Hore

Panasonic Lumix G X Vario 35-100mm f/2.8 II Power O.I.S.

Tento objektív je nejaký čas na trhu, ale do rúk sa mi dostal až teraz. Predpokladám, že nástupca sa tak skoro neobjaví, oplatí sa preto urobiť plnohodnotnú recenziu. Ja som si ho chcel už dávno vyskúšať.

Panasonic Lumix G X Vario 35-100mm f/2.8 II Power O.I.S. je dôkazom odlišného prístupu Panasonicu, oproti Olympusu, ku konštrukcii objektívov. Olympus má v tejto kategórii skvelý, ale rozmernejší a ťažší M.Zuiko 40-150/2,8 PRO. Proti nemu vyzerá testovaný objektív ako seťáčik. To je výhodou pre tých, ktorý si kúpili M43 bezzrkadlovku kvôli malým rozmerom. Fotografom, ktorí sú zvyknutí na plnoformátové a APS-C zrkadlovky, môže pripadať, že toto nemôže byť profesionálny objektív. Ale je! Dokazuje potenciál bezzrkadlovkového systému Micro 4/3.


Veľká clona objektív opticky zväčšuje. Inak je to drobec dlhý necelých 10 cm a vážiaci 375 g.

Testovaný objektív má rozsah 30-100 mm, čo je z hľadiska uhla záberu ekvivalent plnoformátového objektívu 70-200 mm. Svetelnosť F2,8 je konštantná v celom rozsahu. Máme tu tak ekvivalent obľúbeného svetelného telezoomu vo veľmi kompaktnej podobe. Kedže je objektív malý, nemusí mať ani statívový prstenec. Preto na prvý pohľad nepôsobí profesionálne. Konštrukcia je však kovová, utesnená pred prachom a vodou. Optická sústava je pomerne komplikovaná, skladá sa z 18 šošoviek zoradených do 13 skupín. Nechýba niekoľko špeciálnych členov. Šošovky sú potiahnuté nanokryštálovými antireflexnými vrstvami. O kompaktnosti svedčí priemer filtra 58 mm.

Okrem prstencov manuálneho zaostrovania a zoomu nie sú na objektíve žiadne iné mechanické prvky, ako prepínač zaostrovania alebo režimu stabilizácie.



Vlastnosti

Konštrukcia objektívu

18 prvkov v 13 skupinách (2 šošovky s mimoriadne nízkym rozptylom (ED), 1 šošovka s ultra mimoriadne nízkym rozptylom (UED))

Nano vrstva

Áno

Úchyt

Micro 4/3 bajonet

Optický stabilizátor obrazu

Áno (POWER O.I.S.)

Ohnisková vzdialenosť

f=35-100mm (35mm ekvivalent 70-200mm)

Typ clony

7 lamiel clony/okrúhly otvor clony

Maximálna clona

F2.8

Minimálna clona

F22

Minimálna ostriaca vzdialenosť

0.85m / 2.8ft

Maximálne zväčšenie

Pribl. 0.1x / 0.2x (35mm ekvivalent)

Všeobecne

Priečny uhol pozerania

34° (širokouhlá poloha) – 13° (teleobjektív)

Veľkosť filtra

φ 58 mm

Max. priemer

φ 67,4 mm

Celková dĺžka

Približne 99,9 mm (od konca objektívu po základňu bajonetu)

Váha

Približne 357 g (bez krytky objektívu, zadnej krytky objektívu a clony objektívu)

Štandardné príslušenstvo

Krytka objektívu, zadná krytka objektívu, clona objektívu, puzdro na uloženie objektívu


https://www.panasonic.com/sk/consumer/fotoaparaty-a-videokamery/objektivy-lumix-g/h-hsa35100.html

Objektív v praxi

Objektív som testoval v kombinácii s fotoaparátom Panasonic G9, ktorý je aktuálnou vlajkovou loďou. Pri zoomovaní nemení svoju veľkosť a ani sa neotáča predná obruba pri zaostrovaní.

Zaostrovanie je rýchle a bezhlučné, ale o málo pomalšie, ako pri nedávno testovanom objektíve Panasonic Leica 50-200 mm. Na objektíve nie je prepínač AF/MF. Pri G9 to vôbec nevadí, pretože tá má páčku priamo na tele. Nájdete ju aj na iných Panasonicoch, ale nie na všetkých.

Objektív má vlastnú optickú stabilizáciu obrazu. Jeho konštrukcia pochádza z čias, keď Panasonic nepoužíval stabilizované snímače. Na najdlhšom ohnisku som nemal problém snímať časmi okolo 1/15 s. S oporou som sa dostal až na 1/2 sekundy. Nepáčilo sa mi však ako stabilizácia poskakovala, chýbala jej plavnosť. Podľa mňa sa na zaostrovaní aj stabilizácii podpisuje staršia konštrukcia. Treba si uvedomiť, že toto je len mierne prepracovaná verzia jedného z prvých objektívov pre M43 bezzrkadlovky Panasonic.

Sklamaním je pre mňa horšia schopnosť snímať detaily. Na najdlhšom ohnisku odfotíte objekt dlhý približne 17 cm. To je ekvivalentná mierka zväčšenia len cca 1:8. Konkurenčný Olympus zvláda close-up v ekvivalentnej mierke 1:2.


Mierka zväčšenia je len 1:8.

Optická kvalita

Prekvapením je, že u tohto objektívu nefunguje zabudovaná korekcia chýb. Lightroom tak ukázal chyby, ktoré už pri M43 objektívoch nevídam. V celom rozsahu je na clone f/2,8 pomerne silná vinetácia. Tú účinne redukujete priclonením na f/4. V celom rozsahu je pozorovateľné, veľmi mierne, súdkovité sférické skreslenie, ale len pri záberoch z krátkej vzdialenosti. Z väčšej vzdialenosti je objektív takmer lineárny.


Z väčšej vzdialenosti je objektív takmer lineárny. Na kratšie vzdialenosti sa prejaví malé sférické skreslenie.


Ukážka vinetácie na ohnisku 100 mm pri f/2,8.


Clona f/9. Výborná kresba a veľká hĺbka ostrosti aj na dlhom ohnisku.

Výborný je prenos kontrastu. Antireflexná úprava je veľmi dobrá, "prasiatka" sa objavujú len zriedka. Pri silno priamom svetle sa objavuje prežiarenie, to je ale problém snímača, ktorý nie je tak chránený, ako pri zrkadlovkách, kde je zapustený hlbšie vo vnútri fotoaparátu.

Špičkovo je korigovaná chromatická aberácia. Aj pri tak náchylnej scéne, ako sú konáre stromu v protisvetle, nájdete len jej nepatrné náznaky.


Nanokryštálové antireflexné vrstvy sú účinné. Problémy spôsobuje skôr snímač blízko bajonetu.

Objektívy pre M43 fotoaparáty netreba príliš pricloňovať. Hĺbka ostrosti je tu 2x väčšia, ako pri FF systéme. Nad f/8 sa pomaly začína prejavovať difrakcia. Práve okolo clony f/8 objektív exceluje. Optické chyby sú maximálne potlačené a ostrosť je výborná a to v celom rozsahu. Fotografi architektúry a krajiny budú nadmieru spokojní.

Aký je objektív na plnú dieru? Veľmi dobrý. Najostrejší je na ohnisku 35 mm. V celom rozsahu je ostrosť v strede veľmi dobrá. Rohy sú mierne neostrejšie, ale vždy je tam vidno kresbu aj v jemnejších detailov. Využijete tak všetky parametre objektívu.

Bokeh objektívu nie je nijako výnimočný. Pozadie pri fotení detailov a portrétov slušne rozostríte, ale estetická kvalita je skôr priemerná. Krémový bokeh sa objaví pri snímaní z najkratšej vzdialenosti. Bodové zdroje svetla sa rozostrujú do "mačacích očí".


Ukážka rozostrenia pozadia na ohnisku 85 mm pri f/2,8.


Niekomu sa bude páčiť mierny swirly bokeh, niekomu nie.

Konkurencia

Užívatelia Micro 4/3 ťažia zo spolupráce viacerých značiek. Môžu kombinovať fotoaparáty a objektívy od rôznych výrobcov. Ak fotograf potrebuje svetelný profesionálny telezoom, má dve možnosti. Prvou je testovaný Panasonic a druhou už spomenutý Olympus M.Zuiko 40-150/2,8 PRO.

Obidva objektívy sú kvalitné, tu netreba nič riešiť. Pri výbere bude rozhodovať rozsah, veľkosť a hmotnosť. Panasonic je kompaktný a ľahký. Nie je veľký ani na menších fotoaparátoch, napr. v štýle rangefinder (Panasonic GX, Olympus PEN). Aj v brašni zaberie málo miesta. Nevýhodou je menší rozsah.

Olympus je rozmernejší a ťažší. Pôsobí viac profesionálne. Má praktickejší rozsah, prstenec prepínania zaostrovania, statívovú nohu. Nemá však stabilizáciu obrazu, spolieha sa na stabilizovaný snímač. Plusom je veľmi slušné makro. Olympus je drahší o pár stoviek Eur.

Hlavnú úlohu pri rozhodovaní sa bude určite určovať požiadavka na veľkosť a hmotnosť a na rozsah ohnísk. Malý Panasonic je super na cesty i do brašny na každodenné nosenie. Olympus mieri na profesionálov, ktorí ocenia jeho väčší rozsah, lepšie makro a pár profesionálnych detailov, napr. zabudované prepínanie AF/MF.

Každý výrobca pristupoval ku konštrukcii inak. To je vlastne dobre, pretože má zákazník väčší výber, aj keď si vyberá z rovnakej triedy objektívov.

Záver

Panasonic Lumix G X Vario 35-100mm f/2.8 II Power O.I.S. je tak trochu malý zázrak. Je to ekvivalent objektívu 70-200 mm so svetelnosťou F2,8 v celom rozsahu, ale veľký ako setový objektív. Užívateľovi poskytuje profesionálnu obrazovú kvalitu a na zoom veľmi dobrú svetelnosť. Nielen že je malý, ale je aj nenápadný. Keď si to tak zoberieme, žiadna iná značka nemá podobný objektív. Panasonic naplno využíva menší snímač a ešte viac vypichuje jednu z predností M43 zrkadloviek, kompaktnosť.

Objektív má širokú škálu uplatnenia. Vďaka svetelnosti F2,8 dokážete už celkom slušne rozostriť pozadie a využiť ho aj ako portrétny objektív. Slabší je pri snímaní detailov, kde je mierka zväčšenia približne 1:8.

Objektívu som udelil Top redakcie, aj keď má nejakú tu chybičku. Je menej presvedčivý ako konkurenčný Olympus, ale výborný a s obrovským plusom v kompaktnosti.

Komentáre

Pridaj komentár Pridaj komentár Zobraziť posledný príspevok
z80
2018-09-24 09:01:06
príspevok od: krispin.pucinko
ekvivalent coho? sosovka, resp tento opticky system ma stale rovnaky rozsah ohniskovych vzdialenosti od 35 do 100 mm
Ekvivalent ohniskovej vzdialenosti znamena rovnaky zorny uhol, ako ma FF objektiv s prislusnym ohniskom. Nie je to fyzikalny parameter optickeho systemu ale len pomocka na porovnavanie fotografickych systemov s roznou velkostou snimaca.
 
seifi
2018-09-24 10:27:47
a diskusia je kde ? bola ponechaná pod opraveným článkom, niekto si to rozmyslel ?
 
marcus_labeo
2018-09-24 10:55:40
Svetelné teleobjektívy som vždy odmietal pre veľké rozmery a hmotnosť, preto som sa vedome vzdal dlhých ohnísk. Toto je asi jediný teleobjektív, ktorý by som si kúpil, pretože má rozmery a hmotnosť lepšieho pevného záklaďáku. Práve v sklách ako je toto vidím najväčšiu silu systému M4/3. Bez debaty Oly 40-150mm je dlhší a univerzálnejší, ale váži tak 2,5x viac a je rovnako veľký a ťažký, ako ekvivalentné fullframové 70-300mm. Ak je pritom 35-100vka opticky solídna, čo podľa recenzie zjavne je, mať M4/3, určite by som ju pridal do výbavy.
http://j.mp/2QOTDPE
 
psykora2
2018-09-24 11:39:10
príspevok od: marcus_labeo
Svetelné teleobjektívy som vždy odmietal pre veľké rozmery a hmotnosť, preto som sa vedome vzdal dlhých ohnísk. Toto je asi jediný teleobjektív, ktorý by som si kúpil, pretože má rozmery a hmotnosť lepšieho pevného záklaďáku. Práve v sklách ako je toto vidím najväčšiu silu systému M4/3. Bez debaty Oly 40-150mm je dlhší a univerzálnejší, ale váži tak 2,5x viac a je rovnako veľký a ťažký, ako ekvivalentné fullframové 70-300mm. Ak je pritom 35-100vka opticky solídna, čo podľa recenzie zjavne je, mať M4/3, určite by som ju pridal do výbavy.
http://j.mp/2QOTDPE
a to este existuje odlahcena verzia s vybornou optikou od panasonicu 35-100mm f4-5.6 s vahou 135g
 
krispin.pucinko
2018-09-24 21:47:43
príspevok od: z80
Ekvivalent ohniskovej vzdialenosti znamena rovnaky zorny uhol, ako ma FF objektiv s prislusnym ohniskom. Nie je to fyzikalny parameter optickeho systemu ale len pomocka na porovnavanie fotografickych systemov s roznou velkostou snimaca.
odporucam ti nastudovat si znova stredoskolsku fyziku, pretoze ohniskova vzdialenost je ozaj jeden z parametrov, ktory popisuje opticku sustavu. vo fotografii je to vzdialenost stredu optickej sustavy a roviny snimaca. tvoje vyjadrovanie je nepresne.
 
blahoslav J B Art
2018-09-24 22:32:06
ja ako teleobjektiv pouzivam 1,7x lahsi a 5x lacnejsi Panasonic Lumix G Vario 45-150mm F4.0-5.6 ... ale clona 2.8 na 100mm by bola fajn
 
Vixen
2018-09-25 06:48:28
príspevok od: krispin.pucinko
odporucam ti nastudovat si znova stredoskolsku fyziku, pretoze ohniskova vzdialenost je ozaj jeden z parametrov, ktory popisuje opticku sustavu. vo fotografii je to vzdialenost stredu optickej sustavy a roviny snimaca. tvoje vyjadrovanie je nepresne.
Odporúčam ti naštudovať si výraz "ekvivalent", skôr ako sa nabudúce začneš odvolávať na fyziku....
 
z80
2018-09-25 08:40:11
príspevok od: krispin.pucinko
odporucam ti nastudovat si znova stredoskolsku fyziku, pretoze ohniskova vzdialenost je ozaj jeden z parametrov, ktory popisuje opticku sustavu. vo fotografii je to vzdialenost stredu optickej sustavy a roviny snimaca. tvoje vyjadrovanie je nepresne.
A ja odporucam znovu precitat co som napisal vyssie, pretoze pojem "ekvivalentna ohniskova vzdialenost" nie je fyzikalny parameter optickej sustavy ale len pomocka pre porovnavanie. Pojmy "ohniskova vzdialenost" a "ekvivalentna ohniskova vzdialenost" su jednoducho dve rozne veci a napisat definiciu tej prvej, ked sa diskutuje o druhej, nie je spravne.

Okrem toho aj ta tebou napisana definicia ohniskovej vzdialenosti nie je exaktna, lebo snimac sa nachadza v ohnisku len vtedy, ak je zaostrene na nekonecno a striktne povedane ohniskova vzdialenost je vzdialenost medzi stredom optickej sustavy a miestom kam dopadaju luce prichadzajuce z nekonecna, teda paralelne s osou optickej sustavy.

A ked sme uz zacali s tou fyzikou, tak zorny uhol bezneho objektivu (netyka sa rybieho oka) je 2 x atan(d/2f), kde "f" je ohniskova vzdialenost objektivu a "d" je uhlopriecka filmoveho policka alebo snimaca a tam jasne vidis, ze zorny uhol od velkosti snimaca zavisis. Aby ale fotografi nemuseli pouzivat taketo (pre nich) komplikovane vzorce, zaviedol sa pojem ekvivalentna ohniskova vzdialenost, ktora sa pocita jednoduchsie a umoznuje odhadnut zorny uhol konkretneho objektivu v porovnani so zornym uhlom objektivu nasadenom na kinofilmovom fotoaparate, pretoze tieto vztahy zorny uhol vs. ohniskova yzdialenost maju fotografi "v oku".
 
krispin.pucinko
2018-09-25 11:05:23
príspevok od: z80
A ja odporucam znovu precitat co som napisal vyssie, pretoze pojem "ekvivalentna ohniskova vzdialenost" nie je fyzikalny parameter optickej sustavy ale len pomocka pre porovnavanie. Pojmy "ohniskova vzdialenost" a "ekvivalentna ohniskova vzdialenost" su jednoducho dve rozne veci a napisat definiciu tej prvej, ked sa diskutuje o druhej, nie je spravne.

Okrem toho aj ta tebou napisana definicia ohniskovej vzdialenosti nie je exaktna, lebo snimac sa nachadza v ohnisku len vtedy, ak je zaostrene na nekonecno a striktne povedane ohniskova vzdialenost je vzdialenost medzi stredom optickej sustavy a miestom kam dopadaju luce prichadzajuce z nekonecna, teda paralelne s osou optickej sustavy.

A ked sme uz zacali s tou fyzikou, tak zorny uhol bezneho objektivu (netyka sa rybieho oka) je 2 x atan(d/2f), kde "f" je ohniskova vzdialenost objektivu a "d" je uhlopriecka filmoveho policka alebo snimaca a tam jasne vidis, ze zorny uhol od velkosti snimaca zavisis. Aby ale fotografi nemuseli pouzivat taketo (pre nich) komplikovane vzorce, zaviedol sa pojem ekvivalentna ohniskova vzdialenost, ktora sa pocita jednoduchsie a umoznuje odhadnut zorny uhol konkretneho objektivu v porovnani so zornym uhlom objektivu nasadenom na kinofilmovom fotoaparate, pretoze tieto vztahy zorny uhol vs. ohniskova yzdialenost maju fotografi "v oku".
Zorny uhol nebol v povodnom komente, ktory uz zmazany vobec spominany, preto som pisal tu povodnu otazku ale tesim sa ze si sa konecne vyjadril presnejsie. Som na teba hrdy!
 
JohnNewton
2018-09-25 11:38:18
príspevok od: krispin.pucinko
Zorny uhol nebol v povodnom komente, ktory uz zmazany vobec spominany, preto som pisal tu povodnu otazku ale tesim sa ze si sa konecne vyjadril presnejsie. Som na teba hrdy!
Ono ide skôr o zaužívanú zvyklosť, až tak, že na niektorých objektívoch je uvádzaná len ekvivalentná ohnisková vzdialenosť. Napr. všetky Sony radu RX 10, P FZ 1000, FZ 2000 atď....
 
z80
2018-09-25 12:31:05
príspevok od: krispin.pucinko
Zorny uhol nebol v povodnom komente, ktory uz zmazany vobec spominany, preto som pisal tu povodnu otazku ale tesim sa ze si sa konecne vyjadril presnejsie. Som na teba hrdy!
V mojom prvom komentari, na ktory si reagoval a ktory sa v tejto diskusii nachadza (pisal som ho v case ked diskusiu mazali) ale zorny uhol spominany bol.
 

Ďalší článok z kategórie

Inzercia

ČLÁNKY - aktuálne diskutované