teraz som sa v jednom odkaze v príspevku dočítal tejto veci. a vraj by to má zlepšovať dinamický rozsah.
http://www.pina.cz/2010/04/07/thom-hogan-vymluvte-se-na-vybavu/
máte nejaké info našiel som len cudzojazičné stránky
Princíp UniWB, ako som to pochopil ja, je nasledovný.
Keď počas fotenia priebežne kontroluješ/upravuješ expozíciu podľa histogramu, ktorý ti zobrazuje foťák, tak v histograme vidíš hodnoty, ktoré vznikli po aplikovaní vyváženia bielej, t.j. histogram niektorých z kanálov nemusí zodpovedať tomu, čo vyliezlo zo snímača, ale tomu čo foťák dopočítal po aplikácii WB - potlačenie alebo zosilenie niektorého z RGB kanálov.
UniWB spočíva potom v užívateľskom nastavení WB na také nastavenie, že foťák nepotláča ani nezosiluje žiaden RGB kanál a v histograme vidíš potom reálne hodnoty, ktoré vyliezli zo snímača.
Vyváženie bielej sa potom rieši až v PC pri postprocessingu - nemôžeš fotiť do JPG, keďže pri takomto nastavení WB vyzerajú fotky neprirodzene.
Princíp UniWB, ako som to pochopil ja, je nasledovný.
Keď počas fotenia priebežne kontroluješ/upravuješ expozíciu podľa histogramu, ktorý ti zobrazuje foťák, tak v histograme vidíš hodnoty, ktoré vznikli po aplikovaní vyváženia bielej, t.j. histogram niektorých z kanálov nemusí zodpovedať tomu, čo vyliezlo zo snímača, ale tomu čo foťák dopočítal po aplikácii WB - potlačenie alebo zosilenie niektorého z RGB kanálov.
UniWB spočíva potom v užívateľskom nastavení WB na také nastavenie, že foťák nepotláča ani nezosiluje žiaden RGB kanál a v histograme vidíš potom reálne hodnoty, ktoré vyliezli zo snímača.
Vyváženie bielej sa potom rieši až v PC pri postprocessingu - nemôžeš fotiť do JPG, keďže pri takomto nastavení WB vyzerajú fotky neprirodzene.
jáj jasné, to som tak intuitívne používal aj keď som nevedel že sa to volá UniWB. dakujem
jáj jasné, to som tak intuitívne používal aj keď som nevedel že sa to volá UniWB. dakujem
Neviem, či sa to dá intuitívne používať bez špeciálneho nastavenia vyváženia bielej.
Na korektný UniWB potrebuješ do foťáku nahrať také hodnoty vybáženia bielej, ktoré pre daný senzor znamenajú rovnaké korekčné koeficienty pre každý farebný kanál, a to rovné jednej. (prípustná je veľmi malá odchýlka (tisíciny), ale musí to byť tesne okolo 1) Intuitívne to nenastavíš, pretože každý foťák (typ senzora) môže mať iné hodnoty tohto \"neutrálneho\" vyváženia bielej. Tieto treba ručne nastaviť vo foťáku. Fotky vtedy majú silný zelený nádych. V prípade Nikonov sa na kartu nahráva špeciálne RAW, s prispôsobeným WB, a v menu foťáku si potom \"skopíruješ\" hodnoty WB z tohto RAW do predvoľby, ktorú nastavíš ako aktívnu. Ako písal Wild Sammy v inom vlákne, ešte stojí za zváženie prípadné použitie korekčnej krivky (kontrast), ktorá simuluje pôvodný histogram v lineárnom priestore (čiže foťák zobrazí taký histogram, ktorý čo najvernejšie imituje RAW histogram.) Už presnejšie sa to momentálne nedá, pretože foťák vždy zobrazí JPG histogram, nikdy nie RAW, takže užívateľ musí foťák \"nejako donútiť\", aby produkoval také JPG, ktoré sa najviac blížia tomu, čo vidí senzor. Čiže nastaveniami čo najviac eliminovať výsledky JPG processingu. (eliminovať rozdiely JPG oproti RAW.)
Neviem, či sa to dá intuitívne používať bez špeciálneho nastavenia vyváženia bielej.
Na korektný UniWB potrebuješ do foťáku nahrať také hodnoty vybáženia bielej, ktoré pre daný senzor znamenajú rovnaké korekčné koeficienty pre každý farebný kanál, a to rovné jednej. (prípustná je veľmi malá odchýlka (tisíciny), ale musí to byť tesne okolo 1) Intuitívne to nenastavíš, pretože každý foťák (typ senzora) môže mať iné hodnoty tohto \"neutrálneho\" vyváženia bielej. Tieto treba ručne nastaviť vo foťáku. Fotky vtedy majú silný zelený nádych. V prípade Nikonov sa na kartu nahráva špeciálne RAW, s prispôsobeným WB, a v menu foťáku si potom \"skopíruješ\" hodnoty WB z tohto RAW do predvoľby, ktorú nastavíš ako aktívnu. Ako písal Wild Sammy v inom vlákne, ešte stojí za zváženie prípadné použitie korekčnej krivky (kontrast), ktorá simuluje pôvodný histogram v lineárnom priestore (čiže foťák zobrazí taký histogram, ktorý čo najvernejšie imituje RAW histogram.) Už presnejšie sa to momentálne nedá, pretože foťák vždy zobrazí JPG histogram, nikdy nie RAW, takže užívateľ musí foťák \"nejako donútiť\", aby produkoval také JPG, ktoré sa najviac blížia tomu, čo vidí senzor. Čiže nastaveniami čo najviac eliminovať výsledky JPG processingu. (eliminovať rozdiely JPG oproti RAW.)
z toho čo som sa dočítal na fotoroman.cz som sa také niečo sanžil používať. naivne som si myslel že keď dám vyváženie na denné svetlo tak to bude baj očko primerané tomu čo vidí snímač - nebolo. Po prečítaní ho spominánej stránky som to už pochopil. s mojim foťákom sa to tak jednoducho nedá...tak to budem musieť nastaviť postupe krok za krokom a v externom programe kontrolovať výsledk jednotlivých krokov vo vvažovní bielej
z toho čo som sa dočítal na fotoroman.cz som sa také niečo sanžil používať. naivne som si myslel že keď dám vyváženie na denné svetlo tak to bude baj očko primerané tomu čo vidí snímač - nebolo. Po prečítaní ho spominánej stránky som to už pochopil. s mojim foťákom sa to tak jednoducho nedá...tak to budem musieť nastaviť postupe krok za krokom a v externom programe kontrolovať výsledk jednotlivých krokov vo vvažovní bielej
Nevidim az taky problem v pripade Pentaxu. Pentax si pamata poslednu fotku a z nej sa da nastavit WB Cize skus spravit to co pisu na konci toho clanku na stranke.. odfot uniformny silny zdroj svetla, najlepsie nejaku lampu tak aby si ju totalne prepalil, ze naozaj kazdy kanal bude saturovany na 255 a potom z toho posledneho snimku nastav cez manualne nastavenie WB. Potom si zvol adobergb priestor a stiahni v menu vsetky korekcie a mas UniWB na K10D Ak to takto nepojde, budes musiet ist tou tazsou cestou
Nevidim az taky problem v pripade Pentaxu. Pentax si pamata poslednu fotku a z nej sa da nastavit WB Cize skus spravit to co pisu na konci toho clanku na stranke.. odfot uniformny silny zdroj svetla, najlepsie nejaku lampu tak aby si ju totalne prepalil, ze naozaj kazdy kanal bude saturovany na 255 a potom z toho posledneho snimku nastav cez manualne nastavenie WB. Potom si zvol adobergb priestor a stiahni v menu vsetky korekcie a mas UniWB na K10D Ak to takto nepojde, budes musiet ist tou tazsou cestou
no to som skúšal hneď na začiatku, to by bolo najľahšie. Ale nefunguje na display vypíše \"ND\" a \"ok\" keď dám to ok tak sa nič nezmení. takže tou experimentálnou cestou jedine...
UniWB počuli ste o tom/ čo to je/ ako sa s tým robí?
Keď počas fotenia priebežne kontroluješ/upravuješ expozíciu podľa histogramu, ktorý ti zobrazuje foťák, tak v histograme vidíš hodnoty, ktoré vznikli po aplikovaní vyváženia bielej, t.j. histogram niektorých z kanálov nemusí zodpovedať tomu, čo vyliezlo zo snímača, ale tomu čo foťák dopočítal po aplikácii WB - potlačenie alebo zosilenie niektorého z RGB kanálov.
UniWB spočíva potom v užívateľskom nastavení WB na také nastavenie, že foťák nepotláča ani nezosiluje žiaden RGB kanál a v histograme vidíš potom reálne hodnoty, ktoré vyliezli zo snímača.
Vyváženie bielej sa potom rieši až v PC pri postprocessingu - nemôžeš fotiť do JPG, keďže pri takomto nastavení WB vyzerajú fotky neprirodzene.
Keď počas fotenia priebežne kontroluješ/upravuješ expozíciu podľa histogramu, ktorý ti zobrazuje foťák, tak v histograme vidíš hodnoty, ktoré vznikli po aplikovaní vyváženia bielej, t.j. histogram niektorých z kanálov nemusí zodpovedať tomu, čo vyliezlo zo snímača, ale tomu čo foťák dopočítal po aplikácii WB - potlačenie alebo zosilenie niektorého z RGB kanálov.
UniWB spočíva potom v užívateľskom nastavení WB na také nastavenie, že foťák nepotláča ani nezosiluje žiaden RGB kanál a v histograme vidíš potom reálne hodnoty, ktoré vyliezli zo snímača.
Vyváženie bielej sa potom rieši až v PC pri postprocessingu - nemôžeš fotiť do JPG, keďže pri takomto nastavení WB vyzerajú fotky neprirodzene.
http://www.guillermoluijk.com/tutorial/uniwb/index_en.htm
Na korektný UniWB potrebuješ do foťáku nahrať také hodnoty vybáženia bielej, ktoré pre daný senzor znamenajú rovnaké korekčné koeficienty pre každý farebný kanál, a to rovné jednej. (prípustná je veľmi malá odchýlka (tisíciny), ale musí to byť tesne okolo 1)
Intuitívne to nenastavíš, pretože každý foťák (typ senzora) môže mať iné hodnoty tohto \"neutrálneho\" vyváženia bielej. Tieto treba ručne nastaviť vo foťáku. Fotky vtedy majú silný zelený nádych.
V prípade Nikonov sa na kartu nahráva špeciálne RAW, s prispôsobeným WB, a v menu foťáku si potom \"skopíruješ\" hodnoty WB z tohto RAW do predvoľby, ktorú nastavíš ako aktívnu.
Ako písal Wild Sammy v inom vlákne, ešte stojí za zváženie prípadné použitie korekčnej krivky (kontrast), ktorá simuluje pôvodný histogram v lineárnom priestore (čiže foťák zobrazí taký histogram, ktorý čo najvernejšie imituje RAW histogram.) Už presnejšie sa to momentálne nedá, pretože foťák vždy zobrazí JPG histogram, nikdy nie RAW, takže užívateľ musí foťák \"nejako donútiť\", aby produkoval také JPG, ktoré sa najviac blížia tomu, čo vidí senzor. Čiže nastaveniami čo najviac eliminovať výsledky JPG processingu. (eliminovať rozdiely JPG oproti RAW.)
Na korektný UniWB potrebuješ do foťáku nahrať také hodnoty vybáženia bielej, ktoré pre daný senzor znamenajú rovnaké korekčné koeficienty pre každý farebný kanál, a to rovné jednej. (prípustná je veľmi malá odchýlka (tisíciny), ale musí to byť tesne okolo 1)
Intuitívne to nenastavíš, pretože každý foťák (typ senzora) môže mať iné hodnoty tohto \"neutrálneho\" vyváženia bielej. Tieto treba ručne nastaviť vo foťáku. Fotky vtedy majú silný zelený nádych.
V prípade Nikonov sa na kartu nahráva špeciálne RAW, s prispôsobeným WB, a v menu foťáku si potom \"skopíruješ\" hodnoty WB z tohto RAW do predvoľby, ktorú nastavíš ako aktívnu.
Ako písal Wild Sammy v inom vlákne, ešte stojí za zváženie prípadné použitie korekčnej krivky (kontrast), ktorá simuluje pôvodný histogram v lineárnom priestore (čiže foťák zobrazí taký histogram, ktorý čo najvernejšie imituje RAW histogram.) Už presnejšie sa to momentálne nedá, pretože foťák vždy zobrazí JPG histogram, nikdy nie RAW, takže užívateľ musí foťák \"nejako donútiť\", aby produkoval také JPG, ktoré sa najviac blížia tomu, čo vidí senzor. Čiže nastaveniami čo najviac eliminovať výsledky JPG processingu. (eliminovať rozdiely JPG oproti RAW.)
zaregistrujte sa a presvedčte o mnohých z výhod byť členom