Hore

Olympus M.Zuiko 12-45/4 PRO

Vo výbave mám M.Zuiko 12-40/2,8 PRO i M.Zuiko 12-100/4 IS PRO. Prvý je skvelý malý základný zoom s dobrou svetelnosťou F2,8. Druhý je najuniverzálnejším cestovateľským objektívom, aký poznám.

Prečo potom Olympus predstavil nový objektív, ktorý obidvom objektívom konkuruje? Vypĺňa medzeru v portfóliu. Ako sa mu to bude dariť, bude záležať na cene, najmä v kitoch s fotoaparátom.

Ak sa pozrieme na fotoaparáty strednej triedy a profesionálne, dajú sa kúpiť samostatne, alebo v cenovo zvýhodnenom kite s objektívom. Ak máte špičkový fotoaparát, chcete aj špičkový objektív. A tu môžete naraziť na cenu. Nie každý potrebuje svetelnosť F2,8 a nie každý využije veľký rozsah objektívu 12-100, ktorý je naviac aj veľký. Ak ste chceli lacnejší set, našli ste v ňom obyčajný seťák 14-42, alebo zastaralý 12-50, ktorý je len priemerný. Preto nový objektív vítam do portfólia Olympusu, pretože to bude najlacnejší profesionálny transfokátor v ponuke. Má praktický rozsah, konštantnú svetelnosť, dobré makro a samozrejme všetky profesionálne benefity v podobe utesnenia, mrazuvzdornosti, ZERO antireflexných vrstiev v kovovej konštrukcii.

Špecifikácia

M.Zuiko 12-45/4 PRO dizajnovo presne zapadá do radu PRO. Má rovnakú kovovú konštrukciu, je utesnený a mrazuvzdorný do -10°C. V optickej sústave je použité množstvo špeciálnych členov. Použité sú antireflexné vrstvy ZERO.

Ako prvý objektív z radu PRO nemá funkčné tlačidlo na ľavej strane. Neviem, či sa len nezmestilo, alebo je to kvôli snahe o čo najnižšiu cenu. Ja osobne ho používam na uzamknutie AF pri fotení panorám, takže by mi občas chýbalo.

Priemer filtra je 58 mm, čo je veľmi rozšírený a dostupný rozmer. Naviac nestojí tak veľa, ako 72 alebo 77mm filter. Aj u zásuvných filtrov môžete zvoliť menší lacnejší systém. S danými parametrami je to najmenší a najľahší objektív svojej triedy, hmotnosť je len 254 g. Pritom je dostatočne veľký, aby sa dobre ovládal.

Objektív sa dodáva s krytkou s vnútorným vyberaním, plastovou tvarovanou slnečnou clonou a ochranným vreckom.


Dizajn typický pre rad PRO, chýba ale funkčné tlačidlo a klikací prstenec zaostrovania.


Rez objektívom odhaľujúci optickú konštrukciu.


Schéma utesnenia objektívu.

  • Ohnisková dĺžka: 12-45 mm (EQ 24-90 mm)
  • Svetelnosť: F4 v celom rozsahu
  • Optická konštrukcia: 12 členov v 9 skupinách, 2 členy s vysokou odrazivosťou, 2 asférické členy, 2 ED členy, 1 DSA člen a 1 Super HR člen. Antireflexné vrstvy ZERO.
  • Konštrukcia clony: 7-lamelová s kruhovým otvorom
  • Uhol záberu: 84 - 27°
  • Minimálna zaostrovacia vzdialenosť: 12 cm
  • Mierka zväčšenia: 1:4 (EQ 1:2)
  • Priemer filtra: 58 mm
  • Rozmery: 70 x 63,4 mm
  • Hmotnosť: 254 g


https://www.olympus.sk/site/cs/c/lenses/om_d_pen_lenses/m_zuiko_pro/m_zuiko_digital_ed_12_
45mm_1_4_0_pro/index.html

Objektív v praxi

Rozsah objektívu je ekvivalentom plnoformátového objektívu 24-90 mm, čo je veľmi praktické. Umožňuje to fotografovať architektúru, interiéry, krajinu i detaily a portréty. Svetelnosť F4 je konštantná v celom rozsahu, takže pri zoomovaní sa nemenia parametre expozície. Stredná svetelnosť predurčuje objektív na použitie v exteriéri, alebo v interiéri so statívom.


Najširšie ohnisko 12 mm.


Najdlhšie ohnisko 45 mm.

Príjemnou vlastnosťou je schopnosť objektívu fotografovať detaily. Ekvivalentná mierka zväčšenia je 1:2 (z 12 cm v celom rozsahu), čím sa dostávame do kategórie close-up fotografií, takmer na pomedzí makrofotografie. Na šírku zachytíte objekt veľký cca 72 mm. Môžete preto fotografovať, kvety, listy, produktové fotografie menších objektov. To robí objektív ešte univerzálnejším. Naviac podporuje Focus Bracketing a Focus Stacking (s kompatibilnými fotoaparátmi).




Milovníci detailov budú spokojní. Objektív poskytuje mierku zväčšenia 1:2. Detaily vie výborne snímať v celom rozsahu.

Olympus používa vo fotoaparátoch 4/3 snímač, ktorý poskytuje dvojnásobnú hĺbku ostrosti v porovnaní s FF, ak má objektív rovnaký uhol záberu a je nastavená rovnaká clona. Je to veľkou výhodou pri fotení architektúry, krajiny, makra. Menej, ak chcete výraznejšie rozostriť pozadie a dosiahnuť pekný bokeh. U tohto objektívu získate maximum pri 45 mm a f/4. Hĺbka ostrosti je vtedy ekvivalentom plnoformátového objektívu 90 mm pricloneného na f/8.


Veľkú hĺbku ostrosti využijete pri záberoch architektúry a krajiny.


Možnosť rozmazať pozadie je obmedzená. Na portréty s pekným bokehom si budete musieť dokúpiť iný objektív, napr. M.Zuiko 45/1,8 MSC.

Objektív som testoval s fotoaparátom OM-D E-M5 Mark III, s ktorým tvorí perfektný pár. Trochu ma prekvapilo hlučnejšie zaostrovanie oproti ostatným objektívom Olympus. Ostatní ho určite počuť nebudú, ale keď máte fotoaparát na oku, je ho v tichu počuť.




S Olympusom OM-D E-M5 Mark III tvorí ideálne vyvážený pár.

Objektív nemá zabudovaný stabilizátor obrazu a fotograf sa musí spoliehať na IBIS stabilizáciu vo fotoaparáte, ktorá je u Olympusu špičková. Samozrejme závisí aj na individuálnych schopnostiach užívateľa a aktuálnych podmienkach. Na najširšom ohnisku som udržal 3 sekundy a na najdlhšom 1-2 sekundy.

Obrazová kvalita

Očakávania sú veľké. Kvalita by nemala byť výrazne horšia od M.Zuiko 12-40/2,8 PRO. Žiadne obavy, objektív je tak ostrý, ako u PRO radu očakávate. Rohy nie sú nikdy bez kresby, v celom rozsahu a aj pri plne otvorenej clone. Samozrejme rohy sú vtedy o niečo menej ostré ako stred obrazu, vždy v nich ale nájdete jemné detaily a ak sú pre vás dôležité, priostríte fotky v počítači. Po priclonení na f/6,3 už rohy skúmať nemusíte a pri f/8 má objektív najlepšiu kresbu. Potom začne pomaly strácať vinou difrakcie. To nevadí, pretože hĺbka ostrosti pri clone f/8 zodpovedá plnoformátovej DOF pri f/16. Ak nutne potrebujete, môžete pricloniť aj na f/11. Pri f/13 je pri 100% zväčšení pozorovateľný pokles ostrosti, f/22 ani nemá zmysel skúšať, fotka je ako cez zmäkčujúci filter.


Ostrosť objektívu je výborná v celom rozsahu, kúpu ľutovať nebudete.

Pri porovnaní s M.Zuiko 12-40/2,8 PRO víťazí drahší a svetelnejší. Celkovou ostrosťou o chlp prekonáva novinku a v rohoch je priam fantastický a to aj pri clone f/2,8. V rozsahu cca 12-25 mm treba novinku pricloniť, aby sa 12-40 vyrovnal. Od 35 mm je to vyrovnaný súboj a 12-45 tu má nepatrne vyššiu ostrosť tých úplne najmenších detailov. Obidva objektívy sú vynikajúce.

Olympus, ako dnes už väčšina výrobcov, zabudoval korekciu chýb objektívu priamo do RAW. V RAW konvertore preto už po importe máte korigované skreslenie, vinetáciu a chromatickú chybu. Čo sa skorigovať nedá, sú reflexy. Šošovky majú antireflexné vrstvy ZERO, ktoré fungujú veľmi dobre. Pri slnku priamo v obraze sa občas menšie reflexy vyskytnú. Skôr si ale musíte dávať pozor na odlesky od snímača, čo je pre bezzrkadlovky typické.


Asi najväčší reflex, aký sa mi podarilo “získať” pri slnku v zábere, lúče sa naviac čiastočne lámu na konároch stromu.

Alternatívy

M.Zuiko 12-40/2,8 PRO je možno o chlp ostrejší, ako M.Zuiko 12-100/4 IS PRO, ale ten je tak vynikajúci, že to nemusíte riešiť. Teraz sa k nim pridáva M.Zuiko 12-45/4 PRO a rozširuje ponuku PRO základných transfokátorov so špičkovou obrazovou kvalitou. Všetky tri objektívy majú rovnaké makro. Rozhodovať tak bude rozsah, svetelnosť, cena a v menšej miere stabilizácia obrazu.

M.Zuiko 12-40/2,8 PRO je ekvivalentom plnoformátového objektívu 24-80 mm. Konštantná svetelnosť F2,8 ho predurčuje pre fotenie aj za horších svetelných podmienok. Bol by to typicky reportážny objektív, keby nebol zároveň kompaktný. To je výhoda M43 systému. Tento objektív nezaťaží fotografa a ten si ho rád zoberie aj na cesty. Celkovo je o chlp lepší. Odporúčaná MOC je 999€.

M.Zuiko 12-100/4 IS PRO je ekvivalentom plnoformátového objektívu 24-200 mm. S univerzálnymi objektívmi väčšinou nebývajú dobré skúsenosti, ale tento objektív je výnimkou. Je to jediný univerzálny zoom tohto rozsahu, ktorý spĺňa profesionálne nároky. Ak by som mal obísť svet s jediný objektívom, zo všetkých čo existujú, bol by to tento. Niektorí sa boja svetelnosti F4, ale nemusia. Poznám viacerých fotografov, ktorí mali najprv M.Zuiko 12-40/2,8 PRO, potom si kúpili tento objektív, a po čase prestali 12-40 používať. Ako jediný z trojice je vybavený optickou stabilizáciou obrazu. Podporuje duálnu stabilizáciu, kombinujúcu stabilizáciu v objektíve so stabilizáciou IBIS v tele fotoaparátu. S fotoaparátmi OM-D E-M1 Mark II/Mark III, E-M5 Mark III a E-M1X je účinnosť stabilizácie od 6,5 do 7,5 EV. V praxi zaručene udržíte aspoň sekundu, skúsení fotografi aj viac ako 3 sekundy. U tohto objektívu môžu niekoho odrádzať väčšie rozmery a vyššia hmotnosť. Odporúčaná MOC je 1299€.

https://www.ephoto.sk/fototechnika/recenzie/objektivy/olympus-mzuiko-12-4028-pro/

https://www.ephoto.sk/fototechnika/recenzie/objektivy/olympus-mzuiko-digital-12-100mm-f4-is-pro/

Micro 4/3 systém, to je aj Panasonic. Systémy sú navzájom kompatibilné, takže fotograf si môže nakombinovať výbavu použitím fotoaparátov a objektívov obidvoch značiek. Panasonic má tiež široké portfólio objektívov a tak v ňom nájdeme aj niekoľko alternatív. Ja vidím ako najzaujímavejší najlacnejší objektív, ktorý ma prijemne prekvapil.

Panasonic Lumix G Vario 12-60/3,5-5,6 ASPH. Power O.I.S. je ekvivalentom plnoformátového objektívu 24-120 mm. Podľa mňa je to veľmi vydarený objektív s výborným pomerom cena/výkon a obrazovou kvalitou uspokojí aj náročnejších fotografov, vrátane mňa. Nie je to ale profesionálny objektív. Testovaný objektív prekonáva väčším rozsahom a má optickú stabilizáciu, ale to je všetko. Odporúčaná MOC je 399€, čo samozrejme odráža amatérsku konštrukciu a horšiu premenlivú svetelnosť.

Panasonic Leica DG VARIO-ELMARIT 12-60/2,8-4,0 ASPH. Power O.I.S. je druhý objektív s ekvivalentom plnoformátového objektívu 24-120 mm. Tento má ale lepšiu svetelnosť F2,8-4, doplnenú optickou stabilizáciou. Je to konštrukciou profesionálny objektív. Je to hlavne konkurencia pre M.Zuiko 12-100 mm. Oficiálna MOC je 999€, ale šedí dovozcovia ho ponúkajú aj za 690€. Priznám sa, na tento objektív som sa tešil, ale sklamal ma. Nie je zlý, ale nie je ani špičkový a osobne by som dal prednosť lacnejšiemu Panasonicu s týmto rozsahom. Ak chcete profi objektív, tak všetky tri od Olympusu sú lepšie.

Panasonic LUMIX G X VARIO 12-35mm F2,8 II Aspherical/POWER O.I.S. je profesionálny objektív konkurujúci hlavne M.Zuiku 12-40/2,8 PRO. Oproti testovanému objektívu má o niečo menší rozsah, ale lepšiu svetelnosť. Na F2,8 objektív je veľmi kompaktný. Odporúčaná MOC je 999€, čo odráža práve lepšiu svetelnosť. Aj tento objektív som testoval. Opticky aj mechanicky je veľmi dobrý. Kúpu určite neoľutujete. Ale aj pre tento objektív platí, že nie je až tak dobrý, ako jeho ekvivalent od Olympusu.

M.Zuiko 12-45/4 PRO je ekvivalentom plnoformátového objektívu 24-90 mm. Poskytuje profesionálnu obrazovú kvalitu, ale pri strednej svetelnosti F4. Rozsah je takmer rovnaký, ako u  M.Zuiko 12-40/2,8 PRO. Pri svetelnosti F4 sa ale hodí skôr pre fotenie za lepších svetelných podmienok a tam, kde sa fotí zo statívu. Je to kvalitný základný transfokátor, perfektný pre fotky krajiny, prírody, architektúry, na cestovanie, výlety. Absencia stabilizácie nie je na prekážku, znižuje cenu a nie je nutná, keď Olympus používa špičkovú IBIS stabilizáciu. Pri odporúčanej MOC 649€ má tento objektív najlepší pomer cena/výkon. Je cenovo oveľa dostupnejší, obzvlášť v kite s niektorým z vyšších modelov fotoaparátov OM-D. Objektív je opticky lepší od konkurenčných Panasonicov. U tejto značky má najlepší pomer cena/výkon ten najlacnejší. Aj majiteľom bezzrkadloviek Panasonic odporúčam tento objektív, len ich nevyjde tak výhodne, ako pri kúpe v kite s fotoaparátom Olympus. I tak sa ale jeho kúpa oplatí.

Záver

Aj keď mám objektívy M.Zuiko 12-40/2,8 PRO a M.Zuiko 12-100/4 IS PRO, príchod tohto nového objektívu veľmi vítam. Sám si ho nekúpim, nepotrebujem ho a nič by mi nepriniesol. Ale má obrovský význam pre stredne pokročilých fotografov, ktorí chcú špičkovú kvalitu za rozumnú cenu. Najmä v kombinácii s E-M5 Mark III to bude silná, pritom kompaktná, zostava. Výborne sa hodí ale na ktorýkoľvek Olympus, vrátane PEN-F, či malého OM-D E-M10 Mark III.

Týmto objektívom Olympus zatraktívňuje svoju ponuku po vzore konkurencie, napr. setovému Fujifilmu XF 18-55/2,8-4 OIS, alebo Nikonu Z 24-70/4 S. Samotný objektív stojí 649€, čo na profesionálny objektív nie je veľa. V kite s OM-D E-M5 Mark III (1 599€) vyjde cena objektívu na 400€ a v kite s OM-D E-M1 Mark II (1 899) tiež. Uvedené sú odporúčané MOC.

Tento objektív vo mne vzkriesil nádej, že by sme sa postupne mohli dočkať ďalších PRO objektívov so svetelnosťou F4. Napríklad superširokouhlý 8-16/4 a telezoom 45-200/4. To je ale čisto moja špekulácia a prianie, zatiaľ o takýchto objektívoch nekolujú po internete žiadne zmienky.

Objektív má univerzálne využitie pri fotení krajiny, architektúry, prírody, detailov, v produktovej a cestovateľskej fotografii.

Olympus M.Zuiko 12-45/4 PRO výborne dopĺňa portfólio značky o cenovo najdostupnejší profesionálny transfokátor, vlastne o cenovo najdostupnejší PRO objektív vôbec. Najvýhodnejší bude samozrejme v kitoch s takými fotoaparátmi ako E-M5 Mark III a E-M1 Mark III. Je to základný transfokátor profesionálnej konštrukcie i profesionálneho obrazového výstupu.

Komentáre

Pridaj komentár Pridaj komentár Zobraziť posledný príspevok
z80
2020-04-27 08:31:30
Konecne poriadny "setak" strednej triedy od Olympusu. 14-42 opticky nic moc (mam aj "velku" aj "pancake" verziu) a 12-40 velky a drahy.
Pozeram ale, ze zatial ho neponuka ani samostatne a ani v sete s fotakom, ani oficialny Olympus obchod.
 
Karol Srnec
redakcia ephoto.sk 2020-04-27 08:55:38
príspevok od: z80
Konecne poriadny "setak" strednej triedy od Olympusu. 14-42 opticky nic moc (mam aj "velku" aj "pancake" verziu) a 12-40 velky a drahy.
Pozeram ale, ze zatial ho neponuka ani samostatne a ani v sete s fotakom, ani oficialny Olympus obchod.
Aktualne je samotny objektiv dostupny v Cesku. Nemam ale spravy, kedy sa bude dat kupit aj u nas a dokonca v sete. Korona vplyva na dostupnost techniky.
 
marcus_labeo
2020-04-27 09:03:03
príspevok od: z80
Konecne poriadny "setak" strednej triedy od Olympusu. 14-42 opticky nic moc (mam aj "velku" aj "pancake" verziu) a 12-40 velky a drahy.
Pozeram ale, ze zatial ho neponuka ani samostatne a ani v sete s fotakom, ani oficialny Olympus obchod.
Jj, ideálny seťák, primeraný rozsah i svetelnosť bez kompromisov v optickej kvalite.
Na einfin je aktuálne za 599 eur, čo je však paradoxne viac, ako 12-40, ktorý je za 569 eur. A to by potom bola jasná voľba. Ale časom iste novinka zlacnie.
 
vojkovsky
2020-04-27 09:40:19
Tak miesto toho, aby sa Olympus snažil vyrobiť napr. 12-35mm f2, tak sa vybral úplne opačným smerom - PRO zoom s clonou f4 s relatívne malým rozsahom, hmm. Ja by som tam slovičko PRO nedal ani náhodou. Skôr by sa hodilo FUN.
 
vojkovsky
2020-04-27 09:56:51
Radšej mali modernizovať 12-50mm 3.5-6.3 EZ, vylepšiť jeho optickú konštrukciu, upraviť svetelnosť na 4-5.6. Ale to vyzerá tak, že Olympus sa chce sám pochovať.
 
Johnnny
2020-04-27 10:02:09
príspevok od: vojkovsky
Tak miesto toho, aby sa Olympus snažil vyrobiť napr. 12-35mm f2, tak sa vybral úplne opačným smerom - PRO zoom s clonou f4 s relatívne malým rozsahom, hmm. Ja by som tam slovičko PRO nedal ani náhodou. Skôr by sa hodilo FUN.
Tak ono je to zlozite. Niekto chce extra svetelne skla, niekto chce male skla pre E-M5/10, alebo PENy.

Imho prave ta druha poziadavka dava v pripade mFT daleko vacsi zmysel. 12-35 f2 by bol v podstate eqivalent FF 24-70, akurat vacsi, tazsi a neporovnatelne drahsi (tipujem cenu blizko 2k). Pokial niekto lipne na takto svetelnych sklach pre mFT, mal by zvazit iny system. mFT dava vacsi zmysel prave pri malych a kompaktnych sklach.
 
krispin.pucinko
2020-04-27 10:05:57
príspevok od: vojkovsky
Tak miesto toho, aby sa Olympus snažil vyrobiť napr. 12-35mm f2, tak sa vybral úplne opačným smerom - PRO zoom s clonou f4 s relatívne malým rozsahom, hmm. Ja by som tam slovičko PRO nedal ani náhodou. Skôr by sa hodilo FUN.
nie je na to dovod ked na trhu je 10-25 f1,7....
 
bobo222
2020-04-27 10:39:14
Paradoxne tomuto sklu robí od začiatku najväčšiu konkurenciu 12-40/2,8 z vlastnej stajne. Zvonku sa dá kúpiť aj lacnejšie ako táto novinka (respektívne v ekvivalentnej cene) a ak mám pri rovnakej kvalite riešiť 2,8 vs 4,0, u mňa je to viac menej jasné...
 
aesace
2020-04-27 10:51:27
Toto je dost diskutovane a diskutabilne sklo...Naco robit PRO objektiv, ak malo ist o cenu a vahu? Naco ho utesnovali, ked sa tym opat dalo zhodit z ceny? Ale tam ide o to, aby tu cenu predsalen nezhodili prilis nizko..lenze tym zase konkuruju 12-40 2.8 a tam uz potom nie je dovod na kupovanie tohto menej svetelneho skla. Tiez ten rozsah nijak zasadne neprekonava povodny 12-40 2.8,co je opat skoda.
Toto je maximalne idealny objektiv do setov s telom, ale inak nie je dovod ho kupovat samostatne..
 
vojkovsky
2020-04-27 11:04:10
príspevok od: bobo222
Paradoxne tomuto sklu robí od začiatku najväčšiu konkurenciu 12-40/2,8 z vlastnej stajne. Zvonku sa dá kúpiť aj lacnejšie ako táto novinka (respektívne v ekvivalentnej cene) a ak mám pri rovnakej kvalite riešiť 2,8 vs 4,0, u mňa je to viac menej jasné...
Presne to je aj môj prípad, mám 12-40mm za cenu 590 EUR (eshop z GB pred 3 rokmi). Pre mňa preto táto novinka nie je vôbec zaujímavá - 10mm navyše a 128g menšia hmotnosť nestojí za to obetovať svetelnosť f2.8 za f4. Navyše novinka nemá manuálny prepínač ostrenia a Fn tlačítko.
 
vojkovsky
2020-04-27 11:06:59
príspevok od: krispin.pucinko
nie je na to dovod ked na trhu je 10-25 f1,7....
Pre mňa je 25mm na hornom konci málo, 35mm je tak tak. A okrem toho je to Panasonic, to znamená, opačné zoomovanie, to ani náhodou.
 
vojkovsky
2020-04-27 11:17:17
príspevok od: aesace
Toto je dost diskutovane a diskutabilne sklo...Naco robit PRO objektiv, ak malo ist o cenu a vahu? Naco ho utesnovali, ked sa tym opat dalo zhodit z ceny? Ale tam ide o to, aby tu cenu predsalen nezhodili prilis nizko..lenze tym zase konkuruju 12-40 2.8 a tam uz potom nie je dovod na kupovanie tohto menej svetelneho skla. Tiez ten rozsah nijak zasadne neprekonava povodny 12-40 2.8,co je opat skoda.
Toto je maximalne idealny objektiv do setov s telom, ale inak nie je dovod ho kupovat samostatne..
V sete s E-M10 si to kúpi málokto, to by tam fakt musela byť cena objektívu riadne stlačená dole. V sete s E-M1 si to kúpi pár ľudí, tam budú voliť 12-40 f2.8. Jedine k E-M5 III si to viem predstaviť, ale cena setu by musela byť niekde okolo 1190 EUR, čo bude možno o dva roky.
 
z80
2020-04-27 11:20:37
príspevok od: Karol Srnec
Aktualne je samotny objektiv dostupny v Cesku. Nemam ale spravy, kedy sa bude dat kupit aj u nas a dokonca v sete. Korona vplyva na dostupnost techniky.
Vsak oficialny Olympus obchod sidli v Cesku a v ponuke ho nemaju. Nie ze by som chcel kupovat okamzite, ale zaujimava "korona zlava" by ma mozno presvedcila na upgrade na E-M5 III s tymto objektivom.
 
z80
2020-04-27 11:27:04
príspevok od: vojkovsky
Tak miesto toho, aby sa Olympus snažil vyrobiť napr. 12-35mm f2, tak sa vybral úplne opačným smerom - PRO zoom s clonou f4 s relatívne malým rozsahom, hmm. Ja by som tam slovičko PRO nedal ani náhodou. Skôr by sa hodilo FUN.
12-35 f/2 by bolo "hebedo" pouzitelne len s najvacsimi telami (cim sa straca jedna z vyhod m43) a pritom svetelnostou by na tom bol horsie ako male a (relativne) lacne f/1,8 pevne skla.
 
vojkovsky
2020-04-27 11:35:08
príspevok od: z80
12-35 f/2 by bolo "hebedo" pouzitelne len s najvacsimi telami (cim sa straca jedna z vyhod m43) a pritom svetelnostou by na tom bol horsie ako male a (relativne) lacne f/1,8 pevne skla.
No schválne, akú hmotnosť by mal?
Panasonic 10-25 f1.7 váži 690g, mohol by Olympus 12-35mm f2 vážiť 700g? Podľa mňa áno. Hmotnosť zostavy E-M1 III + 12-35mm f2 by teda bola 580+700=1280g. Nikon D750 + 24-70mm f2.8 VR má hmotnosť 750+1070=1820g. Rozdiel viac ako pol kilogramu. Hebedo?
 
Johnnny
2020-04-27 11:42:00
príspevok od: vojkovsky
No schválne, akú hmotnosť by mal?
Panasonic 10-25 f1.7 váži 690g, mohol by Olympus 12-35mm f2 vážiť 700g? Podľa mňa áno. Hmotnosť zostavy E-M1 III + 12-35mm f2 by teda bola 580+700=1280g. Nikon D750 + 24-70mm f2.8 VR má hmotnosť 750+1070=1820g. Rozdiel viac ako pol kilogramu. Hebedo?
Ako som pisal vyssie, s podobnym sklom mFT straca zmysel. Nikkor Z 24-70 f4 vazi okolo 500g, je mensi nez by pravdepodobne bol 12-35 f2 a bez debaty je podstatne lacnejsi (cca polovica). Ak niekto potrebuje taketo skla, FF je skratka lepsia volba.
 
krispin.pucinko
2020-04-27 11:47:57
príspevok od: vojkovsky
Pre mňa je 25mm na hornom konci málo, 35mm je tak tak. A okrem toho je to Panasonic, to znamená, opačné zoomovanie, to ani náhodou.
lenze takyto zoom naberie na znacne na velkosti a vahe, este viac ako 10-25. uz ten panasonic je pre mnohych overkill na m43 system. presne pre tento jediny dovod je tento oly 12-45 f4 a nie f2.
a problemy tretieho sveta ako opacne zoomovanie, tak k tomu ozaj nemam co povedat. ja pouzivat bez problemov obe znacky skiel.
 
z80
2020-04-27 11:57:19
príspevok od: vojkovsky
No schválne, akú hmotnosť by mal?
Panasonic 10-25 f1.7 váži 690g, mohol by Olympus 12-35mm f2 vážiť 700g? Podľa mňa áno. Hmotnosť zostavy E-M1 III + 12-35mm f2 by teda bola 580+700=1280g. Nikon D750 + 24-70mm f2.8 VR má hmotnosť 750+1070=1820g. Rozdiel viac ako pol kilogramu. Hebedo?
Lenze pri f/2,8 na FF mam skoro o polovicu mensiu hlbku ostrosti oproti f/2 ma m43 a aj iSO mozem "vytocit" na viac ako pri m43 a teda si mozem dovolit aj pri o trochu horsej svetelnosti objektivu dovolit v zlom svetle dostatocne kratky cas. To nie su porovnatelne zostavy (okrem toho ta FF zostava by bola asi lacnejsia).
Tento objektiv ale nie je urceny pre E-M1 ale hlavne pre E-M5 a E-M10. Pre vlastnikov E-M1 je tu 12-40 f/2,8 a tam mierne zvysenie svetelnosti na f/2 (za cenu skratenia rozsahu) velmi nepomoze.
 
vojkovsky
2020-04-27 12:11:49
príspevok od: Johnnny
Ako som pisal vyssie, s podobnym sklom mFT straca zmysel. Nikkor Z 24-70 f4 vazi okolo 500g, je mensi nez by pravdepodobne bol 12-35 f2 a bez debaty je podstatne lacnejsi (cca polovica). Ak niekto potrebuje taketo skla, FF je skratka lepsia volba.
Tak ono celkovo mFT postupne stráca zmysel, že? Ak však máte doma dve Olympus telá ako ja, 6 objektívov, 2 blesky, tak predsa len pozeráte, čo vám v prvom rade ponúkne Olympus. Jasne, Nikon Z 24-70mm f4 je určite výborný a aj ľahký objektív, ale k nemu potrebujem aj to telo Z6 a to je spolu investícia 2390 EUR (oficiálna cena). Ak by mi Olympus ponúkol 12-35mm f2 za cenu okolo 1200 EUR, tak idem do neho. Zrejme dožijem s 12-40mm f2.8 PRO a o rok o dva presedlám na iný systém. Kupovať set E-M5 III s 12-45mm f4 PRO za 1599 EUR by bola pre mňa totál hovadina. To radšej Z50+16-50mm za 1039 EUR. To myslím smrteľne vážne. A teraz pozerám, že v mojom domácom obchode Z50 set majú dokonca len za 959 EUR.
 
francesco
2020-04-27 12:16:27
Vobec tomu Olympusu nerozumiem, co to stvaraju s tymi cenami, celkovo ta filozofia, ze PRO je ujeta. Podla mna je to opak povodnej myslienky 4/3 systemu. Ovela viac mi k tomu ide filozofia pancake, alebo napr. stylu 17mm 1.8. Minimalisticke a s vlastnou filozofiou. Porovnávat sa s FF je scestne.
 
krispin.pucinko
2020-04-27 12:28:07
príspevok od: francesco
Vobec tomu Olympusu nerozumiem, co to stvaraju s tymi cenami, celkovo ta filozofia, ze PRO je ujeta. Podla mna je to opak povodnej myslienky 4/3 systemu. Ovela viac mi k tomu ide filozofia pancake, alebo napr. stylu 17mm 1.8. Minimalisticke a s vlastnou filozofiou. Porovnávat sa s FF je scestne.
zalezi ako sa na to pozeras. ja som do teraz vnimal tento system ako system relativne lacnych f1,7 kuskov, doplneny jednym jednym dvoma luxuxnejsimi sklami. nema to vsak zmysel ak si cely system zakladas na PRO alebo Leica sklach. nemas potom ani cenu, ani vahu, ktorou by si obhajil opodtatnenost systemu.
 
Johnnny
2020-04-27 12:34:36
príspevok od: vojkovsky
Tak ono celkovo mFT postupne stráca zmysel, že? Ak však máte doma dve Olympus telá ako ja, 6 objektívov, 2 blesky, tak predsa len pozeráte, čo vám v prvom rade ponúkne Olympus. Jasne, Nikon Z 24-70mm f4 je určite výborný a aj ľahký objektív, ale k nemu potrebujem aj to telo Z6 a to je spolu investícia 2390 EUR (oficiálna cena). Ak by mi Olympus ponúkol 12-35mm f2 za cenu okolo 1200 EUR, tak idem do neho. Zrejme dožijem s 12-40mm f2.8 PRO a o rok o dva presedlám na iný systém. Kupovať set E-M5 III s 12-45mm f4 PRO za 1599 EUR by bola pre mňa totál hovadina. To radšej Z50+16-50mm za 1039 EUR. To myslím smrteľne vážne. A teraz pozerám, že v mojom domácom obchode Z50 set majú dokonca len za 959 EUR.
Lenze to je presne problem. Za 1200eur by ste na 12-35 f2 kupili mozno slnecnu clonu.

mFT by mal byt lahky a lacny system pri ktorom by si mal kupujuci povedat: "Dobre, sice nedosiahnem kvalit FF, ale stat ma to bude zlomok z tej ceny, fotky nevystavujem a tak sa to oplati".

Kedze ale cenovo atakuju FF, bezny pouzivatel si povie: "Dobre, FF sice nepotrebujem, mFT mi staci, ale ak mozem mat za rovnake, alebo mensie peniaze 4x vacsi snimac ... " a to je problem.

Preto maju skla ako 12-45 f4 zmysel. Nemas kvalitu FF, nemas extremnu HO, ale stale spickovu kvalitu akurat za stale nie dost rozumnu cenu. Ak by sa toho zmenilo, mFT by zmysel mal aj v buducnosti, ale takto skonci tam kde 4/3. Obzvlast potom ako Olympus prakticky stopol R@D.

 
vojkovsky
2020-04-27 12:53:27
príspevok od: Johnnny
Lenze to je presne problem. Za 1200eur by ste na 12-35 f2 kupili mozno slnecnu clonu.

mFT by mal byt lahky a lacny system pri ktorom by si mal kupujuci povedat: "Dobre, sice nedosiahnem kvalit FF, ale stat ma to bude zlomok z tej ceny, fotky nevystavujem a tak sa to oplati".

Kedze ale cenovo atakuju FF, bezny pouzivatel si povie: "Dobre, FF sice nepotrebujem, mFT mi staci, ale ak mozem mat za rovnake, alebo mensie peniaze 4x vacsi snimac ... " a to je problem.

Preto maju skla ako 12-45 f4 zmysel. Nemas kvalitu FF, nemas extremnu HO, ale stale spickovu kvalitu akurat za stale nie dost rozumnu cenu. Ak by sa toho zmenilo, mFT by zmysel mal aj v buducnosti, ale takto skonci tam kde 4/3. Obzvlast potom ako Olympus prakticky stopol R@D.

S tou cenou slnečnej clony ste to teda riadne prehnali.

Ako som už spomínal, mám systém mFT. Dve telá, E-M5 II a E-M1. Potom tri zoomy: 12-40mm 2.8 PRO, 14-150mm 4-5.6 II a 40-150mm 4-5.6 R a pevné sklá 17/1.8, 25/1.7, 45/1.8 a 75/1.8. Už 5 rokov si užívam bežné rodinné turisticko výletné fotenie, maximálne si pochvaľujem hlavnú výhodu mFT a tou je nízka hmotnosť. Ale pár krát do roka (8-10x) fotím rodinné a firemné akcie dnu v interiéri. Tam jednoznačne volím zoom 12-40 f2.8 na plnú dieru, ale ani to nestačí, potreboval by som väčšiu dieru. Preto by som privítal 12-xx f2, hmotnosť by nehrala až takú roľu. Už sa rozumieme? Proste mne je novinka 12-45mm f4 na dve veci. A keby som začínal na zelenej lúke, tak nejdem do mFT.
 
z80
2020-04-27 13:06:34
príspevok od: vojkovsky
Tak ono celkovo mFT postupne stráca zmysel, že? Ak však máte doma dve Olympus telá ako ja, 6 objektívov, 2 blesky, tak predsa len pozeráte, čo vám v prvom rade ponúkne Olympus. Jasne, Nikon Z 24-70mm f4 je určite výborný a aj ľahký objektív, ale k nemu potrebujem aj to telo Z6 a to je spolu investícia 2390 EUR (oficiálna cena). Ak by mi Olympus ponúkol 12-35mm f2 za cenu okolo 1200 EUR, tak idem do neho. Zrejme dožijem s 12-40mm f2.8 PRO a o rok o dva presedlám na iný systém. Kupovať set E-M5 III s 12-45mm f4 PRO za 1599 EUR by bola pre mňa totál hovadina. To radšej Z50+16-50mm za 1039 EUR. To myslím smrteľne vážne. A teraz pozerám, že v mojom domácom obchode Z50 set majú dokonca len za 959 EUR.
Za (cennikovych) 1200 Eur nie je ani PRO f/4 zoom 12-100, PRO f/2 zoom by pod 2000 nebol.
Za cennikovu cenu neplanujem E-M5 III + 12-45/4 kupovat ani ja. Ak kupujem nieco od Olympusu, tak vzdy vyuzivam minimalne 15% narodeninovu zlavu (staci sa zaregistrovat v mujolympus.cz) a k tomu este aj pripadny cashback.
P.S: Mam od Olympusu 2 tela a 7 objektivov
 
aesace
2020-04-27 13:11:34
príspevok od: vojkovsky
S tou cenou slnečnej clony ste to teda riadne prehnali.

Ako som už spomínal, mám systém mFT. Dve telá, E-M5 II a E-M1. Potom tri zoomy: 12-40mm 2.8 PRO, 14-150mm 4-5.6 II a 40-150mm 4-5.6 R a pevné sklá 17/1.8, 25/1.7, 45/1.8 a 75/1.8. Už 5 rokov si užívam bežné rodinné turisticko výletné fotenie, maximálne si pochvaľujem hlavnú výhodu mFT a tou je nízka hmotnosť. Ale pár krát do roka (8-10x) fotím rodinné a firemné akcie dnu v interiéri. Tam jednoznačne volím zoom 12-40 f2.8 na plnú dieru, ale ani to nestačí, potreboval by som väčšiu dieru. Preto by som privítal 12-xx f2, hmotnosť by nehrala až takú roľu. Už sa rozumieme? Proste mne je novinka 12-45mm f4 na dve veci. A keby som začínal na zelenej lúke, tak nejdem do mFT.
To ma tiez napadlo, ze tie male mft tela maju nieco do seba stale..fotia lepsie nez mnohe APS-C (aj co sa sumu tyka). Hlbka ostrosti je jediny problem. Ale na krajinky to problem nie je...Nebudem predsa zhanat velke aj ked nove FF hlavne s tymi monstroznymi objektivami. Sice cenovo si MFT a FF konkuruju, co je nepopieratelny nedostatok MFT, ale velky chip nie je vsemocny a neda mi to, co maly MFT vo svojich silnych oblastiach. Naviac nejako sa zabudlo na tie Speedboostre - tam aj MFT dokaze v pohode dosiahnut tu tolko omielanu hlbku ostrosti FF. S FF objektivami na FF telach sa vlastne zbavujeme tych vyhod, ktore mali vo vseobecnosti priniest CSC fotaky a preto ludia radsej ostavaju pri foteni mobilamy a obrovske tela a objektivy nechavaju doma.
 
z80
2020-04-27 13:23:56
príspevok od: vojkovsky
S tou cenou slnečnej clony ste to teda riadne prehnali.

Ako som už spomínal, mám systém mFT. Dve telá, E-M5 II a E-M1. Potom tri zoomy: 12-40mm 2.8 PRO, 14-150mm 4-5.6 II a 40-150mm 4-5.6 R a pevné sklá 17/1.8, 25/1.7, 45/1.8 a 75/1.8. Už 5 rokov si užívam bežné rodinné turisticko výletné fotenie, maximálne si pochvaľujem hlavnú výhodu mFT a tou je nízka hmotnosť. Ale pár krát do roka (8-10x) fotím rodinné a firemné akcie dnu v interiéri. Tam jednoznačne volím zoom 12-40 f2.8 na plnú dieru, ale ani to nestačí, potreboval by som väčšiu dieru. Preto by som privítal 12-xx f2, hmotnosť by nehrala až takú roľu. Už sa rozumieme? Proste mne je novinka 12-45mm f4 na dve veci. A keby som začínal na zelenej lúke, tak nejdem do mFT.
Ja na fotenie rodinnych a podobnych akcii v interieri pouzivam pevne skla. Vacsinou 17 a 45/1,8, niekedy mi staci aj samotna 25/1,8. Zoomujem "nohami" a vzhladom k tomu, ze to bude pouzite na FB, pripadne tlacene maximalne na A4, mozem si dovolit aj dost vyrazny orez.
 
vojkovsky
2020-04-27 13:32:59
príspevok od: z80
Ja na fotenie rodinnych a podobnych akcii v interieri pouzivam pevne skla. Vacsinou 17 a 45/1,8, niekedy mi staci aj samotna 25/1,8. Zoomujem "nohami" a vzhladom k tomu, ze to bude pouzite na FB, pripadne tlacene maximalne na A4, mozem si dovolit aj dost vyrazny orez.
No však aj ja to riešim podobne, ale keď podstatnú časť miestnosti zaberá "okrúhly stôl", tak zoomovanie nohami nefunguje, ibaže by som behal po prestretom stole.
 
francesco
2020-04-27 13:35:12
príspevok od: vojkovsky
No však aj ja to riešim podobne, ale keď podstatnú časť miestnosti zaberá "okrúhly stôl", tak zoomovanie nohami nefunguje, ibaže by som behal po prestretom stole.
Sam pises, ze mas dve tela, viac pevnych skiel, takze?
 
z80
2020-04-27 14:04:56
príspevok od: vojkovsky
No však aj ja to riešim podobne, ale keď podstatnú časť miestnosti zaberá "okrúhly stôl", tak zoomovanie nohami nefunguje, ibaže by som behal po prestretom stole.
Treba behat OKOLO stola
 
blahoslav J B Art
2020-04-27 15:32:30
príspevok od: z80
Treba behat OKOLO stola
naopak, treba si sadnut doprostred stola a fotit vsetko naokolo
 
blahoslav J B Art
2020-04-27 15:41:45
kedze aj profesionalni fotografi pouzivaju Olympus 12-40/2.8, asi nema vyznam pre amatera zaoberat sa vobec myslienkou kupovat nieco ine
inak pred nejakym rokom a pol stal tento objektiv v akcii na eglobale cca 400 eur, teraz cena dost vyssia
ale velkost a hmotnost na mensie modely ako PEN a M10 je prilis
najviac im svedcia male, lahke pevne objektivy 7.5-45mm/F1.7-2
a tiez panasonic 12-32mm
 
vojkovsky
2020-04-27 16:31:18
príspevok od: francesco
Sam pises, ze mas dve tela, viac pevnych skiel, takze?
No však na najbližšej akcii budem používať dve telá, ale donedávna (do septembra) som miesto terajšej E-M5 II vlastnil E-M5 a tam ten rozdiel bol taký, že som radšej používal len jedno telo.

Ale dovolte mi, aby som chcel 12-35mm f2. A predpokladám, že borci s E-M1x by tiež radšej 12-35mm f2 ako 12-45mm f4.
 
vojkovsky
2020-04-27 16:34:17
príspevok od: z80
Treba behat OKOLO stola
Niekedy sa behať dookola stola nedá, lebo nie vždy všetci sedia za stolom.
 
marianr
2020-04-27 17:00:51
príspevok od: blahoslav J B Art
kedze aj profesionalni fotografi pouzivaju Olympus 12-40/2.8, asi nema vyznam pre amatera zaoberat sa vobec myslienkou kupovat nieco ine
inak pred nejakym rokom a pol stal tento objektiv v akcii na eglobale cca 400 eur, teraz cena dost vyssia
ale velkost a hmotnost na mensie modely ako PEN a M10 je prilis
najviac im svedcia male, lahke pevne objektivy 7.5-45mm/F1.7-2
a tiez panasonic 12-32mm
Vedľa je článok že treba ignorovať čo používajú profesionáli 8-))) a prešlapávať vlastnú slepú cestu.
 
vojkovsky
2020-04-27 17:08:36
Nedá mi to, trochu matematiky:

Canon 24-70mm f2.8L II USM (2012) - hmotnosť 805g
Canon 24-70mm f4L IS USM (2012) - hmotnosť 600g
Nárast v hmotnosti objektívu s rovnakým rozsahom ale o 1 EV vyššou svetelnosťou je 34%.

Olympus 12-40mm f2.8 - hmotnosť 382g
Olympus 12-45mm f4 - hmotnosť 254g
Nárast v hmotnosti objektívu s trošku menším rozsahom na dlhšom konci ale o 1 EV vyššou svetelnosťu je 50,4%

Ak zostanem pri koeficiente nárastu 50% u Olympusu 12-35 f2 oproti 12-40mm f2.8, tak hmotnosť 12-35mm f2 by bola 382g * 1.5 = 573g. Olympus 12-100 má hmotnosť 561g a mnohí ho vraj používajú ako setový objektív.
 
blahoslav J B Art
2020-04-27 17:12:57
príspevok od: marianr
Vedľa je článok že treba ignorovať čo používajú profesionáli 8-))) a prešlapávať vlastnú slepú cestu.
vlastna cesta vo foteni to ano ... ale netreba vymyslat vlastne koleso a bicykel, kludne aj pouzivany a overeny model
 
z80
2020-04-27 17:18:12
príspevok od: vojkovsky
No však na najbližšej akcii budem používať dve telá, ale donedávna (do septembra) som miesto terajšej E-M5 II vlastnil E-M5 a tam ten rozdiel bol taký, že som radšej používal len jedno telo.

Ale dovolte mi, aby som chcel 12-35mm f2. A predpokladám, že borci s E-M1x by tiež radšej 12-35mm f2 ako 12-45mm f4.
Chciet je jedna vec (ja by som napriklad chcel "pancake" 10-1000mm f/1 za 100 € ) druha vec je fyzikalna a ekonomicka realita. Vyrobca si spocita, kolko potencialnych zakaznikov by dany objektiv kupilo a nasledne z toho vyplynie predajna cena ako vyvojove+vyrobne naklady rozpocitane na predany kus (+primerany zisk). Osobne si myslim, ze tych co by si realne takyto objektiv kupili az tak vela nebude a teda predajna cena by bola prilis vysoka. Specialne Olympus nie je v takej ekonomickej kondicii, aby si mohol dovolit taketo experimenty. PRO uzivatelia sa jednoducho budu musiet uspokojit s f/2,8 zoomami a f/1,2 pevnymi sklami, ak je na f/2,8 malo svetla.
 
vojkovsky
2020-04-27 17:42:18
príspevok od: z80
Chciet je jedna vec (ja by som napriklad chcel "pancake" 10-1000mm f/1 za 100 € ) druha vec je fyzikalna a ekonomicka realita. Vyrobca si spocita, kolko potencialnych zakaznikov by dany objektiv kupilo a nasledne z toho vyplynie predajna cena ako vyvojove+vyrobne naklady rozpocitane na predany kus (+primerany zisk). Osobne si myslim, ze tych co by si realne takyto objektiv kupili az tak vela nebude a teda predajna cena by bola prilis vysoka. Specialne Olympus nie je v takej ekonomickej kondicii, aby si mohol dovolit taketo experimenty. PRO uzivatelia sa jednoducho budu musiet uspokojit s f/2,8 zoomami a f/1,2 pevnymi sklami, ak je na f/2,8 malo svetla.
Neviem, koľko z nás by chcelo taký zoom. Ale keďže výkon MFT snímača v horších svetelných podmienkach je taký aký je, a navyše keď ešte Olympus so svojim skutočným ISO klame asi najviac zo všetkých značiek (oproti Nikonu takmer o 1 EV) tak ja tvrdím, že f2.8 PRO zoom ja na MFT málo. Už aj s prihliadnutím na hĺbku ostrosti. Navyše ak po pripojení blesku celej Olympus zostave trvá 2x dlhšie odpálenie závierky ako napr. Nikonom, tak si Olympus nikdy nenájde u profíkov väčšie zastúpenie. Zostanú mu len vtáčkari a dovolenkári. Ja osobne o rok o dva s Olympusom končím. Teda s Olympusom v MFT triede.
 
z80
2020-04-27 20:10:36
príspevok od: vojkovsky
Neviem, koľko z nás by chcelo taký zoom. Ale keďže výkon MFT snímača v horších svetelných podmienkach je taký aký je, a navyše keď ešte Olympus so svojim skutočným ISO klame asi najviac zo všetkých značiek (oproti Nikonu takmer o 1 EV) tak ja tvrdím, že f2.8 PRO zoom ja na MFT málo. Už aj s prihliadnutím na hĺbku ostrosti. Navyše ak po pripojení blesku celej Olympus zostave trvá 2x dlhšie odpálenie závierky ako napr. Nikonom, tak si Olympus nikdy nenájde u profíkov väčšie zastúpenie. Zostanú mu len vtáčkari a dovolenkári. Ja osobne o rok o dva s Olympusom končím. Teda s Olympusom v MFT triede.
To vsetko je pravda, m43 jednoducho nie je system pre profesionalov (teda ludi, ktori sa fotografovanim zivia) aj ked tie lepsie objektivy Olympus oznacuje ako PRO. Prave preto, ak chce Olympus na trhu prezit, by sa mal venovat viac pokrocilym amaterom, ktori zvazuju pomer cena/vykon a pre takych je urceny aj tento objektiv 12-45/f4.
 
vojkovsky
2020-04-28 00:13:56
príspevok od: z80
To vsetko je pravda, m43 jednoducho nie je system pre profesionalov (teda ludi, ktori sa fotografovanim zivia) aj ked tie lepsie objektivy Olympus oznacuje ako PRO. Prave preto, ak chce Olympus na trhu prezit, by sa mal venovat viac pokrocilym amaterom, ktori zvazuju pomer cena/vykon a pre takych je urceny aj tento objektiv 12-45/f4.
Príde za mnou chlapík a pýta sa: Nikon Z50 + 16-50mm 3.5-6.3 za 939 EUR alebo Olympus E-M5 III + 12-45mm f4 za 1599?

Moja odpoveď znie: Nikon.

 
vojkovsky
2020-04-28 00:18:12
príspevok od: vojkovsky
Príde za mnou chlapík a pýta sa: Nikon Z50 + 16-50mm 3.5-6.3 za 939 EUR alebo Olympus E-M5 III + 12-45mm f4 za 1599?

Moja odpoveď znie: Nikon.

Tým som chcel povedať, že Olympus nie je ani systém pre amatérov. Je to mŕtvy systém a čím skôr si to všetci uvedomia, tým lepšie.
 
vojkovsky
2020-04-28 00:29:41
príspevok od: vojkovsky
Príde za mnou chlapík a pýta sa: Nikon Z50 + 16-50mm 3.5-6.3 za 939 EUR alebo Olympus E-M5 III + 12-45mm f4 za 1599?

Moja odpoveď znie: Nikon.

A odpoveď Nikon by bola, aj keby zostava Olympus bola za 1000 EUR. Pri cene 939 EUR za Olympus zostavu by som asi zaváhal, to by rozhodovali veci ako stabilizovaný čip, odolnosť, plne polohovateľný zadný displej versus kvalita výsledku, výkon pri vyšších ISO, ergonómia, hľadáčik. Ale aj tak by som doporučil Nikon. Olympus jedine v prípade ešte nižšej ceny. Sorry Olympusáci. To hovorí človek, ktorý z Nikonu prešiel na Olympus a teraz sa pomaly vracia k Nikonu.
 
z80
2020-04-28 08:01:25
príspevok od: vojkovsky
A odpoveď Nikon by bola, aj keby zostava Olympus bola za 1000 EUR. Pri cene 939 EUR za Olympus zostavu by som asi zaváhal, to by rozhodovali veci ako stabilizovaný čip, odolnosť, plne polohovateľný zadný displej versus kvalita výsledku, výkon pri vyšších ISO, ergonómia, hľadáčik. Ale aj tak by som doporučil Nikon. Olympus jedine v prípade ešte nižšej ceny. Sorry Olympusáci. To hovorí človek, ktorý z Nikonu prešiel na Olympus a teraz sa pomaly vracia k Nikonu.
Suhlasim s tym, ze Olympus je predrazeny. Ale ako som pisal vyssie, existuje vela moznosti ako nekupovat za "cenikove" ceny a mat tak zaujimave zlavy.
P.S: Mam a obcas este aj pouzivam starsie Nikon telo (D5100) + 3 objektivy.
 
marcus_labeo
2020-04-28 08:37:13
príspevok od: vojkovsky
A odpoveď Nikon by bola, aj keby zostava Olympus bola za 1000 EUR. Pri cene 939 EUR za Olympus zostavu by som asi zaváhal, to by rozhodovali veci ako stabilizovaný čip, odolnosť, plne polohovateľný zadný displej versus kvalita výsledku, výkon pri vyšších ISO, ergonómia, hľadáčik. Ale aj tak by som doporučil Nikon. Olympus jedine v prípade ešte nižšej ceny. Sorry Olympusáci. To hovorí človek, ktorý z Nikonu prešiel na Olympus a teraz sa pomaly vracia k Nikonu.
Tak ja síce sám často kritizujem M4/3 ako systém, ktorý ponúka málo muziky za dosť veľa peňazí. Ale veci sa menia, ak sa tie foťáky a sklá dajú kúpiť za iné ako oficiálne ceny. Svojho času keď Olympusy ponúkal Eglobalcentral, tak to bola super kúpa, spomínam si, že to sklo 12-40 bolo za 400 a niečo eur a E-M10 II za tuším 350, teda zostava s parádnym sklom pod 800 eur. A to trošku mení pohľad na to, či je lepšou kúpou Nikon Z50, ku ktorému máš ultratmavý seťák a dokúpiť si môžeš asi jedno dalšie DX sklo. Ale je pravda, že EGC s Olympusom skončil a človeku zostávajú tunajšie vysoké ceny a čakanie na občasný cashback.
Osobne mám Fuji, ktorý rovnako považujem za predražený systém. Pri ofiko cenách. Ale keď viem zo zahraničia kúpiť X-E3 za 399 eur alebo X-H1 za 730, či opticky solídny zoom 18-55 za 250, tak to dosť mení pohľad na výhodnosť systému.
 
Johnnny
2020-04-28 09:19:35
príspevok od: marcus_labeo
Tak ja síce sám často kritizujem M4/3 ako systém, ktorý ponúka málo muziky za dosť veľa peňazí. Ale veci sa menia, ak sa tie foťáky a sklá dajú kúpiť za iné ako oficiálne ceny. Svojho času keď Olympusy ponúkal Eglobalcentral, tak to bola super kúpa, spomínam si, že to sklo 12-40 bolo za 400 a niečo eur a E-M10 II za tuším 350, teda zostava s parádnym sklom pod 800 eur. A to trošku mení pohľad na to, či je lepšou kúpou Nikon Z50, ku ktorému máš ultratmavý seťák a dokúpiť si môžeš asi jedno dalšie DX sklo. Ale je pravda, že EGC s Olympusom skončil a človeku zostávajú tunajšie vysoké ceny a čakanie na občasný cashback.
Osobne mám Fuji, ktorý rovnako považujem za predražený systém. Pri ofiko cenách. Ale keď viem zo zahraničia kúpiť X-E3 za 399 eur alebo X-H1 za 730, či opticky solídny zoom 18-55 za 250, tak to dosť mení pohľad na výhodnosť systému.
Toto bol moj dovod ku kupe. Az na par vynimiek ide vacsina skiel kupit za polovicu, niekedy este podstatne menej. Preto si myslim, ze Olympus cenu nastreluje ovela viac nez by mal a nez si moze dovolit.

Takze cisto subjektivne ten system drahy nie je, viem ho mat za menej penazi. Ale nie kazdy je ochotny do toho ist a na tom to cele pada.

A v dnesnom svete ked ma napriklad SONY (verim, ze Canon bude nasledovat) velku podporu skiel tretich stran (Tamron/Sigma/Tokina/Viltrox/Samyang) ktore vyrabaju coraz lepsie skla za vyrazne menej penazi, bude tuto politiku udrzat proste tazke.
 
aesace
2020-04-28 10:14:29
príspevok od: vojkovsky
A odpoveď Nikon by bola, aj keby zostava Olympus bola za 1000 EUR. Pri cene 939 EUR za Olympus zostavu by som asi zaváhal, to by rozhodovali veci ako stabilizovaný čip, odolnosť, plne polohovateľný zadný displej versus kvalita výsledku, výkon pri vyšších ISO, ergonómia, hľadáčik. Ale aj tak by som doporučil Nikon. Olympus jedine v prípade ešte nižšej ceny. Sorry Olympusáci. To hovorí človek, ktorý z Nikonu prešiel na Olympus a teraz sa pomaly vracia k Nikonu.
No prave ten nikon Z50 je podla mojho nazoru slepa cesta. Ani nie tak samotny fotak, ale pokial tie objektivy nespasia 3. strany, tak od nikonu nebude co nan namontovat. Bajonet, ktory je ako obrovska cierna diera bez zmyslu, na ktory su ponukane bez akejkolvek roadmapy 2 hrakarske objektivy, lebo sa nikon boji ze bude konkurovat vlastnemu CSC FF. A dostupne FF objektivy popieraju akykolvek zmysel tohto APSC systemu. Nepochopil som naco ho teda vyrobili, ale mozno sa to aspon o 5 rokov dozvieme...bud ho sam nikon so svojimi 'super premyslenymi' strategiami pochova, alebo z tohto APSC odstrani ten nezmyselny bajonet. Zatial by som sa nikonu vyhol velkym oblukom.
 
blahoslav J B Art
2020-04-28 10:38:05
pre koho je drahy Olympus, nech si kupi Panasonic
 
Johnnny
2020-04-28 10:43:34
príspevok od: blahoslav J B Art
pre koho je drahy Olympus, nech si kupi Panasonic
Su na tom cca rovnako. Tie Lumix G su niektore nastavene relativne v pohode, ale akonahle to ma v nazve Leica, tak cenovo opat uletia a pritom casto minimalne konstrukcne dost pokulhavaju.

Povedal by som, ze v Panasonicu maju o nieco pricetnejsie ceny tiel aj ked maju par detskych chyb ktore by mohli vychytat. Zase Panasonic je silny aspon vo videu, ale to je tiez zasadnou vyhodou skor pre male percento pouzivatelov.
 
vojkovsky
2020-04-28 15:26:34
príspevok od: aesace
No prave ten nikon Z50 je podla mojho nazoru slepa cesta. Ani nie tak samotny fotak, ale pokial tie objektivy nespasia 3. strany, tak od nikonu nebude co nan namontovat. Bajonet, ktory je ako obrovska cierna diera bez zmyslu, na ktory su ponukane bez akejkolvek roadmapy 2 hrakarske objektivy, lebo sa nikon boji ze bude konkurovat vlastnemu CSC FF. A dostupne FF objektivy popieraju akykolvek zmysel tohto APSC systemu. Nepochopil som naco ho teda vyrobili, ale mozno sa to aspon o 5 rokov dozvieme...bud ho sam nikon so svojimi 'super premyslenymi' strategiami pochova, alebo z tohto APSC odstrani ten nezmyselny bajonet. Zatial by som sa nikonu vyhol velkym oblukom.
Nikon Z50 + 16-50mm + 50-250mm + 50mm/1.8 a vybavené. Nič viac obyčajný fotograf - ako som ja - nepotrebuje. Vlastním cca 100 objektívov.
 
vojkovsky
2020-04-28 15:57:37
Keby som bol ja zamestnaný v Olympuse a mal by som určiť ďalší model: Zoberiem súčasný E-M10 III, pridám mu poriadny grip a senzor z E-M1 II / E-M5 III, dodám nejaké SW vylepšenia, cenu nechám na 599 za telo a hotovo. Nevymýšľam somariny.

Zabudovaný poriadny grip by som pridal k E-M10 aj E-M5 sérii. Tie súčasné "akože" gripy by som okamžite zrušil, okamžite. Kupovať k telu samostatne grip, navyše s nutnosťou ho dávať dole pri každej výmene batérie (E-M5 III) je choré, ale totálne choré.
 
blahoslav J B Art
2020-04-28 18:38:01
príspevok od: vojkovsky
Nikon Z50 + 16-50mm + 50-250mm + 50mm/1.8 a vybavené. Nič viac obyčajný fotograf - ako som ja - nepotrebuje. Vlastním cca 100 objektívov.
a nebolo by lepsie mat 1 objektiv a aspon 100 fotiek, ako 100 objektivov a ziadnu fotku?
 
MagickVamp
2020-04-28 18:42:10
príspevok od: blahoslav J B Art
a nebolo by lepsie mat 1 objektiv a aspon 100 fotiek, ako 100 objektivov a ziadnu fotku?
Ved ma, a urcite viac nez sto. To len ty tu mas vsetko co si kedy odfotil.
 
blahoslav J B Art
2020-04-28 19:09:01
príspevok od: MagickVamp
Ved ma, a urcite viac nez sto. To len ty tu mas vsetko co si kedy odfotil.
uz len ty si tu chybal
fotil si nekedy s nejakym CSC Olympusom? teda okrem testovacich obrazkov
 
MagickVamp
2020-04-28 21:38:42
príspevok od: blahoslav J B Art
uz len ty si tu chybal
fotil si nekedy s nejakym CSC Olympusom? teda okrem testovacich obrazkov
Vzdy ma zahreje ked viem ze ti chybam pusa. :-* nie nefotil, je to nutne k tomu co som povedal?
 
vojkovsky
2020-04-28 22:07:19
príspevok od: blahoslav J B Art
a nebolo by lepsie mat 1 objektiv a aspon 100 fotiek, ako 100 objektivov a ziadnu fotku?
Tak tých sto objektívov zas nemám preto, aby som so všetkými fotil, som zberateľ fototechniky. Okrem tých 100 objektívov mám asi 60 tiel. Zbieram značku Minolta a Nikon. Nie som a ani nikdy som sa nepovažoval za nejakého umelca, fotím pre svoju radosť a občas aj pre iných, keď ma o to požiadajú. A písal som - obyčajný fotograf.
 
blahoslav J B Art
2020-04-28 22:09:13
príspevok od: vojkovsky
Tak tých sto objektívov zas nemám preto, aby som so všetkými fotil, som zberateľ fototechniky. Okrem tých 100 objektívov mám asi 60 tiel. Zbieram značku Minolta a Nikon. Nie som a ani nikdy som sa nepovažoval za nejakého umelca, fotím pre svoju radosť a občas aj pre iných, keď ma o to požiadajú. A písal som - obyčajný fotograf.
s takou zbierkou by si kludne mohol ist aj do Inkognita ... alebo aspon sem pridat fotku svojej zbierky
 
vojkovsky
2020-04-28 22:24:10
príspevok od: MagickVamp
Ved ma, a urcite viac nez sto. To len ty tu mas vsetko co si kedy odfotil.
Mám viac ako sto fotiek , minule som napríklad fotil firemnú akciu pri príležitosti jej 30.-teho výročia založenia a len tam som nafotil asi 2000 záberov. Jeden amatérsky záber prikladám.

 
vojkovsky
2020-04-28 23:39:10
príspevok od: blahoslav J B Art
s takou zbierkou by si kludne mohol ist aj do Inkognita ... alebo aspon sem pridat fotku svojej zbierky
Niečo zo zbierky.
 
vojkovsky
2020-04-28 23:46:27
príspevok od: blahoslav J B Art
s takou zbierkou by si kludne mohol ist aj do Inkognita ... alebo aspon sem pridat fotku svojej zbierky
No a ešte autoportrét z dovolenky v HRK 2017. V ľavom oku som ja.
 
blahoslav J B Art
2020-04-28 23:54:39
príspevok od: vojkovsky
Niečo zo zbierky.
myslel som nieco zo zbierky fotoaparatov a objektivov ... ale moze byt aj takato zbierka
 
vojkovsky
2020-04-29 00:02:21
príspevok od: blahoslav J B Art
myslel som nieco zo zbierky fotoaparatov a objektivov ... ale moze byt aj takato zbierka
No a totok som ja, moja asi 8-ma zmrzlina v živote, fotila moja manželka.

E-M1 + 12-40 PRO
 
vojkovsky
2020-04-29 01:19:47
Moje záverečné slová pre objektív 12-45 f4 PRO od Olympusu: Prečo, súdruhovia?
 
vojkovsky
2020-04-29 01:31:08
V tomto čase, za podmienky, že nedôjde k dramatickému poklesu cien techniky, odporúčam čakať na nové modely. Hovorím o značkách Nikon a Olympus, o ostatných značkách nemám až taký detailný prehľad, ale predpokladám, že to bude plus mínus rovnaké. Kupovať D3500, D7500, D500, E-M1 II, E-M1 III, E-M5 III je blbosť, za tie peniaze tie mašiny vôbec nestoja, treba počkať, oni ich radikálne zlacnejú.
 
vojkovsky
2020-04-29 01:37:23
Príklad: Olympus E-M1 III by mal stáť 1299 EUR, Olympus E-M5 III by mal stáť 899 EUR, Nikon D7500 by mal stáť 729 EUR, Nikon D500 by mal stáť 1199 EUR. Česť práci, soudruzi.
 
vojkovsky
2020-04-29 01:53:29
No ale čakať od Olympusu zníženie cien je ako čakať na boží zázrak. Nekupujte Olympus, priatelia za súčasné ceny, čakajte radikálne zníženie.
 
vojkovsky
2020-04-29 01:55:58
Dúfam, že všetko je OK
 
Willi
2020-04-29 13:01:35
Čo sa týka "Pro" stránky celého M43 systému, pre mňa osobne to dáva zmysel hlavne kvôli videu. M43 má predsa len omnoho nižšie nároky na processor a ostatné komponenty ako full frame. Vďaka tomu sa dalo už v 2017 točiť na M43 4K 60p 10-bit downsamplované video bez časového obmedzenia. V kombinácii s F1.2 - F1.4 objektívmi ste tak mohli mať aj špičkové video funkcie, stabilizáciu aj "full frame look".

Podla mňa by mali obidvaja M43 výrobcovia okrem velkosti stavať systém aj na využívaní nižšej náročnosti technických riešení pri použití M43 senzora.
 
Johnnny
2020-04-29 13:24:59
príspevok od: Willi
Čo sa týka "Pro" stránky celého M43 systému, pre mňa osobne to dáva zmysel hlavne kvôli videu. M43 má predsa len omnoho nižšie nároky na processor a ostatné komponenty ako full frame. Vďaka tomu sa dalo už v 2017 točiť na M43 4K 60p 10-bit downsamplované video bez časového obmedzenia. V kombinácii s F1.2 - F1.4 objektívmi ste tak mohli mať aj špičkové video funkcie, stabilizáciu aj "full frame look".

Podla mňa by mali obidvaja M43 výrobcovia okrem velkosti stavať systém aj na využívaní nižšej náročnosti technických riešení pri použití M43 senzora.
Mali, ale Olympus na vyvoj rezignoval a okrem toho na video historicky vzdy kaslali. Panasonic to s videom vie, ale pre mnoho ludi je DFD problem. Ale aspon sa snazia stavat ich objektivy relativne dobre aj pre video (parfokalnost, plynula clona). To ciastocne ospravedlnuje tu cenu.
 
z80
2020-05-01 12:40:10
príspevok od: Willi
Čo sa týka "Pro" stránky celého M43 systému, pre mňa osobne to dáva zmysel hlavne kvôli videu. M43 má predsa len omnoho nižšie nároky na processor a ostatné komponenty ako full frame. Vďaka tomu sa dalo už v 2017 točiť na M43 4K 60p 10-bit downsamplované video bez časového obmedzenia. V kombinácii s F1.2 - F1.4 objektívmi ste tak mohli mať aj špičkové video funkcie, stabilizáciu aj "full frame look".

Podla mňa by mali obidvaja M43 výrobcovia okrem velkosti stavať systém aj na využívaní nižšej náročnosti technických riešení pri použití M43 senzora.
Technicka narocnost spracovania signalu z FF a m43, s rovnakym rozlisenim, je porovnatelna. O nieco nizsie naroky su pripade m43 len pri autofokuse (kde kvoli vacsej hlbke ostrosti nemusi byt AF az tak presny) a pri stabilizacii cipu, kde mensi a lahsi m43 cip sa jednoduchsie pohybuje.
 
Willi
2020-05-03 13:43:45
príspevok od: z80
Technicka narocnost spracovania signalu z FF a m43, s rovnakym rozlisenim, je porovnatelna. O nieco nizsie naroky su pripade m43 len pri autofokuse (kde kvoli vacsej hlbke ostrosti nemusi byt AF az tak presny) a pri stabilizacii cipu, kde mensi a lahsi m43 cip sa jednoduchsie pohybuje.
Nie, nie je. FF senzor zachytáva viac informácií aj pri rovnakom rozlíšení, preto napríklad ani S1H nedokáže točiť 4K 60p celým senzorom. IMX410 proste full sensor readout pri 60p nedá.

Pri implementácii AF platí to isté, M43 na 25mm F1.4 má rovnaký DoF ako 50mm F2.8 na FF, takže nároky na presnosť sú rovnaké.
 
z80
2020-05-03 16:16:55
príspevok od: Willi
Nie, nie je. FF senzor zachytáva viac informácií aj pri rovnakom rozlíšení, preto napríklad ani S1H nedokáže točiť 4K 60p celým senzorom. IMX410 proste full sensor readout pri 60p nedá.

Pri implementácii AF platí to isté, M43 na 25mm F1.4 má rovnaký DoF ako 50mm F2.8 na FF, takže nároky na presnosť sú rovnaké.
To, ze senzor nedokaze poskytovat data dostatocne rychlo, hovori len o nedokonalosti konkretneho senzoru, nie o narocnosti spracovania ZA senzorom. Narocnosr spracovania zavisi od rozlisenia, bitovej hlbky A/D prevodu (ano, ta moze byt o nieco vyssia pri FF napr 14 alebo 16 bitov oproti 12 bitov pri m43 a tu sa teda moze prejavit rozdiel), pozadovanej snimkovej frekvencie a vypoctovej narocnosti algoritmu konkretneho video kodeku.
Je pravda, ze 25mm f/1,4 na m43 ma rovnaku hlbku ostrosti ako 50mm f/2,8 na FF. Lenze na FF nie je f/2,8 nic extra a aj na lacnom pevnom skle s f/1,8 mozem este odclonit, cim hlbka ostrosti klesne, kym pri f/1,4 na m43 uz vacsinou koncim (musim mat PRO pevny objektiv s f/1,2 aby som mohol este odclonit). Teda na FF sa vyskytuju situacie s takou malou hlbkou ostrosti aka na m43 nie je s beznou technikou dosiahnutelna, co zvysuje naroky na presnost AF.
 
Willi
2020-05-03 17:49:12
Náročnosť spracovania je každopádne u M43 momentálne nižšia na senzora aj "za" senzorom. IMX272 vedel full sensor readout v 60p už v roku 2017. Jediná full frame bezzrkadlovka / zrkadlovka, ktorá to dnes dokáže je 1Dx Mark III za 7400€, čo značí, že nižšia náročnosť spracovania dát je skutočne výhodou M43.
 
Willi
2020-05-03 19:09:56
príspevok od: z80
To, ze senzor nedokaze poskytovat data dostatocne rychlo, hovori len o nedokonalosti konkretneho senzoru, nie o narocnosti spracovania ZA senzorom. Narocnosr spracovania zavisi od rozlisenia, bitovej hlbky A/D prevodu (ano, ta moze byt o nieco vyssia pri FF napr 14 alebo 16 bitov oproti 12 bitov pri m43 a tu sa teda moze prejavit rozdiel), pozadovanej snimkovej frekvencie a vypoctovej narocnosti algoritmu konkretneho video kodeku.
Je pravda, ze 25mm f/1,4 na m43 ma rovnaku hlbku ostrosti ako 50mm f/2,8 na FF. Lenze na FF nie je f/2,8 nic extra a aj na lacnom pevnom skle s f/1,8 mozem este odclonit, cim hlbka ostrosti klesne, kym pri f/1,4 na m43 uz vacsinou koncim (musim mat PRO pevny objektiv s f/1,2 aby som mohol este odclonit). Teda na FF sa vyskytuju situacie s takou malou hlbkou ostrosti aka na m43 nie je s beznou technikou dosiahnutelna, co zvysuje naroky na presnost AF.
Ešte k tomu AF, presnosť už s novými FW na GH5 a G9 nie je vôbec problém, tá je dostatočná aj ja F0.6. Problém je ten posledný moment kedy ešte stále AF ide o kúsok dopredu a dozadu, čo nevyzerá moc dobre.

Výhodu M43 pri AF stále poskytuje len rýchlosť čítania dát zo senzora a ich spracovanie, čo je dôvod, prečo je AF na GH5 a G9 omnoho lepší ako Lumix S rade.
 

Ďalší článok z kategórie

Inzercia

ČLÁNKY - aktuálne diskutované