Prečo potom Olympus predstavil nový objektív, ktorý obidvom objektívom konkuruje? Vypĺňa medzeru v portfóliu. Ako sa mu to bude dariť, bude záležať na cene, najmä v kitoch s fotoaparátom.
Ak sa pozrieme na fotoaparáty strednej triedy a profesionálne, dajú sa kúpiť samostatne, alebo v cenovo zvýhodnenom kite s objektívom. Ak máte špičkový fotoaparát, chcete aj špičkový objektív. A tu môžete naraziť na cenu. Nie každý potrebuje svetelnosť F2,8 a nie každý využije veľký rozsah objektívu 12-100, ktorý je naviac aj veľký. Ak ste chceli lacnejší set, našli ste v ňom obyčajný seťák 14-42, alebo zastaralý 12-50, ktorý je len priemerný. Preto nový objektív vítam do portfólia Olympusu, pretože to bude najlacnejší profesionálny transfokátor v ponuke. Má praktický rozsah, konštantnú svetelnosť, dobré makro a samozrejme všetky profesionálne benefity v podobe utesnenia, mrazuvzdornosti, ZERO antireflexných vrstiev v kovovej konštrukcii.
Špecifikácia
M.Zuiko 12-45/4 PRO dizajnovo presne zapadá do radu PRO. Má rovnakú kovovú konštrukciu, je utesnený a mrazuvzdorný do -10°C. V optickej sústave je použité množstvo špeciálnych členov. Použité sú antireflexné vrstvy ZERO.
Ako prvý objektív z radu PRO nemá funkčné tlačidlo na ľavej strane. Neviem, či sa len nezmestilo, alebo je to kvôli snahe o čo najnižšiu cenu. Ja osobne ho používam na uzamknutie AF pri fotení panorám, takže by mi občas chýbalo.
Priemer filtra je 58 mm, čo je veľmi rozšírený a dostupný rozmer. Naviac nestojí tak veľa, ako 72 alebo 77mm filter. Aj u zásuvných filtrov môžete zvoliť menší lacnejší systém. S danými parametrami je to najmenší a najľahší objektív svojej triedy, hmotnosť je len 254 g. Pritom je dostatočne veľký, aby sa dobre ovládal.
Objektív sa dodáva s krytkou s vnútorným vyberaním, plastovou tvarovanou slnečnou clonou a ochranným vreckom.
Dizajn typický pre rad PRO, chýba ale funkčné tlačidlo a klikací prstenec zaostrovania.
Rez objektívom odhaľujúci optickú konštrukciu.
- Ohnisková dĺžka: 12-45 mm (EQ 24-90 mm)
- Svetelnosť: F4 v celom rozsahu
- Optická konštrukcia: 12 členov v 9 skupinách, 2 členy s vysokou odrazivosťou, 2 asférické členy, 2 ED členy, 1 DSA člen a 1 Super HR člen. Antireflexné vrstvy ZERO.
- Konštrukcia clony: 7-lamelová s kruhovým otvorom
- Uhol záberu: 84 - 27°
- Minimálna zaostrovacia vzdialenosť: 12 cm
- Mierka zväčšenia: 1:4 (EQ 1:2)
- Priemer filtra: 58 mm
- Rozmery: 70 x 63,4 mm
- Hmotnosť: 254 g
Objektív v praxi
Rozsah objektívu je ekvivalentom plnoformátového objektívu 24-90 mm, čo je veľmi praktické. Umožňuje to fotografovať architektúru, interiéry, krajinu i detaily a portréty. Svetelnosť F4 je konštantná v celom rozsahu, takže pri zoomovaní sa nemenia parametre expozície. Stredná svetelnosť predurčuje objektív na použitie v exteriéri, alebo v interiéri so statívom.
Príjemnou vlastnosťou je schopnosť objektívu fotografovať detaily. Ekvivalentná mierka zväčšenia je 1:2 (z 12 cm v celom rozsahu), čím sa dostávame do kategórie close-up fotografií, takmer na pomedzí makrofotografie. Na šírku zachytíte objekt veľký cca 72 mm. Môžete preto fotografovať, kvety, listy, produktové fotografie menších objektov. To robí objektív ešte univerzálnejším. Naviac podporuje Focus Bracketing a Focus Stacking (s kompatibilnými fotoaparátmi).
Milovníci detailov budú spokojní. Objektív poskytuje mierku zväčšenia 1:2. Detaily vie výborne snímať v celom rozsahu.
Olympus používa vo fotoaparátoch 4/3 snímač, ktorý poskytuje dvojnásobnú hĺbku ostrosti v porovnaní s FF, ak má objektív rovnaký uhol záberu a je nastavená rovnaká clona. Je to veľkou výhodou pri fotení architektúry, krajiny, makra. Menej, ak chcete výraznejšie rozostriť pozadie a dosiahnuť pekný bokeh. U tohto objektívu získate maximum pri 45 mm a f/4. Hĺbka ostrosti je vtedy ekvivalentom plnoformátového objektívu 90 mm pricloneného na f/8.
Veľkú hĺbku ostrosti využijete pri záberoch architektúry a krajiny.
Možnosť rozmazať pozadie je obmedzená. Na portréty s pekným bokehom si budete musieť dokúpiť iný objektív, napr. M.Zuiko 45/1,8 MSC.
Objektív som testoval s fotoaparátom OM-D E-M5 Mark III, s ktorým tvorí perfektný pár. Trochu ma prekvapilo hlučnejšie zaostrovanie oproti ostatným objektívom Olympus. Ostatní ho určite počuť nebudú, ale keď máte fotoaparát na oku, je ho v tichu počuť.
S Olympusom OM-D E-M5 Mark III tvorí ideálne vyvážený pár.
Objektív nemá zabudovaný stabilizátor obrazu a fotograf sa musí spoliehať na IBIS stabilizáciu vo fotoaparáte, ktorá je u Olympusu špičková. Samozrejme závisí aj na individuálnych schopnostiach užívateľa a aktuálnych podmienkach. Na najširšom ohnisku som udržal 3 sekundy a na najdlhšom 1-2 sekundy.
Obrazová kvalita
Očakávania sú veľké. Kvalita by nemala byť výrazne horšia od M.Zuiko 12-40/2,8 PRO. Žiadne obavy, objektív je tak ostrý, ako u PRO radu očakávate. Rohy nie sú nikdy bez kresby, v celom rozsahu a aj pri plne otvorenej clone. Samozrejme rohy sú vtedy o niečo menej ostré ako stred obrazu, vždy v nich ale nájdete jemné detaily a ak sú pre vás dôležité, priostríte fotky v počítači. Po priclonení na f/6,3 už rohy skúmať nemusíte a pri f/8 má objektív najlepšiu kresbu. Potom začne pomaly strácať vinou difrakcie. To nevadí, pretože hĺbka ostrosti pri clone f/8 zodpovedá plnoformátovej DOF pri f/16. Ak nutne potrebujete, môžete pricloniť aj na f/11. Pri f/13 je pri 100% zväčšení pozorovateľný pokles ostrosti, f/22 ani nemá zmysel skúšať, fotka je ako cez zmäkčujúci filter.
Ostrosť objektívu je výborná v celom rozsahu, kúpu ľutovať nebudete.
Pri porovnaní s M.Zuiko 12-40/2,8 PRO víťazí drahší a svetelnejší. Celkovou ostrosťou o chlp prekonáva novinku a v rohoch je priam fantastický a to aj pri clone f/2,8. V rozsahu cca 12-25 mm treba novinku pricloniť, aby sa 12-40 vyrovnal. Od 35 mm je to vyrovnaný súboj a 12-45 tu má nepatrne vyššiu ostrosť tých úplne najmenších detailov. Obidva objektívy sú vynikajúce.
Olympus, ako dnes už väčšina výrobcov, zabudoval korekciu chýb objektívu priamo do RAW. V RAW konvertore preto už po importe máte korigované skreslenie, vinetáciu a chromatickú chybu. Čo sa skorigovať nedá, sú reflexy. Šošovky majú antireflexné vrstvy ZERO, ktoré fungujú veľmi dobre. Pri slnku priamo v obraze sa občas menšie reflexy vyskytnú. Skôr si ale musíte dávať pozor na odlesky od snímača, čo je pre bezzrkadlovky typické.
Asi najväčší reflex, aký sa mi podarilo “získať” pri slnku v zábere, lúče sa naviac čiastočne lámu na konároch stromu.
Alternatívy
M.Zuiko 12-40/2,8 PRO je možno o chlp ostrejší, ako M.Zuiko 12-100/4 IS PRO, ale ten je tak vynikajúci, že to nemusíte riešiť. Teraz sa k nim pridáva M.Zuiko 12-45/4 PRO a rozširuje ponuku PRO základných transfokátorov so špičkovou obrazovou kvalitou. Všetky tri objektívy majú rovnaké makro. Rozhodovať tak bude rozsah, svetelnosť, cena a v menšej miere stabilizácia obrazu.
M.Zuiko 12-40/2,8 PRO je ekvivalentom plnoformátového objektívu 24-80 mm. Konštantná svetelnosť F2,8 ho predurčuje pre fotenie aj za horších svetelných podmienok. Bol by to typicky reportážny objektív, keby nebol zároveň kompaktný. To je výhoda M43 systému. Tento objektív nezaťaží fotografa a ten si ho rád zoberie aj na cesty. Celkovo je o chlp lepší. Odporúčaná MOC je 999€.
M.Zuiko 12-100/4 IS PRO je ekvivalentom plnoformátového objektívu 24-200 mm. S univerzálnymi objektívmi väčšinou nebývajú dobré skúsenosti, ale tento objektív je výnimkou. Je to jediný univerzálny zoom tohto rozsahu, ktorý spĺňa profesionálne nároky. Ak by som mal obísť svet s jediný objektívom, zo všetkých čo existujú, bol by to tento. Niektorí sa boja svetelnosti F4, ale nemusia. Poznám viacerých fotografov, ktorí mali najprv M.Zuiko 12-40/2,8 PRO, potom si kúpili tento objektív, a po čase prestali 12-40 používať. Ako jediný z trojice je vybavený optickou stabilizáciou obrazu. Podporuje duálnu stabilizáciu, kombinujúcu stabilizáciu v objektíve so stabilizáciou IBIS v tele fotoaparátu. S fotoaparátmi OM-D E-M1 Mark II/Mark III, E-M5 Mark III a E-M1X je účinnosť stabilizácie od 6,5 do 7,5 EV. V praxi zaručene udržíte aspoň sekundu, skúsení fotografi aj viac ako 3 sekundy. U tohto objektívu môžu niekoho odrádzať väčšie rozmery a vyššia hmotnosť. Odporúčaná MOC je 1299€.
https://www.ephoto.sk/fototechnika/recenzie/objektivy/olympus-mzuiko-12-4028-pro/
https://www.ephoto.sk/fototechnika/recenzie/objektivy/olympus-mzuiko-digital-12-100mm-f4-is-pro/
Micro 4/3 systém, to je aj Panasonic. Systémy sú navzájom kompatibilné, takže fotograf si môže nakombinovať výbavu použitím fotoaparátov a objektívov obidvoch značiek. Panasonic má tiež široké portfólio objektívov a tak v ňom nájdeme aj niekoľko alternatív. Ja vidím ako najzaujímavejší najlacnejší objektív, ktorý ma prijemne prekvapil.
Panasonic Lumix G Vario 12-60/3,5-5,6 ASPH. Power O.I.S. je ekvivalentom plnoformátového objektívu 24-120 mm. Podľa mňa je to veľmi vydarený objektív s výborným pomerom cena/výkon a obrazovou kvalitou uspokojí aj náročnejších fotografov, vrátane mňa. Nie je to ale profesionálny objektív. Testovaný objektív prekonáva väčším rozsahom a má optickú stabilizáciu, ale to je všetko. Odporúčaná MOC je 399€, čo samozrejme odráža amatérsku konštrukciu a horšiu premenlivú svetelnosť.
Panasonic Leica DG VARIO-ELMARIT 12-60/2,8-4,0 ASPH. Power O.I.S. je druhý objektív s ekvivalentom plnoformátového objektívu 24-120 mm. Tento má ale lepšiu svetelnosť F2,8-4, doplnenú optickou stabilizáciou. Je to konštrukciou profesionálny objektív. Je to hlavne konkurencia pre M.Zuiko 12-100 mm. Oficiálna MOC je 999€, ale šedí dovozcovia ho ponúkajú aj za 690€. Priznám sa, na tento objektív som sa tešil, ale sklamal ma. Nie je zlý, ale nie je ani špičkový a osobne by som dal prednosť lacnejšiemu Panasonicu s týmto rozsahom. Ak chcete profi objektív, tak všetky tri od Olympusu sú lepšie.
Panasonic LUMIX G X VARIO 12-35mm F2,8 II Aspherical/POWER O.I.S. je profesionálny objektív konkurujúci hlavne M.Zuiku 12-40/2,8 PRO. Oproti testovanému objektívu má o niečo menší rozsah, ale lepšiu svetelnosť. Na F2,8 objektív je veľmi kompaktný. Odporúčaná MOC je 999€, čo odráža práve lepšiu svetelnosť. Aj tento objektív som testoval. Opticky aj mechanicky je veľmi dobrý. Kúpu určite neoľutujete. Ale aj pre tento objektív platí, že nie je až tak dobrý, ako jeho ekvivalent od Olympusu.
M.Zuiko 12-45/4 PRO je ekvivalentom plnoformátového objektívu 24-90 mm. Poskytuje profesionálnu obrazovú kvalitu, ale pri strednej svetelnosti F4. Rozsah je takmer rovnaký, ako u M.Zuiko 12-40/2,8 PRO. Pri svetelnosti F4 sa ale hodí skôr pre fotenie za lepších svetelných podmienok a tam, kde sa fotí zo statívu. Je to kvalitný základný transfokátor, perfektný pre fotky krajiny, prírody, architektúry, na cestovanie, výlety. Absencia stabilizácie nie je na prekážku, znižuje cenu a nie je nutná, keď Olympus používa špičkovú IBIS stabilizáciu. Pri odporúčanej MOC 649€ má tento objektív najlepší pomer cena/výkon. Je cenovo oveľa dostupnejší, obzvlášť v kite s niektorým z vyšších modelov fotoaparátov OM-D. Objektív je opticky lepší od konkurenčných Panasonicov. U tejto značky má najlepší pomer cena/výkon ten najlacnejší. Aj majiteľom bezzrkadloviek Panasonic odporúčam tento objektív, len ich nevyjde tak výhodne, ako pri kúpe v kite s fotoaparátom Olympus. I tak sa ale jeho kúpa oplatí.
Záver
Aj keď mám objektívy M.Zuiko 12-40/2,8 PRO a M.Zuiko 12-100/4 IS PRO, príchod tohto nového objektívu veľmi vítam. Sám si ho nekúpim, nepotrebujem ho a nič by mi nepriniesol. Ale má obrovský význam pre stredne pokročilých fotografov, ktorí chcú špičkovú kvalitu za rozumnú cenu. Najmä v kombinácii s E-M5 Mark III to bude silná, pritom kompaktná, zostava. Výborne sa hodí ale na ktorýkoľvek Olympus, vrátane PEN-F, či malého OM-D E-M10 Mark III.
Týmto objektívom Olympus zatraktívňuje svoju ponuku po vzore konkurencie, napr. setovému Fujifilmu XF 18-55/2,8-4 OIS, alebo Nikonu Z 24-70/4 S. Samotný objektív stojí 649€, čo na profesionálny objektív nie je veľa. V kite s OM-D E-M5 Mark III (1 599€) vyjde cena objektívu na 400€ a v kite s OM-D E-M1 Mark II (1 899) tiež. Uvedené sú odporúčané MOC.
Tento objektív vo mne vzkriesil nádej, že by sme sa postupne mohli dočkať ďalších PRO objektívov so svetelnosťou F4. Napríklad superširokouhlý 8-16/4 a telezoom 45-200/4. To je ale čisto moja špekulácia a prianie, zatiaľ o takýchto objektívoch nekolujú po internete žiadne zmienky.
Objektív má univerzálne využitie pri fotení krajiny, architektúry, prírody, detailov, v produktovej a cestovateľskej fotografii.
Olympus M.Zuiko 12-45/4 PRO výborne dopĺňa portfólio značky o cenovo najdostupnejší profesionálny transfokátor, vlastne o cenovo najdostupnejší PRO objektív vôbec. Najvýhodnejší bude samozrejme v kitoch s takými fotoaparátmi ako E-M5 Mark III a E-M1 Mark III. Je to základný transfokátor profesionálnej konštrukcie i profesionálneho obrazového výstupu.