Zdravím všetkých prispievateľov a chcel by som sa informovať, že či by mi niekto z Vás neporadil ako začať fotiť v manuálnom režime alebo aspoň nejaký naozaj dobrý článok v ktorom je všetko vysvetlené a popísane o clone, čase uzavierky, expozície a všetkých tých číslach ktoré sa tam menia pri tom nastavovaní... Vrelé ďakujem všetkým
Body 3. az 7. uspesne robim na automatike. Aky ma vyznam fotit manulane? (Ja mam samozrejme aj fotoaparty, kde to inak (ako manualne) nejde a mam ich najradsej. Moja otazka je len otazkou recnickou.)
Napríklad taký význam, že budeš mať konzistentnú expozíciu, konzistentnú hĺbku ostrosti, konzistentný šum? A že expozícia sa ti nerozhádže, keď po odfotení osoby v bielych šatách ideš fotiť osobu v čiernom a v tej rýchlosti zabudneš nastaviť korekciu expozície? Toť rečnícka odpoveď.
Ahoj no poviem Ti to v jednoduchosti, vela zavisi aj od skla ktore tam mas namontovane, ale dajme tomu ze ak fotis bez stabilizatora napr. ja u 17-50 f2,8
Tak u Vacsiny portretov, panoram, zatisi Ti staci priorita clony, clonov si nastavujes jak vela veci chces mat ostrich na fotke- cim vyzsia clona tym mas viacej veci ostrych v pozdi za zaostrenym objektom, cim mas clonu nizsiu tak bude zaostreny objekt- portret ostry a vsetko za nim rozmajzle.
Vysoka clona je super na prirodu, nizka napriklad u akt, ci portretu.
Druhe cislo je tam cas uzavierky- tam ide iba o to aky cas udrzis- da sa pouzit napriklad rezim priority casu kde ty nastavis cas a fotak dopocita clonu- vyuziva sa hlavne u akcnych fotiek bude ked chcem zachytit pohyb ako sa deti brutalne rychlo tocia na kolotoci, alebo ak chcem zmrazit pohyb- vysoke cislo. U normalneho poobedneho svetla by Ti na stojacu osobu ak sa Ti netrasu ruky malo stacit nastavit cas 1/60s.
Dalsi udaj je ISO cim vyzsie tym vo vacsej tme mozes foti/ zvysi sa Ti ale zrnitost- ta sa ale da v PP v PC zredukovat.
No a nazaver manual priklad ak chcem odfotit rozblaznenu dcerku doma a nechcem tlacit hore ISO, tak nastavim ISO 100, clonu v klude neham 2,8 - minimalnu, a cas nastavim 1/60s + zapnem blesk ( aj sila blesku sa da nastavit ale to uz musis vyskusat -idealny je externy blesk- ale na ucenie a bezne aj ked nemam ext, staci aj zabudovany)
S manualom sa najlepsie uci ked vydes na ulicu a skusi zachytavat rychlo iduce auta ( raz budes mat fotku prepalenu, tak pridas clonu, alebo skratis cas, na ISO sa na zaciatok vykasli a skus pouzivat co najnizsie)
Pre rypalov prosim nechytajte ma za slovicka napisal som to sem po lopate a nie odborne( tiez urcite s gram. chybami ano neviem pisat), tak si odpustite sproste poznamky !
super , dobry članok, teoreticky je to dost lahke , ale v praxi mam stim problem....zvisim clonu tak mam fotku tmavsiu alebo mi da dlhy cas...iso zvisujem maximalne po 400 lebo visie mi uz robi zrnitost, takze tu hlbku ostrosti stale neviem ovladat podla clony....vzdy len podla vzialenosti objektu,,,
super , dobry članok, teoreticky je to dost lahke , ale v praxi mam stim problem....zvisim clonu tak mam fotku tmavsiu alebo mi da dlhy cas...iso zvisujem maximalne po 400 lebo visie mi uz robi zrnitost, takze tu hlbku ostrosti stale neviem ovladat podla clony....vzdy len podla vzialenosti objektu,,,
Ono to chce hlavne vysoko svetelne objektivy, u 50 sklicka s tym problem nieje. A ostatne je iba cvik Pokial fotis vnutri a da Ti vysoky cas treba zapojit blesk, ked vonku oslava( zial to ISO)- ale aj tu sa da v pohode pozivat blesk, ked vonku krajinky tak stativ.
Ja napriklad ISO nezvysujem skoro vobec ( jedine ak v priestoroch kde sa nemoze pouzit blesk) A vonku zasa radsej stativ nez vysoke ISO.
Inak neviem aky program pouzivas na PP ale so zrnitostou si vie krasne poradit Lightroom
Naco malujem rucne obrazy, kupujem drahe olejove farby a Copixy fixky a specificke platna a papiere, venujem tomu drahocenny cas ked existuje uz "ix" ilustracnych programov ktore to spravia za zlomok casu a nakladov. Pretoce kazda moja ilustracia je clovecensky nedokonala, kazda nesie moj specificky rukopis a tym je zvlastna oproti dokonalym pocitacovym grafikam. V kazdom jednom dielku je kus MNA. Fotografie najznamejich fotografov rozozname podla ich "rukopisu" maju svoj vlastny styl, ktory sa nie vzdy zhoduje s technicky perfektne odfotenym zaberom. NIekomu su prednejsie technicky bezchybne fotky, niekto uprednostnuje viac tu umelecku stranku. V neposlednom rade ti je automatika prospesna len pri idealnych svetelnych podmienkach. Vo vsetkych ostatnych pripadoch musis dostavovat manualne na optimalny zaber.
Dobre, vidim, ze si erudovana, skus teda objasnit, aky je rozdiel medzi dvoma snimkami, ktore vznikli za tej istej situacie: prva na automatiku, druha manualne podla expozimetra, teda s palickou v nule.
Dobre, vidim, ze si erudovana, skus teda objasnit, aky je rozdiel medzi dvoma snimkami, ktore vznikli za tej istej situacie: prva na automatiku, druha manualne podla expozimetra, teda s palickou v nule.
medzi takymito dvomi snimkami moze byt rozdiel a aj nemusi. napr. fotak automatikou zvoli ISO200, f5,6 a cas 1/250 - expozimeter na nulu ja na manuale mozem navolit ISO100, f11 a cas 1/30 a expozimeter bude na nulu
obidve nastavenia su ekvivalentne a expozicne spravne, ale fotky budu ine. automatika zachyti beziaceho psa (alebo bicyklistu...to je jedno) ako zmrazeneho a ja ho budem mat maznuteho. automatika bude mat rozmazane vzdialene pozadie a ja ostre. atd...
medzi takymito dvomi snimkami moze byt rozdiel a aj nemusi. napr. fotak automatikou zvoli ISO200, f5,6 a cas 1/250 - expozimeter na nulu ja na manuale mozem navolit ISO100, f11 a cas 1/30 a expozimeter bude na nulu
obidve nastavenia su ekvivalentne a expozicne spravne, ale fotky budu ine. automatika zachyti beziaceho psa (alebo bicyklistu...to je jedno) ako zmrazeneho a ja ho budem mat maznuteho. automatika bude mat rozmazane vzdialene pozadie a ja ostre. atd...
na to tu máme predsa ešte "poloautomatické režimy" ako priorita clony a priorita uzávierky... manuál využívam len ked fotím s bleskom alebo na statíve v tme.
medzi takymito dvomi snimkami moze byt rozdiel a aj nemusi. napr. fotak automatikou zvoli ISO200, f5,6 a cas 1/250 - expozimeter na nulu ja na manuale mozem navolit ISO100, f11 a cas 1/30 a expozimeter bude na nulu
obidve nastavenia su ekvivalentne a expozicne spravne, ale fotky budu ine. automatika zachyti beziaceho psa (alebo bicyklistu...to je jedno) ako zmrazeneho a ja ho budem mat maznuteho. automatika bude mat rozmazane vzdialene pozadie a ja ostre. atd...
Na rozdiel od teba vsak svoj fotoaparat poznam a mne pomaha koliesko na pravom palci, kde si pri zachovani vsetkych parametrov mozem zvolit vhodnu expozicnu dvojicun napr aj s casom 1/30s. Ja budem mat chyteneho maznuceho bezca, ty budes mat zachyteneho malilinkateho bezca, ktory ti za 15 skund nastavovania ubehne hodne vela metrov, ak to bol Bolt tak vyse 150 metrov.
zamysli sa. len som ti odpovedal na tebou polozenu otazku. netvrdim ze to takto vzdy robim. objasnil som rozdiel. vysledok sa da samozrejme dosiahnut roznymi cestami
Ja s automatom dosiahnem to iste, co ty s manualom. Ibaze rychlejsie. Potom sa pytam, preco niekto, co hovno vie o fotografovani (nemyslim teba, ale mierim tam kdesi vyssie) glorifikuje manualny rezim. Zamyslam sa a neviem.
Zdravím všetkých prispievateľov a chcel by som sa informovať, že či by mi niekto z Vás neporadil ako začať fotiť v manuálnom režime alebo aspoň nejaký naozaj dobrý článok v ktorom je všetko vysvetlené a popísane o clone, čase uzavierky, expozície a všetkých tých číslach ktoré sa tam menia pri tom nastavovaní... Vrelé ďakujem všetkým
Automatiky apoloautomatiky nam pomahaju rychlejsie pracovat s fotakom. Na expozicnom trojuholniku sa od pociatku fotografie nic nezmenilo. Moderne aparaty nam len ulahcuju zivot. Pokial akakolvek automatika/poloautomatika funguje, nie je dovod preco pracovat v manuali. Aj tak by som sa riadil expozimentrom a nastavil tie hodnoty, co mi doda fotak. V momente, ked nie je automatika/poloautomatika spolahliva, alebo mam jednoducho iny fotograficky zamer, zasiahnem do procesu. Nemusim vsak ihned volit manualny rezim. Vacsinou staci korekcia expozicie, pamaz expozicie, zmna sposobu merania. To su rychle nastroje. Do manualu sa prehodim len v urcitych situaciach a to vlastne vtedy, ked sa nebudem riadit expozimetrom fotoaparatu. Samozrejme aj pri inych prilezitostiach, napr. praci s bleskom, experimentoch, kde meranie nefunguje. Su taki, ktori pracuju v manualy aj ked maju k dispozicii automatiku a poloautomatiku. Jednoducho im tento sposob vyhvuje. Ak pracujes v manuali riadis sa expozimetrom (vstavanym alebo externym), alebo nastavujes expozicne hodnoty odhadom, ci pokusne (napr. podla vysledku predchadzajuceho zaberu). Pri experimetoch zohrava velku ulohu skusenost, pripadne poznamky. Pracovat v manuale nie je znamka profesionality. Je to jednoducho jeden z nastrojov fotografa pre urcite situacie a zanre. Fotograf ma snimaci proces pod kontrolou. Niekedy len ockom sleduje, co fotaparat robi, inokedy ho mierne koriguje a ked treba, prevezme velenie.
Bez ohľadu na to, akú otázku dal, prečo by sa doňho niekto mal "obuť" a nešetriť ho? Zabudol vôl, že teľaťom bol? To, že tu niekto položí aj úplne jednoduchú, základnú otázku, znamená len toľko, že je teraz tam, kde si ty bol možno pred pár rokmi, nič viac. A že má možnosť pýtať sa tam, kde si ty možnosť nemal.
Myslel som to iba tak,že na niektoré otázky sa nedá odpovedať v pár vetách.Ak si si nevšimol,tak som mu v druhej vete aj poradil dobrú knižku v ktorej sa o expozící a nastavovaní fotáku dozvie určite viac,ako by sa dozvedel z pár viet ktoré by som mu napísal.
Pre mna je fotografovanie v manulanom rezime zivotne dolezite. Fotenim sa zabavam a manualnym rezimom zabavu umocnujem. Navyse moj oblubeny format ziadnou automatikou neplyva. Ziadne vzletne umenie, ziaden beziaci objekt, clonim na maximalnu ostrost. Takyto sposob je vysledkom hodne dlhej fotografickej cesty. Byt pri foteni prosty akejkolvek povinnosti, nezarabat si tym, fotit velmi uzky special s naradim, ktore je tym najmenej univerzalnym na svete, naradim, ktore predstavuje absolutny vrchol pre tento ucel. A samozrejme manulane nastavovanie. Nejde mi o rychlost (ako som spominal vyssie), nejde mi o ulahcovanie zivota. Mne ide o to, aby to co najdlhsie trvalo a o to, aby som si to takreceno urobil sam. Toto je mozno dovod, preco fotit manulane.
Myslel som to iba tak,že na niektoré otázky sa nedá odpovedať v pár vetách.Ak si si nevšimol,tak som mu v druhej vete aj poradil dobrú knižku v ktorej sa o expozící a nastavovaní fotáku dozvie určite viac,ako by sa dozvedel z pár viet ktoré by som mu napísal.
Vsimol som si, takze to ti chvalim Len som mozno niekedy alergicky (nie iba tu), ked niekto na niekoho poukazuje, ze je iba zaciatocnik. Lebo kazdy bol raz zaciatocnik. A na forach sa stretavam s tym, ze zaciatocnikov, ktori polozia jednoduche otazky, tí mudrci, čo všetko vedeli určite už od narodenia, odpálkujú tým, že "najprv si niečo prečítaj, až potom sa pýtaj". Asi su vsetci uplnymi kralmi svojho casu a maju ho habadej, alebo maju dojem, ze je 10x rychlejsie hladat nieco v roznych knizkach, nez poziadat skusenejsich o radu. Tak sorry, ak som reagoval prehnane Inak, co si tu tak sem-tam citam diskusie a odpovede na otazky, nemozem nepochvalit Karola Srnca za vzdy profesionalne odpovede, bez naznaku nadradenosti, bez ohladu na to, aka jednoducha je polozena otazka.
Vsimol som si, takze to ti chvalim Len som mozno niekedy alergicky (nie iba tu), ked niekto na niekoho poukazuje, ze je iba zaciatocnik. Lebo kazdy bol raz zaciatocnik. A na forach sa stretavam s tym, ze zaciatocnikov, ktori polozia jednoduche otazky, tí mudrci, čo všetko vedeli určite už od narodenia, odpálkujú tým, že "najprv si niečo prečítaj, až potom sa pýtaj". Asi su vsetci uplnymi kralmi svojho casu a maju ho habadej, alebo maju dojem, ze je 10x rychlejsie hladat nieco v roznych knizkach, nez poziadat skusenejsich o radu. Tak sorry, ak som reagoval prehnane Inak, co si tu tak sem-tam citam diskusie a odpovede na otazky, nemozem nepochvalit Karola Srnca za vzdy profesionalne odpovede, bez naznaku nadradenosti, bez ohladu na to, aka jednoducha je polozena otazka.
Jasné,v pohode,ja som tiež iba začiatočník a asi navždy ním aj ostanem V manuálnom režime som začal fotiť tiež iba nedávno,predtým som o fotení prečítal kopec kníh,prečítal som si tu celú fotoškolu a to myslím fakt celú Ja som skôr taký tip,že si to naštudujem sám a až keď si fakt neviem rady,tak sa pýtam.Tak ma tiež niekedy naštve,keď niekto chce preskočiť obdobie vzdelávania sa a postupného rastu a myslí si,že nejaký profík mu tú cestu skráti a dvoma vetami z neho spraví majstra fotografie.Pokial ide o pomoc,tak som ju nikdy vo fotení nikomu neodmietol.Len je lahšie pomáhať,ked s niekym idem fotiť,ako takto vypisovať litánie na fórum.Prajem ti veľa zdaru pri fotení
Automatiky apoloautomatiky nam pomahaju rychlejsie pracovat s fotakom. Na expozicnom trojuholniku sa od pociatku fotografie nic nezmenilo. Moderne aparaty nam len ulahcuju zivot. Pokial akakolvek automatika/poloautomatika funguje, nie je dovod preco pracovat v manuali. Aj tak by som sa riadil expozimentrom a nastavil tie hodnoty, co mi doda fotak. V momente, ked nie je automatika/poloautomatika spolahliva, alebo mam jednoducho iny fotograficky zamer, zasiahnem do procesu. Nemusim vsak ihned volit manualny rezim. Vacsinou staci korekcia expozicie, pamaz expozicie, zmna sposobu merania. To su rychle nastroje. Do manualu sa prehodim len v urcitych situaciach a to vlastne vtedy, ked sa nebudem riadit expozimetrom fotoaparatu. Samozrejme aj pri inych prilezitostiach, napr. praci s bleskom, experimentoch, kde meranie nefunguje. Su taki, ktori pracuju v manualy aj ked maju k dispozicii automatiku a poloautomatiku. Jednoducho im tento sposob vyhvuje. Ak pracujes v manuali riadis sa expozimetrom (vstavanym alebo externym), alebo nastavujes expozicne hodnoty odhadom, ci pokusne (napr. podla vysledku predchadzajuceho zaberu). Pri experimetoch zohrava velku ulohu skusenost, pripadne poznamky. Pracovat v manuale nie je znamka profesionality. Je to jednoducho jeden z nastrojov fotografa pre urcite situacie a zanre. Fotograf ma snimaci proces pod kontrolou. Niekedy len ockom sleduje, co fotaparat robi, inokedy ho mierne koriguje a ked treba, prevezme velenie.
Inac dakujem za tip mam lepsi obzor.Tie stranky na 500mx mi otvorili oci su tam super fotky Mas tam aj ty nieco?
Ako fotit v manuale
Aky ma vyznam fotit manulane?
(Ja mam samozrejme aj fotoaparty, kde to inak (ako manualne) nejde a mam ich najradsej. Moja otazka je len otazkou recnickou.)
Tak u Vacsiny portretov, panoram, zatisi Ti staci priorita clony, clonov si nastavujes jak vela veci chces mat ostrich na fotke- cim vyzsia clona tym mas viacej veci ostrych v pozdi za zaostrenym objektom, cim mas clonu nizsiu tak bude zaostreny objekt- portret ostry a vsetko za nim rozmajzle.
Vysoka clona je super na prirodu, nizka napriklad u akt, ci portretu.
Druhe cislo je tam cas uzavierky- tam ide iba o to aky cas udrzis- da sa pouzit napriklad rezim priority casu kde ty nastavis cas a fotak dopocita clonu- vyuziva sa hlavne u akcnych fotiek bude ked chcem zachytit pohyb ako sa deti brutalne rychlo tocia na kolotoci, alebo ak chcem zmrazit pohyb- vysoke cislo.
U normalneho poobedneho svetla by Ti na stojacu osobu ak sa Ti netrasu ruky malo stacit nastavit cas 1/60s.
Dalsi udaj je ISO cim vyzsie tym vo vacsej tme mozes foti/ zvysi sa Ti ale zrnitost- ta sa ale da v PP v PC zredukovat.
No a nazaver manual priklad ak chcem odfotit rozblaznenu dcerku doma a nechcem tlacit hore ISO, tak nastavim ISO 100, clonu v klude neham 2,8 - minimalnu, a cas nastavim 1/60s + zapnem blesk ( aj sila blesku sa da nastavit ale to uz musis vyskusat -idealny je externy blesk- ale na ucenie a bezne aj ked nemam ext, staci aj zabudovany)
S manualom sa najlepsie uci ked vydes na ulicu a skusi zachytavat rychlo iduce auta ( raz budes mat fotku prepalenu, tak pridas clonu, alebo skratis cas, na ISO sa na zaciatok vykasli a skus pouzivat co najnizsie)
http://www.facebook.com/pages/Profesionalny-umeleck%C3%BD-fotograf-Bratislava/255923621142210
Pre rypalov prosim nechytajte ma za slovicka napisal som to sem po lopate a nie odborne( tiez urcite s gram. chybami ano neviem pisat), tak si odpustite sproste poznamky !
Pokial fotis vnutri a da Ti vysoky cas treba zapojit blesk, ked vonku oslava( zial to ISO)- ale aj tu sa da v pohode pozivat blesk, ked vonku krajinky tak stativ.
Ja napriklad ISO nezvysujem skoro vobec ( jedine ak v priestoroch kde sa nemoze pouzit blesk) A vonku zasa radsej stativ nez vysoke ISO.
Inak neviem aky program pouzivas na PP ale so zrnitostou si vie krasne poradit Lightroom
Pretoce kazda moja ilustracia je clovecensky nedokonala, kazda nesie moj specificky rukopis a tym je zvlastna oproti dokonalym pocitacovym grafikam.
V kazdom jednom dielku je kus MNA.
Fotografie najznamejich fotografov rozozname podla ich "rukopisu" maju svoj vlastny styl, ktory sa nie vzdy zhoduje s technicky perfektne odfotenym zaberom.
NIekomu su prednejsie technicky bezchybne fotky, niekto uprednostnuje viac tu umelecku stranku.
V neposlednom rade ti je automatika prospesna len pri idealnych svetelnych podmienkach. Vo vsetkych ostatnych pripadoch musis dostavovat manualne na optimalny zaber.
ja na manuale mozem navolit ISO100, f11 a cas 1/30 a expozimeter bude na nulu
obidve nastavenia su ekvivalentne a expozicne spravne, ale fotky budu ine. automatika zachyti beziaceho psa (alebo bicyklistu...to je jedno) ako zmrazeneho a ja ho budem mat maznuteho. automatika bude mat rozmazane vzdialene pozadie a ja ostre. atd...
ja na manuale mozem navolit ISO100, f11 a cas 1/30 a expozimeter bude na nulu
obidve nastavenia su ekvivalentne a expozicne spravne, ale fotky budu ine. automatika zachyti beziaceho psa (alebo bicyklistu...to je jedno) ako zmrazeneho a ja ho budem mat maznuteho. automatika bude mat rozmazane vzdialene pozadie a ja ostre. atd...
manuál využívam len ked fotím s bleskom alebo na statíve v tme.
ja na manuale mozem navolit ISO100, f11 a cas 1/30 a expozimeter bude na nulu
obidve nastavenia su ekvivalentne a expozicne spravne, ale fotky budu ine. automatika zachyti beziaceho psa (alebo bicyklistu...to je jedno) ako zmrazeneho a ja ho budem mat maznuteho. automatika bude mat rozmazane vzdialene pozadie a ja ostre. atd...
Ja budem mat chyteneho maznuceho bezca, ty budes mat zachyteneho malilinkateho bezca, ktory ti za 15 skund nastavovania ubehne hodne vela metrov, ak to bol Bolt tak vyse 150 metrov.
Zamyslam sa a neviem.
Doporučujem preštudovať.
http://www.zonerpress.cz/mistrovstvi-prace-s-dslr-6.-vydani
http://www.zonerpress.cz/naucte-se-pouzivat-expozicni-cas-kreativne
ephoto a fotoroman
V momente, ked nie je automatika/poloautomatika spolahliva, alebo mam jednoducho iny fotograficky zamer, zasiahnem do procesu. Nemusim vsak ihned volit manualny rezim. Vacsinou staci korekcia expozicie, pamaz expozicie, zmna sposobu merania. To su rychle nastroje. Do manualu sa prehodim len v urcitych situaciach a to vlastne vtedy, ked sa nebudem riadit expozimetrom fotoaparatu. Samozrejme aj pri inych prilezitostiach, napr. praci s bleskom, experimentoch, kde meranie nefunguje. Su taki, ktori pracuju v manualy aj ked maju k dispozicii automatiku a poloautomatiku. Jednoducho im tento sposob vyhvuje.
Ak pracujes v manuali riadis sa expozimetrom (vstavanym alebo externym), alebo nastavujes expozicne hodnoty odhadom, ci pokusne (napr. podla vysledku predchadzajuceho zaberu). Pri experimetoch zohrava velku ulohu skusenost, pripadne poznamky.
Pracovat v manuale nie je znamka profesionality. Je to jednoducho jeden z nastrojov fotografa pre urcite situacie a zanre.
Fotograf ma snimaci proces pod kontrolou. Niekedy len ockom sleduje, co fotaparat robi, inokedy ho mierne koriguje a ked treba, prevezme velenie.
Takyto sposob je vysledkom hodne dlhej fotografickej cesty. Byt pri foteni prosty akejkolvek povinnosti, nezarabat si tym, fotit velmi uzky special s naradim, ktore je tym najmenej univerzalnym na svete, naradim, ktore predstavuje absolutny vrchol pre tento ucel. A samozrejme manulane nastavovanie. Nejde mi o rychlost (ako som spominal vyssie), nejde mi o ulahcovanie zivota. Mne ide o to, aby to co najdlhsie trvalo a o to, aby som si to takreceno urobil sam.
Toto je mozno dovod, preco fotit manulane.
Tak sorry, ak som reagoval prehnane
Inak, co si tu tak sem-tam citam diskusie a odpovede na otazky, nemozem nepochvalit Karola Srnca za vzdy profesionalne odpovede, bez naznaku nadradenosti, bez ohladu na to, aka jednoducha je polozena otazka.
Tak sorry, ak som reagoval prehnane
Inak, co si tu tak sem-tam citam diskusie a odpovede na otazky, nemozem nepochvalit Karola Srnca za vzdy profesionalne odpovede, bez naznaku nadradenosti, bez ohladu na to, aka jednoducha je polozena otazka.
V momente, ked nie je automatika/poloautomatika spolahliva, alebo mam jednoducho iny fotograficky zamer, zasiahnem do procesu. Nemusim vsak ihned volit manualny rezim. Vacsinou staci korekcia expozicie, pamaz expozicie, zmna sposobu merania. To su rychle nastroje. Do manualu sa prehodim len v urcitych situaciach a to vlastne vtedy, ked sa nebudem riadit expozimetrom fotoaparatu. Samozrejme aj pri inych prilezitostiach, napr. praci s bleskom, experimentoch, kde meranie nefunguje. Su taki, ktori pracuju v manualy aj ked maju k dispozicii automatiku a poloautomatiku. Jednoducho im tento sposob vyhvuje.
Ak pracujes v manuali riadis sa expozimetrom (vstavanym alebo externym), alebo nastavujes expozicne hodnoty odhadom, ci pokusne (napr. podla vysledku predchadzajuceho zaberu). Pri experimetoch zohrava velku ulohu skusenost, pripadne poznamky.
Pracovat v manuale nie je znamka profesionality. Je to jednoducho jeden z nastrojov fotografa pre urcite situacie a zanre.
Fotograf ma snimaci proces pod kontrolou. Niekedy len ockom sleduje, co fotaparat robi, inokedy ho mierne koriguje a ked treba, prevezme velenie.
zaregistrujte sa a presvedčte o mnohých z výhod byť členom