Sony Cybershot DSC-W90

Spoločnosť Sony  predstavila koncom februára tohto roku niekoľko kompaktných fotoaparátov v rôznych cenových kategóriách. Dostala sa nám
do rúk W90-ka, ktorá ponúka rozlíšenie 8 Mp, trojnásobný optický zoom v rozsahu 35-105 mm a zaujímavé technické riešenia.
Sony DSC-W90 by mala byť v predaji
od apríla 2007 za cenu 11 990 Sk.

Dizajn a ergonómia

Sony už má tradíciu vo výrobe dizajnovo veľmi podarených fotoaparátov a tak je tomu aj teraz. W90 síce nie je až takým dizajnovým výstrelkom ako napr. lahôdka T100, ale určite zaujme svojim kompaktným vzhľadom a pekným elegantným prevedením s trochu vodorovne zdrsneným povrchom.

Prednú masku zdobia pomerne veľké nápisy Sony Cyber-shot s menším údajom o megapixeloch. Vo výraznej obruči je osadený objektív Carl Zeiss Vario-Tessar so svetelnosťou f 2,8 na širšom konci a f 5,2 na dlhšom. Nad objektívom sú vedľa seba v pomerne tesnej blízkosti umiestnené blesk, pomocné svetlo pre zaostrovanie a priezor hľadáčika. A to je z prednej strany všetko. Ba predsa ešte niečo - na pravej strane úplne na okraji je kovový výlisok, ktorý pôsobí viac ako dizajnový prvok, nie ako ergonomický.

K počudovaniu však nakoniec v určitých situáciách pomôže, aby Vám pri používaní fotoaparát tak ľahko z ruky nevypadol. Môže to byť užitočná pomôcka aj pre dámy s dlhšími nechtami, ktoré inak pevne fotoaparát neuchytia :).

Na zadnej strane je toho viac. V prvom rade zaujme veľký 2,5" displej, ktorý má už ale na dnešnú dobu trochu slabšie rozlíšenie 115 000 obrazových bodov. Na ľavej strane nad displejom je priezor hľadáčika. Pokrytie obrazu je samozrejme o niečo menšie ako 100% pokrytie displejom a hľadáčik je sám o sebe trochu tmavší, ale je obrovským plusom, že je! Dnes sa už totiž digitálne kompakty s priezorovým hľadáčikom takmer nevyrábajú, čo je škoda, keďže na snehu alebo pláži má s viditeľnosťou problémy aj ten najlepší displej. Pri hľadáčiku sú umiestnené dve LED, ktoré signalizujú zaostrenie a pripravenosť (nabitie) blesku. Aj pri hľadáčiku priloženom na oko je možné ich periférne sledovať a nemusíte tak odťahovať oko od hľadáčika. Na pravej strane od displeja sa nachádza ovládač zoomu, otočný kotúč pre voľbu režimov fotografovania, tlačidlo play a tlačidlo menu. Potom sú to štvorsmerové tlačidlo s tlačidlom potvrdenia a tlačidlo home, ktorého stlačením sa dostanete hneď do hlavného menu. Aj štyri smerové tlačidlá majú v režime fotografovania priamy prístup k najčastejšie používaným funkciám zmeny režimu blesku, samospúšte, makro ostrenia a zmeny zobrazenia displeja.

Ľavá strana fotoaparátu je bez ovládacích prvkov.

Na pravej strane fotoaparátu sa nachádza kryt batérie a pamäťovej karty MS Pro Duo, čo je vynikajúcim riešením, keďže na spodnej strane už ostal iba multifunkčný konektor (USB, A/V a nabíjanie), reproduktor a závit na statív. Znamená to, že ak máte fotoaparát upevnený na statíve a dôjde vám batéria, alebo sa vám zaplní karta, môžete ich bez problémov vymeniť bez nutnosti deinštalovať fotoaparát zo statívu. Je to neoceniteľná vlastnosť, ktorá vám v teréne dokáže ušetriť minúty!

Vrchná lišta fotoaparátu má v lesklom podklade vstavanú spúšť, tlačidlo zapnutia a vypnutia fotoaparátu a mikrofón.

Toto je popis celého fotoaparátu. Ako som už spomenul vyššie, pri dizajne a ergonómii musím vyzdvihnúť situovanie krytu batérie a pamäťovej karty, škoda je len to, že min. závierka je iba 1s a tak si toho so statívom pri nočných záberoch veľmi neužijete. Samozrejme, statív má svoje miesto aj na sklonku dňa, pri makro záberoch a zníženej hladine osvetlenia, kde pri výmene batérie alebo karty práve polohu dvierok oceníte.

Vecou, ktorá ma pri dizajne dosť zarazila, bola absencia akéhokoľvek voľného miesta pre opretie palca pravej ruky a tak som si myslel, že mi neostáva nič iné, iba fotografovať ako japonskí turisti držaním fotoaparátu medzi ukazovákmi a palcami oboch rúk. Našťastie, veľmi skoro som prišiel na to, ako si pomôcť. Veľký vodorovne orientovaný kotúč režimov fotografovania na zadnej strane má dostatočne veľkú plochu aj pre väčší palec, kotúč má pritom dostatočne veľký odpor na to, aby sa pri opretí palca mimovoľne neotáčal. Neviem, či to bolo zo strany Sony plánované :). Ak  áno, tak sa im to celkom vydarilo. Nič to však nemení na tom, že voči dizajnu a ergonómii nemám vážnejšie výhrady, skôr naopak.

V praxi

Prístroj je pomerne svižný, aj keď nám sa v technických špecifikáciách uvedené časy dosiahnuť nepodarilo, aspoň nie ten štartovací, ktorý by mal byť pod jednu sekundu. My sme štart namerali cca 1,7s, čo je aj tak veľmi dobrý štart.

Zaostrovanie dosahovalo pritom tiež výborné hodnoty 0,2-0,3s na širšom konci objektívu a 0,3-0,5s na dlhšom konci a tak prvý obrázok z vypnutého prístroja môžete mať do dvoch sekúnd. Objektív má tiež pomerne rýchly chod zoomu a prezoomovanie z najširšieho ohniska po najdlhšie trvá necelé dve sekundy. Toto sú časy, ktoré hovoria o tom, že DSC-W90 vás nebude zdržiavať a že ním môžete zachytiť aj živé rodinné fotografie. Samozrejme, najlepším spôsobom, ako zachytiť akciu je trochu predpokladať, čo sa stane a predostriť fotoaparát na želané miesto (stlačením spúšte do polovice) a pri rozhodujúcom okamihu dotlačiť spúšť na doraz. Oneskorenie závierky je v tomto prípade v našich podmienkach nemerateľné a tak môžete zachytiť aj neskutočné akčné okamihy. Chce to už ale trochu fotografického umenia a citu, či schopnosti predpokladať dej. S predostrením u dnešných kompaktných fotoaparátov to môžete stihnúť. Voľakedy sa oneskorenie spúšte aj s predostrením počítalo na sekundy, dnes je našťastie merateľné iba v milisekundách pomocou špeciálnych prístrojov. V praxi ho teda nepocítite.

W90 má aj kontinuálne snímanie vo frekvencii 2,2 obr./s a to až 100 obrázkov v rade za sebou! Keďže my sme mali na testovanie obyčajnú MS Duo kartu, zvládli sme ich o niečo menej, no s rýchlou kartou ich naozaj urobíte 100.

Sony Cyber-shot DSC-W90 disponuje samozrejme aj najnovšími výdobytkami techniky ako sú napr. face detection alebo stabilizátor obrazu. Pomocou Face Detection fotoaparát automaticky rozozná tváre v obraze a ostrí i exponuje priamo na ne. Prispôsobuje im aj farbu a blesk pre čo najkrajšie portréty.

Nová technológia proti rozmazaniu snímkov používa tradične opticko-mechanickú stabilizáciu obrazu, pričom v režime vysokej citlivosti  k tejto optickej stabilizácii pridružuje zvýšenie citlivosti ISO, čo má napomôcť ostrým a nerozmazaným obrázkom aj pohybujúcich sa objektov. Samozrejme, má to za následok aj zníženie kvality obrazu následkom zvýšenia digitálneho šumu v obraze a jeho odstraňovania, ale o tom až v nasledujúcej kapitole. Optický stabilizátor sa ukázal účinný a využijete ho nielen pri fotografovaní za nižšej hladiny osvetlenia ale aj napr. pri fotografovaní makro záberov, kedy aj najmenšie pohnutie aparátom má za následok roztrasenie a zneostrenie fotografie. Samozrejme, že najlepším stabilizátorom je pevný statív, ten však poruke vždy nemáte a tak možnosť optického stabilizátora treba naozaj oceniť. Automatické riadenie citlivosti by som však obmedzil, v nasledujúcej kapitole vysvetlím, prečo.

Medzi ďalšie vlastnosti, ktoré by sme tu mohli spomenúť patrí HD kompatibilita W90-ky. Tá je po pripojení k HD televízii schopná ukázať obrázky v perfektnom rozlíšení a farebnom podaní. Samozrejme na to potrebujete HDTV kábel, ktorý nie je dodávaný s fotoaparátom a je potrebné si ho pre tento účel kúpiť. Podobne môže na HDTV fotoaparát prehrávať prezentáciu s hudobným doprovodom (slide show) a to z jedným zo 4 prednastavených alebo z vašim vlastným, ktorý si môžete do fotoaparátu stiahnuť.

Zaujímavou možnosťou pre tých, ktorí neradi upravujú fotografie na počítači, je možnosť v určitej miere upraviť vyfotografované obrázky. V prvom rade je to odstránenie červených očí, ale aj také efekty ako je rozostrenie pozadia, cross filter na vytvorenie svetiel s tvarom hviezd, potlačenie farebnosti s výnimkou jednotlivých farieb alebo špeciálny efekt rybieho oka. Samozrejmosťou je monochromatické čiernobiele fotografovanie alebo sépia. Potešila nás aj pomerne dobrá výdrž batérie, ktorá s pomerne častým prehliadaním fotografií na displeji vydrží cca. 300 záberov.

Obrazová kvalita

poloblačno, min. zoom, decentrizácia objektívu - ľavá strana je rozostrená max. zoom, decentrizácia menej výrazná 100% výrez

poloblačno, min. zoom max. zoom východ slnka, atraktívne farby farby á la diapozitív

Obrazová kvalita je u digitálneho fotoaparátu závislá na viacerých faktoroch. V prvom rade, ako u každého fotoaparátu, je to objektív, potom svetlo-citlivý senzor a nakoniec je to A-D prevodník, ktorý má na starosti prevod analógového elektrického signálu na digitálny, vysporiadanie sa s prípadnými problémami s digitálnym šumom, interferenciou, nekorektnými farbami... Všetky tieto jednotlivé súčasti a procesy fotoaparátu majú vplyv na to, ako bude výsledný obraz vyzerať. Ten je u W90 za dobrých svetelných podmienok dobrý. Kompaktné digitálne fotoaparáty urobili za posledný čas veľký pokrok vo farbách. Tie sú veľmi pekné, príťažlivé a ich krytie je vynikajúce, pričom nepôsobia dojmom, že sú presaturované.

jasno, po daždi, min. zoom max. zoom, farby á la diapozitív 100% výrez

podanie červenej, poloblačno červená, jasné počasie fotoaparát zvláda správne zaostriť aj pohyb

Pleťová farba je zvládnutá výborne a pleť pôsobí zdravo a sviežo. Exteriérové fotografie farebne vyzerajú ako z kvalitného diapozitívu. V niektorých situáciách je červená možno až priveľmi výrazná ale netiahne príliš do žlta, ako to býva zvykom u digitálnych kompaktov, snáď iba pod umelým osvetlením. Dynamický rozsah senzora je limitovaný jeho veľkosťou, a keďže ide o senzor 1/2,5", tomu odpovedá aj trochu znížený dynamický rozsah. Za kontrastných svetelných podmienok môže dôjsť k vypáleniu najvyšších svetiel v obraze, alebo k strate detailov v extrémnych tieňoch. To je ale bežná vec u kompaktných fotoaparátov s malým CCD snímačom. Nakoniec, lepšie výsledky s viac detailmi v tieňoch dosiahnete zapnutím funkcie D-Range Optimization, ktorá pomôže zachovať detaily v tieňoch aj svetlách alebo znížením kontrastu v nastaveniach fotoaparátu. To sme vyskúšali aj na našej štúdiovej scéne a naozaj, výsledky boli omnoho lepšie, aj keď detailom na pravej strane obrazu to veľmi nepomohlo, ale to pravdepodobne kvôli inému problému, ktorý popisujem nižšie.

štúdiová scéna, ISO 100 štúdiová scéna, ISO 200 štúdiová scéna, ISO 400

štúdiová scéna, ISO 800 štúdiová scéna, ISO 1600 štúdiová scéna, ISO 3200

najlepší výsledok, znížený kontrast, ISO 400, lepšie prekreslenie detailov v tieňoch ČB režim sépia

Zaujímavosťou je, že najlepšiu fotografiu štúdiovej testovacej schémy sa nám podarilo vyfotografovať pri zníženom kontraste na minimum a pri citlivosti ISO 400. Áno, v obraze je zvýšená úroveň šumu, ale ostrosť a prekreslenie detailov sú na najvyššej úrovni. Čo sa týka rozlíšenia, W90 odvádza dobrú prácu, aj keď nie úplne bez pripomienok. Výčitku mám voči pomerne radikálnemu firmvéru fotoaparátu. Algoritmus na spracovanie JPG je pomerne hrubý. To, čo na obrazovke v menších veľkostiach vyzerá super, pri 100% prehliadnutí na obrazovke kvalitného monitora sa zdá byť bez prekreslenia najmenších detailov v obraze. Niežeby tam detaily vôbec neboli, ale na 8 Mp by sme ich tam čakali o niečo viac. Pravdepodobne ide o efekt odstraňovania šumu v obraze, keďže ten je vidieť už pri nižších citlivostiach. Jeho odstraňovanie má za následok aj odstránenie jemných detailov.

bežná mestská scéna ČB režim, ISO 400 akcia, ISO 3200

jasné počasie, vysoký kontrast, menej detailov v tieni, fill in blesk pri ISO 100 nepotlačí tiene

ISO 400 zvýšený šum, ale fill in blesk už zvláda vyjasniť detaily

v tieňoch

ISO 3200, zvláštna štruktúra šumu

Niektoré detaily, hlavne v tieňoch obrazu nie je vidieť preto, lebo nastavenie fotoaparátu je pomerne kontrastné. To síce vyzerá na prvý pohľad na menších výtlačkoch veľmi pekne a atraktívne, ale pri veľkých zväčšeninách nedostatok detailov už pocítite. To ale nemá žiadny dopad na užívateľov, keďže málokto, kto si kúpi kompaktný fotoaparát tejto kategórie chce tlačiť obrázky na formát A4 a viac. Menšie formáty zvláda W90 pomerne s prehľadom. Aspoň pri najnižšej citlivosti ISO 100. Pri ISO 200 dochádza k ďalšej malej strate detailov a pri ISO 400 je obraz vhodný skôr na menšie aplikácie. Pri ISO 800-3200 je obraz zreteľne afektovaný šumom a jeho redukciou, pričom šum pri najvyšších citlivostiach vytvára akúsi zvláštnu štruktúru pripomínajúcu efekt maliarského plátna z photoshop-u. To je dôvod, prečo by som odporúčal používať manuálne nastavenie citlivosti ISO a snažil sa ho udržať v hraniciach ISO 100-400. Nebude to v drvivej väčšine situácií problém, keďže k dispozícii máte kvalitný optický stabilizátor obrazu. Vyššie hodnoty ISO u kompaktných fotoaparátov vo všeobecnosti slúžia iba na nevyhnutné použitie za podmienok, kde by ste inak fotografiu nevyhotovili.

interiérový záber, ISO 400 vďaka rýchlemu štartu vyfotíte aj pomerne rýchlo sa pohybujúce objekty po západe slnka

výrazné, ale zároveň verné farby dobre zvládnuté priame protisvetlo bez väčších odleskov protisvetlo + fill in blesk

žiarivé farby, dobrá pleťovka 100% výrez pleť, občasné lokálne vypálenie svetiel pri ostrom slnku

Poďme teraz na objektív. Ten má pomerne slušnú kresbu, aj keď si myslím, že tá je trochu potlačená práve algoritmom na spracovanie obrazu. V našom konkrétnom prípade sme objavili, že v ďalekých rohoch a pri okraji objektívu na pravej strane je obraz o poznanie mäkší ako na pravej. Ale to iba pri niektorých ohniskových vzdialenostiach a zaostrení na určitú vzdialenosť. Angličania tomu hovoria decentering problem. Na fotografiách ho môžete vidieť pri fotografovaní opery SND, kde ostrosť a kresba na pravej strane výrazne klesajú a pri štúdiovej scéne, kde si to najviac odniesla oblasť okolo medvedíka. Je najpravdepodobnejšie, že tento jediný vážnejší problém, ktorý sa na testovanom kuse vyskytol, bol chybou daného kusu, ktorý už prešiel početnými testami u rôznych recenzentov a rôznym zaobchádzaním. Po kontaktovaní recenzentov, ktorí mali iný kus W90, oni tento problém s decentrizáciou objektívu neevidovali.

Od spoločnosti Sony máme prisľúbený nový fotoaparát W90, na ktorom si overíme náš predpoklad, že ide o chybnú vzorku a že decentrizácia nie je problémom pre užívateľov.

Objektív vcelku slušne zvláda protisvetlo a to aj priame so slnkom v zábere aj plošné. Samozrejme, že kontrast v tomto prípade trochu klesá, ale obraz je až na jeden fialový bod oslobodený od leskov a reflexov na šošovkách objektívu.

Nakoniec nočné fotografovanie. Aj keď som spomenul, že v technických špecifikáciách je min. závierka iba 1s, pri nočnom režime v exife vidíme min. závierku až dve sekundy. To stačí na pomerne dobre osvetlené mestské scény, menej osvetlené miesta vyžadujúce niekoľko sekundové expozície vyfotografujete len so zvýšenou citlivosťou ISO, čo má ako sme už spomínali vplyv na kvalitu zobrazenia. Obraz Sony Cyber-shot DSC-W90 nijako nevybočuje z očakávaní, prináša dobrú kvalitu zobrazenia s atraktívnymi farbami, dobrým rozlíšením do formátu A4 pri nižších citlivostiach ISO a s plejádou funkcií a užívateľských vymožeností.

Mínusom možno nazvať menšie rozlíšenie veľmi jemných detailov, príliš vysoký kontrast v pôvodnom nastavení a problém s ostrosťou na pravej strane obrazu (decentering problem), ktorý sa ale údajne na iných kusoch W90 nevyskytoval, čiže pravdepodobne išlo o chybný alebo poškodený kus.

roztrasený makro záber, Steady Shot vypnutý optický stabilizátor Steady Shot zapnutý a účinný 100% výrez

nočná fotografia 100% výrez nočná fotografia, odlesky na extrémnych okrajoch objektívu

Záver

S W90 budú šťastní tí, ktorí sa neradi hrajú s fotografiami v počítači. Fotoaparát je totiž prednastavený tak, aby bez akýchkoľvek zásahov ponúkol kontrastné a farebne atraktívne fotografie, ktoré si môžete dodatočne vo fotoaparáte upraviť - zbaviť ich červených očí alebo použiť rôzne efekty.

Veľmi si budú W90 pochvaľovať tí, ktorí často fotografujú zo statívu alebo monopodu a teda častejšie potrebujú vymeniť kartu alebo batériu bez toho, aby niekoľko minúť demontovali fotoaparát, zakladali kartu a montovali ho na statív. Dizajn fotoaparátu nevyžaduje pri výmene karty/batérie demontáž zo statívu.

Potom ešte budú s W90 šťastní tí, ktorí si radi prezrú fotografie na moderných HD televízoroch s vysokým rozlíšením, na ktorých obrázky, napriek tomu, že sú obrovské, vyzerajú naozaj perfektne.

W80 nie je vhodná len pre tých, ktorí chcú svoje fotografie extrémne zväčšovať, očakávajú teda ultimátne rozlíšenie detailov alebo fotografovať pri vyšších citlivostiach ISO za znížených svetelných podmienok.

Fotoaparát je pritom pružný a má relatívne rýchle reakčné časy a je teda vhodný aj na rodinnú akčnejšiu fotografiu.

+ dizajn a ovládanie, pozícia krytu batérie a karty
+ priezorový hľadáčik