Hore

Olympus E450

Na jar tohto roku Olympus predstavil ľahko modifikovanú verziu svojho populárneho malého fotoaparátu E-420. Pripomínam, že ide stále o zrkadlovku 4/3 systému, pričom veľkosťou a váhou môže zápasiť s prístrojmi micro 4/3 systému.

 

Oproti obľúbenému predchodcovi ponúka E-450 nový obrazový procesor TruePicIII, ktorý okrem vylepšenia obrazu ponúka aj väčšiu operačnú pamäť či zápis na kartu. Teraz aparát dokáže zachytiť 8 snímkov v RAW (.ORF) formáte vo frekvencii 3,5 obr./s.

 

Dizajn a ergonómia

 

Ďalšie vylepšenia Olympusu E-450 oproti predchodcovi sa týkajú LCD displeja, ktorý je teraz čitateľnejší a jasnejší
na dennom svetle. Počet obrazových bodov aj veľkosť displeja ostáva nezmenená, zlepšil sa jas a kontrast obrazu.

Olympus v tomto prípade pre skladnosť a hmotnosť fotoaparátu ostáva radšej pri menšom displeji. Podobná situácia je aj v prípade hľadáčika. Ten je zložený zo zrkadiel, nie z pentagonálneho skleného hranola.

 

Zrkadlá umožňujú vtesnať hľadáčik do menšieho priestoru. Samozrejme, aj tu musíte platiť daň v podobe menšieho a tmavšieho hľadáčika. Ten dobre poslúži na komponovanie scény, no na spoľahlivé manuálne ostrenie je príliš malý. Hľadáčik zobrazuje približne 95% fotografovanej scény a expozičné údaje sú v ňom zobrazené na pravej strane vedľa obrazu. Je to už tradičné umiestnenie v 400-vkovej rade. Osobne by som radšej privítal tradičnejšie umiestnenie
pod obrazom.

 

Fotoaparát nemá malý stavový displej a tak si nastavené hodnoty môžete kontrolovať práve v hľadáčiku alebo na veľkom zadnom displeji. Pri stlačení „info" tlačidla sa objavia všetky základné veličiny (aj menej základné) na displeji. Stlačením OK tlačidla ich aktivujete a môžete meniť. Olympus tento spôsob nazval Super Control Panel. Keď si naň zvyknete, môžete meniť nastavenia naozaj rýchlo, aj keď nie až tak rýchlo, ako keby im boli priradené špeciálne tlačidlá.

 

 

 

Teleso aparátu, aj keď je malé, sadne do ruky a ovláda sa celkom pohodlne. Nečakal by som to od fotoaparátu s tak malým, či skôr žiadnym gripom pre istejšie držanie pravou rukou. Na druhej strane je pravdou, že som fotoaparát používal iba s malým setovým objektívom. S veľkým a ťažkým objektívom by už E-450 netvoril také vyvážené kombo ale E-450 na to ani nie je určená.

 

To, že sa mi fotoaparát dobre ovládal, môže byť spôsobené aj tým, že som zvyknutý pracovať s klasickými filmovými fotoaparátmi bez gripu. V každom prípade si treba uvedomiť, že Olympus s týmto modelom ide vyslovene po imidži malého, skladného a nenápadného fotoaparátu a tomu je prispôsobený celý dizajn prístroja.

 

 

Kvalita tela fotoaparátu vás príjemne prekvapí. Myslím si, že E-450 je vyrobený lepšie ako akákoľvek konkurencia v tejto cene. Kvalitné plasty sú vystužené sklenými vláknami. Zdrsnený povrch pôsobí naozaj pekne a všetky ovládacie prvky majú správnu mieru odporu. Nič nie je rozvyklané a celkovo je fotoaparát pevný a kompaktný. Používať ho je radosť.

 

Zistil som, že fotoaparát sa vďaka svojmu dizajnu a veľkosti hodí na nenápadný dokument či street fotografiu. Nejde pritom iba o dizajn, ale aj o rýchlosť používania a tichý chod aparátu. Tým, že všetko je akési zmenšené, vrátane zrkadlového boxu a zrkadla, jeho chod nespôsobuje taký hluk ako u väčších aparátov.

 

 

Celkovo môžem hodnotiť dizajn (subjektívne) ako veľmi vydarený a kvalitu spracovania ako veľmi dobrú. Ergonómia je dobrá, trochu dlhšie som si musel zvykať na prácu s veľkým displejom, keďže nie som zvyknutý na absenciu malého stavového displeja. Keď som si na neho zvykol, fotoaparát sa mi ovládal dobre a rýchlo.

 

Ak chcete fotografovať často s vynikajúcimi a väčšími objektívmi Olympus Zuiko (napríklad šport, prírodu), lepšou voľbou bude niektorý z modelov s gripom (Olympus E-520, E-600 a E-620). Naopak, tento model sa veľkosťou i dizajnom hodí na dokument, street foto ale aj všade tam, kde je kľúčová ľahká váha a malý objem fototechniky (turistika, bicykel, trekking).

 

Štýlové kožené puzdro možno dokúpiť v rôznych farbách.

 

 

V praxi

 

Ostrenie a Live View

 

Prístroj nabieha pružne, ostrí presne a spoľahlivo. Má však iba tri zaostrovacie body v normálnom režime fotenia pomocou fázového TTL zaostrovania. V režime Live View prístroj zaostruje na základe kontrastu na senzore a dokáže zaostriť buď iba s pomocou tohto ostrenia alebo v kombinácii s fázovým zaostrovaním alebo iba pomocou fázového.  Najrýchlejšie je samozrejme staré dobré zaostrovanie pomocou troch zaostrovacích bodov. Stredný z nich je najcitlivejší a najspoľahlivejší aj v horších svetelných podmienkach. Pri zhoršených svetelných podmienkach ostreniu pomáha vstavaný blesk, ktorý vyšle sériu krátkych zábleskov na presvetlenie scény.

 

Pri snímaní Live View pri statických scénach má najväčší význam manuálne ostrenie. To je veľmi pohodlné, keďže si
na displeji môžete až 10-násobne zväčšiť náhľad v ľubovoľnej časti obrazu a delikátne manuálne zaostriť. Keď sme už pri Live View, spomeniem ešte displej. Aj keď nie je vyklápací, umožňuje efektívne snímanie z nadhľadu i podhľadu vďaka širokému pozorovaciemu uhlu.

 

Režimy snímania

 

Prístroj ponúka plejádu režimov fotografovania. Vybrať si môžete od úplnej automatiky cez motívové programy, polomanuálne režimy až po manuálny režim. Môžete si taktiež aktivovať tri kreatívne režimy, ktoré bez námahy a počítačovej zručnosti aplikujú zaujímavé efekty na fotografie. Je to režim „pinehole" (dierkový fotoaparát), „soft focus" (mäkký filter) a „pop art" (posunutie farebnosti do POP štýlu). Filtre sú zaujímavé, treba byť len pripravený na to, že ich použitie spomalí fotoaparát, teda ukladanie záberov na kartu, keďže ich aparát ešte upravuje.

 

Meranie svetla

 

Milo ma prekvapili možnosti merania svetla. Okrem zónového merania svetla v celej ploche obrazu môžete zvoliť ešte meranie so zvýhodneným stredom a bodové meranie. To je nezvyk na prístroji v tejto cenovej kategórii. Zvlášť, keď si môžete zvoliť až tri druhy bodového merania. Jeden na meranie expozície na stredne šedú, druhý na meranie expozície s prioritou „highlight detail" a tretí s prioritou na „shaddow detail".

 

Znamená to, že v druhom prípade prístroj exponuje tak, aby v mieste bodového merania boli najvyššie svetlá ale
so zachovanými detailmi a v treťom tak, aby boli v mieste merania hlboké tiene, ale zároveň aby v nich boli zachované detaily. Je to užitočné vo viacerých prípadoch, kde chceme exponovať na hrane a mať istotu, že mi stále zostanú zachované detaily vo svetlách alebo tieňoch. Tlačidlo na aretáciu expozície sa pritom dá konfigurovať mimo iného aj
na tieto spôsoby bodového merania expozície. Môžete teda fotografovať s celozónovým meraním, ktoré vyhovuje
pre väčšinu fotografovaných scén a v kritických situáciách stlačením AE lock tlačidlá aktivovať bodové meranie.

 

Predsklopenie zrkadla

 

Aj keď zrkadlo u E-450 nie je veľké a nespôsobuje veľa hluku, jeho sklápanie vyvoláva určité vibrácie (ako každé zrkadlo v zrkadlovke), ktoré môžu pri určitých podmienkach málinko zneostriť fotografie. Preto Olympus implementoval aj
do tohto najmenšieho modelu jeho predsklopenie. Zrkadlo sa zdvihne a až keď sa vibrácie utíšia, prístroj otvorí závierku a urobí expozíciu. Zrkadlo sa potom vráti do pôvodnej polohy. Aj táto funkcia je programovateľná.

 

Stabilizátor obrazu

 

Chýba. 400-ková rada ho jednoducho nemá. Je to pre miniaturizáciu či skôr pre priaznivú cenu, ale nemá. Ak teda chcete stabilizáciu obrazu, musíte siahnuť po konkurenčných objektívoch Panasonic s mega o.i.s. stabilizátorom. Vzhľadom na to, že zrkadlo je jemné, sa však netreba obávať neostrých snímok za bežných okolností a pri bežných ohniskách objektívov, ktoré sú predpokladané k tomuto prístroju.

 

 

Obrazová kvalita

 

Ostrosť a šum

 

S Olympusmi sme mali skúsenosť, že výstup priamo do JPG bol relatívne slabší oproti tomu, čo sa dalo „vydolovať" z RAW formátu. Obrazový procesor TruePicIII však urobil veľký pokrok, ktorý oceňujem práve v tejto vstupnej triede zrkadlových fotoaparátov. Výstup v JPG formáte totiž vykazuje len malý rozdiel v ostrosti a zachovaní detailov oproti RAW formátu. Obraz v komprimovanom súbore je stále veľmi ostrý a plný detailov. Zdá sa mi, že E-450 používa slabší filter na potlačenie šumu a to sa kladne prejavilo na ostrosti obrázkov. Samozrejme, má to svoj dopad na šum, ktorý je cítiť od ISO400 ale dá s s ním v pohode pracovať až do ISO800.

 

ISO1600 je už pomerne zašumené ale obrázky sa dajú použiť na menšie aplikácie. Páči sa mi, že Olympus sa nehrá
na žiadneho rekordmana a neposkytuje možnosť zvýšiť citlivosť na ISO 3200, 6400 a Hi1... Jednoducho uznáva aj nejaké limity menšieho senzora a neponúka to, kde by nedosiahol adekvátny výsledok. Nemôžem nepriznať, že mi je takýto postoj sympatický.

 

Dynamický rozsah

 

Obraz zo senzorov 4/3 formátu býva väčšinou kontrastnejší a nie je to inak ani v prípade E-450. Tým môže dôjsť k prepáleniu najvyšších svetiel. Píšem „môže" lebo aj nemusí. Stačí exponovať na svetlá a pri aktívnej funkcii Shadow Adjustment Technology (SAT) prístroj vytiahne pomerne veľa z tieňov. Získate tak veľkorysejší dynamický rozsah, ako ste boli doteraz zvyknutí pri JPG z Olympusov. Funkciu si aktivujete tak, že tónovú gradáciu v menu ponecháte
na automatiku (prednastavené).

 

Farby

 

Jasné, sýte, neutrálneho podania s tendenciou otepliť zelenú. Ak chcete ešte výraznejšie farby (už v neutrálnom nastavení sú pomerne výrazné), stačí zvoliť režim vivid a JPG súborov krajiniek sa už nemusíte v počítači ani dotknúť. Platí to samozrejme pri bežných svetelných podmienkach.

 

 

Záver

 

Olympus E-450 je šikovný malý pracant. Odvedie výbornú prácu pri vašich potulkách mestom či prírodou. Nebojím sa ho odporúčať tým, ktorí potrebujú fotoaparát s malou hmotnosťou a miesta preň taktiež nemajú nazvyš. Sadne teda
do ruky či na krk (ani tam neobťažuje) turistom, cyklistom ale aj tým, ktorí nechcú pútať pozornosť príliš veľkým a drahým aparátom. S malým pancake objektívom Olympus 25 f2,8 tvorí E-450 vydarené kombo.

 

+ veľkosť a váha

+ výborná ostrosť a úroveň detailov v JPG

+ jasné a sýte farby bez prehnanej saturácie

+ rýchlosť AF

+ predsklápanie zrkadla

+ pokročilé merania svetla (bodové normálne, s prioritou svetiel a s prioritou tieňov)

+ kreatívne filtre (zvlášť pine hole)

+ vynikajúci pomer kvalita / cena

 

 

- niekomu môže chýbať grip

- 3 zaostrovacie body

- absencia stabilizátora obrazu

- na ovládanie si treba zvyknúť

 

 

Galéria fotografií

 

 

 

Fotografie: Julo Kotus, Majka Kotusová

Komentáre

Pridaj komentár Pridaj komentár Zobraziť posledný príspevok
maTTo_corp
2009-11-25 15:07:02
....to štýlové puzdro mi príde strašne gýčové na tento foťák...:) radšej k tomu mohli vymyslieť nejaký normálny grip, nasadzoval by sa na statívový závit alebo do sánok na blesk :DD
 
wayne
2009-11-25 15:26:44
podla mna su tieto fotky dokazom, ze hoci technika dodava fotografii isty kvalitativny rozmer, nie je nutnou podmienkou k tomu aby sa clovek mohol povazovat za fotografa, resp. menej je niekedy viac...
 
misodk
2009-11-25 16:13:04
velmo sa mi tato ´hracicka´ pozdava kvoli rozmerom. aj ked ide o subjektivny pocit, nesuhlasim s tvrdenim, ze pristroj dobre sadne do ruky, pretoze podla pouziteho objektivu uz nejaku tu vahu ma a bez gripu je potrebne vyvyjat velky ´stisk´, aby bolo mozne telo udrzat v jednej ruke...
 
IO-NR
2009-11-25 16:18:27
Az privela fotiek za podobnych podmienok,...chyba mi k nim popis, resp. aspon zopar zaberov napr. na vysoke ISO, rozne efekty a pod,...
 
2009-11-25 16:24:34
Kde su standardne fotografie na test vysokeho ISO, ktore boli pri vacsine, ak nie vsetkych recenziach D-SLR? Boji sa autor, ze po vysledku by musel ako velke minus dat kvalitu obrazu a tak by Olympus uz ziadny dalsi fotoaparat na recenziu nepozical?!?
 
julo kotus
2009-11-25 17:05:43
príspevok od:
Kde su standardne fotografie na test vysokeho ISO, ktore boli pri vacsine, ak nie vsetkych recenziach D-SLR? Boji sa autor, ze po vysledku by musel ako velke minus dat kvalitu obrazu a tak by Olympus uz ziadny dalsi fotoaparat na recenziu nepozical?!?
Vieme, že 4/3 senzor nie je na fotenie záberov s ISO 1600 a viac, o tom v recenzii píšem. Takže nechcem porovnávať hrušky a jablká. Určite sa nám do rúk dostanú aj ďalšie Olympusy, ktoré budú mať ambíciu osloviť pokročilých ametérov či poloprofesionálov a ak k nim dostaneme aj výborné svetelné Zuiko objektívy, prevetráme ich aj v bojovejších podmienkach. Tento olympus je primárne určený pre tých, ktorí chodia ´naľahko´, preto sme ho testovali v klasických turistických podmienkach.
 
zelovoc
2009-11-25 17:28:56
tie male olympusy bez gripu sa mi pacia. pekna recenzia.
 
Marcel Rebro
2009-11-25 18:08:23
rozmermi moze e450 porovnatelnym (s hladacikom) micro 4/3 (G1, GH1) konkurovat urcite ...
G1 : 124 x 84 x 45 mm, 380g
E450 : 129.5 x 91 x 53 mm, 380g

... a cena? e450 sa da na eBay kupit aj so setakom (14-42) za 300e, g1 so setakom (14-45) okolo 500e.

... k rozdielu (200e) staci trochu dolozit a uz je aj na Zuiko 25mm/2.8 = s e450 celkom zaujimava street kombinacia.

... gf1 s 20mm/1.7 sa da zohnat okolo 750e (bez externeho hladacika)
 
Filip114
2009-11-25 18:39:42
príspevok od: wayne
podla mna su tieto fotky dokazom, ze hoci technika dodava fotografii isty kvalitativny rozmer, nie je nutnou podmienkou k tomu aby sa clovek mohol povazovat za fotografa, resp. menej je niekedy viac...
veľmi múdro a pekne povedané, tuto pán vystihol myšlienku týchto čierno modrých krásavcov
 
2009-11-25 18:56:17
príspevok od: julo kotus
Vieme, že 4/3 senzor nie je na fotenie záberov s ISO 1600 a viac, o tom v recenzii píšem. Takže nechcem porovnávať hrušky a jablká. Určite sa nám do rúk dostanú aj ďalšie Olympusy, ktoré budú mať ambíciu osloviť pokročilých ametérov či poloprofesionálov a ak k nim dostaneme aj výborné svetelné Zuiko objektívy, prevetráme ich aj v bojovejších podmienkach. Tento olympus je primárne určený pre tých, ktorí chodia ´naľahko´, preto sme ho testovali v klasických turistických podmienkach.
Julo, toto je chore. To je to iste, ako keby vyrobca neposlal auto na crash-testy len preto, ze by ukazali slabinu. Ani do minusov si zly vykon za zhorsenych svetelnych podmienok nezadal. Lezenie do zadku importerovi v priamom prenose.

Mi nehovor, ze Nikon D3000 ma ambiciu oslovit pokrocilych amaterov, ci poloprofesionalov a hla, testy tam su... Aky mam mat voci servru a jeho redaktorom teraz respekt, ked nepristupujete ku vsetkym strojom rovnako? Dokonca ani v minusoch nie je zly vykon na vyssom ISO spomenuty.
 
zelovoc
2009-11-25 19:22:34
´Dokonca ani v minusoch nie je zly vykon na vyssom ISO spomenuty. ´
no mozno preto ze to nieje chyba ale vlastnost :P
pri tolkej hane co sa tu dostava vsetkym okrem C/N su reci o ne/objektivite irelevantne.
let the flame war begin!
 
2009-11-25 19:28:19
Jaaaaj, dalsi ukrivdeny Pentaxak sa ozval :-)

CO sa deje vo fore, je jedna vec, ale pokial ´zurnalista´ upravi standardny format tak, aby zamerne neukazal vsetky plusy a minusy, ako to robi v ostatnych recenziach, tak to pada na uroven NC a P1D...
 
maTTo_corp
2009-11-25 19:30:39
príspevok od:
Jaaaaj, dalsi ukrivdeny Pentaxak sa ozval :-)

CO sa deje vo fore, je jedna vec, ale pokial ´zurnalista´ upravi standardny format tak, aby zamerne neukazal vsetky plusy a minusy, ako to robi v ostatnych recenziach, tak to pada na uroven NC a P1D...
....nesúhlasím, E-450 sa zaraďuje normálne do triedy DSL-R tak ako napr. D3000 ktorý spomenul afkaa a iné.....preto by mali byť testy podľa určitej osnovy, aspoň ja si myslím....
 
zelovoc
2009-11-25 19:31:58
no ved aj ephoto musi z niecoho zit... ts ts.
asi by stacilo premenovat to z recenzie na preview.
 
duroslav
2009-11-25 19:32:42
Nie je to chyba ale vlastnost?
To ako keby si užívateľ za túto ´vlastnosť naviac´ nebodaj ešte niečo doplácal v porovnaní s prístrojmi, ktoré touto vlastnosťou nedisponujú.
 
maTTo_corp
2009-11-25 19:37:03
príspevok od: duroslav
Nie je to chyba ale vlastnost?
To ako keby si užívateľ za túto ´vlastnosť naviac´ nebodaj ešte niečo doplácal v porovnaní s prístrojmi, ktoré touto vlastnosťou nedisponujú.
:))) ...ani v recenziách profi prístrojov by sa nemuseli uvádzať ´vlastnosti naviac´.....razom by si boli všetci rovní O:)))
 
Marcel Rebro
2009-11-25 19:39:39
ked sme pri tych ISOach a prirovani k micro 4/3 (G1,GH1,GF1,EP-1). zaujimalo by ma (NAOZAJ) porovanie e450 s micro 4/3 konkurenciou - najma tou ´priamou´ - G1 ... a aj pri vyssich ISO. na dpreview.com je GH1 vs e620, ale e620 je uz trochu ina ´vahova kategoria´ ... skor konkurent D5000 alebo 500D
 
julo kotus
2009-11-25 20:43:04
Ahoj, nemyslím, že je to choré, čochvíľa sa zjaví text GF1 a ani tam som nerobil exaktné testy na šum pri vysokých citlivostiach. Nezavádzaj porovnaním s crash testami, je to blud. Každé auto musí spĺňať určité bezpečnostné limity ale nie každý foťák musí vedieť fotiť bez šumu na ISO1600. Je to akoby som porovnával, koľko piesku naložím do pick-up a koľko do veľkej tatrovky. Je to určenie pre určitý typ práce a áno, je to vlastnosť. To neznamená ale, že by bol E-450 zlý, čo sa týka šumu, ale som ho jednoducho na to ani neskúšal. Bude asi výraznejší ako u APS-C zrkadloviek ale nie o veľa. S FF je už úplný nezmysel porovnávať. Jednoducho som volil tento spôsob testu a volil som ho aj pri GF-1 lebo v tejto kategórii nepokladám výkon na vysokom ISO za primárny benefit. Je to skôr kompaktnosť, názka váha... Ale to sa už opakujem. Ak chcem ísť fotiť nočný život, vezmem si svoju D3-ku s 1,4 objektívom, ale keď si pôjdem zašlapať do Álp, vezmem si s čistým svedomím 4/3 foťáčik a o tom to je. Ak však chcete silou mocou počítať pixely a zrnká šumu :), nabudúce vám vyhoviem. Budeme testovať aj nejaké objektívy, takže sa k viacerým foťáčikom vrátime, teraz Ti vyhovieť neviem, lebo takými samples ani nedisponujem. Takže vydrž a možno čoskoro budeš môsť počítať. ;)
 
masto
2009-11-25 20:45:29
No ja fotím na E-410 pokiaľ ide o E-450 až na kreatínve filtre je to to isté v bedomodrom :) skôr taký obchodný ťah, aby bolo vidieť že 4ková rada ´žije´.
Pokiaľ ide o testy ISO tak do 400 je to bez problému 800 použiteľné nad sú to ´Slovenké štrkopiesky´ :D. No podľa mňa je tento ISO test zavádza.... 4/3 s crop faktorom 2 umožňuje používať nižšie clonové čísla pri zachovaní hĺbky ostrosti takže reálne pri rovnakých svetelných podmienkach a výslednej expozícii potrebujem nižšie ISO ... Samozrejme ako Julo napísal, tento foťák má skôr osloviť tých čo nepotrebujú super,bomba,špica mašinku ale skôr niečo čo je ľahké, spratné s dobrým sklom.
Dúfam že môj názor zasa nietko nezoberie ako vojnu medzi N,C a O :D ja viem že každý máme to svoje.
 
julo kotus
2009-11-25 20:54:27
E-450 má nový procesor, práve tam môže nastať kľúčová zmena. :)
 
Gino
2009-11-25 21:17:08
ta reklama na BMW priamo v kolone samitu ma dostala :-)
 
masto
2009-11-25 21:25:10
príspevok od: julo kotus
E-450 má nový procesor, práve tam môže nastať kľúčová zmena. :)
Fakt, máš pravdu... až teraz som si všimol že tam je nejaký upgrade z TruePCI III. na TruePIC III.+
 
Cako
ocenenie redakciou 2009-11-25 22:18:22
príspevok od: masto
Fakt, máš pravdu... až teraz som si všimol že tam je nejaký upgrade z TruePCI III. na TruePIC III.+
Celkom zaujimava tema :)
http://www.flickr.com/groups/olympusesystem/discuss/72157616374100952/
 
Filip114
2009-11-25 23:40:09
Aha. tak si urobíme testíček na iso olympusu zistíme že je zlý a nedá sa s ním fotiť a najvacsí hrdina tu bude človek ktory ma o neviem kolko drahši fotak a robi s nim VGA fotky na internet. No a ešte samozrejme by sme mali upalit a zatratit Jula za to čo tu vlastne spravil. jedine čo je tu chore budes asi ty, ale chapem aky uzasny pocit to bude ked budeš mať potrvdené na internete že si niečo viac len preto, lebo si si kúpil iny fotak inej cenovej kategorie ktory robi krasne nezasumene veci, a to nepochybne robi fotku dokonalou. Toto tak nenávidím...
 
Filip114
2009-11-25 23:43:23
A ešte by som chcel pochvalit pana jula ze ma na toto nervy, že sa tu snazi nieco napisat pre ludi ktory si mozno vyberaju fotak a do toho ho stale urazaju takyto fototechnicky uchylaci. preco sa nerobi nieco ako vodicak na fotak....
 
Strhak
2009-11-26 00:04:06
jáj zas nezmyselné hádky, no obaja majú v niečom pravdu. Julo v tom že je to malí foťáčik a na to čo ho on opisuje by sa aj mne páčil. No Karol má zas pravdu v tom že ide o zrkadlovku, veď šachta aj bajonet je v podstate totožný s napr. E30 len dajme tomu iný čip. Cenovo by som ju zaradil ku Canon 1000D alebo Nikon D3000 a keď boli tam snímky s vysokým ISOm tak mali byť aj tu už len pre zaujímavosť. Mňa by osobne zaujímalo ako to fotí trebárs pri ISO800-1600. Osobne neviem či by som túto zrkadlovku prirovnal k Mikro systému, rozmerovo dajme tomu ale konštrukčne rozhodne nie. Pre objektivitu by som ale túto jeho slabú stránku s ISOm dal do mínusov. Foťáčik sa mi páči ja by som ho bral do mesta s tím ich malým pevným sklíčkom ( 25mm ) a tam by som privítal to ako sa bude správať podvečer alebo za dažďa. Jedno ale treba uznať Olympusu robí celkom zaujímavé tieto malé či už zrkadlovky alebo Mikro systémy a ako náhrada kompaktu to nemusí byť zlá varianta.
 
2009-11-26 00:09:38
príspevok od: Filip114
Aha. tak si urobíme testíček na iso olympusu zistíme že je zlý a nedá sa s ním fotiť a najvacsí hrdina tu bude človek ktory ma o neviem kolko drahši fotak a robi s nim VGA fotky na internet. No a ešte samozrejme by sme mali upalit a zatratit Jula za to čo tu vlastne spravil. jedine čo je tu chore budes asi ty, ale chapem aky uzasny pocit to bude ked budeš mať potrvdené na internete že si niečo viac len preto, lebo si si kúpil iny fotak inej cenovej kategorie ktory robi krasne nezasumene veci, a to nepochybne robi fotku dokonalou. Toto tak nenávidím...
zase si nic nepochopil, ale nie je kazdemu z hora dane.
 
2009-11-26 00:15:08
príspevok od: julo kotus
Ahoj, nemyslím, že je to choré, čochvíľa sa zjaví text GF1 a ani tam som nerobil exaktné testy na šum pri vysokých citlivostiach. Nezavádzaj porovnaním s crash testami, je to blud. Každé auto musí spĺňať určité bezpečnostné limity ale nie každý foťák musí vedieť fotiť bez šumu na ISO1600. Je to akoby som porovnával, koľko piesku naložím do pick-up a koľko do veľkej tatrovky. Je to určenie pre určitý typ práce a áno, je to vlastnosť. To neznamená ale, že by bol E-450 zlý, čo sa týka šumu, ale som ho jednoducho na to ani neskúšal. Bude asi výraznejší ako u APS-C zrkadloviek ale nie o veľa. S FF je už úplný nezmysel porovnávať. Jednoducho som volil tento spôsob testu a volil som ho aj pri GF-1 lebo v tejto kategórii nepokladám výkon na vysokom ISO za primárny benefit. Je to skôr kompaktnosť, názka váha... Ale to sa už opakujem. Ak chcem ísť fotiť nočný život, vezmem si svoju D3-ku s 1,4 objektívom, ale keď si pôjdem zašlapať do Álp, vezmem si s čistým svedomím 4/3 foťáčik a o tom to je. Ak však chcete silou mocou počítať pixely a zrnká šumu :), nabudúce vám vyhoviem. Budeme testovať aj nejaké objektívy, takže sa k viacerým foťáčikom vrátime, teraz Ti vyhovieť neviem, lebo takými samples ani nedisponujem. Takže vydrž a možno čoskoro budeš môsť počítať. ;)
Julo, tu vobec nejde o porovnanie s APS-C, alebo FF zrkadlovkou, ale aj v triede 4/3 a micro4/3 mas viacero modelov a porovnanie medzi nimi by mohlo byt fakt zaujimave. Preco to ludom odoprierat? Mna by napriklad velmi zaujimalo porovnanie sumu Canon S90 a micro4/3 systemu, lebo si chcem kupit nieco, ked idem s partiou von zurovat. A tam to bude na ISO 1600 a rozhoduje kvalita a velkost. To, ze by som na micro4/3 mal pancake pevny objektiv, to by mi nevadilo.

Vobec mi nejde o to, aby som si dokazal, ze Olympus je ten zly, to viem uz davno :-D Kamarat ma E-30 a porovnavali sme to s D300 davnejsie.
 
wayne
2009-11-26 10:15:08
julo to vzal z opacneho konca, miesto porovnavania nekvalit pristroja vyzdvihol jeho kvality. to je fajn, dnes ked si vsima kazdy to zle, je dobre vidiet, ze stale existuju ludia s triezvym usudkom schopni zhodnotit pre a proti, a zaroven si uvedomit na co je ktory pristroj urceny.

ak chces porovnavnie micro4/3 vs S90, mozes to skusit napriklad tu; http://www.dkamera.de/testbericht/canon-powershot-s90/bildqualitaet.html ak ti robi problem nemcina, preloz si stranku pomocou google translate.. aj ked ten tiez presiel zmenami a nejak mi nezobrazuje stranky spravne :( no su tam stejne len obrazky tak je to jedno asi..

trvalo mi 2 minuty nez som sa dostal k porovnavaniu od precitania tvojho prispevku :)

a nemyslim, ze najma pri micro 4/3 je potrebne pouzivat az iso 1600, PR tvrdi, ze odstranenie zrkadla a mensi cip skracuju casy o 3-4 kroky (tusim som to cital na dpreview, hladam ale neviem nasjt :( .. ) navyse v kombinacii s 20/1.7 (taky GF1 napriklad) to uz moze byt celkom zaujimave :)
 
kenny438
2009-11-26 10:32:32
chcem sa spytat jula ci nebude testovat aj vyzsiu radu. mna by zaujimal jeho test takej E-620. myslim ze to je zaujimavejsi fotoaparat pre amaterov a je aj za zaujimavu cenu v sete s dvoma objektivmy.
 
2009-11-26 10:48:37
Mne nejde o to potopit Olympus, ci cokolvek. Mne ide hlavne o to, ze ked uz nieco robim plosne, tak by to malo zachovat urcitu jednotu vo formate a nie pri pristrojoch, kde sa to zrovna ´nehodi´, to vypustit.

ps: podla tej tvojej teorie by potom najlepsie na tmave sceny boli kompakty ;-) nemaju zrkadlo a maju velmi maly chip :-D
 
wayne
2009-11-26 11:17:37
ne ne, najlepsie su mobily, iPhone ktory nema ani diodu :)))

forma ano, vnimam to vsak ako test, ci fotak vyhovuje svojmu primarnemu ucelu. pokial si aspon myslim ze som pochopil pointu dokazem byt k okolnostiam benevolentny :)
 
2009-11-26 11:32:01
ja som zase v tychto veciach striktny. ak je forma, tak ju neupravujme. taky nikon d3000 bol testovany a je to rovnaka trieda zrkadloviek - entry level.

ono server takymto pristupom ide sam proti sebe, lebo uzivatelia, ktori hladaju, budu zrazu hladat inde, nakolko tu sa tendencne robia zavery a zatajuju niektore vlastnosti ;-)
 
julo kotus
2009-11-26 11:53:26
Môžeš byť striktný, kde chceš Karol, ale nepíš hlúposti o tendenčnosti uzáverov a zaujatosti. Jediný zaujatý a fanatický pixel počítač si tu Ty. Ak sa ako šéfredaktor s redakciou dohodnem, že budeme 4/3 foťáčiky testovať nejakým spôsobom a áno, vzhľadom na to, na čo sú primárne určené, tak to tak bude. Nemusí sa Ti to páčiť a môžeš sa slušne opýtať, či to nechceme pre Vás užívateľov zmeniť, že si na to zvedavý. Trepať nezmysly o tendenčnosti a zaujatosti sa naozaj nehodí ani agresívne vyjadrovanie že by som musel meniť hodnotenie na veľké mínus. Nemusel.
 
admin
redakcia ephoto.sk 2009-11-26 12:06:04
Stale sa tu poukazuje na tendencnost, skreslovanie, zatajovanie a pod. Iste to zvysuje popularitu autora prispevku, kedze konspiracne teorie boli vzdy zaujimave pre siroke publikum. V tomto pripade vsak hladate duchov na nespravnom mieste. Kazda redakcia aj redaktor si vopred voli formu akou spracuje zadanu tému (aj napr. recenziu). My sa nestaviame do pozicie serverov, ktore sa prioritne zaoberaju recenziami a testami, preto ani vsetky nase recenzie nemaju uplne rovnaku formu a nebudu unifikovane. V tomto pripade, sme chceli predstavit produkt, ktory je dobrou volbou pre urcitú skupinu ludi so zaujmom o turistiku, bicyklovanie a podobné aktivity. A takto bol aj cely članok koncipovaný. Svojimi rozmermi a parametrami je dobrou voľbou ako spojiť dve záľuby bez vzajomnych obmedzeni. Recenzia je vyvažená, keďže obmedzenia fotoaparátu a aj jeho plusy, s ohladom na možnosti jeho využitia, sú pekne popisane v texte. Takze nejde o ziadne zatajovanie, ale o recenziu, ktora sa presne zameriava na poziadavky, ktoré ma fotoaparát pre svoju cieľovú skupinu splniť. Takze pre pochopenie, pri recenziach na ePhoto.sk nestaci citat len zaver clanku - t.j. galériu fotiek a plusy, minusy. V budúcnosti budeme aj naďalej prinášať aj klasické recenzie so všekym načo ste zvyknutí, určite sa však stretnete aj s recenziami podobneho typu.
 
martinkaluza
2009-11-26 14:09:21
Chybaju mi tu ukazky fotiek kde su pouzite spomenute kreativne filtre.
 
julo kotus
2009-11-26 14:23:51
príspevok od: martinkaluza
Chybaju mi tu ukazky fotiek kde su pouzite spomenute kreativne filtre.
skús sa pozrieť tu, sú to presne také filtre, akurát, že EP1 ich má viac.
http://www.ephoto.sk/foto-technika/recenzie/olympus-e-p1-prve-skusenosti/
 
Karol Srnec
redakcia ephoto.sk 2009-11-26 14:23:52
príspevok od: martinkaluza
Chybaju mi tu ukazky fotiek kde su pouzite spomenute kreativne filtre.
Tieto filtre upravuju len fotky vo formate JPG. Ako to vyzera po ich aplikovani mozes vidiet v recenzii Olympusu E-30.
http://www.ephoto.sk/foto-technika/recenzie/olympus-e-30/
 
julo kotus
2009-11-26 14:24:48
hehe, zareagovali sme obaja v tej istej sekunde :)
 
rasto.tn
2009-11-26 14:39:44
Tento Olympus je podľa mňa skvelý foťák. Držal som ho, má podľa mňa veľmi dobré ovládanie, dokonca aj grip sa mi pozdával, a tak diskusia o ´miere šumu´ na hodnotách 800 a 1600 a testovacích fotkách je úplne zbytočná. Laik si kúpi tento foťák preto, lebo je dobre fotí, je kompaktný a pod. a pokročilejší amatér, čo uvažuje nad kúpou zrkadlovky sa nebude predsa spoliehať na jednu recenziu (testovacie obrázky), ale podíva si ich 5-6 a tak zhodnotí, či by sa pre neho taký či onaký foťák hodil.
 
Samueli
2009-12-25 12:50:11
Autor článku medzi mínusy zaradil absenciu stabilizátoru. Môj názor je, že ak aj stabilizátor do určitej miery stabilizuje chvenie ruky fotografa, motív stabilizovať aj tak nedokáže, a tak pri nedostatočných svetelných podmienkach je vhodný iba v prípade, ak je aj motív statický, alebo pri nezvyčajne dlhých ohniskách. V iných prípadoch podľa môjho názoru nemá zmysel. V pionierskych dobách fotografie zvykli fotografi používať ako stabilizátor obrazu výkrik ´POZOR, LETÍ VTÁČIK´.
 
julo kotus
2009-12-25 14:19:04
príspevok od: Samueli
Autor článku medzi mínusy zaradil absenciu stabilizátoru. Môj názor je, že ak aj stabilizátor do určitej miery stabilizuje chvenie ruky fotografa, motív stabilizovať aj tak nedokáže, a tak pri nedostatočných svetelných podmienkach je vhodný iba v prípade, ak je aj motív statický, alebo pri nezvyčajne dlhých ohniskách. V iných prípadoch podľa môjho názoru nemá zmysel. V pionierskych dobách fotografie zvykli fotografi používať ako stabilizátor obrazu výkrik ´POZOR, LETÍ VTÁČIK´.
:) a tvrdí niekto, že stabilizátor dokáže stabilizovať motív? Článok je recenzia, nie článok na vysvetlenie ako funguje stabilizátor obrazu. A že ho fotoaparát nemá je medzi mínusmi práve preto, že v niektorých situáciách je užitočný. Autora netreba poučovať, v akých prípadoch je stabilizátor použiteľný. :)
 
Samueli
2009-12-25 17:19:11
príspevok od: julo kotus
:) a tvrdí niekto, že stabilizátor dokáže stabilizovať motív? Článok je recenzia, nie článok na vysvetlenie ako funguje stabilizátor obrazu. A že ho fotoaparát nemá je medzi mínusmi práve preto, že v niektorých situáciách je užitočný. Autora netreba poučovať, v akých prípadoch je stabilizátor použiteľný. :)
Však ja som ani nie autora mal v úmysle poučovať. Myslel som skôr na bežných užívateľov, ktorí prechádzajú z kompaktov na jednoduché zrkadlovky z toho dôvodu, aby získali kvalitnejšie obrázky pri zachycovaní bežného života rodiny, a to sú v prvom rade momentky.
 
ado22
2010-03-19 18:47:54
dnes som ju dostal prav vytiahol z krabice prvy dojem mala šikovna grip nepotrebuje jedným slovom krásna
 
neo1111
2010-11-04 08:35:39
Na tento fotoaparát som presiel z ultrazoomu SP590UZ, a teda poviem vám ze je to dost razantny posuv vpred.Samozrejme nie je mozne porovnavat digital so zrkadlovkou, ale vlastnosti tohto fotaku su uplne niekde inde, podla mna dost rychlo ostri, procesor pracuje fajn rychlostou a grip mi nejako moc nechyba.Odcenil by som ale lepsie objektivy v double zoom kite,14-42 f 3,5 je fajn, ale 40-150 f4 by mohol byt aj svetelnjsi...ale nevadi, je to moja prva zrkadlovka, a som s nou nadmieru spokojny:D
 
majky358
2010-11-04 19:09:53
Ja som nad ňou tiež rozmýšľal, v shope som ju chytil do ruky a pripadalo mi to akoby som mal v ruke kompakt, proste grip velký mínus v ergonomií a keď tak zrkadlovku tak niečo čo váži viac a viem čo mám v rukách, zas cena hovorí za všetko 400 €s dvoma objektívmi ale keď tak radšej tiež podobnú triedu - (Nikon D3000, Canon 1000D ...) Zas výber objektívov na Olympus nieje žiadna sláva a s Canonom sa to nedá asi moc porovnávať.
 
iwuska
2010-12-26 15:52:28
Ja som ho dostala teraz na vianoce od muža,zajtra ideme otestovať Ale na to že som začiatočník a je to moje prvé zrkadlo je super Zajtra napíšem viac
 
iwuska
2011-03-11 17:20:11
Tak mám ho vyše 2 mesiacov...a som spokojná Samozrejme je to tým že som začiatočníčka a je to moje prvé zrkadlo
 
wayne
2011-03-11 19:41:56
to bol ale dlhy den.
 
paldixy
2011-03-11 22:30:22
príspevok od: neo1111
Na tento fotoaparát som presiel z ultrazoomu SP590UZ, a teda poviem vám ze je to dost razantny posuv vpred.Samozrejme nie je mozne porovnavat digital so zrkadlovkou, ale vlastnosti tohto fotaku su uplne niekde inde, podla mna dost rychlo ostri, procesor pracuje fajn rychlostou a grip mi nejako moc nechyba.Odcenil by som ale lepsie objektivy v double zoom kite,14-42 f 3,5 je fajn, ale 40-150 f4 by mohol byt aj svetelnjsi...ale nevadi, je to moja prva zrkadlovka, a som s nou nadmieru spokojny:D
Fajn , tak vitaj medzi Olympusákmi...
 
paldixy
2011-03-11 22:31:35
príspevok od: iwuska
Ja som ho dostala teraz na vianoce od muža,zajtra ideme otestovať Ale na to že som začiatočník a je to moje prvé zrkadlo je super Zajtra napíšem viac
To je fajn, že sme viacerí priaznivci Olympusu, muž dobre urobil.
 
ado22
2011-03-12 20:01:22
ja som tiež olympusák a som mimoriadne rád že mi bráchovia tiež poradili olympus. Oni fotia kompaktami Panasonic
 
iwuska
2011-04-16 19:40:54
príspevok od: paldixy
To je fajn, že sme viacerí priaznivci Olympusu, muž dobre urobil.
No veru Plne súhlasím
 
paoravec
2011-04-16 20:59:21
no a skús tam dať nejaky fix focus napr z Exakty alebo Prakitiky a uvidíš čo dokáže OLYMPUS
 
Separovany_Odpad
2012-07-11 21:45:13
môj názor na tento Olympus: viac foťáku za tú cenu človek nemôže chcieť...mám ho dva roky a na to, že je to najzákladnejší model má slušné vybavenie...bodové meranie, predsklopenie zrkadla, závierka do 60 sec, LiveView s možnosťou 10x zväčšenia obrazu...tiež používam cez redukciu M42 sklá a je to bomba...na portrét stačí Pancolar 50-ka....s ním je to docela zohraná dvojica...
 

Ďalší článok z kategórie

Z kategórie

Inzercia

ČLÁNKY - aktuálne diskutované