzdialenosťou zároveň menia aj ohniskovú vzdialenosť. Deklarované ohnisko potom dosahujú iba pri zaostrení na nekonečno; na kratšie vzdialenosti sa chovajú ako objektívy s kratším ohniskom. Niekedy je to rozdiel aj 50 %. Túto vlastnosť majú mnohé zoomové objektívy, hlavne tie s veľkými rozsahmi.

Takže ak chceme mať dobre zaostrenú fotografiu, musíme... zaostrovať. Môžeme to robiť vlastnoručne (manuálne ostrenie) alebo túto funkciu preberie fotoaparát (automatické ostrenie).

Bez zaostrovania

Napriek povedanému, nie každý objektív nevyhnutne potrebuje mať schopnosť zaostrovať. Tie úplne najzákladnejšie fotoaparáty – mnohé mobilné telefóny, webkamery, jednorázové fotoaparáty – nie sú vybavené žiadnym systémom ostrenia. Sú proste nastavené na fixnú vzdialenosť. Tento spôsob sa nazýva fixfocus. Webkamery bývajú zaostrené na niekoľko desiatok cm, aparáty na použitie na vonku okolo dvoch metrov. Čiže vzdialenosť, na akú bude väčšina používateľov daný prístroj používať. Väčšie vzdialenosti tým pádom nebudú dosť ostré, ale často dostatočne, pretože sa proste zmestia do hĺbky ostrosti. Bližšie objekty budú obvykle už dosť neostré. Keďže obvykle ide o veľmi jednoduché a lacné zariadenia, obraz z nich máva úbohú kvalitu. Takže obvykle sa ani nedá rozoznať, či je neostrosť spôsobená chýbajúcim ostrením alebo proste nekvalitou.


Občas sa fixfocus zvykol označovať ako „focus free“, tzn, ako výhoda, že nie je potreba zaostrovať.

Na druhej strane, špecifickým prípadom fixfocusu sú objektívy používané pre vedecké, výrobné a iné účely, ktoré sa používajú iba na snímanie (alebo premietanie) vždy iba jednej vzdialenosti. Na mnohé takéto prípady proste ostrenie netreba, zato je dôležitá vysoká kvalita optiky.

Manuálne (ručné) ostrenie

Manuálne ostrenie je dnes skôr historickou záležitosťou. Používa ho máloktorý fotograf a aj to skôr iba v špecifických prípadoch. Problematika manuálneho ostrenia je však zaujímavá hlavne preto, že z týchto princípov vychádzajú aj systémy automatického ostrenia.

Scale focusing alias "Odhadometria"

Pri manuálnom ostrení obvykle sledujeme (v hľadáčiku, na displeji atď.), či je obraz ostrý. Niekedy to veľmi nejde, napríklad pri fotení od boku (áno, aj tak sa dá). V takýchto netypických prípadoch sa používa štýl manuálneho ostrenia známy ako scale focusing. Objektív zaostríme na konkrétnu vzdialenosť a potom fotíme v podstate naslepo. Samozrejme, zaostrené budú iba objekty v danej vzdialenosti. Pre takéto použítie sa objektív zvykne aj zacloniť, čím sa zvýši hĺbka ostrosti. Je to celkom bežný postup pri street fotografii – široké objektívy do 30 mm, clona okolo f/8 a pevné zaostrenie na 2 až 3 metre zaručujú, že všetko bude dostatočne ostré.

Aby sa objektív či fotoaparát dal takto použiť, musí byť vyznačené, na akú vzdialenosť je vlastne zaostrený. Dosť veľa zoomových objektívov takouto stupnicou nie je vybavená alebo býva dosť hrubá a nepresná. Niektoré fotoaparáty, hlavne v dobách minulých, ani iné ostrenie neumožňovali, pretože boli vybavené iba priehľadovým hľadáčikom, prípadne žiadnym (napr. Leica M1, Bessa L). Správne zaostrenie sa teda nedalo nijako skontrolovať.


Rollei 35S umožňoval iba zaostrovanie naslepo.

Ostrenie na matnici

Zrejme ste už videli, ako sa kedysi používali fotoaparáty. Veľká drevená krabica a na zadnej strane zavesená čierna „plenta“, pod ktorú sa schoval fotograf a niečo šteloval. Vyzerali nejak takto:


Historický fotoaparát.

Tá záclona je vzadu preto, pretože sa pod ňou schováva matnica – anglicky „ground glass“. To je sklenená plocha vybrúsená do istej miery drsnosti. Na túto matnicu sa premieta obraz, ktorý prechádza objektívom a dá sa na nej sledovať akoby na plátne. Ibaže z druhej strany a oveľa podrobnejšie, než by umožňovalo plátno.

Matnica sa schováva aj v dnešných fotoaparátoch, konkrétne v zrkadlovkách. Tu je vidieť zakrúžkovaná orandžovo. Červená je dráha svetla cez objektív až po hľadáčik:


Svetlo cestou do hľadáčika prechádza cez matnicu.

Keď teda sledujeme obraz v hľadáčiku zrkadlovky, sledujeme vlastne jeho „premietanie“ na matnicu. Klasická matnica z matovaného skla funguje ako  premietacia plocha, čiže správne sa na ňu premietne obraz iba z jednej roviny. Preto sa jej pozorovaním dá presne manuálne ostriť. Na druhej strane, zvyšok svetla (to nezaostrené) sa rozptýli a preto je klasická matnica pomerne tmavá. Preto sa na týchto fotoaparátoch musela sledovať pod čiernou plachtou.


Na takejto klasickej matnici hneď vidíme, ako dobre je zaostrené...


...alebo ako zle je zaostrené.

Obraz premietaný na matnicu je veľmi závislý na kolmosti svetelných lúčov. Keď sa matnica sleduje z uhla, namiesto obrazu dostaneme iba tmavú plochu. Z druhej strany má podobný efekt zaclonenie objektívu: pri použití väčšej clony sa na väčšinu plochy premieta obraz pod uhlom – stačí si predstaviť uhol dopadu svetla z prostriedku clony na okraj matnice. Pri zaclonení teda obraz takisto tmavne. To je jeden z dôvodov, prečo zrkadlovky zaclonia objektív až pri expozícii.

Po vynáleze automatického ostrenia nebolo potrebné používať takéto presné matnice. Navyše pri použití menej svetelných objektívov (typicky zoomov, ako tie dnešné so svetelnosťou f/3,5 – 5,6) sa stávajú nepoužiteľné, pretože obraz je príliš tmavý.

Preto sa v dnešných zrkadlovkách používajú matnice so špeciálnym povrchom – mikrohranolmi. Tie tak trochu slúžia na oklamanie optiky, pretože zachytávajú svetelné lúče, ktoré nepochádzajú zo zaostrenej roviny. V podstate sa na takúto matnicu premieta väčšia hĺbka. Viac zachyteného svetla samozrejme znamená, že takáto matnica je jasnejšia, to platí aj pri použití menej svetelných objektívov. Zároveň však na takejto matnici nevidno presné zaostrenie. Skrátka obraz na matnici sa javí ako ostrý, aj keď je zaostrené už trochu inde. Preto sa nehodí na manuálne ostrenie so svetelnými objektívmi. Takže ak sa niečo v hľadáčiku javí ako ostré a fotka je nakoniec rozmazaná – na vine je matnica. (Alebo fotograf.) Zároveň znemožňujú, aby sa hľadáčik viac „rozjasnil“ pri použití veľmi svetelného objektívu – keďže sú určené na zjasňovanie tých menej svetelných. Nedá sa mať oboje zároveň.

Diaľkomer

Od zrkadloviek si odskočíme do inej kategórie fotoaparátov – k diaľkomerom. Princíp, akým sa zaostrujú, sa totiž používa aj v zrkadlovkách – na niektorých matniciach a hlavne v systémoch automatického ostrenia.

Diaľkomerné fotoaparáty sú známe hlavne pod značkou Leica, ale samozrejme vyrábali a vyrábajú ich aj iné firmy. Hľadáčik na týchto fotoaparátoch je úplne nezávislý od objektívu, takže sa v ňom nedá skontrolovať zaostrenie. Na prvý pohľad je to len bežný hľadáčik, taký ako na kompaktoch (teda hlavne filmových).

Diaľkomer ale používa podobný trik, ako ľudský zrak. Tým, že máme dve oči, môžeme lepšie odhadovať vzdialenosť objektov. Funguje to ako  HYPERLINK "http://cs.wikipedia.org/wiki/Triangulace"triangulácia v geometrii. Stačí mať dva body pozorovania, medzi ktorými je známa vzdialenosť, a vieme vypočítať vzdialenosť pozorovaného objektu. Takto sa mimochodom meria aj vzdialenosť vesmírnych telies, z dvoch polôh zemskej obežnej dráhy okolo Slnka.


Schéma triangulácie.

Ten istý princíp používajú aj diaľkomerné fotoaparáty. Okrem hľadáčika sa preto na diaľkomere objavuje ešte jedno okienko.


Hľadáčik a okienko diaľkomera na Olympus XA.

Toto okienko takisto poskytuje menší výrez obrazu a premieta ho do hlavného hľadáčika. Keďže sú tieto dva body od seba vzdialené, nevidia rovnaký obraz a tak je medzi nimi vzájomný posun. Podobne, ako keď si dáme ruku pred tvár a zaostríme na väčšiu vzdialenosť – obraz ruky vtedy vidíme dvojmo.

Keď sú ale obe okienka (alebo oči) zamerané na rovnakú vzdialenosť, obraz sa spojí. Diaľkomer je preto pohyblivý a zároveň zlúčený so zaostrovaním objektívu. Čiže sledujeme v hľadáčiku obraz objektu, ktorý je v istej vzdialenosti. Zaostrovaním objektívu zároveň „štelujeme“ aj diaľkomer. Keď vidíme už iba jeden obraz (nie zdvojený), objektív je zaostrený na tú istú vzdialenosť.


A je zaostrené.

Zároveň z tohto systému vyplýva zaujímavá vlastnosť. Keď dosiahneme ostrý obraz ale skúšame zaostrovať ďalej, obraz z malého okienka sa posúva ďalej na druhú stranu. Takže podľa toho, či je posunutý doľava alebo doprava, vieme povedať, či je zaostrené za alebo pred daný objekt. Pre ilustráciu:



Smer posuvu naznačuje, ktorým smerom treba zaostrovať.

Je to jednoduchý a geniálny princíp, aj keď samozrejme veľmi náročný na presné zladenie. Preto sa diaľkomery spočiatku robili hlavne v Nemecku, nikto iný ich v tej dobe nevedel tak presne vyrobiť.

Diaľkomer aj v zrkadlovke

Teraz sa vrátime k zrkadlovkám a ich matniciam. Systém, akým fungujú diaľkomery, sa samozrejme v zrkadlovke nedá klasicky použiť (možno tak v dvojokej zrkadlovke). Hľadáčik je len jeden a ten vidí obraz z objektívu. Avšak, svetlo sa dá oklamať rôznymi spôsobmi. Okrem jeho lovenia mikrohranolmi sa dá jeho prechod matnicou aj inak regulovať. Napríklad, keď sa časť matnice vytvaruje do podoby šošovky, bude mieriť vychádzajúce svetlo jedným smerom. Ďalši kúsok matnice zas bude mieriť iným smerom. A takto sme na matnici v podstate dostali diaľkomer. Takáto matnica sa nazýva „split-screen“ a vyzerá nejak takto:

Ten rozdvojený kruh uprostred, to je diaľkomer – sklo vybrúsené do tvaru dvoch polšošoviek. Funguje podobne, ako samostatný diaľkomer. Dve polovice kruhu zobrazujú vzájomne posunutý obraz. Podobne ako pri klasickom diaľkomere, podľa smeru posuvu vieme povedať, či máme zaostrené pred alebo za. Samozrejme, zvyšok matnice funguje klasicky, takže aj na ňom je približne vidieť, či je správne zaostrené:


Keď sa rozdelený obraz spojí do jedného, je zaostrené:

Keďže tento systém je založený na smerovaní svetla, je ešte viac náchylný na svetelnosť objektívu (resp. clonu) a presný pohľad. Obvykle sa nedá použiť s objektívmi menej svetelnými než f/2,8, veľmi rýchlo úplne stmavnú.

Iný fígeľ, ktorým môže matnica napomáhať manuálnemu ostreniu, sú zase hranoly („prism screen“). Tentoraz ale skôr naopak, ako vyššie spomenuté mikrohranoly. Zmyslom „prism“ je, že nezaostrený obraz sa úplne rozbije na pyramídové útvary.

Pri správnom zaostrení sa náhle zjaví celistvý obraz, takže je veľmi dobre vidieť, že je správne zaostrené.

Najčastejšie sa používala kombinácia týchto dvoch systémov – malý diaľkomer uprostred, obkolesený prúžkom hranolov. Vyzerá to nejak takto:

Samozrejme, po zaostrení zmiznú všetky obštrukcie. Tie sú len na to, aby zvýraznili prípadnú neostrosť.

Pre lepšiu prácu so svetelnými sklami sa dajú matnice vymeniť, ponúka ich napr. Ketz Eye alebo Focusingscreen. Na ďalšie štúdium matníc odporúčam linky:

Praktické ukážky rôznych matníc 

Princíp fungovania split-screen 

Recenzia kombinovanej matnice 

Ekvivalenty týchto systémov si našli svoju cestu aj do automatiky, o ktorej  nabudúce.

Komentáre

Pridaj komentár Pridaj komentár Zobraziť posledný príspevok
JOK3R
2011-08-05 08:57:50
Podelí sa niekto o skúsenosti? Príde mi to celkom zaujímavé aj pri manuálnom zaostrovaní pri točení videa. Problém je treba vždy zaostrovať na stred, čo napr. pri portrétoch na výšku nie je možné keď musí fotograf ostriť na oči.
 
conan7
2011-08-05 09:24:36
Zaujímavý technický článok. Ešte jedna vec mi nie je úplne jasná. Tá matnica split-screen sa dá používať aj s autofocusom alebo len manuálne? Príklad, keď mám jeden super manuálne sklo a 5 AF objektívov, a rozhodnem sa niečo odfotiť s manuálnym tak prakticky ja pred fotením musím prehadzovať matnice?
 
dalay-lamma
2011-08-05 09:43:04
príspevok od: conan7
Zaujímavý technický článok. Ešte jedna vec mi nie je úplne jasná. Tá matnica split-screen sa dá používať aj s autofocusom alebo len manuálne? Príklad, keď mám jeden super manuálne sklo a 5 AF objektívov, a rozhodnem sa niečo odfotiť s manuálnym tak prakticky ja pred fotením musím prehadzovať matnice?
Nemusis, pokial ti tie "pomocky" na matnici neprekazaju v pohlade. Autofocus funguje nezavisle na matnici (hlavne zrkadlo moze byt polopriepustne, za nim je v strede mensie zrkadielko, ktore odraza smerom dole na AF senzory).
 
conan7
2011-08-05 09:50:23
príspevok od: dalay-lamma
Nemusis, pokial ti tie "pomocky" na matnici neprekazaju v pohlade. Autofocus funguje nezavisle na matnici (hlavne zrkadlo moze byt polopriepustne, za nim je v strede mensie zrkadielko, ktore odraza smerom dole na AF senzory).
Teda aj Servo, preostrovanie všetko funguje tak ako s klasickou matnicou len odpadá možnosť ostrenia s krajnými bodmi, lebo tie tam nie sú hej?
 
WildSammy
2011-08-05 10:34:35
príspevok od: conan7
Teda aj Servo, preostrovanie všetko funguje tak ako s klasickou matnicou len odpadá možnosť ostrenia s krajnými bodmi, lebo tie tam nie sú hej?
ano, funguje vsetko normalne ja mam vo fotaku namontovanu taku matnicu je to dobre napr. aj na kontrolu AFka okrem ineho (www.katzeyeoptics.com, www.focusingscreen.com)
 
conan7
2011-08-05 10:38:52
príspevok od: WildSammy
ano, funguje vsetko normalne ja mam vo fotaku namontovanu taku matnicu je to dobre napr. aj na kontrolu AFka okrem ineho (www.katzeyeoptics.com, www.focusingscreen.com)
na Slovensku to asi nepredáva nikto však?
 
WildSammy
2011-08-05 10:43:39
príspevok od: conan7
na Slovensku to asi nepredáva nikto však?
tak o tom pochybujem a navyse v normalnej kvalite ale z hentych dvoch stranok to pride na SK uplne normalne keby si chcel, ja budem v blizkej dobe objednavat, mozeme sa zlozit na postovne
 
conan7
2011-08-05 10:49:49
príspevok od: WildSammy
tak o tom pochybujem a navyse v normalnej kvalite ale z hentych dvoch stranok to pride na SK uplne normalne keby si chcel, ja budem v blizkej dobe objednavat, mozeme sa zlozit na postovne
najprv sa zložme mne na jeden Zeiss, potom môžeme riešiť poštovné
 
WildSammy
2011-08-05 10:55:47
príspevok od: conan7
najprv sa zložme mne na jeden Zeiss, potom môžeme riešiť poštovné
ano, ano alebo na jednu leicu :-P ked sa zlozime, tak v poho
 
conan7
2011-08-05 11:01:55
príspevok od: WildSammy
ano, ano alebo na jednu leicu :-P ked sa zlozime, tak v poho
nie nie ja tak vysoko nerúbem, jeden široký zeiss by ma absolútne uspokojil, ale tuto furt strašia človeka že s klasickými matnicami sa nedá a že ani af confirm nepomôže. tak chudobný ľud potom začne snívať aj o katzeye vieš
 
WildSammy
2011-08-05 11:05:45
príspevok od: conan7
nie nie ja tak vysoko nerúbem, jeden široký zeiss by ma absolútne uspokojil, ale tuto furt strašia človeka že s klasickými matnicami sa nedá a že ani af confirm nepomôže. tak chudobný ľud potom začne snívať aj o katzeye vieš
tie matnice z www.focusingscreen.com su rovnako vysokej kvality ako napr. spominany KaztEye
 
haplo602
2011-08-05 11:13:23
príspevok od: conan7
Teda aj Servo, preostrovanie všetko funguje tak ako s klasickou matnicou len odpadá možnosť ostrenia s krajnými bodmi, lebo tie tam nie sú hej?
AF senzory su uplne inde, svetlo ku nim neprachadza cez matnicu. takze je jedno aku matnicu mas, AF ti bude fungovat vzdy.
 
sunajn
2011-08-05 11:29:40
Fajn článok
 
dalay-lamma
2011-08-05 12:06:09
príspevok od: conan7
Teda aj Servo, preostrovanie všetko funguje tak ako s klasickou matnicou len odpadá možnosť ostrenia s krajnými bodmi, lebo tie tam nie sú hej?
myslim, ze mozes ostrit vsetkymi bodmi (na AF sa nic nezmeni), len asi v hladaciku nebude vidno, ktory bod je zvoleny, ak sa bod osvetluje ledkou. Ak sa zvoleny bod zobrazuje na LCD, nemalo by to asi vadit vobec.
 
conan7
2011-08-05 12:46:06
príspevok od: dalay-lamma
myslim, ze mozes ostrit vsetkymi bodmi (na AF sa nic nezmeni), len asi v hladaciku nebude vidno, ktory bod je zvoleny, ak sa bod osvetluje ledkou. Ak sa zvoleny bod zobrazuje na LCD, nemalo by to asi vadit vobec.
zaujímavé, každopádne to vyzerá tak, že by to bolo treba reálne odskúšať ako to vyzerá v praxi...
 
WildSammy
2011-08-05 13:42:09
príspevok od: conan7
zaujímavé, každopádne to vyzerá tak, že by to bolo treba reálne odskúšať ako to vyzerá v praxi...
vyzera to dobre jedine s cim moze vzniknut este problem, ze po namontovani takejto matnice zistis, ze nemas z vyroby sklaibrovany hladacik a budes mat s nou BF/FF.. toto sa da velmi lahko vyriesit podlozkami pod matnicu. Ak mas BF tak potrebujes vacsiu hrubku podloziek, ak mas FF, potrebujes zas odobrat. Tieto podlozky sa daju objednat od vyrobcu fotaku alebo si ich rovno objednas od dodavatela matnice. Stoja v porovnani s matnicou bagatel. Navyse budes potrebovat este jemnu pinzetu, najlepsie na kontaktne sosovky s polochymi, pogumovanymi koncami a umelohmotnu, aby si neposkriabal matnicu pri takejto manipulacii. Mne sa ich uz podarilo kovovou pinzetou poskriabat zopar. Nastastie na miestach, kde to nevadi vo vyhlade
 
conan7
2011-08-05 14:28:53
príspevok od: WildSammy
vyzera to dobre jedine s cim moze vzniknut este problem, ze po namontovani takejto matnice zistis, ze nemas z vyroby sklaibrovany hladacik a budes mat s nou BF/FF.. toto sa da velmi lahko vyriesit podlozkami pod matnicu. Ak mas BF tak potrebujes vacsiu hrubku podloziek, ak mas FF, potrebujes zas odobrat. Tieto podlozky sa daju objednat od vyrobcu fotaku alebo si ich rovno objednas od dodavatela matnice. Stoja v porovnani s matnicou bagatel. Navyse budes potrebovat este jemnu pinzetu, najlepsie na kontaktne sosovky s polochymi, pogumovanymi koncami a umelohmotnu, aby si neposkriabal matnicu pri takejto manipulacii. Mne sa ich uz podarilo kovovou pinzetou poskriabat zopar. Nastastie na miestach, kde to nevadi vo vyhlade
keď sa nemýlim, pri katzeye bola pinzeta súčasťou balíku, či to je omyl?
 
WildSammy
2011-08-05 15:32:47
príspevok od: conan7
keď sa nemýlim, pri katzeye bola pinzeta súčasťou balíku, či to je omyl?
mne prisla iba taka sranda na uvolnenie spony, co drzi matnicu.. cize ziadna pinzeta.. pinzety posielaju ti druhi ale aj tak je najlepsie kupit si v optike tu pinzetu na sosovky.. s tou zarucene nic neposkribaes ani neznicis
 
titinius
2011-08-06 21:17:00
ale napr na 7D je elektronicka matica a je nevymenitelna ! takze tam to nejde
 
Roger
2011-08-07 19:48:10
príspevok od: WildSammy
tak o tom pochybujem a navyse v normalnej kvalite ale z hentych dvoch stranok to pride na SK uplne normalne keby si chcel, ja budem v blizkej dobe objednavat, mozeme sa zlozit na postovne
ja by som sa pridal. Daj vedieť ako by sme to zrealizovali
 
mayko
2011-08-07 21:45:06
Vyborny clanok. Dakujem.
 
cmato
2011-08-08 13:24:07
Co hovorite na matnice z ebay? ma s nimi niekto skusenost? napr:
http://cgi.ebay.com/Dual-45-Split-Focus-Screen-O5N2-Pentax-K10D-K20D-/320500667843?pt=LH_DefaultDomain_0&hash=item4a9f5415c3
 
WildSammy
2011-08-09 11:09:29
príspevok od: cmato
Co hovorite na matnice z ebay? ma s nimi niekto skusenost? napr:
http://cgi.ebay.com/Dual-45-Split-Focus-Screen-O5N2-Pentax-K10D-K20D-/320500667843?pt=LH_DefaultDomain_0&hash=item4a9f5415c3
som cakal, kedy to pride na nete je porovnanie matnic z ebay, focusingscreens a katzeye tie z ebayu dopadli najhorsie, ale zas co by clovek cakal za tu cenu? ako lacna alternativa mozu byt aj tie, ale nedaju sa zrovnavat s katzeye alebo s matnicami z focusingscreens.. tie su od tychto na mile daleko.
 
zlate.slnko
2011-08-10 15:39:11
Vdaka za clanok. Uz rok zaostrujem vyhradne manualne, aby som dosiahla ten vysledok, ktory porebujem .... u mna to chcelo zo vsetkeho najviac trening oka .
 
dwirth
2013-06-10 11:53:31
ahojte, potreboval by som poradit od skusenejsich, ako efektivne zaostrovat s manualnym sklom.
konkretene Takumar 50 mm f/ 1.4
pretoze hlbka ostrosti (f/ 1.4) je taka mala, ako moje sucasne percento spravne zaostrenych fotiek.
- stativ a live view (pri takejto kombinacii mam odpad minimalny)
co je ale pri foteni portretov neprakticke, zdlhave.

pomohla by vymena povodnej matnice za vhodnejsiu pre manual. ostrenie?
nie je ostrenie (kompozicia) obmedzena iba na stred?
zaostrit a prekomponovat mi zase pripada iba ako skusanie, kde vysledok nemusi byt vzdy isty.
vopred vdaka za kazdu radu
 
logout
2013-06-10 13:50:01
To je zaujímavé tie matnice, ale cena je dosť brutálna. I keď by sa mi páčilo mať matnicu podobnú Zenitu v Pentaxe
 
Alien
2015-06-02 20:04:14
Nevie niekto ako si uľahčiť manuálne ostrenie na Nikon D610 ... frčím teraz na manuálnych starých sklách a niekedy je problém sa trafiť , takže veľa odpadu .... nejaká pomôcka okrem matnice ... tá pokryje len stred
 
red arrow
2015-06-02 20:37:38
príspevok od: Alien
Nevie niekto ako si uľahčiť manuálne ostrenie na Nikon D610 ... frčím teraz na manuálnych starých sklách a niekedy je problém sa trafiť , takže veľa odpadu .... nejaká pomôcka okrem matnice ... tá pokryje len stred
ja zaostrujem cez LCD monitor fotaku tak, ze si najprv spravim kompoziciu, vyberiem bod kam chcem zaostrit, priblizim tlacitkom + a manualne podla moznosti co najpresnejsie zaostrim pricom aj niekolkokrat prejdem doprava ci dolava prstencom zaostrovania aby som sa uistil ze to mam spravne zaostrene. Treba si uvedomit, ze to, na co sa pozeram na displeji je obrovsky vyrez a moze sa zdat, ze to nie je uplne ostre, ale v skutocnosti to bude ok. Stativ je nevyhnutny.
Pozri moje fotky starymi sklickami
 
milos
2015-06-02 23:13:39
príspevok od: Alien
Nevie niekto ako si uľahčiť manuálne ostrenie na Nikon D610 ... frčím teraz na manuálnych starých sklách a niekedy je problém sa trafiť , takže veľa odpadu .... nejaká pomôcka okrem matnice ... tá pokryje len stred
Zväčšovacia očnica ...

vzhľadom k tomu,že akýkoľvek digitál má hľadáčik ako myšia vzdušnica ... teda v porovnaní so skutočným fotoaparátom.

 
Alien
2015-06-03 05:40:38
príspevok od: red arrow
ja zaostrujem cez LCD monitor fotaku tak, ze si najprv spravim kompoziciu, vyberiem bod kam chcem zaostrit, priblizim tlacitkom + a manualne podla moznosti co najpresnejsie zaostrim pricom aj niekolkokrat prejdem doprava ci dolava prstencom zaostrovania aby som sa uistil ze to mam spravne zaostrene. Treba si uvedomit, ze to, na co sa pozeram na displeji je obrovsky vyrez a moze sa zdat, ze to nie je uplne ostre, ale v skutocnosti to bude ok. Stativ je nevyhnutny.
Pozri moje fotky starymi sklickami
Možno na krajinu
 
red arrow
2015-06-03 08:09:50
príspevok od: Alien
Možno na krajinu
Kdeze krajinku, tu fotim na automaticke zaostrovanie kedze nie je dovod pouzit manualne
Vsetky posledne makra kvetov fotene starymi sklami v mojej galerii su ostrene manualne tak ako som popisal vyssie, uspesnost zaostrenia je takmer 100%. Da sa aj cez hladacik ale to uz nie je take presne vzhladom na to ze fotim prevazne na plnu dieru kvoli bokehu.
 
Alien
2015-06-03 08:30:22
príspevok od: red arrow
Kdeze krajinku, tu fotim na automaticke zaostrovanie kedze nie je dovod pouzit manualne
Vsetky posledne makra kvetov fotene starymi sklami v mojej galerii su ostrene manualne tak ako som popisal vyssie, uspesnost zaostrenia je takmer 100%. Da sa aj cez hladacik ale to uz nie je take presne vzhladom na to ze fotim prevazne na plnu dieru kvoli bokehu.
OK
 

Ďalší článok z kategórie

Z kategórie

Inzercia