Kruh sa uzatvoril, aspoň ten môj. Canon EOS 100 bola moja prvá AF zrkadlovka. Kúpil som ju v bazári za 16 000 Kčs v čase, keď som zarábal 3500 Kčs mesačne. Doba sa odvtedy zmenila. Do nového EOS-u s číslovkou 100 už film nevložíte. Za číslovkou je písmeno D, ktoré naznačuje, že sa jedná o digitálny fotoaparát. To nie je nič zvláštne, Canon už filmové fotoaparáty niekoľko rokov nevyrába. Filmový EOS 100 bol fotoaparát strednej triedy, praotec súčasného EOS-u 60D. Digitálny EOS 100D nemá žiadneho prapredka, len kopu príbuzných. EOS 100D definuje u Canonu novú subkategóriu minizrkadloviek.
Pokročilí fotografi, keď vidia takto malý fotoaparát, dostávajú vyrážky. Hneď začnú upozorňovať na zlú ergonómiu držania a ovládania. Myslia vtedy ale len na seba. Nevedia sa vcítiť do potrieb inej skupiny užívateľov, ktorá ma na fotoaparát iné nároky. Canon EOS 100D je najmenšou a najľahšou zrkadlovkou EOS, snáď ešte menšou ako ultrazoomy Powershot. Rozmery sú 116,8 x 90,7 x 69,4 mm a hmotnosť bez batérie a karty je 407 g. To je skutočne menej ako u Powershot SX50 HS. Menej ako u niektorých CSC/Mirrorless fotoaparátov.
Oficiálne video vám ozrejmí, pre koho je EOS 100D navrhnutý.
Až na menšie rozmery a hmotnosť je EOS 100D plnohodnotnou zrkadlovkou s funkčnou výbavou a ergonómiou ovládania, ktoré poznáme z modelov nižšieho radu. Canon tento model zaraďuje medzi EOS 1100D a EOS 650D/700D. Nejde teda o najnižší model, ale skôr model, ktorý má vyplniť voľné miesto v portfóliu. Prečo?
Aj keď sú CSC/Mirrorless fotoaparáty čoraz populárnejšie, majú niekoľko nevýhod:
- Nie sú to zrkadlovky a niekto jednoducho chce fotoaparát zrkadlovej koncepcie.
- Majú svoj vlastný bajonet a objektívy toho istého výrobcu, určené pre zrkadlovky, sa dajú použiť len s redukciou. To nie je najpraktickejšie riešenie.
- Fotograf má už zrkadlovku a objektívy a chce záložný model, fotoaparát na cestovanie alebo pre iného člena rodiny.
- Portfólio objektívov je obmedzené. Niektoré objektívy nájdete len v ponuke pre zrkadlovky.
- Objektívy pre CSC/Mirrorles nepasujú na zrkadlovky. Ak sa fotograf rozhodne upgradovať na zrkadlovku, musí si k nej kúpiť aj objektívy.
Výhodou sú ale malé rozmery a hmotnosť a práve im má konkurovať nový EOS 100D. Má v sebe spojiť výhody koncepcie zrkadloviek s kompaktnosťou CSC/Mirrorless fotoaparátov. Fotoaparát sa zameriava aj na opomínanú skupinu užívateľov - mládež a ženy, s menšími rukami, pre ktorú môže byť držanie “dospelej” zrkadlovky problémom.
Ďalej už kompaktné rozmery nebudem preberať. Je zrejmé, že mne držanie bude robiť určité problémy a kvôli ergonómii je pre mňa vhodnejší napr. EOS 700D. Zameriam sa preto na ergonómiu ovládania, funkčnú výbavu a obrazovú kvalitu výstupu.
Aj keď niektoré kombinácie budu vyzerať humorne, na malý EOS môžete nasadiť komplet všetky objektívy EF/EF-S.
Prvý dojem
Po vybalení fotoaparátu z krabice sa nekonal žiaden šok. Fotoaparát je malý, ale nie miniatúrny. Priemer bajonetu a veľkosť zrkadlovej šachty sa zmenšiť nedajú a tak sa uberalo najmä po stranách. Plastové telo vyzerá byť pevné, nič sa nehýbe, nevŕzga. Grip je pogumovaný, ale malý pre moje “klavírne” štíhle prsty. Držať ho môžem 2 prstami, ale až tak mi to nevadí, fotoaparát vždy držím dvomi rukami. Ľavou podopieram objektív.
Prvé, čo som musel po vložení batérie a karty urobiť, bolo vypnutie otravnej nápovedy. Hneď som ale ocenil prednosti dotykového ovládania. To vyvažuje nedostatky v ergonómii, konkrétne menší počet tlačidiel. Tlačidlá majú veľmi príjemný chod s pomerne dlhou dráhou. Menej festovne pôsobí krížový ovládač.
Štart fotoaparátu je váhavejší a trvá približne sekundu. Príjemne prekvapila nízka hlučnosť uzávierky, v režime živého náhľadu je tichšia než väčšina mirrorless fotoaparátov. Ideálne pri fotografovaní malých detí pri spánku alebo v tichom prostredí kostola.
Základná charakteristika
Canon EOS 100D je digitálna zrkadlovka určená pre amatérov. Osadená je APS-C snímačom typu CMOS s efektívnym rozlíšením 18 Mpx. Mozgom fotoaparátu je procesor DIGIC 5. Bajonet je typu EF/EF-S, takže aj na tohto drobca nasadíte všetky objektívy EOS, vrátane tých najdrahších. Hybridné automatické zaostrovanie zabezpečuje 9 senzorov, stredový je krížový. Meranie expozície je 63-zónové. Citlivosť je nastaviteľná v rozsahu ISO 100 - 12 800, užívateľsky rozšíriteľná až na ISO 25 600. Uzávierka má rozsah 30 - 1/4000 s + B. Synchronizačný čas vstavaného blesku je 1/200 s. V hľadáčiku s pokrytím 95% je použité päťhranné zrkadlo, čiže lacnejšie a menej svetelné riešenie. Displej s uhlopriečkou 3” je dotykový a má približne 1 040 000 bodov. Nie je polohovateľný. Ako u každej modernej zrkadlovky, nechýba funkcia živého náhľadu a snímanie videosekvencií.
Dizajn a ergonómia
Svojimi krivkami a rozložením ovládacích prvkov je to typický Canon. Žiadne experimenty, len drobné úpravy pre prispôsobenie menším rozmerom.
Pri pohľade spredu sa na gripe nachádza senzor IR ovládania. Po strane bajonetu sa dole nachádza tlačidlo pre kontrolu hĺbky ostrosti, hore je tlačidlo vyklopenia a nastavenia vstavaného blesku. Takmer by som zabudol na diódu pomocného svetla automatického zaostrovania nad logom EOS 100D.
Na hornej časti sa nachádza výklopný vstavaný blesk a pätica pre pripojenie blesku. Za spúšťou je otočný ovládač a vedľa neho tlačidlo ISO pre nastavenie citlivosti. Volič programov je na pravej strane (z pohľadu fotografa) a nemá aretáciu. Jednotlivé polohy sú ale dobre definované a nehrozí tak nechcené prepnutie na iný program. Po strane je prepínač ON/OFF, ktorý má tretiu polohu, ktorou sa volí režim snímania videa. Väčšina ovládacích prvkov je tak sústredená na jednej strane a prístroj sa dá ovládať prakticky jednou rukou.
Pozrime sa na zadnú časť fotoaparátu. 3” displej je dnes štandardom. Poteší vysoké rozlíšenie cca 1 040 000 bodov a dotykové ovládanie. Displej ale nie je polohovateľný. Nad displejom je okulár hľadáčiku s gumenou očnicou a dioptrickou korekciou. Pohľad do hľadáčika nesklamal a zodpovedá štandardu v tejto triede zrkadloviek. Naľavo od hľadáčika sú tlačidlá “MENU” a “INFO.” Napravo je tlačidlo Live View, ktoré v režime videa funguje ako “RECORD”, čiže sa ním aktivuje a ukončuje nahrávanie videosekvencií.
Naľavo od displeja je všesmerový volič. Práve ten utrpel procesom miniaturizácie a je veľký ako na kompaktoch IXUS. Uprostred neho je tlačidlo SET a zároveň Q, pre rýchly prístup k nastaveniam. Nad sa nachádza tlačidlo korekcie expozície, ktoré v režime M funguje aj ako shift pre nastavenie clony. To ale Canoňáci dobre poznajú. Takmer na spodnej hrane fotoaparátu sú tlačidlá “PLAY” a “DELETE”. Posledná dvojica tlačidiel je na hrane zadnej časti gripu. Horné slúži na výber AF senzorov, spodné ako pamäť expozície. V režime prehrávania sa nimi ovláda lupa.
Konektorová výbava vôbec nie je chudobná. Kameramanov poteší mikrofónny vstup, čo nebýva v tejto triede štandardom. Pod ním je konektor pre káblovú spúšť, USB a HDMI.
Prístup k priestoru pre batériu a pamäťovú kartu je na spodu, pod spoločnými dvierkami. Statívový závit je kovový a umiestnený je v osi objektívu.
Fotoaparát už zvonku poznáte, poďme sa preto pozrieť na jeho softvérovú a funkčnú výbavu.
Menu
Jedenásť záložiek je aj na mňa veľa a to som zvyknutý na profesionálne prístroje s množstvom nastavení. Neprehľadnosť ale dobre rieši “Moje menu”, kde si užívateľ vloží svoje obľúbene položky menu, ale škoda, že len päť. Jazykovo menej zdatní ocenia ponuku češtiny v zozname jazykov. Nastaviteľných funkcií je hojne a užívateľ si vďaka tomu môže fotoaparát dobre prispôsobiť vlastným požiadavkám.
Ovládanie dotykového displeja
Ako som už spomenul, dotykové ovládanie je dobrou kompenzáciou menšieho počtu tlačidiel. Ovládanie je dostatočne citlivé a meniteľné položky sú zvýraznené rámikom. Komu dotykové ovládanie nevyhovuje, môže fotoaparát ovládať klasicky tlačidlami a smerovým voličom. Dotykom môžete vyberať aj AF senzory a v režime živého náhľadu dotykom vyberiete miesto, kde chcete zaostriť a po zaostrení odexponujete záber. Tomu sa hovorí komfortné ovládanie. Oceníte najmä pri práci zo statívu.
Dotykové ovládanie funguje aj v režime prehrávania. Podporované sú multigestá, podobne ako na chytrých zariadeniach.
Funkčná výbava
Displej - 3” LCD Clear View II má rozlíšenie 1 040 000 bodov a pomer strán 3:2. Plocha displeja je tak lepšie využiteľná. Kvalita obrazu je veľmi dobrá. Obraz je jemný, farby sú podané korektne. Slušná je aj čitateľnosť na priamom slnku. Jas je nastaviteľný v siedmych stupňoch.
Hľadáčik - primerane veľký, ale pomerne hlboko zapustený. Fotografi s okuliarmi budú mať problém vidieť celý obraz.
Zaostrovanie – 9-bodové zaostrovanie musím pochváliť. Je dostatočne rýchle a spoľahnúť sa možno aj na krajné body a to aj v šere. Redakčný EOS 5D Mark II sa musí pred týmto “usmrkancom” hanbiť. V režime živého náhľadu sa využíva hybridná konštrukcia zaostrovania, ktorá má urýchliť zaostrovanie pri fotografovaní aj snímaní videa. Výsledky sú lepšie ako u modelov bez hybridného AF, ale stále to nestačí ani na kompakty. O správaní sa hybridného zaostrovania pri snímaní videa sa dozviete viac ďalej v samostatnej časti.
Vstavaný blesk - smerné číslo je 9,4 a pokryje uhol záberu 18 mm objektívu. Vstavaný blesk nedokáže fungovať ako riadiaca jednotka pre diaľkové ovládanie externých systémových bleskov Speedlite. Blesk je možné synchronizovať do 1/200 s.
Iné zaujímavé funkcie:
Touch shutter - ovládanie spúšte cez dotykový displej.
Grid display - pomocná kompozičná mriežka na displeji.
Aspect ratio - možnosť zmeny pomeru strán.
Expozičné programy
Tu sa žiadne prekvapenie nekoná a programová výbava je podobná ako u iných amatérskych EOS-ov. Začiatočníkom sú určené automatické programy. Najjednoduchšia je zelená automatika, kedy sa fotoaparát snaží zistiť, čo fotografujete. Alebo si môžete vybrať z množstva motívových programov. Pre pokročilých sú určené programy P, Av, Tv a M.
Ak zvolíte formát JPG, môžete zvoliť aj funkciu efektov, kedy fotoaparát napodobňuje napr. detský fotoaparát, kontrastnú ČB fotografiu so zrnom, Tilt-Shift objektív alebo objektív Rybie oko. Nie je možné využívať tieto efekty pri snímaní do RAW alebo RAW+JPG. Osobne si myslím, že nie sú príliš vydarené a lepšie je pridať efekt dodatočne, napríklad v programe Snapseed.
Volič programov s prepínačom ON/OFF/Video.
Ukážka niekoľkých efektových filtrov.
Praktické skúsenosti
S fotoaparátom som sa rýchlo zžil. Ovládanie je dostatočne intuitívne. Pokiaľ máte skúsenosť so smartphonom alebo tabletom, nebude vám robiť problémy ani dotykové ovládanie. Štart fotoaparátu je pomalší a trvá asi sekundu. Odozva spúšte a zostrovanie sú už ale rýchle. Spoľahnúť sa dá na všetkých 9 senzorov AF. Na rozdiel od Nikonov či Sony má fotoaparát tendenciu k preexpozícii, najmä keď je na scéne veľký svetelný kontrast. Vtedy fotoaparát preferuje meranie expozície v tieňoch. Výdrž batérie je skôr podpriemerná. Ak viac snímate video, pripravte sa na to, že s jednou batériou vydržíte pol dňa. Ak budete len fotografovať, urobíte na jedno nabitie okolo 400 až 500 záberov.
Kvalita fotografií
Kvalita uspokojí aj náročnejších fotografov. Samozrejme veľa záleží na použitých objektívoch. Snímač má dobrý dynamický rozsah a aj keď to nie je premiant APS-C snímačov, vadiť vám to nebude. Pri práci s RAW-om budete mať dostatok obrazových informácií pre “čarovanie” s expozíciou. Páči sa mi celkové podanie farieb. Je prirodzené, dostatočne saturované a inak problematická modrá obloha či červená farba sú zachytené korektne. Automatické vyváženie bielej má niekedy tendenciu skĺznuť k studenším odtieňom.
Ak sa rozhodnete fotografovať do formátu JPG, odporúčam vypnúť odšumovanie fotografií. Je pomerne agresívne a rozmazáva jemné detaily.
Pri spracovaní RAW-u využijete potenciál daný dynamickým rozsahom snímača.
Canon EOS 100D je schopný zachytiť širokú paletu odtieňov farieb.
Šum
Šum je pozorovateľný už od ISO 100 a to pomerne výrazne. Nie je problém potlačiť ho v editačnom programe, ale na APS-C zrkadlovke to zamrzí. Pre amatéra prechádzajúceho z kompaktu bude ale úroveň šumu viac než prijateľná. Prvý výraznejší nárast šumu je pri ISO 800, druhý pri ISO 3200. Rozumné využitie končí pri ISO 6400, u vyšších hodnôt je šumu viac ako obrazových informácií.
Fotografie som vyvolával v programoch Digital Photo Professional (Canon) a Lightroom 4 (Adobe). So šumom si lepšie poradil Lightroom, a to s rozdielom dvoch tried. V obidvoch programoch ale badať, že Canon EOS 100D má pri vyšších hodnotách citlivosti o niečo väčšie množstvo farebného šumu, ako je priemer.
Video
Pokiaľ v režime fotografovania je automatické zaostrovanie v Live View stále pomalé, pri snímaní videa ma príjemne prekvapilo. Snímanie videa sa vďaka tomu komfortom priblížilo k CSC fotoaparátom. Aj začiatočník tak môže snímať video, bez znalosti ručného zaostrovania. Kvalita videa je výborná. Dobre funguje aj stabilizácia objektívu 18-135. Pokročilejším filmárom nebude chýbať možnosť manuálneho nastavenia expozície ani korekcia expozície. EOS 100D ich má. Vstavaný mikrofón je citlivý na vietor, pre kvalitnejší zvukový záznam odporúčam použiť externý mikrofón.
Video má samostatnú polohu prepínača ON/OFF. To je dobre, pretože na displeji uvidíte to, čo budete snímať. U fotoaparátov, ktoré nemajú samostatný režim videa sa zobrazujú len pomocné čiary orezu, alebo vás fotoaparát nemilo prekvapí zmenou výrezu, keď spustíte nahrávanie. Video sa ukladá do formátu MOV (1 920 x 1 080 (29,97, 25, 23,976 záberov/s) 1 280 x 720 (59,94, 50 záberov/s) 640 x 480 (30, 25 záberov/s)). Dĺžka nahrávky je limitovaná na 29 min 59 sekúnd, alebo kým súbor nedosiahne veľkosť 4GB.
Špecialitou fotoaparátu je nahrávanie videomomentiek, akýchsi krátkych ozvučených videopohľadníc.
Objektívy
My sme fotoaparát testovali s dvomi zaujímavými objektívmi. Obidva sú pomerne nové a optimalizované pre snímanie videa.
Canon EF-S 18-135STM
Objektív je nástupcom nie príliš vydareného objektívu s rovnakým rozsahom. Podľa ohlasov užívateľov je ale tento výrazne lepší. Skratka STM v označení poukazuje na použitie motorčeka s jemným krokovaním, ktoré využijete pri snímaní videa. Zaostrovanie je rýchle. Objektív sa výborne osvedčil pri fotografovaní detailov. Najkratšia zaostrovacia vzdialenosť je 35 cm. Zväčšenie je veľmi dobré a mnoho majiteľov tohto objektívu si preto vystačí aj bez makroobjektívu. Pri detailných záberoch s dlhým ohniskom a otvorenej clone má objektív prekvapujúco pekný bokeh. Súdkovité sférické skreslenie pri širokouhlom ohnisku je v medziach normy. Nepotešila ale výrazná chromatická chyba, ktorú nezmenší ani priclonenie. V RAW konvertore ju ale ľahko eliminujete. Výborne je korigovaná vinetácia. Každého najviac zaujíma ostrosť kresby, tá je na danú kategóriu mierne nadpriemerná. Dobrou správou je, že ostrosť je dobrá aj v rohoch obrazu. Stabilizátor je pomerne málo účinný, aj pri relatívne krátkych časoch som mal pomerne veľa odpadu. Pri videu ale funguje dobre.
Autoportrét. Zväčšenie pri ohnisku 135 mm je veľmi dobré.
Kvalita bokehu ma príjemne prekvapila.
Ešte donedávna by takáto chromatická chyba výrazne zrazila hodnotenie objektívu smerom nadol.
Canon EF-S 40/2,8STM
Objektív, ktorý je akýmsi ekvivalentom zastaralým objektívom EF 50/1,8 a EF 35/2. Svetelnosť nie je až taká dobrá, ale je to objektív modernej konštrukcie optimalizovaný pre digitálne zrkadlovky a video. Malé rozmery sú dané optickou konštrukciou typu Pancake. “Placka” sa zvlášť hodí práve k malej zrkadlovke EOS 100D. Menšiu zostavu dostanete len ak si z krytky tela urobíte pinhole, vyvŕtaním dierky do jej stredu. Aj tento objektív je osadený STM motorčekom. Rovnako ako EF-S 18-135STM trpí chromatickou chybou.
Objektív je šikovný, ale nenašiel som naň využitie. Okrem veľkosti mi nemal oproti seťáku čo ponúknuť. A práve veľkosť je jeho veľkým benefitom. Ja však som zvyknutý vláčiť veľké a ťažké objektívy a takýto objektív by ma presvedčil len ešte lepšou svetelnosťou.
Plusy a mínusy
+ dotykový displej s vysokým rozlíšením
+ množstvo užívateľských nastavení
+ kvalita spracovania
+ možnosť voľby medzi dotykovým a mechanickým ovládaním
+ spoľahlivé zaostrovanie
+ podanie farieb
+ kvalita videa
- šum od ISO 100
- meranie má niekedy trend k preexpozícii
- dlhší štart
- vstavaný blesk nefunguje ako riadiaca jednotka
- displej nie je výklopný
Záver
Ponúknuť malú zrkadlovku vôbec nie je hlúpy nápad. Práve naopak. Možno nie je tak univerzálna, ale cieľovej skupine bude vyhovovať. Škoda, že Canon nezaexperimentoval s dizajnom, napr. v retro štýle. Jasne by tak povedal, že toto je fotoaparát novej triedy a naviac by oslovil aj tých, ktorí si fotoaparát kupujú pre jeho vzhľad.
Funkčnej výbave a parametrom niet čo vytknúť. Ani 9 AF senzorov nehodnotím negatívne. Viac bodov býva niekedy skôr na škodu. Dôležitejšia je rýchlosť a spoľahlivosť. Dotykové ovládanie je praktické a dobre skombinované s ovládaním cez tlačidla. Obrazová kvalita je veľmi dobrá, náročnejších ale nepoteší o niečo väčšia úroveň šumu. Sklamali ma efektové programy, ktoré nie sú príliš vydarené.
Snímanie kvalitného videa je vďaka tomuto fotoaparátu dostupné aj začiatočníkom a je jedným z jeho najväčších benefitov. Objektív EF-S 18-135STM sa mi páčil, až na menej účinnú stabilizáciu. Príjemne prekvapil svojim bokehom a schopnosťou snímať detaily. Veľmi praktický je jeho rozsah. 40-ka ma zaujala, ale nenašiel som pre ňu využitie. Hodnotím ju ale kladne. Obidva objektívy majú pomerne výraznú chromatickú chybu, ktorú nie je problém odstrániť v RAW konvertore. Program DPP, dodávaný k fotoaparátu, má problém s odšumovaním, s ktorým si lepšie poradí napr. Lightroom. Vyniká však v možnostiach spracovania farieb.
S fotoaparátom som strávil pár príjemných hodín, nemá žiadnu výraznejšiu slabinu. Dotykové ovládanie je návykové, a to znamená dobre navrhnuté. Keby bola úroveň šumu nižšia a displej výklopný, dostal by fotoaparát od nás TOP redakcie. Takto si odnáša Tip redakcie na výborný fotoaparát pre začiatočníkov s menšími rukami alebo cestovateľov šetriacich každý kubický centimeter a gram.
Podrobné parametre nájdete na: www.canon.sk/For_Home/Product_Finder/Cameras/Digital_SLR/EOS_100D/