Príchod D5000 vyvolal v našom šéfredaktorovi Julovi chvíľkový nepokoj. Asi aj vás by ako majiteľa Nikonu D300 vytočil fakt, že rovnako skvelý snímač je teraz k dispozícii aj začínajúcemu amatérovi.
Môžem ho ale upokojiť, rozdiel v obrazovej kvalite tu je. Rozdiel dvoch tried je zrejmý nielen vo vyhotovení a funkciách, ale aj v obraze. Nechcem, aby ste hneď na začiatku dostali pocit, že D5000 fotí zle. Naopak, na amatérsky fotoaparát sú výsledky nadpriemerné.
Design
Ak ste videli alebo držali Nikon D40/D60 nebude pre vás D5000 veľkým prekvapením. Takmer celá konštrukcia je prevzatá z týchto modelov, určite si ale všimnete významnú konštrukčnú novinku, výklopný otočný displej.
Nikon D5000 je drobček, aspoň podľa môjho názoru. Potvrdilo sa to, keď som naň nasadil AF-S 17-55/2,8. Keby ste nemali merítko a posudzovali len podľa obrázku, mysleli by ste, že som naň nasadil pomaly svetelný 200 mm teleobjektív.
V tomto segmente sa na ergonómiu až tak nehľadí, preferované sú čo najmenšie rozmery a najnižšia hmotnosť. Pokročilým užívateľom s vyššími nárokmi na ergonómiu je určený model D90. Niektorým užívateľom nie sú zrejme rozdiely medzi zrkadlovkou pre začiatočníkov a pre pokročilých, hlavne ak majú podobné parametre. Využijem preto priestor tejto recenzie aj na vysvetlenie rozdielov.
D5000 je približne o 1/3 menší ako D90, nemusím mať prsty ako jaternice, aby som zistil, že pohodlný úchop je kde-tam. Grip je užší a pomerne blízko objektívu. Malíček má tendenciu zošmyknúť sa pod fotoaparát. S Nikonom D300 som zvyknutý držať fotoaparát vo zvesenej ruke, dokonca aj s ťažším objektívom. Tu by som sa bál, že sa mi fotoaparát vyšmykne. Pri fotografovaní je dôležitý pevný úchop druhou rukou.
Oproti konkurenčným zrkadlovkám Sony a Olympus je ale ergonómia držania lepšia, Nikon nepriviedol miniaturizáciu do extrému.
Okolo spúšte je prepínač ON/OFF. Toto umiestnenie môžu Nikonu ostatní závidieť, prístroj sa vďaka nemu pohodlne zapína aj vypína. Pred spúšťou, bližšie k užívateľovi sú dve tlačidlá. Pravé je určené pre korekciu expozície a ako shift tlačidlo nastavenia clony v manuálnom režime. Ľavé tlačidlo ovláda zobrazovanie expozičných parametrov na displeji. Na hornej časti, blízko gripu je tradičný kruhový volič expozičných programov.
Zadnej strane dominuje výklopný a otočný displej s uhlopriečkou 2,7" a rozlíšením 230 000 bodov. Otočný kĺb je umiestnený na dolnej hrane. Je to trochu nešťastné riešenie, stačí zospodu pripevniť rýchloupínaciu doštičku pre statív a pohyblivosť displeja sa výrazne obmedzí. Rozmýšľal som, prečo Nikon zvolil umiestnenie kĺbu na spodnej sčasti, namiesto ľavej. Napadá mi jediný dôvod, na ľavej strane by nemohli byť umiestnené tlačidlá a zmenila by sa tak koncepcia ovládania zavedená u všetkých modelov značky.
Displej slúži nielen na prezeranie záberov, či pohyb v menu ale funguje ako hľadáčik v režime Live View. Ďalej zobrazuje aj informácie o expozícii a nastaveniach. U Nikonu D90 nájdeme na hornej strane druhý, menší stavový displej. Pokročilejší užívatelia mi dajú za pravdu, že takéto riešenie s dvomi displejmi je praktickejšie. Na malý Nikon D5000 sa však druhý displej nezmestí.
Prednosťou otočnej konštrukcie je, že pri preprave môže byť displej natočený smerom od fotografa a je dobre chránený pred poškodením a znečistením. D5000 je prvou zrkadlovkou Nikon s takýmto riešením.
Vedľa displeja je tlačidlo režimu Live View a viacúčelový krížový volič s potvrdzujúcim tlačidlom. Ten som pravidelne nechtiac stláčal pri fotení dlaňou a posúval som si tak aktívny senzor AF.
Palec ruky obsluhuje otočný volič a pamäť expozície, umiestnené tiež na zadnej strane. Nikon D90 ma naviac jeden otočný volič pod spúšťou.Po ľavej strane displeja je päť tlačidiel (prehrávanie, Menu, lupa a tlačidlo pre vyvolanie rýchlych nastavení), nad nimi je tlačidlo „Delete".
Hľadáčik s dioptrickou korekciou patrí k tomu lepšiemu v triede. Na matnici sa zobrazuje 11 bodov automatického zaostrovania. Užívateľsky je možné zapnúť zobrazenie pomocnej mriežky, ktorá vám pomôže nielen pri komponovaní, ale aj pri dodržiavaní horizontu a snímaní panorám. Hľadáčik zobrazuje 95% snímaného obrazu. Nechýba dioptrická korekcia v rozsahu -1,7 až +0,7 DPT. Zväčšenie je 0,78x (oproti 0,94x u Nikonu D90). Okrem klasických údajov o čase, clone, korekciách a pod. zobrazuje aj hodnotu ISO.
Zobrazovanie informácii na LCD displeji je nastaviteľné. |
Niekomu bude chýbať tlačidlo pre kontrolu hĺbky ostrosti. Mne osobne nechýba, hĺbku ostrosti kontrolujem na zosnímanej fotografii.
V prednej časti nájdeme tlačidlo blesku a samospúšte, to má možnosť priradenia inej funkcie, napr. ISO, či WB. Tým sa dá pomôcť ergonómii ovládania. Okrem iného sa vpredu nachádza aj pomocné svetlo automatického zaostrovania, je to lepšie, ako využívať svetlo vstavaného blesku.
Technická špecifikácia
Kompatibilita s objektívmi
Fotoaparát je kompatibilný s AF objektívmi s bajonetom F, vyrobenými pre FF aj DX zrkadlovky. Nemá v tele vstavaný motorček, preto pri použití AF objektívov bez vlastného motorčeka musí užívateľ zaostrovať ručne. U najstarších AF objektívov bez označenia D a G nefunguje naviac meranie 3D Colormatrix II. To môže byť dôvodom prečo zvoliť D90 ale aj nemusí. Súčasná paleta objektívov AF-S určených pre takúto triedu zrkadloviek je už dostatočne široká.
Snímač
Obrazový snímač s rozlíšením 12,3 mil. bodov je vyrobený technológiou CMOS. Prvý krát bol úspešne predstavený v modeli D300. Funkcia odstraňovania prachu zo snímača otrasom je doplnená riadením prúdenia vzduchu vo vnútri zrkadlovej šachty tak, aby sa minimalizoval prúd prachových častíc na snímač. Za týmto účelom je za bajonetom umiestnená smerová dýza.
Aj keď má snímač rovnaké parametre ako u vyšších modelov, sú fotografie snímané pri vyššom ISO viac zašumené a majú menší dynamický rozsah. Nikon musel nejako obrazovo oddeliť fotoaparáty rôznych tried. V Nikone D5000 nie je k dispozícii 14-bit RAW. Inak je ale kvalita záberov na veľmi dobrej úrovni, ale o tom bližšie v časti venovanej obrazovej kvalite.
Citlivosť
Štandardne je citlivosť nastaviteľná v rozsahu 200 až 3200 ASA. Užívateľsky je možné zväčšiť rozsah od 100 do 6400 ASA
Procesor
Aj vďaka rýchlemu procesoru Expeed je práca s fotoaparátom príjemná. Tento procesor sa štandardne montuje do všetkých zrkadloviek Nikon.
Meranie expozície a AF
Meranie expozície Color 3D Matrix II je spojené s automatickým zaostrovaním. Všetko zabezpečuje 420 pixelový RGB senzor, ktorý vyhodnocuje nielen jas, kontrast, ale aj farebnosť snímanej scény a tieto údaje vyhodnocuje spolu s údajmi o zaostrovaní. Z toho ťaží aj výborné kontinuálne zaostrovanie s 3D sledovaním objektu a pokročilé meranie záblesku iTTL. Okrem viaczónového merania je k dispozícii aj integrálne a bodové meranie.
Expozičné programy
Aká by to bola zrkadlovka pre začiatočníkov, keby nemala automatický program. Pre tých menej skúsených sú určené aj motívové programy. Otočením voliča sú ihneď k dispozícii režimy "Bez blesku", "Portrét", " Krajina", "Deti", "Šport", "Makro" a "Nočný portrét". Viac motívových programov je pod voľbou "Scene". Z tých zaujímavejších spomeniem Low Key" a High Key. Spolu ich je 19.
U motívových programov sa mi páčilo, že je možné shiftovať expozičnú krivku. To znamená, že ak prístroj zvolil určitú kombináciu času a clony, ja som ju mohol zmeniť, podobne ako by som pracoval v pokročilom režime P.
Na protiľahlej strane voliča sú tradičné programy "P - programová automatika", "A - predvoľba clony", " S - predvoľba času" a "M - manuálna expozícia".
Zaostrovanie
Technológie z vyšších modelov sa dostávajú do tých nižších a D5000 používa 11-bodový autofokus z D90-ky a 3D sledovanie pohybujúcich sa objektov. Fotoaparát nemá vstavaný motorček, preto nepodporuje automatické zaostrovanie u iných ako AF-S a AF-I objektívov. Na vlastnej koži som sa o tom poučil, keď som si na rekonštrukciu napoleónskej bitky zobral D5000 s AF 80-400VR, musel som samozrejme zaostrovať manuálne. Tu sa ukázalo, že aj keď je hľadáčik pomerne veľký, nie je prispôsobený pre manuálne zaostrovanie. V amatérskej kategórii sa ale aj tak predpokladá hlavne používanie automatického zaostrovania.
Live View
Režim živého náhľadu sa aktivuje stlačením príslušného tlačidla LV. Stlačením tlačidla Info sa mení zobrazovanie pomocných informácii, vrátane pomocnej mriežky. Automatické zaostrovanie je v tomto režime vyhodnocované na základe detekcie kontrastu z obrazu. Spôsob zaostrovania je možné nastaviť, funguje tu aj rozoznávanie tvári a sledovanie objektu, ktorý na chvíľu opusti zorné pole.
Automatické zaostrovanie pri živom náhľade je zúfalo pomalé, použiteľné je len pri snímaní nepohybujúcich sa objektov (krajina, zátišia, architektúra...). AF sa aktivuje pri stlačení spúšte, na rozdiel od D90, kde sa tak deje po stlačení tlačidla autofokusu na zadnej strane. Jediné použiteľné automatické zaostrovanie v LV priniesla len firma Sony, ale na úkor hľadáčika, ktorý je malý a tmavý.
Videorežim
Video je k dispozícii v režime Live View, nahrávanie sa spustí po stlačení tlačidla OK. Maximálna dĺžka jedného záberu je 5 minút. Rozlíšenie je nastaviteľné v troch veľkostiach: 1280x720, 640x424 a 320x216. Nahrávať možno so zvukom alebo bez. Počas nahrávania je možné zoomovať a manuálne zaostrovať.
Ak vás táto funkcia zaujíma, venujeme sa jej v samostatnom článku.
Závierka
Životnosť závierky je min. 100 000 cyklov, to je viac než postačujúce, aj keď fotoaparát počas svojej životnosti vystrieda viacero majiteľov. Rozsah časov je 1/4000 - 30 s., v manuálnom režime je možné použiť aj dlhšie časy B, T. Potrebná je káblová alebo infračervená diaľková spúšť.
Režimy snímania
Fotoaparát má samozrejme aj režim sériových záberov. Maximálna frekvencia 4 obr./s. je v danej triede nadštandardná. Samospúšť má omeškanie 2, 5, 10 alebo 20 sekúnd. Pri použití infračerveného diaľkového ovládania sa exponuje záber okamžite po stlačení spúšte na DO alebo až po 2 sekundách. Pre experimentovanie s časozberným snímaním je určená funkcia podrobne nastaviteľného itervalometra, maximálny počet záberov je 999.
Zaujímavou funkciou je tichý režim, ten sa volí v režime záberov a je označený písmenom Q (Quiet - ticho). Určený je pre snímanie v priestoroch, kde nechcete rušiť zvukom závierky a zrkadlom, napr. v kostole alebo pri fotení spiacich detí. Prístroj pri tomto nastavení spomalí rýchlosť sklápania zrkadla a rozdelí expozíciu na dve časti. Po stlačení spúšte sa exponuje záber, ale zrkadlo zostane v hornej polohe. Dole sa pomaly vráti až po uvoľnení spúšte. Príjemné je, že pritom fotoaparát vypne aj zvukovú signalizáciu zaostrenia, takže ju nemusíte vypnúť v menu.
Blesk
Vstavaný blesk má smerné číslo 13 (pri ISO 100). Podľa zvoleného expozičného programu sa vyklápa automaticky alebo po stlačení príslušného tlačidla. Synchronizácia je možná s časmi dlhšími ako 1/200 s. Nechýba synchronizácia na prvú alebo druhú lamelu, fill-in a redukcia červených očí. Na rozdiel od D90 a vyšších modelov, nedokáže fungovať ako riadiaca jednotka pre diaľkové riadenie externých systémových bleskov (aj keď to tvrdí český prospekt).
Active D-Lightning
Kvality použitého snímača sú známe, patrí k tomu najlepšiemu, čo na APS-C zrkadlovke nájdete. Preverili sme ho v redakčných testoch Nikonov D300 a D90. Preto som sa rozhodol preveriť podrobnejšie funkciu Active D-Lightning a prácu s farebnými režimami.
Activ D-Lightning je prekladaná ako digitálny blesk, jej účelom je presvetliť pri práci s bleskom pozadie. Tak to je u iných značiek. Ale Nikon ide ďalej. Prívlastok Active naznačuje, že fotoaparát do procesu zväčšenia dynamického rozsahu pristupuje aktívne. Presvetlenie tieňov pri práci s bleskom je len jeden aspekt využitia.
Active D-Lightning slúži na zväčšenie dynamického rozsahu ľubovoľnej scény, s alebo bez použitia blesku. Bežný D-Lightning len softvérovo zosvetľuje tmavé partie obrazu po jeho naexponovaní. Aktívny pracuje už pri meraní expozície a kombinuje úpravu expozičných hodnôt s úpravou nasnímaných dát. Výsledkom je širší dynamický rozsah s minimalizáciou prepalov a lepším prekreslením tieňov. Nastaviteľný je v štyroch stupňoch, alebo je stupeň účinnosti nastavený automaticky. Funkciu je možné , samozrejme, deaktivovať.
V praxi ju odporúčam používať, výsledky sú výborné a hlavne neskúseným užívateľom pomôže vysporiadať sa s expozične ťažkými situáciami. V menu Retouche je k dispozícii funkcia D-Lightning pre úpravu fotografie po jej nasnímaní. Oproti Active D-Lightning pracuje už len s nasnímanými dátami.
Picture Control je funkcia ovplyvňujúca saturáciu, kontrast, jas, posun farieb a ostrosť. Užívateľ ma k dispozícii šesť prednastavených kombinácii, z ktorých každú si môže upraviť podľa svojich požiadaviek. Pomocou dodávaného softvéru si môže dokonca vytvoriť vlastný profil a nahrať ho cez pamäťovú kartu do fotoaparátu, alebo si upravený profil vyexportovať z fotoaparátu. Picture Control je obdobou výberu filmu a tým aj jeho vlastností a vplyvu na výsledný obraz.
Standard - ako už názov napovedá, je to taká stredná cesta, ktorá vyhovuje väčšine bežných situácií
Neutral - pre dosiahnutie verných farieb, alebo keď sa bojíte posterizácie výrazne saturovaných farieb
Vivid - pravý opak neutrálneho nastavenia, zvýrazňuje farebnosť a kontrast
Monochrome - snímanie do čiernobieleho režimu, bohužiaľ bež možnosti výberu farebných filtrov pre ČB fotografiu
Portrait - pre prirodzené podanie pleťových odtieňov
Landscape - pre pekné farby zelene a modrej oblohy
Retouche
Zaradeniu D5000 do kategórie amatérskych zrkadloviek zodpovedá aj široká ponuka dodatočných úprav fotografii priamo v prístroji. Profesionálni fotografi sa úpravami zaoberajú až v počítači, často krát sú vybavení drahým softvérom s vysokým nárokom na obsluhu a výkon počítača. Naproti tomu amatér, ktorý takýmto vybavením nedisponuje rád siahne po takejto možnosti zabudovanej do fotoaparátu.
Ukážka spracovania fotografii v menu Retouche:
Originálny záber |
Monochrome |
Sepia |
Cyanotype |
Greenhancer |
Fish eye |
JPG vyvolaný z RAWu priamo vo |
Originálny záber |
Soft filter |
Originálny záber |
Filter outline. |
Nejedná sa len o „vyčačkávanie" fotografie. Ponúkané funkcie sú aj užitočné. Okrem konverzie do ČB, Sepie a Cyanotype, tu nájdete aj Soft filter, Fish Eye, korekciu zbiehania línií, korekciu sférického skreslenia, montáž dvoch záberov, orez, zmenšovanie atď. Zahŕňajú aj úpravu fotografii vo formáte RAW.
HDMI
Klasický AV výstup je pre prezeranie fotografií na moderných TV s vysokým rozlíšením nedostačujúci. Fotoaparát má zabudovaný HDMI výstup a s ním je pozeranie fotografii a videa zážitkom. Veľkosť konektora je štandardná, kábel nie je v cene prístroja.
Napájanie
Prístroj je napájaný jedným akumulátorom EN-EL9. Nemá možnosť dokúpenia batériového gripu pre použitie alternatívneho zdroja napájania.
Pamäťové média
Nikon už tradične podporuje v tejto kategórii pamäťové karty SD/SDHC.
Softvér
Nikon k svojim zrkadlovkám dodáva program View NX, ktorý slúži len na organizáciu, prezeranie fotografii a dokáže exportovať RAW do formátov TIFF a JPG. Neumožňuje okrem otáčania žiadne úpravy. Ešteže sa RAW dá spracovať priamo vo fotoaparáte. Ak chce užívateľ pracovať hlavne s formátom RAW, mal by si dokúpiť konvertor Nikon Capture NX alebo iný program.
Testovanie
Fotoaparát som dostal na testovanie bez objektívu, ani ma to netrápilo, lebo som nechcel testovať seťák 18-55VR, ale preveriť ho z objektívmi strednej a profesionálnej kvality, aby test nebol obmedzený najlacnejším nikoňáckym objektívom.
Pri testovaní som sa zameral hlavne na obrazový výstup a to, ako ho ovplyvňuje nastavenie profilov a Active D-Lightning. Ďalej ma zaujímalo, či je ergonómia obmedzujúca a v neposlednom rade som bol zvedavý aj na video. Snímal som naraz do formátov JPG a RAW aby som mohol porovnať výsledky, ktoré sa dajú dosiahnuť nastaveniami fotoaparátu s výsledkami pri spracovaní v RAW konvertore.
Nasledujúce fotografie prezentujú funkciu Active D-Lightning a jej vplyv na dynamický rozsah. Začínajúcim užívateľom snímajúcich do formátu JPG odporúčam mať ju trvale zapnutú v režime Auto.
Začiatočníkom robí problém aj snímanie jasovo neštandardných objektov. Nevedia nastaviť, prípadne korigovať expozíciu a dokonca z automatických režimov používajú len tie najzákladnejšie. Ak patríte k tejto skupine, naučte sa využívať všetky scénické programy. Dokážete tak zvládnuť aj ťažké situácie.
Vybral som dva tmavé objekty pre fotografiu v štýle Low key. S takýmto motívom majú problém všetky zrkadlovky. Automatika merania zle vyhodnotí expozíciu a miesto čierneho reliéfu budete mať na fotografii stredne sivý. Nikon D5000 má scénický režim Low Key, ktorý upraví expozíciu pre tento typ scény.
Do druhej oblasti patria zábery typu High key, tie automatika vyhodnotí tiež zle a podexponuje ich. Opäť tu máme vhodný scénický režim, High key.
Mieru šumu a kontrast pri konkrétnej hodnote ISO som sa tento krát rozhodol zistiť v reáli a nie na našom tradičnom štúdiovom zátiší. Všetky fotografie sú bez úprav, snímané do formátu JPG, fotoaparát mal nastavené automatické potlačenie šumu pri vyššom ISO. Pre ukážku sú priložené aj dve fotografie vyvolané zo súborov RAW s aplikovaním odstránenia šumu na doostrenia podľa mojich nastavení.
ISO 200 |
ISO 400 |
ISO 640 |
ISO 800 |
ISO 800, upravený RAW |
ISO 1250 |
ISO 1600 |
ISO 2500 |
ISO 3200 |
ISO 3200, upravený RAW |
ISO 6400, užívateľské nastavenie |
No a náš klasický štúdiový test, opäť všetky fotografie snímané do formátu JPG.
Obrazový výstup sa blíži Nikonu D90, šumovo si počína o niečo horšie. Pre mňa sú smerodajnejšie reálne fotografie, než testy šumu a tu ma D5000 presvedčila, že dokáže snímať živé atraktívne zábery. Vďaka Active D-Lightingu s dobre prekreslenými tieňmi.
Na koniec ešte galéria fotografií vyexportovaných do 8-bit JPG (sRGB) z RAW súborov, bez alebo len minimálnymi úpravami.
Plusy
- snímač CMOS s nízkym šumom
- 11-bodové automatické zaostrovanie
- výklopný otočný displej
- pokročilé úpravy fotografií priamo vo fotoaparáte
- HD video
- HDMI
- rýchlosť sériového snímania 4 obr./s.
- X-sync 1/200 s.
Mínusy
- ergonómia ovládania asi neuspokojí pokročilejších užívateľov
- umiestnenie kĺbu displeja
- absencia vstavaného motorčeka
- vstavaný blesk nefunguje ako riadiaca jednotka pre diaľkové odpaľovanie bleskov
Záver
Na prvý pohľad sa Nikon D5000 od svojich predchodcov odlišuje len výklopným displejom s funkciou Live View. Akokoľvek zaujímavá je funkcia videa, dôvodom pre kúpu väčšinou nebýva. Aké lákadlá teda konštruktéri do tohto modelu zabudovali?
Tým hlavným je CMOS snímač s výbornou obrazovou kvalitou, nízkym šumom, veľkým dynamickým rozsahom.
Funkcia HD videa prvýkrát predstavená v Nikone D90 je využiteľnejšia vďaka otočnému výklopnému displeju. Pochváliť treba automatické zaostrovanie, bohaté a prehľadné menu, možnosť úpravy fotografií a funkciu Auto D-Lightning.
Nikonu prinášajú plusové body aj objektívy základnej a strednej triedy, ktoré oproti konkurencii dosahujú vyrovnanejšiu kvalitu. Azda najlepšou voľbou je AF-S 16-85VR, ten ale nie je v cenovo zvýhodnenom kite. Ako svetelný "záklaďák" by som volil AF-S 35/1,8 DX.
Mnohí očakávali, že Nikon zabuduje do tohto modelu motorček pre automatické zaostrovanie s typovo staršími AF objektívmi, nestalo sa tak. Umiestnenie otočného kĺbu displeja je pri práci na statíve obmedzujúce. Vytkol by som umiestnenie tlačidla pre spustenie nahrávania videa, vedel by som si ho predstaviť niekde vedľa tlačidla AE-L/AF-L.
Celkovo by fotoaparátu prospelo viac ovládacích tlačidiel, myslím, že miesto pre ne by sa našlo. Ak je pre vás dôležitá príkladná ergonómia ovládania, kompatibilita so staršími objektívmi, či ešte lepšie technické parametre, odporúčam model strednej triedy Nikon D90.
Inovatívne funkcie, výklopný displej, to niečo stojí. Preto Nikon predstavil nový model D3000, ktorý preberá úlohu cenovo najdostupnejšieho vstupného modelu. Jeho recenziu vám čoskoro prinesieme.
Nikon D5000 + AF-S 18-55VR si môžete zakúpiť v ePhotoshop.sk Nikon D5000 + AF-S 18-105VR si môžete zakúpiť v ePhotoshop.sk Nikon D5000 + AF-S 18-55VR + 55-200VR si môžete zakúpiť v ePhotoshop.sk |