Hore

Fotostĺpček šéfredaktora 01/2020

Vitajte pri čítaní prvého tohtoročného stĺpčeku. Bude samozrejme venovaný minulému roku, ale najprv povinná séria zimných fotografii nasnímaných s kompaktom Fujifilm XF10.

Zima s Fujifilm XF10

Postupne som sa dopracoval k tomu, že lepšie, ako bezcieľné pobehovanie a hľadanie motívov, je fotografovať série. V minulom stĺpčeku to boli farebné detaily. Minulý týždeň som si kúpil sklenenú guľu Rollei Lensball a tak som sériu nafotil s ňou. Dúfal som, že aspoň na prelome rokov napadne trochu snehu. Tohtoročná zima je ale teplá a štatisticky slnečnejšia, ako býva zvykom. Slniečko ma potešilo, ale zimnú atmosféru na fotkách nehľadajte.

Na Lensballe je zaujímavé, že príliš nezáleží na tom, aké ohnisko použijete, obraz v ňom je širokouhlý a má blízko k rybiemu oku. Tomu treba prispôsobiť výber motívu i kompozíciu a miesto snímania.


#1 V záhrade Grasalkovičovho paláca.


#2 Moje obľúbené zimné stromovanie.


#3 V uličkách Starého mesta.


#4 Hranie sa s geometriou.


#5 Nová brána na Kapitulskej ulici.


#6 Známy prechod medzi Kapitulskou a hradbami.


#7 Lavička na Rudnayovom námestí.

Radosti i sklamania roku 2019

Pokles záujmu o fotografiu sa prejavuje neustálym pádom predaja fototechniky. V roku 2019 to nezachránili ani plnoformátové bezzrkadlovky. Záujem o ne je menší, ako výrobcovia očakávali. Že sa to v roku 2020 zlepší, môžu dúfať len najväčší optimisti. Nebola by to až taká tragédia, keby si výrobcovia fototechniky nenechali ukradnúť kompakty, ktorých predaj tvoril väčšinu tržieb a ziskov. Tento segment prevzali výrobcovia mobilov a až na výnimky (Leica a Sony) z toho výrobcovia fototechniky nič nemajú.

Záujem o fotografiu a fotografovanie sa vracia do normálu, tí čo z toho ale žijú, na to nie sú pripravení. Naviac dnes je každé zarobené Euro ťažko vybojované. Nemyslím si, že akékoľvek opatrenia zvrátia nepriaznivý vývoj. Prežijú len tí, čo si utiahnu opasky a nebudú robiť chyby.

Napriek smutnej situácii bol rok 2019 plný zaujímavých noviniek. Niesol sa samozrejme v duchu neodvratného konca zrkadloviek. Drvivá väčšina nových systémových fotoaparátov boli bezzrkadlovky. Česť DSLR hájil nový Canon EOS 90D a treba priznať, že je to veľmi vydarený fotoaparát s konečne novým snímačom. V LV režime pracuje rovnako ako bezzrkadlovka. Bude to asi labutia pieseň Canon v triede pokročilých APS-C zrkadloviek. Pred olympiádou ešte z povinnosti oznámili vývoj nových vlajkových lodí Canon i Nikon. Ďalšia olympiáda však bude s najväčšou pravdepodobnosťou patriť už bezzrkadlovkám. Najväčším mojim sklamaním v roku 2019 bolo to, že Nikon ani Canon nepredstavil novú FF bezzrkadlovku. Mali by teraz chrliť jeden model za druhým a to sa týka aj objektívov. Nikon predstavil svoju prvú APS-C bezzrkadlovku Z50, pekný model, ale sú k nemu len dva DX objektívy. Myslím, že by bolo rozumnejšie miesto trieštenia síl ponúknuť lacnú FF bezzrkadlovku a nový lacnejší rad FF objektívov.


Canon EOS 90D, vydarená zrkadlovka strednej triedy. Jedine Canon v roku 2019 predstavil a aj začal predávať nové zrkadlovky. Nikto iný. Potrebujete ešte iný dôkaz, že zrkadlovky sú na odpis?


Nikon Z50 je vstupom Nikonu do kategórie APS-C bezzrkadloviek. Fotoaparát sa teší priaznivým recenziám. Potrvá ale, kým Nikon poskytne dostatok DX objektívov.

Z krízy najlepšie vychádza Sony, vďaka niekoľkoročnému náskoku a podpore výrobcov objektívov.  Predstavuje jeden model za druhým a to v kategórii FF aj APS-C. Zákazníci oceňujú aj rýchle zaostrovanie s detekciou tváre a očí, dokonca aj u zvierat. Dobre je na tom aj Fujifilm, tu by sme si ale priali konečne IBIS stabilizáciu u všetkých modelov, nielen u výbehovej X-H1. Trochu rozpačito som prijal model X-Pro3, kvôli jeho koncepcii displeja. Fujifilm tým odradilo množstvo potencionálnych zákazníkov. Ak si mám vybrať novinku roku 2019, ktorú by som chcel, tak je to Fujifilm GFX 100. Dizajn nie je nič moc, i ergonómia mohla byť lepšia, ale výstup je fenomenálny. Zatiaľ to najlepšie, čo som mohol vidieť.


Fujifilm GFX 100 má zopár múch, ale obrazový výstup je to najlepšie, čo som doteraz videl. Až raz budem bohatý…

Panasonic minulý rok tiež predstavil svoje FF bezzrkadlovky. Ponúkajú prakticky všetko, čo náročný fotograf chce a zatieňujú Nikon i Canon. Bohužiaľ Panasonic nemá žiadnu DSLR minulosť, na ktorú by mohol nadviazať. Dúfam, že v tomto roku predstavia aj lacnejšiu FF bezzrkadlovku a hlavne nové objektívy. Teraz im vypomáha hlavne Sigma. V kategórii Micro 4/3 fotoaparátov a objektívov Panasonic zvoľnil, veď portfólio objektívov je široké a inovovať sa musel len model G80, ktorý sa aj dočkal nástupcu. Rovnako to bolo aj u Olympusu. Predstavil veľmi vydarený model OM-D E-M5 Mark III. Začiatkom roka bola predstavená aj najvýkonnejšia M43 bezzrkadlovka OM-D E-M1X, tá je ale zameraná na veľmi úzku skupinu užívateľov. Väčšine vadili jej rozmery a vysoká cena.


Olympus OM-D E-M5 Mark III, dlho očakávaný model strednej triedy, “vykrádajúci” top model.

Canon, Nikon a Panasonic majú teraz veľa práce, pretože musia vytvoriť rýchlo čo najširšie portfólio objektívov pre svoje nové FF bezzrkadlovky. Najrýchlejšie to ide Canonu, ktorý predstavil skutočne parádne objektívy. Zameral sa ale predovšetkým na profesionálny segment, problémom je, že mu chýba profesionálna bezzrkadlovka. Aj Nikon predstavil niekoľko objektívov a zverejnil plány až do roku 2021. V nich mi však chýba niekoľko dôležitých objektívov, dúfam, že sa dočkáme aj nejakých prekvapení, mimo zverejneného plánu. Panasonic má pomalšie tempo, ale výrazne mu pomáha Sigma, ktorá okrem modifikovaných, už jestvujúcich, objektívov začína ponúkať aj zbrusu nové objektívy. Prvou lastovičkou je profesionálny štandardný transfokátor 24-70/2,8. Ak rýchlo predstaví aj telezoom a superširokouhlý zoom, mohlo by to k FF bezzrkadlovkám Panasonic prilákať viac záujemcov.


Jeden z najzaujímavejších objektívov minulého roku, Sigma 24-70mm F2.8 DG DN pre E a L bajonet.

Sony sa v roku 2019 zameralo na blížiacu sa olympiádu a predstavilo dvojicu výkonných teleobjektívov pre model A9 II. Nás ale viac potešila činnosť Tamronu, ktorý predstavuje jeden objektív za druhým, všetko pre E-bajonet a s lákavou cenou.

Na olympiáde by sa chcel ukázať aj Olympus, k modelu E-M1X preto navrhol telezoom 150-400 so zabudovaným telekonvertorom. Ten ešte nie je na trhu. Oddychovku Olympusu narušil len objektív 12-200, zaujímavý rozsahom, ale priemerný kvalitou.

Najlepšie fotoaparáty podľa môjho názoru, bez poradia: Canon EOS 90D, Olympus OM-D E-M5 Mark III, Sony A7R Mark IV, Sony A6600, Fujifilm X-T30, Fujifilm GFX 100, Leica Q2, Panasonic S1R.

Najlepšie objektívy podľa môjho názoru, bez poradia: Canon RF 70-200/2,8L IS USM, Canon RF 85/1,2L USM DS, Fujifilm XF 16-80/4 R OIS WR, Nikon Z 85/1,8 S, Panasonic Leica DG Vario-Summilux 10-25mm F1.7 ASPH, Panasonic Lumix S Pro 70-200mm F4 OIS, Sony FE 135mm F1.8 GM, Tamron 70-180mm F2.8 Di III VXD

V minulom roku bolo predstavených aj niekoľko fotomobilov. Stalo sa zvykom, že značky predstavujú nové vlajkové lode každý rok. Trendom v najvyššej triede sú tri objektívy. Mne sa najviac páči iPhone 11/11 Pro. Je to z toho dôvodu, že všetky tri fotoaparáty majú rovnaké rozlíšenie 12 Mpx, prepínanie medzi nimi je ergonomické a Apple naplno využíva mohutný výpočtový výkon pre spracovanie obrazu.


iPhone 11 Pro má trojicu fotoaparátov so zhodným rozlíšením 12 Mpx.

Kvalitné lietanie s dronmi je dostupnejšie aj vďaka malému dronu DJI Mavic Mini. Škoda len, že pravidlá pre lietanie a snímanie s dronmi sú stále prísnejšie.


DJI Mavic Mini.

Jedným z potešujúcich trendov je čoraz lepšia ponuka LED svetiel, najmä menších, ktoré si fotograf môže zobrať kdekoľvek. Profoto predstavilo kompaktné LED svetlá C1 a C1 Plus, Godox RGB svetlo R1 a Fomei má celý nový rad LED mini.


Fomei LED mini RGB 12.

Koncom roka nás príjemne prekvapil Peak Design inovovaným radom brašní a batohov Everyday. Najviac rozruchu však spôsobil inovatívny statív Travel tripod.


Druhá generácia brašien a batohov Peak Design radu Everyday.


Inovatívny statív Peak Design Travel sa ponúka v hliníkovom a karbónovom prevedení.

No a prehľad minulého roku ukončím softvérom. Nových verzií sa dočkali snáď všetky RAW konvertory. Mňa ale zaujal najviac nový Luminar 4, pre jeho využitie strojového učenia. Sklamaním bol Photoshop pre iPad. Miesto plnohodnotného Photoshopu sme dostali program pre tvorbu koláži a retušovania. Funkcie pre úpravu fotografií chýbajú.

Komentáre

Pridaj komentár Pridaj komentár Zobraziť posledný príspevok
wwwiky
2020-01-06 10:38:04
Pravidla z dronmi su coraz prisnejsie?No mozno pre komercne pouzitie..Nie pre hobby.Ak clovek dodrzi jednoduche pravidla tak sa nema coho obavat.To by nebolo zle spomenut v clanku...Naco zbytocne odradzat ludi.
 
smarek
2020-01-06 10:55:12
Pekne zhrnutie Karol Zial to co pises v uvode je pravda, je zarazajuce ze dnes kazdy foti (hlavne mobilom) a trh s fotoaparatmi stale upada viac a viac. Ako profesionalny fotograf si doslova vsade vsimam s cim ludia fotografuju. V roku 2019 som precestoval "kus" sveta a musim konstatovat, ze cloveka s fotoapartom ci uz zrkadlovkou alebo bezzrkadlovkou treba doslova hladat. U mobilov je to naopak, foti dolsova kazdy a casto bezhlavo a potom sa len hrabu v fotkach a hladaju co tam nieje. Zakladne pravidla ci uz kompozicne alebo ine neovlada skoro nikto, lebo nemusia (hlavne ze fotia fotografie ktore su odsudene na zanik este pred exponovanim, lebo nikdy sa nedostanu na papier a podobne). Povedal by som, ze vsetko je na hlavu poslatavne! Cas ukaze co bude dalej...
 
MagickVamp
2020-01-06 11:06:11
Hmm....zaujimalo by ma ci zrkadla zomreli ked to Karol ci dakto iny prvy krat spomenul, ci zomreli teraz uz, abo kedy vlastne zomru. Lebo raz umre vsetko. Myslim ze zrkadlovky zacali ludia nazyvat dinosaurami uz niekedy v roku 2014, ked este o dobrom bezzrkadle nebolo ani chyru ani slychu. Dnes je rok 2020 a mozno az na Sony A9 bezzrkadla stale neposkytuju tu istotu co profesionalne zrkadla. Tiez stale nie je vyriesena vydrz a ani hladacik. Dufam ze kym sa tie veci nevyriesia, stale budu znacky pracovat na novych zrkadlach, aj ked pomenej, kedze vidime ze celkovo trh s fotakmi ide dole vodou. Ja si myslim ze buducnostou su vznasadla, ale predat auto a kupit prvu vec co ma nejake naznaky vznasania by asi nebolo velmi praktice ze?



 
fatality
2020-01-06 11:54:08
príspevok od: wwwiky
Pravidla z dronmi su coraz prisnejsie?No mozno pre komercne pouzitie..Nie pre hobby.Ak clovek dodrzi jednoduche pravidla tak sa nema coho obavat.To by nebolo zle spomenut v clanku...Naco zbytocne odradzat ludi.
presne,napr. Slovensko prijalo v novembri 2019 zakon,ktory vyznamne zvolnuje pravidla nekomercneho lietania..
 
fatality
2020-01-06 11:55:04
príspevok od: MagickVamp
Hmm....zaujimalo by ma ci zrkadla zomreli ked to Karol ci dakto iny prvy krat spomenul, ci zomreli teraz uz, abo kedy vlastne zomru. Lebo raz umre vsetko. Myslim ze zrkadlovky zacali ludia nazyvat dinosaurami uz niekedy v roku 2014, ked este o dobrom bezzrkadle nebolo ani chyru ani slychu. Dnes je rok 2020 a mozno az na Sony A9 bezzrkadla stale neposkytuju tu istotu co profesionalne zrkadla. Tiez stale nie je vyriesena vydrz a ani hladacik. Dufam ze kym sa tie veci nevyriesia, stale budu znacky pracovat na novych zrkadlach, aj ked pomenej, kedze vidime ze celkovo trh s fotakmi ide dole vodou. Ja si myslim ze buducnostou su vznasadla, ale predat auto a kupit prvu vec co ma nejake naznaky vznasania by asi nebolo velmi praktice ze?



ale no..sefe prehana na jednej strane,ty zas na druhej
 
JanM
2020-01-06 13:14:24
príspevok od: fatality
presne,napr. Slovensko prijalo v novembri 2019 zakon,ktory vyznamne zvolnuje pravidla nekomercneho lietania..
Zaujímavá info. Mohol by si ma prosím ťa nasmerovať na ten zákon? Vieš aký je v porovnaní s EU (a/alebo US). Viem, že na SK je všetko možné, ale aj ja som mal ten dojem, že dronovanie sa všade inde pritvrdzuje a nie uvoľňuje.
 
fatality
2020-01-06 13:40:30
príspevok od: JanM
Zaujímavá info. Mohol by si ma prosím ťa nasmerovať na ten zákon? Vieš aký je v porovnaní s EU (a/alebo US). Viem, že na SK je všetko možné, ale aj ja som mal ten dojem, že dronovanie sa všade inde pritvrdzuje a nie uvoľňuje.
tak u nas bolo dost prisne,takze zrovnanie s "normalom" bolo vlastne zvolnenim..
https://www.aprop.sk/clanok/pravidla-lietania-s-dronmi
https://www.xtreme.sk/clanok/14/drony-legislativa-2019-2020/
 
JohnNewton
2020-01-06 16:45:16
príspevok od: fatality
presne,napr. Slovensko prijalo v novembri 2019 zakon,ktory vyznamne zvolnuje pravidla nekomercneho lietania..
Tuším aj EU výrazne uvoľní pravidlá v toto roku s dronmi do 250 g, čo presne nový Mavic Mini spĺňa.
 
fatality
2020-01-06 16:47:13
príspevok od: JohnNewton
Tuším aj EU výrazne uvoľní pravidlá v toto roku s dronmi do 250 g, čo presne nový Mavic Mini spĺňa.
noo oni(dji) to myslim tym(vahou) presne sledovali..
 
Otecadams
2020-01-06 17:29:33
"Sigma, ktorá okrem modifikovaných, už jestvujúcich, objektívov začína ponúkať aj zbrusu nové objektívy. Prvou lastovičkou je profesionálny štandardný transfokátor 24-70/2,8. Ak rýchlo predstaví aj telezoom a superširokouhlý zoom, mohlo by to k FF bezzrkadlovkám Panasonic prilákať viac záujemcov."
Sigma A 14-24 mm f/2.8 DG DN je tiež zbrusu nový superširokouhlý zoom. Alebo sa mýlim?
 
blahoslav J B Art
2020-01-06 18:03:05
... a tu je zamyslenie sa nad vyvojom v oblasti foto od cloveka, ktory si snad pamata este zaciatky dagerotypie
https://digineff.cz/mobily-prognoza-pro-rok-2020/
 
blahoslav J B Art
2020-01-06 18:14:06
inak je fajn, ze predpisy ohladom lietania s dronmi sa trochu uvolnili, lebo ma odrazali od uvahy o kupe hlavne tie restrikcie ... akonahle bude na trhu lietajuci mobil, tak kupujem
 
JohnNewton
2020-01-06 19:55:42
príspevok od: blahoslav J B Art
... a tu je zamyslenie sa nad vyvojom v oblasti foto od cloveka, ktory si snad pamata este zaciatky dagerotypie
https://digineff.cz/mobily-prognoza-pro-rok-2020/
Jeho beriem ako spisovateľa a autora sci fi literatúry. Nie je to tak dávno, keď ho rozčúlila prítomnosť blesku na DSLR vyššej triedy . Ale v jednom je etalón, ak on vyprodukuje dobrú foto, tak ten foťák musí byť skvelý, lebo inak v tých testoch dokáže výsledok dohnojiť čímkoľvek....
 
krispin.pucinko
2020-01-06 22:13:13
príspevok od: smarek
Pekne zhrnutie Karol Zial to co pises v uvode je pravda, je zarazajuce ze dnes kazdy foti (hlavne mobilom) a trh s fotoaparatmi stale upada viac a viac. Ako profesionalny fotograf si doslova vsade vsimam s cim ludia fotografuju. V roku 2019 som precestoval "kus" sveta a musim konstatovat, ze cloveka s fotoapartom ci uz zrkadlovkou alebo bezzrkadlovkou treba doslova hladat. U mobilov je to naopak, foti dolsova kazdy a casto bezhlavo a potom sa len hrabu v fotkach a hladaju co tam nieje. Zakladne pravidla ci uz kompozicne alebo ine neovlada skoro nikto, lebo nemusia (hlavne ze fotia fotografie ktore su odsudene na zanik este pred exponovanim, lebo nikdy sa nedostanu na papier a podobne). Povedal by som, ze vsetko je na hlavu poslatavne! Cas ukaze co bude dalej...
ked sa nad tym trosku zamylis tak je hned jasne preco je tomu tak.
z hardwarovho uhla pohladu co caka taky priemerny laik od mobilu? rychlo vytiahnut, cvak, vidiet vysledok pred sebou a rychly upload niekam kamaratovi alebo na socialnu siet.
a co dostane ked si kupi zrkadlo/mirroless? pripjenie na internet? mozno nejake krkolomne cez mobil. rychly vysledok? no vacsina profikov chce prvy opak, RAW a manulane vyvovalanie fotiek doma, takze in camera jpeg nie je zvacsa priorita.
pome dalej, ficury, ktore by amaterom pomohli fotit a odpustat technicke chyby ako eye detect autofocus, dymanicky rozsah snimacka, ktory by odpustal nedostatky svetla, to su vsetko veci ktore najdes premakane v high end modeloch a nie amaterskych fotakoch. tak sa potom nie je co cudovat ze ked taky clovek chyti amaterske telo ta si povie ze jeho mobil mu staci.

a co sta tyka vedmosti o kompozicii? ved sa pozri ako priklad na tento portal. fotoskola je len po zaplateni myslim ze to hovori za seba, ako odradit ludi aby sa vzdelavali.
vsetko je zamerane na predaj techniky, pretoze vyrobcovia sa snazia ludom nahovorit ze na lepsie fottky potrebujes lepsiu techniku aby sa jej viac predavalo a vobec nemaju zaujime im vysvetlovat ze aj lacnym (mobilom) vies robit obstojne fotky ak sa naucit aspon zakladne pravidla kompozicie. z toho nebude vela penazi takze osveta v tomto smere nie je zladna.
 
calimero
2020-01-07 00:50:39
S trochou nadsázky sa dá povedať, že sa vraciame do analógovej éry. Vtedy fotila väčšina populácie kompaktami alebo dokonca ničím, lebo nie v každej rodine bol fotoaparát. A zrkadlovku mal na krku naozaj ten, kto ovládal minimálne základy (expozičný trojuholník, hĺbka ostrosi, nejaké tie základy kompozície). Kto fotil zrkadlovkou, chcel mať úplnú kontrolu nad procesom vzniku fotografie. Kompakt stačil 99% populácie, ktorá tlačila fotky max. 10x15cm a tam bol výstup z kompaktov dostačujúci, expozícia na automat, zaostrenie na fixfocus, v lepšom prípade nejaký autofocus. Si pamätám, často sa stávalo, že keď laik chytil do ruky zrkadlovku, väčšinou bol z výsledkov sklamaný a vrátil sa ku kompaktu. Vraciame sa do normálu, bublina spľasla, novinky nebudú každý rok, o to viac času bude na fotenie, rozmýšľanie o kompozícii a kreatívnu prácu. Ubudne rýchlokvasených fotografov, ktorí si mysleli, že na spoločenský status profi fotografa stačí vlastniť zrkadlovku so setovým objektívom a založiť si na Instagrame alebo Facebooku profil s prívlastkom "photographer".
 
robertondrejovic
2020-01-07 08:22:57
V prvom rade musí byť fotograf so svojím vlastným výsledkom spokojný bez ohľadu na kompozíciu ,bokeh a všetko ostatné .A to sú majitelia fotomobilov spokojný maximálne. Sú všade okolo nás a fotia úplne všetko za hocijakých svetelných podmienok až takých čo by z poriadnou fototechnikou nefotil ani blázon .Všimnite si však aký sú vysmiaty , spokojný a šťastný keď si vzápätí pozerajú svoje fotografie. Je to dobre keď je človek šťastný, a to aby bol šťastný je aj o životných nárokoch. Už nimi nepohŕdam a ani sa s nich nesmejem ,aby som bol ja šťastný z výsledkov fotenia potrebujem foťák z množstvom manuálnych nastavení a poriadny objektív aj to nie len jeden .Keď sa však túlam krajinou z ťažkou fotovýbavou vo fotobatohu a všetci okolo mňa sú len naľahko , prichádza mi na um otázka kto je vlastne blázon. Pre profesionála je a bude ťažká fototechnika nevyhnutnosť a pre ostatných ?? Ja sa jej tiež nevzdám nebol by som šťastný , som amatér nadšenec.
 
Rofo
2020-01-07 10:54:40
Myslim ze ak vacsina ludi foti na mobil, tak tento styl fotiek sa ludom najviac paci. Na fotku z mobilu sa pozeraju najcastejsie a vedia v tom aj najlepsie citat. Boli by ste prekvapeny kolko ludi povie ze rozmazane pozadie nie je pekne, a portret urobeny 135mm objektivom je neprirodzeny... A druha vec, ze fotka z mobilu uz vychadza upravena.
 
robertondrejovic
2020-01-07 13:23:15
príspevok od: Rofo
Myslim ze ak vacsina ludi foti na mobil, tak tento styl fotiek sa ludom najviac paci. Na fotku z mobilu sa pozeraju najcastejsie a vedia v tom aj najlepsie citat. Boli by ste prekvapeny kolko ludi povie ze rozmazane pozadie nie je pekne, a portret urobeny 135mm objektivom je neprirodzeny... A druha vec, ze fotka z mobilu uz vychadza upravena.
Je to tak ako píšeš.Každému sa páči niečo inšie. Stalo sa mi, že som v modrej hodinke fotil vianočné výzdoby a stretla ma známa.Prejavila záujem o vianočný portrét mal som akurát 85mm f1,8 na tele Nikond500 tak prečo nie Trochu som ju zadirigoval ako sa postaviť aby svetielka boli oproti tmavému pozadiu a aby som ja mohol zaujať správny už dávno známy a nacvičený odstup.Nikon d500 sa na clone 1,8 trafil v rovine ostrosti , bokeh krásny tvár ostrá. Ale beda miesto pochvaly som zožal posmech,čo je to za foťák keď na fotke ani nevidno kde je, skrátka fotka sa nepáčila ,ona že má z mobilu všetko ostré.Nuž čo vytiahol som širokáč rozložil statív clona 11 a spokojnosť bola lebo tak je to aj z mobilu . Podobných poznámok som si však vypočul viac.
 
krispin.pucinko
2020-01-08 00:14:10
príspevok od: robertondrejovic
Je to tak ako píšeš.Každému sa páči niečo inšie. Stalo sa mi, že som v modrej hodinke fotil vianočné výzdoby a stretla ma známa.Prejavila záujem o vianočný portrét mal som akurát 85mm f1,8 na tele Nikond500 tak prečo nie Trochu som ju zadirigoval ako sa postaviť aby svetielka boli oproti tmavému pozadiu a aby som ja mohol zaujať správny už dávno známy a nacvičený odstup.Nikon d500 sa na clone 1,8 trafil v rovine ostrosti , bokeh krásny tvár ostrá. Ale beda miesto pochvaly som zožal posmech,čo je to za foťák keď na fotke ani nevidno kde je, skrátka fotka sa nepáčila ,ona že má z mobilu všetko ostré.Nuž čo vytiahol som širokáč rozložil statív clona 11 a spokojnosť bola lebo tak je to aj z mobilu . Podobných poznámok som si však vypočul viac.
Je to preto, ze fotografi zabudaju preco bola fografia vlastne vymyslena. A to na zachytenie peknych momentov a spomienok.
Ved sa pozri na fotky s gulou na zaciatku tohto clanku, su technicky a kompozicne dobre spravene ale su sterilne neosobne. 95% ludi chce mat na fotkach vlastne deti, rodinu, priatelov a miesta ktore videl a zazil tam pekne chvilky. Najdrahsie fotky su az na vinimky fotky svadieb a nie laviciek v parku cez sklenenu gulu.
Pri problemoch tretieho sveta, ktore zaviedla fotograficka elita(alebo len hlupaci, ktori nevedia kto dalej docika) sa vacsi doraz kladie na bokeh, sum, detaily a mikrokonntrast, fullframe alebo nie fullframe, liky na instagrame a zabuda sa kto, alebo co vlastne na fotke je.
A ked si k tomu pripocitas tu otrepanu frazu, ze najlepsi fotak je ten, ktory mas so sebou (mobil?), tak je viac nez jasne, ze predaj techniky klesa a este dlho bude.
Netvrdim, ze nieco nazvem umelecka fotografia nema miesto vo svete, ale tvori male percento fotiek. zial technika sa prisposobuje prave tej umeleckej a nie tomu co si ziada vacsina ludi.
 
Rofo
2020-01-08 01:40:56
Mate pravdu, ze mobil ma clovek stale pri sebe a preto je s nim najlahsie fotit. Ale o to mi teraz nejde. Ide mi o vkus. Vacsina fotiek zo zrkadlovky tiez nie su umelecke, su rovnako dokumentacne, ako tie z mobilu. Ide o to, ze ludia si natolko zvykli na fotky z mobilu, ze sa im pacia viac ako tie zo zrkadlovky. Rodinnej fotke neuskodi, ked je dieta zvyraznene hlbkou ostrosti alebo inymi atributmi, ten dokument rodiny sa tym nestraca. Ale ludom sa pacia prave take fotky, ze cele mrnave postavy s pozadim ostrym ako tapeta a podobne … Alebo deformovane ksichty zo selfie.
Ludia si na to zvykli, a dokonca paci sa im to.
Ked ich odfotis klasickym portretovym stylom budu sa cudovat kto to na tej fotke je, preco je taky velky, ved on takto nevyzera...
 
horoň
2020-01-10 19:48:24
stativ peak design, aké máte skúsenosti s objednávkou, dodaním ? objednal a zaplatil som v r. 2019, sľúbili dodávku do vianoc, ale okrem xy kadejakých informatívnych mailov som neobdržal nič, pritom vidieť, že už sú na trhu
 
JohnNewton
2020-01-11 10:11:59
príspevok od: krispin.pucinko
Je to preto, ze fotografi zabudaju preco bola fografia vlastne vymyslena. A to na zachytenie peknych momentov a spomienok.
Ved sa pozri na fotky s gulou na zaciatku tohto clanku, su technicky a kompozicne dobre spravene ale su sterilne neosobne. 95% ludi chce mat na fotkach vlastne deti, rodinu, priatelov a miesta ktore videl a zazil tam pekne chvilky. Najdrahsie fotky su az na vinimky fotky svadieb a nie laviciek v parku cez sklenenu gulu.
Pri problemoch tretieho sveta, ktore zaviedla fotograficka elita(alebo len hlupaci, ktori nevedia kto dalej docika) sa vacsi doraz kladie na bokeh, sum, detaily a mikrokonntrast, fullframe alebo nie fullframe, liky na instagrame a zabuda sa kto, alebo co vlastne na fotke je.
A ked si k tomu pripocitas tu otrepanu frazu, ze najlepsi fotak je ten, ktory mas so sebou (mobil?), tak je viac nez jasne, ze predaj techniky klesa a este dlho bude.
Netvrdim, ze nieco nazvem umelecka fotografia nema miesto vo svete, ale tvori male percento fotiek. zial technika sa prisposobuje prave tej umeleckej a nie tomu co si ziada vacsina ludi.
Tak mám k tomu pár postrehov.
Nebola "vymyslená" s jasným cieľom aký tu opisuješ. Najväčšou devízou bola snaha o čo najvernejšie zachytenie skutočnosti. Táto úloha sa do vtedy požadovala od maliarov, čo bol so štetcom a plátnom takmer nesplniteľné. Od toho okamihu už mohli maľovať čokoľvek a akokoľvek, a fotografiu sme si začali tiež každý przniť po svojom
Píšeš, že najdrahšia foto je svadobná, zrejme pre to, že je najčastejšie ničená
No a technika, tak ako v každej oblasti ľudskej činnosti platí, že použitie lepšieho nástroja Ti dáva lepšiu možnosť dosiahnuť požadovaného výsledku. Či ten lepší nástroj vieme využiť, to je ale iná téma.
 
SteveK72
2020-01-11 17:36:37
príspevok od: horoň
stativ peak design, aké máte skúsenosti s objednávkou, dodaním ? objednal a zaplatil som v r. 2019, sľúbili dodávku do vianoc, ale okrem xy kadejakých informatívnych mailov som neobdržal nič, pritom vidieť, že už sú na trhu
Ja som si ho tien objednal, oficiálne sa začne predávať 6 marca. Kto si ho objednal v ten deň by ho mal dostať. V predaji zatiaľ nikde nie je. To mi povedali chlapci z Peak design na Foto slovakia.
 
krispin.pucinko
2020-01-12 09:01:51
príspevok od: JohnNewton
Tak mám k tomu pár postrehov.
Nebola "vymyslená" s jasným cieľom aký tu opisuješ. Najväčšou devízou bola snaha o čo najvernejšie zachytenie skutočnosti. Táto úloha sa do vtedy požadovala od maliarov, čo bol so štetcom a plátnom takmer nesplniteľné. Od toho okamihu už mohli maľovať čokoľvek a akokoľvek, a fotografiu sme si začali tiež každý przniť po svojom
Píšeš, že najdrahšia foto je svadobná, zrejme pre to, že je najčastejšie ničená
No a technika, tak ako v každej oblasti ľudskej činnosti platí, že použitie lepšieho nástroja Ti dáva lepšiu možnosť dosiahnuť požadovaného výsledku. Či ten lepší nástroj vieme využiť, to je ale iná téma.
Ved jasne technika je dolezita. Ale ako som pisal predtym prisposobuje sa profesionalom a amaterom toho vela neponuka aby robili lepsie fotky.
Je to z velkej casti dane tym ako je nastavena fograficka komunita. Bokeh, zlata hodinka, raw a nasledna uprava, to su sice zaujimave kreativne veci, ale ked sa tvoje dieta rozhodne vonku na poludnie urobit prve kroky tak mu budes darmo vysvetlovat fotgraficku teoriu. Vtedy si rad ze mas pri sebe nejake zaznamove medium a nesmutis za svojim portretakom a asistentom odrazovou doskou.
95% ludi potrebuje fotoaparat prave na taketo veci a nerobi sa vela preto aby tito ludia so sebou nosili fotak castejsie a vober nic preto aby robili kvalitnejsie fotky. Tito ludia nevedia co je ta mriezka na displeji co im zavazdia a preco im zavadza aj ta vodovaha. Velky napis drz fotak rovno a stvorec s napisom sem umiestni do zlateho rezu najdolezitejsiu vec na fotke by urcite pomohlo skvalitnil aspon zopar facebookovych fotiek. Ale zial nikto nie je ochotny ani takto primitivne pomoct amaterom.
 
Rofo
2020-01-12 17:38:05
príspevok od: krispin.pucinko
Ved jasne technika je dolezita. Ale ako som pisal predtym prisposobuje sa profesionalom a amaterom toho vela neponuka aby robili lepsie fotky.
Je to z velkej casti dane tym ako je nastavena fograficka komunita. Bokeh, zlata hodinka, raw a nasledna uprava, to su sice zaujimave kreativne veci, ale ked sa tvoje dieta rozhodne vonku na poludnie urobit prve kroky tak mu budes darmo vysvetlovat fotgraficku teoriu. Vtedy si rad ze mas pri sebe nejake zaznamove medium a nesmutis za svojim portretakom a asistentom odrazovou doskou.
95% ludi potrebuje fotoaparat prave na taketo veci a nerobi sa vela preto aby tito ludia so sebou nosili fotak castejsie a vober nic preto aby robili kvalitnejsie fotky. Tito ludia nevedia co je ta mriezka na displeji co im zavazdia a preco im zavadza aj ta vodovaha. Velky napis drz fotak rovno a stvorec s napisom sem umiestni do zlateho rezu najdolezitejsiu vec na fotke by urcite pomohlo skvalitnil aspon zopar facebookovych fotiek. Ale zial nikto nie je ochotny ani takto primitivne pomoct amaterom.
Ludia nepotrebuju "zkvalitnit" fotky na facebooku. To je prave "in" ako tie fotky vyzeraju. Prave tak sa to ludom paci. Zlaty rez, bookeh a ine atributy klasickej fotky su uz "out" ...
 

Ďalší článok z kategórie

Z kategórie

Inzercia

ČLÁNKY - aktuálne diskutované