Hore

Panasonic Lumix DMC-GH5

Najlepší Panasonic, aký bol doteraz vyrobený. Každý očakáva, že bude výbornou kamerou. To sa potvrdzuje. Je to však aj špičkový fotoaparát.

Panasonic predstavil svoju novú vlajkovú loď o niečo neskôr ako Olympus. V mnohých parametroch sú si s OM-D E-M1 Mark II veľmi podobné. A predsa sa tieto fotoaparáty výrazne líšia v tom, na akú skupinu zákazníkov smerujú. Olympus už teraz boduje u wildliferov a športových fotografov. Panasonic sa zameriava na videomakerov. Predchádzajúci model GH4 sa stal v v segmente videa legendou. GH5 posúva možnosti ešte ďalej.


Prvý dojem

Dizajnovo nenecháva na pochybách, že je súčasťou radu GH. Výraznou zmenou prešla vrchná časť, ktorá zhranatela a nasleduje tak dizajn iných, nedávno predstavených, modelov. Môže za to aj absencia vstavaného blesku. Osobne mi to u prístroja zameraného na video vôbec nevadí, ale že nie je pribalený ani malý externý blesk, to pridávam do výpočtu mínusov.

GH-5 oproti predchodcovi pribral a to natoľko, že je ťažší ako APS-C zrkadlovka Nikon D7200. I rozmery sú podobné. Jedna z výhod CSC sa tu vytráca, neberiem to ako nedostatok. Poloprofesionálny prístroj nemôže byť neergonomický drobček. Nepoteší to však tých, ktorí používajú fotoaparát v spojení s dronom.

Po vybalení fotoaparátu ma prekvapila jeho vysoká hmotnosť. Jedno je si prečítať o koľko pribral, druhé je pocítiť to naživo. Hmotnosti zodpovedá kvalita spracovania a precízny chod ovládacích prvkov. Len plastový vertikálny roller pôsobí lacno. Dizajn prístroja mi príde fádny, akosi bez nápadu. Olympusu sa vydaril lepšie, ale to je môj osobný názor. Grip je pomerne veľký, ale pár milimetrov chýba, aby sa držal naozaj s pocitom bezpečia. To sa zlepšilo s pripojením gripu, na ktorom som mohol lepšie zaprieť aj malíček. Paradoxne sa vertikálny grip drží o niečo lepšie.

Očnica hľadáčika je veľká a výrazne vytŕča, obávam sa, že to môže mať vplyv na jej životnosť. Hľadáčik je luxusný, rovnako aj displej. Sú špičkou nielen v kategórii Micro 4/3 CSC fotoaparátov, ale celkovo. V krabici sa nachádzal aj novučičký objektív Leica DG Vario-Elmarit 12-60/2,8-4 Asph., na ktorý sa veľmi teším.

Po zapnutí fotoaparátu vidno, že je to svižný model s výkonným procesorom. Časy keď CSC fotoaparáty boli pomalé, sú preč. Zatiaľ sa mi všetky zmeny a vylepšenia páčia. Prv ako sa pustíte do čítania recenzie, odporúčam prečítať si oficiálnu tlačovú správu, ktorá výborne zhŕňa všetky dôležité informácie o tomto fotoaparáte. Časť z nej nižšie odcitujem.

Špecifikácia

Panasonic Lumix DMC-GH5 je najvyšší model v ponuke Panasonicu a samozrejme je to bezzrkadlovka. Špičkovo vybavená bezzrkadlovka a zároveň špičkovo vybavená kamera. Telo fotoaparátu je kovové, utesnené proti prachu a vode, naviac je aj mrazuvzdorné. Live MOS Micro 4/3 snímač najnovšej generácie bez OLPF má rozlíšenie 20 Mpx a je stabilizovaný v piatich osiach. S vybranými objektívmi môže spolupracovať v režime duálnej stabilizácie obrazu.

Zaostrovací systém s 225 bodmi používa vyhodnotenie kontrastu.  So sledovaním objektu zvláda 9 obr./s. v sérii 60 obrázkov vo formáte RAW. Uzávierka skonštruovaná pre 200 000 cyklov poskytuje najkratší čas 1/8000 s. a najkratší synchronizačný čas blesku v štandardom režime 1/250 s.. V režime elektronickej uzávierky je najkratší čas 1/16 000 s..

Video môže byť v 4K rozlíšení s frekvenciou až 60p, alebo vo Full HD rozlíšení s frekvenciou až 180p.

Elektronický hľadáčik má rozlíšenie 3 680 000 bodov a zväčšenie 0,76x. 3,2” otočný displej s dotykovým ovládaním má rozlíšenie 1 620 000 bodov.

Súbory sa ukladajú na SD karty v dvoch konfigurovateľných slotoch.


Telo fotoaparátu je kovové.


Fotoaparát je utesnený proti prachu a vode, je aj mrazuvzdorný do -10°C.

  • Live MOS Micro 4/3 snímač, 20,3 Mpx, 5-osá stabilizácia (podpora Dual IS)
  • procesor Venus Engine 10
  • 1 728-zónový viac oblastný systém merania expozície
  • citlivosť ISO 100 - 25 600
  • pokročilý DFD AF 225 bodový s vyhodnotením kontrastu
  • mechanická uzávierka 60 - 1/8000 s. Bulb, elektronická závierka 1 -1/16 000 s.
  • X-sync 1/250 s.
  • počet cyklov uzávierky približne 200 000
  • sériové snímanie 12 obr./s. v režime  AF-S, 9 obr./s. v režime AF-C, v sérii max. 60 obr. vo formáte RAW
  • OLED hľadáčik (3 680 000 bodov), zväčšenie približne 1,52×/0,76× (ekvivalent 35 mm fotoaparátu)
  • displej 3,2” LCD 1 620 000 bodov
  • 6K PHOTO/4K PHOTO, Time Lapse, Intervalometer, HDR
  • video 4K/60p, Full HD/180p, 10-bit, 4:2:2 nahrávanie
  • Dual UHS II slot pre karty SD
  • Bluetooth® v4.2
  • WiFi
  • USB Type-C, Super Speed USB3.1 GEN1
  • HDMI Type A/VIERA Link
  • φ2,5 mm na diaľkový ovládač
  • φ3,5 mm pre mikrofón
  • φ3,5 mm pre slúchadla
  • 138,5 × 98,1 × 87,4 mm
  • Približne 725 g (karta SD, batéria, telo)
     

http://www.panasonic.com/sk/consumer/fotoaparaty-a-videokamery/fotoaparaty-lumix-g-dslm/dc-gh5.html


Panasonic Lumix DMC-GH5 vs Lumix DMC-GH4

Lumix DMC-GH4 si vďaka 4K videu a pokročilým funkciám získal medzi kameramanmi veľkú obľubu. Uplatnenie našiel aj v aerial fotografii a videu. Ak mu niečo chýbalo, tak to bola stabilizácia obrazu a novší snímač. GH-5 prináša zásadné vylepšenia. Zvýšila sa snímková frekvencia videa, pribudol duálny slot, lepší je hľadáčik i displej. Fotoaparát je celkovo rýchlejší. I keď nemá fázovú detekciu, zaostrovanie je rýchlejšie a citlivejšie. Bohužiaľ nám pribral o 165g.

Asi by som nenapísal lepšie čo novinka prináša, ako je popísané v tlačovej správe, preto z nej citujem:

“Panasonic LUMIX GH5 je vybavený vylepšenou verziou technológie Depth from Defocus, pri ktorej automatické zaostrovanie využíva metódy porovnávania kontrastu. Systém pri ostrení vyhodnocuje nielen vzdialenosť od objektu, ale aj tvar, veľkosť a dokonca aj pohyb objektu. Vďaka novému procesoru Venus Engine sa čas potrebný na meranie vzdialenosti skrátil až šesťnásobne."


20 Mpx Live MOS snímač štandardu Micro 4/3.


Nový výkonnejší procesor Venus Engine.

Rýchlosť prenosu signálu, pri automatickom ostrení, počas fotografovania sa zvýšila na 480 obr/s., čo znamená dvojnásobok oproti GH4. Vďaka tomu je automatické zaostrovanie mimoriadne rýchle (trvá len cca 0,05 s.) a systém navyše zvláda veľmi rýchle sekvenčné snímanie (12 obr/s. s pevným zaostrením, 9 obr/s. s kontinuálnym preostrovaním) v plnom rozlíšení s mechanickou uzávierkou. Systém precízne analyzuje každé okienko a dosahuje tak až o 200% vyššiu presnosť ako u predchádzajúcich modelov s minimálnou odchýlkou ​​pri detekcii pohybu.

Aby bolo ostrenie ešte presnejšie, narástol počet ostriacich zón zo 49 na 225. Používatelia môžu vytvárať aj skupiny ostriacich zón podľa zvolenej kompozície a po novom sa medzi nimi pohybovať pomocou joysticku pod pravým palcom s okom pri hľadáčiku. To isté funguje aj pri živom náhľade scény na displeji.

Ak sa ostrenie ani tak nepodarí presne podľa predstáv, je k dispozícii špeciálna funkcia Post Focus - umožňujúca zaostriť dodatočne až pri prezeraní hotových fotografií. To sa hodí napríklad v makrofotografii, kde na precíznom ostrení naozaj záleží. Okrem toho fotoaparát disponuje aj funkciou Focus Stacking, čiže skladanou expozíciou z viacerých záberov zaostrených na rôzne miesta, čo oceníme v prípade, že bežnými postupmi nemožno dosiahnuť potrebnej hĺbky ostrosti.

Za pozornosť stojí aj ďalšia novinka menom 6K PHOTO. V tomto režime fotoaparát zo sekvencie obstarávanej rýchlosťou 30 obr/s. ukladá fotografie s pomerom strán 3: 2 alebo 4: 3, každá fotografia má približne 18 megapixelov. Vylepšenia sa dočkala aj obľúbená funkcia 4K PHOTO, ktorá teraz funguje aj pri videozázname s frekvenciou 60 obr/s.. Rozlíšenie jednotlivých ukladaných fotografií zostáva v tomto prípade na tradičnej hodnote 8 megapixelov. V režimoch 6K PHOTO aj 4K PHOTO sú aj naďalej k dispozícii tri varianty, medzi ktorými je možné vyberať podľa aktuálnej situácie: 6K/4K Burst, 6K/4K Burst (Štart/Stop) a 6K/4K Pre-burst.

Obrazový procesor Venus Engine navyše umožňuje upravovať snímky zhotovené v rámci týchto režimov aj dodatočne, čím možno eliminovať skreslenie a šum. Výsledkom je výrazne vyššia kvalita fotografií vznikajúcich v režimoch 6K PHOTO alebo 4K PHOTO, najmä tých, ktoré doteraz trpeli šumom v dôsledku vysokej citlivosti alebo sa na nich prejavovalo rozostrenie pri panning-u.”

Plusy oproti GH4

  • vyššie rozlíšenie, 20 Mpx vs 16 Mpx
  • duálna stabilizácia obrazu, stabilizovaný snímač
  • 225 zaostrovacích bodov vs 49
  • 3,2” LCD s rozlíšením 1 620 000 bodov vs 3” LCD s rozlíšením 1 036 000 bodov
  • hľadáčik s rozlíšením 3 680 000 bodov a zväčšením 0,76x vs rozlíšenie 2 359 000 bodov a zväčšenie 0,67x
  • tichá elektronická uzávierka s najkratším časom 1/16 000 s.
  • 4K video s frekvenciou 60p vs 4K 30p
  • Auto ISO v manuálnom režime videa
  • využitie celej šírky snímača vo videu
  • interný záznam 10 bit 4:2:2
  • neobmedzený záznam videa
  • 6K Photo
  • pribudol kodek H.264
  • duálny slot s podporou kariet, ktoré prídu na trh
  • USB 3.1 vs USB 2.0
  • HDMI konektor plnej veľkosti
  • Bluetooth
  • nový kompaktnejší modul pre externé mikrofóny

Mínusy oproti GH4

  • nemá vstavaný blesk
  • pribral na váhe
  • menšia výdrž na jedno nabitie batérie
     

Ako vidno, vylepšení oproti predchodcovi je veľa. GH-5 100% stojí za upgrade pre tých, ktorí fotografujú i pre tých, ktorí točia video.

Fotoaparát v praxi

Najlepšie vybavenému Panasonicu ťažko niečo vytknúť. Je rýchly, dobre sa ovláda, stabilizácia funguje výborne a máme tu aj najvyššiu obrazovú kvalitu, ktorú u Micro 4/3 fotoaparátu môžeme mať. K tomu ako plus vylepšený displej a hlavne hľadáčik, aký má zatiaľ len Leica Q. Mňa potešil aj Bluetooth, ktorý zjednodušuje prepojenie s chytrými zariadeniami a duálny slot. Najhoršia nie je ani výdrž batérie, pri bežnom fotení po meste som urobil cca 480 záberov. S dvomi batériami urobíte okolo 1000 záberov, to nie je zlé.

Ovládanie

Ovládanie fotoaparátu je ergonomické a logické. Panasonic upustil od stláčacích rollerov, čo beriem skôr ako plus. Pribudol joystick, ktorý som si obľúbil u Fujifilm X-T2. Dotykový displej je super, ale niekedy je lepšie voliť AF senzor joystickom, ktorý dopĺňa aj krížový volič kombinovaný s vertikálnym rollerom.

Nenašiel som žiadnu z hlavných funkcií, ktorá by nebola nastaviteľná otočným voličom alebo prideleným tlačidlom. Ani som nemusel siahať na menu, aby som užívateľsky nastavil funkčné tlačidlá. Možností nastavenia a ovládania je toľko, že menej skúsený užívateľ bude z toho zmätený. Chvíľu trvá kým spoznáte všetky funkcie a nastavíte si prístroj podľa vlastných špecifických požiadaviek. Poriadok vám pomôže urobiť funkcia vlastného podmenu, kde si môžete vložiť najpoužívanejšie funkcie.


WB, ISO a korekcia expozície majú vlastné tlačidlá, na voliči programov sú aj tri užívateľské. Rýchle prepínanie na sériové zábery, bracketing, 6K photo a samospúšť zabezpečuje volič naľavo. Tlačidlo Record sa sem presunulo zo zadnej časti, kde ho mal predchodca GH4.


Joystick a prepínač režimov AF sú šikovne umiestnené blízko seba.

Menu je rovnaké ako u ostatných súčasných Panasonicov. Vzhľadom na to, že GH5 je do veľkej miery kamera, má video samostatné podmenu. Funkcií je neúrekom a tak príde vhod možnosť zostaviť si vlastné podmenu. Paradoxom je, že inak užitočný joystick skomplikoval prechádzanie v menu. Očakával by som, že to pôjde aj bez neho, len smerovým voličom a rollerom. Joystick však potrebujete, aby ste sa mohli pohybovať v najvyššej hierarchii menu. Asi to niektorých majiteľov donúti viac využívať dotykové ovládanie.

Pre rýchle nastavenie najčastejšie používaných funkcií slúži Quick menu, to má dnes už takmer každý fotoaparát. To v Panasonicoch sa mi zdá trochu ťažkopádne, aj tu výrazne pomôže ak intenzívnejšie používate ovládanie dotykom.

Zaostrovanie

DFD zaostrovanie využíva vyhodnocovanie kontrastu, fázová detekcia chýba. Pri bežnom fotografovaní si to nevšimnete. Zaostrovanie je veľmi rýchle a dych mu dochádza len pri fotení rýchleho pohybu. DFD patrí medzi najlepšie kontrastné AF, ak nie je vôbec najlepšie. S citlivosťou EV –4 až 18 nemá problémy ani pri zlých svetelných podmienkach. Na konci testovania som si uvedomil, že si dobre poradí aj s kontrastným pozadím, ktoré rado mýli väčšinu CSC fotoaparátov.
225 zaostrovacích bodov pokrýva väčšinu scény, až na pás okolo rámu obrazu. Možnosti zaostrovania sú príkladné. Výber ostriacich bodov môžete robiť joystickom alebo dotykovým ovládaním. Oboje funguje výborne. Nechýba rozpoznávanie tvárí a dokonca aj zaostrovanie na oko a sledovanie objektu (tracking).

V režime manuálneho zaostrovania pomáha fotografovi peaking level a zaostrovacia lupa.

Joystick je super! Šikovné je, že ak ho stlačíte, keď máte AF bod mimo stredu, vráti sa na stred. Po ďalšom stlačení sa vráti kde bol. Geniálne! Rovnako geniálne je aj zaostrovanie s tzv. pinpointom. Joystickom alebo ťuknutím na displej umiestnite malý krížik AF kam je potreba, po namačknutí spúšte sa zväčší na časti obrazovky detail obrazu v mieste krížika a zakrátko zhasne. Bez toho, že by ste museli niečo stláčať, skontrolujete presnosť zaostrenia, napr. na oku fotografovanej osoby.

Ďalšou AF vychytávkou je konfigurovateľná stredová zóna, kde si môžete pridávať/uberať body AF, ktoré chcete používať.

Rýchlosť zaostrovania v režime AF-S je výborná. Sťažovať sa nebude ani zhýčkaný dlhoročný zrkadlovkár. Skôr naopak. Vďaka vymenovaným nastaveniam AF si každý nájde to najlepšie pre konkrétnu situáciu. Mnohých zaujíma, ako si fotoaparát vedie pri kontinuálnom zostrovaní. Bežný pohyb, tým myslím chodcov, automobily a pod. zvláda. Fotenie vtákov však už nezvláda tak ľahko. Nie je tak suverénny ako Olympus OM-D E-M1 Mark II, ktorý len pre zaostrovanie využíva jeden 4-jadrový procesor. Aby ste boli úspešní, vyžaduje to viac cviku a aj tak bude odpadu viac. Olympus je ten atlét, ktorý prešprintuje okolo poklusávajúcej tetušky Panasonic.


Nasnímať ostrý záber letiacej čajky je možné, vyžaduje to však trpezlivosť a počítajte s väčším množstvom odpadu.

Súhlasím s názorom redaktorov z Dpreview, že to čo GH5 dokáže s vyhodnotením kontrastu je obdivovania hodné. Nerobí to z neho akčný fotoaparát, ale pre príležitostné akčné fotografovanie je to postačujúce a pre bežné fotenie výborné.

Uzávierka

U CSC fotoaparátov je už bežné, ak má fotoaparát mechanickú aj elektronickú uzávierku. Tá mechanická je limitovaná najkratším časom 1/8000 s.. Je dostatočne tichá, aby ste ju nemuseli prepínať na tichú zakaždým, keď prídete do tichších priestorov.  Elektronická uzávierka je samozrejme úplne tichá, najkratší čas je 1/16 000 s.. Ako užívateľ si môžete vyberať, aký režim uzávierky chcete použiť, alebo to necháte na automatiku.

Sériové zábery

Pri AF-C zaostrovaní zvláda fotoaparát 9 obr./s., čo musí väčšine bohate stačiť. Buffer je veľký, pojme 60 záberov vo formáte RAW a tak vás pri akčnom fotení nebude brzdiť.

Jednou z vychytávok Panasonicu je 4K foto. Využíva sa tu režim videa pre fotografovanie. Výstup je vo formáte JPG. GH5 ako prvý model zvláda fotografovanie aj v 6K rozlíšení. 4K má rozlíšenie 8Mpx, 16K 18 Mpx. To je veľký rozdiel. V sérii môžete urobiť stovky záberov. Aby ste si zbytočne neplnili kartu, má tento režim niekoľko nastavení. Funguje tu aj Pre-burst, akási obdoba Olympusáckeho Pro Capture. Ten však sníma do formátu RAW v plnom rozlíšení, čiže poskytuje maximálnu obrazovú kvalitu.

Dual slot

Zdvojený slot sa konečne dostáva aj do profesionálnych CSC fotoaparátov. Je samozrejme konfigurovateľný. Takže je na vás či druhou kartou rozšírite kapacitu, použijete ju na zálohovanie, alebo budete triediť zábery podľa formátu.

Stabilizácia obrazu

Panasonic až relatívne nedávno prešiel na stabilizáciu obrazu pohybom snímača. Dovtedy využíval len stabilizáciu v objektíve. Teraz dokáže kombinovať obidve stabilizácie rovnako, ako to dokážu niektoré Olympusy. Samotný snímač by podľa výrobcu mal zvládať stabilizovať až 5 stupňov. S duálnou stabilizáciou by to mohlo byť aj viac. Olympus sa dostal až na 6,5 stupňa.

Účinnosť som odskúšal s objektívom Leica. K fantastickým výsledkom Olympusu som sa nepriblížil. U neho som dokázal fotografovať časmi okolo 2 sekúnd. Tu som sa dostal maximálne na 1/2 sekundy, čo nie je zlé, ale očakával som menší rozdiel oproti Olympusu.


Schéma duálnej stabilizácie.

Battery grip

Rovnako kvalitne prevedený, ako samotný fotoaparát, je aj doplnkový battery grip DMW-BGGH5. Je kovový a utesnený. Nechýbajú na ňom rollery, spúšť, joystick a tlačidlá. Do vnútra sa zmestí jedna batéria, druhá môže byť vo fotoaparáte. Ja som ho mal trvale nasadený počas celého testu. Je výborný. Občas som však dlaňou zmačkol niektoré z tlačidiel, čomu sa dá predísť vypnutím ovládacích prvkov na gripe.

http://www.panasonic.com/sk/consumer/fotoaparaty-a-videokamery/prislusenstvo-k-fotoaparatom/dmw-xlr1.html

WiFi a BT

Páči sa mi trend zavádzania Bluetooth do fotoaparátov. GH5 má BT aj WiFi. WiFi slúži na pokročilé ovládanie fotoaparátu a rýchle sťahovanie záberov do chytrého zariadenia. Úspornejší BT slúži na trvalé prepojenie, bez nutnosti párovania, čo šetrí čas. Umožňuje automatické alebo manuálne odosielanie fotografií do chytrého zariadenia aj s možnosťou backupu na Cloud, ďalej pre synchronizáciu času a pridanie geotagov do fotografií.

Aplikácia Panasonic Image App má bohatú funkcionalitu, ale GUI by mohlo byť intuitívnejšie. Mínusom je, že do chytrého zariadenia môžete stiahnúť len JPG-y. Preto, ak chcete chytré zariadenie používať, nastavte si fotografovanie do RAW+JPG, alebo vo fotoaparáte vyvolajte RAW, ktorý chcete do zariadenia preniesť.

Vychytávky

Takto vybavený fotoaparát ponúka aj niekoľko nadštandardných vychytávok. 6K Photo/4K Photo som už spomenul. Rovnako aj Post Focus. Priznám sa, nie som užívateľ, ktorý by ich využil. V praxi sú pre mňa zaujímavejšie tieto:

Monochromatic LiveView - aj keď fotíte farebne, môžete si zapnúť monochromatický náhľad. U iných fotoaparátov by ste si museli vybrať monochromatický obrazový profil. Ja často fotím tak, aby som videl obraz ČB. Lepšie vnímam svetlo, tiene, textúry. Význam to má vo videu, pri manuálnom zaostrovaní, kde lepšie vynikne farebné zvýraznenie zaostrených hrán (peaking level).

Custom Mode - na voliči programov sú tri pamäte pre vlastné komplexné nastavenie expozície, každá ma tri podpamäte. Do týchto pamätí môžete uložiť nastavenia napr. pre fotenie športu, makra, portrétov atď. Kedykoľvek ich rýchlo potrebujete, stačí otočiť voličom programov.

Filter Effects - známe postprodukčné efekty. Kedysi som si myslel, že do profi fotoaparátu nepatria. Ak sa potrebujte odreagovať, môžu vám priniesť kopec zábavy a inšpirácie. Na voliči programov je pre ne vyhradená samostatná ikonka. Ak ich chcete použiť v pokročilých expozičných programoch, musíte filter aktivovať cez menu. Efekty sa samozrejme aplikujú len na fotografie vo formáte JPG. Ak máte nastavený RAW, tak na náhľade efekt vidíte, ale v počítači vás čaká prekvapenie. Je to nelogické, u iných fotoaparátov sa pri efektoch automaticky uloží JPG, aj keď máte nastavený RAW. Aspoň upozornenie by sa žiadalo. Ukážku efektov nájdete v galérii pod článkom.

Time Lapse/Animation - Táto funkcia umožňuje vytvárať časozberné videá. Time Lapse zloží video automaticky, s prednastavenou frekvenciou snímania. Animation umožňuje fotiť s manuálnou kontrolou toho, kedy sa urobí záber, aby ste mali dostatok času na animovanie objektov. Z jednotlivých framov potom vyskladá video.

HDR - fotografia s rozšíreným dynamickým rozsahom. Fotoaparát rýchlo urobí sériu fotografií s odstupňovanou expozíciou 3 záberov a potom ich spojí do jedného záberu. Výsledná fotografia je vo formáte JPG. V prípade, že máte na scéne pohybujúce sa objekty, budú na fotografiách artefakty. Nároční fotografi dajú prednosť skladaniu HDR v počítači.

Multi Exposure - klasická dvojexpozícia, čiže prelínanie dvoch záberov. Fotoaparát vám tu pomôže s nastavením expozície a samozrejme komponovaním.

Leica DG Vario-Elmarit 12-60/2,8-4 Asph.

Tento objektív je prvý zo série Leica objektívov so strednou svetelnosťou. Rozsah je ekvivalentom 24-120 mm plnoformátového objektívu. To je príjemný univerzálny rozsah, vďaka ktorému netreba tak často meniť objektív. Pri svetelnosti F2,8-4 je pomerne kompaktný, len o málo väčší, ako seťák na APS-C zrkadlovke. Že to seťák nie je, vás presvedčí prvotriedne spracovanie. Telo objektívu je kovové, výsuvný tubus však plastový. Priemer filtra je 62 mm. Na objektíve sa nachádzajú dva prepínače, AF/MF a prepínač ON/OFF optickej stabilizácie obrazu. Motorček nevydáva absolútne žiaden zvuk a je bleskovo rýchly.

S týmto objektívom som absolvoval prvé fotografovanie, ktoré bolo užívateľsky príjemné. Doma ma však čakalo sklamanie, objektív nie je dostatočne ostrý. Ak ho porovnám s podobnými objektívmi, ktoré som skúšal s APS-C a FF zrkadlovkami, nie je to až tak zlé. Ak ho však porovnám s objektívmi Olympus M.Zuiko radu PRO, je to rozdiel triedy. Tu by som si radšej priplatil tých 20-30% o koľko sú PRO objektívy drahšie.

Do galérie som dal fotografie zo všetkých objektívov, ktoré som s fotoaparátom použil.

Kvalita fotografií

JPG v základnom nastavení ma vyslovene sklamal. Pri prvom fotení som išiel k Štrkovcu, krásny slnečný deň, ideálne svetelné podmienky. Nastavené ISO 100, pri ktorom nemusí fotoaparát odšumovať. I tak bola na fotografiách vidieť výrazná strata detailov na vode a trávnatých brehoch. Na iných záberoch to však vidieť nie je. Je to preto lotéria a ja som dal výhradnú prednosť formátu RAW. To asi urobí každý budúci majiteľ tohoto fotoaparátu.

Testoval som veľa Panasonicov i Olympusov, väčšinou vyhrali Olympusy, ktoré produkovali menej šumu. Pre tento model to neplatí. Panasonic GH5 produkuje nepatrne menej šumu, ako jeho najväčší konkurent OM-D E-M1 Mark II. Veľmi dobre si vedie fotoaparát aj pri ISO 400, kde sa jemný šum objavuje len v tieňoch. ISO 800 stále výborné, výraznejší je šum až pri ISO 1600, to už ho budete pozorovať aj vo svetlách. Stále je ale jeho miera prekvapujúco nízka. Skutočne zlomovou hodnotou je ISO 3200. ISO 6400 je stále dobre využiteľné aj pre tlač formátu A3. ISO 12 800 nie je žiadna katastrofa, ale je postačujúce už len pre tlač menších formátov a publikovanie na internete. Najvyššia citlivosť ISO 25 600 je prakticky nepoužiteľná i keď to nie je taká katastrofa, ako u niektorých iných značiek, kde pridajú ešte ďalšie 2-3 stupne, len aby si vylepšili papierové parametre.

Očakávam, že keď na dxomark.com urobia testy snímača, dostane sa GH5 na prvé miesto medzi Panasonicmi a možno o jeden-dva body predčí aj najlepší Olympus OM-D E-M1 Mark II. Dynamický rozsah bude zrejme tesne pod 13EV. Nie je to špičková hodnota, ale dostatočná na to, aby ste vo väčšine situácií dokázali správne exponovať bez množstva prepalov a neprekreslených tieňov. RAW-y sa veľmi dobre editujú a je až prekvapujúce, koľko detailov sa dá vytiahnuť z tieňov.


Neupravený RAW nasnímaný v silnom protisvetle.


Po úprave v Lightroome CC vidno veľmi dobrý dynamický potenciál snímača.

Video




Úprimne priznávam, nedisponujem takými znalosťami, aby som plnohodnotne zhodnotil video schopnosti toho prístroja. To dokáže len profesionálny kameraman, najlepšie s bohatými skúsenosťami z používania modelu GH-4. Plný potenciál prístroja ešte nie je k dispozícii, ten postupne rozšíri dvojica pripravovaných firmvérov. Toho druhého sa dočkáme v lete. Zväčšiť by sa mal dátový tok a podpora anamorfického formátu.

Lumix GH-5 je prvým CSC fotoaparátom s 4K videom s frekvenciou 50p/60p a interným 10-bit spracovaním obrazu. Oproti GH-4 to prináša väčšiu farebnú hĺbku. Ak chcete používať Logy, musíte si dokúpiť softvérové rozšírenie.


Video využíva celú šírku snímača.

Video môžete ukladať do 4 formátov: AVSHD, MP4, MP4 (LPCM) a MOV v 4K alebo Full HD rozlíšení. V 4K rozlíšení máte na výber 8-bit a 10-bit hĺbku. Maximálna frekvencia 4K videa je 60p/50p. Vo Full HD rozlíšení je to až 180p, čo poteší milovníkov spomaľovačiek.

Výpočet funkcií spojených s videom by vyšiel pomaly na samostatný článok. Niektoré neviem ani na čo slúžia. Z nadštandardných funkcií vyberám:

  • Špeciálne obrazové profily (Cinelike D, Cinelike V, Like709, V-Log L
  • Luminace level
  • Nastaviteľný AF pre video
  • Nastavenie svetiel a tieňov (gradačná krivka)
  • Zebra
  • Waveform
  • Prekonfigurovateľný zaostrovací mód pre použitie racku
  • LUT preview pri použití V-Log L profilu


Nechýba podrobné nastavenie zvuku, niektoré funkcie sú k dispozícii až po pripojení externého mikrofónu alebo adaptéru DMW-XLR1.

Z môjho pohľadu video amatéra a pre mňa využiteľných vlastností sú plusmi zvýšená frekvencia 4K videa, ktorá umožňuje spomaliť video, čo je veľmi obľúbený efekt. Ďalej je to plné využitie šírky snímača, nedochádza tak k orezaniu záberu. Pretože sa pre snímanie využíva väčšie rozlíšenie, po interpolácii na 4K alebo Full HD rozlíšenie je obraz detailnejší.

Amatérovi pomôže, ak dokáže fotoaparát/objektív dobre stabilizovať obraz a dobre funguje aj automatické zaostrovanie. U GH5 sa môžete spoľahnúť na oboje. Zaostrovanie funguje veľmi dobre, ak zvolíte kontinuálne, máva na kratšie vzdialenosti problém držať krok s pohybujúcim sa objektom. Nepoznám však fotoaparát, ktorý by to zvládal perfektne. Stabilizácia je účinná, čo preverí najmä chôdza. Ukážku nájdete v priloženom videu. Olympusom s 5-osou stabilizáciou to ide o niečo lepšie, stabilizácia je plavnejšia. AF je u Olympusu plynulejší, ale na úkor rýchlosti.

Rozhodol som sa nakrúcať v najvyššej kvalite v 10-bitovom formáte. Lenže ten nezvládal žiaden softvér, ktorý mám k dispozícii. Tak som si filmovačku musel zopakovať v 8-bitovom formáte. Tento prístroj je vyššia liga, tomu musí zodpovedať aj hardvérová a softvérová výbava počítača. Nič pre amatérov. Použil som obrazový profil Cinelike V. Video je bez úprav, tak ako ho zaznamenal fotoaparát.


Príslušenstvo

Ku GH4 si majiteľ mohol dokúpiť príšerne drahú základňu, rozširujúcu konektivitu. Tá bola drahšia ako fotoaparát. Ku GH5 je k dispozícii podstatne cenovo dostupnejší a aj kompaktnejší rozširujúci modul DMW-XLR1, ktorý sa zasúva do sánok pre blesk a umožňuje pripojenie mikrofónov s XLR konektorom.


DMW-XLR1 adaptér umožňuje pripojenie dvojice externých mikrofónov s XLR konektorom.


DMW-XLR1, detail ovládania.

https://www.facebook.com/panasonicgh4shooters/

Panasonic Lumix DMC-GH5 vs Olympus OM-D E-M1 Mark II

Ako som na začiatku naznačil, tieto dva fotoaparáty majú takmer zhodné parametre. Obrazová kvalita fotografií je prakticky rovnaká. I tak je však rozhodovanie medzi nimi pomerne ľahké, pretože Olympus je primárne fotoaparát a Panasonic kamera. Olympus zvláda bravúrne akčnú fotografiu. Cudzia mu ale nie je ani krajinka a architektúra vo vysokom rozlíšení (multishot). Dobre funguje aj ako kamera s 4K rozlíšením, chýbajú tu však profesionálne video funkcie.


Olympus OM-D E-M1 Mark II je lepší pre akčnú fotografiu, krajinu a architektúru, ako aj pre produktovú fotografiu. V ostatných žánroch sú sily vyrovnané. Panasonic Lumix GH5 vedie vo videu, najmä funkčnou výbavou.

Doménou Panasonicu je video. Zvláda ho v 4K rozlíšení s frekvenciou až 60p. To by však nestačilo na to, aby sme ho zaradili skôr medzi kamery. To z neho robí až softvérová výbava, ktorá predčí nejednu profesionálnu videokameru. V kategórii fotoaparátov by ste ťažko hľadali takto vybavený prístroj. Naviac tu máme aj špeciálne príslušenstvo, ktoré rozširuje využiteľnosť fotoaparátu.

Obidva fotoaparáty disponujú duálnou stabilizáciou a Micro 4/3 bajonetom. Je jedno, ktorý fotoaparát si kúpite, plnohodnotne môžete používať objektívy obidvoch značiek. Olympus môže Panasonicu závidieť lepší hľadáčik i displej a Bluetooth. Olympus kontruje podporou starších AF objektívov s 4/3 bajonetov, pretože má aj zaostrovanie s fázovou detekciou. O triedu lepšie zvláda kontinuálne zaostrovanie. Tam kde sa Panasonic trápi, Olympus zaostruje s prekvapujúcou suverenitou.

Plusy a mínusy

+ kvalita spracovania, utesnenie
+ ovládanie fotoaparátu
+ konfigurovateľnosť, vlastné menu, vlastné expozičné programy
+ joystick
+ nadpriemerne bohatá funkčná výbava
+ veľký hľadáčik s vysokým rozlíšením
+ 3,2” otočný LCD s dotykovým ovládaním
+ kombinovaná mechanická a elektronická uzávierka
+ rýchlosť a možnosti automatického zaostrovania
+ kvalita videa a funkcie s ním spojené
+ konektivita
+ duálny slot
+ veľký buffer
+ monochromatický LV


- nezaujímavý dizajn
- hmotnosť a rozmery
- príliš vystupujúca očnica hľadáčika
- nemá vstavaný blesk
- možno až priveľa funkcií

Záver

Potreba zrýchliť mnohé z parametrov sa rovnako, ako u iných špičkových CSC fotoaparátov, podpísala na vyššej cene. Hardvér, ktorý to umožňuje, je drahší. GH-5 je špičkový prístroj, nielen v kategórii Micro 4/3 CSC. Napriek všetkým prednostiam, vždy tu bude otázka, či takáto funkčná výbava, v kombinácii s Micro 4/3 snímačom, je lepšia ako slabšia výbava s väčším snímačom. Na to zodpovie prax reálnych užívateľov, ktorí preveria jeho schopnosti v teréne. Skúsenosti s GH4 napovedajú, že nájde uplatnenie aj v profesionálnej sfére. Dupľovane keď ponúka toľko vylepšení.

Aj keď je dizajn fotoaparátu fádny, z funkčnej výbavy plnej zaujímavých vychytávok, by si mali zobrať príklad aj ostatní výrobcovia. Za týmto fotoaparátom musia byť hodiny a hodiny vymýšľania, ako ovládanie urobiť lepšie.

Myslím, že aj najzarytejší odporca bezzrkadloviek trochu zmäkne, keď si GH5 vyskúša. Luxusný hľadáčik a displej, bleskové zaostrovanie a keď potrebujete vie byť aj úplne tichý. Buffer zhltne až 60 RAW fotografií, pri kontinuálnom snímaní a zaostrovaní frekvenciou 9 obr./s..

Ešte na dxomark.com nevyšiel test snímača, ale očakávam, že sa GH5 dostane na prvú alebo druhú priečku v kategórii Micro 4/3 fotoaparátov. Dynamický rozsah i úroveň šumu sú porovnateľné s mnohými APS-C fotoaparátmi.

Kvalita videa je profesionálna, ak viete využiť potenciál prístroja. Z môjho pohľadu úplného video amatéra je dôležité, aby bol prístroj ľahko ovládateľný a nemusel som sa trápiť so zaostrovaním a stabilizáciou. Oboje fungujú veľmi dobre, x-krát spomínaný Olympus to zvláda ešte lepšie. Ale aj mne je jasné, že možnosti GH5 sú o triedu, ak nie dve, vyššie. Asi jedinou rovnocennou konkurenciou je Sony A7s II.

Sklamaním je pre mňa pribalený objektív od Leica, fotografie nie sú tak ostré, ako keď som použil objektívy Olympus PRO. A to stojí cca 1000€. K tomuto skvelému fotoaparátu by som si kúpil iný objektív, ktorý dokáže nakŕmiť snímač naplno.

Mínusom fotoaparátu je väčšia hmotnosť a trochu neprehľadné menu. V balení som nenašiel aspoň malý externý blesk. Mrzí ma pár nelogických vecí, ako napr. to, že automaticky nezvolí formát JPG pri použití obrazových efektov alebo že pre pohyb v menu je nutný joystick.

I keď je GH5 silne zameraný na video, stále je to plnohodnotný fotoaparát. I keby mal video funkcie oveľa skromnejšie, stále by to bol špičkový fotoprístroj. Ak vás video nezaujíma, nemali by ste ho obchádzať. Veď je v ňom to najlepšie, čo v kategórii Micro 4/3 fotoaparátov nájdete.

Komentáre

Pridaj komentár Pridaj komentár Zobraziť posledný príspevok
bobo222
2017-03-20 14:23:23
Osobne nepovažujem za problém neexistenciu doplnkovej prskavky (pidiblesku). Je to primárne videonástroj, nehovoriac o tom, že aj keď som tie blikátka fasoval s olympusmi, tak som ich okrem odskúšania ani nevybaľoval. Zbytočná rároha na stratenie.
 
bobo222
2017-03-20 14:26:18
Inak k tomu objektívu, dnes je v akcii v nemenovaných shopoch 12-40/2,8 pro lacnejší ako tá leica a to tak že o dosť...
 
marcus_labeo
2017-03-20 15:16:14
Škoda toho objektívu, pretože papierovo sa javí ako ideálny kompromis a univerzál na M4/3: svetelnejší ako seťák 12-60/3,5-5,6 a súčasne dlhší ako Oly 12-40/2,8. Ak je to ale tak, ako píše Karol, tak zrejme aj na GH5 je lepšie zobrať Olympus 12-40.
Na druhej strane to môže byť aj kusová vada, čo Karolove recenzie nevedia odhaliť, keďže ephoto pochopiteľne nemá také možnosti ako dpreview, ktorí, ak sa im nejaké sklo nezdá, požičajú si druhé či tretie a potom vedie posúdiť, či je to iba kusová vada, alebo vlastnosť celého modelu.
 
kwido
2017-03-20 15:20:47
fotky pekne ostre . ale niektore maju dost divne farby ,, a presaturovane ..
 
marcus_labeo
2017-03-20 15:51:58
Ešte k tomu objektívu. Karol píše, že do galérie dal fotografie zo všetkých objektívov, ktoré s fotoaparátom použil, ale akosi nie je možné zistiť, ktoré fotky boli fotené s akým sklom. Viem si dovodiť, že napr. pri 150mm a f2,8 pôjde o Olympus 50-140/2,8, ale pri fotke s 12mm ohniskom a f8 to môžu byť až štyri M4/3 objektívy (zoomy, pevné ani nerátam) a ja teda neviem, či je to práve ten kritizovaný 12-60/2,8-4, alebo nejaký iný. Ak sa teda s testovaným foťákom použili aj iné sklá ako to pribalené, bolo by vhodné to tam napísať.
 
blahoslav J B Art
2017-03-20 16:26:03
príspevok od: bobo222
Osobne nepovažujem za problém neexistenciu doplnkovej prskavky (pidiblesku). Je to primárne videonástroj, nehovoriac o tom, že aj keď som tie blikátka fasoval s olympusmi, tak som ich okrem odskúšania ani nevybaľoval. Zbytočná rároha na stratenie.
na Olympusoch viem vstavanym bleskom odpalovat externy blesk, TTL aj HSS
 
bobo222
2017-03-21 10:55:29
príspevok od: blahoslav J B Art
na Olympusoch viem vstavanym bleskom odpalovat externy blesk, TTL aj HSS
Ale ja som nepísal o vstavanom, na M-5 ho ani nemám...
 
blahoslav J B Art
2017-03-21 11:03:55
príspevok od: bobo222
Ale ja som nepísal o vstavanom, na M-5 ho ani nemám...
Na Oly E-PL5 to funguje, tiez nema vstavany blesk, ale s tym malym pridavnym, ktory bol v baleni
 
JanoB
2017-03-22 16:04:16
príspevok od: marcus_labeo
Ešte k tomu objektívu. Karol píše, že do galérie dal fotografie zo všetkých objektívov, ktoré s fotoaparátom použil, ale akosi nie je možné zistiť, ktoré fotky boli fotené s akým sklom. Viem si dovodiť, že napr. pri 150mm a f2,8 pôjde o Olympus 50-140/2,8, ale pri fotke s 12mm ohniskom a f8 to môžu byť až štyri M4/3 objektívy (zoomy, pevné ani nerátam) a ja teda neviem, či je to práve ten kritizovaný 12-60/2,8-4, alebo nejaký iný. Ak sa teda s testovaným foťákom použili aj iné sklá ako to pribalené, bolo by vhodné to tam napísať.
tu je podrobnejšia recenzia PANA 12-60/2,8-4
http://www.mirrorlessons.com/2017/03/22/panasonic-leica-12-60mm-f2-8-4-0-review/

Ostrosť vyzerá byť OK, nepáči sa mi bokeh .
 

Ďalší článok z kategórie

Inzercia