Loupedeck CT

V redakcii som si mohol krátko vyskúšať novú konzolu od Loupedeck.

Neberte tento článok ako recenziu, skôr akési zoznámenie s touto zaujímavou novinkou, doplnené o niektoré moje postrehy. Plnohodnotnú recenziu môže napísať len ten, čo ho bude používať niekoľko mesiacov a vyskúša aj iné programy ako Lightroom a Photoshop.

Loupedeck CT je konzola pre zjednodušenie a zrýchlenie ovládania rôznych programov, hlavne Lightroomu Classic. Ďalej sú to Ableton Live, Adobe Illustrator, Adobe Photoshop, Adobe Photoshop Camera Raw, Adobe Premiere Pro a Final Cut Pro X. Ovládače sú k dispozícii pre operačné systémy Windows 10 a MacOS 10.13 a novší.

Oficiálna stránka Loupedeck CT.

Prvý dojem a inštalácia

Loupedeck CT je dodávaný v dvojitom balení. Najprv v obyčajnej hnedej krabici je druhá, podstatne luxusnejšia čierna s embosovaním a metalickou tlačou. Perfektný je každý jeden detail, ako u prémiových produktov od Applu. Ani samostatný produkt za nimi nezaostáva. Vyrobený je v kombinácii kovu a plastu. Horný kryt je z hliníka, rovnako aj potenciometre. Otočné voliče a tlačidlá sú ako z Hi-Fi veže, je radosť s nimi pracovať. Zariadenie sa k počítaču pripája dodávaným USB-C káblom. Neskôr má pribudnúť podpora Bluetooth. Ovládače je potrebné stiahnuť zo stránok výrobcu, kde nájdete aj stránku s dokumentmi, ktoré vás prevedú nastavením pre rôzne programy. Inštalácia ovládačov je jednoduchá a bezproblémová, aspoň pod Mac OS. Len je potrebné v systémových nastaveniach povoliť zariadeniu prístupnosť v časti Bezpečnosť a súkromie.

Po spustení nainštalovaného programu sa na Loupedecku CT efektne rozsvietia tlačidlá a displeje. Najprv som mal problém, že zariadenie reagovalo len na niektoré ovládacie prvky. Problém bol v USB, musí mať dostatočné napätie, pripojenie cez monitor a klávesnicu nefungovalo, musel som ho pripojiť priamo k počítaču. Potom už všetko fungovalo tak ako má.

Nastavenie

Loupedeck CT môžete začať používať ihneď po vybalení a nainštalovaní ovládačov. Každý užívateľ editačných programov má svoj spôsob práce a konzola umožňuje prispôsobiť tomu funkcionalitu prakticky každého ovládacieho prvku. Slúži k tomu prehľadná aplikácia. Vzhľadom na veľké množstvo funkcií a ovládacích prvkov je kompletné preprogramovanie zdĺhavé. Väčšina užívateľov však len prenastaví pár funkcií.

Aplikácia nastavenia zariadenia umožňuje prispôsobiť funkcionalitu prakticky každého ovládacieho prvku.

Používanie

Osobne mi na ovládaní Lightroomu Classic CC nič nechýba a vystačím si s klávesnicou (musí mať numerický blok) a myšou. Využívam klávesové skratky a vyhovuje mi, že v režime Develop sú všetky funkcie pod sebou a môžem rýchlo prebehnúť zhora nadol. Ak niektoré funkcie nepoužívam, môžem ich skryť a uvoľniť miesto na monitore. Ovládanie tabletom sa mi vôbec neosvedčilo, Lightroom na to nie je optimalizovaný. Tablet nepoužívam ani pre Photoshop. Používal som ho často, keď som sa viac venoval retušovaniu a kresleniu.

Skúšal som aj prvý Loupedeck, ktorý viac vyzeral ako klávesnica s potenciometrami. U neho mi prekážalo, že zaberá veľa miesta. Vôbec to nevyhovovalo môjmu štýlu práce s počítačom. Ako redaktor sa neustále prepínam medzi Lightroomom, Photoshopom, textovým editorom, správcom pošty a internetovým prehliadačom. K tomu potrebujem aj klávesnicu. Z tohto pohľadu mi príde Loupedeck CT oveľa praktickejší. Môžem ho mať na stole, naľavo od klávesnice. Pravou rukou môžem ovládať myš a klávesnicu, ľavou klávesnicu a Loupedeck CT.

Funkcionalita zariadenia sa prepína podľa aktuálneho programu. Ak nie ste v žiadnom z  podporovaných programov, centrálny otočný volič s displejom prevezme na seba funkciu hodín. Iné prvky duplikujú kurzory, nastavenie zvuku, jasu, ovládanie médií, tabelátor, undo atď. Ak sa v počítači prepnete na iný program, zmení sa ponuka displejov aj podsvietenie ovládacích prvkov.

Ovládanie kombinuje dotykové displeje, podsvietené tlačidlá a otočné voliče. Informácie na displejoch sa menia v závislosti na programe, jeho režime a užívateľskom nastavení.

Nemá zmysle sa rozpisovať o jednotlivých režimoch, kombináciách ovládania, možnostiach nastavenia. To vydá aj na knihu, len základný návod pre LR má 30 strán.

Loupedeck CT som vyskúšal s programami Lightroom Classic a Photoshop. V Lightroome s konzolou môžete pracovať v moduloch Develop a Library. Určite hneď od začiatku začnete používať najintuitívnejšie ovládateľné funkcie a zároveň budete používať klávesnicu a myš. S tým, ako sa so zariadením budete lepšie zoznamovať, budete čoraz viac využívať konzolu a personalizovať si cez setup ovládacie prvky. Ako taká práca s konzolou v programe Lightroom Classic vyzerá vám predstaví nasledujúce video.

Práca s konzolou je rýchla. Spomaľovať vás môže čakanie na odozvu počítača, pomalšiemu dlhšie trvá, kým prekreslí náhľad fotografie. Zaujalo ma, že v module Library som začal robiť základné úpravy (Quick Develop), ktoré inak zásadne robím v module Develop.

V Photoshope som využil najmä potenciometre pre rýchlejšie nastavenie nástrojov (veľkosť, krytie) a vrstiev. Priam ideálne sa tu ukazujú virtuálne tlačidlá využiteľné najmä na rýchly výber nástrojov a nastavení. Bol som prekvapený, ako vie konzola zefektívniť prácu s Photoshopom, snáď ešte viac ako s Lightroomom.

Po stránke technického spracovania nemám voči Loupedecku CT žiadne výhrady. Je to pomerne kompaktné zariadenie, ktoré má intuitívnym spôsobom nahradiť alebo doplniť klávesnicu a myš. Zariadenie má umožňovať nastaviť desiatky funkcií v rôznych programoch, aj keď najviac sa ráta s Lightroomom. Prekvapilo ma ale, ako vie byť konzola efektívna v spojení s Photoshopom. Vzhľadom na zložitosť si Loupedeck CT vyžaduje hodiny štúdia, nastavovania a hlavne užívania. Trochu ako pilotovať lietadlo, ovládanie musíte dostať do krvi. Určite nič pre netrpezlivých a ani pre začínajúcich užívateľov Lightroomu a ďalších pokročilých programov. Toto príslušenstvo je pre tých, čo pracujú s počítačom dennodenne a upravujú množstvo súborov. Ovládanie pomocou Loupedecku sa musí stať rutinou a vtedy dostane zmysel, urýchli a zintuitívni ovládanie. Základy však zvládnete za pár hodín.

Loupedeck CT mi dáva oveľa väčší zmysel ako klávesovo dizajnované staršie modely. Je univerzálnejší, prispôsobiteľnejší a lepšie upgradovateľný do budúcna (veľké plus). Lepšie sa hodí do workflow užívateľov, ktorý využívajú aj klávesnicu s myšou. Nie je to lacné zariadenie (499,- €), jeho kúpu musíte starostlivo zvážiť a pripraviť sa na obdobie, kedy ho budete nastavovať podľa vašich potrieb a budete sa s ním zžívať. Či vám sadne do workflow nie je nikde zaručené, rovnako ako u tlakového tabletu, či iného špeciálneho zariadenia. Ja môžem len napísať, že výrobca urobil maximum pre to, aby ste so zariadením boli spokojní, ak mu venujete dostatok času.

Loupedeck CT nám na odskúšanie zapožičal internetový obchod blackdog.sk.