Hore

Nikon Capture NX-D

Niekto dáva prednosť originálnemu RAW konvertoru, ktorý ponúka výrobca fotoaparátu, iný uprednostní univerzálny softvér, napr. Lightroom. Nikon mal v ponuke profesionálny RAW konvertor Nikon Capture NX2. Ten si majiteľ fotoaparátov Nikon musel dokúpiť, ak nechcel používať veľmi oklieštený Nikon View NX. Capture NX2 bol trochu ťažkopádny, ale ponúkal zaujímavú technológiu úprav U-Point. Ak ste chceli mať z Nikon RAW-u najkvalitnejší výstup, ponúkal ho práve tento program. Množstvo fotografov dalo prednosť rýchlejším programom. Adobe Lightroom sa dokonca istý čas balil k profesionálnym zrkadlovkám. Bolo potrebné preklenúť obdobie, kedy na scénu príde nový RAW kovertor Capture NX-D. Jeho príchod bol nevyhnutný. Technológiu U-Point vyvinula spoločnosť Nik Software, ktorú pred časom odkúpil Google, ktorý teraz predáva softvér pod svojou hlavičkou. Musel byť preto vyvinutý nový program, ktorý nesie označenie Capture NX-D. Pred pár mesiacmi sme si mohli zdarma odskúšať jeho beta verziu. Na svete je už jeho plná verzia a tiež úplne zdarma, ale už bez technológie U-Point.

Nikon Capture NX-D je RAW konvertor umožňujúci spracovanie RAW súborov (NEF) z fotoaparátov Nikon. Podporuje aj obrazové formáty TIFF a JPG. Pracuje s adresárovou štruktúrov. Nepodporuje databázove organizovanie pomocou knižníc, ako to robí napr. Lightroom, Aperture (končí), alebo aj Zoner Photo Studio. Program umožňuje dávkové spracovanie fotografií (batch process).


“Batch process” umožňuje vykonať hromadnú úpravu fotografií z vybraného adresára.

Rozloženie pracovnej plochy je pre takýto typ programu typické. Hore toolbar, naľavo prieskumník, vpravo úpravy. Stred plochy slúži na zobrazovanie náhľadov a celej fotografie. Kto chce, môže panely uvoľniť (undock) a presunúť ich kam chce.


Nikon Capture NX-D. 1 - toolbar, 2 - navigátor (birds eye), 3 - prieskumník, 4 - hlavný panel s fotografiou/ami, 5 - histogram, 6 - panel úprav.


Štandardne je v pravom paneli samostatná záložka “Metadata”. Tu som ju presunul vľavo. Naviac som uvoľnil (undock) niekoľko panelov úprav.

Program využíva organizáciu fotografií tradičným spôsobom, cez prieskumník. Nepodporuje prácu s databázami (knižnicami). Pri organizácii môžete používať hodnotenie (rating) a farebné značenie (labels).

V hlavnom okne si môžete nechať zobraziť prepaly a tiene bez kresby, pomocnú mriežku a použitý zaostrovací bod.

Toolbar

Toolbar v sebe združuje niekoľko rôznorodých skupín funkcií. Medzi hlavné patri rozvrhnutie pracovnej plochy a filtrovanie. Ďalej tu nájdete napr. vyrovnanie horizontu, orez, či nastavenie WB pomocou pipetky.


Toolbar.

Rozloženie

Rozloženie pracovnej plochy má niekoľko režimov, ktoré si ukážeme na náhľadoch obrazovky.


Zobrazenie v režime “thumbnails”.


Zobrazenie v režime “combine”.


Zobrazenie v režime “preview”.


Zobrazenie v režime “compare”. Porovnanie fotografie pred a po úpravách.


Zobrazenie v režime “compare”. Porovnanie štyroch rôznych fotografií.

Úpravy

Panel úprav je riešený podobne ako v Lightroome. Funkcie sú pod sebou, takže ich rýchlo dokážete všetky prejsť. Zaujímavou vychytávkou sú skratky (žlté ikonky), pomocou ktorých posuniete hľadanú funkciu na obrazovku, aj keď bola mimo. Nemusíte preto toľko skrolovať.

Edit


Prvým panelom úprav je “Edit”. V “Adjusments” ponúka prácu s nastaveniami (kopírovanie, ukladanie...). Kliknutím na ikonky vľavo sa zobrazia panely nastavenia korekcie expozície, vyváženia bielej, picture control a tónmi (jas, kontrast, práca so svetlami a tieňmi).


Panel “Tone”, ktorý je súčasťou “Edit”, umožňuje prácu so svetlami a tieňmi, čiže využití dynamického rozsahu.

Levels & Curves


Druhým panelom úprav je “Levels & Curves”, ten slúži pre prácu s gradačnou krivkou, či čiernym a bielym bodom.

Unsharp Mask


Funkcia “Unsharp Mask” slúži pre doostrovanie fotografií. Túto funkciu nájdete vo väčšine slušnejších fotoeditorov. Zaujímavosťou je možnosť nastaviť doostrovanie pre jednotlivé farebné zložky (RGB a CMY).

LCH - Lightness, Color Lightness, Chroma, Hue


Panel LCH slúži pre prácu s farbami. “Lightness” ovplyvňuje jas farieb, “Chroma” ich nasýtenie a “HUE” posun farieb.

Straighten

“Straighten” nie je nič iné ako známe narovnaie horizontu. Buď pomocou tiahla, zadaním čísla, alebo použitím pravítka.

Camera and Lens Correction


Panel “Camera and Lens Correction” v sebe združuje funkcie pre potlačenie chyby objektívov a niektorých neduhov pri zázname fotografií. Sú to korekcia laterálnej a axiálnej aberácie, korekcia sférického skreslenia a vinetácie a nakoniec potlačenie moiré.

Noise Reduction


Posledným panelom úprav je “Noise Reduction”, čiže potlačenie šumu. Umožňuje potlačenie jasového aj farebného šumu. Zaujímavosťou je režim redukcie šumu pre astrofotografie.

Picture Control Utility 2

Picture Control Utility 2 je malý samostatný program pre úpravu a tvorbu obrazových profilov. Jeho obsluha je jednoduchá a vlastne ju poznáte zo svojho fotoaparátu, kde si tiež môžete vyberať a upravovať profily. Počítač s veľkým a kvalitným monitorom je pre nastavovanie vhodnejší. Profily môžete importovať, exportovať a ukladať. Import a export slúžia pre prácu s profilmi fotoaparátu. V PCU2 profil nastavíte a vyexportujete, cez kartu, do fotoaparátu. Ukladanie slúži pre potreby editácie fotografií v počítači. Profil sa objaví v ponuke Capture NX-D.

Program podporuje aj Pictrure Control druhej generácie, ktorý používajú napr. fotoaparáty Nikon D750 a D810. Novinkou je tu Flat profil určený pre snímanie videa a funkcia Clarity, pre nastavenie lokálneho kontrastu/zreteľnosti, ktorú poznáme napr. z Lightroomu.


V popredí program Picture Control Utility 2.


Nikon Capture NX-D. Na fotografiu je aplikovaný obrazový profil vytvorený v Picture Control Utility 2.

Záver

Upravené fotografie môžete vyexportovať do formátov JPG a TIFF, aj s možnosťou zmeniť rozlíšenie. Chýba však optimalizovaný export pre potreby publikovania na internete. Príjemnou stránkou programu je rozloženie uživateľského rozhrania. Práca ide od ruky, bez zbytočného preklikávania a presúvania kurzora.

Ak vlastníte len fotoaparát Nikon a nepotrebujete aby váš RAW konvertor podporoval iné fotoaparáty, je Capture NX-D dobrou voľbou. Výhodou je samozrejme úplná podpora fotoaparátov Nikon a ich všetkých funkcií. Úpravy korešpondujú s nastaveniami vo fotoaparáte. Program je rozhodne prehľadnejší, ako jeho predchodca. Lepšie sa s ním pracuje. Mnohí si určite obľúbili funkciu U-Point, ktorá im v NX-D bude chýbať. S ňou program stratil niečo so svojej profesionality. Vynahradzuje to však tým, že je úplne zdarma.


Fotografia vyexportovaná z RAW, bez úprav. Program Nikon Capture NX-D. Profil Neutral.


Fotografia vyexportovaná z RAW, bez úprav. Program Adobe Lightroom 5. Profil Neutral.

Na koniec som si nechal porovnanie výstupov Capture NX-D a Adobe Lightroom. Farebnosť je prakticky zhodná. Jemné rozdiely sú v prekreslení najsvetlejších častí (budovy v strede fotografie), kde má mierne navrch Capture NX-D.

Ak sa rozhodnete program vyskúšať, či trvale používať, prácu vám uľahčia klávesové skratky. Ich zoznam vyšiel na nikonblog.cz.

Komentáre

Pridaj komentár Pridaj komentár Zobraziť posledný príspevok
Duvaliere
2014-10-15 07:41:53
no super budeme skúšať
 
bajajanik
2014-10-15 08:22:16
ja skúšam od začiatku a zatiaľ som spokojný..
 
thunder rider
2014-10-15 08:26:35
Používam už dlhšiu dobu, je to kvalitný software.
 
IceDive1
2014-10-15 10:04:54
Skusil som kvoli RAWom z D750 ale moc ma tento softik neoslovil. Asi mu ale dam druhu sancu. Pamatam ze aj s pododnou C NX2 to bol zo zaciatku porod ale vystup bol najlepsi.
 
PeCh
2014-10-15 11:25:21
Vždy je dobré mať na výber. Bolo by celkom fajn mať predstavené aj ďalšie RAW konvertory. Osobne by som sa prikláňal za Corel AfterShot (predtým Bibble), ktorý je podľa mňa veľmi efektívny (ľahko a rýchlo sa ho človek naučí, jednoducho sa ovláda, je plne konfigurovateľný a je rýchly). Ďalej sa mi veľmi pozdáva Darktable, ktorý vyzerá veľmi mocný, ale ťažšie sa ho človek naučí plne ovládať.
 
photographer-jolly
2014-10-15 14:59:11
V podstate obmedzený (len pre RAW Nikon), takže asi tak...

Majte sa!


 
Martin P
2014-10-15 16:11:09
Nikon si pre nas pouzivatelov a priaznivcov da urobit u Silky Pix software na konvert nefov-rawov z nikonu a tu sa niekomu nepaci ze to je obmedzene - nechapem taketo reakcie
kazdy vyrobca dnes robi svoj konvert soft z rawu uspesnejsie a aj menej uspesne
canon ho ma zadarmo sony ho ma zadarmo takisto aj olympus a pentax aj k panasonicu dodavaju silky pix zadarmo a aj tento nikon je zadarmo a tu sa niekomu mali a obvinuje ich z niecoho cim sam trpi.
fakt mam niekedy pocit ze niektori by chceli aby im firmy platili za to ze pouzivaju ich vyrobky
a ked sa uz fakt niekomu nepaci tak ma third party konvert raw softov plne vrece vyssie uz vymenovane na obidve plattformy a aj na ubuntu.
tak co uz by sme chceli? aby nam chodili spievat pod okna? alebo nam rano chodili utierat zadky?
mimochodom capture nx-d mam nainstalovany od zaciatku od beta verzie a vcera som ho updatoval obcas ho pouzijem a nemam s nim ziadny problem aj ked mam radsej dxo ale ten stoji peniaze ale nestazujem sa lebo viem ze to robia pre nas aby sme mali lepsie fotky.
 
PeCh
2014-10-15 16:54:30
príspevok od: photographer-jolly
V podstate obmedzený (len pre RAW Nikon), takže asi tak...

Majte sa!


Tak vyskúšaj Darktable alebo Rawtherapee. Oba podporujú hafo značiek/fotoaparátov a zároveň sú zadarmo. Len prvý nie je tuším pre Windows (len Mac/Linux/BSD/Solaris), druhý je aj pre Windows.
 
tnagy294
2014-10-16 11:53:26
Rawtherapee sa v poslednom case velmi zlepsil, na fotky s ISO25600 dava pozoruhodne dobre vysledky (FF Sony A99V) na ISO6400 priam vyborne, najme odsumenie ale aj ostatne nastavenia. Dokonca sa mi zda, ze miestami ponuka lepsiu kvalitu vystupu ako LR. Chvalabohu aj pre Sony existuje obmedzena verzia C1Pro - len pre Sony a ten ma lepsi vystup ako LR v mnohych smeroch. Nie je teda na chybu ak k fotaku existuje nastroj, ktory z neho dokaze vytiahnut co najviac...
 
ASTRALEK
2014-10-16 13:00:37
príspevok od: Martin P
Nikon si pre nas pouzivatelov a priaznivcov da urobit u Silky Pix software na konvert nefov-rawov z nikonu a tu sa niekomu nepaci ze to je obmedzene - nechapem taketo reakcie
kazdy vyrobca dnes robi svoj konvert soft z rawu uspesnejsie a aj menej uspesne
canon ho ma zadarmo sony ho ma zadarmo takisto aj olympus a pentax aj k panasonicu dodavaju silky pix zadarmo a aj tento nikon je zadarmo a tu sa niekomu mali a obvinuje ich z niecoho cim sam trpi.
fakt mam niekedy pocit ze niektori by chceli aby im firmy platili za to ze pouzivaju ich vyrobky
a ked sa uz fakt niekomu nepaci tak ma third party konvert raw softov plne vrece vyssie uz vymenovane na obidve plattformy a aj na ubuntu.
tak co uz by sme chceli? aby nam chodili spievat pod okna? alebo nam rano chodili utierat zadky?
mimochodom capture nx-d mam nainstalovany od zaciatku od beta verzie a vcera som ho updatoval obcas ho pouzijem a nemam s nim ziadny problem aj ked mam radsej dxo ale ten stoji peniaze ale nestazujem sa lebo viem ze to robia pre nas aby sme mali lepsie fotky.
Presne tak, konečne použiteľný softvér pre Nikony zdarma (ViewNX za veľa nestojí) Jasne, že Capture NX je iná káva, nebude ale údajne ďalej podporovaný, takže majitelia nových Nikonov ho nebudú môcť používať.
 
Martin P
2014-10-16 13:42:04
príspevok od: ASTRALEK
Presne tak, konečne použiteľný softvér pre Nikony zdarma (ViewNX za veľa nestojí) Jasne, že Capture NX je iná káva, nebude ale údajne ďalej podporovaný, takže majitelia nových Nikonov ho nebudú môcť používať.
ano kedze stary capture nx 2 bol vyrobeny designovany spolocnostou nik software pre nikon corp. a po odkupeni googlom sa uz spolu nedohodli na spolupraci a tak podpora skoncila a pre nove modely uz nebude fungovat
tak sa nikon obratil na silky pix aby specialne pre nikon urobili raw konvertor nieje to take ako stary capture ale je rychlejsi a pouzitelnejsi v dennej potrebe jedine co mi tam "chyba" je lokalna uprava rawov nefov priamo v konvertore ale mozno to bolo problemom a spomalovalo cely proces konverzie a akcieschopnost softu a aj tak uz dnes existuje vela softov co toto umoznuju na vyssej urovni a s lepsimi vysledkami
pre skarohlidov a nespokojnych existuje presne takyto isty silky pix konvertor v najvyssej verzii s podporou vsetkych ostatynch fotakov na trhu s moznostou upgradu do buducnosti pre nove modely ale je to za poplatok.
 
thunder rider
2014-10-27 15:01:43
Mám menší problém so softom NX-D Ked dám vyváženie bielej na kapátko úplne mi to rozhodí jas fotografie , ktorý sa len málo kedy prejavý v editore. Je to vidieť až po konvertovaní fotografie. "BUG" ???
 
thunder rider
2014-10-27 15:07:25
Tento software potrebuje bohovú mašinu môj komp akosi nestíha s Preview NX-D
 
nehemah
2014-11-21 15:25:48
tak, ale ten U-point, to by mi velice prevelice chýbalo, zostanem u NX2
 
Stratený Stano
ocenenie redakciou 2014-11-21 17:28:01
príspevok od: nehemah
tak, ale ten U-point, to by mi velice prevelice chýbalo, zostanem u NX2
Tiež som skúsil tú novú verziu, no podobne ako ty, zostal som u starej (verzie...)...
 
nehemah
2014-11-21 19:17:47
príspevok od: Stratený Stano
Tiež som skúsil tú novú verziu, no podobne ako ty, zostal som u starej (verzie...)...
Mne na starej verzii vadi iba jedno, nenacita mi rawka z fuji, co je skoda, lebo to co mi s fotakom dodalo fuji je, no, nic moc
 
Stratený Stano
ocenenie redakciou 2014-11-22 08:26:26
príspevok od: nehemah
Mne na starej verzii vadi iba jedno, nenacita mi rawka z fuji, co je skoda, lebo to co mi s fotakom dodalo fuji je, no, nic moc
Možno blbosť - ale skús zmeniť príponu fujirawka na nikoňáckorawkovú, t.j. na .NEF... Ja tak robím, keď posielam cez gmail prílohy s príponou .exe, ktoré nechce vziať a tak ich zmením na .jpg...
 
Paulie
2014-11-24 23:07:31
príspevok od: Stratený Stano
Možno blbosť - ale skús zmeniť príponu fujirawka na nikoňáckorawkovú, t.j. na .NEF... Ja tak robím, keď posielam cez gmail prílohy s príponou .exe, ktoré nechce vziať a tak ich zmením na .jpg...
Možno by stačilo .exe súbor zoZIPovať a netreba nič premenovať.
 
Stratený Stano
ocenenie redakciou 2014-11-25 07:32:54
príspevok od: Paulie
Možno by stačilo .exe súbor zoZIPovať a netreba nič premenovať.
To máš pravdu, dá sa to takto, ale premenovanie je rýchlejšie a nepotrebuješ k tomu WinRAR...
 
PeCh
2014-11-25 09:14:29
príspevok od: Stratený Stano
To máš pravdu, dá sa to takto, ale premenovanie je rýchlejšie a nepotrebuješ k tomu WinRAR...
Cez druhé tlačítko myši (Odoslať kam) dokážeš vo Windows (aspoň aktuálne verzie) zazipovať súbor aj bez WinRARu.
 
calven
2014-11-25 09:31:14
príspevok od: Stratený Stano
Možno blbosť - ale skús zmeniť príponu fujirawka na nikoňáckorawkovú, t.j. na .NEF... Ja tak robím, keď posielam cez gmail prílohy s príponou .exe, ktoré nechce vziať a tak ich zmením na .jpg...
Jasné, stačí zmeniť príponu. A keby to aj tak nefungovalo, tak treba dať príponu MP3 a aspoň si fotku pustí a vypočuje, keď ju už nemôže naimportovať, že?
 
rica
2014-11-29 21:15:53
Vedel by mi niekto prosím povedať, či v NX-D 1.0.3 funguje zmena farebného prac priestoru pre export? Keď si cez TOOL-PREFERENCE zmením default nastavenie na akýkoľvek iný ICC profil ktorý chcem mať v exportovanom tiffe - hoc aj Nikon ICC profil napr Nik WideAdobe RGB - soft odmietne korektne pracovať... v lepšom prípade načita aspoň náhľady - v tom horšom ani to nie, lišta nástrojov je neaktívna, nefunguje mi vôbec nič... odinštaloval so ho, nainštaloval znovu - to isté
Stretol ste sa s tým niekto? Inde to funguje "logicky", len tu mi to nejde, nemôžem prísť na to prečo mi to nejde - či robím nejakú blbosť ja, alebo to ten soft neumožňuje, v tom príp ale neviem, prečo to ponúka
vďaka za každú radu
 
mirec684
2017-06-24 11:50:28
ja by som sa rad spytal na tento software.chcem zistit kde na snimaci mam prach a podla tohoto softwaru sa to da zistit len neviem kde.odfotil som biely papier na clone 16 a neviem ci mam alebo nemam na snimaci spinu...
 
leviousa
2017-06-24 16:22:00
príspevok od: mirec684
ja by som sa rad spytal na tento software.chcem zistit kde na snimaci mam prach a podla tohoto softwaru sa to da zistit len neviem kde.odfotil som biely papier na clone 16 a neviem ci mam alebo nemam na snimaci spinu...
Na clone 16 prach na senzore musíš vidieť zreteľne. Ak ho nevidíš, tak tam nie je. Nijaký špeciálny software na to netreba.

Čo ale poskytuje NX-D je automatické odstránenie nečistoty senzora z rawu pomocou referenčnej snímky. Tú ale musíš vytvoriť špeciálnym postupom, Nikony na to majú položku kdesi v menu, nie je to hocijaká fotografia, ani nemá príponu nef.

Navyše sa referenčná snímka dá tuším použiť len na snímky odfotené neskôr v tom istom dni, keď bola referenčná snímka urobená. Nie je to práve jednoduché, takže radšej používam klasické retušovanie nečistoty, ak ju na snímke vidno.
 
mirec684
2017-06-25 11:03:33
príspevok od: leviousa
Na clone 16 prach na senzore musíš vidieť zreteľne. Ak ho nevidíš, tak tam nie je. Nijaký špeciálny software na to netreba.

Čo ale poskytuje NX-D je automatické odstránenie nečistoty senzora z rawu pomocou referenčnej snímky. Tú ale musíš vytvoriť špeciálnym postupom, Nikony na to majú položku kdesi v menu, nie je to hocijaká fotografia, ani nemá príponu nef.

Navyše sa referenčná snímka dá tuším použiť len na snímky odfotené neskôr v tom istom dni, keď bola referenčná snímka urobená. Nie je to práve jednoduché, takže radšej používam klasické retušovanie nečistoty, ak ju na snímke vidno.
lebo som j hladal navod na nete ale nic.mne iba spravilo 2 snimky raw a tu druhu kde mam iba bielosede stvorceky ale v tom sowtvari nxd neviem ako na to
 
leviousa
2017-06-26 08:51:56
príspevok od: mirec684
lebo som j hladal navod na nete ale nic.mne iba spravilo 2 snimky raw a tu druhu kde mam iba bielosede stvorceky ale v tom sowtvari nxd neviem ako na to
Je to v sekcii "Camera and Lens Corrections", položka "Image Dust Off"
 
mirec684
2017-06-26 15:01:46
príspevok od: leviousa
Je to v sekcii "Camera and Lens Corrections", položka "Image Dust Off"
no ja tam take nieco vobec nemozem najist,v tom programe....pomohol by nejaky screen
 

Ďalší článok z kategórie

Z kategórie

Inzercia