Hore

Olympus OM-D E-M1 Mark III (2.)

V prvej časti recenzie sme si prebrali najmä rozdiely oproti predchádzajúcemu modelu Mark II a čo nového Mark III prináša. Je toho veľa. Najvýznamnejšie vychytávky si predstavíme v tomto pokračovaní.

Fotoaparát v praxi

Z hľadiska bežného užívania nie je oproti predchodcovi až tak veľký rozdiel. Samotný AF je rovnaký, len má iné možnosti a je podporený výkonnejším procesorom. Vylepšenia sa prejavia, ak ich začnete používať. Drobnosť k drobnosti a postupne si na všetky novinky začnete zvykať. Keď potom chytíte do rúk predchodcu, uvidíte že je toho veľa, čo novinka prináša. Vylepšenia posúvajú ovládanie a aj schopnosť fotoaparátu byť univerzálnejší ešte na vyššiu úroveň.

Ovládanie

Pri fotografovaní som ocenil drobné vylepšenia ovládania. Na prvý pohľad sa nezdajú až tak dôležité, ale keď som sa vrátil k Mark II, zrazu mi citeľne chýbali. Joystick, nový volič programov, vylepšené užívateľské programy a funkčné tlačidlá, plus vlastné menu a máme tu fotoaparát, s ktorým sa príjemnejšie pracuje a prispieva to aj k vyššej pohotovosti. Vyššiu mieru personalizácie fotoaparátu len ťažko nájdete. Drobným mínusom je presunutie tlačidla Menu naľavo od hľadáčika. Častejšie budete potrebovať dve ruky.

Niektorí tvrdia, že menu Olympusov je neprehľadné. Nie je to zlým rozvrhnutím. Olympusy sú asi najvybavenejšie fotoaparáty na trhu a do menu novinky pribudli ďalšie položky. Menu je jednoducho rozsiahle a ak nejakú funkciu častejšie nepoužívate, rýchlo zabudnete, kde je. V menu je ale konečne záložka vlastné menu, do ktorej sa veľmi ľahko pridávajú funkcie, ktoré používate a nechce sa vám ich hľadať. Ak chcete do vlastného menu nejakú vložiť, stačí stlačiť tlačidlo Record.

Menu je vylepšené o záložku My Menu.

S obľubou používam užívateľské expozičné režimy s komplexným nastavením parametrov. Pod C1 si dávam akčný program s kontinuálnym zaostrovaním a sériovými zábermi. Ostatné programy si nastavujem podľa toho, čo idem fotiť: panning, makro, portrét atď. Niekedy som si uložil program, ktorý musím počas fotenia dolaďovať. Keď vypnete fotoaparát alebo prepnete na iný režim, aktuálne korekcie nastavení sa zrušia. Teraz ale máte možnosť si zvoliť, pre každý užívateľský program zvlášť, či sa má resetovať, alebo aktualizovať podľa korekcií nastavení a uložiť. To je tak geniálna funkcia! Naviac si môžete nastaviť, aby ste mali užívateľský program namapovaný na funkčné tlačidlo. Keď som fotil včelárikov, potreboval som rýchlo prepínať medzi štandardným fotením v programe A a Capture Pro v programe C1. Tak som si C1 namapoval na zadné tlačidlo AFL/AEL. Jedným stlačením som menil komplexné nastavenie fotoaparátu. Rýchlejšie už to nie je možné. Možnosti naprogramovať funkčné tlačidla sa celkovo rozšírili.

Ak displej nepoužívate pre komponovanie a ani pre dotykové nastavovanie, môžete si naň nechať zobraziť tzv. Control Panel. Je to obdoba stavového panelu, aký poznáme roky zo zrkadloviek.

Control Panel.

Olympus pred rokmi zaviedol funkciu S-OVF, simuláciu optického hľadáčika. Tá má zobrazovať podobne, ako keď sa pozeráte hľadáčikom zrkadlovky. Teraz pribudla funkcia LV Boost, ďalšia pomôcka pri komponovaní. Uľahčuje prezeranie objektov v tmavých scénach, napríklad v noci pri fotografovaní hviezd. LV Boost som využil pri maľovaní svetlom. Ďalšie malé vylepšenie, ktoré zjednoduší fotografovanie.

AF, Face Priority / Eye Priority AF, Starry Sky AF

Olympus OM-D E-M1 Mark III má rovnaký snímač s rovnakým hybridným AF so 121 krížovými senzormi s fázovou detekciou. Funkcionalita AF závisí na výkone procesora a použitých algoritmoch. Oproti predchodcovi tu máme výkonnejší procesor i nové algoritmy a funkcie. Zaostrovanie je rovnako rýchle i citlivé. Čo sa zmenilo, sú možnosti nastavenia skupín bodov a pribudli nové AF funkcie v podobe Starry Sky AF a Face Priority / Eye Priority AF.

Automatické zaostrovanie je lepšie konfigurovateľné. K štandardným voľbám AF skupín bodov pribudla možnosť tvoriť si vlastné skupiny, rovnako ako u E-M1X. Nastaviteľná je citlivosť C-AF a limitér zaostrovacej vzdialenosti.

Užívateľ si môže vytvoriť vlastné skupiny bodov podľa toho, aký objekt bude fotografovať.

Výber zaostrovacích bodov po novom uľahčuje joystick.

Pri fotení športu a wildlife môžete využiť limitér zaostrovacej vzdialenosti.

Nový procesor umožnil podstatne vylepšiť funkciu detekcie tváre a očí, ktorú má Olympus už roky.  Doteraz bola statická, využitie mala pri fotení statických portrétov. Priznám sa, nepoužíval som ju. Teraz je to iné. Detekcia tváre a očí konečne funguje ako u iných značiek, to znamená dynamicky. Ak sú dobré podmienky, funguje veľmi dobre.

Vylepšenú detekciu tváre a očí som si vyskúšal na Rudovi, ktorý je ambasádorom Olympusu. Eye AF potrebuje vidieť oči, problémom môžu byť okuliare, ak cez ne nie je dobre vidieť oči.

Problémom môže byť aj čiapka vrhajúca silný tieň.


Starry Sky AF je úplná novinka, ktorá má pomôcť astrofotografom presne zaostriť na nočnú oblohu. Testovať to v Bratislave z balkóna je na prvý pohľad hlúpy nápad. Najmä keď je čiastočne zamračené a voľným okom vidno 3 hviezdy. Ale ono to funguje! Starry Sky AF má dva režimy, rýchly a pomalý precízny.


Viem si predstaviť, že vylepšená detekcia tváre a očí môže byť pre svadobného alebo portrétneho fotografa dôvodom na upgrade. Rovnako aj Starry Sky AF pre astrofotografa. Spolu s predĺžením Live Composite a možnosťou napájania z powerbanky významne vylepšuje funkcionalitu pre astrofotografiu.

Stabilizácia

Veľa fotoaparátov s IBIS alebo duálnou stabilizáciou sa papierovo hrdí vysokou účinnosťou stabilizácie. Prax udávané údaje často nepotvrdzuje. Akákoľvek stabilizácia je super pomocníkom, ale len u Olympusu skutočne dosahuje tak vysokú udávanú účinnosť. U testovaného modelu je účinná aj bez predstabilizácie v objektíve. U Mark II som udržal z ruky až 3 sekundy, s objektívom M.Zuiko 12-100/4 IS PRO. S objektívom M.Zuiko 300/4 IS PRO a dvojnásobným stabilizátorom som nafotil mesiac z ruky časom 1/8 sekundy. Bude Mark III ešte lepšia? Je! Už pri prvom testovaní som sa dostal na 6-8 sekúnd. Problémom je, že keď fotoaparát sníma sekundy, vy nič nevidíte a nemáte sa podľa čoho orientovať, aby ste fotoaparát udržali čo najstabilnejšie. S oporou som sa napokon dostal až na 15 sekúnd. Aby ste si nemysleli, že stabilizácia je superúčinná len so širokouhlejším ohniskom, s M.Zuiko 12-100/4 IS PRO nastavenom na 100 mm (EQ 200 mm) som bez problémov fotil časom 3 sekundy.


Foto z ruky, bez opory, čas 4 sekundy. Použil som filter  VFFOTO ND2000.


Foto z ruky, bez opory, čas 5 sekúnd. Použil som filter  VFFOTO ND2000.


Foto z ruky, s oporou, čas 15 sekúnd.


Foto z ruky, bez opory, čas 3 sekundy. Ohnisková dĺžka 100 mm (EQ 200 mm).


1/100 sekundy z ruky, ekvivalentná ohnisková dĺžka 1200 mm.

Špičková stabilizácia vám zmení život. V kostole môžete fotografovať z ruky na základnom ISO, bez šumu. Portfólio môžete osviežiť fotkami s rozmazaným pohybom, fotených počas dňa a z ruky. Výborne sa snímajú poklady pre HDR.

Sériové zábery a AF-C

Jednou z výhod bezzrkadlovej konštrukcie je možnosť zrýchliť frekvenciu sériového snímania. U zrkadlovky tomu bráni zrkadlo, rýchlosť jeho sklápania je obmedzená. Ak z procesu snímania vylúčime aj mechanickú uzávierku, frekvencia snímania môže byť ešte vyššia. Obmedzuje ju potom len rýchlosť čítania dát zo snímača, rýchlosť spracovania dát a ich ukladania. Mark III má rovnaké parametre ako jeho predchodca, ktorý už pred rokmi šokoval svojimi parametrami.

U bezzrkadloviek sa často uvádzajú štyri parametre pre sériové zábery. Dva pre snímanie s mechanickou a dva s elektronickou uzávierkou. Po dva preto, že je rozdiel, či pri snímaní je použité AF-C zaostrovanie, alebo je objektív zaostrený na jednu vzdialenosť.

Fotoaparát začína zľahka na 10 obr./s. v režime mechanickej uzávierky s AF-C. Kapacita buffera je vtedy až 286 obr. Ak oželiete kontinuálne zaostrovanie, je frekvencia až 15 obr./s. V režime elektronickej uzávierky s AF-C zvláda prístroj až 18 obr./s. a s pevným zaostrením až 60 obr./s. Podotýkam, že vo formáte RAW.

Z Micro 4/3 snímača sa dajú dáta čítať rýchlejšie ako z väčších snímačov. Vďaka tomu je pri fotení s el. uzávierkou rolling shutter efekt minimálny. Preto sa dá el. uzávierka a vyššia frekvencia využiť aj pri fotení pohybu, vrátane paningu.

Pro Capture

Funkciu prediktívneho snímania využívam pri fotení akcií, kde neviem predpovedať, kedy k akcii dôjde, ale viem, že príde. Pripravím sa na fotenie a v momente, keď príde k akcii, stlačím spúšť. To je ale už neskoro. S funkciou Pro Capture mám ale uložených až 35 záberov nasnímaných pred úplným stlačením spúšte. A na niektorom z nich je s veľkou pravdepodobnosťou vrchol akcie, ktorý som chcel zachytiť. Takmer so 100% úspešnosťou na historických festivaloch zaznamenávam výstrely z kanónov a muškiet. S Pro Capture môžete bez obáv či to stihnete, čakať na odlet vtáka z konára, skok žaby, dopad skokana do vody a pod.

Pri intenzívnom využití Pro Capture hrozí riziko rýchleho zaplnenia karty. Pri každom stlačení spúšte sa uloží priemerne 30 fotografií. Po fotení včelárikov som preto doniesol domov takmer 10 000 fotografií. Ponechal som si niečo cez 300.

Zastihnúť odlet holubov bolo vďaka Pro Capture ľahké, ale pri vyčkávaní som potreboval veľa trpezlivosti a pevnú ruku.



Verím, že bez Pro Capture by som mal len veľmi malú šancu zachytiť takéto zábery včelárikov.

Pro Capture sa ukazuje ako veľmi užitočná funkcia pre fotenie nepredvídateľných dejov. Postupne ju do svojich fotoaparátov zavádzajú aj iní výrobcovia.

High Res Shot a High Res Shot z ruky (Multishot)

Pripomeňme si, čo to High Res záber vôbec je. Snímač má fyzické rozlíšenie približne 21 Mpx, využíva sa 20,4 Mpx. Vďaka možnosti precízne posúvať snímač s presnosťou 1/2 pixelu je možné zo statívu robiť skladané zábery s rozlíšením až 80 Mpx. Fotoaparát postupne urobí 16 záberov, z ktorých sa vyskladá záber s reálne vyšším rozlíšením, nie je to žiadne digitálne zvýšenie rozlíšenia. Samotné snímanie trvá určitý čas, čo sa prejavuje vznikom artefaktov tam, kde sa niečo hýbe. To sa snaží napraviť algoritmus spájania záberov a darí sa mu to pomerne dobre. Ale niekedy si nedokáže poradiť. Fotoaparát okrem skladaného záberu vždy urobí aj záložný “obyčajný” RAW, ktorý môžete využiť pri retušovaní artefaktov. U Mark II trvalo nasnímanie záberov, aj pri krátkych časoch, približne sekundu. Preto musel byť fotoaparát na statíve. U E-M1X a E-M1 Mark III sa doba výrazne skrátila, čo umožňuje snímať High Res aj z ruky. Tu sa ale, kvôli rýchlosti, použijú len 4 zábery, takže je snímanie z ruky menej kvalitné (nielen rozlíšením), ako fotenie High Res zo statívu. I tak ale rozširuje využitie snímania s vysokým rozlíšením. Zábery majú “len” 50 Mpx. Pri fotení si musíte uvedomiť, že tu nefunguje stabilizácia obrazu, preto nemôžete rátať s príliš dlhými časmi. Keď som túto funkciu testoval na E-M1X, nebol som veľmi spokojný, pretože som mal pomerne veľa odpadu. Konštruktéri ale asi zapracovali na vylepšení a E-M1 Mark III funguje veľmi dobre. Kvalita High Res Shot z ruky je veľmi dobrá, plne využiteľná. Nie je to žiadne provizórium. Odporúčam aktívne využívať. Niekedy je fajn, že pohyb je rozmazaný, ako keby ste použili silnejší ND filter, pritom fotíte z ruky.

High Res naplno využijete pri fotení zo statívu. Fotografie majú rozlíšenie 80 Mpx.

Pri fotení technikou High Res Shot vznikajú drobné artefakty. Preto je vhodné fotografie o niečo zmenšiť, na 60-70%. Po jemnom doostrení sú potom aj najjemnejšie detaily ostré. Fotky v tejto recenzii sú bez takejto úpravy.







High Res Shot z ruky, rozlíšenie 50 Mpx.






High Res Shot zo statívu, rozlíšenie 80 Mpx.

High Res je dobre použiteľná funkcia pri fotení architektúry a krajiny, ale aj v produktovej fotografii, či makre. Užívatelia menej ľutujú, že snímač nemá väčšie fyzické rozlíšenie.

https://www.ephoto.sk/fototechnika/recenzie/fotoaparaty/olympus-multishot/

https://www.ephoto.sk/fototechnika/recenzie/fotoaparaty/olympus-om-d-e-m1-mark-ii----multishot/

Live Composite

Táto funkcia využíva skladanie záberov. K prvému záberu pripočítava ale len rozdiel vo svetlách. Je to rovnaké, ako keď vo Photoshope preľnete vrstvy cez Lighten. Využitie nachádza funkcia pri fotografovaní startrails, ohňostrojov, bleskov, svetelných stôp áut, maľovaní svetlom. Výrazne uľahčuje fotenie týchto motívov. Vďaka algoritmu nepotrebujete počítač na skladanie záberov. Naviac postupné exponovanie môžete sledovať na displeji a fotenie ukončiť, keď uznáte za vhodné. Experimentovanie nikdy nebolo tak ľahké.

Nezávisle od iných fotografov som prišiel na využitie tejto funkcie v spojení s použitím silných ND filtrov. Táto technika má názov Time Stack. Jedine s Olympusom ju môžete robiť priamo vo fotoaparáte.


Time Stack za použitia filtra VFFOTO ND2000. Základný čas je 3,2 sekundy a potom sa exponujú už len pohybujúce sa svetlejšie objekty, v tomto prípade mraky.


Pri maľovaní svetlom môžete na displeji sledovať ako pribúda expozícia a kde máte ešte posvietiť LED-kou.

Live Composite je veľmi užitočná funkcia pri fotení pohybujúcich sa svetiel. Umožňuje dosahovať také výsledky, ktoré sú u iných fotoaparátov možné dosahovať len postprodukciou.

https://www.ephoto.sk/fotoskola/clanky/fotograficky-experiment/time-stack-s-olympusom/

Live ND

Nie je to funkcia určená na zníženie množstva svetla. Vo fotoaparáte sa nenachádza žiaden ND filter. Live ND napodobňuje efekt použitia ND filtra pri fotení pohybujúcich sa objektov, napr. tečúcej vody. Využíva sa pri tom vysokorýchlostné sériové snímanie, softvér zistí rozdiely medzi zábermi a využije ich pre napodobnenie efektu pohybového rozostrenia. Vďaka prediktívnemu snímaniu a okamžitému spracovaniu záberov dokáže fotoaparát ukázať efekt rozostrenia ešte pred samotnou expozíciou. Nastaviť môžete účinnosť tejto funkcie na ND2 až ND32. Funkcia je aktívna len v režimoch S a M. Problémom je, že je funkcia obmedzená najkratším časom, napr. pri ND32 musíte mať najkratší čas 1/8 sekundy. Fotografovať s Live ND môžete tak len za zlých svetelných podmienok, alebo v kombinácii so silným ND filtrom. Využitie ale funkcia má. Napríklad pri nočnom fotení, kde vám pomôže predĺžiť čas a zachytiť viac rozostrený pohyb, napr. tečúcej rieky alebo svetiel áut. Druhou možnosťou je kombinácia s ND filtrom. Ja som mal napr. filter ND2000, s ktorým mi za slnečného dňa vychádzajú časy rádovo v sekundách. V kombinácii s Live ND dokážem predĺžiť čas na desiatky sekúnd.


S filtrom VFFOTO ND2000 vychádzal expozičný čas okolo 1 sekundy. V kombinácii s funkciou Live ND som sa dostal na 60 sekúnd.


ND 16, 10 sekúnd. Foto: Olympus

Live ND je funkcia, ktorú využijú fotografi nočných scén a tí, ktorí obľubujú fotenie so silnými ND filtrami. Live ND im pomôže predĺžiť expozičný čas a dosiahnuť tak väčšie pohybové rozostrenie.

Focus Bracketing a Stacking

Pri fotení makra a produktových fotografií niekedy nie je možné dosiahnuť požadovanú hĺbku ostrosti priclonením objektívu. Vtedy sa používa technika focus stacking. Pri nej sa spája niekoľko fotografií, pri ktorých sa postupne preostruje do jednej s väčšou hĺbkou ostrosti. Pri veľmi malých objektoch a veľkom zväčšení to môžu byť stovky fotografií. Postupné preostrovanie nie je ľahké a ani spájanie fotografií. Olympus vám pomôže s obidvomi problémami. S vybranými objektívmi dokáže nasnímať sériu postupne preostrovaných fotografií. Séria môže obsahovať až 999 fotografií. Tie sa potom spracujú v programe, ktorý vie skladať focus stacking zábery, napr. Photoshop. E-M1 Mark III dokáže fotky aj pospájať, tu sa ale použije len 8 záberov a výstup je vo formáte JPG. Je to taká pomoc pre tých, ktorí celý proces ešte neovládajú. Fotografovať je možné aj z ruky. Pri skladaní sa záber oreže.


Ukážka použitia funkcie Focus Stacking.


Tieto dva kvety v skutočnosti nie sú v rovnakej vzdialenosti. Vďaka Focus Stackingu sú ale obidva ostré.

Obrazová kvalita

Stále ma prekvapuje, ako dobre sa pracuje s RAW-mi z Olympusov radu OM-D E-M1 a teraz aj E-M5. Pri úprave svetiel a tieňov vôbec nemám pocit, že zábery pochádzajú z menšieho 4/3 snímača. V tomto sa necítim obmedzovaný.

    
V RAW-e dokážete zachrániť aj veľké prepaly.

     
Zachrániť viete RAW podexponovaný aj o -5EV, sprevádza to ale výrazný nárast šumu.

Kde sa ukáže hendikep menšieho snímača je šum pri vyšších citlivostiach. Aj tu by ale boli mnohí prekvapení, ako dobre si vedie. Fotoaparát som porovnal s jeho predchodcom, či sa z hľadiska šumu niečo nezmenilo. A veru zmenilo. Rozdiel v množstve šumu nie je. Je ale veľký rozdiel vo farbách. Starší model pri vyšších citlivostiach nežiaduco farbí tiene do fialova. Jemné náznaky sú už pri ISO 1600, pri ISO 12 800 a 25 600 je rozdiel veľký. Novinka si udržiava verné farby až po najvyššiu citlivosť.

     
Vľavo Mark III, vpravo Mark II, ktorý má výrazné zafarbenie tieňov do purpurova.

Video

Olympus nikdy nechcel konkurovať vo videu Panasonicom radu GH. Kvalitou videa je pritom konkurencieschopný. Rozdiely boli vždy vo funkcionalite, Olympus pre náročných nadšencov, Panasonic aj pre profesionálov. Mark III prináša niekoľko noviniek, s ktorými sa o niečo viac približuje Panasonicu a v niečom jeho modely aj prekonáva. Každý užívateľ ocení ešte lepšiu stabilizáciou obrazu, podrobnejšie nastaviteľnú a vylepšené zaostrovanie.

-  Nastaviteľný IS stabilizátor – 3 úrovne
-  4K, Cinema 4K, Full HD pri 120 sn./s.
-  Flat a OMLog pre vyšší dynamický rozsah a color grading
-  High end audio záznam 96kHz 24bit (s PCM rekordérom  Olympus LS-P4)
-  Auto ISO vo videu
-  Nastavitelľá rýchlosť C-AF a citlivost C-AF
-  Podporuje výstup 4:2:2 cez HDMI výstup na externé zariadenie
-  Funkcia View Assist poskytuje obraz konvertovaný na ekvivalent BT.709 pre monitorovanie v režime Live View.
-  Audio vstup aj výstup
-  Otočný displej vhodný aj pre selfie video
-  Face Priority / Eye Priority AF aj vo videu

Video pre vlastnú potrebu točím tak 2x do roka, inak len kvôli recenziám. Nemám profesionálne ambície a oceňujem, ak mi fotoaparát čo najviac pomôže. Olympus OM-D E-M1 Mark III je v skúsených rukách profesionálnou kamerou. Ja som bol ale vďačný za špičkovú stabilizáciu, výborné AF-C zaostrovanie a plne otočný displej. Stabilizácia výborne funguje aj pri chôdzi, aj po hrbolatej kamennej dlažbe. AF-C zaostrovanie väčšinou vo videu vypínam, pretože občas nefunguje dobre. Nie tu. Prístroj nemá tendenciu neustále rýchlo preostrovať.


Ktorú jednotku?

Olympus OM-D E-M1 Mark II sa nejaký čas ešte bude dopredávať za o niečo lepšiu cenu ako novinka. Zároveň je tu model E-M1X. Potencionálny záujemca ma na výber z troch fotoaparátov. Hlavné rozdiely sme si už vymenovali, nižšie máte podrobnú porovnávaciu tabuľku.

Olympus OM-D E-M1 Mark II ešte zďaleka nie je zastaralý. Väčšina parametrov a funkcií je rovnakých. Väčšina vylepšení poteší a robí fotenie ešte príjemnejšie. Ak ešte žiaden Olympus nemáte, alebo máte nižší model, či E-M1 prvej generácie, novinku vám odporúčam skôr ako Mark II. Ak vám inovácie u Mark III nechýbajú a chcete ušetriť, neurobíte chybu. Ak vlastníte Mark II, nemáte až tak veľa dôvodov na upgrade. Mark III je zaujímavejší pre špecialistov, napr. pre astrofotografov, alebo portrétnych fotografov.

Alebo radšej zvoliť E-M1X? Novinka E-M1X “vykradla” takmer na 100%. Rozdiel je samozrejme v tele. X-ko je ultimátny fotoaparát navrhnutý pre prácu s veľkými objektívmi v najťažších podmienkach. Je to špeciál pre fotografov športu a zvierat. E-M1 Mark III chýba len AI detekcia objektov. To neznamená, že by tieto žánre nezvládala, práve naopak. Možnosť pripojenia a odpojenia gripu robí Mark III univerzálnejší. Bez gripu je dostatočne malým a pritom ergonomický, nepríde vám divný v zostave s menšími objektívmi. A keď chcete používať väčšie teleobjektívy, nasadíte grip a ste takmer na ergonomickej úrovni X-ka.


Olympus OM-D E-M1 Mark III s nasadeným gripom je o málo menší ako OM-D E-M1X.

Zhrňme to. E-M1 Mark II je stále výborný fotoaparát, zďaleka nie zastaralý. Fotí rovnako a v praxi vám vylepšenia nebudú až tak chýbať. Bude sa naďalej predávať. Preto to bude dobrá voľbe pre tých, čo chú výborne vybavený fotoaparát a pritom ušetriť. Najvyšší model E-M1X má oproti novinke len AI detekciu objektov, bez ktorej sa určite zaobídete. E-M1X odporúčam wildliferom, ktorí skutočne ocenia ultimátne prevedenie do najdrsnejších podmienok. E-M1 Mark III je univerzálnejší fotoaparát, ako E-M1X, pretože si môžete vybrať, či ho zoberiete s gripom alebo bez. Ponúka rovnakú funkcionalitu za menej peňazí.

https://www.olympus.sk/site/cs/c/cameras/om_d_system_cameras/om_d/e_m1_mark_iii/e_m1_mark_iii_
comparison.html

Plusy a mínusy

+ špičková stabilizácia obrazu
+ nový procesor
+ odolnosť mechanickej uzávierky
+ účinnosť ultrazvukového čistenia snímača
+ nabíjanie aj napájanie cez USB-C
+ až 60 obr./s., obrovský buffer
+ vylepšený algoritmus detekcie tváre a očí
+ širšie možnosti nastavenia skupín zaostrovacích bodov
+ Live ND
+ High Res z ruky
+ Starry Sky AF
+ vylepšenie ovládania: joystick, viac programovateľných funkcii, vlastné menu, program B
+ odolnejšia guma na gripe
+ Live Composite až 6 hodín
+ tradičné OM-D vychytávky: Live Bulb, Live Time, Time Lapse, Focus braketing/stacking, Pro Capture
+ WiFi + BT
+ nadpriemerná výdrž batérie

-  rovnaký snímač ako u predchodcu s rovnakým AF
-  nemá AI detekciu objektov ako E-M1X
-  rozlíšenie hľadáčika
-  4K video len 25/30P
-  jeden slot je UHS-II, druhý len UHS-I

Pár zaujímavých odkazov

https://www.patrikstanek.cz/olympus-om-d-e-m1-mark-iii-moje-nastaveni-po-vybaleni-fotaku.html

http://www.sulasula.com/cs/olympus-e-m1-mark-iii-v-kostarice-1/

http://www.sulasula.com/cs/olympus-e-m1-mark-iii-v-kostarice-2/

http://www.fotolovy.cz/blog-2/files/5706a611eea85f45685dc6837f7afdb8-552.html

Záver

Olympus OM-D E-M1 Mark III prináša okolo 40 vylepšení, oproti svojmu predchodcovi. Dizajnovo zostáva takmer nezmenený, čo ocenia užívatelia Mark II. Vo fotoaparáte ale nájdu techniku z vrcholného modelu OM-D E-M1X. Jediné, čo sa do novinky nedostalo je AI detekcia objektov, možno ale pribudne v niektorej aktualizácii firmvéru. Ako prvý Olympus vôbec má pokročilú detekciu tváre a očí, ktorá je dnes tak populárna a žiadaná.

Ako dlhoročného užívateľa fotoaparátov Olympus, vrátane OM-D E-M1 Mark II, ma všetky vylepšenia potešili a mnohé z nich budem využívať (ak sa k tomuto modelu dostanem). Chýba mi ale aspoň jedna zásadnejšia inovácia, ktorá by ma viac nútila premýšľať na upgradom. S výstupom snímača som spokojný, ale potešil by ma nový alebo vylepšený. Každý sa poteší minimálne vylepšenému dynamickému rozsahu a menšiemu šumu, keď už nie vyššiemu rozlíšeniu. Najviac mi chýba lepší hľadáčik. Ten stávajúci ma neobmedzuje, ale keď sa raz pozriete do 5,76 Mpx hľadáčiku, tak ho chcete. Možno by musel fotoaparát zľaviť z rýchlosti snímania, ale to by mi až tak nevadilo, veď kto potrebuje nadštandardnú rýchlosť, pre neho je tu OM-D E-M1X. Treba si uvedomiť, že Olympus OM-D E-M1 Mark III bude niekoľko rokov vlajkovou loďou a za pár rokov bude parameter hľadáčika ďaleko za štandardom.

Olympus OM-D E-M1 Mark III je jeden z najvybavenejších a najrýchlejších fotoaparátov vôbec. Disponuje príkladnou ergonómiou a vysokou univerzálnosťou. Vylepšenia ho urobili ešte lepšie využiteľným v rôznych žánroch. 40 vylepšení určite nie je len facelift, ale celkom slušný upgrade. Toto je fotoaparát. vďaka ktorému má aj po rokoch, fotografovanie veľmi baví.

Komentáre

Pridaj komentár Pridaj komentár Zobraziť posledný príspevok
MagickVamp
2020-05-13 10:29:22
Dobra praca Karol, skoda ze takeho ambasadora ako si ty, aj ine znacky nemaju. Taketo podrobne porovnania, pisane s takou vysokou zainteresovanostou by som si precital aj o inych znackach.
 
blahoslav J B Art
2020-05-19 10:41:48
kto by chcel zdarma fotoaparat Olympus OM-D E-M10 MkIII, staci kliknut na tento odkaz a zhotovit si ho

http://43addict.com/wp-content/uploads/2020/05/Create-a-papercraft-Olympus-E-M10-Mark-III-camera.pdf
 
blahoslav J B Art
2020-05-19 10:50:15
príspevok od: MagickVamp
Dobra praca Karol, skoda ze takeho ambasadora ako si ty, aj ine znacky nemaju. Taketo podrobne porovnania, pisane s takou vysokou zainteresovanostou by som si precital aj o inych znackach.
zanietenym prispievatelom a testovacom fototechniky Canon si tu ty ... viaceri na Ephote by privitali tvoje postrehy, porovnania a fotografie z Canonu, nech to tu nie je preMFTovane

 
roka222
2020-05-21 08:31:38
https://www.dpreview.com/news/3717240566/olympus-will-shutter-its-camera-business-in-south-korea-on-june-30
 
JohnNewton
2020-05-21 09:27:38
.
 
photox
2020-05-21 15:07:58
Mohol by niekto spravit porovnanie olympus vs handy, tipol by som si na handy.
 
Vixen
2020-05-21 15:10:33
príspevok od: JohnNewton
.
Tomuto hovorím stručný koment
 
JohnNewton
2020-05-21 18:14:44
Pôvodne tam bol iný text, autor uvádza expozíciu napr. 4 sec, po rozkliku na obrázok tam svieti 1/0,25 sec, čo je síce matematicky správne, ale u foto trochu nezvyklé. Exif totiž uvádza 4 sec, čo je u expozícií nad 1 sec akosi viac používané a jednoduchšie.
 

Ďalší článok z kategórie

Inzercia