Hore
Fórum » O TECHNIKE
 

Ostriace body

buliak
buliak 2010-05-15 21:36:20+02
Tí, ktorí ste skúsenejší, poraďte, načo viacej ostriacich bodov, lebo aj tak vo všeobecnosti a prakticky sa ostrí na stred čiže na jeden. U panningu je to trošku iné, tam je potreba snáď viacej bodov, ale 11 alebo ešte viacej sa mi zdá trochu zbytočné. Vysvetlite mi, k čomu je potreba viacej ostriacich bodov. O.i. mne stačí jeden max. tri. Ďakujem za radu a vysvetlenie.
 
kralik_j
2010-05-16 20:36:26+02
no to veru nebude debatka, no ked bude posunuta rovina ostrosti, na prst na ruke na nastroji jazzmana a nie na oku tak to uz zacne byt debatka :D
 
Strhak
2010-05-16 20:39:58+02
príspevok od: kralik_j
no to veru nebude debatka, no ked bude posunuta rovina ostrosti, na prst na ruke na nastroji jazzmana a nie na oku tak to uz zacne byt debatka :D
aj to je uhol pohľadu, možno sa dozvieš že to tak autor chcel že chcel upriamiť tvoj pohľad na prácu rúk toho majstra, ale to všetko záleží od fotografie a jej celkového vnímania.
 
kralik_j
2010-05-16 20:51:43+02
ano, mne mozno povie, kym nepride nato preco sakra su ostre tie prsty ked ostril na oci ked na nete pisali ze stredovym ostrenim a krajnym nevidi ziadny rozdiel :)))))))

Nech si kazdy najde svoje, nikoho nejdem presviedcat. Povodne bolo zalozene vlakno na otazku preco viac bodov a nie jeden.
Minimalne je dobre ze sme tu o tom hodili rec a mozno najde niekto vysvetlenie na svoje otazky k teme viac ostriacich bodov.
Ja fotim tiez na stred, no pri rychlom slede udalosti, sporte, reportazi a kompo doladim orezom.
 
buliak
2010-05-16 21:03:43+02
Z debatných príspevkov vidím, že ostriť na stred alebo na viac bodov je skôr vec návyku ako praktického využitia, má využitie snáď pri akčnom fote, kde je to viacmenej výhoda, ale u makra alebo portrétu vždy ostrím na stred a zatiaľ som nič nepokazil aj keď som prekomponovával. Tiež, také svetlé sklá zatiaľ nemám, max. 2.8. Ale teória je teória a prax je prax. Ináč aj tak ďakujem za rady !
 
stokinger
2010-05-16 21:03:52+02
pre pochopenie odporucam fotenie na stredný AF bod pri makre a hneď človek pochopí načo sú ďalšie AF body...
 
WildSammy
2010-05-16 21:07:57+02
ja vidim aj vyuzitie inych ostriacich bodov, ked sa foti s velmi nizkymi clonami. Pri velmi nizkej clone, ostreni na stredovy bod a prekomponovani sa presunie aj rovina ostrosti a napr. miesto oci, kam bolo povodne ostrene, bude zaostreny dekolt. Preto pri velmi nizkych clonach odporucam ostrit na najblizsi mozny bod k pozadovanemu miestu zaostrenia, aby sa muselo co najmenej prekomponovavat. Stalo sa mi, ze pri poslednej svadbe som vyuzival vyhradne iba stredovy bod a po prekomponovani som nemal ostre to, co som chcel. Samozrejme su este aj ine vyuzitia, ale tie tu nebudem spominat, lebo nie su az take dolezite.
 
jarosujo
2010-05-16 21:23:06+02
Tie dve fotky co som tu dal - prva bola ostrena na stred a prekomponovana. Aj mne sa stane, ze ked fotim, tak niekedy nie je ostre to co som chcel. Ale to je skor chyba medzikusu (cize mna :-) a nie v tom, ze fotim na stred. Neviem ako ine tela, ale napriklad 50D ma stredovy bod extra citlivy a dokaze vyuzit objektivy s f/2.8 a menej. Takze pri takychto objektivoch ostri stredovy bod najpresnejsie.
Nechajme ale tak, tiez sa pripajam k tomu, ze obe metody su spravne a kazdy nech foti tak, ako mu to viac vyhovuje.
 
marish1
2010-05-16 21:44:28+02
tak som to netrafil. :)

´...U amatérskych a poloprofesionálnych zrkadloviek je najspoľahlivejší spravidla stredový zaostrovací bod, keďže ten obsahuje senzor na snímanie kontrastu horizontálnym aj vertikálnym smerom (krížový senzor). Profesionálne zrkadlovky majú viac krížových senzorov...´
zdroj: http://www.ephoto.sk/uzivatelska-sekcia/foto-skola/zaciname-s-fotografovanim/zaostrene/
 
dodo_bb
2010-05-16 22:03:37+02
Toto som tu už raz počul a nie celkom tomu rozumiem (že u Canonov stredový vie využiť aj objektívy svetelnosti 2,8...). U Nikonov od D300 vyššie je 51 ostriacich bodov, z toho je tuším 15 stredových krížových (teda tých ´citlivých´). U Nikonov platí, že celý autofocus funguje bezvadne až po svetelnosť 5,6, u menej svetelných objektívov je to slabšie (napr. s telekonvertorom) a naopak, čím je svetelnosť lepšia, tým je funkcia celého autofocusu lepšia. Prečo má Canon problém zaostrovať so svetelnými objektívmi? Alebo to zle chápem?
 
lu_boss
2010-05-16 22:19:35+02
príspevok od: dodo_bb
Toto som tu už raz počul a nie celkom tomu rozumiem (že u Canonov stredový vie využiť aj objektívy svetelnosti 2,8...). U Nikonov od D300 vyššie je 51 ostriacich bodov, z toho je tuším 15 stredových krížových (teda tých ´citlivých´). U Nikonov platí, že celý autofocus funguje bezvadne až po svetelnosť 5,6, u menej svetelných objektívov je to slabšie (napr. s telekonvertorom) a naopak, čím je svetelnosť lepšia, tým je funkcia celého autofocusu lepšia. Prečo má Canon problém zaostrovať so svetelnými objektívmi? Alebo to zle chápem?
Nikon ma daleko lepsi ostriaci system, to treba povedat. Ja mam 5DM2 a nebyt zvyku z minulosti ostrit na stred a prekomponovat, tak by ma v porovnani napriklad s Nikonmi (IceDive ma tusim D700) system ostrenia dost sklamal. Pri ostreni na stredovy bod neriesim, ci sa posuva alebo neposuva rovina ostrosti, ak je zaostrene a uz system ´nepreostri´, nevidim dovod, preco by mala byt fotka neostra. Moja skusenost je, ze fotak ma problem ostrit pri slabom svetle - a to o tych canonoch s vysoko svetelnymi objektivmi je myslene prave na tieto situacie, ze vtedy (za sera) by mali na ten stredovy bod ostrenie zvladnut ´aspon´ svetelne onjektivy. Inak vseobecne plati, co pises - cim lepsia svetelnost, tym lepsi AF.
 
jarosujo
2010-05-16 22:29:26+02
Ja nepisem o jednom krizovom senzore. 50D ma 9 krizovych senzorov. Ale v strede je este jeden specialny senzor, ktory sa aktivuje len ked je nasadeny objektiv so svetelnostou 2.8 a lepsou. Takze ked mas menej svetelny objektiv, je to jedno, ktory senzor pouzivas, vsetky su krizove a zaostruju rovnako. Ale ked mas svetelny objektiv, ten specialny stredovy senzor by mal zaostrovat este presnejsie. Nikdy som to nejak netestoval, to pisu v papieroch.
 
dodo_bb
2010-05-16 22:34:49+02
príspevok od: lu_boss
Nikon ma daleko lepsi ostriaci system, to treba povedat. Ja mam 5DM2 a nebyt zvyku z minulosti ostrit na stred a prekomponovat, tak by ma v porovnani napriklad s Nikonmi (IceDive ma tusim D700) system ostrenia dost sklamal. Pri ostreni na stredovy bod neriesim, ci sa posuva alebo neposuva rovina ostrosti, ak je zaostrene a uz system ´nepreostri´, nevidim dovod, preco by mala byt fotka neostra. Moja skusenost je, ze fotak ma problem ostrit pri slabom svetle - a to o tych canonoch s vysoko svetelnymi objektivmi je myslene prave na tieto situacie, ze vtedy (za sera) by mali na ten stredovy bod ostrenie zvladnut ´aspon´ svetelne onjektivy. Inak vseobecne plati, co pises - cim lepsia svetelnost, tym lepsi AF.
To zas už aj ja chápem, prečo môže nastať problém pri prekomponovaní... Keď zaostríš na nejaký bod (napríklad krásne nalíčené očko ešte krajšej majiteľky), foťák vytvorí dve rovnobežné roviny, kolmé na os objektívu, kde je všetko ostré... Keď začneš prekomponovávať, začneš sa vlastne točiť v strede kruhu a to očko sa točí okolo Teba. Ale tie dve roviny ostávajú stále kolmé na os objektívu... Takže v extréémnom prípade úzkeho pásma ostrosti sa môže stať, že to očko sa otočí tak veľmi, že Ti vyjde spomedzi tých dvoch rovín (čiže z hĺbky ostrosti) a je to v pr..., očko bude rozmazané, majiteľka očka naštvaná a fotka sa nedostane do Topky na ephote :-))))))
 
dodo_bb
2010-05-16 22:37:52+02
príspevok od: jarosujo
Ja nepisem o jednom krizovom senzore. 50D ma 9 krizovych senzorov. Ale v strede je este jeden specialny senzor, ktory sa aktivuje len ked je nasadeny objektiv so svetelnostou 2.8 a lepsou. Takze ked mas menej svetelny objektiv, je to jedno, ktory senzor pouzivas, vsetky su krizove a zaostruju rovnako. Ale ked mas svetelny objektiv, ten specialny stredovy senzor by mal zaostrovat este presnejsie. Nikdy som to nejak netestoval, to pisu v papieroch.
To je zaujímavé, nevedel som o tomto riešení... Popravde som sa ani veľmi nezaujímal. Hlavne, že to funguje :-)))
 
marish1
2010-05-16 22:42:25+02
príspevok od: jarosujo
Ja nepisem o jednom krizovom senzore. 50D ma 9 krizovych senzorov. Ale v strede je este jeden specialny senzor, ktory sa aktivuje len ked je nasadeny objektiv so svetelnostou 2.8 a lepsou. Takze ked mas menej svetelny objektiv, je to jedno, ktory senzor pouzivas, vsetky su krizove a zaostruju rovnako. Ale ked mas svetelny objektiv, ten specialny stredovy senzor by mal zaostrovat este presnejsie. Nikdy som to nejak netestoval, to pisu v papieroch.
aha, tak o tomto som vobec nevedel
 
marish1
2010-05-16 22:46:24+02
príspevok od: dodo_bb
To zas už aj ja chápem, prečo môže nastať problém pri prekomponovaní... Keď zaostríš na nejaký bod (napríklad krásne nalíčené očko ešte krajšej majiteľky), foťák vytvorí dve rovnobežné roviny, kolmé na os objektívu, kde je všetko ostré... Keď začneš prekomponovávať, začneš sa vlastne točiť v strede kruhu a to očko sa točí okolo Teba. Ale tie dve roviny ostávajú stále kolmé na os objektívu... Takže v extréémnom prípade úzkeho pásma ostrosti sa môže stať, že to očko sa otočí tak veľmi, že Ti vyjde spomedzi tých dvoch rovín (čiže z hĺbky ostrosti) a je to v pr..., očko bude rozmazané, majiteľka očka naštvaná a fotka sa nedostane do Topky na ephote :-))))))
dava to zmysel. :)
mozno sa treba naucit prekomponovavat nie pootocenim fotaku, ale urobenim kroku vpravo/vlavo.
dole by islo pricupenim, akurat posun hore este nemam dorieseny. :D
 
dodo_bb
2010-05-16 22:54:40+02
No to Tvoje riešenie môže mať aj drobné úskalia - predstav si, že to očko na Teba kuká zvodne spoza hrubého stromu. Spravíš úkrok a hop - očko zmizlo za kmeňom :-))) Pohyb fotografa vyvolá dosť veľkú zmenu uhla pohľadu a zmení vzájomnú polohu predmetov na fotke... Ale nedramatizujme, proste trochu pricloň a je to - nech je ostré aj očko aj dekolt :-)))
 
lu_boss
2010-05-16 22:57:45+02
príspevok od: dodo_bb
To zas už aj ja chápem, prečo môže nastať problém pri prekomponovaní... Keď zaostríš na nejaký bod (napríklad krásne nalíčené očko ešte krajšej majiteľky), foťák vytvorí dve rovnobežné roviny, kolmé na os objektívu, kde je všetko ostré... Keď začneš prekomponovávať, začneš sa vlastne točiť v strede kruhu a to očko sa točí okolo Teba. Ale tie dve roviny ostávajú stále kolmé na os objektívu... Takže v extréémnom prípade úzkeho pásma ostrosti sa môže stať, že to očko sa otočí tak veľmi, že Ti vyjde spomedzi tých dvoch rovín (čiže z hĺbky ostrosti) a je to v pr..., očko bude rozmazané, majiteľka očka naštvaná a fotka sa nedostane do Topky na ephote :-))))))
Dik za vysvetlenie, ale tolko som (nastastie) vedel aj ja :-)
Aj ked z toho ako som to napisal, to asi naozaj zrejme nie je - skratka, malokedy ma moj postup sklame - a ten pripad s ockom - teda portrety - je presne ten pripad, kedy by som prepnutie na ine body (lavy, alebo pravy v strede, fotene zvycajne na vysku), pripustil.
 
lu_boss
2010-05-16 22:59:28+02
prikrcia sa ludia, ktorych fotis :-)
 
lu_boss
2010-05-16 23:00:46+02
príspevok od: dodo_bb
No to Tvoje riešenie môže mať aj drobné úskalia - predstav si, že to očko na Teba kuká zvodne spoza hrubého stromu. Spravíš úkrok a hop - očko zmizlo za kmeňom :-))) Pohyb fotografa vyvolá dosť veľkú zmenu uhla pohľadu a zmení vzájomnú polohu predmetov na fotke... Ale nedramatizujme, proste trochu pricloň a je to - nech je ostré aj očko aj dekolt :-)))
jaj, sorry, este dovetok - aj to len v pripade, ze fotim na plnu dieru
 
dodo_bb
2010-05-16 23:28:24+02
príspevok od: lu_boss
jaj, sorry, este dovetok - aj to len v pripade, ze fotim na plnu dieru
:-))))))
 
Strana 3 z 4
 





Inzercia
  • ()
     
  • ()
     
  • ()
     
  • ()
     
  • ()