Hore

Nikon D4s

Narhnúť a vyrobiť profesionálnu digitálnu zrkadlovku trvá niekoľko rokov. Musí jasne prekonávať svojho predchodcu. Dlhá pauza medzi predstavením spôsobuje, že aktuálny model sa po čase stáva menej konkurenčným. Podobne ako u automobilov preto Nikon “faceliftuje”. Pridá niekoľko vylepšení, čím dotiahne konkurenciu a prispôsobí fotoaparát aktuálne platným požiadavkám. Takto vylepšený model dostane k typovému označeniu písmenko “s”. Po prijateľných dvoch rokoch tu máme Nikon D4s.

Zobrať do rúk Nikon D4s, keď ste pred rokmi fotili s D4, je ako vystískať po rokoch svoju bývalú, ktorá na sebe medzitým zapracovala. Dôverne je vám známa, ale nachádzate aj malé rozdiely. Malá plastika a hodiny vo fitku sú poznať.


Výstižný slogan “Evolúcia majstrovského kúsku”.




http://www.nikon.sk/sk_SK/product/digital-cameras/slr/professional/d4s
http://www.nikonusa.com/en/Nikon-Products/Product/Digital-SLR-Cameras/D4S.html
http://www.nikonusa.com/digital-brochure/d4s/





Špecifikácia

Nikon D4s je vlajkovou loďou digitálnych zrkadloviek Nikon. Profesionálny Full Frame (FX) fotoaparát s novonavrhnutým CMOS snímačom s rozlíšením 16,2 Mpx a obrazovým procesorom EXPEED 4, ktorý je o 30% výkonnejší ako ten v Nikone D4. Telo fotoaparátu je celokovové a komplatene pretesnené. Citlivosť je rozšírená na ISO 100 - 409 600. Sériové snímanie zvláda až 11 obr./s. s automatickým zaostrovaním a meraním expozície. Nový procesor umožnil zvýšiť frekvenciu videa na progresívnych 50/60 obr./s.

Vylepšený bol aj známy 51-bodový AF modul, kde pribudla možnosť výberu zo skupín zaostrovacích polí pri sledovaní objektov. Zapracovalo sa na zrýchlení workflow. K dispozícii je sRAW formát s nižším rozlíšením a rýchlejšie LAN prepojenie.

To že je D4s najvyšším profesionálnym modelom je zrejmé z celkovej konštrukcie. Vertikálny grip je neoddeliteľnou súčasťou tela. Oproti D4 boli mierne upravené niektoré prvky (grip, opierka palca, joysticky). Zlepšila sa výdrž na jedno nabitie až cez hranicu 3000 obr. Kevlarová uzávierka je testovaná na 400 000 cyklov.


Telo je vyhotovené z horčíkovej zliatiny.



Kompletné pretesnenie je samozrejmosťou.



  • Bajonet objektívu: Nikon F, Objektívy AF NIKKOR vrátane objektívov typu G, E a D (niektoré obmedzenia platia pre objektívy PC) a objektívov formátu DX (pri použití oblasti snímky DX 24 × 16, 1,5×), objektívy AI-P NIKKOR a objektívy bez vstavaného procesora vybavené systémom AI (len expozičné režimy A a M). Objektívy IX NIKKOR, objektívy pre fotoaparát F3AF, a objektívy bez AI nemožno použiť.
  • Obrazový snímač: 36,0 × 23,9 mm, snímač CMOS (formátu FX), 16,2 milióna


Novonavrhnutý snímač spolu s rýchlejším procesorom EXPEED4 stoja za lepším obrazom Nikonu D4s.



  • Systém redukcie prachu: Čistenie obrazového snímača, referenčné údaje pre funkciu odstránenia vplyvu prachu na snímku (vyžaduje sa voliteľný softvér Capture NX 2)
  • Ukladací priestor - formát súborov: NEF (RAW): 12 alebo 14-bitový, bezstratovo komprimovaný, komprimovaný alebo nekomprimovaný; k dispozícii je malá veľkosť (iba 12-bitový nekomprimovaný formát), TIFF (RGB), JPEG: kompatibilný s formátom JPEG-Baseline s jemnou (približne 1 : 4), normálnou (približne 1 : 8) alebo základnou (približne 1 : 16) kompresiou (priorita veľkosti); k dispozícii je kompresia s optimálnou kvalitou, NEF (RAW) + JPEG: jedna fotografia sa zaznamená vo formáte NEF (RAW) aj JPEG
  • Ukladací priestor - Médiá: Pamäťové karty CompactFlash (CF) (typ I kompatibilný so štandardom UDMA 7), pamäť typu XQD, duálny slot na kartu
  • Hľadáčik s pentaprizmou v rovine očí pre jednooké zrkadlovky, Pokrytie obrazového poľa približne 100% vo vodorovnom a 100% vo zvislom smere, zväčšenie približne 0,70-násobné (objektív 50 mm f/1,4 zaostrený na nekonečno, –1,0 m–1)
  • Zaostrovacia matnica BriteView Clear Matte Mark VIII typu B s automatickými zaostrovacími poľami (možno zobraziť pomocnú mriežku)
  • Elektronicky ovládaná štrbinová uzávierka s vertikálnym chodom, 1/8 000 až 30 sekúnd s krokom 1/3, 1/2 alebo 1 EV, režim bulb a time, X250, rýchlosť synchronizácie blesku X = 1/250 s
  • Režimy snímania: S (jednotlivé snímky), CL (pomalé sériové snímanie), CH (rýchle sériové snímanie), Q (tiché snímanie), samospúšť, MUP (predsklopenie zrkadla)
  • Frekvencia snímania až 10 snímok za sekundu (CL) alebo 10 až 11 snímok za sekundu (CH)
  • Meranie expozície TTL pomocou snímača RGB približne s 91 000 pixelmi, maticové meranie expozície 3D Color Matrix III, meranie so zdôrazneným stredom, bodovéRozsah (ISO 100, objektív f/1,4, 20 °C)
  • Režimy expozície: Flexibilná programová automatika (P), clonová automatika (S), časová automatika (A), manuálny režim (M), Korekcia expozície –5 až +5 EV s krokom 1/3, 1/2 alebo 1 EV, bracketing
  • Citlivosť ISO 100 až 25 600 (rozšíriteľná na 50 - 409 600) s krokom 1/3, 1/2 alebo 1 EV.
  • Active D-Lighting
  • Modul snímača automatického zaostrovania Nikon Advanced Multi-CAM 3500FX s fázovou detekciou TTL, jemným doladením a 51 zaostrovacími bodmi (vrátane 15 krížových snímačov s podporou svetelnosti f/8 11 snímačmi)
  • Automatické zaostrovanie (AF): jednorazové automatické zaostrovanie (AF-S), kontinuálne automatické zaostrovanie (AF-C), manuálne zaostrovanie (MF)
  • Riadenie záblesku i-TTL s využitím snímača RGB, vysokorýchlostná synchronizácia blesku FP, podpora CLS
  • Živý náhľad pre fotografie, živý náhľad pre videosekvencie
  • Videosekvencie : 1 920 × 1 080; 60 p (postupné riadkovanie), 50 p, 30 p, 25 p, 24 p – 1 920 × 1 080 výrez; 30 p, 25 p, 24 p – 1 280 × 720; 60 p, 50 p – 640 × 424; 30 p, 25 p. Skutočné frekvencie snímania v režimoch 60 p, 50 p, 30 p, 25 p a 24 p sú 59,94, 50, 29,97, 25 a 23,976 snímky za sekundu; všetky možnosti podporujú vysokú aj normálnu kvalitu snímky, formát súborov MOV, Pokročilé kódovanie videa H.264/MPEG-4, formát záznamu zvuku Lineárne PCM
  • Monitor s uhlopriečkou 8 cm (3,2 palca), 921 000 bodmi, TFT LCD so 170-stupňovým pozorovacím uhlom, približne 100 % pokrytím obrazového poľa, manuálnou reguláciou jasu monitora a automatickou reguláciou jasu monitora použitím snímača jasu okolia
  • Konektory: Hi-Speed USB, minikonektor HDMI typu C, stereofónny minikonektor - vstup (s priemerom 3,5 mm, podpora napájania pomocou konektora), stereofónny minikonektor - výstup (s priemerom 3,5 mm), Ethernet RJ-45 1000BASE-T
  • Konektor pre príslušenstvo: možno používať na pripojenie voliteľného diaľkového ovládača, voliteľného bezdrôtového diaľkového ovládača WR-R10 (vyžaduje adaptér WR-A10) alebo WR-1, jednotky GPS GP-1/GP-1A alebo zariadenia GPS spĺňajúceho štandard NMEA0183 verzie 2.01 alebo 3.01 (vyžaduje voliteľný kábel adaptéra MC-35 GPS a kábel s 9-kolíkovým konektorom D-sub), konektor pre vysielač WT-5
  • Nabíjateľná lítium-iónová batéria EN-EL18a
  • Rozmery (Š × V × H) 160 × 156,5 × 90,5 mm
  • Hmotnosť Približne 1 350 g s batériou a pamäťovou kartou XQD, ale bez krytky tela a krytu sánok na príslušenstvo




Nikon D4s vz. D4

Podstatou tejto recenzie je hlavne porovnanie s predchádzajúcim modelom Nikon D4, ktorý sme vám bližšie predstavili zhruba pred dvomi rokmi.


Hlavné ergonomické zmeny: prepracovaný grip a opierka palca, nové joysticky.



  • novo navrhnutý 16.2 MP Nikon FX-format CMOS senzor
  • štandardná citlivosť ISO 100 to 25,600, rozšíriteľná na  ISO 50 (Lo1) až ISO 409,600 (Hi4)
  • ISO 200 až 409,600 pri Full HD videu
  • nový obrazový procesor EXPEED 4, o 30% vyššia rýchlosť oproti D4
  • vyššia obrazová kvalita
  • vylepšené vyváženie bielej
  • vylepšenie merania expozície
  • vylepšenie spracovania obrazu
  • prirodzenejšie pleťové farby
  • znížený farebný posun
  • 11 obr./s. s automatickým zaostrovaním a meraním expozície, až 200 záberov formátu
  • skupiny zaostrovacích bodov pri sledovaní pohybu
  • nový  formát sRAW (12 bit, nekomprimovaný) s nižším rozlíšením a menšim objemom dát pre zrýchlenie workflow
  • zrýchlený prenos dát cez LAN (1000 Base-T)
  • Full HD 1920 x 1080 video 60p/50p aj pri nahrávaní na externý rekordér
  • možnosť prepnutia formátu (FX/DX/2.7X crop) pri zapnutom video živom náhľade
  • ISO Auto pri manuálnom nastavení expozície vo videu
  • simultánne zapisovanie videa cez HDMI aj na pamäťovú kartu
  • nastavenie hlasitosti zvuku aj počas nahrávania videa
  • vylepšený intervalometer, Time lapse až 9999 obrázkov
  • vylepšený výkon práce s XQD kartami
  • zlepšenie ergonómie držania a ovládania
  • vylepšená lupa pri prehrávaní
  • zmenená veľkosť AF bodov v režime videa
  • nastaviteľná teplota farieb monitora
  • vylepšený LCD displej, stavové displeje a hľadáčik
  • nastaviteľný prednastavený výber bodu pri resetovaní 51-bodového dynamického AF
  • väčšia výdrž na jedno nabitie


http://cdn-4.nikon-cdn.com/en_INC/o/PLLFUrEQR4jsr16srTmx1EQMQzM/PDF/D4S_D4_Comparison_Sheet_en.pdf




Fotoaparát v praxi

Na prvý pohľad toho oproti D4 veľa nevidno. Z ergonomického hľadiska je vďaka zväčšenej opory palca držanie lepšie a aj joysticky sa lepšie ovládajú. Navrchu majú drsnú mriežku, takže sa palec tak nešmýka. Vertikálny grip je pomerne plytký a predný roller by mohol mať ergonomickejšiu polohu.

Vylepšené zaostrovanie je určite prínosom, pri kontinuálnom zaostrovaní prišla skupina bodov vhod. V čom je fotoaparát fenomenálny, je sériové snímanie. 11 obr./s. už nikoho nešokuje, dnes to zvládajú aj CSC fotoaparáty strednej triedy. Tie ale stratia dych niekedy už po 1 sekunde. Buffer Nikonu D4s pojme až 200 JPG obrázkov a takmer 150 RAW-ov. Zahltiť ho je takmer nemožné. Bez obáv som pri reportáži mohol strieľať kratšie či dlhšie dávky. Vždy som mal istotu, že v nasledujúcom okamihu, môžem strieľať ďalej.

Na ostatných fotoaparátoch Nikon nenájdete Joysticky na ovládanie výberu zaostrovacích bodov. Teraz som ich využíval častejšie, než pri testovaní D4 a musím priznať, výber je 2x jednoduchší a rýchlejší ako krížovým voličom.



Ako reportérovi vám nič neutečie. Buffer je bezodný a pri 11 obr./s. máte z čoho vyberať.



Vďaka vynikajúcemu automatickému zaostrovaniu bolo fotografovanie žongléra Petra čistým pôžitkom s minimálnym množstvom odpadu.



Zlepšilo sa zaostrovanie v Live View režime (režim fotografovania). Už je celkom použiteľné. Mnohých poteší tichý režim. Aj z iných modelov poznáme režim Q, kde je chod mechanických častí rozdelený do dvoch etáp. Týmto spôsobom sa hlučnosť zníži nie dostatočne výrazne. Nikon D4s dokáže pracovať aj s elektronickou závierkou a vtedy je tak tichý, ako si pod pojmom tichý predstavujete.

Nový formát sRAW som vyskúšal len z nutnosti ho otestovať. Chápem potrebu nižšieho rozlíšenia u fotoaparátu typu Nikon D800, kde je 36 Mpx niekedy zbytočne veľa. U 16 Mpx Nikonu D4s má sRAW rozlíšenie 4Mpx. Načo to je dobré? Toto rozlíšenie je až príliš malé. Jediné rozumné využitie vidím pri snímaní podkladov pre Time Lapse video.

Nikon vylepšil snímanie videa. Bez špeciálneho príslušenstva videopotenciál fotoaparátu ale nevyužijete. Automatické zaostrovanie v Live View je nepoužiteľné, manuálne zaostrovanie je obtiažne. Veľký prídavný displej s peaking levelom, externý mikrofón, videostatív, či steadycam sú nutným príslušenstvom pre tento typ “kamery”. Ako je fotoaparát ťažký (najmä so svetelným telezoomom) som si uvedomoval práve pri snímaní videa, kde musíte držať fotoaparát hore, bez oddychu.

Vo vojne Canon - Nikon padajú na Nikon ponosy najmä čo sa týka spracovania farieb, ale aj prezentácií obrazu na displeji. Oboje sa zlepšilo. Ľúbivá pleťovka sa dosahuje ľahšie a už nie je nutné toľko fotografie upravovať. Prispieva k tomu aj lepšie vyváženie bielej. Celkovo je obrazový výkon vyrovnanejší, čo znamená menej času za počítačom. Teplota farieb na displeji je konečne nastaviteľná. Toto je napokon možno najväčší prínos nového modelu.

Stále mi na fotoaparáte chýba samostatné tlačidlo pamäte expozície, aj keď sa dá naprogramovať na stlačenie joysticku. Doteraz neviem pochopiť, prečo z prepínača režimu zaostrovania (pri bajonete) zmizla možnosť voľby medzi statickým a kontinuálnym zaostrovaním.

Obrazová kvalita

Už Nikon D4 bol premiantom v kategórii fotoaparátov s najmenším šumom. U jeho nástupcu sa neočakáva, že by bol horší. O tom ale o kúsok neskôr. Pre mňa osobne je dôležitejšie podanie farieb. V tom má Nikon rezervy. Kalibrácia snímača u Nikonu bola vždy lepšia ako u Canonu, farby boli vernejšie. Lenže to nie je to, čo fotografi chcú. Žiadané sú ľúbivé farby, najmä pleťových odtieňov. Obrazové profily spolu s rozlietaným vyvážením bielej nútili fotografov stráviť viac času za počítačom, aby sa dopracovali k výsledku aký si želajú. Ak máte individuálne upraviť 2000 fotografií zo svadby, to už zaberie nejaký ten čas. Nikon D4s urobil významný pokrok v reprodukcii farieb, ktoré by sa fotografom páčili. Farebnosť je vyváženejšia a najmä u pleťoviek bližšia tomu, čo portrétisti vyžadujú. Rozdiel medi Nikonom a Canonom sa výrazne zmenšil. Sláva!

Pri snímaní do formátu sRAW sa zachytávajú fotografie v rozlíšení 2464x1640 bodov, čo je len o málo viac ako rozlíšenie môjho 30” Apple Cinema displeja. Nahrávanie aj spracovanie je veľmi rýchle, najmä ak ho porovnám s 36 MPx fotografiami z môjho Nikonu D800E. Fotografie sú krásne ostré, s dynamickým rozsahom sa dobre pracuje v tieňoch i vo svetlách. sRAW funguje dobre. Ale ako som písal nižšie, rozumnejšie využitie v reportážnej fotografii nevidím. To si radšej zapnem vo fotoaparáte všetky “vylepšováky” a budem fotiť do JPG v najvyššom rozlíšení. Ale až reálni používatelia, profesionálni reportéri, posúdia užitočnosť alebo neužitočnosť RAW-u s takto malým rozlíšením.

Drobné zlepšenie v oblasti šumu a dynamického rozsahu na fotografiách neuvidíte. Rozdiely sa prejavia pri laboratórnych testoch. Majiteľ nového Nikonu D4s preto ocení skôr zlepšenú prácu s farbami.


Snímač Nikonu D4s získal v teste DXOmark rovnaký počet bodov ako je ho predchodca a aj ako Nikon Df.
Zdroj: DXOmark.com.



Do ISO 800 šum nemusíte vôbec riešiť. Sú APS-C zrkadlovky, ktoré majú porovnateľnú úroveň šumu pri ISO 100 až 200. Pri ISO 1600 je úroveň šumu stále veľmi nízka, výraznejší nárast je od ISO 3200. Pre mňa je veľmi dobre použiteľné aj ISO 12 8000. Maximom je pre mňa ISO 51 200, v úplnej núdzi 102 400. ISO 204 800 a 409 600 sú len pre zlepšenie marketingových materiálov.


Pred pár rokmi sme nad nízkou úrovňou šumu u FF zrkadloviek žasli, zlepšujúce sa menšie APS-C a m43 snímače, rozdiel dobiehajú. Nikon D4s patrí na špičku nízkošumových fotoaparátov, ktorá ale už nie je tak vzdialená amatérskym fotoaparátom.


Video


Mnohé inovácie sa týkajú snímania videa. Z mojími znalosťami z oblasti profesionálneho videa a prakticky nulovým špeciálnym príslušenstvom, nedokáže dobre zhodnotiť kvality Nikonu D4s ako kamery. Najprv si pozrite, ako som sa s videom popasoval ja, čisto amatérsky a potom profesionáli.



Záver

Nikon D4s nie je žiaden prelomový model. Len svojho predchodcu o niečo vylepšuje. Žiadna revolúcia sa nekoná. Väčšina užívateľov Nikonu D4 nemá dôvod na upgrad, snáď len filmári. Životnosť takéhoto typu fotoaparátu, v rukách profesionála, je okolo 2-3 rokov. Majitela Nikonov D3/D4 budu preto upgadovať na Nikon D4s hlavne z dôvodu opotrebenia ich stávajúcej techniky. Práve oni najviac ocenia drobné vylepšenia, ktorých je však pomerne dosť. Len ak roky s niečim pracujete, dokážete porovnávať. Ja som Nikon D4 testoval pred 2 rokmi a mnohé pocity a zistenia sú už preč. Ťažko sa mi preto niektoré vylepšenia hodnotia.

Osobne najviac oceňujem presnejšiu expozíciu, lepšie vyváženie bielej a celkovo lepšiu prácu s farbami. Ďalej vylepšené zaostrovanie. Možnosť zvoliť skupinu bodov pri sledovaní objektu je veľmi užitočná funkcia. Potešia sa jej napr. svadobný fotografi pri fotení tancovačiek.

Nikon D4s je špičkový fotoaparát, ktorý vďaka niekoľkým vylepšeniam dobehol to, čo sa vo fototechnike za posledné dva roky udialo. Chýba mi aspoň jedno revolučné vylepšenie, ktoré by oproti jeho predchodcom znamenalo výrazný posun. Napr. úplne nový AF modul, hybridný snímač s AF senzormi pre AF v Live View, alebo aspoň zabudované WiFi a GPS.

V tejto recenzii ste čítali menej chválospevov, než v tej na Nikon D4. Nie však preto, že by nebolo čo ospevovať, ale preto, že túto pesničku už dobre poznáme a netrpezlivo čakáme na novú hitovku v podobe Nikonu D5.

Nikon D4s ale urobil krok k tomu, aby boli spokojnejší nielen dokumentárni fotografi a žurnalisti, ale aj športoví a svadobní fotografi, ako aj videografi. Stal sa univerzálnejším ako jeho predchodca.


Komentáre

Pridaj komentár Pridaj komentár Zobraziť posledný príspevok
sherpa
2014-07-28 09:19:24
maly preklep > Telo fotoaparátu je celokovové a komplatene pretesnené.
pekne porovnanie s D4 v obrazkoch.
 
bonifacko
2014-07-28 09:59:34
iso 6400 excelentne. majitel ma na 10 rokov vystarane
 
Krtko fotografom
2014-07-28 11:53:01
Pekna masinka, ale moj celorocny plat je o dost nizsi, ako cena D4s .
 
Laco62
2014-07-28 12:01:28
a koľkože stojí?
 
bonifacko
2014-07-28 15:07:17
5500 asi
 
GODZILA
2014-07-28 16:54:13
príspevok od: bonifacko
iso 6400 excelentne. majitel ma na 10 rokov vystarane
som na tú foto pozeral a vravel som si, že pekné ISO 100 mám Canon 60D ale naozaj ISO 6400 je fantastické
 
fatality
2014-07-29 00:21:07
príspevok od: bonifacko
iso 6400 excelentne. majitel ma na 10 rokov vystarane
holt rozumny pocet MPx na fullframe snimaci..a este k tomu novej generacie.. ..
 
fatality
2014-07-29 00:21:48
no co uz..prajem ho kazdemu fotografovi pod stromcekom.. ..
 
piecka
2014-07-29 17:35:00
toto celkom urcite ano, az na podanie teloviek, tiez ich mate take odporne naruzovkaste? ostatne nikon...
 
smartin
2014-07-31 12:27:31
Slovo Joystick by som pre tento druh ovladacov skor nepouzival a este by ma zaujimalo, ze co je "stavajuca technika".
 
lubos hladky
2014-08-04 07:53:53
príspevok od: fatality
no co uz..prajem ho kazdemu fotografovi pod stromcekom.. ..
Mne by pod tym stromcekom stocilo D 810 a zo tri štiry skla
 
tomas2009
2015-05-09 21:29:02
Hmm Canon 60d a 7d, uff ten senzor je fakt zly, ved ich prezivali sumitko DD, to podanie farieb, 60d ten nazelenaný nádych, hold Canon,...nikdy viac.. ((...bohuzial, ...xixi
 

Ďalší článok z kategórie

Z kategórie

Inzercia